De voorzitter opent de zitting op 11/06/2024 om 20:00.
Op 14 mei 2024 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 14 mei 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 14 mei 2024 goed.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 art 40, 41, 427
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal.
Op 20 juni 2024 vindt er een algemene vergadering plaats van Cipal, met volgend agendapunten:
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1
De agendapunten van de algemene vergadering van 20 juni 2024 van CIPAL worden goedgekeurd.
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 20 juni 2024 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan CIPAL.
De gemeente werd opgeroepen deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Blijdorp III op 25 juni 2024, met volgende agenda:
- Aanduiding stemopnemers
- Goedkeuring verslag vorige vergadering (19/12/2023)
- Rekeningen 2023 - kwijting bestuurders en commissaris-revisor
- Benoeming revisor voor de komende drie jaar
- Activiteitenverslag 2023 van Blijdorp III
- Stand van zaken masterplan Blijdorp vzw
- Varia
De gemeente is lid is van Blijdorp III.
Er zijn geen redenen voorhanden om de agendapunten niet goed te keuren.
Artikel 1
De agenda voor de algemene vergadering van Blijdorp III van 25 juni 2024 wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 25 juni 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
De gemeente is aandeelhouder in de Gemeentelijke Holding NV. Hoewel deze in vereffening is, wordt er een algemene vergadering georganiseerd op 26 juni 2024.
De agenda van de algemene vergadering bevat onderstaande agendapunten:
Overeenkomstig de wettelijke regels terzake worden alle punten van de agenda louter ter kennisname meegedeeld aan de algemene vergadering. Zij worden niet ter stemming voorgelegd.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad vaardigt de heer Kristof Joos af op de algemene vergadering van 26 juni 2024 van de Gemeentelijke Holding NV.
De gemeente doet sinds 2009 binnen het samenwerkingsverband GAS Rivierenland een beroep op sanctionerende ambtenaren voor het opleggen van administratieve geldboetes in het kader van de gemeentelijke administratieve sancties (GAS). Tot hiertoe werden reeds volgende personen aangeduid als ambtenaar belast met het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes in het kader van de GAS-wetgeving:
Mevrouw Dorien Verbist en mevrouw Elise Tersago zijn in de loop van 2022-2023 in dienst getreden om dossiers GAS te behandelen voor Mechelen en de andere aangesloten gemeenten van de interlokale vereniging GAS-Rivierenland aangezien Veerle Moernaut, Margot Leysen en Sarah Cornette er niet langer tewerkgesteld zijn.
Deze personen behandelen sinds hun aantreding mee de dossiers GAS, maar kunnen deze beslissingen nog zelf niet formeel ondertekenen omdat ze eerst moeten aangeduid worden door de gemeenteraad en hiervoor moeten voldoen aan de wettelijke voorwaarden.
Dorien Verbist en Elise Tersago voldoen aan de wettelijke voorwaarden om te worden aangeduid door de gemeenteraad voor het opleggen van gemeentelijke administratieve sancties zoals bepaald in het KB van 21-12-2013 houdende kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de sanctionerend ambtenaren:
Deze aanduiding heeft geen bijkomende financiële gevolgen voor onze gemeente. De afhandeling van de dossiers GAS gebeurt voor een forfaitaire prijs per dossier en omvat alle kosten, ook die voor personeel, zoals geregeld in de vermelde samenwerkingsovereenkomst afgesloten met de stad Mechelen.
Enig artikel
De gemeenteraad duidt Dorien Verbist (°23-11-1989) en Elise Tersago (°08-06-2000) aan tot ambtenaar belast met het opleggen van gemeentelijke administratieve geldboetes in het kader van de GAS-wet van 24 juni 2013.
Momenteel wordt in de Algemene Bestuurlijke Politieverordening van de gemeente Bornem opgenomen dat het niet toegelaten is om zonder voorafgaande en schriftelijke toelating van de burgemeester vuur te maken in de openbare ruimte. Bij ontvangst van deze toelating dienen de richtlijnen van de brandweerzone Rivierenland gevolgd te worden.
Verschillende jeugdlokalen op het grondgebied van de gemeente Bornem hebben echter een locatie waar ze op regelmatige basis vuur maken, en waar een zogenaamde “vaste vuurplaats” gecreëerd werd. Deze vaste locatie kan ook worden gebruikt wanneer de jeugdlokalen verhuurd worden aan andere groepen.
Om enerzijds te vermijden dat de (kamp)vuren op deze specifieke locaties telkens opnieuw aangevraagd en geadviseerd moeten worden, en anderzijds te verhinderen dat jeugdverenigingen vuur maken op locaties die hiervoor niet geschikt zijn, wordt voorgesteld om een bijzondere politieverordening op te maken voor de verschillende jeugdlokalen op het grondgebied, waarbij verduidelijkt wordt of en in welke omstandigheden vuur kan worden gemaakt.
De tekst van deze politieverordening wordt opgesteld naar aanleiding van het bezoek van 25 oktober 2023 van de Dienst Integrale Veiligheid en de vertegenwoordiger van Brandweerzone Rivierenland bij de diverse jeugdlokalen.
De verordening is enkel van toepassing op de vuurhaarden die worden aangelegd door de jeugdverenigingen en enkel op de locaties waarvoor door de vertegenwoordiger van de brandweerzone een toelating werd gegeven. Vuurhaarden op andere locaties dan diegene vermeld in deze verordening, dienen nog steeds het voorwerp uit te maken van een toelatingsaanvraag via het evenementenloket van de gemeente. De burgemeester geeft al dan niet toelating.
De tekst van de verordening werd besproken met de betrokken officieren van de brandweerpost Bornem, die hierbij een positief advies gaven. Vanuit de preventiedienst van de Brandweerzone Rivierenland werd - ook na herinnering - geen advies ontvangen.
Deze bijzondere politieverordening zal jaarlijks worden geëvalueerd tijdens de brandweerrondgang.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijzondere politieverordening "Vuurhaarden rond de jeugdlokalen in Bornem", zoals opgenomen als bijlage, goed.
Artikel 2
Deze verordening zal jaarlijks geactualiseerd worden naar aanleiding van de brandweerrondgang in de jeugdlokalen van het grondgebied.
Artikel 3
Een afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan de preventiedienst van de Brandweerzone Rivierenland en de korpschef van de Politiezone Rivierenland.
Het trainingscenter Dogs@Work wenst een nieuwe kantine aan te kopen. Het gaat over een project van +/- € 46.000 waarbij de aankoop van de kantine de grootste kost is. De voorbereidingswerken kan Dogs@Work zelf financieren. Voor de kantine moet er een lening van € 20.000 aangegaan worden. De looptijd van deze lening bedraagt 7 jaar. Om deze lening aan te kunnen gaan, vraagt Dogs@Work of de gemeente hier borg voor wil staan.
De lening is bedoeld voor de aankoop van een nieuwe kantine.
In het verleden werden er reeds waarborgen toegekend aan andere clubs binnen de gemeente voor bouwen van sportaccommodaties.
In bijlage de nodige ondersteunende bestanden die aantonen dat de vereniging deze lening kan dragen.
De borgstelling zelf heeft geen financiële gevolgen zolang er geen gebruik gemaakt wordt van de borgstelling.
Deze borgstelling zal wel dienen gerapporteerd te worden aan de Vlaamse Overheid en opgenomen in de jaarrekeningen zolang ze loopt omdat dit een financieel risico is die een impact kan hebben op de gemeentelijke financiën.
Enige artikel
De gemeente staat borg voor € 20.000 voor een lening aangegaan door Dogs@Work bij een financiële instelling.
Het facilitair bedrijf van de Vlaamse Overheid heeft meerdere raamovereenkomsten afgesloten waar lokale besturen ook gebruik van kunnen maken.
De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de te voeren procedure en de lastvoorwaarden bij overheidsopdrachten. Het gebruik van een raamovereenkomst afgesloten door een derde organisatie, waarin voorzien is dat andere lokale besturen er ook gebruik van kunnen maken, valt onder de te voeren procedure.
Voor sommige dossiers is het interessant om gebruik te kunnen maken van raamovereenkomsten die door derden zijn afgesloten en waar Bornem ook gebruik van mag maken. Dit kan zijn omdat deze derde partijen, in dit geval 'Het facilitair bedrijf':
Door de goedkeuring van de mogelijkheid om gebruik te maken van de raamovereenkomsten van Het facilitair bedrijf geeft de raad toelating om gebruik te maken van deze raamovereenkomsten. De lastvoorwaarden dienen nog steeds conform het delegatiebesluit te worden goedgekeurd.
De goedkeuring van dit besluit heeft op zichzelf geen financiële gevolgen.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord om gebruik te maken van raamovereenkomsten voor diensten, leveringen en werken afgesloten door Het Facilitair Bedrijf van de Vlaamse Overheid.
De huidige tractor met maaiarm is aan vervanging toe.
In het kader van de opdracht “Aankoop van een tractor met maaiarm” werd een bestek met nr. 2024/011 opgesteld.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 247.933,88 excl. btw of € 300.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 8/8/2024 om 10.00 uur voorgesteld.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode 2024/GBB/0680-002/242600/GEMEENTE/CBS/IP-UITV000.
Art 1
Het bestek met nr. 2024/011 en de raming voor de opdracht “Aankoop van een tractor met maaiarm” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Art 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art 3
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 8/8/2024 om 10.00 uur.
In een recent collegeverslag konden wij lezen dat er een vergunning werd afgeleverd voor de bouw van appartementen en een ondergrondse parking aan het Dr. De Putterplein ter hoogte van de Aldi supermarkt. Dit bestuur heeft ook al aangekaart dat zij deze site zouden aanpakken en op zich hebben we daar uiteraard geen bezwaar tegen.
Toch stellen wij ons een aantal vragen waarop we graag tijdens de komende gemeenteraad toelichting zouden over krijgen.
Bij het begin van deze legislatuur werden we geconfronteerd met een schrijven van de firma Ipon die een bloemlezing was van tal van inbreuken die door het vorige bestuur in de voorbije jaren werden begaan. De punten in kwestie zijn te lezen in de bijgevoegde brief en zijn niet bepaald mals voor het bestuur.
Er is namelijk sprake van onterecht vergunnen van gevels die uitgeven op een private eigendom, het innen van parkeerretributies op private eigendom, ook al was er een overeenkomst aangaande een aantal parkings, het gebruiken van volstrekt private parkings met dezelfde inbreuken... De volledige aantijgingen zijn dus te lezen in de brief die ook vermelding maakte van eerdere contacten waarop niet werd gereageerd. Wij vermoeden bovendien ook dat er zelfs inname van het openbaar domein zou zijn gefactureerd aan aannemers dan mogelijks op privéterreinen hebben gewerkt.
Toen we de administratie me deze elementen confronteerden, haalde men in eerste instantie de schouders op en in tweede instantie werd tot hun eigen verbazing toegegeven dat de gemeente in werkelijkheid minder eigen parkeerplaatsen had dan ze zelf hadden vermoed. Verdere informatie werd nooit verstrekt.
Graag het antwoord van de mensen in de huidige bestuursploeg die ook in de vorige legislaturen zaten en die best geplaatst zijn om deze aantijgingen te bevestigen of tegen te spreken.
Indien er onrechtmatig retributies werden geïnd of boetes werden uitgeschreven, kunnen die dan ook worden teruggevorderd?
Is de huidige overeenkomst sluitend wat de juridische toestand van deze site betreft en kunnen de gemeenteraadsleden een kopij ontvangen?
Het lijkt dat er bovengrondse parkings zullen verdwijnen en plaats zullen maken voor groen wat uiteraard positief kan zijn. Wordt dan een deel van de ondergrondse parking publiek en tegen welke voorwaarden kan men daar dan parkeren?
Los hiervan zijn we toch enigszins verbaast over het gebrek aan overleg en transparantie in dit dossier. Gezien dit toch minstens over een deel van de publieke ruimte gaat, zou men toch kunnen veronderstellen dat een bestuur dat hoog oploopt met participatie en communicatie minstens de Gecoro en de commissie ruimte over de concrete invulling en plannen had kunnen inlichten of consulteren. Waarom is dit niet gebeurd?
Als laatste en niet onbelangrijke vraag hadden wij graag vernomen of alle aanpalende bewoners of gebruikers van de panden rondom het plein voldoende zijn betrokken en tevreden zijn met de plannen die nu werden vergund?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
Tijdens de vorige gemeenteraad hebben we een discussie gevoerd over het onderhouden van de dreven in het graafschap en meer bepaald over de dreven in Branst richting Weert en de dijken aan de zone Kortelander genaamd.
Volgens schepen Hoofd waren er goede redenen om al 30 jaar niets aan deze dreven te doen en hij stelde meteen het openbare karakter van deze dreven in vraag. Bovendien nam hij afstand van een realisatieovereenkomst tussen het Domein van Bornem en de gemeente die begin 2021 door de graaf en de toenmalige burgemeester werd ondertekend. Deze overeenkomst werd unaniem goedgekeurd in het college en ook in de gemeenteraad. Hij noemde dit voortschrijdend inzicht op basis van wat ‘men’ hem had gezegd en voegde er meteen verontschuldigend aan toe dat hij ook geen specialist ter zake is.
Dit is een vreemde voorstelling van de geschiedenis. De gemeente had al jaren een ondertekend document over het onderhoud van de kasteeldreef en heeft in de voorbije decennia dit onderhoud veel te weinig en niet oordeelkundig laten uitvoeren. De dreef was daardoor een soort maanlandschap met kraters. Enkele jaren geleden werd dan in het kader van het project Van Steen tot Steen een totaal ander wegdek aangelegd wat vooral zal blijven herinneren aan de naam van het project. Dit is echter maar een stukje van de hele drevenproblematiek of aanpak.
De verbinding van die dreef werd jaren geleden door de partij van schepen Hoofd aangepakt, helemaal door het graafschap via het Windgat tot aan de verbinding met Luipegem Kouter nabij de zone voor de ruiterhal. De techniek die toen werd toegepast was het vermalen van bestaande fracties in de ondergrond, toevoeging van gekeurd betonpuin en het bol aanleggen van het oppervlak waardoor het water naar de grachten kon lopen. Hiervoor werd een vergunning aangevraagd en ook ANB adviseerde het gebruik van deze toegevoegde materialen. De reden waarom bepaalde stukken niet mee werden aangepakt, waren voornamelijk omwille van een plan van aanpak en om budgettaire redenen. Men kon dan veronderstellen dat in de jaren daarop het project verder zou worden aangepakt en afgewerkt, maar niets was minder waar.
Toen ik in het begin van deze legislatuur aan onze milieuambtenaar de vraag stelde wat de meest ecologische en duurzame aanpak zou zijn voor de dreven die in bijzonder slecht waren, kreeg ik volgend antwoord:
Ongeveer 30 à 40 cm afgraven, een worteldoek leggen, drainagebuizen richten beide grachten en opvullen met gekeurd gebroken betonpuin. Toen ik mijn bezorgdheid uitdrukte over de reactie van het publiek kwamen de argumenten dat dit ecologischer was dan ontgonnen materialen en dat binnen geringe tijd het oppervlak zich zou vullen met zand en natuurlijke begroeiing.
Ondanks mijn herhaaldelijk aandringen werd er tot op heden nauwelijks iets gedaan aan het onderhoud van de dreven op enkele ondoordachte wanhoopspogingen na. Zo werd in de dreef waarover ik tijdens vorige raad aan de alarmbel heb getrokken voor enkele duizenden euro’s zavel verspreid wat de situatie alleen nog maar erger heeft gemaakt.
Blijkbaar liet de gemeente in de voorbije weken ook in een deel van het eerder vernoemd tracé de bodem opnieuw frezen. Onbegrijpelijke timing terwijl de helft van de omgeving tot een moeras was hervormd met als resultaat dat er in bepaalde zones een ware papperige toplaag ontstond waardoor verkeer haast onmogelijk werd waardoor verbodsborden dienden te worden geplaatst.
Zoals ik in de vorige raad had aangekondigd, heb ik een deurwaarder aangesteld om te komen vaststellen wat het resultaat was van jarenlange nalatigheid en wanbeleid.
Bij deze doen wij nog een laatste poging om aan het bestuur te vragen om in de eerstkomende weken met een degelijk plan van aanpak en engagement tot uitvoering op de proppen te komen. Indien men ook nu weer verzaakt om tot de nodige acties over te gaan rest er ons niets anders meer dan de gemeente aan te klagen wat uiteraard de laatste optie is.
Wij vragen de bevoegde schepen om dan ook in de komende raad verduidelijking te geven bij de recent uitgevoerde werken, verduidelijking over zijn standpunten tijdens de vorige raad en over de bereidheid om nu werkelijk de koe bij de horens te vatten.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
De voltallige gemeenteraad kreeg een mail van een bezorgde burger. Hierin werd melding gemaakt van overlast van jongeren en een sterk onveiligheidsgevoel in Branst. In de directe omgeving van de recreatiezone, de grot en de bosbanken is er reeds geruime tijd een problematiek die ondertussen al welbekend is bij zowel de gemeente als de politiediensten. Het lijkt er zeer sterk op dat de overlast die eerder voor ernstige opschudding zorgde aan de site van het Hemelhof zich nu verplaatst heeft naar voordien Mariekerke en nu ook Branst. Buurtbewoners, vrijwilligers op de recreatiezone tot zelfs toevallige passanten worden met weinig respect aangesproken en zelf bedreigd.
Net zoals in Bornem centrum dringen wij er ook nu op aan om hier op een gerichte en efficiënte manier in te grijpen. Wij vragen dan ook om de politiediensten op regelmatige basis te laten patrouilleren en bij een melding, massaal ter plaatse te komen om de amokmakers te kunnen vatten en indien nodig te verbaliseren. Ten slotte lijkt het ons ook aangewezen om ook hier het plaatsen van een veiligheidscamera ernstig te overwegen om het veiligheidsgevoel enerzijds te verhogen en anderzijds meer controle te kunnen uitoefenen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
Vorig jaar stelden wij reeds een vraag over de toekomst van ons gemeentelijk zwembad. Er werd toen verklaard dat men een voorbereidend onderzoek zou voeren dat nog moest uitgevoerd worden. Men kende toen enkel de theoretische scanario’s, er zou in 2023 en 2024 een voorbereidend onderzoek worden uitgevoerd. De schepen voegde er wel aan toe dat de toekomst van het zwembad een beleidskeuze is en moet opgenomen worden in het strategisch meerjarenplan van de volgende ploeg.
Er werd verklaard extra inspanningen te leveren om de aantrekkelijkheid van het zwembad blijvend te vergroten, en met succes. Een aantal onderhoudswerken werden ondertussen uitgevoerd.
We waren dan ook verrast toen we vernamen dat tijdens de voorstelling van het masterplan voor ons centrum, een schepen aan de pers verklaard heeft dat het zwembad in onze gemeente zou verdwijnen en dat er bij de buren uit Puurs-Sint-Amands een nieuw zwembad zou gebouwd worden.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Een maand geleden vernamen we van een mede-eigenaar dat een pand naast de kinderopvang in de Van Haelenstraat 22 te Hingene te koop zal worden aangeboden. De persoon in kwestie gaf een mandaat om in haar naam te onderhandelen met de gemeente of andere geïnteresseerden om een nakende openbare verkoop of verkoop via Biddit te voorkomen. Het plannetje van het bewuste perceel werd na de vorige raad overgemaakt aan de burgemeester evenals de richtprijs voor de totaliteit.
Gezien de ervaring met de vorige Biddit oefening, waarbij deze raad het bestuur een mandaat gaf om binnen een bepaald budget een pand te kopen en wat mislukte, lijkt een onderhandelde oplossing meer aangewezen.
De druk op die omgeving is iedereen bekend en de parking tegenover de school die weldra verdwijnt zal de situatie zeker niet verbeteren. Het perceel zou kunnen worden opgesplitst in twee delen waarbij het deel aan de straatzijde kan worden aangeboden voor meersgezinswoningen. De grote tuin zou kunnen dienst doen als extra toegang, parking voor personeel, de weg naar de achterliggende verkaveling zou kunnen worden verbreed…. Te vroeg om alle concrete mogelijkheden in kaart te brengen maar duidelijk een opportuniteit waarvan wij menen dat het bestuur deze zou moeten kunnen grijpen. De optie dat ook Woonveer deze tuinzone zou kunnen gebruiken voor een grotere vernieuwing van de achterliggende wijk wordt hierdoor niet volledig uitgesloten maar de overweging van wat nu voor deze omgeving primeert zou toch ook nog eens opnieuw kunnen gemaakt worden.
Latere verwerving van kleinere aanpalende percelen kan ook een goede optie zijn om te overwegen maar daarvoor is er nu geen tijdsdruk.
Indien de meerderheid van de raad dit wenselijk vindt zouden we nu een vork kunnen aanbieden aan het bestuur waarbinnen een direct bod aan de eigenaar zou kunnen worden gedaan. Indien het bestuur meent dat dit een zinvolle beslissing kan zijn stellen wij voor om een bod uit te brengen op de tuinzone van 250000 € met een marge van 10%. Juiste opsplitsing te bepalen in overleg met eigenaar en dienst omgeving.
Dit is op basis van de informatie die mij werd overgemaakt door één van de eigenaars. Indien er nadien meer tijd zou zijn en deze goedkeuring niet nodig was zijn er ook geen nadelen verbonden aan deze goedkeuring en machtiging.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
De voorzitter sluit de zitting op 11/06/2024 om 21:42.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad