Terug
Gepubliceerd op 11/06/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 03/06/2024 - 12:00

Dossier Weertstraat met tijdelijke politieverordening mbt het verwijderen van uitgezonderd plaatselijk verkeer in Bornemstraat - Heystraat

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 56
situering

Naar aanleiding van meldingen over veel verkeer in het laatste stukje van de Weertstraat, in de zone tussen kruispunt Omgangstraat-Heystraat en kruispunt Jan Hammeneckerstraat – Halvemaanstraat over te snel rijden en gebrek aan hoffelijkheid, heeft de dienst mobiliteit de situatie onderzocht.

 

Kenmerken huidige situatie (tot en met december 2023): 

Kenmerken – micro niveau: 

  • Snelheidsregime = 50km/u
  • Alternerend parkeren in parkeerzones
  • Gele markering in het resterende gedeelte
  • Aanleg voetpaduitstulping door Puurs-Sint-Amands

 

Kenmerken - meso niveau:

  • Lus plaatselijk verkeer in Bornemstraat en Heystraat (bord in Heystraat ontbrak en werd recentelijk toegevoegd)
  • Enkelrichtingsverkeer in Jan Hammeneckerstraat tijdens duur werken school richting Weertstraat

 

Kenmerken – macro-niveau:

  • Verkeer vanuit Bornem richting Sint-Amands
  • Verkeer vanuit Sint-Amands richting Bornem
  • Werken aan N17

 

Voorgeschiedenis:

Sinds invoeren circulatieplan Puurs-Sint-Amands meer verkeer door de Weertstraat.

 

Meldingen over:

  • Kruisende voertuigen
  • Fietsers
  • Meldingen van gebrek aan hoffelijkheid (afrijden spiegels,…)

 

Er werden tellingen uitgevoerd in de Weertstraat en de Heystraat in 2 verschillende priodes:

  • December 2023 : bestaande situatie : uitgezonderd plaatselijk verkeer in de Heystraat - Bornemstraat - Galgenstraat 
  • Januari 2024: proef : afschaffen van het "uitgezonderd plaatselijk verkeer" om te bekijken of het verkeer zich meer zou verspreiden over de verschillende straten in deze zone. 

Er werd ook een bevraging uitgevoerd bij de inwoners van de Galgenstraat. De info over de tellingen en de bevraging kan je terugvinden in bijlage. 

Ter aanvulling werd ook een bevraging uitgevoerd in 't Hoogste, deze werd ter info toegevoegd aan het collegepunt. 

Dit dossier werd ook voorgelegd aan COVEMO op 13/03/2024. 

motivering

Bevindingen:

Uit de tellingen kan worden verondersteld dat het verkeer komende uit Sint-Amands zich ofwel via de industrie van Sint-Amands, ofwel via de Galgenstraat verplaatst richting 't Hoogste. Het verkeer komende uit Bornem verspreid zich iets meer over de verschillende straten. 

 

Advies dienst mobiliteit: 

Wegnemen zone plaatselijk verkeer in Bornemstraat en Heystraat. Beide straten zijn voldoende breed en kunnen meer verkeer verwerken. Er werden geen klachten ontvangen van bewoners uit deze straten over extra verkeer tijdens de 2de tellingen.

Het verkeer wordt door deze maatregel vanuit de Weertstraat meer verdeeld over de verschillende straten en er zal minder hinder worden ervaren. Verkeer komende uit Sint-Amands zal hierdoor vermoedelijk vaker de Bornemstraat-Heystraat nemen en niet langs de Weertstraat rijden. In de Heystraat staan reeds bloembakken om het verkeer te remmen. 

Om sluipverkeer door de Galgestraat tegen te gaan dient deze straat zeker behouden te worden als "uitgezonderd plaatselijk verkeer". Er kan worden bekeken om een tractorsluis te plaatsen of de straat te "knippen" na de laatste woning. 

Dienst mobiliteit stelt voor om doorgaand gemotoriseerd verkeer onmogelijk te maken in de Galgestraat door middel van een proefopstelling. Deze kan worden gerealiseerd in een proefopstelling om het effect van deze maatregel te kunnen vaststellen. 

financiële aspecten

Geen, plaatsen borden gebeurt door de gemeentelijke diensten.

besluit

Artikel 1: Het college keurt het dossier Weertstraat/Galgestraat/Heystraat in bijlage goed. 

Artikel 2: De zone plaatselijk verkeer in Bornemstraat - Heystraat wordt weggenomen. 

Artikel 3: Plaatselijk verkeer wordt ingevoerd in de Galgestraat. 

Artikel 4: De proefopstelling in de Galgestraat mag door de dienst mobiliteit verder worden uitgewerkt.