De werking binnen de abdij wordt periodiek geëvalueerd. Op basis van deze evaluaties zijn er enkele aanpassingen gewenst van het huidige retributiereglement werking abdij Bornem.
Het gaat om de volgende aanpassingen:
Op 12 september 2021 werd de abdij Bornem officieel geopend.
Op basis van ervaring van de werking van de abdij Bornem worden er enkele aanpassingen doorgevoerd in het retributiereglement.
De werking van de abdij gebeurt via het AGB. In de beheersovereenkomst is voorzien dat de gemeenteraad de grote lijnen van eventuele retributies dient goed te keuren.
Het gaat hier over tarieven die van toepassing zijn voor de prestaties of dienstverlening geleverd in functie van de abdijwerking en de archiefwerking voor externen.
Bornem heeft zwaar geïnvesteerd in de Abdij van Bornem. Het is billijk om een tussenkomst te vragen voor de onderhouds- en uitbatingskosten die dergelijke site met zich meebrengen.
Het is de Bornemse inwoner die via de belastingen de infrastructuur en de werking van deze infrastructuur voornamelijk betaalt. De gemeente vangt via prijssubsidies de tekorten binnen het AGB op. Het is daarom te verantwoorden om een onderscheid te maken tussen de Bornemse inwoner en de niet-Bornemse inwoner.
Op enkele tarieven is er een aparte categorie voor jongeren onder de 18 jaar en Bornemse studenten die officieel zijn ingeschreven in een school hoger onderwijs en die dus beschikken over een studentenkaart. De jongeren onder de 18 jaar en de studenten die studeren in een school hoger onderwijs vallen in de meeste gevallen nog onder de verantwoordelijkheid van hun ouders en beschikken niet of in minimale mate over eigen inkomsten.
De erkende Bornemse verenigingen zetten zich in voor de het gemeenschapsleven van Bornem. Als appreciatie voor hun inzet kunnen erkende Bornemse verenigingen tegen een goedkoper groepstarief de abdij bezoeken.
De voornaamste kost van het lokale bestuur Bornem bestaat uit de personeelskosten. De personeelskosten worden aangepast op basis van de gezondheidsindex, het is daarom logisch dat Bornem de tarieven jaarlijks aanpast op basis van de wijziging van deze gezondheidsindex. Om redenen van efficiëntie zal het nieuwe tarief na de indexatie worden afgerond op 50 cent.
De samenstelling van de Raad van Bestuur en de Gemeenteraad is dezelfde en de vergaderingen hebben op dezelfde dag plaats, het is daarom efficiënter om hetzelfde reglement te laten goedkeuren door beide organen. De Raad van Bestuur doet dit met de bedoeling om de werking van het AGB minstens break-even te maken en de gemeenteraad met de intentie om de maximale grenzen van de tarieven te bepalen.
De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
De financiële gevolgen zijn opgenomen in het SMJP 2020-2025.
Artikel 1 Looptijd
Met ingang van 1 april 2024 wordt het huidige retributiereglement werking Abdij van Bornem vervangen door het reglement dat hierna volgt en dit voor een termijn eindigend op 31 december 2025. Dit retributiereglement vestigt retributies op bepaalde dienstverlening binnen de Abdij Bornem voor het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem.
Artikel 2 Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de persoon of organisatie die de aanvraag tot de specifieke dienstverlening doet.
Artikel 3 Tarieven bezoek abdij
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
met gids |
inwoner Bornem |
inwoner niet Bornem |
tot 6 jaar |
gratis |
gratis |
van 7 tot 18 jaar + studenten* |
€ 3 / persoon |
€ 4 / persoon |
vanaf 19 jaar |
€ 6 / persoon |
€ 8 / persoon |
groep op afspraak |
€ 150 / groep |
€ 150 / groep |
scholen |
€ 70/klas |
€ 100/klas |
erkende Bornemse verenigingen |
€ 100 / bezoek |
n.v.t. |
* Studenten: personen die beschikken over een studentenkaart uitgereikt door een erkende school hoger onderwijs.
zonder gids | inwoner Bornem | inwoner niet Bornem |
tot 6 jaar | gratis | gratis |
van 7 tot 18 jaar | € 2 / persoon | € 3 / persoon |
vanaf 19 jaar | € 4 / persoon | € 6 / persoon |
Voor fotoreportages is een retributie van € 70 /per begonnen uur van toepassing.
Voor een korte groepsrondleiding is een retributie van € 70 van toepassing
Artikel 4 Tarieven verhuur lokalen / terreinen
Verhuur per lokaal |
|
|
Refter / Kapittel / Kapel/ Pandgang/Pandhof/keuken |
€ 190 / dagdeel |
€ 340 / dag |
Bibliotheek |
€ 480 / dagdeel |
€ 900/ dag |
Er zijn 2 normale dagdelen:
Avond verhuur is beperkt mogelijk en is enkel op afspraak. Het avondtarief is het normale tarief + 120 euro voor 1 lokaal en 240 euro voor meerdere lokalen.
Per extra lokaal, 5% korting
In de tarieven is het gebruik van scherm en beamer inbegrepen.
Wanneer er gevraagd wordt om afspraken met een traiteur te maken wordt er een retributie van € 100 gevraagd per dag. De kosten van de traiteur worden rechtstreeks door de aanvrager betaald.
Artikel 5 Tarieven archiefwerking en documentatie
Reproducties
Artikel 6 Indexatie
De bedragen in artikels 3, 4 en 5 worden jaarlijks aangepast aan de gezondheidsindex (basis 2004). Ze worden op 01 januari van ieder jaar aangepast aan de index van de maand november van het voorgaande jaar volgens de formule:
R x I
i
R = tarief vastgesteld in artikels 2, 3, 4 en 5
I = index van de maand november van het voorgaande jaar
i = index van de maand november 2021 (basis 2004)
De aldus bekomen bedragen worden afgerond naar een veelvoud van 50 cent. Dit houdt in dat een geïndexeerd bedrag dat eindigt op 1,2,3,… en 24 eurocent wordt afgerond naar 0 cent. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 25, 26, 27,… en 74 eurocent wordt afgerond naar 50 cent. Het geïndexeerd bedrag dat eindigt op 75, 76, 77,… en 99 eurocent wordt afgerond naar een hogere euro en nul eurocent.
Artikel 7
De retributie moet betaald worden op het ogenblik van de aanvraag van de specifieke dienstverlening, tegen afgifte van een kwitantie.
Artikel 8
De invordering van de retributie gebeurt door de financieel directeur met alle hem door de wet ter beschikking gestelde middelen.
Artikel 9 Afkondiging
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur.