Terug
Gepubliceerd op 15/11/2023

Besluit  gemeenteraad

di 14/11/2023 - 20:00

Kennisname auditrapporten handhaving omgevingsvergunningen milieu en aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen

Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 222-224
situering

Op regelmatige basis voert Audit Vlaanderen thema-audits uit in de lokale besturen. In de periode van februari tot april 2023 werd er een audit uitgevoerd bij de gemeente met betrekking tot handhaving milieuaspecten van de omgevingsvergunning. Tegelijkertijd werd ook aanpak organisatiebeheersing doorgelicht en een opvolging gedaan van de aanbevelingen van de voorgaande thema-audit met betrekking tot gemeentelijke premies, toelagen en subsidies (2019). 

motivering

De resultaten van beide audits werden met de algemeen directeur en de betrokken medewerkers besproken op 6 september 2023, waarna nog een managementreactie werd toegevoegd.

Op de gemeenteraadscommissie algemeen bestuur van 13 november 2023 werden beide rapporten aan de raadsleden toegelicht. 

financiële aspecten

Geen

besluit

Artikel 1

De gemeenteraad neemt kennis van de auditrapporten met betrekking de thema-audit Handhaving Omgevingsvergunning Milieu en Aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen, zoals toegevoegd in bijlage.

Artikel 2

De rapporten worden openbaar gemaakt op de website van de gemeente.