Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 03/06/2024 - 12:00

PRJ Heraanleg Sint-Amandsesteenweg: Aanvullend reglement Sint - Amandsesteenweg (definitieve signalisatie fase 1 en 2)

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens;
  • Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende verkeersreglementen op de politie over het wegverkeer;
  • Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis, 134 en 135;
  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56;
  • Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 september 2023 waarbij aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd werd.
situering
    • Overwegende dat de stratenfiches i.v.m. de signalisatie in de toekomst volledig moeten gedigitaliseerd worden samen met de bestaande reglementen in dit document opgenomen;
    • Overwegende dat de GR de heraanleg van Sint – Amandsesteenweg tussen huisnummer 47 en 313 goedkeurde in zitting van 13 juni 2023;
    • Overwegende dat het college van burgemeester en schepenen de definitieve signalisatie voor fase 1 en 2 in kader van werken Sint – Amandsesteenweg goedkeurde in zitting van 3 juni 2024;
    • Overwegende dat de Sint – Amandsesteenweg tussen huisnummer 47 en 313 deel uitmaakt van de bebouwde kom, zoals opgenomen in AR/Bornem/243 Gebiedsdekkende maatregel - Bebouwde kom;
    • Overwegende dat de route voor zwaar vervoer +3,5 ton uitgezonderd laden en lossen en De Lijn opgenomen is in het mobiliteitsplan Klein – Brabant van 13 april 2011;
    • Overwegende dat het noodzakelijk is het aanvullend reglement aan te passen aan de actuele toestand;
    • Overwegende dat het aanvullend reglement enkel gemeentewegen betreft, tenzij anders vermeld;
    • Overwegende dat de definitieve signalisatieplannen opgenomen werden in bijlage.

 

 

motivering

De Sint – Amandsesteenweg 64 (inclusief het kruispunt met de Absveldstraat) tot aan Colruyt (Fase 1) en vanaf Colruyt tot vóór het kruispunt met de Bareldreef (Fase 2) werd heraangelegd. Dit wegsegment dient correct gesignaleerd te worden conform de wegcode.

Dienst mobiliteit vraagt het akkoord van het college om het aanvullend reglement Sint – Amandsesteenweg (definitieve signalisatieplan Fase 1 en 2), na positief advies van de politie, goed te keuren.

financiële aspecten

Plaatsing en bekostiging van de definitieve signalisatie is opgenomen in het project Sint-Amandsesteenweg.

besluit

Artikel 1:

Het college gaat akkoord met onderstaande artikels opgenomen in het aanvullend reglement Sint - Amandsesteenweg met bijhorend definitief signalisatieplan SAS Fase 1 en 2, na positief advies van de politie.

Artikel 2:

Het voorgaand aanvullend reglement betreffende de Sint - Amandsesteenweg wordt opgeheven van zodra het nieuwe reglement in werking treedt.

Artikel 3:

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg met de Dulftstraat en Absveldstraat geldt de bestuurders moeten de lichten van de driekleurige verkeerslichten opvolgen. De plaats waar de bestuurders moeten stoppen ingevolge het verkeersbord B5 (SAS kant centrum Bornem) en voorrang hebben ingevolgde het verkeersbord GVIII (Absveldstraat en SAS kant Branst) wordt aangeduid.

Dit wordt gesignaleerd door:

• verkeerslichten overeenkomstig art.61 van de wegcode

• wegmarkeringen overeenkomstig art.76.1 van de wegcode

Artikel 4:

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg met de Dulftstraat en Absveldstraat geldt de voetgangers en fietsers moeten de lichten van de tweekleurige voetgangers – en fietserslichten opvolgen.

Dit wordt gesignaleerd door:

• verkeerslichten overeenkomstig art.63.1 (voetgangers) van de wegcode

  • verkeerslichten overeenkomstig art. Art.61.1.6 (fietsers) van de wegcode

Artikel 5:

Aan de verkeerslichten ter hoogte van Sint – Amandsesteenweg huisnummer 64 geldt dat indien de verkeerslichten niet werken, de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen.

Voor de bestuurders komende van de Absveldstraat tegenover  huisnummer 2A richting Sint – Amandsesteenweg (richting Branst) of de omgekeerde rijrichting komende van Branst ter hoogte van Sint – Amandsesteenweg huisnummer 59 geldt dat deze voorrang hebben.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B5 + onderbord M10
  • dwarse markeringen (stopstreep)
  • verkeersborden B15 + GVIII

Artikel 6:

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 47 met de Dulftstraat begint de zone 30 Bornem centrum.

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 64 met de Dulftstraat eindigt de zone 30 Bornem centrum.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F4a (begin)
  • verkeersborden F4b (einde)

Artikel 7:

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 47 met de Dulftstraat begint de fietszone Bornem centrum.

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 64 met de Dulftstraat eindigt de fietszone Bornem centrum.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F111 (begin)
  • verkeersborden F113 (einde)

Artikel 8:

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 47 met de Dulftstraat begint de zone verboden voor +3,5t uitgezonderd laden en lossen en De Lijn.

Op het kruispunt van de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 64 met de Dulftstraat eindigt de zone verboden voor +3,5t uitgezonderd laden en lossen en De Lijn.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden ZC23 (begin)
  • verkeersborden ZC23/(einde)

Artikel 9:

Locatie 1:

In de Dulftstraat ter hoogte van Sint – Amandsesteenweg huisnummer 64 geldt éénrichtingsverkeer richting Kloosterstraat. Fietsers, speedpedelecs en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee rijrichtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F19 + onderbord M18

Locatie 2:

In de Dulftstraat ter hoogte Kloosterstraat huisnummer 61 geldt verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Fietsers, speedpedelecs en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee rijrichtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C1 + onderbord M12

Artikel 10:

Locatie 1:

Vanaf Sint – Amandsesteenweg uitrit parking Guil tot aan Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 313 geldt dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Locatie 2:

Op de Sint – Amandsesteenweg tegenover Carrefour geldt bij het links en rechts oprijden van het fietspad dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7

Artikel 11:

Vanaf Sint – Amandsesteenweg aan de overzijde van huisnummer 51 tot aan uitrit parking Guil op Sint – Amandsesteenweg geldt dat fietsers, speedpedelecs (verplicht) en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7 + onderbord ‘P’ verplicht

Artikel 12:

Aan de verkeerslichten aan de fietsoversteek ter hoogte van Sint – Amandsesteenweg huisnummer 55  en aan de overzijde van Sint – Amandsesteenweg huisnummer 64 in de Dulftstraat geldt dat indien de verkeerslichten niet werken, de bestuurders moeten stoppen en voorrang verlenen. Op de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van de fietsoversteek geldt dat de bestuurders voorrang hebben.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B5 (klein)
  • dwarse markeringen (stopstreep)

Artikel 13:

Bij het oprijden en verlaten van parking Guil geldt dat de bestuurders voorrang verlenen en zo nodig moeten stoppen voor iedere bestuurder, die op het dubbelrichtingsfietspad rijdt. Iedere bestuurder op het dubbelrichtingsfietspad heeft voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1 + onderbord M10
  • dwarse markeringen (haaientanden)

Artikel 14:

Op de fietsoversteek uit de voorrang tussen de uitrit van parking Guil en de wandelweg

Guil (tussen Barelstraat en Sint – Amandsesteenweg) geldt dat de fietsers voorrang verlenen en zo nodig moeten stoppen voor het verkeer op de Sint – Amandsesteenweg. Iedere bestuurder op Sint - Amandsesteenweg heeft voorrang.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1 (klein)
  • dwarse markeringen (haaientanden)
  • dwarse markeringen (fietsoversteek uit de voorrang)

Artikel 15:

Op de wandelweg Guil (tussen Barelstraat en Sint – Amandsesteenweg) ter hoogte van Sint – Amandsesteenweg tussen huisnummers 59 en 61 en ter hoogte van Barelstraat huisnummer 104 geldt dat de toegang verboden is in beide richtingen, voor iedere bestuurder. De maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3 + onderbord M2

Artikel 16:

In de Absveldstraat tegenover huisnummer 51 geldt dat het verboden is rechts af te slaan. De maatregel geldt alleen voor de bestuurders van voertuigen waarvan de massa in beladen toestand hoger is dan 3,5 ton uitgezonderd ‘laden en lossen en De Lijn’. Dit wordt gesignaleerd door: - verkeersborden C31 b - de verkeersborden worden aangevuld met

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C31b + onderbord ‘+3,5 ton uitgezonderd laden en lossen en De Lijn’

Artikel 17:

Locatie 1:

Tussen de uitrit van parking Guil en de wandelweg Guil (tussen Barelstraat en Sint – Amandsesteenweg) geldt dat voetgangers de oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken.

Locatie 2:

Op het kruispunt Sint – Amandsesteenweg - Dulftstraat in de Dulftstraat ter hoogte van de appartementsblok Sint – Amandsesteenweg huisnummer 64 geldt dat voetgangers de oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken.

Locatie 3:

Op het kruispunt Sint – Amandsesteenweg - Dulftstraat in de Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 64 geldt dat voetgangers de oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken.

Locatie 4:

Op het kruispunt Sint – Amandsesteenweg - Absveldstraat ter hoogte van Absveldstraat huisnummer 51 geldt dat voetgangers de oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken.

Locatie 5:

Op het kruispunt Sint – Amandsesteenweg – Barelveldweg zuid tussen Sint – Amandsesteenweg 133 en 135 geldt dat voetgangers de oversteekplaats moeten volgen om de rijbaan over te steken.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • dwarse markeringen (zebrapad)

Artikel 18:

Locatie 1:

Vanaf Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van Carrefour (huisnummers 65 – 67) tot Sint – Amandsesteenweg huisnummer 61 geldt dat bestuurders niet mogen rijden, stilstaan of parkeren op dit verdrijvingsvak.

Locatie 2:

Vanaf Sint – Amandsesteenweg huisnummer 69 tot Sint – Amandsesteenweg huisnummer 71 geldt dat bestuurders niet mogen rijden, stilstaan of parkeren op dit verdrijvingsvak.

Locatie 3:

Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 74 geldt dat bestuurders niet mogen rijden, stilstaan of parkeren op dit verdrijvingsvak.

Locatie 4:

Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 82 - 84 geldt dat bestuurders niet mogen rijden, stilstaan of parkeren op dit verdrijvingsvak.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verdrijvingsvakken

Artikel 19:

Locatie 1:

Vanaf Sint – Amandsesteenweg huisnummer 74 tot Sint – Amandsesteenweg huisnummer 77 geldt dat iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Locatie 2:

Vanaf Sint – Amandsesteenweg huisnummer 59 tot aan de fietsoversteek Guil geldt dat iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Locatie 3:

Op Sint – Amandsesteenweg tussen huisnummers 86 en 95 geldt dat iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Locatie 4:

Op Sint – Amandsesteenweg tussen huisnummers 102 / 3B en 173 geldt dat iedere bestuurder verboden is deze te overschrijden, behalve om in te halen, om links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • overlangse markeringen (onderbroken)

Artikel 20:

Vanaf Absveldstraat huisnummer 2A tot aan Sint - Amandsesteenweg huisnummer 51 is het deel van de openbare weg dat afgebakend is door twee evenwijdige witte onderbroken strepen en dat niet breed genoeg is voor het autoverkeer, geldt als verplicht fietspad.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • overlangse markeringen (fietspad)

Artikel 21:

Locatie 1:

In de Absveldstraat vanaf Sint – Amandsesteenweg huisnummer 51 tot aan Absveldstraat huisnummer 12 geldt het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt; het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om

links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Locatie 2:

Op de Sint - Amandsesteenweg vanaf huisnummer 53 tot aan huisnummer 59 geldt het is iedere bestuurder verboden de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt; het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om

links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Locatie 3:

Op de Sint - Amandsesteenweg tussen huisnummers 95 en 102/3B geldt dat het iedere bestuurder verboden is de doorlopende streep te overschrijden, alsook links van de streep te rijden wanneer deze de twee rijrichtingen scheidt; het is iedere bestuurder verboden de onderbroken streep te overschrijden, behalve om in te halen, om

links af te slaan, om te keren of om van rijstrook te veranderen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • overlangse markeringen (ononderbroken)

Artikel 22:

Op de Barelveldweg noord ter hoogte van het kruispunt met de Sint - Amandsesteenweg geldt dat de bestuurders voorrang moeten verlenen.

De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Sint - Amandsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Barelveldweg noord geldt dat de bestuurders voorrang hebben.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1 + M10
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode
  • verkeersborden B15

Artikel 23:

In de Barelveldweg (noordelijke kant tov Sint - Amandsesteenweg) ter hoogte van Sint – Amandsesteenweg huisnummer 192 geldt éénrichtingsverkeer richting Grootheide. Fietsers, speedpedelecs en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee rijrichtingen rijden.

In de Barelveldweg (noordelijke kant tov Sint - Amandsesteenweg) ter hoogte van huisnummer 78 geldt verboden rijrichting voor iedere bestuurder. Fietsers, speedpedelecs en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A mogen in de twee rijrichtingen rijden.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden F19 + onderbord M18
  • verkeersborden C1 + onderbord M12

Artikel 24:

Op de Barelveldweg zuid ter hoogte van het kruispunt met de Sint - Amandsesteenweg geldt dat de bestuurders voorrang moeten verlenen.

De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Sint - Amandsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Barelveldweg zuid geldt dat de bestuurders voorrang hebben.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode
  • verkeersborden B15

Artikel 25:

Locatie 1:

Op de Sint - Amandsesteenweg  ter hoogte van huisnummer 186 geldt dat de fietsers thv de fietsoversteek voorrang moeten verlenen.

De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Sint - Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 186 geldt dat de bestuurders voorrang hebben.

Locatie 2:

Op de Sint - Amandsesteenweg  ter hoogte van huisnummer 91 - 92 geldt dat de fietsers thv de fietsoversteek voorrang moeten verlenen.

De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Sint - Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 91 - 92 geldt dat de bestuurders voorrang hebben.

Locatie 3:

Op de Sint - Amandsesteenweg  ter hoogte van huisnummer 82 geldt dat de fietsers thv de fietsoversteek voorrang moeten verlenen.

De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Sint - Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 82 geldt dat de bestuurders voorrang hebben.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1
  • wegmarkeringen overeenkomstig art.76.2 van de wegcode

Artikel 26:

Locatie 1 (fietsoversteek richting Barelveldweg zuid):

Vanaf Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 184 geldt dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Locatie 2 (fietsoversteek richting Sint - Amandsesteenweg):

Vanaf Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 184 geldt dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Locatie 3 (fietspad thv Barelveldweg noord):

Vanaf Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 192 en ter hoogte van huisnummer 194 geldt dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Locatie 4 (fietsoversteek Schaafweg):

Vanaf Sint – Amandsesteenweg ter hoogte van huisnummer 92 geldt dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Locatie 5 (fietsoversteek):

Op Sint – Amandsesteenweg tussen huisnummer 76  en 82 geldt dat fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A het dubbelrichtingsfietspad moeten volgen.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden D7

Artikel 27:

In de Collegelaan kruispunt met Sint - Amandsesteenweg geldt dat de bestuurders voorrang moeten verlenen.

De plaats waar de bestuurders, zo nodig, moeten stoppen om voorrang te verlenen, wordt aangeduid.

Op de Sint - Amandsesteenweg ter hoogte van het kruispunt met de Collegelaan geldt dat de bestuurders voorrang hebben.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden B1 + M10

Artikel 28:

In de Collegelaan kruispunt met Sint - Amandsesteenweg geldt dat de bestuurders geldt dat de toegang verboden is in beide richtingen, voor iedere bestuurder uitgezonderd plaatselijk verkeer. De maatregel geldt niet voor fietsers.

Dit wordt gesignaleerd door:

  • verkeersborden C3 + UPV

Artikel 29:

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring overgemaakt aan het loket lokale besturen