De voorzitter opent de zitting op 12/09/2023 om 20:01.
Gemeenteraadslid Dirk Zoldermans geeft zijn ontslag als gemeente - en ocmwraadslid.
Ivo Van Aken is eerste opvolger en moet de eed afleggen als gemeenteraadslid.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat Ivo Van Aken voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Hij heeft ook op eer verklaard zich niet te bevinden in een situatie van onverenigbaarheid.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het ontslag van Dirk Zoldermans als raadslid.
Art.2
De geloofsbrieven van de heer Ivo Van Aken worden goedgekeurd.
Art.3
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van de heer Ivo Van Aken in handen van de voorzitter.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad worden 4 gemeenteraadscommissies samengesteld met telkens 11 leden. Het huishoudelijk reglement legt het aantal leden per fractie vast:
- Iedereen Bornem: 4
- NVA: 2
- CD&V: 4
- Vlaams Belang: 1
De samenstelling gebeurt op basis van een voordracht.
Iedere commissie wordt voorgezeten door een voorzitter, bijgestaan door een ondervoorzitter. De aanduiding gebeurt door een stemming op de gemeenteraad.
Op 25 juli 2023 nam Dirk Zoldermans ontslag als gemeenteraadslid. Er moet een opvolger worden aangesteld om te zetelen in de GRC algemeen bestuur.
Ivo Van Aken wordt voorgedragen als vervanging.
De voorzitter moet opnieuw worden verkozen.
Ivo Van Aken wordt voorgedragen om te zetelen in de GRC algemeen bestuur ter vervanging van ontslagnemend raadslid Dirk Zoldermans.
Voor de functie van voorzitter GRC algemeen bestuur werd volgende kandidatuur ontvangen:
Geen.
Bij eenparigheid van stemmen.
Artikel 1
Ivo Van Aken wordt voorgedragen om te zetelen in de GRC Algemeen Bestuur ter vervanging van ontslagnemend raadslid Dirk Zoldermans.
De samenstelling van de GRC algemeen bestuur ziet eruit als volgt: Wim Verheyden, Luc De boeck, Greet De bruyn, Tom Van Ranst, François De Clercq, Roel Van Eetvelt, Eric Engels, Wiske Meskens, Geert Mertens, Kristof Joos, Ivo Van Aken.
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt Ivo Van Aken aan als voorzitter van de GRC Algemeen Bestuur met eenparigheid van stemmen.
De gemeente Bornem maakt deel uit van Ivarem. Tijdens de gemeenteraad van 12 februari 2019 werden hiervoor 2 afgevaardigden in de algemene vergadering en 1 afgevaardigde in de raad van bestuur aangesteld. Omwille van de wijzigingen binnen de bestuursmeerderheid ten gevolge van een motie van wantrouwen werden tijdens de gemeenteraad van 19 april 2022 twee nieuwe afgevaardigden (afgevaardigde algemene vergadering zonder stemmenaandeel en afgevaardigde raad van bestuur) aangeduid.
Dirk Zoldermans heeft zijn ontslag ingediend als lid van de algemene vergadering.
Voor de algemene vergadering werden in zitting van 19/04/2022 2 afgevaardigden aangeduid (1 met stemmenaandeel en 1 zonder stemmenaandeel). Enkel de afgevaardigde met stemmenaandeel wordt vervangen.
Volgende kandidaten werden binnengebracht:
- Ivo Van Aken (N-VA)
- Elke Cuyt (Vooruit - Open VLD)
BIJ GEHEIME STEMMING
Artikel 1
Er wordt kennis genomen van het ontslag van Dirk Zoldermans in de algemene vergadering van Ivarem.
Artikel 2
Ivo Van Aken wordt aangeduid met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 2 onthoudingen om hem te vervangen in de algemene vergadering
De aanduiding geldt voor de resterende periode van de legislatuur (2019-2024).
De gemeente Bornem maakt deel uit van het bestuur van Bosgroep Antwerpen Zuid vzw. Volgens de statuten heeft de gemeente Bornem recht op 1 vertegenwoordiger (en plaatsvervanger) in de Algemene Vergadering. Hij/zij kan zich eveneens kandidaat stellen voor de Raad Van Bestuur.
Dirk Zoldermans heeft zijn ontslag ingediend als lid van de algemene vergadering en raad van bestuur.
Volgende kandidaten werden binnengebracht:
Algemene Vergadering en Raad van Bestuur:
- Ivo Van Aken (N-VA)
- Elke Cuyt (Vooruit - Open VLD)
BIJ GEHEIME STEMMING
Artikel 1
Er wordt kennis genomen van het ontslag van Dirk Zoldermans in de algemene vergadering en raad van bestuur van Bosgroep Antwerpen Zuid vzw.
Art. 2
Ivo Van Aken wordt aangeduid met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 2 onthoudingen om hem te vervangen in de algemene vergadering en raad van bestuur van Bosgroep Antwerpen Zuid vzw.
De aanduiding geldt voor de resterende periode van de legislatuur (2019-2024).
De gemeente Bornem maakt deel uit van het bestuur van De Zilverreiger. Volgens de statuten heeft de gemeente Bornem recht op 2 vertegenwoordigers in de raad van bestuur. Deze werden in de gemeenteraad van 2 april 2019 aangeduid.
Omwille van de wijzigingen binnen de bestuursmeerderheid ten gevolge van een motie van wantrouwen wenst de nieuwe bestuursmeerderheid één van deze afgevaardigden te vervangen.
Dirk Zoldermans heeft zijn ontslag ingediend als lid van raad van bestuur.
Volgende kandidaturen werden binnengebracht:
- Ivo Van Aken (N-VA)
- Eric Engels (Vooruit - Open VLD)
BIJ GEHEIME STEMMING
Artikel 1
Er wordt kennis genomen van het ontslag van Dirk Zoldermans in de algemene vergadering en raad van bestuur van De Zilverreiger.
Artikel 2
Ivo Van Aken wordt aangeduid met 16 stemmen voor, 5 stemmen tegen en 2 onthoudingen om hem te vervangen in de raad van bestuur.
De gemeente Bornem maakt deel uit van het bestuur van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw. Tijdens de gemeenteraad van 12 februari 2019 werden hiervoor afgevaardigden aangesteld.
Tijdens de gemeenteraad van 8 juni 2021 werden 2 afgevaardigden vervangen omwille van hun ingediende ontslag.
Omwille van de wijzigingen binnen de bestuursmeerderheid ten gevolge van een motie van wantrouwen werden tijdens de gemeenteraad van 19 april 2022 5 nieuwe afgevaardigden aangeduid in de algemene vergadering waarvan er 3 ook zullen zetelen in de raad van bestuur.
Volgens de statuten heeft de gemeente Bornem recht op 7 vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering. 5 van deze vertegenwoordigers zetelen eveneens in de Raad van Bestuur.
Dirk Zoldermans heeft zijn ontslag ingediend als lid van de algemene vergadering en raad van bestuur.
Jeroen De Pauw heeft zijn ontslag ingediend als lid van de algemene vergadering.
Volgende kandidaten werden binnengebracht:
Algemene Vergadering:
- Ivo Van Aken (N-VA)
- Elise Heymans (CD&V)
- Danny Peeters (Vooruit - Open VLD)
Raad van Bestuur:
- Ivo Van Aken (N-VA)
- Danny Peeters (Vooruit - Open VLD)
BIJ GEHEIME STEMMING
Artikel 1
Er wordt kennis genomen van het ontslag van Dirk Zoldermans in de algemene vergadering en raad van bestuur van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw.
Art. 2
Ivo Van Aken wordt aangeduid met 18 stemmen voor en 5 stemmen tegen om hem te vervangen in de algemene vergadering en raad van bestuur van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw.
Art. 3
Er wordt kennis genomen van het ontslag van Jeroen De Pauw in de algemene vergadering van Toerisme Klein-Brabant - Scheldeland vzw.
Art. 4
Elise Heymans wordt aangeduid met 18 stemmen voor en 5 stemmen tegen om hem te vervangen in de algemene vergadering.
De aanduiding geldt voor de resterende periode van de legislatuur (2019-2024).
In samenwerking met de gemeente, heeft de VZW Kempens Landschap het park en paviljoen De Notelaer in erfpacht waardoor deze instaan voor het beheer en de opwaardering hiervan. In 2020 werd gestart met het restauratiedossier van het paviljoen, het heraanleggen van het terras en het ruimen van de vijver.
Gemeente Bornem maakte conform de samenwerkingsovereenkomst financiële middelen vrij voor de interieurrestauratie van het paviljoen. In een nota (toegevoegd als bijlage van dit besluit) geeft Stichting Kempens Landschap een stand van zaken betreffende het restauratiedossier van het paviljoen De Notelaer.
Momenteel blijkt er een financieel tekort van 210.765,65 € te zijn. De oorzaak van dit tekort is de aanzienlijk hogere kostprijs als gevolg van de inflatie (materiaal en werkuren).
Conform de samenwerkingsovereenkomst zou deze meerkost integraal aan de gemeente toekomen.
Om tot een oplossing te komen is er een principiële bereidheid om voor 50% tussen te komen in deze meerkost. Concreet betekent dit dat gemeente Bornem bovenop de reeds voorziene bijdrage van 500.000€ nog 105.378,33 € extra zal moeten voorzien.
De gemeente heeft zich geëngageerd om, in samenwerking met de VZW Kempens Landschap, het domein De Notelaer stap voor stap op te waarderen. De interieurrestauratie van paviljoen De Notelaer valt hier mee onder.
Er is een bedrag voorzien van 500.000 €. De 105.378,33 die extra gevraagd wordt, wordt voorgelegd aan de gemeenteraad.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op 12 oktober 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van Cipal, met volgend agendapunt:
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Artikel 5
De gemeenteraad keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Artikel 6
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 7
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De gemeente Bornem is vennoot van de cvba Zefier.
Op 19 december 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van Zefier, met volgende agendapunten:
1. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
2. Kennisname van de volgende verslagen:
i. het verslag van het bestuursorgaan over de invoering van de coöperatieve finaliteit van de Vennootschap in de statuten opgesteld overeenkomstig artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
ii. het verslag van het bestuursorgaan over de wijziging van de rechten verbonden aan de verschillende soorten van aandelen van de Vennootschap opgesteld overeenkomstig artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen ingevolge de creatie van nieuwe soorten van aandelen, en de afschaffing van soorten van aandelen.
iii. het verslag van de commissaris waarin wordt beoordeeld of de financiële en boekhoudkundige gegevens die aan het verslag van het bestuursorgaan ten grondslag liggen getrouw en voldoende zijn in al hun materiële aspecten om de algemene vergadering te informeren, opgesteld in toepassing van artikel 6:87 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
3. Toevoeging van een nieuw artikel in de statuten inzake de coöperatieve waarden en finaliteit van de Vennootschap.
4. Aanname van een nieuwe tekst van statuten teneinde deze onder meer in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
5. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
6. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
7. Volmacht voor de formaliteiten.
Overwegende dat naar aanleiding van de invoering van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen (het “WVV”) Zefier uiterlijk tegen 1 januari 2024 haar statuten in overeenstemming dient te brengen met de dwingende bepalingen van het WVV.
Overwegende dat in dat verband de raad van bestuur van Zefier een ontwerp van statutenwijziging heeft voorbereid, waarvan de ontwerptekst samen met een artikelsgewijze toelichting, een verslag betreffende de soorten van aandelen en een verslag betreffende coöperatieve finaliteit aan de gemeente werden overgemaakt. Daarin stelt de raad van bestuur onder meer voor Zefier te laten voortbestaan als een coöperatieve vennootschap, aangezien Zefier kan worden geacht een coöperatieve finaliteit te hebben.
Overwegende dat de wijzigingen aan de statuten van Zefier notarieel dienen te worden vastgesteld op een buitengewone algemene vergadering van Zefier. Deze algemene vergadering strekt er louter toe de wijzigingen zoals die zijn voorgesteld door de raad van bestuur goed te keuren. Om die reden en teneinde de praktische implementatie van de statutenwijziging te vereenvoudigen, stelt de raad van bestuur aan de vennoten van Zefier voor om een volmacht te verlenen teneinde de gemeente te vertegenwoordigen op deze buitengewone algemene vergadering;
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de buitengewone algemene vergadering van Zefier op 19 december 2023 en van de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Zefier zoals zij werd voorgelegd integraal goed.
Artikel 4
De gemeenteraad keurt goed dat de heer Philippe Rossie, secretaris van Zefier, iedere advocaat of medewerker van het advocatenkantoor Stibbe (met zetel te Loksumstraat 25, 1000 Brussel) en iedere medewerker van het notariskantoor Berquin (met zetel te Lloyd Georgelaan 11, 1000 Brussel), alleen handelend en met mogelijkheid tot indeplaatsstelling, als afgevaardigde wordt aangeduid op de buitengewone algemene vergadering van Zefier, waarbij de afgevaardigde handelt volgens de steminstructies van de gemeenteraad.
Artikel 5
De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde om op de buitengewone algemene vergadering van Zefier alle punten van de agenda goed te keuren en geeft eveneens opdracht aan de afgevaardigde om alle overige handelingen en/of transacties te stellen die nodig zijn of nuttig kunnen zijn in het kader van de voorgenomen buitengewone algemene vergadering.
De gemeente Bornem is lid van Toerisme Scheldeland vzw.
De statuten van Toerisme Scheldeland vzw werden herwerkt. Aan alle gewone leden van Toerisme Scheldeland vzw wordt gevraagd deze geplande statutenwijziging goed te keuren, zodat de geplande Algemene Vergadering van 23 november 2023 deze definitieve tekst van de statutenwijziging kan aanvaarden.
Deze wijziging is nodig om de statuten in overeenstemming te brengen met de nieuwe vzw-wetgeving.
Op 1 mei 2019 is er een nieuwe wetgeving rond vzw's ingegaan (Wetboek van Vennootschappen en Verenigingen - WVV). Elke vzw moet zijn statuten aanpassen conform de nieuwe wetgeving. Er wordt ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om de statuten van Toerisme Scheldeland vzw te vereenvoudigen.
De principes van de wijziging van de statuten en de voorgestelde wijzigingen werden voorgelegd aan de vergadering van de raad van bestuur van 19 juni 2023 waarna de ontwerptekst een definitief karakter kreeg.
Hieronder kort de belangrijkste wijzigingen aan de statuten:
Artikel 1:
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de statutenwijziging waarover de algemene vergadering van Toerisme Scheldeland vzw op 23 november 2023 zal beraadslagen en beslissen.
Artikel 2:
Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Toerisme Scheldeland vzw.
Jaarlijks dient de gemeenteraad over de jaarrekening van het AGB van vorige jaar een advies te geven.
Het ontwerp jaarrekening omvat de volgende documenten : de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening.
De statutaire jaarrekening bevat de jaarrekening en het jaarverslag.
Het budgettaire resultaat (€ 605.294) van de jaarrekening zal worden verwerkt in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1
Er wordt een positief advies gegeven over de jaarrekening 2022 van het AGB Bornem.
Jaarlijks dient de gemeenteraad de jaarrekening van het vorige jaar vast te stellen.
Het ontwerp jaarrekening omvat de volgende documenten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening.
Het budgettaire resultaat (€ 13.618.581) zal worden verwerkt in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1
De jaarrekening 2022 van de gemeente en het OCMW Bornem wordt vastgesteld.
Art. 2
Er wordt kennis genomen van de toelichting.
Voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg dienen er enkele onroerende goederen te worden aangekocht. Op 14 februari 2023 werd deze aankoop reeds voorwaardelijk goedgekeurd.
In de loop van juni 2023 werd er een positief bodemattest afgeleverd wat de voorwaarde was om tot aankoop over te gaan.
Dit perceel is van belang bij de nieuwe aanleg van de Sint-Amandsesteenweg.
De aankoop van dit perceel werd reeds beslist in de gemeenteraad van 14 februari 2023 mits het voldoen aan de voorwaarde om een gunstig bodemattest te krijgen. Aan deze voorwaarde is voldaan.
De gemeente beschikt reeds sinds eind 2022 over dit terrein, het is dan ook logisch dat de gemeente de onroerende voorheffing voor 2023 voor haar rekening neemt.
Er werd 750.000 euro voorzien in het SMJP 2020 - 2025 (code: ACT-9.3.3/0200-000/221000) voor het verwerven van onroerende goederen voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg.
Artikel 1
De ontwerpakte in bijlage opgesteld door het notariskantoor Van den Nieuwenhuizen en De Witte wordt goedgekeurd. De gemeente koopt het tankstation Maes gelegen Sint-Amandsesteenweg 72 en kadastraal gekend onder de CAPAKEY 12362G0025/00P005 van de gebroeders Maes Dirk en Maes Luc voor een bedrag van € 240.000.
Artikel 2
De gemeente zal de onroerende voorheffing voor het ganse jaar 2023 betalen.
De gemeente streeft naar het behalen van het gouden boslabel van de Vlaamse overheid. De aankoop van deze gronden kaderen in dit streefdoel.
De aankoopprijs blijft binnen het schattingsbedrag.
De gronden kunnen worden bebost.
Op deze percelen is een voorkooprecht voorzien voor de Vlaamse Waterweg en de huurder VZW Dogs@work.
De vertegenwoordigers van de deze VZW hebben reeds mondeling laten weten aan de gemeente dat ze afzien van dit voorkooprecht. Deze aankoop werd besproken met de Vlaamse Overheid en ze hebben tijdens deze bespreking geen interesse getoond om dit zelf te willen aankopen. Er kan dus vanuit gegaan worden dat er niet zal worden ingegaan op de voorkooprechten.
In de ontwerpakte zijn zaken aangeduid (gele aanduiding) die bij de ondertekening zullen zijn ingevuld. Het gaat hier over informatie die in 99,9% van de gevallen geen redenen zijn om de aankoop niet te laten plaatsvinden. De definitieve akte wordt nog nagelezen voor ondertekening en mocht er toch iets onverwachts opduiken dat van belang is dan zal de ondertekening worden uitgesteld en zal dit worden voorgelegd aan de gemeenteraad.
Er werden voor 2023 voldoende kredieten voorzien voor de aankoop van gronden voor het uitbreiden van het gemeentelijk bosareaal onder actie 2.2.2 0340-000 220000, met name € 600.000 waarvan € 350.000 specifiek voor dit soort aankopen.
Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
Op het einde van de Reedonk wordt er een rondpunt aangelegd. Om dit te kunnen aanleggen had de gemeente twee kleine stukjes nodig van Etablissement J.Maes Zonen, ON 0429.995.654.
Op de gemeenteraad van 14 februari 2023 werd dit principieel reeds goedgekeurd.
Deze percelen zijn nodig voor de aanleg van een rondpunt op het einde van de Reedonk.
De grondafstand is gratis waardoor er geen schattingsverslag nodig is.
De aktekosten zijn ten laste van de gemeente. De nodige budgetten hiervoor werden voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Enig artikel
De ontwerpakte in bijlage opgesteld door het notariskantoor Van den Nieuwenhuizen en De Witte wordt goedgekeurd. De gemeente verkrijgt gratis 2 percelen van de onderneming Etablissement J.Maes Zonen, ON 0429.995.654. Deze percelen werden aangeduid op het plan
Bij de inning van belasting op de inzameling, het hergebruik, de recyclage, de nuttige toepassing en de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, wordt een toelage voorzien voor rechthebbenden op verhoogde tegemoetkoming. Of men recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming wordt door IVAREM opgevraagd bij de Kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ).
Om Ivarem toegang te geven tot de gegevens van KSZ met betrekking tot rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming, werd een overeenkomst opgemaakt tussen Bornem en de KSZ. De overeenkomst moet vernieuwd worden.
De lijst van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid wordt rechtstreeks aan IVAREM overgemaakt om de toelage automatisch toe te kennen.
De kosten werden voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Enig artikel
De overeenkomst tussen de gemeente Bornem en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid wordt goedgekeurd.
In het kader van verbouwingswerken aan de schoolgebouwen van OLVP Bornem worden containerklassen op de Driesparking geplaatst. Zoals voorgeschreven werd hiervoor een vergunning inname openbaar domein aangevraagd.
Bij elke inname van het openbaar domein langer dan 1 dag wordt een belasting geheven. Scholen behoren niet tot de vrijgestelden van belasting volgens de gemeenteraadsbeslissing betreffende Belasting op de inname van het openbaar domein.
De belasting voor deze inname met een oppervlakte van 360 m² en voor een periode van 454 dagen bedraagt 81.540 EUR.
De school vraagt hier nu een vrijstelling voor.
De school is niet in de mogelijkheid om de containerklassen op eigen terrein te plaatsen. De plaatsing van containerklassen op de Driesparking is de enige oplossing om tijdens de verbouwingswerken de werking van de school verder te kunnen zetten. Omwille van het maatschappelijk belang van onderwijs in de gemeente, is het te verantwoorden dat er een éénmalige vrijstelling wordt gegeven aan de scholengemeenschap voor inname openbaar domein in functie van de geplande verbouwing.
De belasting voor deze inname met een oppervlakte van 360 m² en voor een periode van 454 dagen bedraagt 81.540 EUR.
Enig artikel
Katholieke scholen Groot-Bornem wordt vrijgesteld van belasting voor de inname van het openbaar domein voor de plaatsing van tijdelijke containerklassen tijdens verbouwingswerken aan de schoolgebouwen van OLVP Bornem.
Wanneer een bevoegde overheid beslist om op een bepaalde plaats een verkeersmaatregel in te voeren, dan moet deze beslissing gepaard gaan met het plaatsen van de correcte verkeerstekens. Voor het plaatsen van verkeerstekens die verplichtingen opleggen aan weggebruikers, is een politieverordening vereist van de bevoegde overheid. Voor zover deze verkeerstekens een blijvende of periodieke aangelegenheid regelen, zijn deze politieverordeningen aanvullende reglementen op het wegverkeer (AR). De bevoegde overheid bepaalt met het AR welke verkeersregels de weggebruiker op een bepaalde plaats moet naleven.
Voor de weggebruiker heeft een AR verregaande gevolgen: bij niet-naleving van de signalisatie begaat hij een inbreuk op het verkeersreglement en kan hij worden bestraft. Burgers moeten in het AR dan ook kunnen nagaan waarom bepaalde maatregelen op een bepaalde locatie werden ingevoerd en of er weloverwogen werd te werk gegaan. Ook wanneer de burger het niet eens is met de beslissing tot bepaalde verkeersmaatregelen, moet hij deze kunnen aanvechten en de mogelijkheid hebben om het doel van de maatregelen en de zorgvuldige werkwijze van de overheid na te gaan.
Gemeenten kunnen AR vaststellen op de gemeentewegen, de gewestwegen en op de wegen in domeinbossen, natuurreservaten, het VEN, bosreservaten en de volgens het decreet opgenomen speciale beschermingszones die zich op haar grondgebied bevinden.
In beginsel is het de gemeenteraad die de gemeentelijke AR opmaakt, met uitzondering van de tijdelijke politieverordeningen (art.119 Nieuwe Gemeentewet). Art.4 en 5 van het Decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen voorzien de mogelijkheid dat de gemeenteraad de bevoegdheid om aanvullende reglementen op te stellen kan toevertrouwen aan het college van burgemeester en schepenen. In dat geval moet de gemeente het delegatiebesluit overmaken aan het Departement MOW.
Om flexibel in te kunnen gaan op diverse mobiliteitsvraagstukken en om reden dat het opstellen van dergelijke reglementen vaak binnen een korte termijn moet kunnen gebeuren, is het opportuun om de bevoegdheid te delegeren aan het College van Burgemeester en Schepenen.
De decreetgever heeft expliciet voorzien in de mogelijkheid tot delegatie van deze bevoegdheid van de gemeenteraad.
Geen.
Enig artikel
De bevoegdheid met betrekking tot de vaststelling van gemeentelijke aanvullende reglementen op het wegverkeer wordt vanaf heden gedelegeerd aan het College van Burgemeester en Schepenen.
Om te parkeren binnen de betalende zone in het centrum van de gemeente is enkel betaling via muntstukken mogelijk. Aangezien veel mensen tegenwoordig geen cash geld meer op zak hebben en elektronisch betalen steeds meer de norm wordt elektronisch betalen aan de parkeerautomaten of mobiel parkeren via SMS of APP geïntroduceerd.
Sinds 1 juli 2022 moeten alle ondernemingen, ongeacht hun grootte, in staat zijn hun particuliere klanten (consumenten) ten minste één elektronisch betaalsysteem aan te bieden. De betaling van parkeertickets valt buiten deze regelgeving, maar deze regelgeving schets de nood tot de introductie van een elektronisch betaalsysteem.
De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
Voor de straten waar het betalend parkeren werd doorgevoerd is het huidige reglement een sturend element inzake de beperking van de parkeerduur. De gemeente heeft geïnvesteerd in parkeerplaatsen waar gratis en langer kan geparkeerd worden, het is onder meer de bedoeling om via dit reglement de parkeerders te sturen naar deze parkeerplaatsen wanneer ze langer wensen te parkeren.
Omdat het streven van de gemeente is om in bepaalde straten kort te parkeren, is het eerste half uur gratis en is het streefdoel om op deze plaatsen maximaal 2 uur te parkeren. Wanneer parkeerders toch langer wensen te parkeren dan deze maximale duur, is er een hoger tarief om dit te ontmoedigen.
Het belang van zorgverleners aan huis neemt toe. Daarom wordt de mogelijkheid gecreëerd om een zorgverlenerskaart aan te vragen, zodat zorgverleners niet bij elke patiënt een parkeerticket moeten halen. De zorgverlenerskaart kan gratis aangevraagd worden tot 31 december 2025. Deze kaart in combinatie met de parkeerkaart geeft aan de zorgverlener de mogelijkheid om gedurende 2 uur een betalende parkeerplaats gratis in te nemen.
Om ook de verzorgenden die geen RIZIV-nummer hebben gebruik te laten maken van de zorgverlenerskaart kan de doelgroep uitgebreid worden met “zorgverleners met een erkenning door de Vlaamse gemeenschap als zorgverstrekkende". Op die manier wordt de zorgverlenerskaart ook toegankelijke voor verzorgenden, thuiszorgverstrekkers en chauffeurs van de mindermobielencentrale (naast de groep zorgverleners met RIZIV-nummer, zijnde voor huisartsen, kinesisten, erkende thuisverpleegkundigen). Gezien de grote vraag vanuit de verstrekkers van thuiszorg, is deze wijziging zeker te verantwoorden.
De geraamde inkomsten worden opgenomen in het meerjarenplan en de volgende aanpassingen van het meerjarenplan.
Artikel 1 Intrekking oude - Looptijd nieuwe reglement
Het retributiereglement van 8 november 2022 wordt vervangen door dit retributiereglement zodra dit reglement van kracht wordt. Dit reglement wordt van kracht de dag na datum publicatie op de gemeentelijke website en voor een termijn die eindigt op 31 december 2025. Er wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar het regelmatig gebruik van de parkeerautomaten verplicht is. De retributie geldt per parkeerplaats en voor de duur aangeduid op de parkeerautomaat.
Artikel 2 Tarieven
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Voor het parkeren van alle gebruikers van een motorvoertuig:
Tarief 3: Zorgverlenerskaart
Er kan een zorgverlenerskaart worden aangevraagd bij de gemeente door artsen en verpleegkundigen die officieel werden erkend door het RIZIV. De gemeente zal deze vraag doorgeven aan de concessionaris die een zorgverlenerskaart op naam zal afleveren.
Tarief 2:
Er kan slechts 1 maal per dag een gratis parkeerbeurt van 30 minuten worden genomen in de betalende zone.
De tarieven zijn van toepassing van 8 tot 18 uur (met uitzondering van zondagen, wettelijke en decretale feestdagen).
Tarief 1:
De gebruiker heeft steeds de mogelijkheid om voor het forfaitair stelsel te kiezen: 15 euro per dagdeel.
Dagdeel 1: 8 tot 13 uur en dagdeel 2: 13 tot 18 uur.
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig:
De voertuigen die belast werden overeenkomstig het belastingreglement op de inname van het openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken worden niet aangesproken in onderhavig reglement. Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999. De personen die houder zijn van deze speciale parkeerkaart en zich parkeren op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen zijn vrij van betalend parkeren.
De zorgverlener die duidelijk én een zorgverlenerskaart én een parkeerkaart aanbrengt op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig is vrijgesteld van betalend parkeren.
Artikel 3 Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig geparkeerd is, en is betaalbaar:
Artikel 4
De gebruiker van een motorvoertuig die ofwel:
wordt steeds geacht te kiezen voor het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief (tarief 1).
Artikel 5
Bij niet-betaling van de retributie binnen de gestelde termijn zal de gemeente of de concessiehouder een rappel sturen waarvoor de postzegelkosten van een genormaliseerde brief worden gevorderd ten laste van de debiteur.
Voor het versturen van een hiernavolgende, aangetekende herinneringsbrief worden de kosten van een aangetekende zending aangerekend aan de debiteur.
Bij gebrek aan betaling na de aangetekende herinneringsbrief zal de retributie + hogervermelde kosten worden ingevorderd volgens de burgerrechtelijke procedures.
Artikel 6 Bekendmaking
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Er heerst een grote parkeerdruk in het centrum van Bornem. Via de blauwe zones wenst het bestuur van kort parkeren de norm te maken. In deze zone kunnen inwoners met een bewonerskaart onbeperkt in duurtijd parkeren. Het bestuur wenst ook inwoners te stimuleren om ofwel eigen parkeergelegenheid op privé-eigendom te gebruiken of de parkeerinfrastructuur buiten de blauwe zone te gebruiken.
De kost van een bewonerskaart, die de bewoners van de blauwe zone vrijstelt van de retributie in de blauwe zone is momenteel 25 EUR per jaar en heeft een looptijd van 12 maanden die begint en eindigt op de datum van afgifte van de bewonerskaart.
Vanaf heden zal elke bewonerskaart aflopen op 31 december van het betreffende jaar. De kost van de bewonerskaart zal worden gefactureerd aan 2 EUR/maand. De kost van een bewonerskaart voor een heel jaar wordt aldus aangepast naar 24 EUR/jaar.
Om de administratieve last van de gemeentelijke diensten te verminderen worden zitdagen door parkeerbedrijf OPC georganiseerd, waarbij zij de administratieve afhandeling van de bewonerskaarten op zich nemen. Om deze te bundelen op het einde van elk kalenderjaar zal elke bewonerskaart aflopen op 31 december.
De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
Voor de straten waar het parkeren in een blauwe zone werd doorgevoerd is het huidige reglement een sturend element inzake de beperking van de parkeerduur. De gemeente heeft geïnvesteerd in parkeerplaatsen waar gratis en langer kan geparkeerd worden, het is onder meer de bedoeling om via dit reglement de parkeerders te sturen naar deze parkeerplaatsen, wanneer ze langer wensen te parkeren. De voorkeur in de straten binnen de blauwe zone is kort parkeren.
Omdat het streven van de gemeente is om in deze straten kort te parkeren waarbij het streefdoel is om maximaal 2 uur te parkeren. Wanneer parkeerders toch langer wensen te parkeren dan deze maximale duur, is er een hoger tarief om dit te ontmoedigen.
Het aanleggen, onderhouden en opvolgen van parkeerplaatsen brengt aanzienlijke financiële lasten met zich mee, het is logisch dat de gebruikers hier minstens een deel van betalen.
De geraamde inkomsten worden opgenomen in het meerjarenplan en de volgende aanpassingen van het meerjarenplan.
Artikel 1 Looptijd
Het retributiereglement van 8 december 2020 wordt vervangen door dit retributiereglement zodra dit reglement van kracht wordt. Dit reglement wordt van kracht vanaf 01 oktober 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig waar parkeren toegelaten is én waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is.
Artikel 2 Tarieven
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 1.12.1975.
Deze reglementering is niet van toepassing op de bewoners die de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, overeenkomstig het ministerieel besluit van 9 januari 2007, zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig.
De voertuigen die belast werden overeenkomstig het belastingreglement op de inname van het openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken worden niet aangesproken in onderhavig reglement.
Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999.
Artikel 3 Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd toegelaten is door de verkeersborden en is betaalbaar overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het document dat op het voertuig werd achtergelaten door de met toezicht belaste firma.
Artikel 4
Als de parkeerschijf, de bewonerskaart of de kaart 'persoon met een handicap' niet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig is geplaatst of in geval de pijl van de parkeerschijf niet op het streepje is geplaatst dat volgt op tijdstip van aankomst, of indien de aanduidingen op de parkeerschijf worden gewijzigd zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, wordt er steeds geacht gekozen te zijn voor het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het hierboven vermelde forfait, brengt de concessionaris, een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen, aan op de voorruit van het voertuig.
Artikel 5
Bij niet-betaling van de retributie binnen de gestelde termijn zal de gemeente of haar concessiehouder een rappel sturen waarvoor de postzegelkosten van een genormaliseerde brief worden gevorderd ten laste van de debiteur. Voor het versturen van een hiernavolgende, aangetekende herinneringsbrief worden de kosten van een aangetekende zending aangerekend ten laste van de debiteur. Bij gebrek aan betaling na de aangetekende herinneringsbrief zal de retributie + hogervermelde kosten worden ingevorderd volgens de burgerrechtelijke procedures.
Artikel 6 Afkondiging
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017: art 41, 1e lid, 23°
De Aziatische hoornaar, een exotische wespensoort, verspreidt zich razendsnel over Vlaanderen en vormt een belangrijke bedreiging voor de inheemse bijen en andere bestuivers. Deze bestuivers zijn essentieel voor ons ecosysteem en onze biodiversiteit en vervullen aldus een belangrijke economische rol in onze land- en tuinbouw. Een vermindering van het aantal en van de diversiteit aan bestuivers zorgt voor opbrengstverlies in onze landbouwsector.
De Aziatische hoornaars blijken bijzonder agressief te zijn wanneer ze zich bedreigd voelen.
De bestrijding van nesten van Aziatische hoornaar vergt daarenboven de inzet van gespecialiseerd materieel en technieken waarbij specifieke kennis vereist is.
Teneinde haar burgers te sensibiliseren en de bestrijding op het privaat domein te stimuleren, wordt de gemeenteraad gevraagd zich uit te spreken over de toekenning van een subsidie ter ondersteuning van de bestrijding op haar grondgebied.
Rekening houdende met de bijenvriendelijke gemeente die Bornem wil zijn en het aangetoonde belang om de verspreiding van de Aziatische hoornaar in te dijken, is het geoorloofd om te voorzien in een financiële stimulans om de bestrijding op het private domein alle kansen te geven en de burger aan te zetten tot een gezamenlijke inspanning.
Het toekennen van deze subsidie draagt bij tot het realiseren van de doelstellingen opgenomen in het SMJP 2020-2025 onder Beleidsdoelstelling 2 "Bornem gaat voluit voor een gezonde, groene leefomgeving voor mens en dier" en de daaronder opgenomen actie 2.2.1 "We stimuleren meer inlandse biodiversiteit (...)"
Uitgave kan worden voorzien onder 2023/ACT-2.2.1/0340-000/649000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Artikel 1 – Doel
De Aziatische hoornaar is een uitheemse wespensoort die honingbijen en andere inheemse bestuivers aanvalt. Hierdoor verstoort de Aziatische hoornaar het ecosysteem, de biodiversiteit, vormt ze bovendien een bedreiging voor de bijenteelt en kan zij gevaarlijk zijn voor toevallige passanten.
Binnen de perken en naargelang de beschikbaarheid van de door de gemeenteraad van de gemeente Bornem goedgekeurde kredieten in het meerjarenplan 2020 – 2025 en overeenkomstig de bepalingen van dit reglement, wordt een subsidie toegekend voor de bestrijding van de Aziatische hoornaar.
Artikel 2 - Begunstigden
De subsidie kan toegekend worden aan:
1. natuurlijke personen
2. verenigingen
Artikel 3 – Voorwaarden
Een subsidie ter bestrijding van de Aziatische hoornaar kan aangevraagd worden door een begunstigde zoals bedoeld in Artikel 2 indien voldaan is aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
1. De subsidie betreft de terugbetaling (van een deel) van de werkelijke kosten gemaakt voor de verdelging van een nest van de Aziatische hoornaar. De kosten voor de verdelging van andere nesten, zoals wespennesten en nesten van de Europese hoornaar, komen niet in aanmerking voor een toelage.
De subsidie voor de bestrijding van een nest van Aziatische hoornaars mag niet gecumuleerd worden met enige andere vorm van financiële tegemoetkoming voor de bestrijding van het nest. Voor de periode waarin er een beheerovereenkomst bestaat voor de bestrijding op privépercelen tussen de Vlaamse Overheid en de bestrijders, wordt er geen financiering door de gemeente voorzien.
2. Het te verwijderen nest dient voorafgaandelijke aan iedere interventie, met foto, aangemeld te worden op de website www.vespa-watch.be zodat het gevalideerd wordt door een kenner. Nadat de melder per mail de validatie ontvangt, organiseert deze daarna de verwijdering.
3. Het te verdelgen/verdelgde nest bevond zich op Bornems grondgebied.
4. De verdelging van het nest is gebeurd door de brandweer of een daartoe erkende verdelger. Een lijst van erkende verdelgers is beschikbaar op https://vespawatch.be/eradicators/
5. Bij de subsidieaanvraag wordt een factuur toegevoegd die voldoet aan de volgende cumulatieve voorwaarden:
a. de factuur is opgesteld door de brandweer of een erkende verdelger
b. de factuur vermeldt uitdrukkelijk dat ze is opgesteld voor de verdelging van een nest van de Aziatische hoornaar
c. de factuur vermeldt uitdrukkelijk het adres of de locatie waar het nest verdelgd werd. Indien het adres of de locatie waar het nest verdelgd werd verschillend is van het adres van de begunstigde, volstaat een interventieverslag met uitdrukkelijke vermelding van het adres of de locatie waar het nest verdelgd werd.
6. de aanvraag wordt ingediend na de verdelging van het nest waarvoor de subsidie aangevraagd wordt en uiterlijk zes maanden na deze verdelging.
Artikel 4 – Aanvraagprocedure
§1. Het aanvraagdossier bevat volgende stukken:
1. Een volledig en correct ingevuld aanvraagformulier (te bekomen via de website www.bornem.be)
2. De validatiemail van Vespa-watch
3. Een factuur die voldoet aan de voorwaarden vermeld in Artikel 3.4., desgevallend samen met een interventieverslag
§2. De aanvraag wordt ingediend na de verdelging van het nest en uiterlijk zes maanden na deze verdelging.
§3. De aanvraag dient ingediend te worden op één van volgende wijzen:
1. afgifte op het gemeentehuis tijdens de openingsuren te vinden op www.bornem.be
2. per post, gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen van de Gemeente Bornem, met adres Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem
3. per mail aan milieu@bornem.be
Het aanvraagformulier is terug te vinden op de website van de gemeente Bornem (www.bornem.be)
§4. De aanvraag is slechts ontvankelijk zodra deze volledig en conform de voorwaarden van dit Reglement ingediend werd.
Artikel 5 – Beoordeling van de aanvraag
§1. Het college van burgemeester en schepenen toetst, na advies van de bevoegde diensten, elke aanvraag aan de toepassingsvoorwaarden van het reglement.
§2. De omvang van de subsidie bedraagt de werkelijk gemaakte kosten (inclusief btw voor particulieren en verenigingen die niet btw-plichtig zijn; exclusief btw voor verenigingen die btw-plichtig zijn) voor de verdelging van het nest en dit tot het maximum van de retributie die Brandweerzone Rivierenland hiervoor volgens hun geldende retributiereglement aanrekent. Het betreffende reglement kan worden opgevraagd bij de Brandweerzone Rivierenland en is consulteerbaar via de website https://rivierenland.hulpverleningszone.be/pagina/ons-retributiereglement
§3. Het college van burgemeester en schepenen kan bijkomende informatie opvragen.
Artikel 6 – Betalingsmodaliteiten
§1. De toelage wordt uitbetaald nadat het college van burgemeester en schepenen de aanvraag positief heeft beoordeeld.
§2. Het bedrag van de toegekende toelage wordt overgeschreven op de door de aanvrager op het aanvraagformulier opgegeven post- of bankrekening.
Artikel 7 – Verantwoordingsprocedure
§1. De subsidie wordt aangewend voor het doel waarvoor ze werd toegekend, namelijk de bestrijding van de Aziatische hoornaar.
§2. De begunstigde geeft aan gemeente Bornem toegang tot de infrastructuur en inzage in alle relevante stukken om ter plaatse de correcte aanwending van de toegekende subsidies te kunnen controleren.
Artikel 8 – Sancties
§1. De subsidie wordt voorwaardelijk toegekend.
§2. Het college van burgemeester en schepenen kan de onder paragraaf 3 vermelde sanctie opleggen indien de aanvrager:
1. één of meerdere bepalingen van dit reglement niet naleeft;
2. onjuiste of onvolledige gegevens aan gemeente Bornem meedeelt.
§3. Iedere inbreuk op onderhavig reglement kan gesanctioneerd worden met de gehele of gedeeltelijke terugvordering van de uitbetaalde subsidie.
Artikel 9 – Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking vanaf 1 september 2023. Enkel de interventies na deze datum zijn subsidieerbaar.
Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, artikel 41
Op de site van het Domein d'Ursel bevindt zich een historisch kasteel, omringd door een walgracht, in een landschapspark van 40 ha. In het park is een verweven stelsel van grachten, kanalen en vijvers aanwezig.
Door toenemende periodes van droogte wordt het domein echter steeds afhankelijker van drinkwater voor het in stand houden van de beplanting en bomen in het park. Daarom wordt in de zomer geïrrigeerd waarbij gebruik gemaakt wordt van drinkwater, af en toe aangevuld met gecapteerd water uit omliggende waterlopen (indien er geen captatieverbod van kracht is). Het gemiddelde jaarlijks waterverbruik voor irrigatie bedraagt 200 m³. Daarnaast zijn er op de site ook openbare toiletten aanwezig (verbruik 200 liter/dag - 73 m³ per jaar) en vinden er op de site jaarlijks evenementen plaats waarvoor er tijdelijke toiletten op de parking van Het Laathof, centraal op de site, worden geïnstalleerd. Ook voor de spoeling van deze toiletten wordt drinkwater gebruikt (gemiddeld 20 m³ per jaar).
Om de watervraag op de site naar de toekomst te verzekeren en op korte termijn te verduurzamen, kijkt de provincie Antwerpen naar alternatieve waterbronnen, meer bepaald de opvang en gebruik van regenwater. De irrigatie van het landschapspark vereist namelijk geen drinkwaterkwaliteit waardoor perfect overgeschakeld kan worden op regenwater. Ook voor de toiletspoeling kan regenwater gebruikt worden. Op heden is er op de site echter nog geen opvang en hergebruik van regenwater.
Daarom wenst de provincie Antwerpen hemelwaterputten te plaatsen op de site. Hierop zal het dak van het dienstgebouw De Casteleyn (130 m²) aangesloten worden. Dit gebouw werd recent door de provincie Antwerpen aangekocht en zal op korte termijn gerenoveerd worden waarbij ook de waterhuishouding van het gebouw aangepast zal worden om de opvang van regenwater mogelijk te maken. De hemelwaterputten zullen onder de dienstparking aan de achterzijde van het gebouw komen. Verder zal ook het toilet aangesloten worden en zal er ook een dienstleiding voor regenwater aangelegd worden tot aan de openbare toiletten en de parking van Het Laathof. Op die manier kunnen de openbare en tijdelijke toiletten bij evenementen ook gevoed worden met regenwater vanuit de waterputten. Indien er een overschot aan water is, zal ook de gemeente Bornem gebruik kunnen maken van het regenwater voor de irrigatie van openbaar groen.
De dakoppervlakte van dienstgebouw De Casteleyn is echter onvoldoende om de hemelwaterputten te vullen. Omdat de andere gebouwen van de provincie Antwerpen op de site te ver weg staan, wordt gekeken naar een samenwerking met naastgelegen gebouwen van andere eigenaars. De Sint-Stefaankerk en haar beschikbare grote dakoppervlakten hebben een groot potentieel voor de opvang van regenwater. Om voldoende toevoer van water naar de hemelwaterputten te garanderen, wordt voorgesteld om (in een eerste fase) de zuidoostelijke dakoppervlakten (335 m²) aan te sluiten. Ook het noordelijke deel van het dak van de pastoriewoning (160 m²), gelegen tussen de kerk en dienstgebouw De Casteleyn, zal aangesloten worden op de hemelwaterputten. Hiervoor zal een netwerk van ondergrondse leidingen aangelegd worden die het regenwater van de verschillende gebouwen naar de hemelwaterputten brengt. Om hergebruik van het regenwater mogelijk te maken, zal er een kraan voorzien worden aan de pastoriewoning en ter hoogte van het kerkhof.
Overtollig regenwater, dat niet in de hemelwaterputten opgeslagen kan worden, zal via een overstortleiding afgeleid worden naar de walgracht die rondom het kasteel gelegen is. Hier kan het regenwater door infiltratie via de bodem het lokale grondwater aanvullen. (totale infiltratie-oppervlakte: 42.000 m²).
Bovenvermelde acties zijn subsidieerbaar binnen de projectoproep circulair water van de VMM. De Provincie Antwerpen vraagt de gemeente Bornem om als omliggende eigenaar mee te participeren in deze projectoproep en principiële goedkeuring te verlenen voor de uitvoering van deze plannen doormiddel van de ondertekening van een verklaring op eer voor de deugdelijke uitvoering van het project.
De betrokken partners zijn:
Provincie Antwerpen - Departement Logistiek - Dienst Architectuur en Vastgoed - Team Bouwtechniek
Provincie Antwerpen - Departemente Vrije Tijd - Kasteel d'Ursel Bornem
Sint-Stefaankerk Bornem (Kerkfabriek)
Gemeente Bornem
Dit is een positieve maatregel tegen verdroging, zeker omdat het kasteeldomein hogergelegen is ten opzichte van de omliggende gebieden en de bodem bestaat uit goed doorlatende zandgronden. Op basis van de door de provincie Antwerpen gevoerde modellering zal 72% van de jaarlijkse opgevangen neerslag hergebruikt kunnen worden en 28% zal kunnen infiltreren.
Deze samenwerking draagt in die zin bij aan de Prioritaire beleidsdoelstelling: BD-2: "Bornem gaat voluit voor een gezonde, groene leefomgeving voor mens en dier." zoals goedgekeurd in het SMJP 2020-2025.
Deze samenwerking sluit aan op eerdere initiatieven in het openbaar domein in de onmiddellijke nabijheid van de site. (Aansluiten RWA-kolken heraanleg Louis De Baerdemaeckerstraat, Aansluiting RWA-afvoer residentieel woonproject 'Brouwerij Scaldis')
Geen directe financiële impact. De financiering en subsidieregeling verloopt integraal in hoofde van de Provincie Antwerpen.
Artikel 1: De gemeenteraad verleent principiële goedkeuring voor het samenwerkingsverband tussen de Provincie Antwerpen - Departement Logistiek - Dienst Architectuur en Vastgoed - Team Bouwtechniek, de Provincie Antwerpen - Departement Vrije Tijd - Kasteel d'Ursel Bornem, de Sint-Stefaankerk Bornem (Kerkfabriek) en de Gemeente Bornem voor het indienen van een dossier in het kader van de projectoproep 'Circulair Water 2023' van de VMM met als doel het verhogen van de waterbeschikbaarheid van het domein Kasteel d'Ursel.
Artikel 2: Onderhavige goedkeuring geschiedt onder het uitdrukkelijke voorbehoud van het bekomen van alle vergunningen noodzakelijk voor de realisatie van het project alsook van de vestiging van alle noodzakelijke zakelijke rechten voor de uiteindelijke realisatie op het gemeentelijke patrimonium.
Begin de jaren ‘90 werd in de regio gestart met selectieve inzamelingen aan huis.
In 1992, met het eerste Milieuconvenant tussen het Vlaams Gewest en de gemeenten, kozen de aangesloten gemeenten voor de inzameling van de “droge recycleerbare fractie”. Dat betekende dat er geen gft zou worden ingezameld (zoals in een gft-regio), maar droge fracties zoals metalen, papier, karton en plastics. Tegelijkertijd moest het groenafval worden ingezameld op de recyclageparken en het thuiscomposteren worden bevorderd. De huidige IVAREM-regio werd toen een “groenregio”.
Sinds die periode organiseert de intercommunale de aankoop van compostvaten en compostbakken voor thuiscomposteren. Bijkomende ondersteuning gebeurt sinds 1997 door compostmeesters waarvoor de intercommunale de nodige opleidingen organiseert in samenwerking met VLACO, de Vlaamse Compostorganisatie. Het thuiscomposteren blijft een succes bij gezinnen die over de nodige ruimte beschikken.
Vanaf 2000 wordt de compostscholenactie intergemeentelijk ondersteund.
Met het nieuwe Lokaal Materialenplan (2023-2030) vervalt de opdeling in gft- en groenregio’s.
Op 26 mei 2023 heeft de Vlaamse regering het Lokaal Materialenplan (Uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval 2023-2030) goedgekeurd. Dit Lokaal Materialenplan wordt bij de Europese Commissie neergelegd als het afvalbeheerplan en als preventieprogramma zoals bepaald in artikels 28 en 29 van de Europese kaderrichtlijn afvalstoffen (richtlijn 2008/98/EG - EU 2018/851). Dit betekent dat het plan moet voldoen aan een reeks voorwaarden van de kaderrichtlijn.
Een belangrijk element in de Europese kaderrichtlijn is de verplichting voor de lidstaten om vanaf 1 januari 2024 bioafval aan de bron te scheiden. De verplichting voor de burgers en bedrijven wordt verankerd in het Lokaal Materialenplan 2023-2030 en vertaalt dit naar de praktijk wat betreft de implementatie van de selectieve inzameling van het huishoudelijk bioafval door de lokale besturen.
Het Materialendecreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en het besluit van de Vlaamse Regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams Reglement voor het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), geeft nadere uitvoering aan het Materialendecreet
Het artikel 26 van het Materialendecreet bepaalt dat de ophaling van huishoudelijk afval valt onder de gemeentelijke zorgplicht en wordt bijgevolg bij gemeentelijk reglement geregeld.
IVAREM biedt de gemeenten de mogelijkheid om een bevoegdheidsoverdracht te verlenen wat betreft het inzamelen, transport, voorbehandeling en verwerking van gft-afval.
Gezinnen zullen de kans krijgen om hun gft-afval aan te bieden. Deze aanbieding van gft-afval is geen verplichting voor de gezinnen. Zij kunnen er ook nog altijd voor opteren om thuis te composteren en/of tuinafval naar het recyclagepark te brengen.
Het voorstel bevat standaard een tweewekelijkse inzameling aan huis in containers en/of een inzameling via brengpunten waar dit aangewezen blijkt.
Gezinnen die dit wensen zullen kunnen kiezen tussen 2 formaten van container: 40 liter of 140 liter.
De specifieke en praktische modaliteiten zullen in overleg met alle betrokken gemeenten later bepaald worden.
Na een visitatie van OVAM bij Ivarem en de aangesloten gemeenten werd er vanuit Ivarem uitstel gevraagd voor de dubbele heffing tot 1 januari 2026. Dit uitstel werd principieel goedgekeurd en artikel 4.5.3. van Vlarema zal aangepast worden. De definitieve goedkeuring hiervan is gepland in oktober 2023.
De Vlaamse overheid verplicht lokale besturen om in het kader van de Europese Green Deal een inzameling van gft aan huis te organiseren.
Aangezien dat het gemeentebestuur reeds een beheeroverdracht heeft gedaan voor andere afvalfracties, is het aangewezen om ook de inzameling van GFT fractie door Ivarem te laten uitwerken na beheeroverdracht.
Het Lokaal Materialenplan 2023 – 2030 voorziet een verplichte invoering van inzameling en verwerking van gft-afval tegen 1 januari 2024, met de mogelijkheid om een gemotiveerde aanvraag tot uitstel in te dienen. Dit eventueel uitstel kan nooit langer zijn dan 2 jaar.
Omwille van praktisch zaken (aankoop vrachtwagens, uitzetten van containers, bijkomend personeel, brede communicatiecampagne, ...) kan de implementatie in de IVAREM-regio ten vroegste starten in het najaar van 2024. De invoering van de inzameling en verwerking van gft-afval moet afgerond zijn in de loop van 2025 want ten laatste op 1 januari 2026 moet elk gezin de kans krijgen om zijn gft-afval gescheiden aan te bieden.
IVAREM heeft op basis van een standaard tweewekelijkse inzameling in containers (bakken) waarbij 35 kg per inwoner per jaar aan gft ingezameld wordt de totale kostprijs voor de gemeente ingeschat op 29 EUR/gezin/jaar voor de inzameling en 98 EUR/ton voor de verwerking van het gft-afval via voorvergisting en nacompostering. De tarieven (contantbelasting) voor de gezinnen zal in overleg met alle gemeenten voorgesteld worden en ter goedkeuring voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
De Vlaamse overheid adviseert om een financiële aanmoediging te voorzien (verschillend tarief voor huisvuil en gft-afval) om de gezinnen aan te sporen tot het gescheiden aanbieden van hun gft-afval.
Artikel 1
De gemeente Bornem verleent aan de Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM) de beheersbevoegdheid met betrekking tot de opdracht “inzameling, transport, overslag, voorbehandeling en verwerking van GFT-afval”;
Artikel 2
De in artikel 1 vermelde beheersoverdracht geldt tot en met 25 april 2039 (gelijklopend met beheersoverdracht andere afvalfracties cfr. GR 17/11/2023).
Artikel 3
De gemeente Bornem verleent IVAREM het mandaat om een gemotiveerde aanvraag tot uitstel van de selectieve inzameling en verwerking van gft-afval in te dienen bij OVAM.
Artikel 4
Deze beslissing zal ter kennisgeving worden overgemaakt aan IVAREM.
De sportvereniging Dogs@Work is al een tijd op zoek naar een nieuwe locatie voor hun activiteiten.
Hun huidige locatie te Wintam is een weide die tijdens slecht weer zo goed als onbruikbaar is.
Een nieuwe locatie, liefst met aanwezigheid van een cafetaria, zou voor hen een oplossing zijn.
FCS Mariekerke-Branst VZW stelt onderstaande zones, die zij via een bruikleenovereenkomst mogen gebruiken, gratis er beschikking aan de vereniging Dogs@Work:
- zone naast het voetbalveld gelegen aan de Riddermoerstraat te Branst
- B-veld en bijhorende parking tijdens volledig weekend van Pinksteren (van vrijdag tot maandag).
Hiervoor werd een addendum opgemaakt (zie bijlage).
Dit addendum wordt toegevoegd aan de door de GR (13/9/2022) goedgekeurde bruikleenovereenkomst tussen de gemeente Bornem en de
sportvereniging FCS Mariekerke-Branst VZW voor het gebruik van gemeentelijke gronden.
De gemeente beschouwt het ondersteunen van het verenigingsleven in het algemeen als een onderdeel
van haar gemeentelijke taken als behoeder van het algemeen belang.
Het verenigingsleven draagt immers bij aan het sociale weefsel in de gemeente.
Sportieve activiteiten hebben bovendien een positieve invloed op de gezondheid van de inwoners.
Er zijn geen kosten verbonden aan het opmaken van dit addendum.
Enig artikel.
Het addendum, zoals bepaald in bijlage wordt goedgekeurd en toegevoegd aan bestaande bruikleenovereenkomst.
Een BIN is een gestructureerd samenwerkingsverband tussen buurtbewoners en de lokale politie. Een BIN heeft vier doelen:
Wanneer een verdachte toestand word opmerkt in de buurt verwittig je onmiddellijk de politie. De politie gaat na wat er aan de hand is en verstuurt indien nodig via sms of gesproken bericht een waarschuwing naar alle BIN-leden. Van de BIN-leden wordt verwacht dat ze extra alert zijn en de 101 verwittigen als ze meer informatie hebben. De politie kan dan de patrouilles op het terrein gericht aansturen waardoor de pakkans groter wordt. De BIN-leden ontvangen de volgende werkdag per mail feedback over de situatie.
Vanuit meerdere BIN’s komt echter het signaal dat er in Bornem wat schort met deze samenwerking. Verdachte toestanden die via de BIN’s aan de politie worden gemeld, worden door die laatste amper verspreid naar de BIN-leden, laat staan naar andere buurt informatie netwerken. Meer nog, BIN-leden krijgen steeds meer de indruk dat de pers sneller op de hoogte is van verdachte toestanden dan de BIN-leden zelf. Steeds vaker moet men via de pers vernemen dat er zich verdachte toestanden, diefstallen e.d.m. hebben voorgedaan. Het ongenoegen is zodanig toegenomen dat leden zich openlijk afvragen wat het nut van een BIN is wanneer er toch geen informatie-uitwisseling gebeurt.
Vooral sedert de fusie tussen de politiezone Klein-Brabant en MeWi, zou de samenwerking serieus te wensen over laten. Het ongenoegen van de BIN’s werd ondertussen herhaaldelijke gemeld aan de politie, en de burgemeester maar van enige verbetering in de samenwerking is vooralsnog geen sprake. De manke werking wordt bevestigd door agenten uit de zone Klein-Brabant.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
In september worden er in het centrum van Bornem door de gemeente, nieuwe parkeermeters geplaatst. Aanleiding is de verouderde staat van de huidige meters. Toen het gemeentebestuur enkele maanden terug de nieuwe meters in de gemeenteraad aankondigde, stelde onze fractie de vraag of er naast betaling via de app, sms en bankkaart ook nog cash zou kunnen betaald worden. De burgemeester bevestigde toe dat er nog steeds cash zou kunnen betaald worden.
Onlangs lazen we echter in de pers dat de gemeente had aangekondigd dat de nieuwe meter een “handig” voordeel bieden, namelijk dat contant geld niet langer nodig is: “vanaf september wordt het mogelijk om te parkeren zonder contant geld op zak te hebben. Betalingen kunnen digitaal worden verricht via de app, met een bankkaart of via sms”.
Deze communicatie kwam bij heel wat mensen verwarrend over:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Op 22 augustus vernamen we via de media dat het centrum van Bornem vanaf medio september nieuwe parkeermeters zal krijgen. De huidige meters zijn verouderd en net daarom ijverde onze fractie al meermaals om deze te vervangen. Het vervolg van de perstekst baart ons echter wel zorgen:
‘Na het plaatsen van de nieuwe parkeermeters in september, hoef je geen cash geld meer op zak te hebben. Je betaalt er binnenkort digitaal via de app, bankkaart of via sms.’
Bovenstaande communicatie impliceert dat cashbetalingen binnenkort niet meer mogelijk zullen zijn.
Verder onderzoek leidt ons naar de website van de gemeente Bornem waar we volgende info terugvinden:
Beter, binnenkort betaal je digitaal aan de parkeermeter!
Vanaf 14 september betaal je in het centrum digitaal voor je parkeerbeurt.
Je betaalt met je bankkaart, met de app of via sms. Je hoeft dus geen cash meer op zak te hebben, da's beter!
BETALEN MET JE BANKKAART
KORT PARKEREN
LANG PARKEREN
BETALEN MET DE 4411 APP
BETALEN VIA SMS NAAR 4411
Onze fractie is van mening dat digitalisering nodig is, maar dit niet ten koste van burgers mag gaan die nog niet (of niet zo) digitaal actief zijn. Diverse doelgroepen in Bornem kunnen of wensen niet de mogelijkheid ontnomen worden om een cash betaling te doen. Indien u zich afvraagt of deze noden reeds in kaart zijn gebracht, verwijzen wij graag naar een eerder advies die de Seniorenadviesraad in het verleden heeft gericht naar het bestuur. Ook de Vlaamse Ouderraad ijvert ervoor om, ondanks ieders inspanningen om digitale inclusie te bevorderen, ook deze burgers niet in de kou te laten staan.
Verder moet iedereen de keuze kunnen maken om al dan niet digitaal een betaling uit te voeren.
Wij lazen tot onze verbazing ook op de website van de gemeente Bornem dat het parkeerbeleid gelijktijdig gaat omgevormd worden. Tot op heden kan er, op basis van het systeem van kort parkeren, gebruik gemaakt worden van een gratis ticket met een parkeertijd van 30 minuten. Vanaf 14 september zou er dan een wijziging optreden waardoor de parkeertijd van het gratis ticket verlaagd wordt naar 15 minuten. Echter lijkt ons dit in de praktijk te kort om een noodzakelijk bezoek in te plannen (B-post, apotheker,…). Het kan toch niet de bedoeling zijn om burgers de weg te tonen naar nabije gemeenten waar het systeem van kort parkeren wel voorzien is van een gratis parkeertijd van 30 minuten.
Onze fractie vraagt dan ook aan het bestuur om de parkeertijd van het gratis ticket op 30 minuten te behouden om klanten te blijven stimuleren om ook hun kleine aankopen en/of bezoeken in Bornem te blijven doen.
Verder zouden wij graag duidelijkheid krijgen over de betaalmogelijkheden van de nieuwe parkeerautomaten. Onze vraag is hierin zeer duidelijk, cash betalingen moeten mogelijk blijven.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.
In een overleg tussen xxx en de algemeen directeur werd tot de conclusie gekomen dat de huidige samenwerking voor beide partijen niet meer loopt zoals het hoort en dat het voor zowel de organisatie als voor xxx het beste is om de samenwerking stop te zetten.
Aangezien beide partijen akkoord zijn om de samenwerking te stoppen, werd er onderhandeld over een dading.
Het bedrag van de dading zal voorzien worden bij budgetwijziging.
BIJ GEHEIME STEMMING
Enig artikel:
De gemeenteraad keurt de dadingsovereenkomst, zoals toegevoegd als bijlage, met xx, geboren te xxx op xxx, wonende xxx, goed met 20 stemmen voor en 3 onthoudingen.
De voorzitter sluit de zitting op 12/09/2023 om 20:02.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad