Terug
Gepubliceerd op 15/11/2023

Notulen  gemeenteraad

di 10/10/2023 - 20:00 Landhuis
Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Geert Mertens, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 10/10/2023 om 19:56.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Overeenkomst interlokale vereniging Integrale Veiligheid Klein-Brabant - aanpassing

        wettelijk kader
        • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41; en artikelen 392 tot en met 395 (oprichting interlokale vereniging)
        • Het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal  niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 11 mei 2021 - Omvorming ILV Noodplanning naar ILV Integrale Veiligheid Klein-Brabant
        situering

        Het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen, bepaalt dat elke gemeente moet beschikken over een Gemeentelijk Nood- en interventieplan. De bedoeling van dergelijk plan is dat er in geval van een noodsituatie een multidisciplinaire samenwerking kan opgestart worden (brandweer, medische hulpverlening, politie, logistiek en communicatie).

        De Klein-Brabantse gemeenten hebben beslist, voor wat betreft het aanbieden van deze dienstverlening, samen te werken vanuit overwegingen van schaalgrootte en beleidsafstemming op Klein-Brabants vlak.

        In de zittingen van de gemeenteraad Puurs-Sint-Amands d.d. 3 mei 2021 en gemeenteraad Bornem d.d. 11 mei 2021 werd de omvorming van de ILV Noodplanning naar de ILV Integrale Veiligheid goedgekeurd.

        motivering
        Eind 2021 werd de dienst Noodplanning omgevormd naar een intergemeentelijke dienst Integrale Veiligheid, teneinde een overkoepelende dienst te creëren die projecten rond deze thematiek centraliseert, in nauwe samenwerking met alle betrokken partners (intern en extern). Het takenpakket van de dienst Noodplanning werd grondig uitgebreid en werd gegroepeerd onder 3 pijlers :
        • noodplanning & crisisbeheer
        • maatschappelijke preventie
        • bestuurlijke handhaving

        Het bestaande team (1,5 VTE) werd toen uitgebreid met 0,5 VTE. Het afgelopen jaar werd veel ingezet op de verdere uitbouw van de dienst, het aangaan van de nodige samenwerkingsverbanden en het opstarten van de eerste projecten. Na 1 jaar maken wordt de balans opgemaakt, waarbij gemerkt wordt dat het huidige takenpakket niet in verhouding staat met het aantal VTE’s die voor deze dienst werden voorzien. Bovendien zal de fusie van de politiezone nog enkele nieuwe projecten met zich meebrengen, die eveneens onder het takenpakket van Integrale Veiligheid zouden vallen.

        Een aanpassing van de personeelsbezetting is aangewezen en dus ook een aanpassing van de 'Overeenkomst interlokale vereniging Integrale Veiligheid Klein-Brabant'.

        Een personeelsbezetting van 2,8 VTE is aangewezen. Deze kan onderverdeeld worden in: 

        • 1 VTE        Coördinator / Expert Integrale Veiligheid (bestaand)
        • 1,8 VTE     Deskundig medewerker Integrale Veiligheid (uitbreiding van 1 VTE naar 1,5 VTE met ingang van 1 oktober 2023; en naar 1,8 VTE vanaf 1 juli 2024)
        financiële aspecten

        Het budget van de interlokale vereniging bestaat uit de gemeentelijke bijdragen die jaarlijks vastgesteld worden in het meerjarenplan. Hiertoe wordt door het beheerscomité jaarlijks een raming vastgesteld voor het volgende dienstjaar.

        De uitgaven en investeringen worden verdeeld over de deelnemende gemeenten overeenkomstig de verdeelsleutel gebaseerd op het aantal inwoners.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Wim Verheyden, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 23 stemmen voor, 3 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1:

        De gemeenteraad keurt de aanpassing van de ‘overeenkomst Interlokale Vereniging Integrale Veiligheid Klein-Brabant goed.

        OVEREENKOMST

        met statutaire draagkracht houdende de oprichting van de INTERLOKALE VERENIGING “INTEGRALE VEILIGHEID KLEIN- BRABANT”

        Tussen de ondergetekenden:

         

        DE GEMEENTE PUURS-SINT-AMANDS,

        met zetel te 2870 Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29, hier vertegenwoordigd door

        het college van burgemeester en schepenen, voor wie optreden de heer Koen Van den Heuvel, burgemeester en de heer Raoul Paridaens, algemeen directeur, in uitvoering van een beslissing van de gemeenteraad van 11 september 2023;

        Hierna genoemd ‘de gemeente Puurs-Sint-Amands’

         

        DE GEMEENTE BORNEM,

        met zetel te 2880 Bornem, Hingenesteenweg 13, hier vertegenwoordigd door de gemeenteraad, voor wie optreden de heer Luc De boeck, voorzitter en de heer Björn Caljon, algemeen directeur, in uitvoering van een beslissing van de gemeenteraad van 10 oktober 2023;

        Hierna genoemd ‘de gemeente Bornem’

         

        WORDT OVEREENGEKOMEN WAT VOLGT:

         

        1.            Doel, deelnemers, naam

        Artikel 1:

        In toepassing van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 392 tot en met 395, verenigen de gemeenten Puurs-Sint-Amands en Bornem zich in een interlokale vereniging.

        Deze vereniging heeft geen rechtspersoonlijkheid.

        Artikel 2:

        De interlokale vereniging heeft tot doel de integrale veiligheid te organiseren op het grondgebied van de gemeenten. Met deze georganiseerde samenwerking wil ILV Integrale Veiligheid Klein-Brabant streven naar een kwalitatieve invulling en ondersteuning voor de veiligheid van onze regio.

        Vanuit de dienst Integrale Veiligheid worden de initiatieven vanuit de verschillende beleidsdomeinen gecoördineerd tot een geïntegreerd veiligheidsbeleid. Lokaal overleg is hier de motor: deze taak kan alleen gebeuren in samenwerking met alle betrokken partners. 

        De visie en missie van deze dienst dient bepaald te worden in een actieplan. Het integrale veiligheidsbeleid dient bijkomend opgenomen te worden als beleidsdoelstelling in het meerjarenplan. 

        De dienst Integrale Veiligheid baseert zich op twee duidelijk te onderscheiden aspecten: 

        • Integrale aanpak : veiligheid, in de meest ruimte zin van de betekenis, wordt in een zo breed mogelijke context benaderd. Niet enkel het initiële incident wordt afgehandeld, maar ook de onderliggende problematiek wordt bestudeerd en aangepakt. 
        • Geïntegreerde aanpak : noodzakelijke samenwerking van alle betrokken actoren om te komen tot een gezamenlijk gedragen oplossing, vanuit diverse invalshoeken en op diverse beleidsniveaus.

        De vereniging heeft eveneens tot doel schaalvoordelen na te streven, evenals een betere beleidscoördinatie voor de aanpak van grootschalige incidenten of rampen en een coherent en gelijkwaardig rampenmanagement.

        Artikel 3:

        De interlokale vereniging draagt de naam ‘Interlokale vereniging Integrale Veiligheid Klein-Brabant’.

        De term ‘Interlokale vereniging’ of de afkorting ‘ILV’, zal steeds aan de naam worden toegevoegd. 

        2.            Beherende gemeente

        Artikel 4:

        De gemeente Puurs-Sint-Amands wordt aangesteld als beherende gemeente.

        De zetel van de vereniging is gevestigd te 2870 Puurs-Sint-Amands, Hoogstraat 29.

        3.            Duur

        Artikel 5:

        De interlokale vereniging wordt voor onbepaalde duur opgericht. De overeenkomst gaat in op de eerste van de maand volgende op de goedkeuring van de statutaire overeenkomst van de interlokale vereniging door de gemeenteraden van de gemeenten.

        4.            Toetredingen

        Artikel 6:

        Gemeenten of andere rechtspersonen van privaat recht of publiek recht kunnen bij de voorzitter van het beheerscomité een aanvraag tot toetreding indienen. De aanvaarding van een nieuw lid dient unaniem goedgekeurd te worden in het beheerscomité.

        De toetreding van de nieuwe gemeente of partner wordt voorgelegd aan de deelnemende gemeenten, die beslissen over de al dan niet toetreding, via hun gemeenteraden. Indien een gemeente niet reageert binnen de 60 kalenderdagen wordt de toetreding geacht te zijn aanvaard.

        De toetreding neemt aanvang op de eerste dag van de maand volgend op de aanvaarding door de laatste gemeente.

        5.            Beheerscomité en stuurgroep

        Artikel 7:

        Het beheer van de interlokale vereniging wordt toevertrouwd aan een beheerscomité.

        Het beheerscomité bestaat uit de burgemeester of diens vervanger vanuit elk participerend lokaal bestuur. Het voorzitterschap wordt opgenomen door de burgemeester of diens vervanger van de beherende gemeente . Het lid van de ambtelijke stuurgroep, aangeduid door de beherende gemeente, verzorgt het secretariaat van het beheerscomité.

        Artikel 8:

        Alle deelnemende gemeenten hebben recht op één stem in het beheerscomité.

        Alle beslissingen worden unaniem genomen.

        Artikel 9:

        Het beheerscomité heeft een algemeen coördinerende opdracht, legt de prioriteiten inzake beleid en werking vast en formuleert adviezen aan de deelnemende gemeenten. Het beheerscomité stelt een huishoudelijk reglement op, waarin de werking van het beheerscomité wordt afgesproken.

        Dit huishoudelijk reglement zal bij onderhavige statutaire overeenkomst gevoegd worden, zonder hiervan deel uit te maken.

        Artikel 10:

        Met het oog op adviesverlening kan er steeds ad hoc een deskundige worden uitgenodigd.

        Zijn aanwezigheid wordt vermeld in de notulen. Deze persoon heeft geen stemrecht.

         

        Artikel 11:

        De stuurgroep volgt inhoudelijk de werking mee op met de leden van het beheerscomité en verzorgt de relaties met de diensten van de betreffende gemeente. De stuurgroep wordt samengesteld uit één ambtenaar vanuit elk deelnemend bestuur.

         

        De werking van de stuurgroep wordt geregeld via het huishoudelijk reglement, dat door het beheerscomité wordt vastgesteld.

         

        6.            Informatieverstrekking aan de deelnemers en evaluatie door gemeenteraden

        Artikel 12:

        De beraadslagingen van het beheerscomité worden vastgelegd in notulen en ondertekend door de voorzitter en de secretaris van het beheerscomité. Deze notulen liggen ter inzage op de zetel van de beherende gemeente. 

         

        Artikel 13:

        Afschriften van de notulen van elke vergadering worden binnen de 20 dagen ter kennisgeving bezorgd aan de deelnemende gemeenten.

        Artikel 14:

        Jaarlijks zal naar aanleiding van de goedkeuring van de rekeningen van de interlokale vereniging door de deelnemende gemeenten een evaluatie van de werking gebeuren.

        7.            Personeel 

        Artikel 15:

        De uitvoering van de taken van de interlokale vereniging berust bij 1 voltijds personeelslid van niveau A(v); zijnde een Coördinator / Expert Integrale Veiligheid en 1,8 voltijds personeelsleden van niveau B(v); zijnde Deskundig medewerkers Integrale Veiligheid. Deze personeelsleden worden aangesteld door de beherende gemeente, na akkoord van het beheerscomité. De rechtspositieregeling van de beherende gemeente is van toepassing op dit personeelslid. 

        8.           Interne werkorganisatie

        Artikel 16: 

        De dienst Integrale Veiligheid kan worden onderverdeeld in 3 grote opdrachten.

        De regierol voor het lokale integrale en geïntegreerde veiligheidsbeleid ligt bij de lokale bestuurlijke overheid en overstijgt de bevoegdheden van een politiedienst.

        Het is wel belangrijk dat de medewerkers van de dienst een nauw contact onderhouden met de verschillende partijen, en in het bijzonder de politiediensten. 

        Aspecten van het veiligheidsbeleid: 

        8.1. Noodplanning & crisisbeheer

        Als basis voor deze taak geldt het Koninklijk Besluit van 22 mei 2019 betreffende de nood- en interventieplanning. De dienst Integrale Veiligheid bereidt de lokale overheid voor op het beheren van noodsituaties.

        Dit doet ze door het uitvoeren van (onder andere) volgende taken: 

        • · Organisatie en coördinatie van de veiligheidscel
          • samenroepen en coördineren van de intergemeentelijke veiligheidscel Klein-Brabant
          • op basis van noodzaak, overlegmomenten met de gemeentelijke veiligheidscel van een lokaal bestuur vastleggen en coördineren 
        • · Opstellen en actualiseren van de risico-inventaris en -analyse van Klein-Brabant
          • actualiseren van de risicoanalyse in functie van nieuwe risico’s op het grondgebied
          • opstellen van risicofiches voor specifieke risico’s (code oranje / asbestbrand / …) 
        • · Opstellen en actualiseren van de nodige nood- en interventieplannen
          • Algemeen Nood- en interventieplan voor de beide gemeenten
          • Bijzondere Nood- en interventieplannen in functie van de risico’s op het grondgebied (al dan niet gezamenlijk voor Klein-Brabant)
          • Psychosociaal Interventieplan voor Klein-Brabant 
        • · Ondersteunen bij het opstellen van
          • interne noodplannen voor scholen, bedrijven, kinderdagverblijven, WZC, …
          • monodisciplinaire noodplannen van de disciplines 
        • · Veiligheid op evenementen
          • adviesverlening bij evenementen
          • opvolgen en coördineren van de PRIMA-documenten voor evenementen
          • organiseren van een veiligheidsoverleg met de organisator
          • opstellen van veiligheidsplannen voor middelgrote evenementen
          • deelname aan de CP-Ops van grootschalige evenementen 
        • · Organisatie van oefeningen om de noodplannen te testen en te actualiseren 
        • · Opvolgen van de dossiers met betrekking tot stormschade 
        • · De federale crisisdatabank ICMS voeden en actueel houden 
        • · Aanspreekpunt voor brandweerdiensten in het kader van de brandpreventiedossiers voor het grondgebied 
        • · Uitwerking van specifieke projecten in functie van de noodzaak (bv. correct gebruik van noodnummers, promotie BE-Alert, …) 
        • · Crisisbeheer in geval van noodsituaties
          • 24u/24u permanentie
          • Aanspreekpunt van het lokaal bestuur voor de hulpdiensten
          • Deelname aan de CP-Ops of CC-Gem in geval van een fase
          • Coördinatie van de nazorg 

         

        8.2. Maatschappelijke preventie

        De werking van de dienst Integrale Veiligheid mag niet worden verward met de taak van een preventie- of veiligheidsadviseur voor bedrijven en gebouwen, die instaat voor een eerder technische doorlichting van bepaalde materialen en situaties. Deze taak wordt voor de beide besturen van Klein-Brabant uitgevoerd door IGEMO. 

        Het is echter zeer belangrijk dat er ook voldoende wordt ingezet op maatschappelijke preventie om de pijler van de handhaving zoveel als mogelijk te kunnen ontlasten. Hierbij kan gedacht worden aan verschillende taken: 

        • · deradicalisering - aansturen en coördineren van de lokale integrale veiligheidscel (LIVC-R) 
        • · preventieve campagnes in samenwerking met de betrokken diensten van de lokale besturen en andere partners, met betrekking tot lokale maatschappelijke problematieken bij een bijzondere aandacht vereisen:
          • hangjongeren / gedrag op openbaar domein
          • alcohol & drugs
          • sluikstorten
          • druggerelateerde overlast
          • jongerengeweld
          • polarisatie, intimidatie en racisme ((verbale) agressie, geweld, haat)
          • vandalisme
          • scholenproblematiek (vb. spijbelen)
          • internetoplichting (vb. bij ouderen)
          • seksueel overschrijdend gedrag
          • discriminatie
          • diefstallen (fiets, voertuigen, …)
          • verkeersveiligheid en verkeersagressie
          • familiaal geweld
          • … 
        • · ondersteuning bij de preventieve acties inzake de buurtinformatienetwerken (BIN) op het grondgebied 
        • · ondersteuning bij de preventieve acties inzake diefstalpreventie-advies 
        • · opstellen en onderhouden van een lokale barometer met betrekking tot het welbevinden van de burgers (link naar de veiligheidsmonitor) : nagaan welke (on)veiligheidsgevoelens spelen bij de bevolking en hieruit de nodige actieplannen destilleren (cijfergegevens, praktijkervaringen, gevoelens bij burgers en verenigingen, leefbaarheid van de omgeving,  …) 

        8.3.     Handhaving

        Bij de integrale aanpak van criminaliteit en overlast winnen de mogelijkheden van bestuurlijke handhaving aan belang. Deze bestuurlijke handhaving beperkt zich niet tot het opleggen van GAS. Meer en meer wordt ook gebruik gemaakt van andere handhavingsinstrumenten zoals het sluiten van inrichtingen, het schorsen en opheffen van toestemmingen en vergunningen of het opleggen van een plaatsverbod. De dienst Integrale Veiligheid ontwikkelt projecten en acties rond uiteenlopende fenomenen van veiligheid en leefbaarheid en/of verzekert de algemene coördinatie ervan.

        Mogelijke taken hierbij kunnen zijn: 

        • · coördinatie van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening 
        • · eerste aanspreekpunt voor de politie voor bestuurlijke handhaving op het vlak van zowel sociale als fysieke overlast (bv. voorbereiding plaatsverboden); 
        • · Gemeentelijke Administratieve Sancties (met het politiereglement als basis)
          • tussenpersoon tussen de gemeentebesturen, de lokale politie en de GAS-ambtenaar
          • coördinatie van de specifieke procedure voor de aanpak van grensoverschrijdend gedrag van minderjarigen (+ 14j) binnen de wettelijke mogelijkheden van de GAS-wetgeving (naar het voorbeeld van NERO-project in Mechelen)
          • onderhouden van contacten met organisaties waar burgers hun alternatieve straffen kunnen uitvoeren 
        • · vergunningenbeleid
          • opvolgen van de veiligheidsvergunningen van de horeca op het grondgebied (PTI-controle / objectieve aansprakelijkheid Brand & Ontploffing / …)
          • controleren kansspelvergunningen klasse III
          • opvolgen van het administratief onderzoek met het oog op het verlenen van uitbatingsvergunningen voor onder meer horeca-inrichtingen, nachtwinkels, motorclubs, handcarwash, …

        Een functiebeschrijving wordt opgesteld voor elk personeelslid.

        Artikel 17:

        Bijkomend personeel kan worden aangeworven mits akkoord van het beheerscomité en in functie van de personeelsbehoeften.

        Artikel 18:

        De beherende gemeente stelt een kantoor en de nodige infrastructuur ter beschikking van het personeelslid. De beherende gemeente sluit eveneens de nodige verzekeringen af.

         

        9.            Financiële middelen en inbreng

        Artikel 19:

        De interlokale vereniging beschikt zelf niet over eigen middelen.

        Het budget van de interlokale vereniging bestaat uit de gemeentelijke bijdragen die jaarlijks vastgesteld worden in het meerjarenplan. Hiertoe wordt door het beheerscomité jaarlijks een raming vastgesteld voor het volgende dienstjaar.

        Artikel 20:

        Alle uitgaven en investeringen (personeelskosten, investeringskosten, werkingskosten, …) worden betaald via de beherende gemeente.

        De uitgaven en investeringen worden verdeeld over de deelnemende gemeenten overeenkomstig  de verdeelsleutel vastgesteld op basis van het aantal inwoners.

        De verdeelsleutel wordt jaarlijks vastgesteld tijdens de eerste vergadering van het beheerscomité van het nieuwe jaar.

        Artikel 21:

        De opmaak van het ontwerp van de rekening en het meerjarenplan van de interlokale vereniging wordt opgemaakt door de dienst financiën van de beherende gemeente.

        De gemeenten voorzien voldoende kredieten in hun meerjarenplan.

        De afrekeningen gebeuren per kwartaal; er volgt een eindafrekening voor elk boekjaar in het eerste kwartaal van het volgende boekjaar.

        Artikel 22:

        Het beheerscomité stelt jaarlijks en uiterlijk op 31 mei de rekeningen van de interlokale vereniging vast en legt ze binnen een termijn van 30 dagen na vaststelling ervan ter goedkeuring voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeente.

        De jaarrekening is goedgekeurd indien de gewone meerderheid van de gemeenteraden deze goedkeurt.  Indien een gemeenteraad niet reageert binnen de 60 kalenderdagen vanaf de verzending ervan aan de voornoemde raden, wordt de jaarrekening geacht te zijn goedgekeurd.

        Artikel 23:

        Elk lid heeft recht op inzage in het financieel beheer van de vereniging.

         

        10.            Beëindiging

        Artikel 24:

        De gemeenten kunnen uittreden per 1 januari, indien de vooropzegging geschiedt ten laatste op 1 oktober van het lopende jaar. Deze vooropzegging wordt per aangetekende brief kenbaar gemaakt aan de voorzitter van het beheerscomité.

        11.          Ontbinding van de vereniging

        Artikel 25:

        Op verzoek van 1/2 van het aantal deelnemende gemeenten en aan de hand van de daartoe strekkende gemeenteraadsbeslissingen kan het beheerscomité beslissen tot ontbinding van de vereniging.

        Artikel 26:

        Iedere deelnemende gemeente zal bij de ontbinding haar deel in de kosten en de opbrengsten van de werking van de vereniging voor haar rekening nemen volgens een vooraf bepaalde verdeelsleutel.

        Artikel 2. Goedkeuring en inwerkingtreding

        Deze overeenkomst werd goedgekeurd op de gemeenteraad Bornem van 11 mei 2021 en trad in werking op 1 juni 2021 en werd aangepast door de gemeenteraad Bornem in zitting van 10 oktober 2023.

      • Poolstok cvba - Buitengewone algemene vergadering- woensdag 25 oktober 2023 om 19 uur

        wettelijk kader
        • Det decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 art 40, art. 41
        • De statuten van Poolstok cvba
        • Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 art. 427
        situering

        De gemeente is deelnemer van Poolstok cvba.

        Op 25 oktober 2023 vindt er een buitengewone algemene vergadering plaats van Poolstok cvba, met volgende agendapunten:

        1. Samenstelling van het bureau van de vergadering
        2. Samenstelling van de vergadering - aanwezigheidslijst
        3. Kennisname van het verslag van het bestuursorgaan waarbij een omstandige verantwoording van de voorgestelde wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap wordt gegeven, opgesteld in toepassing van artikel 6:86 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
        4. Wijziging van het voorwerp, de doelen, de finaliteit of de waarden van de Vennootschap en vervanging van artikel 4 van de statuten.
        5. Omvorming van de statutair onbeschikbare eigen vermogensrekening in een beschikbare eigen vermogensrekening.
        6. Wijziging van de statuten op diverse punten teneinde de leesbaarheid te verhogen, een algehele inhoudelijke update door te voeren onder andere voor wat betreft de bepalingen inzake (i) de naam, (ii) aandelen, (iii) aandeelhouders (toetredingsvoorwaarden, uittreding en uitsluiting), (iv) de bevoegdheid en werking van het bestuursorgaan en (v) de algemene vergadering (datum van de gewone algemene vergadering en stemmingsprocedure), en teneinde de statuten in overeenstemming te brengen met de genomen beslissingen en met het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, en bijgevolg voorstel tot aanname van een volledig nieuwe tekst van statuten. De ontwerptekst van statuten (inclusief voorgestelde wijzigingen) werd als bijlage bij de oproeping gevoegd.
        7. Volmacht voor de coördinatie van statuten.
        8. Machtiging aan het bestuursorgaan tot uitvoering van de te nemen beslissingen.
        9. Volmacht voor de formaliteiten.
        motivering

        Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad keurt de agenda van de buitengewone algemene vergadering van Poolstock cvba van 25 oktober 2023 goed.

        Artikel 2

        De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Pooltstok cvba van 25 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.

         

    • Financiële dienst

      • Verwerving beeld Lannoye te Weert voor symbolische euro

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikels 40 en 41
        situering

        Op 22 april 1987 kreeg de heer Alfred De Meurechy de toelating om een kunstwerk (kruisbeeld-monument) te laten oprichten door kunstenaar Lannoye op het gemeentelijk kerkhof te Weert. Dit kunstwerk werd in bruikleen gegeven aan de parochie Weert en de eigendomsrechten werden voorbehouden aan de heer Alfred De Meurechy en diens erfgenamen.

        Wegens de verkoop van de ontwijde kerk Sint-Anna te Weert diende dit kunstwerk verplaatst te worden aangezien het beeld zich bevond op het terrein dat verkocht werd.

        De familie was, mits bepaalde voorwaarden, bereid om dit kunstwerk te schenken aan de gemeente voor een symbolische euro.  Hiervoor werd een overeenkomst opgesteld dat reeds door de familie werd ondertekend.

        De gemeente verwerft het beeld onder voorwaarden. Wanneer de gemeente zich houdt gedurende 25 jaar aan deze voorwaarden dan wordt ze volwaardig eigenaar van het beeld.  Het gaat hier over een engagement van 25 jaar waardoor dit een bevoegdheid is van de gemeenteraad.  

        motivering

        Het beeld dat wordt geschonken stond al decennia op de begraafplaats van Weert en kan mits het te verplaatsen nog meerdere decennia daar in de buurt blijven.  

        Het beeld heeft nog geen definitieve plaats gekregen. Het is aan te bevelen om de keuze van de nieuwe toekomstige plaats over te laten aan het college van burgemeester en schepenen. Het is de bedoeling om deze terug op de begraafplaats van Weert of in de onmiddellijke omgeving te plaatsen.

        De gemeente voerde reeds in het verleden het onderhoud van dit beeld uit.  

        financiële aspecten

        Er zijn financiële gevolgen om dit beeld met sokkel te verplaatsen. De nodige kredieten hiervoor zijn te vinden binnen de bestaande gemeentelijke budgetten. 

        Er wordt ook een symbolische vergoeding gevraagd van 1 euro.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Onthouders: Nicole Van Praet, Jurgen De Maeyer
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De overeenkomst in bijlage wordt goedgekeurd.

        Artikel 2

        Het college van burgemeester en schepenen wordt gemachtigd om de nieuwe staanplaats aan te duiden en deze op te nemen in de overeenkomst in bijlage.

      • Rapportering stand van zaken acties strategisch meerjarenplan eerste semester 2023

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 263
        situering

        Het decreet lokaal bestuur verplicht het bestuur om ten laatste op het einde van het derde kwartaal aan de raad een stand van zaken van het meerjarenplan voor te leggen over de eerste semester van het jaar. 

        Er zijn geen minimale vereisten aangaande deze rapportage. 

        motivering

        Het opvolgingsrapport bestaat uit een rapport van een stand van zaken aangaande de  prioritaire acties uit het meerjarenplan. 

        Het gaat hier over een stand van zaken van de eerste semester 2023 opgemaakt op basis van informatie van de administratie. 

        financiële aspecten

        Er zijn geen financiële aspecten.

        besluit

        Enig artikel

        Er wordt kennis genomen van het opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering van het SMJP - eerste semester 2023.

    • Omgeving

      • Samenwerkingsovereenkomst met Kinderboerderij Barelhoeve BVBA-aanpassing

        wettelijk kader
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40, 41
        • Gemeenteraadsbeslissing 12 december 2017 samenwerkingsovereenkomst met Kinderboerderij Barelhoeve BVBA
        situering

        Tussen 2017 en 2022 gebeurde het uitbetalen van de bijdragen door de gemeente gebeurt per kwartaal na facturering door BVBA kinderboerderij Barelhoeve.

        Er wordt voorgesteld om deze bijdrage vanaf 2023 jaarlijks uit te betalen in november via een nominatieve toelage die jaarlijks herzienbaar is.

        motivering

        De berekening van de toelage voor het dagelijks onderhoud kinderboerderij Barelhoeve werd in 2017 bepaald op 17.051,20 euro (+ jaarlijks indexaanpassing). Van kinderboerderij zelf werd een tussenkomst in kost gevraagd voor gebruik van toiletten en afvalinzameliing. 

        De berekening van de toelage blijft ongewijzigd maar er wordt een jaarlijkse indexaanpassing toegepast.

        De gewijzigde overeenkomst wordt in bijlage toegevoegd. 

        financiële aspecten

        De uitgaven verbonden aan deze overeenkomst zijn in het budget van de gemeente opgenomen (GBB/0680-000/649000.)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1:

        De overeenkomst tussen gemeente Bornem en kinderboerderij Barelhoeve BVBA zoals in bijlage opgenomen wordt goedgekeurd.

        Art. 2:

        In afwijking van de overeenkomst, wordt voor het jaar 2023 de voorziene toelage uitbetaald in loop van de maand november.

      • Aanstellen van GAS ambtenaren Ivarem voor controle verzamelcontainers

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
        • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/02/2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
        • (VLAREMA), en meer bepaald art 4.6.1, 4.6.2 (verbod op sluikstorten en zwerfvuil) en 1.2.1 §2 (definities).
        • De Wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer bepaald artikel 21
        • Het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en
        • personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. 
        • Het gemeenteraadsbesluit van 17 november 2020 voor verlenen beheersoverdracht aan Ivarem voor verwerking van afval. 
        situering

        Ivarem heeft eind 2020 de cel openbare netheid in het leven geroepen. Begin 2021 is Ivarem gestart met een project om de openbare netheid rond de afvalbrengpunten zelf te beheren. Het project heeft aangetoond dat er een meerwaarde kan gecreëerd worden door het project op intercommunaal niveau uit te voeren. Daarom besliste de raad van bestuur van Ivarem om een specifiek OCT-team samen te stellen vanaf 1 juli 2023. Dit team wordt aangestuurd door een beleidsmedewerker, die de operationele werking van de OCT's garandeert en het openbare domein errond netjes houdt. Hierbij is het de doelstelling om de gemeenten in meer of mindere mate te ontzorgen voor dit facet van de openbare netheid. 

        Opdat Ivarem ook handhavend zou kunnen optreden tegen sluikstort en zwerfvuil aan de verzamelsites en recyclageparken heeft Ivarem GAS-vaststellers aangesteld.

        Lokale besturen (aangesloten bij Ivarem) kunnen een beroep doen op de GAS-vaststellers van IVAREM ter ondersteuning van handhavingsacties in het kader van openbare netheid:

        • De focus zal gelegd worden op sluikstort van huisvuil aan brengsites (glasbollen en textielcontainers), ondergrondse containers (OCT's) en recyclagepark op grondgebied van Bornem. 
        • In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Bij de verdere uitrol van het project is een goede onderlinge communicatie en afsprakenkader belangrijk.
        • Vóór de start van een samenwerking dient de gemeenteraad de GAS-handhavers van IVAREM nog aan te duiden als GAS-vaststeller.

        De GAS-vaststellers moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie,
        aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de
        oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte
        opleiding. Deze personen die aangesteld worden als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties, mogen enkel optreden binnen hun welomschreven
        bevoegdheid.

        • Volgend personeelslid volgde de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PIVO Vlaams Brabant:

                   -Datum aflevering getuigschrift: 11/04/2022: ▪ Yamina Van der Zande

        •  Volgend personeelslid volgde de opleiding Gemeentelijke Administratieve Sancties, georganiseerd door PIVO Vlaams Brabant:

                   -Datum aflevering getuigschrift: 30/06/2022: ▪ Dirk Van Grootven

        motivering

        Sluikstorten is al jaren een ecologisch en maatschappelijk probleem, dat veel geld kost aan de maatschappij. Op Vlaams en lokaal niveau wordt een geïntegreerd beleid gevoerd, gebaseerd op verschillende pijlers: infrastructuur (o.a. vuilbakken), sensibilisering en communicatie, omgeving, participatie en handhaving.
        Ook in Bornem wordt rond deze pijlers gewerkt. Handhaving vormt het sluitstuk van dit beleid. Een versterking van de handhaving kan een belangrijke bijdrage leveren aan de
        netheid van de gemeente. 

        financiële aspecten

        Tot eind 2023 wordt deze activiteit verder gefinancierd vanuit de opbrengsten textiel. Vanaf 2024 wordt een werkingsbijdrage opgenomen van 1,25 EUR/gezin/jaar.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Dhr. Dirk Van Grootven en Mevr. Yamina Van der Zande, werkende bij Ivarem worden aangesteld als GASvaststeller op het grondgebied van Bornem voor de vaststellingen van overtredingen op de openbare netheid en gezondheid aan verzamelcontainers (textielcontainers, glasbolcontainers en OCT's). 

        Artikel 2.

        De aanstellingen in artikel 1 nemen automatisch een einde op de dag dat zij niet meer werkzaam zijn bij Ivarem. 

        Artikel 3. 

        Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan Ivarem. 

    • Jeugddienst

      • Het ontwikkelen van een centraal softwareplatform voor dienstverlening in het kader van buitenschoolse opvang en activiteiten - goedkeuring leidraad

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
        • De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten meer bepaald artikel 32 (Opdrachten voor diensten van onderzoek en ontwikkeling vallen niet onder de toepassing van de bepalingen van deze wet)
        • Het delegatiebesluit: overdracht van bevoegdheden of uitklaring van bevoegdheden door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen en/of andere personeelsleden, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 februari 2019

         

        situering

        In december 2022 werd aan het gemeentebestuur Bornem als penhouder vanuit de Vlaamse Overheid een subsidie van 395.234,40 euro toegekend vanuit het relanceproject 'Gemeente Zonder Gemeentehuis' (GZG).

        Met het subsidieprogramma GZG ondersteunt Vlaanderen lokale besturen die samen innovatieve, digitale oplossingen uitwerken om hun dienstverlening efficiënter en klantgerichter te maken. Bornem heeft de ambitie een software te ontwikkelen die het nieuwe decreet op de Buitenschoolse Opvang en Activiteiten moet vormgeven. En dit vanuit een partnerschap met Temse, Willebroek, Vorselaar, Herentals, Grobbendonk, Oudsbergen, Wemmel en Stekene. 

        Er wordt een centraal platform ontwikkeld voor het reserveren en opvolgen van naschoolse activiteiten op schooldagen en vakantieactiviteiten. Dit voor ouders van kinderen vanaf 2,5 jaar die hun kinderen willen laten genieten van de buitenschoolse activiteit die optimaal beantwoordt aan hun noden. Er wordt hen een probleemloze reis doorheen het reserveren en opvolgen van hun activiteiten aangeboden. En dit door een aangename zoekervaring te creëren via een deelplatform voor heel Vlaanderen dat alle aanbieders verenigt. Waarbij gebruiksvriendelijkheid en sterke communicatietools de mogelijkheid versterken om gericht informatie uit te wisselen en te peilen naar tevredenheid van de burger.

        motivering

        In het kader van dit subsidiedossier is de wet op de overheidsopdrachten niet van toepassing. Het principe van innovatief ondernemen wordt gehanteerd op basis van het feit dat de baten niet uitsluitend toekomen aan Bornem als opdrachtgever voor gebruik ervan in de uitoefening van de werkzaamheden. De procedure tot toewijzing van de opdracht wordt gevoerd met toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het transparantiebeginsel, het beginsel der eerlijke mededinging en het gelijkheidsbeginsel.

        De software wordt in 2 fasen ontwikkeld. 

        Fase 1: Opleveren van een software voor het GZG partnerschap die het aanbod centraal weergeeft en de werking van de buitenschoolse opvang, sportkampen en speelpleinwerking ondersteunt waarbij de gemeentebesturen de regierol over het aanbod kunnen uitoefenen. In deze fase moeten de 9 besturen al kunnen rekenen op een professionele ondersteuning bij de ingebruikname van de software en een efficiënte, klantvriendelijke helpdesk bij het dagelijkse gebruik. Deze fase wordt gerealiseerd met het subsidiebedrag van GZG.

        Fase 2: Commercialiseren van de software door andere lokale besturen te laten instappen in het systeem. En het opnemen van alle niet-gemeentelijke organisatoren van buitenschoolse opvang en activiteiten. Waarbij de investering om dit luik te realiseren, verwacht wordt van de softwareleverancier. 

        Aan deze opdracht werd vormgegeven in de leidraad 'Het ontwikkelen van een centraal software platform voor dienstverlening in het kader van buitenschoolse opvang en activiteiten'. Zie bijlage.

        In het kader hiervan werd reeds een marktbevraging georganiseerd en werd een vooronderzoek gevoerd, gekoppeld aan de ontwikkeling van een eerste prototype.

        financiële aspecten

        Voor het opleveren van de software voor het GZG- partnerschap, fase 1 is een bedrag van 354.499,75 euro (incl. btw) voorzien. Deze uitgave wordt volledig gefinancierd via het  subsidiebedrag. Deze uitgave werd ingeschreven als investering, begrotingsartikel GBB/0751-000/211100/GEMEENTE/CBS/IP-JD001.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De Leidraad 'Het ontwikkelen van een centraal software platform voor dienstverlening in het kader van buitenschoolse opvang en activiteiten' met betrekking tot het aanduiden van een softwareleverancier wordt goedgekeurd.

        Art.2

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van een procedure 'innovatief ondernemen' buiten de wet op de overheidsopdrachten. De procedure tot toewijzing van de opdracht wordt gevoerd met toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het transparantiebeginsel, het beginsel der eerlijke mededinging en het gelijkheidsbeginsel.

    • Sportdienst

      • Uitstel indiendatum infrastructuursubsidie 2023

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
        • Het gemeenteraadsbesluit van 8 december 2020 betreffende nieuw subsidiereglement sportinfrastructuur.
        situering

        De deadline voor het indienen van de dossiers om infrastructuursubsidie 2023 te bekomen is volgens het door de gemeenteraad goedgekeurd reglement vastgesteld op 31 augustus 2023.
        In totaal dienden 4 clubs een dossier in waardoor zij zeker zijn dat ze 50% van hun aanvaarde kosten, met een maximum van 50.000 euro, kunnen recupereren.

        motivering

        In totaal kan er jaarlijks 115.000 euro aan subsidies worden uitbetaald.
        Omdat er nog een restbudget is heeft de Raad van Bestuur van de sportraad positief advies gegeven om verenigingen de kans te geven om alsnog een dossier in te dienen. Deze maatregel is uitzonderlijk en de nieuwe deadline werd vastgesteld op 30 september 2023.

        Tegen die datum moet het volledige dossier ingediend worden op de sportdienst.
        Enkel werkzaamheden die uitgevoerd werden vóór de originele einddatum van 31 augustus 2023 komen in aanmerking.
        Alle kosten moeten bewezen worden met de nodige facturen en betalingsbewijzen.
        Clubs die vanaf nu indienen kunnen enkel nog gebruik maken van het restbudget.

        financiële aspecten

        Het restbedrag is voorzien op het artikelnummer 0740-000/664000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1
        De indiendatum voor infrastructuursubsidie 2023 wordt uitzonderlijk met 1 maand verlengd en werd vastgesteld op 30 september 2023.

        Artikel 2
        Enkel werkzaamheden die uitgevoerd werden voor de originele einddatum van 31 augustus 2023 komen in aanmerking.

        Artikel 3
        Enkel het restbedrag komt hiervoor in aanmerking.

    • Cluster Leven en welzijn

      • Samenwerkingsovereenkomst in het kader van de intergemeentelijke samenwerking preventie in de Eerstelijnszone Klein-Brabant Vaartland

        wettelijk kader
        • Besluit Vlaamse Regering van 5 april 2019 houdende de wijziging van het besluit van de Vlaamse regering van 30 januari 2009 betreffende de Logo's;
        • Preventiedecreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en de latere wijzigingen;
        • Decreet van 26 april 2019 betreffende de organisatie van de eerstelijnszorg;
        • Besluit van de Vlaamse Regering tot toekenning van een subsidie aan de zorgraden om hun organisatie aan te passen en hun werking te verbeteren.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 9 mei 2023 met betrekking tot het voorstel van een intergemeentelijk preventiemedewerker. 
        situering

        Op 9 mei 2023 keurde de gemeenteraad het voorstel goed om een intergemeentelijke preventiewerker gezondheid aan te werven voor onze eerstelijnszone. Er werd een samenwerkingsovereenkomst opgesteld om het doel, beheer, de financiering en rolverdeling vast te leggen. Deze samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd. 

        motivering

        Deze samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld op 27/09/2023 in aanwezigheid van een medewerker van Bornem. Er wordt voorgesteld om deze goed te keuren. 

        financiële aspecten

        Er wordt in de meerjarenbegroting een budget van € 5 556 voorzien voor cofinanciering van deze medewerker. Een beperkt werkingsbudget wordt eveneens opgenomen in het budgetvoorstel. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De samenwerkingsovereenkomst in bijlage wordt goedgekeurd. 

    • Sociale Dienst

      • Toewijzingsreglement sociale woonmaatschappij Woonveer

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
        • Artikel 6.11 tot en met 6.13 van de Vlaamse Codex Wonen
        • Artikel 6.27 tot en met 6.29 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen
        • Artikel 6.23 van het besluit Vlaamse codex Wonen van 2021 en meer bepaald, art. 6.27, §1, 2e lid en  art. 6.23, §1, 3e en 4 
        • het ministerieel besluit van 10 september 2009 betreffende de verklaring in het kader van mantelzorg.
        situering

        In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de sociale woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

        Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen.

        In het toewijzingsreglement worden de bepalingen opgenomen waarover de gemeente telkens het laatste woord heeft. Het gaat dan om vaststelling van de specifieke doelgroepen en eventueel de strengere bindingsvoorwaarden of de cascade gemeente/werkingsgebied.

        Het voorliggende toewijzingsreglement is tot stand gekomen in nauw overleg met alle relevante huisvestings- en welzijnsactoren van het werkingsgebied. 

        motivering

        In het voorliggende toewijzingsreglement is rekening gehouden met de lokale noden hetgeen resulteerde in de afbakening van de doelgroep 65+ en de doelgroep personen met een fysieke beperking die rolstoelgebonden zijn.  Daarnaast werd geopteerd voor een verstrenging van de lokale binding.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Resultaat: Met 26 niet gestemd
        besluit

        Dit punt werd verdaagd.

      • Aanduiding leden toewijzingsraad sociale woonmaatschappij Woonveer

        wettelijk kader

        De toewijzingsraad heeft een beleidsmatige opdracht en een operationele opdracht. Dit wordt geregeld in artikel 6.23 van het Besluit Vlaamse Codex Wonen (BVCW).

        Beleidsmatige opdracht

        De toewijzingsraad stelt een ontwerp van toewijzingsreglement op. Hierin kunnen bepalingen over de verstrenging van de langdurige woonbinding en bepalingen voor specifieke doelgroepen worden opgenomen. De leden van de toewijzingsraad streven hierbij naar consensus. Als er geen consensus is, kunnen de deelnemende gemeenten van de toewijzingsraad specifiek voor hun gemeenten over deze bepalingen beslissen.

        Voor het opnemen van een bepaling over de langdurige woonbinding met het (deel)werkingsgebied is in ieder geval consensus tussen de gemeenten van het werkingsgebied vereist.

        Operationele opdracht

        De toewijzingsraad staat ook in voor de praktische uitvoering van de regels die betrekking hebben op de versnelde toewijzingen en de toewijzingen aan specifieke doelgroepen. De toewijzingsraad kan afspraken maken over de werkwijze met betrekking tot de aanmelding en begeleiding van kandidaat-huurders en huurders. Deze afspraken worden opgenomen in het huishoudelijk reglement van de toewijzingsraad.

        situering

        De sociale woonmaatschappij Woonveer vraagt om effectieve en een plaatsvervangende vertegenwoordigers aan te duiden om deel uit te maken van de toewijzingsraad die de woonmaatschappij zal oprichten binnen het werkingsgebied Klein-Brabant.

        Om een aanpak op maat te realiseren bij de toewijzing van sociale huurwoningen nemen de woonmaatschappijen het initiatief om een toewijzingsraad op te richten. De sociale verhuurders, lokale besturen en relevante welzijnsactoren kunnen op die manier in dialoog gaan met elkaar en afspraken maken, om een geïntegreerd en gedragen toewijzingsbeleid te realiseren.

        In het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW) wordt ruimte gelaten om bij het vastleggen van de toewijzingsregels sociale huur regionale en lokale accenten te leggen. Deze bepalingen worden opgenomen in een toewijzingsreglement. Hierbij wordt een grote rol toebedeeld aan de toewijzingsraad. De toewijzingsraad kan onder bepaalde voorwaarden passende maatregelen uitwerken in een toewijzingsreglement voor het werkingsgebied van de woonmaatschappij, waarbij wordt afgeweken van de standaardtoewijzingsregels, als de regionale of lokale situatie hierom vraagt. Hierdoor kan maximaal rekening worden gehouden met de specifieke noden.

        Het BVCW bepaalt dat het in twee gevallen verantwoord is passende maatregelen uit te werken in een toewijzingsreglement, waar men kan afwijken van de standaardtoewijzingsregels. Een eigen toewijzingsbeleid kan worden ontwikkeld als men rekening wil houden met de langdurige woonbinding van de kandidaat-huurders of met de woonbehoeftigheid van specifieke doelgroepen. De opmaak van een  toewijzingsreglement dient tot stand te komen in nauw overleg met alle relevante lokale (huisvestings- en welzijns-)actoren. De toewijzingsraad van het werkingsgebied van de woonmaatschappij speelt hierin de trekkersrol en is verantwoordelijk voor de opmaak van een ontwerp van het toewijzingsreglement. Het BVCW biedt op die manier de kans om een dynamiek te scheppen waarin kan worden gestreefd naar een regionaal gedragen en geïntegreerd toewijzingsbeleid.

        Alle gemeenten in het werkingsgebied zijn vertegenwoordigd in de toewijzingsraad. Relevante huisvestings- en welzijnsactoren kunnen zichzelf aanmelden om deel uit te maken van de toewijzingsraad als ze actief zijn in het werkingsgebied van de woonmaatschappij. Als er geen consensus is over de samenstelling van de toewijzingsraad, beslist de woonmaatschappij over de samenstelling, waarbij ze rekening houdt met een evenwichtige samenstelling van de toewijzingsraad. De toezichthouder kan optreden wanneer de toewijzingsraad onvoldoende evenwichtig wordt samengesteld.

        motivering

        De raad van bestuur van Woonveer stelde op 13/09/2023 de Toewijzingsraad samen. Deze samenstelling bestaat uit vertegenwoordigers van

        a) Woonveer,
        b) lokaal bestuur Bornem : vertegenwoordiging op politiek niveau
        c) lokaal bestuur Puurs Sint Amands: vertegenwoordiging op politiek niveau
        d) vertegenwoordiging van sociale dienst OCMW Bornem als welzijnsactor 
        e) vertegenwoordiging van sociale zorg Puurs Sint-Amands als welzijnsactor.

        Volgende kandidaturen werden ontvangen voor de vertegenwoordiging vanuit lokaal bestuur Bornem:

        Kandidaturen effectieve vertegenwoordiging

        - Tom Van Ranst

        - Wim Verheyden

         

        Kandidaturen plaatsvervangende vertegenwoordiging

        - Liesje Pauwels

        - Francis Colman

         

        Kandidatuur vertegenwoordiging vanuit de sociale dienst

        - Jorni Waumans

         

        Kandidatuur plaatsvervangende vertegenwoordiging vanuit de sociale dienst

        - Kris Peelman

        financiële aspecten

        Geen

        Geheime stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Stemmen voor: 0
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        besluit

        BIJ GEHEIME STEMMING

        Artikel 1

        Tom Van Ranst, Schepen van welzijn en voorzitter van het bijzonder comité sociale dienst, wordt met 16 stemmen voor, 3 stemmen tegen en 7 onthoudingen, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Bornem te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer binnen het werkingsgebied Klein-Brabant.

        Artikel 2
        Jorni Waumans, maatschappelijk assistent en woonbegeleider OCMW Bornem, wordt met 21 stemmen voor en 5 onthoudingen, aangeduid als effectieve vertegenwoordiger om de gemeente Bornem te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer binnen het werkingsgebied Klein-Brabant.

        Artikel 3
        Liesje Pauwels, Schepen van wonen, wordt met 14 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 10 onthoudingen, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Bornem te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer binnen het werkingsgebied Klein-Brabant.

        Artikel 4
        Kris Peelman, diensthoofd sociale dienst OCMW Bornem, wordt met 23 stemmen voor en 3 onthoudingen, aangeduid als plaatsvervangende vertegenwoordiger om de gemeente Bornem te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Woonveer binnen het werkingsgebied Klein-Brabant.

    • Raadsleden

      • Zorgen in Branst (Vlaams Belang)

        situering

        Onlangs kregen alle gemeenteraadsleden een e-postbericht van een voormalige schepen waarin deze een aantal bezorgdheden van de Branstse gemeenschap vermeld. In de mail wordt de beleidsverantwoordelijke in de gemeente verweten geen rekening te houden of zelfs niet weten wat er leeft in Branst. En dat meer bepaald tot een aantal dossiers die blijkbaar heel wat mensen in Branst beroeren.

        Zo zit de beslissing om van de kerk een regionaal kerkdepot te maken, de gemeenschap bijzonder hoog. Men heeft het zelfs over een “schandaaldossier”. In de mail word verwezen dat er op basis van het eindrapport, geen inspraakvergadering werd gehouden, wat beloofd werd. Het bewijst volgens de schrijver dat het kerkdossier in functie van de leefbaarheid van Branst geen prioriteit was voor het gemeentebestuur.

        Er wordt gesuggereerd dat de gemeenteraad niet correct geïnformeerd blijkt te zijn.

        Een tweede dossier blijkt te draaien rond overlast in de recreatiezone Branst. Ook daar blijkt het beloofde buurtoverleg nog steeds niet doorgegaan te zijn.

        Tenslotte maakt men zich ook zorgen over de inplanting van de hondenschool in de Riddermoerstraat. Ook hier suggereert men dat de gemeenteraad een beslissing heeft genomen op basis van niet correcte gegevens.

        1. Wat is de reactie van het gemeentebestuur op de informatie uit het e-postbericht.
        2. Waarom werd er geen infovergadering georganiseerd rond het dossier van de kerk.
        3. Kan het gemeentebestuur meer uitleg verschaffen rond het dossier van de overlast in de recreatiezone Branst.
        4. Werd aan de gemeenteraad alle informatie bezorgd betreffende de inplanting van de hondenschool in de Riddermoerstraat.

         

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Uitrol basisbereikbaarheid (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        Op 5 oktober mocht de voltallige gemeenteraad onderstaand schrijven van de interregionale werkgroep ‘Haal DE LIJN over de brug’ ontvangen.

        Zoals gepland, komt de volgende fase -uitrol Basisbereikbaarheid- er op 6 januari 2024. Een groot knelpunt voor de brede regio blijft echter vlotte verbindingen en overstapmogelijkheden tussen Vervoerregio Waasland (Temse / Kruibeke) & Vervoerregio Mechelen (Bornem / Puurs –Sint Amands / Willebroek). Om dit te verhelpen heeft men nu vanaf 06/01/24 een Regionaal Hoppinpunt voorzien op de grens van deze 2 vervoerregio’s, namelijk het ‘Station Temse’, waar o.a. de koppeling(overstapmogelijkheid)tussen de treinen Mechelen / Leuven & de snelle Kernnetlijn Temse –Kruibeke –Burcht –Antwerpen LO dient te gebeuren. PROBLEEMSTELLING:DE LIJN weigert echter om de bussen van voornoemde Kernnetlijn een 300-tal meter te laten afwijken om de koppeling met ‘Station Temse’(Reg. Hoppinpunt) mogelijk te maken. Gevolg: reizigers en dagelijkse pendelaars hebben GEEN rechtstreekse overstap. Zij dienen maar liefst op 600 meter afstand een halte te gaan zoeken die vrij moeilijk bereikbaar is door een sterk hellend parcours (probleem voor oudere -en minder mobiele medemensen). DE LIJN stelt dat er tijdverlies zou optreden door 300 meter uit te wijken en de reizigers hierdoor zouden afhaken. De Lijn zou ook geen lussen willen laten rijden.         Dit argument is volgens veel reizigers niet ernstig en kan nooit opwegen tegen de voordelen van een goed draaiend Regionaal Hoppinpunt ‘Temse Station’ (belangrijk voor heel wat gemeenten in de buurt). Dit is voor de burgers /pendelaars onbegrijpelijk en eigenlijk onaanvaardbaar.

        Waarom onbegrijpelijk?:

        •Omdat hier amper 2 minuten tijdverlies kan optreden en de reiziger daar nauwelijks hinder zal ondervinden.

        •Er op verschillende andere locaties ‘lussen’ gereden worden door DE LIJN. Daar zijn verschillende voorbeelden van. (O.m. in Sint-Niklaas / Koksijde Station)

        •De Lijn steeds met andere argumentatie naar voor komt om het station Temse niet te moeten bedienen. Eerder ging het over het veiligheidsaspect om de verbindingsbaan op te draaien (nu blijkt dat dit ook een NEP-reden was)

        •De Lijn verloochent de eigen principes inzake Basisbereikbaarheid waarbij Hoppinpunten (en zeker een regionaal Hoppinpunt) een scharnierfunctie dienen te vervullen tussen de verschillende vervoersmodi. Dit is voor ons het sterkste argument omdat dit een basisprincipe is, opgenomen in het decreet Basisbereikbaarheid.

        •De Lijn hier –onbegrijpelijk-niet voor de keuze gaat om meer wagens van de drukke N16 / N17 & N419 te halen en dus NIET opteert voor een Modal Shift(zoals in het decreet Basisbereikbaarheid voorzien). Toch ook een uitermate sterk argument, menen we.

        •Men zich niet in de plaats van de reizigers stelt en voor henzelf de vraag stelt: “Waarom kunnen pendelaars uit Temse (gedeeltelijk)/Kruibeke/ Steendorp/ Burcht,NIET rechtstreeks aansluiten op treinverbindingen(Station Temse), richting Mechelen / Leuven / Brussel (bij overstap)”

        •Ook de vraag: waarom kunnen de treinreigers uit de regio Bornem/ Puurs –Sint Amands / Willebroek niet vlot overstappen op de snelle KernnetlijnTemse –Kruibeke / Burcht / Antwerpen LO (om de 20’)?

        •Men hier, bovendien, geen aandacht heeft voor de ouderen en minder mobiele burgers. DE LIJN is een openbare vervoersmaatschappij die met belastinggeld gefinancierd wordt. Wij begrijpen dan ook niet dat zij door een lokale of Vlaamse overheid niet kan gedwongen worden om het decreet Basisbereikbaarheid ten volle uit te voeren en vooral een gezonde logica aan de dag te leggen. Het is trouwens zeer vreemd dat de reizigers / OV-gebruikers zelf een logica moeten ‘verdedigen’ naar DE LIJN toe in dit verhaal, die zowat door iedereen als dusdanig erkend wordt. Voor onze OV-reizigers dienen trein en Kernnet aan het station van Temse naadloos op elkaar aan te sluiten en zo is dat ook voorzien in Basisbereikbaarheid. Pendelaars blijven uiteraard hun wagen gebruiken als zij hier geen vlotte OV-aansluitingen hebben. Wij durven veronderstellen dat u deze logica zal volgen.

         

        Onze fractie steunt de vraag van de werkgroep om samen naar oplossingen te zoeken inzake de gekende en bovengenoemde mobiliteitsproblemen.

        Wij zouden graag het standpunt van het bestuur vernemen.

         

        Hierop verdergaand mochten wij ook diverse vragen ontvangen rond de bereikbaarheid van het centrum vanuit verschillende locaties. Meer specifiek kregen wij de melding dat het voor ouderen en minder mobiele burgers niet meer mogelijk is om vanuit de Tijpelwijk (halte Molenveldweg) de bus te nemen naar het centrum. Dit maakt dat, indien zij niet over een netwerk beschikken, zij niet meer in de mogelijkheid zijn om spontaan naar het centrum te komen en bijgevolg vereenzamen.

         

        Ook hier peilt onze fractie naar de visie van het bestuur inzake de basisbereikbaarheid en vragen wij om de noden in onze gemeente in kaart te brengen. Er zullen immers nog zogenaamde blinde vlekken zijn.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

      • Modeshow verenigde handelaars (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        Naar goede traditie organiseerden onze verenigde handelaars ook dit jaar hun gesmaakte modeshow en konden ze rekenen op een talrijke opkomst en medewerking van de gemeente. Ook de bereidwillige medewerking van Garage Aerts Daf die hun volledig showroom hiervoor ontruimend maakte dit evenement tot een succes.

        Een aantal zaken werpen toch vragen op en daarom willen wij graag volgende punten onder de aandacht brengen:

        In 2019 organiseerden wij samen met de verenigde handelaars een zeer geslaagde modeshow in de kerk aan het Kardinaal Cardijnplein. De gemeente werkte hier uiteraard ook aan mee en zelfs geluid en licht werden toen verzorgd door onze gemeentelijke diensten.

        Het is ‘godgeklaagd’om dan te moeten vernemen tijdens het openingswoord van de voorzitter dat de kerk ook dit jaar weer heeft geweigerd om de modeshow in hun gebouw te laten doorgaan. Indien we goed zijn ingelicht heeft een wereldvreemd persoon daar destijds een klacht voor naar het bisdom gestuurd en werd die daarin bijgetreden met het betreurenswaardige resultaat als gevolg. Is de kerk, die de voorbij weken weer zwaar onder vuur is te komen liggen waarbij hun wereldvreemdheid nog eens extra in het licht werd gesteld, nu echt niet verdraagzamer? Zijn ze nu echt niet te overtuigen door een bestuur met nota bene een meerderheid van ‘Christendemocraten ‘om wat dichten bij de mensen te komen staan en op zijn minst hun deuren open te zetten voor hun buren handelaars en de lokale bevolking? Beseffen zij voldoende dat een gemeente wettelijk slechts verplicht is tot het onderhouden van 1 kerk en het  ter beschikkingstellen van 1 pastorij in tegenstelling tot wat ze op vele plaatsen nog extra bekomen? Dit zowel als patrimonium en als bijpassing van onderhoudskosten. Wij dringen erop aan dat deze vraag opnieuw wordt gesteld, desnoods ondertekend door de voltallige gemeenteraad.

        Verder viel het ons op dat op het college net voor de modeshow het volgende werd beslist:

         ‘De offerte voor het licht, geluid, aankleding en een catwalk komt neer op 8.608,81 EUR. Het bestuur gaat akkoord met de offerte voor licht, geluid, aankleding en een catwalk voor de modeshow van de Verenigde Handelaars.’

        Waarom is het niet langer mogelijk om dat te doen met eigen mensen en met bestaand materiaal? We hebben van meerdere mensen vernomen dat de kwaliteit van de verlichting toen in de kerk minstens even goed of zelfs nog beter zou geweest zijn.

        Tenslotte zouden we ook willen vragen dat het bestuur de ambtenaar van lokale economie zou opdragen meer te communiceren en coördineren tussen de bestaande bedrijvenverenigingen in ons dorp. Zo veel zijn het er niet maar het was wel jammer dat door twee verenigingen op dezelfde avond een groot deel van hetzelfde doelpubliek werd aangesproken. Alle respect voor de betreffende ambtenaar maar liggen zijn huidige opdrachten niet te veel op éénvoudige operationele taken in plaats van coördineren en faciliteren? Respect dat hij zich die dag heeft beziggehouden met zowel stoelen klaarzetten en met een geel hesje parkeerwachter spelen maar maakt dat wel deel uit van de kerntaken die in samenwerking met een externe adviseur werden opgesteld. Een evaluatie van de vooropgestelde en bereikte doelstellingen is hier misschien wenselijk.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

      • Omleidingen werken Sint-Amandsesteenweg en aanpassingen aan alternatieve routes (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        De werken aan de Sint-Amandsesteenweg zullen kortelings worden aangevat.

        Samen met ons maken vele dorpsgenoten zich zorgen over de mogelijke verkeershinder die hiermee zal gepaard gaan. De mobiliteit in die omgeving was nooit optimaal en na de werken zullen zeker een aantal verbeteringen voor doorgaand en bestemmingsverkeer duidelijk worden. Parkeergelegenheid blijft een zwak punt en we zouden het college toch willen vragen om geen enkele kans onbenut te laten om percelen te verweven om extra parkeerplaatsen te creëren.

        Het is normaal dat werken gepaard gaan met hinder, maar het is ook de taak van het bestuur om die tot een minimum te beperken. Omdat er sprake was van werken aan de N16, werd in het oorspronkelijke bestuursakkoord van deze legislatuur voorzien dat we zouden opteren om eerst een parallelweg aan te leggen richting Puurs. Deze optie is jammer genoeg niet weerhouden en wij vrezen dat we daar later nog spijt zouden kunnen van krijgen.

        De werken die nu voor de deur staan vergen ook de nodige aandacht om onze dorpsgenoten en bezoekers die van Mariekerke en Branst komen niet nodeloos in de problemen te brengen.

        Hierbij onze concrete vragen:

        a)      De weg via Luipegem en Branst is op meerdere plaatsen problematisch. Luipegem werd uitgerust met ongelukkig brede parkeervakken die op vele plaatsen zeer weinig worden gebruikt en ook vervelend zijn ingeplant. Soms te dicht bij bochten. Het is ook steeds een benauwende oefening om een fietser te kruisen op die plaatsen en meerdere wagens die achter fietser rijden zijn ook al in de remmen moeten gaan omdat ze onverwacht breed uitwijken bij het voorbijsteken van een plant- of boomvak. Op vraag van partijleden van NVA werd dit enkele jaren geleden voorgelegd door de bevoegde schepen en werd in het college overeengekomen dat deze ongelukkige inrichting mocht aangepast worden. Tot op heden is dat nooit gebeurd en bij toename van het verkeer zullen de conflicten en ergernissen ook alleen maar toenemen. Gaan die aanpassingen er nog komen of is NVA van gedacht veranderd?

        b)     Na Luipegem volgt de Kloosterstraat die ook al jaren problematisch is. Volgens het bestuur dat deze straat liet inrichten, is het ontwerp zo gemaakt dat twee wagens er op alle plaatsen tegen 50 km per uur kunnen kruisen. Dat werd jaren geleden letterlijk zo bevestigd in deze gemeenteraad na een vraag van oppositie. Dit strookt uiteraard niet met de waarheid en de parkeerdruk in die straat is ook dermate hoog dat er zeer lange stukken moet worden gewacht op tegenliggers die deze lange stroken moeten overwinnen. Dit resulteert in hogere snelheden en wagens die soms genoodzaakt zijn om met twee wielen op het voetpad te rijden. Is het bestuur bereid om hierin in te grijpen en op zijn minst voldoende uitwijkstroken te voorzien waar niet mag geparkeerd worden? Ook hier is het misschien mogelijk om de afboordingen van plantvakken aan te passen.

        c)      Vele bestuurders maken ook gebruik van Boskant, Oppuursesteenweg en Platte Heegtestraat. Een studiebureel had hier bij de laatste heraanleg van de Boskant geadviseerd om de rijrichtingen van het eerste stuk van de Boskant en die van de Galgenbergstraat omgekeerd aan te leggen dan nadien werd uitgevoerd. Volgens het bestuur was dit op vraag van de omwonenden. De administratie verklaarde enkele jaren geleden dat ze dit een onbegrijpelijk beslissing vonden en dat was blijkbaar ook de reden waarom er op een onmogelijk plaats een eilandje werd aangelegd dat we kort na de ingebruikname al opnieuw hebben moeten laten verwijderen. Het ongelukkige resultaat is dat de onveiligste keuze werd gemaakt om richting Branst en Mariekerke de steenweg te kruisen zonder verkeerslichten en dat er filevorming ontstaat aan de lichten richting Boskant waarbij ook de parkeerplaatsen voor de lokale handel nog extra aandacht van de bestuurders vragen. Het zicht bij het oversteken vanuit de Galgenbergstraat wordt bovendien ook dikwijls nog bemoeilijkt door geparkeerde wagens in het doodlopend stuk van de Galgenberstraat en op de zachte bermen verderop richting Mariekerke. Ook de haag beperkt voor lagere wagens deels het zicht op het aankomend verkeer uit Mariekerke. De vragen blijven of het bestuur alsnog bereid is om het advies van het studiebureel en dus de veiligheid te laten primeren op de wensen van enkele buurtbewoners of niet? Tweede vraag is of ze op zijn minst bereid zijn om de visuele hinderpalen weg te nemen of in dialoog te gaan met de buurtbewoners die zich daar parkeren en desnoods beter te handhaven?

        d)     Het stuk Boskant tussen de Galgenbergstraat en ‘t Hoogste is ook een bron van ergernis voor vele weggebruikers. De voorrangsregeling voor de bocht, met rechts de woning die het zicht belemmert, is zo onlogisch waardoor er dagelijks conflicten ontstaan tussen mensen die voor de bocht de versmalling links voorbij steken en dan geconfronteerd worden met tegenliggers die tegen normale snelheden van achter de bocht komen waar een voorrangspijl staat. Is het bestuur bereid om deze voorrangsregeling aan te passen aan wat bijna iedereen logisch lijkt te vinden?

        e)     Een beetje verderop is er het smalle straatje aan de rechterkant: ‘t Hoogste. Dit straatje is zeer slecht zichtbaar en daar de voorrang van rechts nemen kan voor alle partijen gevaarlijk zijn. Er werd meer dan twee jaar geleden aan het college reeds gemeld dat de cel verkeer tot de conclusie was gekomen dat daar zou moeten worden ingegrepen waardoor de voorrang van rechts niet meer van toepassing zou zijn. Tot op heden is daar echter niets veranderd. Is het bestuur teruggekomen op deze beslissing of heeft de uitvoering gewoon nooit plaatsgevonden?

        f)       In de Platte Heegtestraat werd ooit geïnvesteerd in twee wegversmallingen met aan de buitenzijde een fietsstrook. Deze inrichtingen zijn zo absurd kort dat het onrealistisch is om fietsers aan een normale snelheid te laten uitwijken terwijl de wagens centraal passeren. Enkelingen doen dat aan zeer trage snelheden maar de meesten om begrijpelijke redenen niet. Het voormalig diensthoofd patrimonium had ook al toegegeven dat deze inrichtingen niet geslaagd waren en meende dat het om een misverstand ging tussen de aannemer en de dienst. Is het bestuur bereid om deze twee mislukte ingrepen te laten aanpassen of gewoon te verwijderen? Mogen wij op zijn minst vragen om een er een voorrangsinrichting te voorzien zoals aan de derde wegversmalling te hoogte van het kapelletje?

         

        Op langere termijn vragen wij normaals dat het bestuur een haalbaarheidsstudie zou maken om deels via die wegen op een vlotte en veilige manier doorgaand verkeer te laten passeren zoals ook nu reeds een feit is maar zonder enige ingreep of visie. Een afgescheiden fietspad naast de weg is daarbij geen overbodige luxe. Doorsteken naar Sint-Amandsesteenweg en Puursesteenweg waarbij kleinere woonkernen worden ontzien zouden zeker ook een pluspunt zijn. Misschien zijn strategische aankopen daarvoor noodzakelijk.

         

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

      • Instructiemomenten gebruik nieuwe parkeermeters (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        Midden september zijn de nieuwe parkeermeters in gebruik genomen.

        Onze fractie is nog steeds van mening dat nieuwe parkeermeters een noodzaak zijn, toch neemt dit niet weg dat wij nog steeds voorstander zijn van het type waarbij er ook cash kan betaald worden. Wij vernomen dat ook de geconsulteerde senioren geen voorstander waren van de invoering van de digitale meters, doch is hier geen rekening mee gehouden en dat betreuren we.

        Als drogreden werd op de laatste gemeenteraad aangehaald dat veiligheid een grote factor was in het nemen van de beslissing om voor de uitsluitend digitale meters te kiezen. Onze fractie zou dan ook graag deze stelling gestaafd zien met cijfermateriaal.

        Verder krijgen wij regelmatig de melding dat er burgers problemen hebben om met het nieuwe systeem aan de slag te gaan. Om de ingebruikname dan ook op een vlotte manier te laten verlopen, stellen wij voor om een aantal instructiemomenten te voorzien waarbij het gebruik wordt verduidelijkt.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

De voorzitter sluit de zitting op 10/10/2023 om 23:09.

Namens gemeenteraad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad