Terug
Gepubliceerd op 22/10/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 21/10/2024 - 12:00

Tijdelijke politieverordening mindervalideparkeerplaats Stationsstraat 15

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • Gecoördineerde nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
  • Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden worden bepaald
  • Bepalingen van het Gemeentedecreet, de uitvoeringsbesluiten en de ministeriële omzendbrieven ter zake
  • Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikel 56
situering

De geplande werken aan een pand in de Stationsstraat 16, met vergunning (dossiernummer gemeente: OMG_20210381) vereisen de tijdelijke inname van een deel van het openbaar domein, inclusief de mindervalideparking aan Stationsstraat 18.

De eigenaars van dit pand hebben de aanvraagprocedure gevolgd voor een toelating inname openbaar domein voor 3 parkeervakken. In hun aanvraag vragen zij om de mindervalideparking hierbij op te nemen. 

motivering

Dienst Patrimonium - team mobiliteit stelt dat de inname van de mindervalideparking noodzakelijk is vanwege 

  • het gebruik van een afvalcontainer + om deze te laden en lossen
  • werfwagens van de aannemer zodat deze het materiaal om de werken uit te voeren ter beschikking heeft
  • werken blijven langs 1 zijde van de straat waardoor de veiligheid van alle betrokken personen op de werfzone gewaarborgd is 
  • werken blijven langs 1 zijde van de straat, wat de vlotheid van de werken bevorderd

De inname van de mindervalideparking zal tijdelijk ongemak veroorzaken voor mindervalide gebruikers. Om de houders van een mindervalideparkeerplaats geen hinder te laten ondervinden van de werken tijdens het in- en uitstappen van hun voertuig stelt dienst Patrimonium - team mobiliteit de alternatieve parkeerplaats te voorzien aan Stationsstraat 15. De parkeerplaats is eigendom van de gemeente Bornem en hier kan een mindervalidenparkeerplaats worden voorzien.

Om deze maatregel zo snel mogelijk te kunnen invoeren dient er een tijdelijke politieverordening op het wegverkeer uitgevaardigd te worden zodat de houders van een mindervalideparkeerkaart, de kans krijgt zich toch in deze straat/zone te parkeren.

De werken zijn gestart op 15 oktober 2024 en staan ingepland om te eindigen op 30 november 2024. Door onvoorziene omstandigheden tijdens de werken kan hier een verlenging noodzakelijk zijn.

financiële aspecten

Het bord E9a ter hoogte van Stationsstraat 18 wordt afgedekt door onze technische dienst.

Er wordt voor de periode 15 oktober tot en met 30 november 2024 een bord E9a voorzien op de parkeerplaats ter hoogte van Stationsstraat 15 door de technische dienst.

besluit

Enig artikel

De tijdelijke politieverordening voor de mindervalidenparkeerplaats ter hoogte van Stationsstraat 15 wordt goedgekeurd. Dit voor de tijdelijke vervanging van de mindervalidenparkeerplaats ter hoogte van Stationsstraat 18.