Terug
Gepubliceerd op 14/06/2023

Notulen  ocmw-raad

di 18/04/2023 - 21:00 Landhuis
Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter ocmw-raad
Greet De bruyn, voorzitter vast bureau
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, leden vast bureau
Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, ocmw-raadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, ocmw-raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 18/04/2023 om 21:41.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Aanpassing huishoudelijk reglement ocmw-raad

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 25, 38, 278
        • het ocmw-raadsbesluit van 21 april 2020 betreffende de aanpassing van het huishoudelijk reglement
        situering

        Het huishoudelijk reglement van de ocmw-raad werd goedgekeurd op 21 april 2020. In het huidige regelement waren o.a. geen bepalingen opgenomen inzake digitale vergaderen. Van de gelegenheid werd ook gebruik gemaakt om andere bepalingen in het reglement duidelijker te omschrijven.

        motivering

        De aanpassing van het huishoudelijk reglement betreft:

        • De manier van toevoegen van bijkomende vragen
        • Toevoegen van bepalingen rond digitale gemeenteraadsvergaderingen
        • De afspraken rond het debat, de frequentie en de tijd.
        • Naamswijziging van de factie iedereen Bornem in Vooruit-Open VLD
        financiële aspecten

        Geen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Verdaagd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Het huishoudelijk reglement wordt aangepast zoals in bijlage in dit besluit 

      • Kader organisatiebeheersing - aanpassing

        wettelijk kader
        • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 77 en art 219
        situering

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat iedere gemeente moet beschikken over een organisatiebeheersingssysteem. Dit wordt vastgelegd door de algemeen directeur in overleg met het managementteam. Het algemene kader van dit systeem wordt vastgesteld door de gemeenteraad.

        De raad keurde in 2019 een kader organisatiebeheersing goed. In dit kader was opgenomen dat de expert organisatiebeheer, na aanwerving, het te doorlopen traject rond zelfevaluatie en rapportering verder diende uit te werken.

        motivering

        Het voorgelegde kader is gebaseerd op de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van de Vlaamse overheid. Het vertrekt vanuit een zelfevaluatie, waarna op basis van een risicoanalyse  beheersmaatregelen worden opgezet. Jaarlijks wordt aan de raad hierover gerapporteerd.

        Het goedgekeurde kader uit 2019 werd verfijnd wat betreft de concrete invulling van de zelfevaluatie en rapportering. In de aangepaste nota organisatiebeheersing wordt de nieuwe werkwijze vastgelegd. Er zal één keer per legislatuur een zelfevaluatie worden uitgevoerd door het managementteam met input van de diensthoofden. De resultaten hiervan worden meegenomen in de ambtelijke ambitienota en kunnen nadien eventueel ook in het meerjarenplan worden opgenomen. 

        financiële aspecten

        Geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        DeOCMW-raad keurt het kader organisatiebeheersing, zoals voorgesteld in de nota als bijlage, goed. 

      • Rapportage organisatiebeheersing 2023

        wettelijk kader
        • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 219
        situering

        Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.

        motivering

        Op 11 juni 2019 keurde de gemeenteraad het kader organisatiebeheersing goed. Deze nota werd ook toegelicht op de gemeenteraadscommissie algemeen bestuur van 4/06/2019. Dit kader bevat de krijtlijnen op basis waarvan de organisatie ervoor wil zorgen dat ze:

        a. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
        b. de wetgeving en procedures naleeft;
        c. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
        d. effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
        e. de activa beschermt en fraude voorkomt.

        Op de raad van 18 april 2022 werd het aangepast kader organisatiebeheersing ter goedkeuring voorgelegd. Hierin werd de werkwijze rond de zelfevaluatie verfijnd.

        Als bijlage, ter kennisgeving, een overzicht van de grotere organisatiebrede acties ondernomen en gepland met betrekking tot organisatiebeheersing.

        financiële aspecten

        geen

        besluit

        Enig artikel

        De ocmw-raad neemt akte van de rapportage i.v.m. organisatiebeheersing, zoals toegevoegd in bijlage.

De voorzitter sluit de zitting op 18/04/2023 om 21:44.

Namens ocmw-raad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Luc De boeck
voorzitter ocmw-raad