Terug
Gepubliceerd op 11/10/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 07/10/2024 - 12:00

Aanvullend reglement Edmond Vleminckxstraat (wijziging)

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Eddie Bormans, vijfde schepen
wettelijk kader
  • Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis, 134 en 135
  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56
  • Gelet op de bescherming van de dreef als cultuurhistorisch landschap en beschermd erfgoed, geldig sinds 15-05-2000
  • Gelet op het decreet betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu (MB 21/10/1997)
  • Gelet op de Gemeentelijke bouwverordening met betrekking tot de beplantingen (GR 29/10/1985 en MB 26/08/1986)
situering

Dienst mobiliteit onderzocht op vraag van de deskundige groen het huidige parkeerregime in de Edmond Vleminckxstraat.

Momenteel wordt er willekeurig naast en tussen de bomen geparkeerd, waar dit omwille van verkeersveiligheid en omwille van de beschadiging van boomwortels niet wenselijk is.

De bomen zijn beschermd erfgoed van de gemeente Bornem. Alle ingrepen aan en rond deze bomen zijn meldingsplichtig aan het Agentschap Onroerend Erfgoed.

Door een combinatie  van factoren, waaronder het parkeren op de boomvoeten, heeft ervoor gezorgd dat deze monumentale bomen er conditioneel sterk zijn op achteruitgaan (velling van 3 bomen in 2023).

Deze bomen waren groot en volwassen nog voor er een auto op deze planeet rondreed, vanaf een verdichting coëfficiënt van 5mpa is de bodem niet meer doorwortelbaar voor bomen, door het continue parkeren en overrijden wordt deze verdichtingsnorm overschreden.

Belang van het beschermen en behouden van oude bomen in centra, grote en oude bomen doen het op heel wat vlakken beter dan hun kleinere verwanten. Oude bomen vangen bijvoorbeeld meer fijn stof op, houden meer CO2 vast, produceren meer zuurstof en bieden meer leefruimte en voedsel voor allerlei dieren. Onze oude bomen zijn dus ontzettend waardevol, en om die reden de noodzaak om hen extra aandacht te schenken. Waarom is dat nodig? Bomen hebben het moeilijk in de bebouwde ruimten. Verharding, klimaatverandering, werken, ziekten, klachten… maken dat deze bomen onder druk komen te staan. Er moet dus dringend meer aandacht komen voor de “oudjes” (bomen) in straten en pleinen. Dit vraagt een doordachte, planmatige aanpak met voldoende aandacht (en eventuele investeringen) voor de onder- en bovengrond en bescherming.

 

In de loop van dit onderzoek is ook gebleken dat op het vlak van mobiliteit:

- de fietsveiligheid - en comfort bij de overgang van gemengd verkeer naar het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van Edmond Vleminckxstraat 75 onvoldoende is;

- de fietsveiligheid ter hoogte van de fietsoversteek Leopoldstraat kruisend met Edmond Vleminckxstraat 69 onvoldoende gesignaleerd wordt.

motivering

Dienst mobiliteit adviseert om onderstaande aanpassingen (zie omschrijving met foto's in bijlage) in te voeren:

1. Parkeren Edmond Vleminckxstraat:

  • Verwijderen van de eerste 2 parkeervakken thv Edmond Vleminckxstraat 75 ifv zichtbaarheid op de fietsoversteek
  • Inrichten van 13 geschrankte parkeervakken op de rijbaan 
  • 6 parkeervakken parallel aan het fietspad verwijderen, inclusief aanpassing van de (niet - wettelijke) signalisatie en eventueel vergroenen

Artikel 2.7 van de wegcode: Het fietspad is het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen is voorbehouden. Het maakt geen deel uit van de rijbaan. Er mogen dus geen auto’s op rijden

  • Ifv de bereikbaarheid van 3 garages tussen Leopoldstraat en Edmond Vleminckxstraat 75 een rechtstreekse toegang tot de rijbaan creëren om rijden over het fietspad te vermijden. 
  • Behouden van de aanwezige doorsteken voor toegang garages en opritten 

2. Optimaliseren van de overgang van gemengd verkeer naar het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van Edmond Vleminckxstraat 75 (richtlijnen fietsvademecum):

  • Stopstreep vernieuwen
  • Afbuigen van de bocht voor fietsers komende van en bij het oprijden van het dubbelrichtingsfietspad
  • Oneffenheden wegwerken thv de overgang
  • Verbreden van deze overgang 
  • Parkeerverbod thv de overzijde van de fietsoversteek richting dubbel richtingsfietspad.

3. Optimaliseren van de fietsoversteek Leopoldstraat kruisend met Edmond Vleminckxstraat 69 (richtlijnen fietsvademecum):

  • Aanbrengen van fietslogo's met pijlen en haaientanden op de rijbaan +  bijhorende signalisatie B1 thv de fietsoversteek 
4. Signalisatie plaatsen/aanpassen conform de wegcode
 
De deskundige groen adviseert om met volgende aandachtspunten rekening te willen houden:
  • de omgeving dusdanig in te richten zodat parkeren onder de boomvoeten niet meer kan, refererend naar de gelijklopende situatie ter hoogte van het gemeenschapshuis waar d.m.v. aangeduide parkeervakken op de rijweg en het aanbrengen van enkele anti-parkeerpalen niet op de boomvoeten geparkeerd wordt. De groenberm wordt nu oneigenlijk gebruikt als parkeergelegenheid.
  • de dreefbomen (Zomereiken - Quercus robur) in de Edmond Vleminckxstraat en de Louis De Baerdemaekerstraat zijn beschermd erfgoed (Eikendreef Kasteel d'Ursel | Inventaris Onroerend Erfgoed) en werden door het Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE) geïnventariseerd onder inventarisatiecode ID133029 terug te vinden op de website van AOE. De dreef is deel van de aanduiding als beschermd cultuurhistorisch landschap Domein d'Ursel, deze bescherming is geldig sinds 15-05-2000.
  • bij alle werkzaamheden aan en rond deze bomen (incl. wortelzones) dient het Agentschap Onroerend Erfgoed voorafgaand geïnformeerd te worden.
  • de bomen maken deel uit van de gemeentelijke bouwverordening m.b.t. de beplantingen (zie bijlagen).
  • graafwerken uitvoeren in de buurt van bomen dient vermeden te worden. Vaak wordt een deel van het wortelgestel vernietigd waardoor bomen zware averij oplopen. In het beste geval overleven ze de werken, maar veel bomen sterven na verloop van tijd toch af. Monumentale bomen zijn door hun leeftijd vaak nog gevoeliger voor wortelbeschadiging. Daarom vraagt Onroerend Erfgoed speciale aandacht voor waardevol houtig erfgoed bij graafwerken. de verdichte zones dienen losgemaakt te worden, mogelijke technieken zijn ploffen van de bodem (Graven zonder wortelbeschadiging | Onroerend Erfgoed). Het ploffen van bomen is een ingreep om de wortels van een boom weer de ruimte te geven. De verdichte bodem rondom de wortels zorgt voor problemen in het groeiproces van de wortels en uiteindelijk ook voor het bestaan van de boom. Het ploffen van bomen gebeurt met behulp van een bodemplofunit.
  • de zones met doorsteken t.h.v. opritten dienen dusdanig ingericht te worden met specifieke druk verdelende en doorwortelbare funderingssubstraten,  voorafgaand dienen de bestaande aanwezige inrichtingen (stukjes grindplaten, steenslag, brokjes beton, etc) en de verdichte bodem, omzichtig weggenomen te worden. Om zo minimaal mogelijke schade aan te brengen aan de boomwortels en boomvoeten dient dit te gebeuren met specifieke technieken zoals bekend onder de naam 'Air Spade'. Onder hoge druk wordt de grond weggeblazen met een lans die doet denken aan de lans van een hogedrukreiniger. Terwijl het wortelgestel stap voor stap wordt bloot gelegd, wordt de losse grond weggezogen.
  • momenteel loopt er een subsidieaanvraag bij het Agentschap Onroerend Erfgoed voor de opmaak van een VTA (Visual tree assessment is een methode om bomen te onderzoeken op eventuele gebreken die kunnen leiden tot breuk) en onderhoudssnoei, van de dreefbomen in de Edmond Vleminckxstraat en de Louis De Baerdemaekerstraat. Op basis van een prijsraming van deze werken kan een subsidieaanvraag ingediend worden bij AOE voor de inrichtingswerken maar het is afwachten wat hun advies hierin zal zijn gezien het tot heden van parkeren op de boomvoeten getolereerd werd.
  • de aannemingswerken dienen uitgevoerd te worden onder begeleiding van gecertificeerde European Tree Worker (ETW) of European Tree Technician (ETT) welke tevens beschikken over een Veteran Tree Specialist Certificaat(VETcert), het bepaalt de minimale kennis en vaardigheden die een professional boomverzorger moet hebben om aan veteraanbomen te werken of erover te adviseren.
  • een goede voorafgaande communicatie/participatie van de buurtbewoners lijkt mij sterk aangewezen.
  • het beschermen van oude bomen vraagt een planmatige aanpak met voldoende aandacht (en eventuele investeringen) voor de onder- en bovengrond en bescherming.

 

Bevindingen college (29/07/24) en vraag naar verder onderzoek:

Het college wenst geen doorsteek te voorzien loodrecht op de 3 garages van de Leopoldstraat 4, 6 en 8, die uitkomen op de Edmond Vleminckxstraat.

Het college vraagt om de 6 parkeerplaatsen gelegen naast het fietspad ook te behouden en een fietszone te onderzoeken.

De 13 parkeervakken kunnen geschrankt ingericht worden zonder dat de verhoogde berm hinder veroorzaakt bij het uitstappen. Aanvullend wordt over de hele lengte van de straat aan de overzijde en tussen de parkeervakken parkeerverbod ingericht.

Dienst mobiliteit adviseert de inrichting van een fietszone negatief, thv de 6 parkeervakken naast het fietspad en dit om auto’s reglementair toe te kunnen laten.

  • Het minimum aantal fietsers van 500 per dag wordt niet bereikt.
  • Aanzienlijke parkeercirculatie en -roulatie moeten worden vermeden à niet van toepassing op deze locatie.
  • Per rijrichting moeten fietsers over 2,00 m rijbaan beschikken. Bij uitzondering kan dit beperkt worden tot 1,75 m à Indien fietsers in 2 richtingen worden toegelaten (BEV), wordt de breedte van 4m (schuwafstanden ten opzichte van obstakels niet meegerekend) niet gehaald. Alternatief kan zijn fietsers en voertuigen in één richting toelaten en de andere richting de fietsers op de rijbaan (kasseien versus comfort) , maar dit staat haaks op het STOP – principe.

Bij tweerichtingsverkeer voor auto’s en fietsen wordt aangeraden de twee rijrichtingen van elkaar te scheiden door middel van een overrijdbare middenstrook of middenstrookmarkering (minimumbreedte 0,50 m). Dit resulteert in een rijbaanbreedte van 4,50 à 4,80 m, exclusief schuwafstanden

  • Parkeren enkel voor bewoners ok, maar rechts in de rijrichting parkeren staat haaks op fietsers in tegengestelde richting.
  • Veiliger maken voor fietsers trekt meer fietsers aan!
  • Indien het college wenst dat er door bewoners met de wagen over het fietspad mogen rijden, dient de signalisatie C3 + uitgezonderd bewoners en fietsers en de borden F99b aangepast te worden naar C3 + UPV

Dienst mobiliteit onderzocht tevens de parking thv restaurant Messinc.

  • eigenaar vraagt om de ondergrond van die parkeerplaatsen eens te bekijken (geeft altijd stofwolk) (samen met technische dienst)
    • Advies wegen:

De burger heeft sterke interesse om de nabijgelegen grindparking in de straat om te vormen tot een eventuele vaste waterdoorlatende verharding.

In het kader van ontharding en het behoud van boomspiegels in recente beleid van de klimaatplannen, wordt de volgende stelling in als leidraad gehanteerd.

In Vlaanderen is er inderdaad een groeiende trend om verharding te verminderen en meer groen te behouden en te creëren. Dit wordt vaak gedaan om de waterhuishouding te verbeteren, hittestress te verminderen en de biodiversiteit te bevorderen.

Het is niet de bedoeling om verharding bijkomend te verharden of de waterdoorlaatbaarheid te verminderen.

Ofwel is het in het stand houden van half-waterdoorlatende types (grindverhardingen) en deze regelmatig te onderhouden om zo tot een minimale hinder te komen.  (stof, lawaai, plasvorming, oneffenheden,…). Welk beheer de gemeente hoofdzakelijke als beheer toepast.

Ofwel het type verharding om te vormen naar de nieuwe klimaatdoelstellingen. (Grindgazons).

Ontharding houdt in dat bestaande verharde oppervlakken, zoals wegen en parkeerplaatsen, worden verwijderd of vervangen door groenere alternatieven. Dit kan helpen om regenwater beter te laten infiltreren, wat overstromingen kan voorkomen en de grondwatervoorraad kan aanvullen.

Boomspiegels zijn de open ruimtes rondom de stam van een boom. Het behouden en verzorgen van deze boomspiegels is belangrijk omdat het de wortels van de bomen beschermt en zorgt voor een betere water- en luchttoevoer. Dit draagt bij aan de gezondheid en levensduur van de bomen.

  • Momenteel de 2 paaltjes niet terugplaatsen op het fietspad thv huisnummer 67. 
  • Voorstel om 1 in - en 1 uitrit te voorzien thv restaurant Messinc en dit om de conflictgraad te verlagen is opgenomen in bijlage.
  • Om te vermijden dat er voertuigen komende van Leopoldstraat op het fietspad verder door rijden tot aan restaurant De Messinc kunnen paaltjes en signalisatie geplaatst worden. (zie bijlage) Dit om de afslagbeweging komende van Leopoldstraat af te dwingen door paaltjes te plaatsen achter de uitrit en rekening houdend met de poort van E Vleminckxstraat 35.

Na en plaatsbezoek met de eigenaars van het restaurant adviseert dienst mobiliteit positief voor het optimaliseren van de parking Messinc zonder afgraafwerken ed. Daarnaast wordt er ifv verkeersveiligheid een nieuwe circulatie ingevoerd (zie bijlage)

financiële aspecten

De werken kunnen bekostigd en uitgevoerd worden door eigen diensten (MOB).

Voor de aanpassingen mbt de overgang van het dubbel richtingsfietspad naar gemengd verkeer zal een aannemer gezocht worden. (MOB)

De inrichtingswerken rondom de boomvoeten (ploffen, air-spaid,...) dienen uitgevoerd te worden door gespecialiseerde gecertificeerde firma's waarbij een prijsraming aangevraagd dient te worden.

besluit

Artikel 1:

Het college gaat akkoord met het inrichten van 13 geschrankte parkeerplaatsen op de rijbaan in de Edmond Vleminckxstraat ter hoogte van huisnummer 31 en 69.

Artikel 2:

Het college gaat akkoord met het behoud van de 6 parkeervakken parallel aan het fietspad.

Artikel 3: 

Het college gaat niet akkoord met het inrichten van een fietszone thv de 6 parkeervakken parallel aan het fietspad omwille van onvoldoende (2m ipv min. 4m) beschikbare ruimte. 

Artikel 4: 

Het college gaat akkoord om geen rechtstreekse toegang tot de rijbaan te creëren om rijden over het fietspad te vermijden en dit thv de 3 garages tussen Leopoldstraat en Edmond Vleminckxstraat 75.

Artikel 5: 

Het college gaat akkoord met het behoud van de aanwezige doorsteken naar garages en opritten ifv toegankelijkheid. Mits het toepassen van specifieke boomvriendelijke inrichting en maatregelen zoals omschreven in de motivatienota.

Artikel 6: 

Het college gaat akkoord met het aanpassen van de signalisatie conform de wegcode.

Artikel 7:

Het college gaat akkoord met het optimaliseren van de parking Messinc door plaatselijk bij te werken waar nodig en te fatsoeneren met steenslag (aansluiting boordsteen, enkele plaatselijke putten en het in en uitrijspoor).

Artikel 8:

Het college gaat akkoord met het invoeren van een nieuwe circulatie op de parking Messinc ifv verkeersveiligheid. (zie bijlage)

Artikel 9:

Het college keurt het aangepaste aanvullend reglement goed.