Terug
Gepubliceerd op 16/07/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

vr 12/07/2024 - 13:00

PRJ Sint - Amandsesteenweg Fase 3: Tijdelijke politieverordening voor de invoering van een parkeerverbod, snelheidsverlaging 30km/u, doorgangsverboden en éénrichtingsverkeer

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Saadet Gülhan, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Machteld Joly, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Björn Caljon, algemeen directeur
Dirk Hoofd, Kristof Joos, Liesje Pauwels, schepenen
wettelijk kader
  • wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
  • koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
  • nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis, 134 en 135
  • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56
  • bepalingen van het Gemeentedecreet, de uitvoeringsbesluiten en de ministeriële omzendbrieven ter zake
situering

Voor de werken op de Sint - Amandsesteenweg Fase 3 is het noodzakelijk om maatregelen (parkeerverbod, doorgangsverbod, snelheidsverlaging 30km/u en omdraaien van éénrichtingsstraten) te treffen ifv verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid.

motivering

Reden voor het parkeerverbod is om maximaal een vlotte doorstroming te bekomen op de omleidingsroutes en deze zo maximaal te promoten bij de weggebruiker. Hierbij trachten we de overlast op de omliggende wegen minimaal te houden.

Reden voor de snelheidsverlaging 30km/u is het verbeteren van de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid (verlagen conflictgraad) door de sterk toegenomen verkeersstroom op de omleiding en ifv een zo veilig mogelijk verloop rond de werfzone voor alle weggebruikers en de wegenwerkers

Reden voor het doorgangsverbod tav fietsers is om fietsers tijdig te signaleren dat ze de omleiding dienen te nemen en om zich zo niet vast te rijden op de werfzone.

Reden voor het doorgangsverbod uitgezonderd plaatselijk verkeer is om sluipverkeer maximaal te weren en vermijden dat voertuigen zich vastrijden op de werfzone.

De reden voor het verbieden van zachte weggebruikers in de tegenovergestelde richting is om de conflictgraad op een omleiding te verlagen, gezien de gewijzigde verkeerssituatie.

Daarnaast zorgt inrijden van op de Sint – Amandsesteenweg in de Galgenbergstraat en uit via Boskant voor minder kruisbewegingen, wat ook de conflictgraad doet dalen.

Dienst mobiliteit adviseerde dit na overleg met de politie positief om zo de omleidingsroute maximaal te promoten bij de weggebruiker.

 

De gewijzigde verkeerssituatie geldt vanaf +/- begin september (start fase 3) en geldt tot eind december 2024 (einde fase 3) van de werken aan Sint-Amandsesteenweg.

financiële aspecten

Plaatsing en bekostiging van de signalisatie en markeringen is voor de aannemer.

besluit

Enig artikel:

Het college gaat akkoord met de tijdelijke politieverordening SAS Fase 3 voor de invoering van maatregelen (parkeerverbod, doorgangsverbod, snelheidsverlaging 30km/u en omdraaien van éénrichtingsstraten) ifv verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid.