Naar aanleiding van meldingen over veel verkeer in het laatste stukje van de Weertstraat, in de zone tussen kruispunt Omgangstraat-Heystraat en kruispunt Jan Hammeneckerstraat – Halvemaanstraat over te snel rijden en gebrek aan hoffelijkheid, heeft de dienst mobiliteit de situatie onderzocht.
Kenmerken huidige situatie (tot en met december 2023):
Kenmerken – micro niveau:
Kenmerken - meso niveau:
Kenmerken – macro-niveau:
Voorgeschiedenis:
Sinds invoeren circulatieplan Puurs-Sint-Amands meer verkeer door de Weertstraat.
Meldingen over:
Er werden tellingen uitgevoerd in de Weertstraat en de Heystraat in 2 verschillende priodes:
Er werd ook een bevraging uitgevoerd bij de inwoners van de Galgenstraat. De info over de tellingen en de bevraging kan je terugvinden in bijlage.
Ter aanvulling werd ook een bevraging uitgevoerd in 't Hoogste, deze werd ter info toegevoegd aan het collegepunt.
Dit dossier werd ook voorgelegd aan COVEMO op 13/03/2024.
Bevindingen:
Uit de tellingen kan worden verondersteld dat het verkeer komende uit Sint-Amands zich ofwel via de industrie van Sint-Amands, ofwel via de Galgenstraat verplaatst richting 't Hoogste. Het verkeer komende uit Bornem verspreid zich iets meer over de verschillende straten.
Advies dienst mobiliteit:
Wegnemen zone plaatselijk verkeer in Bornemstraat en Heystraat. Beide straten zijn voldoende breed en kunnen meer verkeer verwerken. Er werden geen klachten ontvangen van bewoners uit deze straten over extra verkeer tijdens de 2de tellingen.
Het verkeer wordt door deze maatregel vanuit de Weertstraat meer verdeeld over de verschillende straten en er zal minder hinder worden ervaren. Verkeer komende uit Sint-Amands zal hierdoor vermoedelijk vaker de Bornemstraat-Heystraat nemen en niet langs de Weertstraat rijden. In de Heystraat staan reeds bloembakken om het verkeer te remmen.
Om sluipverkeer door de Galgestraat tegen te gaan dient deze straat zeker behouden te worden als "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Er kan worden bekeken om een tractorsluis te plaatsen of de straat te "knippen" na de laatste woning.
Dienst mobiliteit stelt voor om doorgaand gemotoriseerd verkeer onmogelijk te maken in de Galgestraat door middel van een proefopstelling. Deze kan worden gerealiseerd in een proefopstelling om het effect van deze maatregel te kunnen vaststellen.
Geen, plaatsen borden gebeurt door de gemeentelijke diensten.
Artikel 1: Het college keurt het dossier Weertstraat/Galgestraat/Heystraat in bijlage goed.
Artikel 2: De zone plaatselijk verkeer in Bornemstraat - Heystraat wordt weggenomen.
Artikel 3: Plaatselijk verkeer wordt ingevoerd in de Galgestraat.
Artikel 4: De proefopstelling in de Galgestraat mag door de dienst mobiliteit verder worden uitgewerkt.