Terug
Gepubliceerd op 15/12/2023

Notulen  gemeenteraad

di 14/11/2023 - 20:00 Landhuis
Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Geert Mertens, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 14/11/2023 om 20:01.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Igemo - Algemene vergadering 1 december 2023

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • de statuten van de intergemeentelijke vereniging IGEMO, vastgesteld door de algemene vergadering op 2 juni 1973, en laatst gewijzigd op 10 juni 2022
        situering

        Op 1 december 2023 vindt een algemene vergadering van Igemo plaats.

        De agenda vermeldt volgende punten:

        1. Aanduiding stemopnemers
        2. Bespreking van de ondernemingsstrategie voor 2024
        3. Bespreking van de begroting voor het boekjaar 2024
        4. Vaststelling van de statutaire bijdrage algemene werkingskosten 2024
        5. Volmacht aan de aand van bestuur tot uitvoering van de genomen beslissingen
        6. Goedkeuring van de notulen van de algemene vergadering van 1 december 2023
        motivering

        Ingevolge artikel 432 van het Decreet van 22 december 2017 houdende het Lokaal Bestuur moet het mandaat van de afgevaardigde voor elke algemene vergadering door de vennoten worden herhaald en moet de agenda van de algemene vergadering worden voorgelegd aan de raad.

        Er zijn geen redenen om de punten op de agenda niet goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 3 onthoudingen, 1 niet gestemd
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van 1 december 2023 en verleent aan zijn afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGEMO.

        Artikel 2

        Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging IGEMO.

      • TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services) Buitengewone algemene vergadering - 12 december 2023

        wettelijk kader
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art. 40

        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 art. 432;
        • Het gemeenteraadsbesluit van 13 juni 2023 Toetreding tot CREAT aankoopcentrale en afvaardiging in TMVS (Tussengemeentelijke Maatschappij voor Services);
        situering

        De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende TMVS.

        Op 12 december 2023 vindt een buitengewone algemene vergadering van TMVS plaats.

        De agenda vermeldt volgende punten:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024
        4. Begroting 2024
        5. Statutaire benoemingen
        6. Statutenwijziging

        6.1 Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking

        6.2 Nieuwe tekst van de statuten

        7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        9. Volmachten

        Varia

        motivering

        Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

        financiële aspecten

        Geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad keurt alle punten op de agenda (inclusief de agendapunten met betrekking tot de statutenwijzging) van de Buitengewone Algemene Vergadering TMVS dv van 12 december 2023 en de daarbijhorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten goed:

        1. Wijziging van vermogen
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
        3. Evaluatie 2023, te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie 2024 (cfr. artikel 432 Decreet over het Lokaal Bestuur)
        4. Begroting 2024
        5. Statutaire benoemingen
        6. Statutenwijziging

        6.1 Toelichtende nota bij de statutenwijziging met artikelsgewijze bespreking

        6.2 Nieuwe tekst van de statuten

        7. Overboeking van het (oorspronkelijk) vast kapitaal (rekening 111 Onbeschikbare inbreng buiten het kapitaal) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        8. Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves (rekening 1311 Statutair onbeschikbare reserves) naar een beschikbare eigenvermogensrekening
        9. Volmachten

        Varia

        Artikel 2

        De gemeenteraad draagt de aangeduide vertegenwoordiger, met name mevrouw Greet De bruyn, op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van TMVS dv vastgesteld op 12 december 2023, te onderschrijven en haar stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.

      • CIPAL buitengewone algemene vergadering - 14 december 2023

        wettelijk kader
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en in het bijzonder op art. 40 inzake de bevoegdheid van de gemeenteraad en inzake de intergemeentelijke samenwerking;

        • De huidige statuten van Cipal;
        • Het gemeenteraadsbesluit van 19 april 2022 inzake de aanduiding van de vertegenwoordiger van de gemeente op de algemene vergaderingen van Cipal;
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 art. 427;
        situering

        De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.

        Op 12 oktober 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van Cipal, met volgend agendapunt:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemers
        2. Bespreking en goedkeuring van de begroting voor het boekjaar 2024
        3. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering
        motivering

        Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De agendapunten van de algemene vergadering van 14 december 2023 van CIPAL worden goedgekeurd.

        Artikel 2         

        De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 14 december 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

        Artikel 3         

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan CIPAL.

      • Iverlek - buitengewone algemene vergadering 15 december 2023

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • het gemeenteraadsbesluit van 12 februari 2019 betreffende de aanduiding van een gemeentelijke afgevaardigde voor de algemene vergadering van Iverlek
        • De statuten van Iverlek
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 432
        situering

        De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de buitengewone algemene vergadering van Iverlek die plaatsheeft op 15 december 2023.

        Volgens artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering. 

        motivering

        Op 15 december 2023 vindt een algemene vergadering van opdrachthoudende vereniging Iverlek plaats.

        De agenda vermeldt volgende punten:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 15 december 2023 goed:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2024 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2024.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        4. Statutaire benoemingen.
        5. Statutaire mededelingen.


        Artikel 2
        De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 15 december 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.


        Artikel 3
        Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Pidpa - buitengewone algemene vergadering 15 december 2023

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 art 40, 41, 427, 432 eerste en laatste lid
        • De gemeenteraadsbeslissing van 19 april 2022 betreffende de aanduiding van de afgevaardigde voor de algemene vergadering van Pidpa
        • De statuten van de opdrachthoudende vereniging Pidpa
        situering

        Pidpa en water-link zijn opdrachthoudende verenigingen in de zin van het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur. Als opdrachthoudende verenigingen hebben zij beide van verschillende gemeenten uit de Provincie Antwerpen (met inbegrip van gemeente Bornem) opdrachten gekregen inzake watervoorziening en watersanering op het grondgebied van de aangesloten gemeenten en voeren zij meer in het algemeen taken uit die kaderen in het integraal waterbeleid.

        Op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 hebben de algemene vergaderingen van Pidpa resp. water-link hun principiële goedkeuring gegeven aan een Transactie bestaande uit de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteit van Pidpa in het huidige water-link en de watersaneringsactiviteit van beide entiteiten in het huidige Pidpa. Daarnaast hebben zij de voor de Transactie vereiste besluiten, die behoren tot hun respectievelijke bevoegdheden, goedgekeurd. In het kader daarvan werd ook een nieuwe tekst van de statuten aangenomen.

        Met het oog op de deelname aan deze algemene vergaderingen en de Transactie heeft ook de gemeenteraad de principes van de Transactie, met inbegrip van de verschillende afzonderlijke tussenstappen, goedgekeurd.

        (a)              Naamswijziging

        In aanloop naar de definitieve inwerkingtreding van de fusie, stelt de raad van bestuur nog een beperkte wijziging aan de statuten van Pidpa voor.

        Het gaat met name om de wijziging van de juridische benaming van “Pidpa” naar “Adelta.Rio”. De raad van bestuur van Pidpa heeft besloten om de juridische benaming meteen mee aan te passen aan de nieuwe commerciële benaming. Op die manier kan de rioleringstak van het nieuwe fusiebedrijf ook echt van start onder haar nieuwe identiteit.

        De betrokken wijziging vereist een wijziging van de statuten van de vereniging, aangezien de juridische benaming een decretaal verplichte melding betreft.

        (b)              Beschikbaar maken van balansposten voor uitkering

        Daarnaast wordt voorgesteld aan de algemene vergadering van Pidpa om nog bepaalde balansposten beschikbaar te maken voor uitkering.

        In het kader van de voorgenomen transactie zal de inkanteling van de watervoorzieningsactiviteiten van Pidpa in water-link in eerste instantie door Pidpa zelf gebeuren. Pidpa zal aandelen in water-link ontvangen. Vervolgens zal Pidpa deze aandelen in natura uitkeren aan haar deelnemers, zodat zij rechtstreeks participeren in water-link.

        De uitkering van deze aandelen veronderstelt dat de onderliggende eigenvermogensposten uitkeerbaar zijn. Bij de voorbereiding van deze transactiestappen werd vastgesteld dat bepaalde van de aan de watervoorzieningsactiviteit gerelateerde eigenvermogensposten op heden ‘onbeschikbaar’ zijn en aldus niet voor uitkering vatbaar zijn. Bijgevolg zullen nog een aantal posten van het eigen vermogen ‘beschikbaar’ moeten gemaakt voor uitkering om de uitkering van de aandelen water-link aan de Pidpa-deelnemers mogelijk te maken.

        Meer concreet zullen aan de buitengewone algemene vergadering de volgende overboekingen ter goedkeuring worden voorgelegd:

        -       Overboeking van de in het verleden gedane inbrengen in kapitaal m.b.t. het compartiment watervoorziening ten belope van een bedrag van EUR 99.997,50 naar een beschikbare eigenvermogensrekening;

        -       Overboeking van de in het verleden aangelegde wettelijke reserves m.b.t. het compartiment watervoorziening ten belope van een bedrag van EUR 9.999,75 naar een beschikbare eigenvermogensrekening;

        -       Overboeking van de in het verleden aangelegde overige onbeschikbare reserves m.b.t. het compartiment watervoorziening ten belope van een bedrag van EUR 204.479.962,47 naar een beschikbare eigenvermogensrekening.

        Elk van deze overboekingen heeft slechts betrekking op de eigenvermogensposten van de watervoorzieningsactiviteit en niet op die van de rioleringsactiviteit.

        (c)              Ontslag en benoeming van bestuurders

        In de huidige vooropgestelde timing zouden de verschillende tussenstappen van de fusie Pidpa – water-link in de loop van 31 december 2023 in werking treden. Dat geldt ook voor de statutenwijzigingen waartoe de algemene vergaderingen van de beide verenigingen eerder hebben besloten, en in het bijzonder de bepalingen die de samenstelling van de raad van bestuur (incl. de bindende voordrachtrechten) regelen.

        Als gevolg van de inwerkingtreding van de fusie Pidpa – water-link zullen de raden van bestuur van Pidpa en water-link niet meer zijn samengesteld conform de bepalingen van de nieuw goedgekeurde statuten.

        Bijgevolg zal aan de respectievelijke algemene vergaderingen van beide verenigingen (de kennisname van) het ontslag van alle huidige bestuurders van de verenigingen worden voorgelegd. Tevens zullen de buitengewone algemene vergaderingen moeten overgaan tot benoeming van de nieuwe bestuurders conform de voordrachtregelingen voorzien in de op 16 juni 2023 resp. 5 september 2023 goedgekeurde statutenwijzigingen. Deze besluiten dienen in werking te treden onmiddellijk volgend op de inwerkingtreding van de fusie tussen Pidpa en water-link.

        Met het oog op de benoeming van de nieuwe bestuurders zullen de gemeentelijke deelnemers die met ingang van de fusie zullen participeren in Pidpa/Adelta.Rio, voorafgaand aan de algemene vergadering de nodige voordrachten moeten doen overeenkomstig hetgeen voorzien in artikel 15 van de statuten van Pidpa/Adelta.Rio. 

        Ook het bestuursorgaan van water-link/Adelta dient als gevolg van de Transactie opnieuw te worden samengesteld. Daarbij dienen dezelfde principes te worden gehanteerd. Als [toekomstig] deelnemer van water-link/Adelta, is de [stad/gemeente] eveneens gerechtigd om een voordracht te doen voor een bestuursmandaat overeenkomstig hetgeen voorzien in de nieuwe statuten zoals goedgekeurd door de algemene vergadering van water-link.

        (d)              Begroting 2024

        Overeenkomstig artikel 432, laatste lid van het Decreet Lokaal Bestuur dienen opdrachthoudende verenigingen ten minste één buitengewone algemene vergadering te beleggen. Een door de raad van bestuur opgestelde begroting staat op de agenda van die vergadering.

        Naast de agendapunten die betrekking hebben op de fusie tussen Pidpa en water-link, zal eveneens de begroting voor 2024 van Pidpa worden besproken.

        motivering

        1.1             Buitengewone algemene vergadering

        In dit verband heeft Pidpa een buitengewone algemene vergadering samengeroepen op 15 december 2023 te Desguinlei 246, 2018 Antwerpen met volgende agendapunten:

        (i)            Nazicht van de raadsbesluiten voor de afgevaardigden;

        (ii)            Algemene toelichting stand van zaken transactie;

        (iii)           Wijziging van de benaming naar “Adelta.Rio”;

        (iv)            Beschikbaar maken van de statutair onbeschikbare eigenvermogenspost die overeenstemt met het voormalige vaste gedeelte van het kapitaal verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 99.997,50 euro;

        (v)              Beschikbaar maken van de statutair onbeschikbare reservepost die overeenstemt met de voormalige wettelijke reserve verbonden aan de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 9.999,75 euro;

        (vi)          Beschikbaar maken van de onbeschikbare reserve die betrekking heeft op de watervoorzieningsactiviteit ten belope van 204.479.962,47 euro;

        (vii)         Kennisname van het ontslag van alle bestuurders met ingang van 1 januari 2024;

        (viii)        Benoeming van nieuwe bestuurders met ingang van 1 januari 2024;

        (ix)          Begroting 2024;

        (x)           Varia;

        (xi)          Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering.

        Op 14 september 2023 heeft Pidpa aan de gemeente een schrijven bezorgd van de voorgestelde statutenwijziging en het beschikbaar maken van bepaalde balansposten, samen met een toelichting bij deze wijzigingen.

        Samen met de oproepingsbrief voor de buitengewone algemene vergadering van Pidpa, ontving de gemeente eveneens een kopie van de begroting voor 2024 en een toelichtende nota in dat verband. Het besluit moet daarom steeds in samenhang met deze documenten gelezen worden.

        Op [DATUM] 2023 heeft water-link aan de [stad/gemeente] een schrijven bezorgd waarin zij de voordrachtregels voor de bestuursmandaten toelicht en de [stad/gemeente] uitnodigt de algemene vergadering van water-link in dat kader bij te wonen.

        financiële aspecten

        geen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad bevestigt de tijdige ontvangst van de oproeping voor de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 met bijhorende agenda en stukken.

        Artikel 2

        De gemeenteraad neemt kennis van de agendapunten van de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa op 15 december 2023 en de bijhorende stukken. De in deze stukken opgenomen motivering wordt bijgetreden.

        Artikel 3

        De gemeenteraad keurt de statutenwijziging van Pidpa zoals zij haar werd voorgelegd integraal goed.

        Artikel 4

        De gemeenteraad keurt alle overige handelingen en/of transacties nodig of nuttig in het kader van de voorgenomen Transactie goed.

        Artikel 5

        De gemeenteraad geeft opdracht aan de afgevaardigde van de gemeente om op de algemene vergadering in buitengewone zitting van Pidpa alle punten van de agenda goed te keuren.

        Artikel 6

        Het college wordt gelast met de uitvoering van deze beslissing en brengt deze ter kennis aan Pidpa, Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.

      • Ivarem - bijzondere algemene vergadering 15 december 2023

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40, 41, 432
        • de statuten van de intergemeentelijke vereniging IVAREM, vastgesteld door de algemene vergadering op 26 april 2003, en laatst gewijzigd op 19 december 2020
        • document houdende de ondernemingsstrategie voor het jaar 2024 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals vastgesteld door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM in zitting van  
          20-10-2023

        • document houdende de begroting voor het jaar 2024 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals vastgesteld door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM in zitting van 22-09-2023

        • document houdende de voorlopige werkingsbijdragen voor het jaar 2024 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals opgesteld door de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM in zitting van 22-09-2023

        situering

        Op 15 december 2023 vindt een bijzondere algemene vergadering van Ivarem plaats.

        De agenda vermeldt volgende punten:

        1. Aanduiding stemopnemers
        2. Bespreking ondernemingsstrategie voor 2024
        3. Bespreking begroting voor boekjaar 2024
        4. Vaststelling van de statutaire bijdrage voor de algemene werkingskosten en van de voorlopige werkingsbijdragen voor afvalbeheer in 2024
        5. Toetreding tot Ecowerf
        6. Aanstelling commissaris-revisor
        7. Volmacht aan de raad van bestuur tot uitvoering van de genomen beslissingen
        8. Goedkeuring van de notulen van de bijzondere algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM) van 15 december 2023
        motivering

        Ingevolge artikel 432 van het Decreet van 22 december 2017 houdende het Lokaal Bestuur moet het mandaat van de afgevaardigde voor elke algemene vergadering door de vennoten worden herhaald.

        Er zijn geen redenen om de punten op de agenda niet goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Tegenstanders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van 15 december 2023 en verleent aan zijn afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.

      • Blijdorp III - algemene vergadering 19 december 2023

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
        situering

        De gemeente werd opgeroepen deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Blijdorp III op 19 december 2023, met volgende agenda:

        - Aanduiding stemopnemers

        - Goedkeuring verslag vorige vergadering (20/06/2023)

        - Goedkeuring begroting 2024

        - Stand van zaken masterplan Blijdorp vzw

        - Varia 

        motivering

        De gemeente is lid is van Blijdorp III.

        Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1
        De agenda voor de algemene vergadering van Blijdorp III van 19 december 2023 wordt goedgekeurd.

        Artikel 2
        Mevrouw Elise Heymans wordt aangewezen als volmachtdrager van de gemeente om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Blijdorp III op 19 december 2023.

        Artikel 3
        Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 19 december 2023, overeenkomstig deze beslissing te stemmen, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.

      • Kennisname auditrapporten handhaving omgevingsvergunningen milieu en aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 222-224
        situering

        Op regelmatige basis voert Audit Vlaanderen thema-audits uit in de lokale besturen. In de periode van februari tot april 2023 werd er een audit uitgevoerd bij de gemeente met betrekking tot handhaving milieuaspecten van de omgevingsvergunning. Tegelijkertijd werd ook aanpak organisatiebeheersing doorgelicht en een opvolging gedaan van de aanbevelingen van de voorgaande thema-audit met betrekking tot gemeentelijke premies, toelagen en subsidies (2019). 

        motivering

        De resultaten van beide audits werden met de algemeen directeur en de betrokken medewerkers besproken op 6 september 2023, waarna nog een managementreactie werd toegevoegd.

        Op de gemeenteraadscommissie algemeen bestuur van 13 november 2023 werden beide rapporten aan de raadsleden toegelicht. 

        financiële aspecten

        Geen

        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad neemt kennis van de auditrapporten met betrekking de thema-audit Handhaving Omgevingsvergunning Milieu en Aanpak organisatiebeheersing en opvolging aanbevelingen, zoals toegevoegd in bijlage.

        Artikel 2

        De rapporten worden openbaar gemaakt op de website van de gemeente.

    • Financiële dienst

      • Aankoop perceel Driesstraat (CAPEKEY 12007B0604/00R00)

        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
        situering

        De gemeente kreeg de vraag of ze geïnteresseerd was in de verwerving van een perceel grond (kadastraal gekend onder CAPEKEY 12007B0604/00R00) gelegen naast de gemeentelijke BKO Bornem (Driestraat).

        motivering

        De aankoopprijs van dit perceel valt onder de maximale schattingswaarde van het schattingsverslag.

        Dit perceel is niet meteen bruikbaar voor de uitbreiding van het buitenspeelplein maar kan eventueel in de toekomst wel gebruikt worden wanneer er de nood zou zijn om de huidige BKO uit te breiden.  Dit perceel zou bijvoorbeeld ook kunnen gebruikt worden voor het plaatsen van een afgesloten fietsenstalling voor het personeel. 

        financiële aspecten

        De aankoopprijs bedraagt 10.000 euro plus aktekosten. De nodige budgetten zijn voorzien in het SMJP 2020 - 2025 op krediet 2023/GBB/GBB/0050-000/220000 waar er een krediet beschikbaar is van 100.000 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De ontwerpakte in bijlage opgesteld door notaris Maeyens wordt goedgekeurd.  De gemeente koopt het perceel kadastraal gekend onder CAPEKEY 12007B0604/00R00 van de heer Vermorgen Frank en mevrouw Veyt Annie voor een bedrag van 10.000 euro.

      • Erfpacht tussen gemeente en AGB betreffende de abdij

        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
        • Omzendbrief KB/ABB 2019/3 over de transacties van onroerende goederen door lokale en provinciale besturen en door besturen van de erkende erediensten;
        • Gemeenteraad van 8 november 2022 met als titel 'Aanpassing beheersovereenkomst gemeente - autonoom gemeentebedrijf Bornem - activiteiten abdij';
        • Raad van Bestuur van 8 november 2022 met als titel 'Aanpassing beheersovereenkomst gemeente - autonoom gemeentebedrijf Bornem - activiteiten abdij'; 
        • College van Burgemeester en Schepenen van 15 mei 2023 met als titel 'Goedkeuring huurovereenkomst Abdij tussen de gemeente en het Autonoom gemeentebedrijf'; 
        • Directiecomité AGB van 1 juni 2023 met als titel 'Goedkeuring huurovereenkomst Abdij tussen de gemeente en het Autonoom gemeentebedrijf'.
        situering

        De gemeenteraad heeft de exploitatie van de abdij op 8 november 2022 overgedragen aan het AGB. De overdracht van de delen van de abdij via het afsluiten van een erfpacht aan het AGB is het sluitstuk van deze raadsbeslissing. 

        motivering

        Door de aanpassing van de beheerovereenkomst goed te keuren op 08 november 2022, gaf de gemeente aan dat de exploitatie het best gebeurde via ons gemeentelijk autonoom gemeentebedrijf.

        Het afsluiten van de voorliggende erfpacht tussen de gemeente en het AGB is een logisch gevolg van de goedkeuring van de aanpassing van de beheersovereenkomst tussen gemeente en AGB betreffende de exploitatie van de gemeentelijke delen in de abdij.  Een erfpachtovereenkomst geeft aan het AGB namelijk meer rechten dan de huidige huurovereenkomst.

        De huidige huurovereenkomst tussen AGB en gemeente wordt stopgezet zodra deze akte wordt ondertekend.

        financiële aspecten

        De nodige middelen zijn voorzien in het SMJP 2020 - 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De ontwerpakte in bijlage die werd opgesteld door notariskantoor Johan Van den Nieuwenhuizen & Daan De Witte wordt goedgekeurd. In deze akte worden de gemeentelijke delen met uitzondering van de kerk in erfpacht gegeven voor 50 jaar aan het AGB tegen een jaarlijks geïndexeerde canon van 58.295,53 euro (exclusief btw). 

      • Retributie op compostvaten en bijhorigheden

        wettelijk kader
        • Artikel 41, 162, 170 §4 van de Grondwet;
        • Artikel 40 §3 en 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
        • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
        • Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
        • Het gemeenteraadsbesluit van 17 december 2019 betreffende retributie op compostvaten, compostbakken, keukenemmertje en bijhorigheden;
        situering

        Op 17 december 2019 werd er een retributiereglement betreffende compostvaten, compostbakken, keukenemmertje en bijhorigheden goedgekeurd.  De gemeente koopt deze producten aan van Ivarem. Ivarem heeft laten weten dat ze haar prijzen dient aan te passen wegens hogere aankoopkosten.

        De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.

        motivering

        De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.

        De vermelde tarieven zijn gebaseerd op de prijs die de gemeente zelf betaalt aan Ivarem.

        financiële aspecten

        De inkomsten worden voorzien in het meerjarenplan en de volgende meerjarenplanaanpassingen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Tegenstanders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 3 stemmen tegen
        besluit

         

        Artikel 1

        Het retributiereglement van 17 december 2019 wordt vervangen door dit nieuwe reglement dat zal ingaan de dag na de publicatie op de gemeentelijke website.  Het retributiereglement zal eindigen op 31 december 2025.

         

        Artikel 2 Tarieven

        De retributie wordt als volgt vastgesteld voor het ter beschikking stellen van:

        een compostvat                    

           73 euro   

        beluchtingsstok voor een compostvat

           10 euro

        bodem voor een compostvat

           10 euro

        een compostbak

        140 euro

        Artikel 3 Retributieplichtige

        De retributie is verschuldigd door diegene die het ter beschikking stellen van een compostvat, een beluchtingsstok voor een compostvat of een bodem voor een compostvat aanvraagt.

         

        Artikel 4

        De retributie moet betaald worden bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van het compostvat, een beluchtingsstok voor een compostvat of een bodem voor compostvat. De verschuldigde retributie wordt geïnd tegen afgifte van een kwitantie.

         

        Artikel 5

        De invordering van de retributie gebeurt door de financieel directeur met alle hem door de wet ter beschikking gestelde middelen.

         

        Artikel 6 Inwerkingtreding en bekendmaking

        Onderhavig reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig de artikel 286 en 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

    • Patrimonium

      • Retributie op betalend parkeren - aanpassing invorderingsprocedure

        wettelijk kader
        • Artikel 41, 162, 170 §4 van de Grondwet;
        • Artikel 40 §3 en 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeertekens, ondermeer de artikels 10/1 tot en met 10/3;
        • KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
        • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
        • Ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart;
        • Het gemeenteraadsbesluit van 12 september 2023 betreffende retributie op betalend parkeren - introductie mobiel parkeren + invoer elektronisch betalen; 
        • Het boek XIX schulden van de consument in het wetboek van economisch recht van 1 september 2023
        situering

        De nieuwe wet inzake de invordering van retributies voor de consument heeft een belangrijke impact op de invorderingsprocedure en de administratieve kosten die aan de consument (lees: parkeerder) bij wanbetaling mogen worden aangerekend. Concreet moet de eerste herinneringsbrief steeds gratis zijn en daarna mag de totale invorderingskost tot aan het vredegerecht niet meer bedragen dan 20 euro.

        motivering

        De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.

        Voor de straten waar het betalend parkeren werd doorgevoerd is het huidige reglement een sturend element inzake de beperking van de parkeerduur. De gemeente heeft geïnvesteerd in parkeerplaatsen waar gratis en langer kan geparkeerd worden, het is onder meer de bedoeling om via dit reglement de parkeerders te sturen naar deze parkeerplaatsen wanneer ze langer wensen te parkeren. 

        Omdat het streven van de gemeente is om in bepaalde straten kort te parkeren, is het eerste half uur gratis en is het streefdoel om op deze plaatsen maximaal 2 uur te parkeren. Wanneer parkeerders toch langer wensen te parkeren dan deze maximale duur, is er een hoger tarief om dit te ontmoedigen.

        Het belang van zorgverleners aan huis neemt toe. Daarom werd de mogelijkheid gecreëerd om een zorgverlenerskaart aan te vragen, zodat zorgverleners niet bij elke patiënt een parkeerticket moeten halen. De zorgverlenerskaart kan gratis aangevraagd worden tot 31 december 2025. Deze kaart in combinatie met de parkeerkaart geeft aan de zorgverlener de mogelijkheid om gedurende 2 uur een betalende parkeerplaats gratis in te nemen.

        Om ook de verzorgenden die geen RIZIV-nummer hebben gebruik te laten maken van de zorgverlenerskaart werd de doelgroep uitgebreid met “zorgverleners met een erkenning door de Vlaamse gemeenschap als zorgverstrekkende". Op die manier is de zorgverlenerskaart ook toegankelijke voor verzorgenden, thuiszorgverstrekkers en chauffeurs van de mindermobielencentrale (naast de groep zorgverleners met  RIZIV-nummer, zijnde voor huisartsen, kinesisten, erkende thuisverpleegkundigen). 

        financiële aspecten

        De geraamde inkomsten worden opgenomen in het meerjarenplan en de volgende aanpassingen van het meerjarenplan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1 Intrekking oude - Looptijd nieuwe reglement

        Het retributiereglement van 12 september 2023 wordt vervangen door dit retributiereglement zodra dit reglement van kracht wordt. Dit reglement wordt van kracht de dag na datum publicatie op de gemeentelijke website en voor een termijn die eindigt op 31 december 2025. Er wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg.

        Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar het regelmatig gebruik van de parkeerautomaten verplicht is. De retributie geldt per parkeerplaats en voor de duur aangeduid op de parkeerautomaat.

        Artikel 2 Tarieven

        De retributie wordt als volgt vastgesteld:

        Voor het parkeren van alle gebruikers van een motorvoertuig:

        Tarief 3: Zorgverlenerskaart

        Er kan een zorgverlenerskaart worden aangevraagd bij de gemeente door artsen en verpleegkundigen die officieel werden erkend door het RIZIV. De gemeente zal deze vraag doorgeven aan de concessionaris die een zorgverlenerskaart op naam zal afleveren.

        Tarief 2:

        • Voor een parkeertijd van maximum 30 minuten: gratis. 
        • Voor een parkeertijd van meer dan 30 minuten tot maximum 2 uren: 0,50 euro per half uur. 

        Er kan slechts 1 maal per dag een gratis parkeerbeurt van 30 minuten worden genomen in de betalende zone. 

        De tarieven zijn van toepassing van 8 tot 18 uur (met uitzondering van zondagen, wettelijke en decretale feestdagen).

        Tarief 1:

        De gebruiker heeft steeds de mogelijkheid om voor het forfaitair stelsel te kiezen: 15 euro per dagdeel.

        Dagdeel 1: 8 tot 13 uur en dagdeel 2: 13 tot 18 uur.

        De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig:

        • het ticket dat de parkeerautomaat print voor 30 minuten gratis parkeertijd; 
        • het ticket dat de parkeerautomaat print na betaling van bovenvermelde retributie. 

        De voertuigen die belast werden overeenkomstig het belastingreglement op de inname van het openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken worden niet aangesproken in onderhavig reglement. Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999. De personen die houder zijn van deze speciale parkeerkaart en zich parkeren op de daarvoor bestemde parkeerplaatsen zijn vrij van betalend parkeren.

        De zorgverlener die duidelijk én een zorgverlenerskaart én een parkeerkaart aanbrengt op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig is vrijgesteld van betalend parkeren.

        Artikel 3 Retributieplichtige

        De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig geparkeerd is, en is betaalbaar:

        • via ontwaarding van de elektronische betaalkaart, op de wijze aangeduid op de parkeerautomaat;
        • via SMS of via een applicatie op de smartphone
        • door elke andere vorm van betaling overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het document dat op het voertuig werd achtergelaten door de concessionaris. Deze laatste mogelijkheid wordt enkel aangeboden wanneer geopteerd wordt voor de toepassing van het forfaitair tarief


        Artikel 4

        De gebruiker van een motorvoertuig die ofwel: 

        • het ticket van de parkeerautomaat, bekomen na betaling van de in artikel 2 bedoelde retributie (tarief 2), niet zichtbaar achter de voorruit van zijn voertuig plaatst 
        • niet heeft betaald via SMS, 
        • niet via een betaalapplicatie op de smartphone,

         wordt steeds geacht te kiezen voor het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief (tarief 1).


        Artikel 5

        In geval van niet-betaling van de retributie binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.

        De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):


        Verzending van een eerste aanmaning

        0,00 EUR

        Verzending van een tweede aanmaning

        20,00 EUR* + intresten**

        Verzending van een derde aanmaning door Gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming

        tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder***)

        Dagvaarding voor bevoegde rechtbank

         

         

        *In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht (W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).

        **Te vermeerderen met de verwijlintresten op de retributie vanaf de vervaldag overeenkomstig de Wet van 02/08/2022 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.  Deze intresten zijn in het geval van wanbetaling door een consument slechts verschuldigd vanaf het verstrijken van de wettelijk voorziene wachttermijn zoals aangeduid in de kosteloze herinnering.

        ***In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief o.a. aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.

        Artikel 6 Bekendmaking

        Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

      • Retributie op parkeren in een blauwe zone - aanpassing invorderingsprocedure

        wettelijk kader
        • Artikel 41, 162, 170 §4 van de Grondwet;
        • Artikel 40 §3 en 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
        • Decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeertekens, ondermeer de artikels 10/1 tot en met 10/3;
        • KB van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
        • Ministerieel besluit van 7 mei 1999 betreffende de parkeerkaart voor mensen met een handicap;
        • Ministerieel besluit van 9 januari 2007 betreffende de gemeentelijke parkeerkaart;
        • Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
        • Het gemeenteraadsbesluit van 8 december 2020 betreffende retributie op parkeren in een blauwe zone
        • Het boek XIX schulden van de consument in het wetboek van economisch recht van 1 september 2023
        situering

        Deze wijziging heeft betrekking op de nieuwe wet inzake de invordering van retributies voor de consument. Deze heeft een belangrijke impact op de invorderingsprodure en de administratieve kosten die aan de consument (lees: parkeerder) bij wanbetaling mogen worden aangerekend. Concreet moet de eerste herinneringsbrief steeds gratis zijn en daarna mag de totale invorderingskost tot aan het vredegerecht niet meer bedragen dan 20 euro.

        De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.

        motivering

        De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.

        Voor de straten waar het parkeren in een blauwe zone werd doorgevoerd is het huidige reglement een sturend element inzake de beperking van de parkeerduur. De gemeente heeft geïnvesteerd in parkeerplaatsen waar gratis en langer kan geparkeerd worden, het is onder meer de bedoeling om via dit reglement de parkeerders te sturen naar deze parkeerplaatsen, wanneer ze langer wensen te parkeren. De voorkeur in de straten binnen de blauwe zone is kort parkeren.

        Omdat het streven van de gemeente is om in deze straten kort te parkeren waarbij het streefdoel is om maximaal 2 uur te parkeren. Wanneer parkeerders toch langer wensen te parkeren dan deze maximale duur, is er een hoger tarief om dit te ontmoedigen.

        Het aanleggen, onderhouden en opvolgen van parkeerplaatsen brengt aanzienlijke financiële lasten met zich mee, het is logisch dat de gebruikers hier minstens een deel van betalen.

        financiële aspecten

        De geraamde inkomsten worden opgenomen in het meerjarenplan en de volgende aanpassingen van het meerjarenplan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1 Looptijd

        Het retributiereglement van 8 december 2020 wordt vervangen door dit retributiereglement zodra dit reglement van kracht wordt. Dit reglement wordt van kracht vanaf 01 oktober 2023 en voor een termijn eindigend op 31 december 2025. Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig waar parkeren toegelaten is én waar een blauwe zone-reglementering van toepassing is. 

        Artikel 2 Tarieven

        De retributie wordt als volgt vastgesteld:

        • Gratis voor de maximale duur die toegelaten is door de verkeersborden;
        • Het aanvragen van een officiële bewonerskaart kost 24 euro per jaar. Elke bewonerskaart loopt af op 31 december van het betreffende kalenderjaar. De kost van de bewonerskaart zal worden gefactureerd aan 2 EUR/maand.   
        • Een retributie van 15 euro per dagdeel voor elke periode die langer is dan deze die gratis is. Dagdeel 1: van 8 tot 13 uur en dagdeel 2: van 13 tot 18 uur.

        De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig van de parkeerschijf, overeenkomstig artikel 27.1.1 van het Koninklijk Besluit van 1.12.1975.

        Deze reglementering is niet van toepassing op de bewoners die de door de gemeente uitgereikte officiële bewonerskaart, overeenkomstig het ministerieel besluit van 9 januari 2007, zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig.

        De voertuigen die belast werden overeenkomstig het belastingreglement op de inname van het openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken worden niet aangesproken in onderhavig reglement.

        Het parkeren van voertuigen gebruikt door personen met een handicap is gratis.
        Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999.

        Artikel 3 Retributieplichtige

        De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig langer geparkeerd is dan de tijd toegelaten is door de verkeersborden en is betaalbaar overeenkomstig de richtlijnen vermeld op het document dat op het voertuig werd achtergelaten door de met toezicht belaste firma.

        Artikel 4

        Als de parkeerschijf, de bewonerskaart of de kaart 'persoon met een handicap' niet zichtbaar achter de voorruit van het voertuig is geplaatst of in geval de pijl van de parkeerschijf niet op het streepje is geplaatst dat volgt op tijdstip van aankomst, of indien de aanduidingen op de parkeerschijf worden gewijzigd zonder dat het voertuig de parkeerplaats heeft verlaten, wordt er steeds geacht gekozen te zijn voor het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief. Bij toepassing van het hierboven vermelde forfait, brengt de concessionaris, een uitnodiging om de retributie binnen de vijf dagen te betalen, aan op de voorruit van het voertuig.

        Artikel 5

        Ingeval van niet-betaling van de retributie, binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.

        De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):


        Verzending van een eerste aanmaning

        0,00 EUR

        Verzending van een tweede aanmaning

        20,00 EUR* + intresten**

        Verzending van een derde aanmaning door Gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming

        tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder***)

        Dagvaarding voor bevoegde rechtbank

         

         

        *In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht (W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).

        **Te vermeerderen met de verwijlintresten op de retributie vanaf de vervaldag overeenkomstig de Wet van 02/08/2022 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties.  Deze intresten zijn in het geval van wanbetaling door een consument slechts verschuldigd vanaf het verstrijken van de wettelijk voorziene wachttermijn zoals aangeduid in de kosteloze herinnering.

        ***In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief o.a. aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.

        Artikel 6 Afkondiging

        Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur.

    • Omgeving

      • Aanstelling GAS-vaststellers voor zwerfvuil OVAM - goedkeuring

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017; 
        • Het Materialendecreet van 26 mei 2023; 
        • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/02/2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen(VLAREMA), en meer bepaald art 4.6.1, 4.6.2 (verbod op sluikstorten en zwerfvuil) en 1.2.1 §2 (definities).
        • Het gemeenteraadsbesluit van 17 november 2020 voor verlenen beheersoverdracht aan Ivarem voor verwerking van afval. 
        • De Wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer bepaald artikel 21
        • Het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. 
        • Algemene bestuurlijke politieverordening van 15/12/2009 en latere wijzigingen.
        • Beslissing van College van Burgemeester en schepenen van 16/10/2023 inzake 'deelname project handhaving zwerfvuil OVAM'
        situering

        De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Hiervoor werden 30 handhavers bij de OVAM tewerkgesteld die zich uitsluitend  bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De handhavers hebben de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond. 

        De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning  van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op grondgebied Bornem. De handhavers zullen aangestuurd worden vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van de OVAM. 

        De handhavers treden enkel sanctionerend op. Via patrouilles op het terrein, ook 's avonds en in het weekend, zal getracht worden overtreders op heterdaad te betrappen terwijl ze zwerfvuil achterlaten (sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, hondenpoepzakjes, kleine zakjes met afval,...) Ze controleren ook of hondenbaasjes het verplichte hondenpoepzakje bij zich hebben tijdens de dagdagelijkse wandeling.

        Bij vaststelling van een overtreding wordt er niet gewerkt met waarschuwingen maar wordt onmiddellijk een bestuurlijk verslag opgemaakt. 

        In overleg met het lokale bestuur kan er een plan op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de verschillende betrokken diensten en politie.

        De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen (bijvoorbeeld het foutief aanbieden van afval bij huis-aan-huisophaling). 

        De principebeslissing aangaande de aanstelling van gewestelijke vaststellers werd geagendeerd in het college van burgemeester en schepenen van 16 oktober 2023.

        Het project loopt nog tot juni 2024. 

         

        Voor de start van een samenwerking dienen de handhavers zwerfvuil van OVAM als GAS-vaststeller door de gemeenteraad te worden aangesteld. 

        motivering

        In de gemeente is er een aanhoudende problematiek aangaande zwerfvuil en sluikstort. Daarnaast kost het opruimen van zwerfvuil en sluikstorten de lokale besturen handenvol geld. 

        in navolging van de week van de handhaving mooimakers (2/10 tot en met 8/10) en als voorproef op de aanstelling van eigen gemeentelijke  GAS-ambtenaren is het ideaal om nog deel te nemen aan dit project aangezien we gratis beroep kunnen doen op de handhavers van OVAM. 

        De GAS-vaststeller voldoen aan de minimumvoorwaarden vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 en kunnen door de gemeenteraad worden aangesteld om inbreuken vast te stellen die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie. 

        Na hun aanstelling als GAS-vaststeller kunnen betrokkenen vaststellingen doen in het kader van regelgeving inzake zwerfvuil. 

        financiële aspecten

        niet van toepassing

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Remco Van Ransbeeck, Marc Dejaegere, Ronny Moors, Jan Lefevre, Mark Deneyer, Robie Peeters, Emmanuel Gheldof, David Jordens, Wim Cox, Nemo Brailly, Frederick Walumona, Selene Bens, Chris Dokens, Yolande Hauwaert, Christophe Roberti, Bahram Maaruf, Dirk Verrees, Benny Buvens, Marie-Jeanne Verheyen, Soumia Affrane en Katrien Wuyts worden aangesteld als gewestelijk vaststeller voor de gemeentelijke administratieve sancties voor de gemeente Bornem voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikels uit de Algemene bestuurlijke politieverordening Klein-Brabant:

        • Afdeling 1. Algemeen verbod op het bevuilen van de openbare ruimte. artikel 7.
        • Afdeling 3. Hondenpoep. artikel 11.
        • Afdeling 7. Diverse bepalingen. Onderafdeling 1. Netheid rond verkoopsinrichtingen. artikel 27
        • Afdeling 7. Diverse bepalingen. Onderafdeling 7.1: algemene bepalingen. Verwijdering van afvalstoffen. artikel 44.
        • TITEL 5. DIVERSE BEPALINGEN. Afdeling 3. Markten. artikel 258.

         Artikel 2

        De aanstelling neemt een einde op het moment dat betrokkene niet meer in dienst is van OVAM. 

    • Burgerzaken

      • Voortijdige beëindiging grafconcessies

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41
        • Het decreet van 16 januari 2004 met al zijn wijzigingen op de lijkbezorging en de begraafplaatsen
        • Het gemeenteraadsbesluit van huishoudelijk reglement en tariefreglement betreffende graf- en columbariumconcessies dd. 11 december 2001
        situering

        Er werden akten van voortijdige beëindiging van grafconcessies opgemaakt voor zerken op het kerkhof van Bornem-Centrum, Eikevliet, Mariekerke en Branst. Deze akten werden gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van de kerkhoven. De lijst werd toegevoegd als bijlage aan dit besluit.

        motivering

        De berichten hebben allen gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van de kerkhoven. Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessies kunnen worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen geruimd worden door de gemeentelijke diensten.

        financiële aspecten

        Er worden geen terugbetalingen gedaan voor de resterende termijn van geldigheid van deze concessies.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Tegen de voortijdige beëindiging van de in de bijlage opgenoemde aanvragen, waarvan de akte tot voortijdige beëindiging gedurende 1 jaar werd aangeplakt, werd geen verzet aangetekend. De desbetreffende concessies worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen door de gemeentediensten worden ontruimd.

    • Sociale Dienst

      • Toewijzingsreglement sociale woonmaatschappij Woonveer

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
        • Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.12 t.e.m. 6.14.
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, meer bepaald artikels 6.22 t.e.m. 6.28.
        • De installatie van de toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant, zoals goedgekeurd door het bestuursorgaan van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant, d.d. 13 september 2023.
        • Gemeenteraadsbeslissing 10 oktober 2023: Aanduiding leden toewijzingsraad sociale woonmaatschappij Woonveer
        situering

        Met de vorming van de nieuwe woonmaatschappijen zal op 1 januari 2024 ook een nieuw toewijzingsmodel in werking treden. De Vlaamse overheid schetste een breed kader waarmee de toewijzingsraden van de woonmaatschappijen aan de slag gaan om tot een concrete invulling te komen.

        De woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant nam het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De gemeenten uit het werkingsgebied (Bornem en Puurs-Sint-Amands) zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad, aangevuld met de relevante welzijnsactoren uit het werkingsgebied van de woonmaatschappij. De woonmaatschappij zit de toewijzingsraad voor.

         

        De toewijzingsraad is als volgt samengesteld:

        Organisatie

        Functie

        Lokaal bestuur Bornem

        Voorzitter Bijzonder comité Sociale Dienst Bornem

        Bij afwezigheid: Schepen van Wonen

        Lokaal bestuur Puurs-Sint-Amands

        Voorzitter Bijzonder Comité Sociale Dienst Puurs-Sint-Amands

        Bij afwezigheid: Schepen van Wonen

        OCMW Bornem

        Woonbegeleider Sociale dienst Bornem

        Bij afwezigheid diensthoofd sociale zorg

        OCMW Puurs-Sint-Amands

        Woonbegeleider Sociale dienst Puurs-Sint-Amands

        Bij afwezigheid diensthoofd sociale zorg

        Woonveer Klein-Brabant

        Diensthoofd Klantenrelaties

        Woonveer Klein-Brabant

        Medewerker dienst Klantenrelaties

         

        De toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant heeft op basis van het nieuwe regelgevend kader en in overleg met het lokaal bestuur en het OCMW van de beide gemeenten in het werkingsgebied, een ontwerp van toewijzingsreglement opgemaakt. Hierbij is lokaal maatwerk mogelijk voor enerzijds het instellen van een strengere lokale bindingsvoorwaarde (pijler 1) en anderzijds voor het afbakenen van specifieke doelgroepen (pijler 3).

        Daarnaast schrijft de regelgeving ook voor dat de woonmaatschappij de gemeente op de hoogte brengt van de beslissingen met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2). De gemeenteraad kan enkel het ontwerp van toewijzingsreglement amenderen voor wat betreft de strengere woonbinding en de specifieke doelgroepen.

        De woonmaatschappij integreert de goedgekeurde toewijzingsreglementen in het definitieve toewijzingsreglement. De woonmaatschappij bezorgt vervolgens het toewijzingsreglement aan de minister opdat hij zijn vernietigingstoezicht kan uitoefenen.

        motivering

        De toewijzingsraad van Woonveer Klein-Brabant heeft ervoor geopteerd om een strengere lokale woonbinding op te nemen.

        Bij toewijzing wordt achtereenvolgens rekening gehouden met :

        - De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar, 6 jaar (onderbroken of ononderbroken) in de gemeente van de toe te wijzen woning hebben gewoond (optionele voorrangsregel)

        - De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar, 5 jaar ononderbroken in de gemeente van de toe te wijzen woning hebben gewoond. (verplichte voorrangsregel)

        - De kandidaat-huurders die gedurende de laatste 10 jaar, 5 jaar ononderbroken in het werkingsgebied hebben gewoond (optionele voorrangsregel).

        De toewijzingsraad heeft een criterium voorzien dat de standaard langdurige woonbinding voorafgaat. Deze strengere woonbinding wordt gemotiveerd vanuit de vaststelling dat kandidaat-huurders door omstandigheden soms tijdelijk buiten de gemeente gedomicilieerd zijn, maar gelet op hun binding met de gemeente wel de mogelijkheid behouden om een toewijzing te krijgen.

        Daarnaast heeft de toewijzingsraad bij consensus beslist dat na de langdurige woonbinding met de gemeente ook rekening wordt gehouden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurder met het werkingsgebied van de woonmaatschappij.

        Binnen de toewijzingsraad werd beslist dat de OCMW’s van het werkingsgebied de kandidaten voor de versnelde toewijzing voordragen.

        De toewijzingsraad besliste om de afbakening van de specifieke doelgroepen te beperken tot twee van de in de wetgeving specifiek benoemde doelgroepen, met name de 65 plussers en de rolstoel gebonden kandidaat-huurders.

        financiële aspecten

        niet van toepassing 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Kevin Van Ranst, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 14 stemmen voor, 13 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad geeft haar goedkeuring aan het toewijzingsreglement zoals voorgelegd door de toewijzingsraad van woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant.

        Artikel 2

        De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant met betrekking tot de versnelde toewijzingen (pijler 2).

        Artikel 3

        De gemeenteraad neemt kennis van de genomen beslissingen door woonmaatschappij Woonveer Klein-Brabant met betrekking tot de afbakening van de specifieke doelgroepen. (pijler 3).

    • Raadsleden

      • Natte natuur (Onafhankelijk gemeenteraadslid Nicole Van Praet)

        situering

        Aanvullend aan het Waterlandschap 2.0 in het kader van de Blue deal was er een stuw voorzien op de waterloop A.6.02.1 in het beekje van 2°categorie om de verdroging van het Moer tegen te gaan.

        Hiervoor waren voor subsidies voorzien.

        Deze subsidies waren aangevraagd en verkregen voor de start van het project  op 21/12/2020 en 21/12/23 was de einddatum om alle vergunningen aan te vragen.

        Het plaatsen van deze stuw is een aanvulling op het project WLS 2.03 ”Natte natuur” om de verdroging en de beheersing van het waterlandschap te bevorderen.

        Water bufferen en daarna water stuwen wanneer nodig met de huidige klimaatverandering zijn dan ook broodnodig voor het overleven van mens, dier, akkerbouw en natuur.

        Hoever staat het in dit dossier? Wanneer wordt deze stuw te voorzien?

        Indien dit niet gebeurt gaat de subsidies voor een bedrag van 12.150€ verloren.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van onafhankelijk gemeenteraadslid Nicole Van Praet.

      • Nieuwe standpunten dienst Omgeving, kwaliteitskamer en reactietijd (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        Binnen de lokale bouwsector circuleren meerdere nieuwigheden aangaande standpunten en werking van de dienst omgeving.

        Zo vernemen wij dat de dienst omgeving aan architecten of bouwheren meedeelt dat bij meersgezinswoningen waar meer dan drie parkeerplaatsen nodig zijn volgens de parkeerverordening deze verplicht ondergronds moeten worden ingericht. Klopt dit? Is de parkeerverordening dan aangepast? Zo ja, vanaf wanneer is dit in voege en op welke manier is dat afdwingbaar?

        Een architect liet vallen dat hij met een kwaliteitskamer werd geconfronteerd? Is dat een nieuw opgericht orgaan? Sinds wanneer is deze kwaliteitskamer actief? Hoe werd ze samengesteld? Wie beslist welk dossier daar al dan niet wordt behandeld? Kan een initiatiefnemer zelf een onderhoud vragen met deze kwaliteitskamer? Zijn de verslagen van deze kwaliteitskamer door iedereen consulteerbaar? Vervangt deze kwaliteitskamer de Studio Ruimte?

        Blijkbaar wordt er ook meegegeven dat men niet langer ‘grote’ dakuitbouwen wenst te vergunnen. Ook hier dezelfde vragen. Waarop is dat gebaseerd en sinds wanneer is dat in voege?

        Architecten krijgen ook regelmatig van medewerkers te horen dat het dossier moet wachten op een bespreking en de mening van de bevoegde schepen? Is dit gebruikelijk en met welke expertise beoordeelt de bevoegde schepen dan deze dossiers? Betekent dit dat zelfs kleinere dossiers van meergezinswoningen naast de beoordeling van deskundigen ook stelselmatig de goedkeuring moeten krijgen van de bewuste schepen en daarnaast ook nog eens van de kwaliteitskamer of kamers?

        Wat wel een politieke verantwoordelijkheid is voor een schepen is zorgen dat er een goede dienstverlening ontstaat tegenover de burgers die hiervoor belastingen betalen. Graag had ik dan ook van de bevoegde schepen vernomen of er een duidelijke analyse is gemaakt van de oorzaak van de voortdurende onderbezetting van de dienst. Dit is een probleem dat duidelijk al een tijd aansleept en wat zich vertaalt in het stelselmatig inhuren van externen zoals blijkt uit een recent collegeverslag.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

      • Veiligheid in Bornem en overlast site Hemelhof (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        Er zijn de laatste tijd verscheidene meldingen gebeurd omwille van overlast die veroorzaakt wordt door het willekeurig gooien van bommetjes in de omgeving van het centrum. Buiten het feit dat het lawaai in de late uren veel overlast veroorzaakt, brengt dit ook een gevoel van onveiligheid met zich mee. Bewoners van de assistentiewoningen aan den Dries zijn bang en buurtbewoners maken zich ernstig zorgen over het veiligheidsniveau in onze gemeente. De groep jongeren die al meermaals door getuigen zijn gesignaleerd, teisteren ook de buurt rond de site van het Hemelhof. De politiediensten zijn al meermaals ter plaatse dienen te komen na niet alleen meldingen van geluidsoverlast, maar ook van dealen. Ondanks dat de politie hun uiterste best doen om elke oproep te behandelen en deze problematiek gericht aan te pakken, blijft een permanente oplossing voorlopig uit. De jongeren gebruiken diverse vluchtwegen om de site zo snel mogelijk te verlaten en hebben er blijkbaar plezier in om een kat-en muisspel te spelen met zowel de politie als de buurt. Buurtbewoners worden verbaal bedreigd wanneer ze op beleefde manier aanmanen om hun gedrag aan te passen. Het gevoel van onveiligheid groeit met de dag. Kinderen durven niet meer buiten spelen uit angst om op een zeer agressieve manier weggejaagd te worden. Ouderen komen na het vallen van de avond niet meer buiten. Tieners worden door hun ouders aangemaand om de site te vermijden. Bewoners laten hun hond uit met een mes op zak. De eens zo leuke en aangename omgeving lijkt wel een oorlogsgebied.

        Onze fractie heeft contact gehad met het buurtcomité dat zeer recentelijk is opgericht.

        Zij hebben na een overleg met de burgemeester een aanvullend overleg gevraagd met de politiediensten. Alle meldingen zijn reeds gebundeld waaruit de ernst van de situatie des te meer duidelijk wordt. De buurtbewoners zullen elke onregelmatigheid blijven melden.

        Onze fractie vraagt dan ook om een duidelijk plan van aanpak.

        Gaat de politie in burger patrouilles uitvoeren op ‘piekmomenten’ met name in het weekend vanaf 19u?

        Gezien de reeds gedane interventies weinig impact hebben gehad op het gedrag van de jongeren, vragen wij dan ook om met meerdere politievoertuigen ter plaatse te komen bij een volgende interventie. Enkel zo kunnen alle vluchtwegen afgesloten worden.

        Onze fractie vraagt ten slotte dan ook de steun van het gemeentebestuur om in samenspraak met de buurtbewoners de politie een structureel plan van aanpak te laten uitwerken om de veiligheid en rust te laten terugkeren. Het plaatsen van beveiligingscamera’s en extra verlichting zou hier deel van kunnen uitmaken.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

      • Aanpak overlast Bornem centrum (Vlaams Belang)

        situering

        Onze fractie krijgt in toenemende mate melding van overlast in het centrum van Bornem. Vorige week nog werden omwonenden ter hoogte van het Hemelhof en het parkje naast het gemeentehuis, ’s avonds opgeschrikt door allochtone jongeren die “bommetjes” deden exploderen. De zogenaamde “bommetjes” werden zelfs gegooid naar buurtbewoners die de auto parkeren t.h.v. het Hemelhof.

        In de Tijpelwijk werden eveneens gelijkaardige “bommetjes’ gebruikt in die mate zelfs dat buurtbewoners dachten dat er in de wijk geschoten werd.

        Enkele dagen eerder werd ter hoogte van de bushalte aan het Hemelhof getracht om een automobilist de weg te versperren door de wagen te omsingelen.

        Steeds meer horeca-uitbaters op het Kardinaal Cardijnplein melden overlast en drughandel door zogenaamde “jongeren”. In het merendeel van de gevallen gaat het om allochtone jongeren. Getuigen melden dat de politiepatrouilles de dealers met rust laten en niet ingrijpen.

        Vlaams Belang Bornem heeft al herhaaldelijk deze fenomenen gemeld. Het wordt tijd dat er krachtig wordt opgetreden tegen deze feiten vooraleer de overlast nog erger worden. Het Vlaams Belang wenst meteen te pleiten om patrouilles in burger en anonieme wagens in te zetten.

        Onze fractie wenst te vernemen welke maatregelen er genomen worden om deze overlast aan te pakken.

        1. Is het gemeentebestuur op de hoogte van de nieuw feiten ter hoogte van het Hemelhof en de Tijpelwijk
        2. Worden camera-beelden van de veiligheidscamera’s nagekeken en gebruikt om overlast aan te pakken.
          1. Zo ja hoeveel feiten werden er het voorbije jaar op dergelijke wijze opgelost door de inzet van de camera’s.
          2. Zo neen, waarom worden de beelden niet systematisch gescreend.
        3. Is het gemeentebestuur bereid om op de vraag van de Vlaams Belang-fractie in te gaan en patrouilles met agenten in burger in te zetten.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Herdenking Boerenkrijg (Vlaams Belang)

        situering

        Op 5 november was het exact 225 jaar geleden dat Bornem het strijdtoneel was tussen Franse troepen en de Brigands uit onze streken. 3000 Franse soldaten en drie generaals vochten er in straatgevechten tegen 1500 'Brigands', onder leiding van de gebroeders Rollier. Nadien werd ons dorp voor twee derde platgebrand: 188 boerderijen en herenhuizen gingen in de vlammen op. Woningen werden leeggeroofd en burgers kwamen om.

        Ook nu nog vinden we in de gemeente plaatsen terug die aan de feiten van destijds herinneren.

        We hebben het in de gemeenteraad reeds gehad over de gemiste kans rond de tentoonstelling die het ‘Boerenkrijgcomité” wilde inrichten. Deze tentoonstelling ging niet door maar werd vervangen door een kleinschalige tentoonstelling in de abdij. Verder ging de 225e verjaardag van de “Slag om Bornem” zo goed als anoniem voorbij. Voor een historisch feit dat zo een zware impact had op het dorp is dat jammer.

        Onze fractie stelt dan ook voor om in de toekomst de verjaardag van de gevechten in Bornem meer in de kijker te zetten. Concreet stellen we voor om voortaan op 5 november de vlag van de ‘Brigands’ - de witte vlag met het rode kruis- aan officiële gebouwen uit te hangen.

        Tevens dringt onze fractie erop aan om zoals beloofd het standbeeld van de Boerenkrijg op het Kardinaal Cardijnplein eindelijk te reinigen.

        Op deze wijze willen we eer betuigen aan de vrijheidsstrijders en Bornemnaren die destijds hun leven gaven in de strijd tegen de Franse bezetter.

        We wensen dan ook te vernemen of het gemeentebestuur op onze vraag wenst in te gaan.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

De voorzitter sluit de zitting op 14/11/2023 om 21:53.

Namens gemeenteraad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad