Naar aanleiding van meldingen uit het buurtcomité werd een onderzoek opgestart naar de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van Weert.
Het college gaf op 29 januari 2024 de goedkeuring voor het dossier Weert, waarbij verschillende maatregelen werden uitgewerkt om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren.
Er werd onderzocht of een fietszone een oplossing zou kunnen bieden aan de veiligheid voor de fietsers.
Binnen een fietszone is de snelheid beperkt tot 30 km/u. Het gemotoriseerd verkeer mag fietsers niet inhalen.
Om de veiligheid van de fietsers in de zone Appeldijkstraat-Scheldestraat-Dijkstraat en Binnendijkstraat te verbeteren wordt een fietszone ingevoerd.
Deze maatregel heeft betrekking tot wegen waarover de gemeente het beheer heeft: Appeldijkstraat – Scheldestraat – Dijkstraat en Binnendijkstraat.
Kostprijs aankoop borden en palen. Plaatsing door eigen diensten.
Artikel 1: In de zone tussen Appeldijkstraat 20 en Binnendijkstraat 1 enerzijds en Dijkstraat 2a anderzijds wordt een fietszone ingevoerd.
Artikel 2: De reglementering “fietszone” wordt ter kennis gebracht met de borden F111 en F113.
Artikel 3: Dit besluit wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2 te 1000 Brussel.