Dienst mobiliteit onderzocht op vraag van de deskundige groen het huidige parkeerregime in de Edmond Vleminckxstraat.
Momenteel wordt er willekeurig naast en tussen de bomen geparkeerd, waar dit omwille van verkeersveiligheid en omwille van de beschadiging van boomwortels niet wenselijk is.
De bomen zijn beschermd erfgoed van de gemeente Bornem. Alle ingrepen aan en rond deze bomen zijn meldingsplichtig aan het Agentschap Onroerend Erfgoed.
Door een combinatie van factoren, waaronder het parkeren op de boomvoeten, heeft ervoor gezorgd dat deze monumentale bomen er conditioneel sterk zijn op achteruitgaan (velling van 3 bomen in 2023).
Deze bomen waren groot en volwassen nog voor er een auto op deze planeet rondreed, vanaf een verdichting coëfficiënt van 5mpa is de bodem niet meer doorwortelbaar voor bomen, door het continue parkeren en overrijden wordt deze verdichtingsnorm overschreden.
Belang van het beschermen en behouden van oude bomen in centra, grote en oude bomen doen het op heel wat vlakken beter dan hun kleinere verwanten. Oude bomen vangen bijvoorbeeld meer fijn stof op, houden meer CO2 vast, produceren meer zuurstof en bieden meer leefruimte en voedsel voor allerlei dieren. Onze oude bomen zijn dus ontzettend waardevol, en om die reden de noodzaak om hen extra aandacht te schenken. Waarom is dat nodig? Bomen hebben het moeilijk in de bebouwde ruimten. Verharding, klimaatverandering, werken, ziekten, klachten… maken dat deze bomen onder druk komen te staan. Er moet dus dringend meer aandacht komen voor de “oudjes” (bomen) in straten en pleinen. Dit vraagt een doordachte, planmatige aanpak met voldoende aandacht (en eventuele investeringen) voor de onder- en bovengrond en bescherming.
In de loop van dit onderzoek is ook gebleken dat op het vlak van mobiliteit:
- de fietsveiligheid - en comfort bij de overgang van gemengd verkeer naar het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van Edmond Vleminckxstraat 75 onvoldoende is;
- de fietsveiligheid ter hoogte van de fietsoversteek Leopoldstraat kruisend met Edmond Vleminckxstraat 69 onvoldoende gesignaleerd wordt.
Dienst mobiliteit adviseert om onderstaande aanpassingen (zie omschrijving met foto's in bijlage) in te voeren:
1. Parkeren Edmond Vleminckxstraat:
Artikel 2.7 van de wegcode: Het fietspad is het deel van de openbare weg dat voor het verkeer van fietsen is voorbehouden. Het maakt geen deel uit van de rijbaan. Er mogen dus geen auto’s op rijden
2. Optimaliseren van de overgang van gemengd verkeer naar het dubbelrichtingsfietspad ter hoogte van Edmond Vleminckxstraat 75 (richtlijnen fietsvademecum):
3. Optimaliseren van de fietsoversteek Leopoldstraat kruisend met Edmond Vleminckxstraat 69 (richtlijnen fietsvademecum):
Bevindingen college (29/07/24) en vraag naar verder onderzoek:
Het college wenst geen doorsteek te voorzien loodrecht op de 3 garages van de Leopoldstraat 4, 6 en 8, die uitkomen op de Edmond Vleminckxstraat.
Het college vraagt om de 6 parkeerplaatsen gelegen naast het fietspad ook te behouden en een fietszone te onderzoeken.
De 13 parkeervakken kunnen geschrankt ingericht worden zonder dat de verhoogde berm hinder veroorzaakt bij het uitstappen. Aanvullend wordt over de hele lengte van de straat aan de overzijde en tussen de parkeervakken parkeerverbod ingericht.
Dienst mobiliteit adviseert de inrichting van een fietszone negatief, thv de 6 parkeervakken naast het fietspad en dit om auto’s reglementair toe te kunnen laten.
Bij tweerichtingsverkeer voor auto’s en fietsen wordt aangeraden de twee rijrichtingen van elkaar te scheiden door middel van een overrijdbare middenstrook of middenstrookmarkering (minimumbreedte 0,50 m). Dit resulteert in een rijbaanbreedte van 4,50 à 4,80 m, exclusief schuwafstanden
Dienst mobiliteit onderzocht tevens de parking thv restaurant Messinc.
De burger heeft sterke interesse om de nabijgelegen grindparking in de straat om te vormen tot een eventuele vaste waterdoorlatende verharding.
In het kader van ontharding en het behoud van boomspiegels in recente beleid van de klimaatplannen, wordt de volgende stelling in als leidraad gehanteerd.
In Vlaanderen is er inderdaad een groeiende trend om verharding te verminderen en meer groen te behouden en te creëren. Dit wordt vaak gedaan om de waterhuishouding te verbeteren, hittestress te verminderen en de biodiversiteit te bevorderen.
Het is niet de bedoeling om verharding bijkomend te verharden of de waterdoorlaatbaarheid te verminderen.
Ofwel is het in het stand houden van half-waterdoorlatende types (grindverhardingen) en deze regelmatig te onderhouden om zo tot een minimale hinder te komen. (stof, lawaai, plasvorming, oneffenheden,…). Welk beheer de gemeente hoofdzakelijke als beheer toepast.
Ofwel het type verharding om te vormen naar de nieuwe klimaatdoelstellingen. (Grindgazons).
Ontharding houdt in dat bestaande verharde oppervlakken, zoals wegen en parkeerplaatsen, worden verwijderd of vervangen door groenere alternatieven. Dit kan helpen om regenwater beter te laten infiltreren, wat overstromingen kan voorkomen en de grondwatervoorraad kan aanvullen.
Boomspiegels zijn de open ruimtes rondom de stam van een boom. Het behouden en verzorgen van deze boomspiegels is belangrijk omdat het de wortels van de bomen beschermt en zorgt voor een betere water- en luchttoevoer. Dit draagt bij aan de gezondheid en levensduur van de bomen.
Om te vermijden dat er voertuigen komende van Leopoldstraat op het fietspad verder door rijden tot aan restaurant De Messinc kunnen paaltjes en signalisatie geplaatst worden. (zie bijlage) Dit om de afslagbeweging komende van Leopoldstraat af te dwingen door paaltjes te plaatsen achter de uitrit en rekening houdend met de poort van E Vleminckxstraat 35.
Na en plaatsbezoek met de eigenaars van het restaurant adviseert dienst mobiliteit positief voor het optimaliseren van de parking Messinc zonder afgraafwerken ed. Daarnaast wordt er ifv verkeersveiligheid een nieuwe circulatie ingevoerd (zie bijlage)
De werken kunnen bekostigd en uitgevoerd worden door eigen diensten (MOB).
Voor de aanpassingen mbt de overgang van het dubbel richtingsfietspad naar gemengd verkeer zal een aannemer gezocht worden. (MOB)
De inrichtingswerken rondom de boomvoeten (ploffen, air-spaid,...) dienen uitgevoerd te worden door gespecialiseerde gecertificeerde firma's waarbij een prijsraming aangevraagd dient te worden.
Artikel 1:
Het college gaat akkoord met het inrichten van 13 geschrankte parkeerplaatsen op de rijbaan in de Edmond Vleminckxstraat ter hoogte van huisnummer 31 en 69.
Artikel 2:
Het college gaat akkoord met het behoud van de 6 parkeervakken parallel aan het fietspad.
Artikel 3:
Het college gaat niet akkoord met het inrichten van een fietszone thv de 6 parkeervakken parallel aan het fietspad omwille van onvoldoende (2m ipv min. 4m) beschikbare ruimte.
Artikel 4:
Het college gaat akkoord om geen rechtstreekse toegang tot de rijbaan te creëren om rijden over het fietspad te vermijden en dit thv de 3 garages tussen Leopoldstraat en Edmond Vleminckxstraat 75.
Artikel 5:
Het college gaat akkoord met het behoud van de aanwezige doorsteken naar garages en opritten ifv toegankelijkheid. Mits het toepassen van specifieke boomvriendelijke inrichting en maatregelen zoals omschreven in de motivatienota.
Artikel 6:
Het college gaat akkoord met het aanpassen van de signalisatie conform de wegcode.
Artikel 7:
Het college gaat akkoord met het optimaliseren van de parking Messinc door plaatselijk bij te werken waar nodig en te fatsoeneren met steenslag (aansluiting boordsteen, enkele plaatselijke putten en het in en uitrijspoor).
Artikel 8:
Het college gaat akkoord met het invoeren van een nieuwe circulatie op de parking Messinc ifv verkeersveiligheid. (zie bijlage)
Artikel 9:
Het college keurt het aangepaste aanvullend reglement goed.