Terug
Gepubliceerd op 10/11/2022

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 08/11/2022 - 20:00 Zaal 1 CC Ter Dilft
  • Openbaar

    • Financiële dienst

      • Aanpassing beheersovereenkomst gemeente - autonoom gemeentebedrijf Bornem - activiteiten abdij

        Goedgekeurd

        Er werd gekozen om de activiteiten van de abdij via het AGB te laten gebeuren.

        De nieuwe beheersovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd. 

      • Retributie op werken aan nutsvoorzieningen op gemeentelijk openbaar domein

        Goedgekeurd

        Fluvius is bereid om een retributie te betalen voor de hinder/schade die hun werken hebben op het gemeentelijk openbaar domein. In ruil vragen ze om hiervoor een retributiereglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2023 en eindigend op 31 december 2025.

        Dit retributiereglement wordt ter goedkeuring voorgelegd.

      • Retributie op betalend parkeren - uitbreiding zorgparkeren

        Goedgekeurd

        Op de gemeenteraad van mei 2020 werd het principe van het zorgparkeren goedgekeurd en op de gemeenteraad van juni 2020 werd het zorgparkeren opgenomen in het  "Retributiereglement op betalend parkeren". 

        Op de gemeenteraad van januari 2021 werd na gunstige evaluatie beslist om het zorgparkeren gratis te houden tot 31 december 2025, en dit ook zo op te nemen in het retributiereglement op betalend parkeren.

        Op dit moment is de zorgverlenerskaart enkel toegankelijk voor artsen en verpleegkundigen die officieel werden erkend door het RIZIV. Vanwege de grote vraag wordt nu voorgesteld om de doelgroep uit te breiden met “zorgverleners met een erkenning door de Vlaamse gemeenschap als zorgverstrekkende". Op die manier wordt de zorgverlenerskaart ook toegankelijk voor verzorgenden, thuiszorgverstrekkers en chauffeurs van de mindermobielencentrale (naast de groep zorgverleners met  RIZIV-nummer, zijnde voor huisartsen, kinesisten, erkende thuisverpleegkundigen). 

        Dit is een uitzondering op het principe van betalend parkeren en dient expliciet te worden voorzien in het retributiereglement. De aanpassing van dit reglement wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

      • Verkoop kadastrale percelen B910f en B915m

        Goedgekeurd

        Op 10 mei 2022 ging de gemeenteraad akkoord met de verkoop van de kadastrale percelen B910f en B915m gelegen langs de Rijksweg via de goedkeuring van de compromis.  Op deze gemeenteraad wordt voorgelegd om deze verkoop officieel goed te keuren.

    • Omgeving

      • Definitieve aanvaarding nieuwe straatnaam verkaveling Benedenstraat - OMG20210007VK : 't Eegaelhof

        Goedgekeurd

        Op 10/11/2021 werd een omgevingsvergunning tot verkavelen goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen.
        Deze aanvraag gaat over het ontwikkelen van een binnengebied (Benedenstraat, Branst) met nieuwe wegenis.
        Gezien de ligging van de aanvraag kan er niet aangesloten worden op een bestaande straat, waardoor er een nieuwe straatnaam nodig is.

        Hiervoor dient de procedure voor het geven van een nieuwe straatnaam te worden doorlopen. Aan de gemeenteraad wordt de aanvaarding van deze nieuwe straatnaam voorgelegd.

      • Principiële goedkeuring deelname "Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0"

        Goedgekeurd

        Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact sinds 2021 de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.0 (LEKP 2.0) geeft een vervolg aan het Lokaal Energie en Klimaatpact van 2021 (LEKP 1.0) en bevat een aanscherping van de klimaatambities die in LEKP 1.0 werden vooropgesteld. Onder LEKP 2.0 versie werden zes doelstellingen vernieuwd met het oog op het versnellen van de transitie. 

        Door het pact te ondertekenen bevestigt de organisatie haar reeds gegeven engagement om actie te ondernemen (o.a. ondertekening burgemeestersconvenant 2030, LEKP 1.0).

        Het Lokaal Energie- en Klimaatpact wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

    • Secretariaat

      • Aanpassing meldingen- en klachtenreglement

        Goedgekeurd

        Het proces rond de behandeling van meldingen en klachten werd intern doorgelicht en vereenvoudigd. Naar aanleiding hiervan zijn enkele kleine aanpassingen in het ondersteunende reglement noodzakelijk. 

        Belangrijkste aanpassingen in het reglement zijn:

        - meldingen kunnen ook anoniem worden ingediend 

        - de communicatiedienst heeft geen coördinerende rol meer. In het reglement wordt dit toegewezen aan de algemeen directeur, die hiervoor een personeelslid kan aanduiden.

        Aan de gemeenteraad wordt dit aangepaste reglement ter goedkeuring voorgelegd.

      • Ivarem - bijzonder algemene vergadering 9 december 2022

        Goedgekeurd

        Op 9 december 2022 gaat er een bijzondere algemene vergadering van Ivarem door. De gemeenteraad dient te beraadslagen over de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering en dient een opdracht te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger om op deze zitting te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. Onze afgevaardigde met stemmenaandeel is Dirk Zoldermans. Onze afgevaardigde zonder stemmenaandeel is Gil Van den Berghe.

      • Pidpa - buitengewone algemene vergadering 16 december 2022

        Goedgekeurd

        Op 16 december 2022 gaat er een buitengewone algemene vergadering van Pidpa door. De gemeenteraad dient te beraadslagen over de agenda en de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering en dient een opdracht te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger om op deze zitting te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. De voorgedragen vertegenwoordiger is François De Clercq.

      • Igemo - algemene vergadering 2 december 2022

        Goedgekeurd

        Op 2 december 2022 vindt er een algemene vergadering van Igemo plaats. De gemeenteraad dient te beraadslagen over de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering en dient een opdracht te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger om op deze zitting te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. Onze afgevaardigde met stemmenaandeel is Gil Van den Berghe. Onze afgevaardigde zonder stemmenaandeel is Saadet Gülhan.

    • ICT en Informatiebeheer

      • Toetreding tot raamovereenkomst VITO

        Goedgekeurd

        VITO heeft een raamovereenkomst voor “AANKOOP OF HUUR VAN ICT-APPARATUUR (Hardware &Software) VOOR EEN DATACENTER MET BIJHORENDE DIENSTEN”
        Mits een beslissing van de gemeenteraad kan de gemeente beroep doen op dit raamcontract. 

    • Raadsleden

      • Diyanet in Bornem: stand van zaken (Vlaams Belang)

        Goedgekeurd
      • Hoe sterk communiceert ons gemeentebestuur? (Vlaams Belang)

        Goedgekeurd
      • Gratis krediet voor recycleerbaar afval en asbest stand van zaken? (Vlaams Belang)

        Goedgekeurd
      • STEKR (onafhankelijk raadslid)

        Goedgekeurd
      • Gemeenschapshuizen (onafhankelijk raadslid)

        Goedgekeurd