Terug
Gepubliceerd op 13/02/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 05/02/2024 - 12:00

Aanvullend reglement: fietszone Weert

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijke kader
  • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
  • De nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis, 134 en 135
  • Gelet op het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 en latere wijzigingen houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Gelet op het Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 en latere wijzigingen waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald;
  • decreet van 16/05/2008 betreffende de aanvullende reglementen over het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • besluit van de Vlaamse regering van 23/01/2009 betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
  • omzendbrief MOB/2009/01 van 03/04/2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer
situering

Naar aanleiding van meldingen uit het buurtcomité werd een onderzoek opgestart naar de verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid van Weert.

Het college gaf op 29 januari 2024 de goedkeuring voor het dossier Weert, waarbij verschillende maatregelen werden uitgewerkt om de verkeersveiligheid en leefbaarheid te verbeteren.

Er werd onderzocht of een fietszone een oplossing zou kunnen bieden aan de veiligheid voor de fietsers.

motivering

Binnen een fietszone is de snelheid beperkt tot 30 km/u. Het gemotoriseerd verkeer mag fietsers niet inhalen.

Om de veiligheid van de fietsers in de zone Appeldijkstraat-Scheldestraat-Dijkstraat en Binnendijkstraat te verbeteren wordt een fietszone ingevoerd.

Deze maatregel heeft betrekking tot wegen waarover de gemeente het beheer heeft: Appeldijkstraat – Scheldestraat – Dijkstraat en Binnendijkstraat.

financiële aspecten

Kostprijs aankoop borden en palen. Plaatsing door eigen diensten.

besluit

Artikel 1: In de zone tussen Appeldijkstraat 20 en Binnendijkstraat 1 enerzijds en Dijkstraat 2a anderzijds wordt een fietszone ingevoerd.

Artikel 2: De reglementering “fietszone” wordt ter kennis gebracht met de borden F111 en F113.

Artikel 3: Dit besluit wordt ter goedkeuring overgemaakt aan de Afdeling Beleid Mobiliteit en Verkeersveiligheid, departement Mobiliteit en Openbare Werken, Vlaamse Overheid, Koning Albert II-laan 20 bus 2 te 1000 Brussel.