De voorzitter opent de zitting op 18/04/2023 om 21:41.
Het huishoudelijk reglement van de ocmw-raad werd goedgekeurd op 21 april 2020. In het huidige regelement waren o.a. geen bepalingen opgenomen inzake digitale vergaderen. Van de gelegenheid werd ook gebruik gemaakt om andere bepalingen in het reglement duidelijker te omschrijven.
De aanpassing van het huishoudelijk reglement betreft:
Geen
Enig artikel
Het huishoudelijk reglement wordt aangepast zoals in bijlage in dit besluit
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat iedere gemeente moet beschikken over een organisatiebeheersingssysteem. Dit wordt vastgelegd door de algemeen directeur in overleg met het managementteam. Het algemene kader van dit systeem wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
De raad keurde in 2019 een kader organisatiebeheersing goed. In dit kader was opgenomen dat de expert organisatiebeheer, na aanwerving, het te doorlopen traject rond zelfevaluatie en rapportering verder diende uit te werken.
Het voorgelegde kader is gebaseerd op de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van de Vlaamse overheid. Het vertrekt vanuit een zelfevaluatie, waarna op basis van een risicoanalyse beheersmaatregelen worden opgezet. Jaarlijks wordt aan de raad hierover gerapporteerd.
Het goedgekeurde kader uit 2019 werd verfijnd wat betreft de concrete invulling van de zelfevaluatie en rapportering. In de aangepaste nota organisatiebeheersing wordt de nieuwe werkwijze vastgelegd. Er zal één keer per legislatuur een zelfevaluatie worden uitgevoerd door het managementteam met input van de diensthoofden. De resultaten hiervan worden meegenomen in de ambtelijke ambitienota en kunnen nadien eventueel ook in het meerjarenplan worden opgenomen.
Geen.
Enig artikel
DeOCMW-raad keurt het kader organisatiebeheersing, zoals voorgesteld in de nota als bijlage, goed.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Op 11 juni 2019 keurde de gemeenteraad het kader organisatiebeheersing goed. Deze nota werd ook toegelicht op de gemeenteraadscommissie algemeen bestuur van 4/06/2019. Dit kader bevat de krijtlijnen op basis waarvan de organisatie ervoor wil zorgen dat ze:
a. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
b. de wetgeving en procedures naleeft;
c. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
d. effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
e. de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op de raad van 18 april 2022 werd het aangepast kader organisatiebeheersing ter goedkeuring voorgelegd. Hierin werd de werkwijze rond de zelfevaluatie verfijnd.
Als bijlage, ter kennisgeving, een overzicht van de grotere organisatiebrede acties ondernomen en gepland met betrekking tot organisatiebeheersing.
geen
Enig artikel
De ocmw-raad neemt akte van de rapportage i.v.m. organisatiebeheersing, zoals toegevoegd in bijlage.
De voorzitter sluit de zitting op 18/04/2023 om 21:44.
Namens ocmw-raad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter ocmw-raad