Terug
Gepubliceerd op 26/11/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 18/11/2024 - 12:00

PRJ Sint - Amandsesteenweg: Tijdelijke politieverordening voor de werken SAS Fase 4

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • Gecoördineerde nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis
  • Wet betreffende de politie over het wegverkeer van 16 maart 1968
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Ministerieel Besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden worden bepaald
  • Bepalingen van het Gemeentedecreet, de uitvoeringsbesluiten en de ministeriële omzendbrieven ter zake
situering

Dienst mobiliteit staat in voor de opmaak van tijdelijke politieverordeningen bij tijdelijke verkeerssituaties, zoals tijdens de werken aan de Sint-Amandsesteenweg fase 4.

motivering

Dienst mobiliteit maakte na overleg met de politie een tijdelijke politieverordening op voor de tijdelijke signalisatie SAS Fase 4:

1. Omleidingsroute oost

Optie 1: (zie afbeelding in bijlage)

-        Bareldreef (ikv schoolomgeving) ontlasten als omleidingsroute zoals eerst gecommuniceerd (blauw kruisje)

-        Het gedeelte Boskant en Galgenbergstraat, dat aansluit op de Sint – Amandsesteenberg

                                i.    Invoeren dubbele richting ifv de bereikbaarheid van de woningen

                                ii.   Boskant: geen invoering parkeerverbod,  parkeren enkel toelaten in parkeervakken

                                iii.  Galgenbergstraat: geen invoering parkeerverbod, parkeren enkel toelaten in parkeervakken

-        Snelheid omleiding:

                                i.    Breevenstraat: behoud 30km/u

                                ii.   Barelstraat: Breevenstraat tot Bareldreef: behoud 30km/u

                                iii.  Barelstraat: Bareldreef tot Oppuursesteenweg: behoud 50 km/u

                                iv.  Oppuursesteenweg: behoud 50km/u

                                v.   Boskant: behoud 50km/u

                                vi.  ’ t Hoogste: Kattestraat tot Sint - Amandsesteenweg: verlagen naar 30km/u

-        Parkeerverbod omleiding:

                         i.    Breevenstraat: geen parkeerverbod

                         ii.   Barelstraat: Absveldstraat tot Barelveldweg: behoud parkeerverbod

                        iii.    Barelstraat: Barelstraat huisnr 209 tot Oppuursesteenweg: behoud parkeerverbod

                        iv.    Oppuursesteenweg: geen parkeerverbod

                        v.     Boskant: geen parkeerverbod

                        vi.    ’ t Hoogste: Kattestraat  tot Sint - Amandsesteenweg: parkeerverbod plaatsen

-        Behoud van de huidige dubbele richting in ‘t Hoogste en stuk Boskant (zijde Oppuursesteenweg)

                                 i.     Nadelen:

          • Stijging van het aantal voertuigen op ‘t Hoogste en Boskant, waar de wegbreedte tussen de 3 à 4m schommelt.

                                 ii.    Voordelen:

          • Bereikbaarheid voor de bewoners van ‘t Hoogste, Boskant, incl landbouwers, eigenaar B&B,… uit de verschillende richtingen
          • Mogelijks gedeeltelijke ontlasting van verkeer op de Kloosterstraat
          • Geen specifieke handhaving vereist

      Optie 2:

-        Bareldreef (ikv schoolomgeving) ontlasten als omleidingsroute zoals eerst gecommuniceerd (blauw kruisje)

-        Het gedeelte Boskant en Galgenbergstraat, dat aansluit op de Sint – Amandsesteenweg:

                                 i.     Invoeren dubbele richting ifv de bereikbaarheid van de woningen

                                ii.     Boskant: geen invoering parkeerverbod,  parkeren enkel toelaten in parkeervakken

                                iii.    Galgenbergstraat: geen invoering parkeerverbod

-        Snelheid omleiding:

                         i.     Breevenstraat: behoud 30km/u

                        ii.     Barelstraat: Breevenstraat tot Bareldreef: behoud 30km/u

                       iii.      Barelstraat: Bareldreef tot Oppuursesteenweg: behoud 50 km/u

                       iv.      Oppuursesteenweg: behoud 50km/u

                        v.      Boskant: behoud 50km/u

                       vi.      ’ t Hoogste:

          • Kattestraat tot ’ t Hoogste 49: behoud 50km/u
          • ’ t Hoogste 49 tot Sint - Amandsesteenweg: verlagen naar 30km/u

-        Parkeerverbod omleiding:

                                i.     Breevenstraat: geen parkeerverbod

                               ii.     Barelstraat: Absveldstraat tot Barelveldweg: behoud parkeerverbod

                              iii.     Barelstraat: Barelstraat huisnr 209 tot Oppuursesteenweg: behoud parkeerverbod

                              iv.     Oppuursesteenweg: geen parkeerverbod

                               v.     Boskant: geen parkeerverbod

                              vi.     ’ t Hoogste:

          • Kattestraat tot ’ t Hoogste 49: geen parkeerverbod
          • ’ t Hoogste 49 tot Sint - Amandsesteenweg: parkeerverbod plaatsen

-        Invoering van plaatselijk enkele richting  t‘ Hoogste en Boskant

                               i.      Nadelen:

          • Stijging van het aantal voertuigen in Kloosterstraat en Luipegem
          • Moeilijke handhaving UPV Boskant en begin enkele richting ’ t Hoogste na 500m dubbele richting

                               ii.      Voordelen:

          • Ontlasting bebouwde stuk ’t Hoogste grenzend aan SAS
          • Bereikbaarheid voor de bewoners van ‘t Hoogste, Boskant, incl landbouwers (behalve ’ t Hoogste huisnr 61 en Whisperinghorses), eigenaar B&B,… uit de verschillende richtingen

2. Omleidingsroute west

  • Kloosterstraat:
    • Behoud gedeeltelijk parkeerverbod
    • Behoud snelheidsverlaging 30km/u
  • Luipegem:
    • Geen parkeerverbod
    • Geen snelheidsverlaging buiten de bestaande zone 30

3. Zwaar vervoer

Dienst mobiliteit en de politie adviseren om momenteel geen aanpassingen te doen mbt de signalisatie van zwaar vervoer. Reden hiervoor is dat er door de politie momenteel geen problemen worden vastgesteld. Er kan momenteel op de huidige signalisatie niet gehandhaafd worden, maar wel gesensibiliseerd.

4. Werfzone inclusief omliggende straten

  • Bij het naderen van de werfzone wordt een snelheidsverlaging naar 30km/u ingevoerd.
  • Doorgangsverbod:
    • Tijdens de werken aan Sint – Amandsesteenweg Fase 4 is er op de Sint – Amandsesteenweg tussen Bareldreef en de werfzone een doorgangsverbod voor fietsers ingevoerd vanaf een afstand van 350m. Tijdens de werken aan Sint – Amandsesteenweg Fase 4 is er op de Branstsedreef tussen doorsteek Anemonenlaan en de werfzone een doorgangsverbod voor fietsers ingevoerd vanaf een afstand van 230m. Reden hiervoor is om fietsers tijdig te signaleren dat ze de omleiding dienen te nemen en om zich zo niet vast te rijden op de werfzone.

    • Tijdens de werken aan Sint – Amandsesteenweg Fase 4 is er in enkele straten een doorgangsverbod uitgezonderd plaatselijk verkeer, ingevoerd.

      • Boskant huisnr 28 tot aan de werfzone
      • Galgenbergstraat
      • Grootheide tussen Sint – Amandsesteenweg en Korenbloemlaan
      • Sint – Amandsesteenweg tussen Bareldreef en de werfzone
  • Invoeren tweerichtingsverkeer:

    Tijdens de werken aan Sint – Amandsesteenweg Fase 4 wordt het BEV in de Galgenbergstraat en Boskant tussen Galgenbergstraat en Sint – Amandsesteenweg opgeheven.  De reden hiervoor is de bereikbaarheid van deze straten gedurende fase 4 van de werken.

5. Voorsignalisatie

Er wordt aanvullend aan de huidige voorsignalisatie extra voorsignalisatie voorzien komende van de Puursesteenweg, Branstsedreef en Weertstraat

6. Bereikbaarheid Bremlaan 

Gedurende het grootste deel van fase 4 zal de Bremlaan toegankelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer langs de Bremlaan of langs de doorgang tussen Sint - Amandsesteenweg huisnr 366 en Bremlaan 11A. Slechts enkele dagen zal er omwille van de werken geen doorgang mogelijk zijn voor gemotoriseerd verkeer, enkel als voetganger. Deze maatregel werd vooraf besproken met de aannemer en zal zoals de andere maatregelen gecommuniceerd worden met de bewoners.

De vraag wordt aan Woonveer gesteld om doorgang te verlenen tussen Sint - Amandsesteenweg huisnr 366 en Bremlaan 11A. Na fase 4 wordt de doorgang terug hersteld in oorspronkelijke staat.

De ingrepen zijn van tijdelijke aard en gelden vanaf eind december 2024 tot het einde van fase 4 (+/-maart 2025) van de werken aan Sint-Amandsesteenweg.

financiële aspecten

De plaatsing en bekostiging van de markeringen en verkeersborden wordt opgenomen door de aannemer.

besluit

Artikel 1:

De tijdelijke politieverordening (zie bijlage) met betrekking tot de tijdelijke signalisatie fase 4 SAS (parkeerverbod, snelheidsverlaging naar 30km/u, doorgangsverbod (werfzone), doorgangsverbod (fietsers), doorgangsverbod (incl afslagverbod) uitgezonderd plaatselijk verkeer en invoeren tweerichtingsverkeer) wordt goedgekeurd. De ingrepen zijn van tijdelijke aard en gelden vanaf eind december 2024 tot het einde van fase 4 (+/-maart 2025) van de werken aan Sint-Amandsesteenweg.

Artikel 2:

Voor de circulatie van omleiding oost gaat het college akkoord met optie 1: 'Behoud tweerichtingsverkeer op de volledige omleiding oost en het structureel optimaliseren van de bestaande uitwijkmogelijkheden' (zie bijlage)

Artikel 3:

De tijdelijke politieverordening (zie bijlage) in functie van de bereikbaarheid van de woonwijk Bremlaan tijdens deze fase wordt goedgekeurd na overleg met de aannemer en Woonveer.

Artikel 4:

De groene zone in de hoek van het kruispunt Branstsedreef en Sint-Amandsesteenweg (zijde Bremlaan) zal als tijdelijke parking ingericht worden.