Terug
Gepubliceerd op 13/11/2024

Notulen  gemeenteraad

di 10/09/2024 - 20:00 Landhuis
Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 10/09/2024 om 20:13.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Kennisname uitstap schepen uit N-VA fractie

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        situering

        Op de gemeenteraad van 10 september 2024 kondigt raadslid en schepen Eddie Bormans aan dat hij niet langer lid is van de politieke fractie N-VA. De gemeenteraad dient kennis te nemen van deze mededeling.

        motivering

        Een schepen die uit zijn politieke fractie stapt dient dit mee te delen aan de gemeenteraad.

        financiële aspecten

        Geen.

        besluit

        Enig artikel

        Er wordt kennisgenomen van de uitstap van schepen Eddie Bormans uit de politieke fractie N-VA. Hij zal zijn mandaat verder uitoefenen als onafhankelijk schepen.

      • Notulen gemeenteraad 11 juni 2024

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32, 40, en 41
        situering

        Op 11 juni 2024 vond de gemeenteraad plaats. 

        motivering

        De notulen van de gemeenteraad van 11 juni 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        financiële aspecten

        geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 11 juni 2024 goed.

      • Prioritaire beleidsdoelstellingen - Rapportering 1e semester 2024

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 263
        situering

        Het decreet lokaal bestuur verplicht het bestuur om ten laatste op het einde van het derde kwartaal aan de raad een stand van zaken van het meerjarenplan voor te leggen over de eerste semester van het lopende jaar. 

        Er zijn geen minimale vereisten aangaande deze rapportage. 

        motivering

        Het opvolgingsrapport bestaat uit een rapport van een stand van zaken aangaande de  prioritaire acties uit het meerjarenplan. 

        Het gaat hier over een stand van zaken van de eerste semester 2024 opgemaakt op basis van informatie van de administratie. 

        financiële aspecten

        Geen

        besluit

        Enig artikel

        Er wordt kennis genomen van het opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering van het SMJP - eerste semester 2024.

      • Logo Mechelen vzw - Bijzondere Algemene Vergadering 27 november 2024

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        • Statuten van LOGO Mechelen vzw
        • Het decreet betreffende het preventie gezondheidsbeleid
        • Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de Logo's
        • Beslissing gemeenteraad van 19 april 2022 met als titel Logo Mechelen - vervanging afvaardiging algemene vergadering
        situering

        Gemeente Bornem is lid van de Algemene Vergadering van Logo Mechelen vzw tot het einde van de legislatuur.

        Vanaf 1 januari 2025 bundelen de 14 Logo's uit het Nederlandstalig gebied hun krachten en gaan ze verder als één organisatie. Ze mikken daarbij op efficiëntiewinst door een aantal processen gezamenlijk te organiseren en ze willen tegelijkertijd de regionale werking nog verder versterken. Als lokale en regionale partners blijft het aanspreekpunt in (het team van Logo) Mechelen behouden.

        Op 27 november 2024 houdt Logo Mechelen een Bijzondere Algemene Vergadering om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren.

        motivering

        Gemeente Bornem dient expliciet mandaat te geven aan de stemgerechtigd vertegenwoordiger zodat deze de fusie van de Vlaamse Logo's mag goedkeuren.

        Voor gemeente Bornem gaat het om volgende vaste vertegenwoordiger:

        • Tine Peeters

        Indien vaste vertegenwoordigers niet aanwezig kunnen zijn op de Bijzondere Algemene Vergadering, kan een plaatsvervangend vertegenwoordiger aangeduid worden of kan de vaste vertegenwoordiger een volmacht geven aan een ander effectief lid van de Algemene Vergadering van Logo Mechelen vzw.

        financiële aspecten

        Geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad geeft aan de vaste of plaatsvervangende vertegenwoordigers in de Algemene Vergadering van Logo Mechelen het uitdrukkelijke mandaat om de fusie van de Vlaamse Logo's goed te keuren op de Bijzondere Algemene Vergadering van 27 november 2024.

        Artikel 2

        De gemeenteraad neemt kennis van de context en argumentatie, met inbegrip van de opties om vertegenwoordiging naar de Bijzondere Algemene Vergadering te voorzien bij afwezigheid van de vaste vertegenwoordiger.

    • Integrale Veiligheid

      • Bijzondere politieverordening tot instelling van een voetbalperimeter bij de thuiswedstrijden van YR KV Mechelen U23

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
        • Wet van 21 december 1998 veiligheid bij voetbalwedstrijden
        situering

        In het Breevenstadion (Breevendreef 56B, 2880 Bornem) zullen thuiswedstrijden van de herenploeg van Yellow Red KV Mechelen U23 gespeeld worden in het kader van de reguliere competitie binnen de afdeling 2e amateur (reeks B), alsook vriendschappelijke wedstrijden zoals bedoeld in artikel 2, 2° van de Wet van 21 december 1998 betreffende de veiligheid bij voetbalwedstrijden.

        Voor deze wedstrijden dient een voetbalperimeter te worden ingesteld.

        motivering

        De gemeente Bornem heeft als taak te voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie door onder andere het tegengaan van inbreuken op de openbare rust zoals:

        • vechtpartijen en twisten met volkstoeloop op straat
        • tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering
        • nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren
        • het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen

        Aangezien het, gelet op het bovenstaande, noodzakelijk is om alle nuttige maatregelen te nemen die de gebeurlijke verstoring van de openbare orde naar aanleiding van deze voetbalwedstrijden kunnen voorkomen, dient deze bijzondere politieverordening te worden opgesteld.

        financiële aspecten

        Geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De Bijzondere politieverordening tot instelling van een voetbalperimeter bij de thuiswedstrijden van YR KV Mechelen U23, zoals opgenomen als bijlage, wordt goedgekeurd.

    • Financiële dienst

      • Jaarrekening 2023 - Autonoom Gemeentebedrijf Bornem

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 243 § 2
        • De beslissing van de gemeenteraad dd. 15 juni 2004 betreffende de oprichting van het AGB Bornem;
        • De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 15 juni 2004 door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering dd. 30 augustus 2004 en de publicatie hiervan in het Belgisch Staatsblad dd. 5 oktober 2004;
        • De beslissing van de gemeenteraad van Bornem dd. 10 december 2013 betreffende de gecoördineerde statuten van het AGB Bornem;
        • De beslissing van de gemeenteraad van Bornem dd. 8 december 2015 betreffende de algemene beheersovereenkomst tussen de gemeente Bornem en het AGB Bornem;
        situering

        Jaarlijks dient de gemeenteraad over de jaarrekening van het AGB van vorige jaar een advies te geven.

        motivering

        Het ontwerp jaarrekening omvat de volgende documenten : de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening.

        De statutaire jaarrekening bevat de jaarrekening en het jaarverslag.

        financiële aspecten

        Het budgettaire resultaat (€ 2.256.493) van de jaarrekening zal worden verwerkt in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Hilde Cools, Kevin Van Ranst, Nicole Van Praet, Jurgen De Maeyer, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Eric Engels, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 11 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        Er wordt een positief advies gegeven over de jaarrekening 2023 van het AGB Bornem.

      • Jaarrekening 2023 - Gemeente en OCMW Bornem

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 249
        • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 41, lid 2, 3°
        situering

        Jaarlijks dient de gemeenteraad de jaarrekening van het vorige jaar vast te stellen.

        motivering

        Het ontwerp jaarrekening omvat de volgende documenten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening.

        financiële aspecten

        Het budgettaire resultaat (€ 14.585.854) zal worden verwerkt in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Hilde Cools, Kevin Van Ranst, Nicole Van Praet, Jurgen De Maeyer, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Eric Engels, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 11 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De jaarrekening 2023 van de gemeente wordt vastgesteld.

        Art.2

        De jaarrekening 2023 van het OCMW Bornem wordt goedgekeurd.

        Art. 3

        Er wordt kennis genomen van de toelichting.

      • Prijssubsidiereglement AGB Bornem

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
        • Gemeenteraadsbeslissing van 15 juni 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem, afgekort AGB Bornem, werden goedgekeurd;
        • De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 15 juni 2004 door de Vlaams  minister  van  Binnenlands  Bestuur,  Stedenbeleid,  Wonen en  Inburgering op 30 augustus 2004 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 5 oktober 2004;
        • Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 betreffende de beheersovereenkomst gemeente - AGB Bornem;
        • Gemeenteraadsbeslissingen van 13 december 2023 waarin de huidige prijssubsidies werden goedgekeurd;
        situering

        Opdat het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem economisch leefbaar moet zijn, dient het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem prijssubsidies te ontvangen als vergoeding voor het recht van toegang of deelname tot de activiteiten die door het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem georganiseerd worden.

        Gegeven dat de raming is dat het AGB Bornem economisch rendabel is, worden er vanaf 1 oktober 2024 geen prijssubsidies meer aangerekend door het AGB Bornem met betrekking tot het beleidsdomein sport.

        motivering

        Er wordt geraamd dat het AGB Bornem economisch rendabel is. Bovendien geldt dit enkel voor het beleidsdomein sport.

        financiële aspecten

        De geraamde impact van de prijssubsidies wordt opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad besluit om vanaf 1 oktober 2024 geen prijssubsidies meer toe te kennen met betrekking tot het beleidsdomein sport.

        Artikel 2

        Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1 januari 2025 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Bornem en het autonoom gemeentebedrijf Bornem.

      • Nominatieve toelage aan Kempens Landschap voor onderhoud Eendenkooi

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, 41
        • Gemeenteraadsbesluit van 12 december 2023 met als titel 'erfpacht Eendenkooi in Domein van Bornem'
        situering

        Op 12 december 2023 keurde de gemeenteraad de erfpacht goed met betrekking tot de Eendenkooi.  Aangezien het onderhoud specifieke kennis vereist, stelt Kempens Landschap voor om hun Landschapsdokters hiervoor in te schakelen. Hiervoor zal jaarlijks een nominatieve subsidie van 15.000 euro worden toegekend.

        In eerste instantie ging de gemeente ervan uit dat de gemeentelijke diensten het onderhoud konden uitvoeren.  Bij nader onderzoek blijkt dit echter niet haalbaar te zijn.  Daarom stellen de gemeentelijke diensten voor om in te gaan op het aanbod van Kempens Landschap om tegen een nominatieve subsidie van 15.000 euro dit onderhoud te laten uitvoeren.

        De toekenning van een nominatieve subsidie is een voorbehouden bevoegdheid van de gemeenteraad.

        Het toelaten om een uitbetaling te doen die niet werd voorzien in het goedgekeurde meerjarenplan is een voorbehouden bevoegdheid van de gemeenteraad.

        motivering

        Het beheer van de Eendenkooi vereist specifieke expertise. De Landschapsdokters van Kempens Landschap beschikken over de nodige kennis en ervaring om het onderhoud van de eendenkooi op zich te nemen. Zij kunnen worden ingezet voor het onderhoud van de paden en de recreatieve infrastructuur, het maaibeheer van de oevers en de vangpijpen, het snoeien van de bosrand, het herstel van het hakhoutbeheer en het verwijderen van gevaarlijke takken... Voor dit onderhoud wenst de gemeente Bornem een nominatieve subsidie van 15.000 euro toe te kennen aan Kempens Landschap.

        Kempens Landschap, via hun Landschapsdokters, heeft de benodigde expertise en mankracht voor het onderhoud van de Eendenkooi. Ze waren ook betrokken bij de restauratie van de Eendenkooi.  

        financiële aspecten

        Voor de jaren 2024 en 2025 vraagt Kempens Landschap een vergoeding van 15.000 euro per jaar voor het onderhoud van de Eendenkooi.

        Deze middelen waren niet expliciet opgenomen in het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Onthouders: Jurgen De Maeyer
        Resultaat: Met 26 stemmen voor, 1 onthouding
        besluit

        Artikel 1

        Er wordt voor de jaren 2024 en 2025 een nominatieve toelage van 15.000 euro per jaar toegekend aan Kempens Landschap.

        Artikel 2

        Er wordt toelating gegeven om de nodige uitbetaling van deze toelage te doen in afwachting van de aanpassing van het Strategische Meerjarenplan 2020 - 2025.   

      • Overeenkomst betreffende grondafstand Kleuterschool Temsesteenweg tussen de gemeente en de VZW Katholieke Scholen Groot-Bornem

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        situering

        De vzw katholieke Scholen Groot-Bornem realiseert een nieuwe kleuterschool aan de Temsesteenweg. In functie van hiervan wordt ook het openbaar domein heraangelegd, om een veilige toegang tot de school te realiseren.

        In een overleg tussen de gemeentelijke diensten, het gemeentebestuur en de vzw Katholieke Scholen Groot-Bornem, werd een voorstel geformuleerd met betrekking tot de omgevingsaanleg tussen de nieuwe kleuterschool het Mannenwiel.

        Dit voorstel werd in een overeenkomst opgenomen en zal na goedkeuring door alle betrokken partijen in notariële akte worden bestendigd.

        motivering

        Om de verkeersveiligheid rondom de schoolomgeving te garanderen is een grondafstand tussen de bestaande rooilijn en de gevel van de nieuwe kleuterschool noodzakelijk. Op die manier wordt deze zone openbaar domein en kunnen bijgevolg verkeersmaatregelen afgedwongen worden (o.a. via een tijdelijk politieverordening of een aanvullend verkeersreglement).

        financiële aspecten

        De kosten voor het opstellen van de notariële akte worden voor 50% gedragen door de gemeente. Deze fondsen zijn voorzien in het Strategisch Meerjarenplan 2020-2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De overeenkomst in bijlage tussen de gemeente en vzw Katholieke Scholen Groot Bornem over de grondafstand in het kader van de omgevingsaanleg voor een nieuwe kleuterschool op de Temsesteenweg wordt goedgekeurd.

      • Gratis grondafstand verkaveling Egied De Jonghestraat (OMV_2021084373)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        • Collegebesluit van 7 oktober 2021 tot verlening van een omgevingsvergunning;
        situering

        In de verkavelingsvergunning, dossiernummer omgevingsloket OMV_2021084373, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 7 oktober 2021, werd er een gratis grondafstand opgelegd met het oog op een toekomstige heraanleg van het openbaar domein.

        Eigendomsoverdrachten zijn een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.  

        motivering

        De opgelegde grondafstand werd in een ontwerpakte opgenomen, zodat uitvoering kan gegeven worden aan de opgelegde voorwaarden van de omgevingsvergunning.

        financiële aspecten

        De aktekosten zijn ten laste van de overdrager. De overdacht zelf is gratis. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De ontwerpakte in bijlage opgemaakt door notariskantoor Verhaegen, Eekhaut Verlinden wordt goedgekeurd waardoor het perceel, kadastraal gekend onder de 2de afdeling Bornem, sectie B nr. 0479D2P0000 (grootte 52 ca, 20 dma) (lot 3 definitief plan) eigendom wordt van de gemeente na ondertekening van de uiteindelijke notariële akte.

      • PRJ SAS: ruil deel privéperceel (CAPAKEY 12362G0191/00K003) met deel gemeentelijk perceel (CAPAKEY 12362G0191/00H003) conform splitsingsplan - heraanleg Sint-Amandsesteenweg

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten
        situering

        In het kader van de heraanleg van Sint-Amandsesteenweg, meer specifiek de aanleg van het kruispunt met 4 hoeken, wordt er een ruil voorgesteld. 

        Het handelt hier over transacties van onroerende goederen die een expliciet bevoegdheid zijn van de raad.

        motivering

        Via deze ruil kan het kruispunt met de Grootheide beter worden aangelegd.

        Het door de gemeente te ruilen deel zal worden ingevuld als groenzone.  

        financiële aspecten

        De ruil geschiedt zonder opleg.

        De gemeente neemt de aktekosten ten laste. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het deel van de gemeente dat in de ruil zal worden afgestaan, wordt gedesaffecteerd.

        Artikel 2

        De akte, opgemaakt door notariskantoor Johan Van den Nieuwenhuizen & Daan De Witte wordt goedgekeurd. Via deze akte ruilt de gemeente perceel 4D (grootte 22ca 30 dma) (zie splitsingsplan) met perceel 4B (grootte 31 ca 04 dma) (zie splitsingsplan) momenteel eigendom van de familie Van Keer.

      • Gratis grondafstand verkaveling Dreefstraat (OMV_2022098054)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Afwezig: Stefaan De Landtsheer, gemeenteraadslid
        wettelijk kader
        • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 art 40, 41
        • Collegebesluit van 19 december 2022 met als titel 'OMV_2022098054 - OMG20220267 - Dreefstraat 15, Dreefstraat(MAR) 11, 13, 17, Karel Van Doorslaerlaan(MAR) 76, 78, Weertstraat 23 en Weertstraat(MAR) 21A - bouwen van 7 eengezinswoningen (3 vrijstaande en 4 gekoppelde)'
        situering

        In de verkavelingsvergunning, dossiernummer omgevingsloket OMV_2022098054, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 19 december 2022, werd er een gratis grondafstand opgelegd met het oog op een toekomstige heraanleg van het openbaar domein.

        Eigendomsoverdrachten zijn een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.  

        motivering

        De opgelegde grondafstand werd in een ontwerpakte opgenomen, zodat uitvoering kan gegeven worden aan de opgelegde voorwaarden van de omgevingsvergunning.

        financiële aspecten

        De aktekosten zijn ten laste van de overdrager. De overdracht zelf is gratis.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De akte in bijlage opgemaakt door notariskantoor Van den Nieuwenhuizen, De Witte & Van Deun wordt goedgekeurd waardoor perceel, kadastraal gekend onder CAPAKEY 12024A0197/00Z003 (grootte 97 ca, 92 dma) (lot 8 splitsingsplan) eigendom wordt van de gemeente na ondertekening van de notariële akte.

      • Strategische aankoop percelen Frans Van Haelenstraat

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Collegebesluit van 12 augustus 2024 met als titel 'Aankoop percelen Frans Van Haelenstraat 22'
        situering

        Tijdens de gemeenteraad van 11 juni 2024 was er een besloten punt betreffende grondverwerving Frans Van Haelenstraat 22. Op basis van de dan beschikbare informatie kon er geen beslissing genomen worden en werd er afgesproken om dit te onderzoeken tegen de gemeenteraad van september 2024.

        Op 5 augustus 2024 heeft er een vergadering plaatsgevonden met de gevolmachtigde onderhandelaar.  De vraagprijs voor beide percelen, onder voorbehoud van aanvaarding door beide eigenaars, bedroeg 850.000 euro. 

        Het college van burgemeester en schepenen hebben zich op 12 augustus 2024 geëngageerd om de aankoopprijs van € 850.000 te verdedigen op de gemeenteraad.  

        Er werd een schattingsverslag opgemaakt, zie bijlage

        motivering

        Het schattingsverslag is iets lager dan de gevraagde prijs maar deze beide percelen zijn momenteel de enige percelen die in aanmerking komen om in het centrum van Hingene een publieke parking te realiseren. De verwerving van het perceel aan de weg, geeft ook de mogelijkheid om de toegankelijkheid van de Bornemse Kinderopvang en de Huveneersschool te verbeteren.

        De twee eigenaars hebben aan de gemeente de 2 percelen aangeboden tegen de prijs van € 850.000. 

        financiële aspecten

        De nodige middelen voor deze aankoop zijn niet voorzien in het goedgekeurde SMJP 2020 - 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het aanbod van mevrouw Smet Anita en mevrouw Smet Nadine om de twee percelen kadastraal gekend onder de codes 12015A0688/00V000 en 12015A0688/00R000 te verkopen aan de gemeente voor € 850.000 wordt aanvaard.

        Artikel 2

        De nodige uitgaven voor deze aankoop mogen gebeuren in afwachting van een aanpassing van het SMJP 2020 - 2025.

    • Omgeving

      • Definitieve vaststelling ruimtelijk uitvoeringsplan Planten Maes

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Vlaamse codex ruimtelijke ordening van 15/05/2009, bijhorende besluiten en latere wijzigingen hiervan
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        situering

        De opmaak van het RUP gebeurt conform de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de bijhorende besluiten en latere wijzigingen hiervan.

        motivering

        De gemeente Bornem plande in 2020 in navolging van het planologisch attest Planten Maes te Bornem de opstart van een RUP-procedure, met bijhorende milieueffectenbeoordeling. Het RUP beperkt zich tot de planologische vertaling van de principes van het planologisch attest, rekening houdend met de beleidsmatige en de feitelijke context.Het RUP ‘Planten Maes’ dient tot het creëren van uitbreidingsmogelijkheden voor het plantencentrum Planten Maes langsheen de Puursesteenweg te Bornem. Voor de kleinhandelsactiviteiten van het bedrijf werd op 11/10/2013 een socio-economische vergunning goedgekeurd voor een totale netto verkoopoppervlakte van 4.822 m², waarvan 1.942 m² in open lucht.

         

        Gezien de toenemende vraag inzake het assortiment kamerplanten wensen de uitbaters een geklimatiseerde serre te realiseren. In deze geklimatiseerde serre zou ook een personeelsruimte ingericht worden. Dit betreft geen uitbreiding van de netto verkoopoppervlakte, aangezien de geklimatiseerde serre gerealiseerd zou worden op het terrein dat momenteel ingericht (en socio-economisch vergund) is als toonruimte in open lucht.

         

        Op 15 oktober 2020 gunde het college van burgemeester en schepenen de opmaak van het RUP aan studiebureau Adoplan (CBS/2020/1479). Het eerste planteam kwam samen op 2 juli 2021 ter voorbereiding van de startnota. 

         

        Het RUP planten Maes werd voorlopig vastgesteld in zitting van de Gemeenteraad van 16/04/2024. Daarna liep het openbaar onderzoek van 24 april tot 23 juni. Op 27 mei 2024 vond ook een infovergadering plaats. Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 opmerking ingediend.  Die werd besproken op de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO) van 25 juni 2024 en op basis van het standpunt ingenomen door de GECORO, werd het ontwerp aangepast.

         

        Departement Omgeving en Provincie Antwerpen lieten weten geen advies uit te brengen in deze stap van de procedure.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad keurt de definitieve vaststelling van het gemeentelijk RUP Planten Maes goed.


        Het betreft: 

        • het verordenend Grafisch Plan (RUP_12007_214_00001_00028_GP_DV)
        • de geactualiseerde procesnota - versie augustus 2024 (RUP_12007_214_00001_00028_PN_DV)
        • het plan met het register van de Plancompensaties (RUP_12007_214_00001_00028_RPC_DV)
        • de stedenbouwkundige voorschriften (RUP_12007_214_00001_00028_SV_DV)
        • een toelichtingsnota (RUP_12007_214_00001_00028_TN_DV)
        • het plan van de bestaande en juridische toestand (RUP_12007_214_00001_00028_TNK_DV)
      • Niet realisatie onteigeningsplan gekoppeld aan RUP 22. woonkern Branst

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Afwezig: Stefaan De Landtsheer, gemeenteraadslid
        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017;
        • de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening, gewijzigd zoals tot op heden;
        • het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan dat bij M.B. van 13 oktober 1999 werd goedgekeurd;
        • het besluit van de deputatie van 19 april 2012 waarbij de tweede partiële herziening van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan werd goedgekeurd;
        • de omzendbrief LNE/2007 van 1 december 2007 betreffende milieueffectenbeoordeling van plannen en programma’s;
        • het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid (en latere wijzigingen), inzonderheid artikel 8, §1 en §2;
        • het besluit van de Vlaamse regering van 20 oktober 2000 tot bepaling van de voorwaarden voor de toekenning van subsidies aan gemeenten voor de opmaak van gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen, gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen en gemeentelijke plannen van aanleg, en latere wijzigingen;
        • de beslissing van de gemeenteraad op 14 november 2017 tot Definitieve vaststelling RUP nr. 22 Woonkern Branst en onteigeningsplan;
        situering

        Op 14 november 2017 werd RUP nr.22 Woonkern Branst definitief vastgesteld. Het onteigeningsplan dat deel uitmaakt van dit RUP werd hiermee ook definitief vastgesteld. 

        Dit onteigeningsplan bestaat uit 4 percelen (zie onteigeningsplan in bijlage). Deze 4 percelen werden gekocht en ontwikkeld door een private ontwikkelaar. Deze zijn momenteel in realisatie en worden verkocht. 

        Eén van de nieuwe eigenaars vraagt nu de bevestiging dat dit onteigeningsplan niet meer gerealiseerd zal worden in de toekomst. 

         Op 17/05/2024 ontving de dienst Omgeving de vraag van één van de nieuwe eigenaars via Notariskantoor Henri Van den Bossche om te bevestigen dat het onteigeningsplan dd 14/11/2017 niet meer gerealiseerd zou worden.

         
         
        motivering

        Wegens gewijzigde omstandigheden is het niet meer nodig om tot de uitvoering van dit onteigeningsplan over te gaan. In punt 9.5 van de toelichtingsnota van het RUP 22 wordt het onteigeningsplan toegelicht. In deze toelichting werd opgenomen dat het doel van het onteigeningsplan was om een woonontwikkeling en woonzorgcentrum te realiseren.

        De gronden werden ondertussen verkocht aan een private ontwikkelaar. De grond werd verkaveld met omgevingsvergunning OMV2021157962. Op 06/02/2023 verleende het college van burgemeester en schepenen een vergunning voor het bouwen van 4 vrijstaande, 24 halfopen en 1 gesloten bebouwing en 2 vrijstaande meergezinswoningen met elk 4 woonentiteiten.

        Het onteigenen voor de realisatie van een nieuw woonproject door de gemeente is hierdoor overbodig. 

        Conform de afgeleverde verkavelingsvergunning OMV_2021157962 worden de loten 1,2, 3 en 4 (volgens plan BA_INFRA_P_N_Rooilijnplan_07012022.pdf) en het lot 10A (volgens plan VA_P_N_07012022.pdf) kosteloos afgestaan aan de gemeente vanaf het ogenblik van de definitieve oplevering ervan. (zie bijlage)

        financiële aspecten

        geen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Het onteigeningsplan gekoppeld aan RUP nr. 22 woonkern Branst zal niet worden gerealiseerd. 

      • Aanstelling Yves Faes als gemeentelijk omgevingsambtenaar (GOA)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 40, 41
        • Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (hierna: OVD), artikel 9, §1
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning (hierna: OVB), artikels 143 t.e.m. 146
        • Besluit algemeen directeur van 20/02/2024 waarin Yves Faes werd aangesteld als voltijds deskundige omgeving
        situering

        Iedere gemeente wijst bij gemeenteraadsbeslissing minimaal één gemeentelijke omgevingsambtenaar (GOA) aan en daarvoor kan de gemeente een beroep doen op eigen personeel of op personeel van een intergemeentelijk samenwerkingsverband.

        De gemeente moet er ook voor zorgen dat de aangestelde ambtenaar of ambtenaren gezamenlijk over voldoende kennis van zowel de ruimtelijke ordening als het milieu beschikken (artikel 9 OVD). 

        Er werden in het verleden al verschillende ambtenaren van de dienst Omgeving aangesteld als gemeentelijke omgevingsambtenaar, maar omwille van de hoge werkdruk op de dienst en het opvangen van verlofperiodes op de dienst is het wenselijk om een extra ambtenaar met expertise inzake omgeving aan te wijzen als gemeentelijke omgevingsambtenaar.

        motivering

        Yves Faes werd bij besluit van Algemeen Directeur ALG DIR/2024/096 aangeworven als deskundige milieu bij de dienst Omgeving van de gemeente Bornem.

        Yves Faes beschikt over het vereiste diploma (HOKT dat toegang geeft tot niveau B) en over meer dan twee jaar relevante aantoonbare beroepservaring, welke blijkt uit een actieve loopbaan te starten vanaf 1996 tot 2022 wat betreft milieu en duurzaamheid.

        Zijn takenpakket bestond hoofdzakelijk uit het adviseren van omgevingsvergunningsaanvragen met betrekking tot milieu, behandelen van vragen inzake milieu-hygiënische aspecten zoals afval, water, bodem lucht en geluid en handhaving inzake milieu.

        Bijgevolg wordt er voldaan aan de voorwaarden van artikel 143, §1 OVB en artikel 146 om als gemeentelijke omgevingsambtenaar te kunnen aangesteld worden.

         

         

        financiële aspecten

        Er zijn geen financiële aspecten verbonden aan deze aanstelling. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Yves Faes, deskundige milieu, wordt conform artikel 9 van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning vanaf heden aangesteld als gemeentelijk omgevingsambtenaar van de gemeente Bornem.

    • Evenementen

      • Extra toelage aan vzw Into The Night Events voor organisatie Zonnekloppers 2024

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41
        • collegebeslissing van 11 maart met als titel "Bornem Factor 2024: sponsordossier voor ondernemers" 
        situering

        Voor de organisatie van Bornem Factor 24 werd door de gemeente voor het eerst met sponsorgelden gewerkt, omdat de prijs voor heel wat zaken, o.a. artiesten, podia, materialen, gestegen is. De 3 Zonnekloppers worden jaarlijks georganiseerd in samenwerking met vzw Into The Night Events. vzw Into The Night Events is een party- en entertainmentservice die ondersteuning biedt bij het organiseren van evenementen. Hun opbrengsten gaan naar ‘Prince Albert Skills School’ in Zuid-Afrika. Omdat ook zij met prijsstijgingen te maken hebben, gingen zij ook op zoek naar sponsoring. De meeste ondernemers tekenden echter in bij de gemeente.

        motivering

        Het streefdoel voor het sponsorgeld was 8.000 euro, er werd 9.500 euro ingezameld. Om vzw Into The Night te ondersteunen, wenst gemeente Bornem een extra toelage van 1.500 euro toe te kennen vanuit de extra verworven sponsoring.

        financiële aspecten

        In de budgettering was een raming van 8.000 euro voorzien, gemeente Bornem ontving 9.500 euro aan sponsorgelden voor haar zomerprogramma Bornem Factor 24. Gemeente Bornem wenst een toelage van 1.500 euro toe te kennen aan vzw Into Night Events.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad keurt goed dat er een toelage van 1.500 euro wordt betaald aan vzw Into The Night Events voor de organisatie van 3 Zonnekloppers in Bornem.

         

    • Facility

      • Drukken van Hallo Bornem magazine en UiT-magazine: goed te keuren lastvoorwaarden en gunningswijze - 2024/10

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, § 3, 5°, waarbij wordt bepaald dat het college van burgemeester en schepenen bevoegd is voor de vaststelling van de plaatsingsprocedure en de voorwaarden van overheidsopdrachten als het gaat om een opdracht van dagelijks bestuur.
        • Het besluit van de gemeenteraad van 12 februari 2019 houdende vaststelling van de opdrachten voor werken, leveringen en diensten die kunnen beschouwd worden als opdrachten van dagelijks bestuur.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
        situering

        Omwille van het aflopen van de vorige aanbesteding wordt er een procedure opgestart voor het drukken van 2 gemeentelijke magazines: Hallo Bornem en UiT-magazine voor een periode van 3 jaar. Aanvang van de overeenkomst op 6/1/2025.

        motivering

        In het kader van de opdracht “Drukken van Hallo Bornem magazine en UiT-magazine” werd een bestek met nr. 2024/010 opgesteld door Facility.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 157.100,00 excl. btw of € 190.091,00 incl. btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 18 oktober 2024 om 9.30 uur voorgesteld.

        financiële aspecten

        De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode Gemeente/GBB/0119-013/615150.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het bestek met nr. 2024/010 en de raming voor de opdracht “Drukken van Hallo Bornem magazine en UiT-magazine” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.

        Artikel 2

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3

        De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 18/10/2024 om 9.30 uur.

    • Sociale Dienst

      • Aanpassing toewijzingsreglement sociale woonmaatschappij Woonveer

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
        • Artikel 6.11 tot en met 6.13 van de Vlaamse Codex Wonen
        • Artikel 6.27 tot en met 6.29 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen
        • Artikel 6.23 van het besluit Vlaamse codex Wonen van 2021 en meer bepaald, art. 6.27, §1, 2e lid en  art. 6.23, §1, 3e en 4 
        • het ministerieel besluit van 10 september 2009 betreffende de verklaring in het kader van mantelzorg.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 14 november 2023 met als titel Toewijzingsreglement sociale woonmaatschappij Woonveer
        situering

        In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de sociale woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

        Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen.

        In het toewijzingsreglement worden de bepalingen opgenomen waarover de gemeente telkens het laatste woord heeft. Het gaat dan om vaststelling van de specifieke doelgroepen en eventueel de strengere bindingsvoorwaarden of de cascade gemeente/werkingsgebied.

        Het toewijzingsreglement werd goedgekeurd door door de gemeenteraad op 14/11/2023.  Er werden twee specifieke doelgroepen afgebakend :  De 65-plussers en de rolstoelgebonden kandidaat-huurders. De praktijk wijst uit dat een kleine aanpassing van het reglement noodzakelijk is.  

        motivering

        De panden die in het oorspronkelijke reglement enkel voorbehouden werden voor personen met een fysieke beperking die rolstoelgebonden zijn, worden in het nieuwe reglement niet meer exclusief voor deze doelgroep voorbehouden. Dit zou immers leiden tot leegstand op het moment dat er geen kandidaat-huurder is die rolstoelgebonden is.

        In het reglement werd een kanttekening toegevoegd aan de pandenlijst die voor deze doelgroep in aanmerking komt.  

        Als een rolstoelgebonden kandidaat huurder zich aandient, wordt bekeken of er een geschikt pand beschikbaar is. Zo niet, zal hij op de wachtlijst gezet worden voor een van deze panden door middel van een voorrangsregel.

        financiële aspecten

        Geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        Enig artikel

        Het aangepaste toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant wordt goedgekeurd.

    • Raadsleden

      • Staat centrumstraten en bermen (Vooruit - OpenVLD)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        situering

        Het onderhoud van het openbaar domein en een aantal locaties in het bijzonder baren ons en vele dorpsgenoten grote zorgen.

        Op bijgevoegde afbeeldingen is te zien hoe onze winkelstraat erbij lag op een zonnige zaterdagochtend, net voor het openingsuur van de winkels. Er stellen zich duidelijk meerdere problemen:

        a)      Het onkruid woekert tegen de gevels van de woningen en panden en neemt onaanvaardbare proporties aan, niet alleen bij leegstaande panden maar ook bij bepaalde zaken en kantoren.

        b)     Het vuilnis, gemengd met bladeren, stapelt zich op tussen hoeken en kanten van het openbaar domein en zelfs op de gemeentelijke parking van de oude Post. Daar staan bovendien gewoon paletten gestapeld tussen oude fietsbeugels en dit wordt afgeschermd met een scheefstaand werfhek dat deels op het voetpad staat.

        c)      Bepaalde terrassen geven niet meteen een aangename indruk en dat is dan nog zeer zacht uitgedrukt.

        Los hiervan stelt zich bovendien een duidelijk probleem met het onderhoud van de bermen langs wandel- en fietspaden en straten in het algemeen.

        Zelfs op de Dag van de Bornemnaar werden de overhangende brandnetels rond de toegangspaden van het Breeven nog niet eens verwijderd. Wie in het donker in korte broek naar huis fietste kon dit aan den lijve ondervinden. Na deze melding gingen wij ter plaatse foto’s nemen en constateerden wij dat dit een terechte opmerking was maar tevens dat de hele omgeving van de parking en de containers er ook zeer slordig bij ligt.

        Wij verwijten de diensten niets en begrijpen dat ze allicht onderbemand zijn maar stellen ons toch ernstige vragen bij het beleid. Het is jammer dit te moeten constateren 4 jaar na de aankoop van de allereerste veegwagen in Bornem, een beslissing die wij met de toenmalige coalitie hadden genomen. De bestickering ‘Beurrem moet blinken’ is een realisatie van de huidige ploeg maar de realiteit is jammer genoeg het tegenovergestelde.

        Wij stellen dan ook volgende vragen:

        a)      Hebben jullie de huiseigenaars voldoende gesensibiliseerd en direct aangesproken om het onkruid tegen hun gevels te verwijderen?

        b)     Waarom werd er bij evenementen niet op zijn minst beslist om toch de eigen diensten laten tussen te komen in het belang van het imago van ons centrum?

        c)      Waarom wordt er geen rekening gehouden met het comfort van onze weggebruikers door minstens een strook langsheen de fiets- en wandelpaden te maaien?

        d)     Zijn er vragen voor versterking gekomen vanuit de diensten en zo ja, hoe werd daarop gereageerd?

        e)     Hoeveel uren staan er ondertussen op de teller van onze veegwagen sinds de indienstname?

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.

      • Leegstand woning(en) bij Woonveer / wijk Duiventil (Vooruit - OpenVLD)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        situering

        Wij ontvingen de melding dat er een goed onderhouden woning, gelegen te Duiventilstraat nr7, reeds geruime tijd leeg staat. Op 18 januari 2024 overleed de bewoner en sindsdien is er jammer genoeg niets ondernomen met de woning. De stroom is enige tijd geleden afgesloten geweest waardoor er geurhinder ontstond van de bedorven voeding die nog in de ijskast en diepvries lag. Dit alles verontrust ons gezien er enerzijds een nette woning op deze manier verkrot en anderzijds omdat de wachtlijst voor een sociale woning dermate lang is. Ook verderop in de straat staat een andere woning, eveneens na een overlijden reeds 3 jaar geleden, leeg. Er duiken regelmatig dergelijke verhalen op en we stellen ons dan ook de vraag of de toewijzingsprocedure wel toereikend is?

        Graag wensen wij meer duiding hieromtrent te ontvangen.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.

      • Speelpleinwerking en sportkampen voor kinderen met een handicap - Oefenruimte voor beginnende fietsers (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        situering

        Onze gemeente zet tijdens schoolvakanties in op speelpleinwerking en sportkampen. We kunnen dit alleen maar toejuichen. Heel wat kinderen vinden er een nuttige vrijetijdsbesteding en amuseren er zich rot tijdens de vakanties.

        Toch is er nog een belangrijke groep voor wie het niet evident is om deel te nemen aan deze initiatieven. Dat gaat om kinderen met een fysieke of mentale handicap. Van een paar ouders kreeg ik de melding dat ze zich daar toch wat in de steek gelaten voelen.

        Daarom wenst onze fractie het voorstel te doen om te onderzoeken hoe we ook deze kinderen kunnen betrekken in de vakantiewerking. Vaak gaat het ook om kinderen die door hun handicap in de vakantie verzeilen in sociaal isolement. Als we een inclusieve gemeente willen zijn dan moeten we alles op alles zetten om ook deze kinderen te betrekken in de werking van de jeugddienst.

         

        1. Welke initiatieven worden er al genomen om deze kinderen te betrekken in de speelpleinwerking en sportkampen.
        2. Is de gemeente bereid om ons voorstel ter harte te nemen en verder te onderzoeken welke speelpleininitiatieven en sportkampen we zouden kunnen aanbieden

         

        Betreft: oefenruimte voor beginnende fietsers

         

        “Iedereen op de fiets” dat is de boodschap die men ons zoveel mogelijk meegeeft, ook in Bornem. Ofschoon het Vlaams Belang absolute voorstander blijft om iedereen de vrije keuze te laten met welke vervoermiddel men zich al dan niet wil verplaatsen, zijn we zeker ook voorstander van het fietsen.

        “Jong geleerd is oud gedaan” is een alom bekend spreekwoord. Toch zijn er in onze gemeente niet zo heel veel locaties waar men ongehinderd zijn eerste stappen in de fietswereld kan zetten. Daarom stellen we voor dat er zou gezocht worden naar een locatie in de gemeente waar jonge kinderen samen met de ouders ongehinderd kunnen leren fietsen. Vooral de meer technische oefeningen bij het fietsen zijn niet gemakkelijke aan te leren op de gewone openbare weg. 

        We pleiten er dan ook voor om een terrein te voorzien met de nodige infrastructuur om goed te leren fietsen.

        Een dergelijk terrein zal ertoe bijdragen dat jonge fietsers veel beter gewapend kunnen deelnemen aan het verkeer, wat de verkeersveiligheid alleen maar te goede kan komen.

        1. Is het gemeentebestuur bereid om samen met ons op zoek te gaan naar een terrein dat geschikt is om als oefenterrein voor fietsers te fungeren ?

         

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Dalend waterpeil Wiel Hingene door bronbemaling (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        situering

        Er ontstond de voorbije weken en maanden heel wat commotie bij de Hingenaars. De reden was de bronbemaling voor een bouwproject in de buurt van de Wiel. Als gevolg hiervan zakte het waterpeil gevoelig. Heel wat vissers en bewoners die zich zorgen maakten contacteerden de gemeente.

        Als reden voor het dalende waterpeil kreeg men de melding dat het opgepompte grondwater wegens een te hoog ijzergehalte niet in de Wiel kon geloosd worden. Dat ijzergehalte moet gecontroleerd worden door de VMM die normaal gezien de vergunningen voor lozing in riolering of natuurlijke waterlopen moeten verlenen. Ambtenaren van de gemeente die langskwamen beweerden echter niet op de hoogte te zijn van de aflevering van deze vergunning.

         

        Vooraleer men kan overgaan tot bronbemaling dient men met heel wat factoren en richtlijnen rekening te houden. Voor de melding/aanvraag van een bronbemaling voor bouwwerken is het belangrijk om rekening te houden met de richtlijnen van de VMM om de grootte en de impact van de bemaling te bepalen. Deze richtlijnen geven een duidelijk kader voor het voorbereiden en opmaken van een bemalingsstudie die aan de aanvraag/melding dient toegevoegd te worden.  

        De wetgeving zegt dat lozing op de riolering dient vermeden te worden. Bij de ontwerp- en studiefase van het bouwproject moet men al alternatieven onderzoeken. De beste oplossing is om het opgepompte debiet zoveel mogelijk te beperken en om het water opnieuw te laten infiltreren. Zo’n retourbemaling laat het water terug in de bodem dringen via infiltratieputten, infiltratiebekkens of infiltratiegrachten. Helaas is dit met de huidige best beschikbare technieken niet op elke locatie mogelijk door ruimtegebrek, samenstelling van het grondwater (bv. ijzergehalte, verontreiniging) of opbouw van ondergrond (bv. onvoldoende infiltratiecapaciteit).

        Als terug in de ondergrond brengen niet mogelijk is, kan er gekeken worden of het water nuttig gebruikt kan worden door het bijvoorbeeld (deels) op te vangen in een buffervat en het ter beschikking te stellen voor de buurt.  Dit is niet mogelijk indien de bemaling gedeeltelijk of volledig op een perceel ligt, dat is ingedeeld als risicogrond of een perceel waarop een bodemonderzoek werd uitgevoerd.

        In de melding of vergunningsaanvraag voor de bemaling moet ook gemotiveerd worden waarom bepaalde oplossingen niet haalbaar zijn.

        Het bemalingswater dat na deze stappen nog overblijft moet in eerste instantie afgeleid worden naar de dichtstbijzijnde waterloop of, in het geval er een gescheiden riolering aanwezig is, naar de regenwaterafvoer. Enkel als voorgaande oplossingen niet haalbaar zijn, bijvoorbeeld door het veroorzaken van wateroverlast voor derden, mag er geloosd worden op de openbare riolering. Er mag niet geloosd worden in de openbare riolering als er zich binnen een afstand van 200 meter van de bemalingspomp een kunstmatige afvoer voor hemelwater of oppervlaktewater bevindt die via openbaar domein bereikbaar is.

         

         

        1. Werd er door VMM voor het lozen van het grondwater een vergunning afgeleverd ?
          1. Zo ja, waarom waren onze gemeentelijke ambtenaren tijdens het plaatsbezoek hier niet van op de hoogte ?
        2. Zijn bij de ontwerp- en studiefase van het bouwproject de alternatieven voor lozing van het grondwater onderzocht ?
        3. Wat zijn de redenen dat het opgepompte grondwater niet opnieuw in de bodem kon infiltreren of in de Wiel kon geloosd worden.  Was deze retourbemaling technisch haalbaar ?
          1. Zo ja, waarom werd er geen retourbemaling uitgevoerd.
          2. Zo neen, waarom niet
        4. Werd bekeken of het opgepompte water nuttig kon aangewend worden ten behoeve van de buurt ?
        5. Bevond er zich binnen een afstand van 200 meter van de bemalingspomp een kunstmatige afvoer voor hemelwater of oppervlaktewater die via openbaar domein bereikbaar is.
        6. Volgen de gemeentelijke diensten de uitvoering van bronbemalingen systematisch op en welke maatregelen worden er genomen indien bronbemalingen niet volgens de regelgeving worden uitgevoerd.

         

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Overstort Wielstraat Hingene (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        situering

        Een overstort heeft als doel het afvoeren van pieken in overtollig rioolwater vanuit de gemengde riolering naar het oppervlaktewater. Zodra een overstort in werking treedt, vindt een overstorting plaats. Het is een noodventiel, om te voorkomen dat in de bebouwde omgeving gebouwen, wegen en andere plekken onder water komen te staan en afvalwater gezondheidsrisico's oplevert.
        In de Wielstraat in Hingene bevindt zich een dergelijk overstort. Naar aanleiding van de overmatige regenval de afgelopen maanden trad het een paar keer in werking. Eind juni echter kreeg ik de melding dat het overstort bijna continu in werking was en zeer veel rioolwater in de grachten aan de Wielstraat terechtkwam, met de nodige geurhinder tot gevolg.
        Bewoners contacteerden de gemeente en Aquafin maar kregen als antwoord dat men toch ergens de kleppen moest openzetten van de afvoerbuizen.
        De vraag blijft echter wat de oorzaak was van het bijna continu lozen van rioolwater in de grachten.
        Het was opvallend dat de meldingen kwamen op het ogenblik dat er werken gaande waren op het kruispunt Puursesteenweg – Klein Mechelen t.h.v. het vroegere “Mac Duff”

        1. Wat was de oorzaak van het continu werken van het overstort in de Wielstraat ? Zaten de werken t.h.v. Mac Duff er voor iets tussen ?
        2. De reukhinder van het overstort is significant en dringt de huizen van de buurtbewoners binnen.
        3. Hoe wil de gemeente dit probleem aanpakken ?
        4. Zijn er plannen om bijkomend rioolwater richting zuiveringsstation te leiden zodat dit overstort in de toekomst kan gesloten worden. Dit zou niet alleen de reukhinder doen verdwijnen maar ook een belangrijke bron van vervuiling van het natuurgebied dat aan de Wielstraat grenst wegnemen.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Kennisname ontslag voorzitter gemeenteraad

        Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, burgemeester
        Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Gil Van den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        situering

        Op de gemeenteraad van 10 september 2024 kondigt de voorzitter van de gemeenteraad, Luc De boeck, aan dat hij ontslag zal nemen als voorzitter van de gemeenteraad. Hij zal in november verhuizen naar een andere gemeente en kan daarom zijn mandaat niet langer uitoefenen.

        motivering

        Een gemeenteraadslid moet zijn domicilie hebben in de gemeente waar hij gemeenteraadslid is.

        financiële aspecten

        Geen.

        besluit

        Enig artikel

        Er wordt kennisgenomen van het ontslag van Luc De boeck als voorzitter van de gemeenteraad. Hij kan zijn mandaat niet langer uitoefenen vanaf november omdat hij dan zal verhuizen naar een andere gemeente.

De voorzitter sluit de zitting op 10/09/2024 om 22:25.

Namens gemeenteraad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad