De voorzitter opent de zitting op 09/09/2025 om 19:56.
Op 10 juni 2025 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 10 juni 2025 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 10 juni 2025 goed.
Tijdens de gemeenteraad van 11 maart 2025 werd Luc De boeck voorgedragen voor het verkrijgen van de titel van ereburgemeester. Deze aanvraag werd gericht aan de Vlaamse Regering.
Op 19 mei 2025 ontving de gemeente van de Vlaamse Regering het ministerieel besluit houdende de verlening van de eretitel van het ambt van burgemeester van Bornem aan de heer Luc De boeck. De gemeenteraad dient kennis te nemen van dit besluit.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het ministerieel besluit van de Vlaamse Regering houdende de verlening van de eretitel van het ambt van burgemeester van Bornem aan de heer Luc De boeck.
De gemeente heeft een reglement op het toekennen van eretitels. Dit reglement geeft aan dat een schepen de titel kan krijgen van ereschepen indien deze:
minimum 12 jaar anciënniteit heeft als gemeenteraadslid of als schepen in de gemeente Bornem;
van onberispelijk gedrag is;
de indiening van de aanvraag gebeurt door de betrokkene, postuum door zijn rechtsopvolgers of door elk ander gemeenteraadslid.
Gil Van den Berghe zetelde van 1994 tot 2000 als schepen in het CBS van Bornem en van 2012 tot 2018 als toegevoegde schepen vanuit het OCMW en is dus meer dan 12 jaar schepen geweest in Bornem.
De algemeen directeur ontving op 13 december 2024 de vraag van gemeenteraadslid Elise Heymans om de titel van ereschepen toe te kennen.
Geen
Enig artikel
De titel van ereschepen wordt toegekend aan Gilbert (Gil) Van den Berghe, geboren op 12/06/1952 wonende in de Kleine-Akkerstraat 9 te 2880 Bornem
Het decreet lokaal bestuur verplicht het bestuur om jaarlijks aan de raad een stand van zaken van het meerjarenplan voor te leggen. In Bornem wordt er tweejaarlijks gerapporteerd over een stand van zaken van de prioritaire beleidsdoelstellingen
Er zijn geen minimale vereisten aangaande deze rapportage.
Het opvolgingsrapport bestaat uit een rapport van een stand van zaken aangaande de prioritaire acties uit het meerjarenplan.
Het gaat hier over een stand van zaken van het eerste semester 2025 opgemaakt op basis van informatie van de administratie.
Geen
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van het opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering van het SMJP - eerste semester 2025.
Tijdens de zitting van de gemeenteraad van 11 februari 2025 nam de gemeenteraad kennis van de verhindering en de vervanging van gemeenteraadslid Saadet Gülhan voor de periode van 1 februari 2025 tot en met 30 september 2025. Op 26 augustus 2025 ontvingen de voorzitter en de algemeen directeur een schrijven van Saadet waarin zij aangeeft haar afwezigheid te willen verlengen voor onbepaalde duur.
Gemeenteraadslid Saadet Gülhan is verhinderd als gevolg van verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot in de 2de graad. De periode van haar verhindering loopt tot 30 september 2025, zij wenst haar verhindering te verlengen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van de verlenging van de verhindering van gemeenteraadslid Saadet Gülhan tot nader order.
Artikel 2
Mark Augustinus blijft haar vervangen.
De gemeenteraad van Temse stelde, na advies van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening (GECORO), in de zitting van 26 mei 2025 het ontwerp van de gemeentelijke herziening van het Gemeentelijke Ruimtelijke Structuurplan van Temse voorlopig vast.
Er is een openbaar onderzoek lopende van 2 juli tot en met 29 september 2025.
De gemeenteraden van de naburige gemeenten worden gevraagd om advies te geven aan de GECORO van Temse voor het einde van het openbaar onderzoek.
Deze herziening kadert in het Brownfieldconvenant 191 Steendorp-Steenbakkerij - een samenwerkingsovereenkomst met de overheid om verwaarloosde of vervuilde terreinen nieuw leven in te blazen - en het bijhorende masterplan in het gemeentelijk structuurplan.
Het doel is om een duidelijke ruimtelijke visie te verankeren voor de herontwikkeling van de voormalige industriële site, met focus op landschapsherstel, natuurontwikkeling en zachte recreatie.
Ruimtelijke impact en structuur
Open ruimte en landschapsherstel
Toeristisch-recreatieve invulling
Verkeer en mobiliteit
Waterhuishouding
Bebouwing: visie en beperkingen
De plannen sluiten aan bij bovenlokale beleidskaders zoals het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen en het Masterplan Nationaal Park Scheldevallei, en dragen bij aan een duurzame en kwalitatieve ruimtelijke ontwikkeling in de regio.
Deze koppeling versterkt de ruimtelijke logica en beleidsmatige legitimiteit van de herontwikkeling.
Het volledige plan kan men via de onderstaande link nalezen:
Aanpassing Ruimtelijk Structuurplan voor steenbakkerijsite - openbaar onderzoek - Temse
Conclusie:
De geplande herbestemming en invulling van de site heeft geen directe ruimtelijke impact op het grondgebied van Bornem. De voorgestelde ontwikkelingen blijven binnen de grenzen van Temse en dragen bij aan een duurzame en kwalitatieve inrichting van de open ruimte in de regio.
geen
Enig artikel
De gemeenteraad van Bornem verleent een gunstig advies zonder verdere opmerkingen over de gedeeltelijke herziening van het Gemeentelijk Ruimtelijk Structuurplan Temse, met betrekking tot de herontwikkeling van de Steenbakkerijsite in Steendorp.
IGS Wonen in Klein-Brabant is een intergemeentelijke samenwerking tussen Bornem en Puurs-Sint-Amands, ondersteund door Wonen in Vlaanderen via een subsidie. Het project voert initiatieven uit binnen drie Vlaamse beleidsprioriteiten:
Bijzondere aandacht gaat naar kwetsbare doelgroepen en bovenlokale woonvraagstukken.
Vanaf 2026 kunnen eigen initiatieven jaarlijks worden aangepast.
De voortzetting van de intergemeentelijke samenwerking Wonen in Klein-Brabant is essentieel voor een doeltreffend en toekomstgericht lokaal woonbeleid in Bornem en Puurs-Sint-Amands.
Continuïteit en versterking van het woonbeleid
Sinds 2016 werken beide gemeenten succesvol samen aan woonuitdagingen. De verlenging van deze samenwerking garandeert de continuïteit van bestaande initiatieven en laat toe om nieuwe noden flexibel aan te pakken.
Financiële ondersteuning door Vlaanderen
De Vlaamse overheid voorziet een jaarlijkse subsidie van € 116.000 (geïndexeerd), wat een aanzienlijke ondersteuning betekent voor de uitvoering van het woonbeleid zonder extra belasting voor de gemeentelijke begroting.
Gerichte aanpak van lokale woonnoden
Het project focust op drie Vlaamse beleidsprioriteiten: betaalbaar wonen, woningkwaliteit en begeleiding van inwoners. De eigen initiatieven zijn afgestemd op concrete lokale noden zoals jongerenhuisvesting, levensloopbestendig wonen en ondersteuning van kwetsbare huurders.
Flexibiliteit en maatwerk
Vanaf 2026 kunnen eigen initiatieven jaarlijks worden aangepast aan veranderende omstandigheden. Dit biedt de gemeenten de nodige wendbaarheid om snel in te spelen op nieuwe uitdagingen.
Efficiëntie door samenwerking
Door de krachten te bundelen met Puurs-Sint-Amands en IGEMO, wordt expertise gedeeld en worden middelen efficiënter ingezet. Dit verhoogt de kwaliteit en impact van het woonbeleid.
Juridische en administratieve onderbouwing
Het voorstel voldoet aan alle subsidievoorwaarden, inclusief de goedgekeurde afwijking op het minimumaantal deelnemende gemeenten. De procedure is correct en tijdig voorbereid.
Artikel 1
De subsidieaanvraag voor het ontvangen van subsidies van Wonen in Vlaanderen voor 'Intergemeentelijke Samenwerking Wonen in Klein-Brabant wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Igemo wordt opnieuw aangesteld als coördinator van de 'Intergemeentelijke Samenwerking Wonen Klein-Brabant'
De (regionale) beleidscontext
De Vlaamse regering heeft in 2023 in het Lokaal Materialenplan (hierna: LMP) de doelstelling vastgelegd om het huishoudelijk restafval per inwoner tegen 2030 te reduceren tot 100 kg (zie 4.3.1. van het LMP). Deze doelstelling werd vervolgens verder vertaald naar de verschillende gemeenten en voor Bornem geldt de doelstelling van 90 kg huishoudelijk restafval per inwoner tegen eind 2030 (zie 4.3.3 van het LMP). Tot slot werd deze doelstelling opgenomen in het Klimaatactieplan van de gemeente Bornem onder operationele doelstelling 7.1.
In de ophaalkalender van 2025 publiceerde IVAREM dat er in Bornem een jaarlijkse daling van 39 kg restafval per inwoner gerealiseerd moet worden om de bovenstaande doelstelling te behalen. De invoering van een huis-aan-huisinzameling van groente-, fruit- en tuinafval (GFT), zoals verplicht in het LMP, vormde daarbij een belangrijke eerste stap richting een duurzamere afvalverwerking. Deze maatregel helpt immers om afval beter te sorteren en minder restafval over te houden.
DIFTAR
DIFTAR, oftewel het “gedifferentieerd tarief”, betekent dat de tarieven voor afvalinzameling afhangen van de hoeveelheid afval die men aanbiedt. Dit is gebaseerd op het principe “de voorkomer bespaart, de vervuiler betaalt”: hoe meer afval men produceert, hoe meer men dient bij te dragen aan de kosten voor de inzameling en verwerking ervan. Wie dus veel afval produceert, zal logischerwijs meer betalen dan iemand die afval voorkomt door goed te sorteren. Zo wordt men niet alleen financieel aangemoedigd om minder afval te veroorzaken, maar het zorgt er ook voor dat iedereen zich beter bewust wordt van zijn rol in het ontstaan van afval en de kosten die met de inzameling en de verwerking gepaard gaan.
Gemeenten die restafval volgens dit systeem inzamelen, worden DIFTAR-gemeenten genoemd, terwijl gemeenten die met restafvalzakken werken huisvuilzakkengemeenten zijn. Volgens het activiteitenverslag van IVAREM behaalden DIFTAR-gemeenten in 2024 een gemiddeld restafvalcijfer van 118 kg per inwoner, tegenover 139 kg per inwoner in huisvuilzakkengemeenten (pagina 22).
Het DIFTAR-systeem maakt in essentie de afvalfactuur eerlijker: wie voor meer afval zorgt, betaalt ook meer.
Een afvalinzameling op basis van het DIFTAR-systeem wordt gekenmerkt door een proper, veilig en duurzaam karakter.
De overstap op een DIFTAR-systeem zal leiden tot een hogere participatiegraad voor de GFT-inzameling door het prijsverschil voor de burger. De gouden zak is momenteel goedkoper dan de GFT-container, dus de inzameling van GFT financieel voordeliger maken zal leiden tot een daling van de hoeveelheid restafval.
Het DIFTAR-systeem maakt de afvalinzameling niet langer anoniem, waardoor het gemakkelijker wordt om mensen die hun afval bijvoorbeeld op foutieve momenten aanbieden te identificeren. Ook kan misbruik van inzamelpunten hiermee voorkomen worden.
Het college van burgemeester en schepenen heeft in het kader van duurzaam afvalbeheer beslist om IVAREM de opdracht te geven de huisvuilinzameling volgens het DIFTAR-principe te organiseren ter vervanging van de inzameling met huisvuilzakken. Juridisch volstaat een collegebesluit voor het wijzigen van de inzamelmethode van huishoudelijk afval. De gemeenteraad wordt ter kennis gesteld van deze beslissing met het oog op transparante en correcte informatieverstrekking.
Er zijn geen financiële aspecten verbonden aan de kennisneming van dit collegebesluit.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het collegebesluit van 4 augustus 2025 aangaande de opdracht aan IVAREM om de huisvuilinzameling volgens het DIFTAR-principe te organiseren ter vervanging van de inzameling met huisvuilzakken.
Conform artikel 38 van de statuten van het AGB Bornem, dient er voor het AGB Bornem een bedrijfsrevisor-commissaris aangesteld te worden. Dit is voor een periode van 3 jaar.
Gegeven dat de raming voor de opdracht lager lag dan € 30.000, werd een offerte opgevraagd bij KPMG Bedrijfsrevisoren, BDO en Audit Waasland. KPMG en BDO gaven aan geen interesse te hebben voor deze opdracht. De offerte van Finvision bedraagt € 7.700 euro (excl. forfaitaire kosten en excl. BTW).
Op basis van de ontvangen biedingen, wordt er voorgesteld om de heer Geert Van Hemelryck van Audit Waasland aan te stellen als commissaris-revisor van het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem over de boekjaren 2025-2027.
Het budget voor de opdracht van commissaris-revisor voor de periode 2025 - 2027 wordt voorzien op jaarbudgetrekening GBB-DC/0190-001/615281/EVA/RVB/IE-GEEN bij het AGB Bornem.
Artikel 1
De heer Geert Van Hemelryck van Audit Waasland wordt aangeduid als commissaris van het AGB Bornem voor de periode 2025-2027.
Opdat het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem economisch leefbaar moet zijn, dient het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem prijssubsidies te ontvangen als vergoeding voor het recht van toegang of deelname tot de activiteiten die door het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem georganiseerd worden.
Gegeven dat de raming is dat het AGB Bornem economisch rendabel is, worden er vanaf 1 oktober 2025 geen prijssubsidies meer aangerekend door het AGB Bornem met betrekking tot het beleidsdomein sport.
Er wordt geraamd dat het AGB Bornem economisch rendabel is. Bovendien geldt dit enkel voor het beleidsdomein sport.
De geraamde impact van de prijssubsidies wordt opgenomen in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1
De gemeenteraad besluit om vanaf 1 oktober 2025 geen prijssubsidies meer toe te kennen met betrekking tot het beleidsdomein sport.
Artikel 2
Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1 januari 2026 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Bornem en het autonoom gemeentebedrijf Bornem.
De gemeente Bornem is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
De stad Antwerpen is in het bezit van 277 A-aandelen en 692 B-aandelen in Pidpa.
De gemeenteraad van de stad Antwerpen heeft in zitting van 24 februari 2025 besloten dat de stad niet wenst deel te nemen aan de verlenging van Pidpa, en bijgevolg met ingang van 1 januari 2026 zal ophouden deel uit te maken van Pidpa. De raad van bestuur van Pidpa ontving op 20 juni 2025 een brief van de voorzitter van de raad van bestuur in verband met de keuze van de stad Antwerpen om niet deel te nemen aan de verlenging van Pidpa en de daarmee verband houdende overdracht van de door de stad aangehouden aandelen.
Hierbij worden de 277 A-aandelen aan de gemeentelijke deelnemers aangeboden. Overeenkomstig de statuten van Pidpa, vindt iedere overdracht plaats tegen een bedrag van 2,50 euro. De gemeente kan intekenen op een pro rata deel van die 277 A-aandelen, waardoor de gemeente haar positie als deelnemer van Pidpa kan versterken. Het aantal A-aandelen dat de gemeente kan overnemen is statutair bepaald en gebaseerd op het officiële bevolkingscijfer van de gemeente op 31 december 2014. De gemeente kan eventueel
intekenen op een hoger aantal A-aandelen ingeval één (of meer) gemeentelijke deelnemer(s) haar (hun) recht op het overnemen van A-aandelen niet zou(den) uitoefenen.
De statuten bepalen dat de gemeentelijke deelnemers binnen een termijn van 60 werkdagen dienen aan te geven of zij ingaan op het aanbod om het hen toekomende deel van de aangeboden A-aandelen over te nemen.
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om in te stemmen met de overname van het aan de gemeente toekomende deel van deze 277 A-aandelen.
Volgens de huidige statuten geven de aandelen van Pidpa geen recht op uitkering van een dividend en zijn ze enkel verkoopbaar tegen de nominale waarde van het aandeel (ofwel 2,50 euro per aandeel) én aan een deelnemer(s) van de vereniging. Het aantal aandelen heeft een verwaarloosbare rol in het aantal mandaten in de intercommunale. De statuten bevoordelen bovendien deelnemers die in beide onderdelen (water en riolering) actief zijn.
De werkelijke waarde van de aandelen ligt (veel) hoger dan de nominale waarde.
In het budget 2025 werd hiervoor niets voorzien. Wanneer Bornem enkel ingaat op haar deel, dan bedraagt de kost 12,50 euro.
Artikel 1
Beslist wordt om het aan de gemeente toekomende 'pro rata' deel van de aangeboden 277 A-aandelen over te nemen, nl. 5 A-aandelen, en om de koopprijs ervan te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Artikel 2
Voor het geval één of meer gemeentelijke deelnemers niet zouden intekenen op een pro rata deel van de aangeboden 277 A-aandelen, wordt tevens beslist om het 'pro rata' deel van de A-aandelen die niet worden overgenomen door die andere gemeente(n) eveneens over te nemen en de koopprijs ervan eveneens te voldoen na beslissing van de raad van bestuur over de verdeling van het aantal aandelen per gemeente.
Aritkel 3
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
Artikel 4
De nodige kredieten hiervoor worden voorzien bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Het vaste gedeelte van de afvalbelasting is gedifferentieerd voor rechthebbenden op een verhoogde tegemoetkoming. Ivarem vraagt bij de Kruispuntbank Sociale Zekerheid (KSZ) de nodige data op om deze differentiatie te kunnen toepassen.
Om Ivarem toegang te geven tot de gegevens van de KSZ met betrekking tot rechthebbenden op een ander tarief dan het standaardtarief, werd een overeenkomst opgemaakt tussen Bornem en de KSZ. De overeenkomst moet vernieuwd worden omdat er een nieuw belastingreglement werd goedgekeurd.
De lijst van de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid wordt rechtstreeks aan IVAREM overgemaakt om de toelage automatisch toe te kennen.
De kosten werden voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Enig artikel
De overeenkomst tussen de gemeente Bornem en de Kruispuntbank van de Sociale Zekerheid wordt goedgekeurd.
Om de Driesparking uit te kunnen breiden en de toegang te verbeteren dient een terrein te worden aangekocht.
Aankopen onroerende goederen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
Via de aankoop van het perceel (zie perceel 8b in plan in bijlage) kan de toegangsweg tussen de Temsesteenweg en de Driesparking worden verbeterd. De mogelijkheid bestaat om hier ook enkele parkeerplaatsen te realiseren.
Het aankoopbedrag valt binnen het recente schattingsverslag in bijlage.
Het gaat hier de goedkeuring van de ontwerpakte voor de definitieve aankoop. De aankoop werd principieel reeds goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 april 2025, enkel mits zwaarwichtige gronden kan de gemeenteraad hier op terug komen. Deze zwaarwichtige (bijvoorbeeld negatief bodemattest) redenen doen zich hier niet voor.
De nodige middelen voor deze aankoop werden goedgekeurd door de gemeenteraad van 22 april 2025 in afwachting van de aanpassing van het Strategisch Meerjarenplan gepland op het einde van 2025.
Enig artikel
De ontwerpakte (zie bijlage) waarin de gemeente het perceel 8B (zie plan in bijlage) koopt van CB Invest (ON: 0472.224.704) voor een bedrag van 160.000 euro wordt goedgekeurd.
Opdrachtencentrale vzw heeft meerdere raamovereenkomsten afgesloten waar een lokaal bestuur gebruik van kan maken. Toetreden is vrijblijvend, er is geen aankoopverplichting en er dient geen bijdrage of lidmaatschap betaald te worden. Een greep uit de lopende opdrachten van Opdrachtencentrale: innovatieve catering, klusjes- en hersteldiensten, ongediertebestrijding, kantoormateriaal, papierwaren en enveloppen, reinigingsmateriaal en producten persoonlijke hygiëne, levering medisch materiaal, postdiensten, schoonmaak, ICT hardware & accessoires, fietsleasing, ...
Voor sommige dossiers is het interessant om gebruik te kunnen maken van raamovereenkomsten die door derden zijn afgesloten en waar Bornem ook gebruik van mag maken. Dit kan zijn omdat deze derde partijen, in dit geval 'Opdrachtencentrale vzw':
Door de goedkeuring van de mogelijkheid om in te stappen bij de Opdrachtencentrale vzw geeft de raad toelating om gebruik te maken van de huidige en toekomstige raamovereenkomsten van Opdrachtencentrale vzw. Een overzicht van de lopende raamovereenkomsten is beschikbaar in bijlage.
Er is geen afnameverplichting. De lastvoorwaarden per raamovereenkomst dienen nog steeds conform het delegatiebesluit te worden goedgekeurd.
De goedkeuring van dit besluit heeft op zichzelf geen financiële gevolgen.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord om lid te worden van de aankoopcentrale "Opdrachtencentrale vzw" om gebruik te kunnen maken van de raamovereenkomsten voor diensten, leveringen en werken afgesloten door "Opdrachtencentrale vzw" en teneinde alsdus gebruik te kunnen maken van de diensten die Opdrachtencentrale vzw levert op het vlak van overheidsopdrachten.
Wet van 16 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer, in het bijzonder artikel 62;
De plaatsing en het gebruik van camera’s door politiediensten wordt niet langer geregeld door de camerawet van 21 maart 2007. De wet op het politieambt (WPA) legt sinds 2018 het kader vast voor de plaatsing en het zichtbaar gebruik van camera’s door de politiediensten ter ondersteuning van hun opdrachten van bestuurlijke en gerechtelijke politie.
Het politioneel zichtbaar gebruik van camera’s door de politie wordt sindsdien geregeld in artikel 25/1 e.v. van de Wet op het Politieambt (hierna: WPA). Op basis van artikel 25/4 van deze wet vraagt de korpschef van de Politiezone Rivierenland toestemming aan de gemeenteraad voor de plaatsing en het zichtbaar (politioneel) gebruik van de hieronder opgesomde camera’s:
1) Vaste camera’s van het type Bosch NDE-8503-R (FLEXIDOME IP starlight 8000), Bosch NDP-7512-Z30 (AUTODOME IP 7000i HD), Bosch NBN-80052-BA (DINION IP starlight 8000 MP), Bosch NIN-73023-AxA (LEXIDOME IP starlight 7000 VR) op de volgende locaties:
2) Tijdelijke vaste camera’s
:1:
De politiezone beschikt tevens over 1 tijdelijk vaste camera voor de politiepost Klein-Brabant die voor een beperkte tijd op een plaats kan worden opgesteld.
3) Vaste intelligente camera’s van het type ANPR (automatic number plate recognition of automatische nummerplaatherkenning) van het type QCAM 5, merk Macq, alsook Mac G3 en Axis P3384 op de volgende locaties:
De gemeenteraad dient evident een geïnformeerde toestemming te kunnen geven. De voorliggende aanvraag van de korpschef preciseert daarom naast het type camera en de locaties ervan zoals hierboven weergegeven, eveneens de doeleinden waarvoor de camera’s zullen worden geïnstalleerd of gebruikt; de voorziene gebruiksmodaliteiten; én de genomen gegevensbeschermingsmaatregelen.
Deze toestemmingsaanvraag houdt bovendien, overeenkomstig artikel 25/4 WPA, ook rekening met een impact- en risicoanalyse op het vlak van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer en met een operationele analyse, met name wat de categorieën van verwerkte persoonsgegevens betreft, de proportionaliteit van de aangewende middelen, de te bereiken operationele doelstellingen en de bewaartermijn van de gegevens die nodig is om deze doelstellingen te bereiken. De korpschef van de PZ Rivierenland is de verwerkingsverantwoordelijke.
De politiezone Rivierenland gebruikt de camera's met inachtneming van de doelstellingen zoals bepaald in en volgens de voorwaarden die de WPA oplegt. Politiezone Rivierenland zal de camera’s en de opnames ervan dan ook enkel gebruiken voor duidelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden in het raam van de opdrachten van bestuurlijke of gerechtelijke politie zoals omschreven in art. 14-25 van de WPA.
Camera’s zijn dan ook een onmisbaar middel in het uitvoeren van het veiligheidsbeleid zowel voor opdrachten van gerechtelijke als bestuurlijke politie en/of bij een verhoogd risico op ordeverstoring al of niet bij grote volkstoelopen, bij escalatie van geweld tegen en/of belaging van politieploegen of bij bedreiging van de openbare veiligheid door calamiteiten die dringend aandacht vragen. Camera’s hebben zowel een preventieve, ontradende als opsporingswaarde.
In de aanvraag wordt verduidelijkt dat de bovenvermelde camera’s conform de bepalingen voorzien in de WPA gebruikt zullen worden om volgende doeleinden te bereiken:
1) De (tijdelijk) vaste camera’s:
Door het voorzien van camera's op de locaties zoals hierboven opgesomd wordt beoogd om het algemeen veiligheidsgevoel te vergroten en preventief een ontradend effect te hebben op potentiële situaties van diverse vormen van overlast zoals o.a. belaging en bedreigingen, vormen van geweld, diefstal, fietsdiefstallen, sluikstorten, enz.
Meer specifiek worden volgende doelstellingen beoogd:
- Verminderen van criminaliteit en overlast door afschrikking (preventieve werking): voorkomen van van criminaliteit en overlast
- Verhogen pakkans (gaat samen met bovenstaande preventieve werking, maar zal ook de effectieve vaststellingen verhogen) en dit door het meer perfomant doorgeven van signalementen en de wisselwerking tussen camera’s onderling
- Objectieve waarneming vaststellingen overlastplaatsen: vaststellen van criminaliteit en overlast
- Sneller en meer accuraat optreden bij heterdaadsituaties
- Optimaliseren van het politieoptreden, onder meer bij grote evenementen en bij geweldsincidenten
- Bijdragen aan het opsporen van strafrechtelijke en administratieve feiten
- Bijdrage aan identificatie en opsporen van gezochte of op te volgen personen
- Bewijsmateriaal in het strafrechtelijk onderzoek (waarheidsvinding, bewijs, reconstructies)
2) De vaste intelligente camera’s van het type ANPR:
De intelligente camera’s van het type ANPR zullen conform de bepalingen voorzien in de WPA gebruikt worden om volgende doeleinden te bereiken:
- De handhaving van verkeersveiligheid (trajectcontrole, blacklisting verkeer). Bij een trajectcontrole wordt de gemiddelde snelheid van voertuigen berekend, over een vooraf bepaalde afstand tussen 2 ANPR-camera’s. Er wordt software gebruikt die aan de hand van het tijdsverschil tussen de registraties op 2 verschillende ANPR-camera’s gaat berekenen wat de gemiddelde snelheid van de gecapteerde voertuigen is. Als de gemiddelde snelheid van een voertuig hoger ligt dan de maximaal toegelaten snelheid die gedefinieerd is in de software, zal de passage een ‘hit’ veroorzaken in de software, waarna, na visuele controle door een bevoegde politieambtenaar, verdere verwerking zal gebeuren en bij positieve vaststelling een proces-verbaal zal worden opgemaakt;
- Het verzamelen van data over de aanwezigheid en het verplaatsingsgedrag van voertuigen van verdachten;
- Het bevragen van de geregistreerde gegevens (“search queries”) voor zeer gerichte opsporingen;
- Gecapteerde nummerplaten van passanten correleren met lijsten, die maatregelen bevatten die genomen moeten worden t.a.v. de gedetecteerde vervoermiddelen, hun inzittenden of mogelijke lading. Verdachten worden zo actief gedetecteerd en opgespoord worden door gelezen nummerplaten te vergelijken met informatie uit specifieke databanken (blacklists). Wanneer het netwerk een HIT registreert kan worden overgegaan tot interceptie;
- Preventie: er mag een ontradend effect verwacht worden van de plaatsing van deze camera’s. Zonder de inzet ervan, kunnen de beoogde resultaten op vlak van verkeersveiligheid en handhaving helaas niet op dezelfde wijze of in dezelfde mate worden verwezenlijkt.
De verwerking van de persoonsgegevens via het gebruik van deze camera’s beoogt dan ook zonder twijfel legitieme doelstellingen. Camerabewaking is evenwel een ingrijpend middel. Elke verwerking van persoonsgegevens, waaronder ook de verwerking via (ANPR-) camera’s, dient daarom zorgvuldig gemotiveerd te worden. Daarbij wordt rekening gehouden met de waargenomen veiligheids- en leefbaarheidsproblematiek; de noodzakelijkheid van de camerabewaking; de meerwaarde voor de handhaving; én de waarborgen inzake gegevensbescherming.
De waargenomen en ervaren veiligheids- en leefbaarheidsproblematiek;
- Vaste camera’s:
Het gaat om drukbezochte sites in de gemeente waarbij het aangrenzende openbaar domein bij diverse aangelegenheden eveneens wordt aangewend voor allerhande evenementen, al dan niet op initiatief van de gemeente zelf. (wekelijkse markt, jaarmarkten, Winter Bornemland, Dodentocht). De schaal waarop deze evenementen worden georganiseerd en de noden op vlak van veiligheidscoördinatie en operaties die hiermee verband houden, legitimeren bijkomend de inzet en het gebruik van dergelijke camera's. Voor de Achterweideparking stelt zich daarenboven de herhaalde en zeer specifieke problematiek van "joyriden" met diverse voertuigen op de bovenste verdieping van de parkeertoren. Wanneer feiten zich voordoen, zijn deze camera's belangrijk voor het doen of verifiëren van vaststellingen en de verdere opsporing of het betrappen van plegers van deze feiten.
De tijdelijk vaste camera wordt voor een beperkte tijd op een plaats opgesteld in kader van tijdelijke overlast- of veiligheidsproblematiek vb. sluikstort hotspot, tijdelijke samenscholingsplaats.
- Vaste intelligente camera’s van het type ANPR:
Sint-Amandsesteenweg:
De aanleiding voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg was drieledig:
1) de doorstroming voor gemotoriseerd verkeer optimaliseren en tegelijkertijd overdreven snelheid aanpakken;
2) verhogen van het fietscomfort en het bestendigen van de positie van de fietser langs de steenweg;
3) rioolrenovatie met afkoppeling van hemelwater met een uniforme bovenbouwafwerking;
De weg doorkruist de dorpskern, verloopt langs verscheidene lagere scholen en fungeert als één van de belangrijkste ontsluitingswegen van de gemeente. In de V85-metingen voorafgaandelijk aan het ontwerp voor de heraanleg kwamen volgende cijfers naar voor: gemiddelde snelheid 53 km/u, V85 62km/u, hoogst gemeten snelheid 131 km/u. Het percentage snelheidsovertredingen bedroeg 62,82%.
Derhalve, wanneer rekening gehouden wordt met de V85 en de zeer hoge pieksnelheden, kan er gesteld worden dat er een probleem van overdreven snelheid aanwezig is binnen de projectzone en dan vooral in het zuidelijke deel van de Sint-Amandsesteenweg waar de weg de overgang uitmaakt tussen het buitengebied (regime 70 km/u) en de dorpskern (regime 50 km/u).
De combinatie met verscheidene oversteekbewegingen, al dan niet langs de bestaande kruispunten op het tracé, en de aanwezigheid van enkele schoolomgevingen stimuleerden een algemeen onveiligheidsgevoel voor alle gebruikers van de steenweg. Bijkomend was de bovenbouw van de steenweg alsook het onderlinge rioleringsstelsel dermate in verval dat de betonbaan een lappendeken aan herstelwerk was geworden. De talloze putten, verzakkingen alsook de bijkomend aangelegde verkeersdrempels gaven aanleiding tot klachten over geluid en trillingen zowel bij omwonenden als bij gebruikers van de weg.
Rijksweg:
- Dit betreft een grote verkeersas, met een verhoogde kans op incidenten.
De noodzakelijkheid van de camera’s - alternatieven:
- De vaste camera’s en ANPR m.u.v. TC:
De locaties van de camera’s werden vanuit een integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid gekozen in overleg met de bestuurlijke overheid, waarbij rekening werd gehouden met:
- De vaste camera’s van het type ANPR voor TC:
De Sint-Amandsesteenweg
De Sint-Amandsesteenweg betreft een ontsluitingsweg waar bestaande maatregelen onvoldoende bleken om een structurele gedragsverandering teweeg te brengen. De gemeente onderzocht welke minder ingrijpende maatregelen mogelijk waren. In het verleden werd immers al ingezet op sensibilisering, snelheidsremmers (aanleg van verhoogde plateaus) of politiecontrole. Structurele infrastructuurmaatregelen (bv. drempels, Berlijnse kussens, wegversmallingen ) werden opnieuw overwogen, maar bleken onhaalbaar wegens: impact op zwaar vervoer (verscheidene retailers langsheen het tracé waaronder Carrefour en Colruyt) en hulpdiensten; eerdere klachten over trillingen en geluidshinder; de toenemende verkeersdrukte en doorstromingsproblematiek die maakte dat lager gecategoriseerde zijwegen te kampen kregen met sluipverkeer aan overdreven snelheden. De in het verleden genomen maatregelen bleken nét de gedragingen te stimuleren die men had trachten te vermijden.
In het ontwerp van de Sint-Amandsesteenweg werd dan ook geopteerd om de doorstroming over het hele tracé te optimaliseren. Zo werden aanwezige verkeersdrempels verwijderd, werden parkeerstroken omgeruild voor fiets-en/of voetpadverbredingen, werden as-verschuivingen gerealiseerd, en werden de schoolomgevingen verplaatst naar aantakkende zijstraten en daar ingericht als "veilige schoolomgeving". Uit de blijvende nood om tegemoet te komen aan de aanwezig snelheidsproblematiek en te vermijden dat het optimaliseren van de doorstroming bijkomend de snelheid zou verhogen, blijkt echter de opportuniteit voor het inzetten van de ANPR camera's.
De meerwaarde voor de handhaving:
- De vaste camera’s en ANPR m.u.v. TC:
Zie hiervoor de hierboven omschreven doelstellingen en de keuze van locaties van de camera’s vanuit een integraal en geïntegreerd veiligheidsbeleid, met inbegrip van de noden inzake handhaving.
- De vaste camera’s van het type ANPR voor TC
Het gebruik van de ANPR-camera’s zorgen voor een objectieve, automatische en continue handhaving zonder willekeur. De lengte van het tracé, m.n. 1,5 km, legitimeert ook om proceseconomische redenen de inzet van deze middelen. Bovendien werd om de bredere fiets-en voetpaden te voorzien ook ook alle bestaande parkeervoorzieningen langsheen verwijderd waardoor klassieke handhavingsmethoden de facto onmogelijk zijn.
De waarborgen inzake gegevensbescherming:
Uit de aanvraag van de korpschef blijkt dat er verschillende waarborgen zijn en gegevensbeschermingsmaatregelen worden genomen, die uitvoerig opgenomen werden onder titel 4 en 5 van de aanvraag, gevoegd in bijlage.
Rekening houdend met bovenstaande elementen, is de verwerking van persoonsgegevens via de plaatsing en het gebruik van opgesomde-camera’s gerechtvaardigd:
- het doel is legitiem;
- de verwerking is noodzakelijk, daar eerdere middelen zijn uitgeput of ontoereikend zijn;
- de verwerking is proportioneel omdat alternatieven grotere nadelen hebben of niet uitvoerbaar zijn;
- en er worden gegevensbeschermingsmaatregelen voorzien, waarop ook strikt toezicht wordt gehouden.
De plaatsing en het zichtbaar gebruik van de (tijdelijk) vaste camera’s en de vaste camera’s van het type ANPR is derhalve een noodzakelijke, proportionele en wettelijk onderbouwde maatregel. De verwerking van persoonsgegevens in dit kader wordt in overeenstemming bevonden met de bepalingen van de GDPR, met specifieke aandacht voor het beperken van de impact op de persoonlijke levenssfeer en het vermijden van bijkomende overlast voor bewoners.
Hierbij dient wel beklemtoond te worden dat deze camera’s zeker niet de enige maatregel zijn in kader van het veiligheidsbeleid, maar de plaatsing en gebruik ervan kadert binnen een breder veiligheidsbeleid, waarbij ook nog steeds ingezet wordt op andere maatregelen zoals sensibilisering.
Geen
Artikel 1
De gemeenteraad verleent toestemming aan de korpschef voor de plaatsing van vaste camera’s en het gebruik ervan op zichtbare wijze door PZ Rivierenland in het kader van hun opdrachten op de volgende niet-besloten plaatsen
- Stationsomgeving Bornem (Molenveldweg en Stationsplein)
- Kardinaal Cardijnplein (thv Landhuis en huisnummer 8)
- Boomstraat (thv. Actieshop, Riz-Express, Turkse Bakkerij)
- Parking Achterweidestraat (bovenste verdieping)
- Mariekerke (Kerkberm Schelde)
- Domein Breeven (Parking ingang zwembad, speeltuin, ingang tennis/padel, ingang Looppiste, ingang voetbalveld, startzone DOTO, Evenementenweide, ingang voetbal)
Artikel 2
De gemeenteraad verleent toestemming aan de korpschef voor de plaatsing van tijdelijk vaste camera's en het gebruik ervan op zichtbare wijze door PZ Rivierenland in het kader van hun opdrachten.
Artikel 3
De gemeenteraad verleent toestemming aan de korpschef voor de plaatsing van vaste intelligente camera's (type ANPR) en het gebruik ervan op zichtbare wijze door PZ Rivierenland in het kader van hun opdrachten op de volgende niet-besloten plaatsen:
- Rijksweg 135
- Sint-Amandsesteenweg (aansluiting Branstsedreef tot kruispunt Dulftstraat/Absveldstraat)
Artikel 4
De in dit besluit verleende toestemming wordt ter kennis gebracht aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera's op zichtbare wijze conform de wettelijke bepalingen.
Artikel 5
De gemeenteraad neemt akte van de opdracht van de burgemeester aan de korpschef om deze toestemming ter kennis te brengen van de procureur des Konings.
Overeenkomstig het decreet van 9 maart 2018 betreffende het deeltijds kunstonderwijs is elke academie verplicht een Artistiek Pedagogisch Project (APP) op te stellen. Dit project omschrijft de specifieke pedagogische en artistieke doelstellingen die het schoolbestuur formuleert voor haar leerlingen. Het Artistiek Pedagogisch Project van de Academie Muziek, Woord en Dans Bornem werd goedgekeurd op de gemeenteraad van 10 september 2019. De doelstelling van de academie is om het Artistiek Pedagogisch Project op vraag van de inspectie uitgebreider te formuleren en stelt een aangepaste versie voor.
Op vraag van het inspectieteam werd het Artistiek Pedagogisch Project (APP) van de Academie voor Muziek, Woord en Dans Bornem inhoudelijk herwerkt en uitgebreid. Naast de bestaande kernwaarden verduidelijkt het nieuwe APP nu expliciet de pedagogische visie, het aanbod, de samenwerking met lokale en internationale partners, en de rol van de leerkracht als kunstenaar-pedagoog. Het document sluit aan bij de decretale verplichtingen en de waarden van de gemeente Bornem, en vormt zo een helder en toekomstgericht beleidskader voor het deeltijds kunstonderwijs.
Geen.
Artikel 1
Het aangepaste 'Artistiek Pedagogisch Project' van de Academie voor Muziek, Woord en Dans Bornem in de bijlage wordt goedgekeurd en gaat in vanaf 9 september 2025.
Artikel 2
Het aangepaste 'Artistiek Pedagogisch Project' vervangt het bestaande 'Artistiek Pedagogisch Project' goedgekeurd in de gemeenteraad van 10 september 2019.
Artikel 3
Het 'Artistiek Pedagogisch Project' wordt bij elke inschrijving van een leerling, en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de meerderjarige leerling en de ouders van de minderjarige leerling die zich voor akkoord met het Artistiek Pedagogisch Project dienen te verklaren.
Het project Lokaal Signaal wordt uitgewerkt in samenwerking met VVSG en 10 lokale besturen en relevante stakeholders. TREE COMPANY werd aangesteld om de opdracht tot de ontwikkeling van de IT tool uit te voeren. Op 18 juni 2025 werd er door VVSG en TREE COMPANY een demo van de tool gegeven. Vanaf september 2025 wordt de tool Lokaal Signaal door de lokale besturen getest en hiervoor is verdere ondersteuning van de toolontwikkelaar aangewezen.
Tijdens de zitting van het vast bureau van 18 december 2023 werd de gunningsopdracht voor de levering van diensten met betrekking tot de ontwikkeling van een digitale tool in het kader van Lokaal Signaal goedgekeurd. In het kader van die beslissing gaat de Hypercare-fase van 2 x 6 maanden in van 1 september 2025 tot en met 31 augustus 2026.
Deze Hypercare-fase houdt voor de 10 partner lokale besturen in dat de tool Lokaal Signaal en het signalenproces volledig in gebruik wordt genomen. Zo worden lokaal signalen door lokale signaalgevers opgevangen om in te zetten voor een sterk gefundeerd lokaal sociaal beleid.
De vernieuwde samenwerkingsovereenkomst in bijlage, blijft gedurende de looptijd van 2 x 6 maanden geldig. VVSG blijft haar rol in het kader van aanbestedende overheid en projectleider spelen tot einde duurtijd bestek tot en met 31 augustus 2026. Partner lokale besturen werken lokaal, in stuurgroep van Lokaal Signaal én in werkgroepen samen om de tool en het signalenproces te verbeteren.
De vernieuwde samenwerkingsovereenkomst (bijlage bij de bestaande samenwerkingsovereenkomst) werd reeds ter goedkeuring voorgelegd op het vast bureau van 16 juni 2025.
Er worden aan de lokale besturen geen extra financiële middelen gevraagd.
De financiering van de Hypercarefase bedraagt € 48 194,-. Deze kost wordt gefinancierd met de resterende middelen uit de ontwikkelingsfase (€ 4.210,80) en de nieuwe investering (€ 43.983,20) wordt voor 50% gedragen door VLAIO (€ 21.991,60) en 50% door VVSG (€ 21.991.60)
Enig artikel
De beslissing van het vast bureau van 16 juni 2025 inzake de goedkeuring van de vernieuwde samenwerkingsovereenkomst Lokaal Signaal wordt bekrachtigd.
Het sluipverkeer in Eikevliet zorgt al geruime tijd voor onveilige situaties, verhoogde drukte en frustratie bij bewoners. Met het nieuwe schooljaar en de nakende werken op de naburige rijksweg dreigt de problematiek enkel toe te nemen. Het is dan ook noodzakelijk dat het gemeentebestuur dit dossier met de hoogste urgentie behandelt en nog dit jaar met duidelijke maatregelen komt.
Tijdens de gemeenteraad van juni kaartte Samen Groen de problematiek van sluipverkeer in Eikevliet aan. Het gemeentebestuur beloofde toen om dit ernstig te nemen en met concrete oplossingen te komen, zowel op korte als op lange termijn.
Vragen van Samen Groen aan schepen van mobiliteit:
1. Graag willen we weten wat de status is van dit urgent actiepunt.
• Welke acties staan concreet op de agenda om het sluipverkeer te beperken?
• Welke stappen zijn al ondernomen?
• Worden (al dan niet tijdelijke) maatregelen zoals snelheidsbeperkingen, verkeersdrempels, bloembakken of de invoering van een fietsstraat overwogen?
• Wordt er gedacht aan bijkomende meettoestellen? Indien ja: waar, wanneer en hoe lang zullen die metingen plaatsvinden?
• Hoe en in welke mate worden buurtbewoners betrokken bij het nadenken over en testen van mogelijke oplossingen?
• Zijn er sensibiliseringsacties gepland naar bestuurders toe, zeker nu het nieuwe schooljaar begonnen is?
2. We hebben gemerkt dat er tussen 25 juni en 7 juli (m.a.w. tijdens de laatste dagen van het schooljaar en de eerste week van de schoolvakantie) een meetkastje was bevestigd in de Karel Suykensstraat.
• Klopt het dat dit toestel zowel frequentie als snelheid registreerde?
• Waarom werd deze meting beperkt tot een korte periode, bovendien midden in de schoolvakantie?
• Komt er nog een meting tijdens de schoolperiode, en kan die dan minstens enkele weken lopen zodat er een representatief beeld ontstaat?
• Wat waren de eerste resultaten van deze metingen?
• Tot slot nog een aanbeveling: de plaatsing van het meetkastje gebeurde zonder enige communicatie naar de buurtbewoners. Een eenvoudige boodschap vooraf zou al veel onduidelijkheid wegnemen.
Tot slot
Ook wil we benadrukken dat we constructief willen meedenken over mogelijke oplossingen en testopstellingen. Ook buurtbewoners hebben zich bereid verklaard om hier actief aan bij te dragen. Het is dan ook essentieel dat dit dossier met de nodige urgentie wordt behandeld en dat er nog dit jaar concrete maatregelen volgen.
Het probleem stelt zich trouwens niet alleen in Eikevliet, maar ook in de aansluitende dorpen (Wintam, Ruisbroek).
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
Van een gereedschapsbibliotheek...
Het werkt eigenlijk zoals een gewone bibliotheek, maar in plaats van boeken leen je er gereedschap. Denk aan een boormachine, een schuurmachine, een heggenschaar of een fietspomp — gereedschap dat veel mensen misschien maar één of twee keer per jaar nodig hebben. In plaats van die zelf te moeten kopen, kan je ze lenen via een eenvoudig lidmaatschap.
Er zitten veel voordelen aan vast:
Kortom: de gereedschapsbibliotheek is sociaal, duurzaam, én circulair.
In Vlaanderen zijn er al tal van succesvolle voorbeelden, o.a. in Mechelen, Leuven, Pelt, Peer, Gent, Hasselt en Borgerhout. Voor een overzicht zie repairshare.be/gereedschapsbibliotheken
Er komt behoorlijk wat kijken bij het opzetten van een gereedschapsbibliotheek en dan is goed om te weten dat er al een on-line en zeer volledige handleiding voorhanden is: https://repairshare.be/toolkits/organisatoren/handleiding-gereedschapsbibliotheken/
Wij vinden het verder belangrijk dat er wordt nagedacht over partnerschappen met lokale bedrijven, zodanig dat zij dit initiatief niet ervaren als concurrentie, maar als een opportuniteit:
Tot slot vinden we het belangrijk dat het financiële plaatje sluitend is. Er staan ook daarover tal van suggesties in de handleiding, maar een lidmaatschap + kost per gebruik bv. zou kunnen ingevoerd worden om de dagelijkse werking te financieren.
Samen Groen ziet in dit initiatief veel meer dan alleen een uitleendienst. We geloven dat zo’n plek ook een ontmoetingsruimte kan worden voor wie wil (ver)maken, herstellen, delen of bijleren.
Denk aan:
Zo'n plek brengt mensen samen, stimuleert kennisdeling en versterkt de sociale cohesie in de gemeente. En voor mensen die minder mobiel zijn, zou de buurtkar kunnen ingeschakeld worden om uitgeleend materiaal ter plaatse te krijgen.
Volgens Samen Groen is het oude postgebouw in de Boomstraat de perfecte plek voor dit project.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
Begin juni 2025 werden de resultaten bekendgemaakt van het burgerwetenschapsproject Watermonsters. Voor wie het project niet kent: Watermonsters is een initiatief van De Standaard, Waterland vzw en KU Leuven, waarbij burgers in samenwerking met wetenschappers meer dan 6.000 stalen uit waterlopen in Vlaanderen en Brussel namen. In deze stalen werd gezocht naar de aanwezigheid van de E. coli-bacterie, die voornamelijk afkomstig is uit huishoudelijk afvalwater.
De algemene conclusie van het onderzoek was duidelijk: grote waterlopen zijn doorgaans schoner dan verwacht, terwijl kleinere beken en grachten vaker vervuild blijken. De volledige resultaten zijn raadpleegbaar via een interactieve kaart op de website van De Standaard.
Sommige gemeenten, zoals bijvoorbeeld Oud-Heverlee, zijn inmiddels met deze resultaten aan de slag gegaan om vervuilingshotspots te identificeren en maatregelen te treffen: VRT NWS-artikel.
Ook in Bornem — nochtans een van de gemeenten met de hoogste rioleringsgraad van Vlaanderen — zijn via dit onderzoek enkele zones met zorgwekkende waterkwaliteit aan het licht gekomen:
• Klein Mechelen / grens met Puurs-Sint-Amands
• Spierbroekpolder
• Sas Weert
• Paardenstraat (Mariekerke)
Opmerkelijk is dat de metingen plaatsvonden tijdens een lange, droge periode. Het is dus onwaarschijnlijk dat overstorten (die typisch bij regenval optreden) de oorzaak zijn. De vervuiling lijkt eerder toe te schrijven aan rechtstreekse lozingen van huishoudelijk afvalwater. Voor Samen Groen kwamen deze resultaten als een verrassing, zeker gezien het sterk uitgebouwde rioleringsnetwerk in Bornem. We vermoeden dat dit ook voor het gemeentebestuur onverwacht is.
Onze vragen aan het gemeentebestuur:
1. Worden er initiatieven genomen om deze zones verder te onderzoeken en de bronnen van vervuiling te identificeren?
2. Kan de vervuiling verklaard worden door reeds gekende lozingspunten of infrastructuurproblemen? En worden deze aangepakt?
3. Mochten lozingspunten worden gevonden, volgt er dan een actie gelijkaardig aan die van Oud-Heverlee? In concreto: de bewoners van de bewuste huizen worden gecontacteerd door de gemeente/Aquafin en aangemaand om aanpassingswerken uit te voeren. Zo niet volgt er een handhavingsprocedure.
4. Is er contact geweest met de organisatoren van het Watermonstersproject voor bijkomende data of ondersteuning?
5. Zal de gemeente op regelmatige basis opvolgmetingen uitvoeren of ondersteunen?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
Onlangs lanceerde het gemeentebestuur een inspraakenquête voor de invulling van de oude postsite in de Boomstraat via onder meer infozuilen aan de postsite en het Landhuis. Op deze zuilen is te lezen dat ook al een aantal ingrepen vastliggen. Zo onder meer de aanleg van een ondergrondse parking.
Samen Groen heeft tegen dit initiatief ernstige bezwaren, omwille van volgende redenen:
1. Bornem centrum beschikt reeds over meer dan voldoende parking op wandelafstand: Dries, Cardijnplein, Achterweidestraat (2x), Dr. De Putterplein, CC, Breeven, Abdij, Station…
2. Op amper 50m afstand ligt een grote en onderbenutte parking in de Achterweidestraat. De onderbenutting van alle centrumparkings wordt bevestigd in het onderzoek in kader van opmaak Masterplan Bornem centrum – zie onderstaand knipsel uit het Masterplan. Gemiddeld 889 vrije parkeerplaatsen op een totaal van 1606 (!) Nergens in het masterplan wordt de noodzaak tot bijkomende parking vermeld.
Vragen aan het gemeentebestuur:
Kan worden verduidelijkt wat de bedoeling is van deze nieuwe parking? Is deze echt noodzakelijk gezien bovenstaande argumenten?
Er staat op de infozuil dat er bovengronds ruimte vrijkomt, waar? En is dit met de intentie om op termijn de Boomstraat autovrij te maken?
Gaat er andere parking (op termijn) verdwijnen? En dient deze ter compensatie?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
Midden augustus kregen de Bornemnaars te horen dat ze konden deelnemen aan een nieuwe bevraging over de toekomst van de postsite, genaamd ‘een nieuwe stempel op de postsite’. Als N-VA Bornem zijn we tevreden dat er (gedeeltelijk) werk gemaakt wordt van de acties die werden opgenomen in het Masterplan Bornem Centrum op basis van een uitgebreide bevraging in 2023 en 2024.
We keken dan ook nieuwsgierig uit naar de inhoud van de bevraging. Maar helaas bleven we, bij het invullen van de bevraging zelf, wat op onze honger zitten, mede door de beperkte antwoordmogelijkheden. Slechts 1 antwoord toestaan, zorgt niet meteen voor creatieve ingevingen van de geïnteresseerden. Zo is er bijvoorbeeld bij de eerste vragen geen mogelijkheid om te kiezen voor een commerciële invulling, iets wat toch logisch is gezien de locatie in het centrum van onze handelskern en de aanbevelingen van de detailhandel coach in het achterhoofd. Verderop wordt er dan wel gepolst naar economische functies, maar die blijven beperkt tot het reeds bestaande aanbod in de Boomstraat. Tenslotte vrezen we ook dat de korte periode voor de bevraging, waarbij de helft tijdens de schoolvakantie, onvoldoende diverse reacties zal opleveren.
Op het participatieplatform aanboordinbornem.be was er, naast de bevraging, ook nog een link ‘Voor ontwikkelaars’ te vinden. Hier ontdekken we dat de gemeente Bornem een marktverkenning heeft uitgeschreven voor projectontwikkelaars waarin een aantal vragen gesteld worden. Deze is aangevuld met een projectdefinitie van de postsite waarbij we vaststellen dat er al een aantal voorafnames, of moeten we beter zeggen, beslissingen zijn genomen inzake de inrichting van het (belevings)plein (of ‘dorpshart’ zoals aangegeven in de communicatie) en ons handelscentrum, maar ook qua mobiliteit. Het is bijzonder jammer dat het Kardinaal Cardijnplein hierbij expliciet naar de achtergrond geschoven wordt en niet actief meegenomen wordt in het totaalplaatje voor onze handelskern. Dit bestaande belevingsplein verdient meer krediet! Naar aanleiding van de bevraging aan de projectontwikkelaars, stellen we ons de vraag hoeveel reacties er zijn toegekomen bij het gemeentebestuur en of de gemeenteraad een inzicht kan krijgen over de visies van de ontwikkelaars.
En dan hebben we het natuurlijk nog niet over de site zelf gehad. We herhalen nog eens onze oproep van begin deze legislatuur over de gesprekken die gevoerd zouden zijn met de aanpalende eigenaars en de burgemeester. Kan de gemeenteraad op de hoogte gesteld worden van de inhoud van deze gesprekken en de al dan niet gemaakte beloftes omtrent de toekomst van de postsite. Aan de reacties van verschillende omwonenden en/of betrokkenen te horen en te lezen blijven er nog zeer veel onduidelijkheden of zelfs tegenstrijdigheden met de visie van het gemeentebestuur, zoals in verband met onteigeningen? Graag de nodige duidelijkheid over deze gesprekken.
De grote hoeveelheid vragen blijft dan ook bestaan en we hopen toch wat meer duidelijkheid te krijgen, want participatie en een essentiële ‘open dialoog’, zoals aangegeven in de projectdefinitie, betekent ook dat alle leden van de gemeenteraad betrokken worden bij zo’n belangrijk project. De lijst met de vele vragen is en blijft lang: Hoe zal het verdere proces verlopen? Wat zal de tijdslijn van de ontwikkeling zijn? Wie beoordeelt de ingediende visies, hoe wordt er teruggekoppeld, welke beloftes worden/zijn er gemaakt, hoe wordt de buurt verder in de toekomst betrokken, wat wordt de rol van de gecoro en de verenigde handelaars, wat met de uitwerking van de mobiliteitsscenario’s en de impact op de omgeving, … Maw nog heel veel vragen op basis van deze bevraging, niet alleen bij onze fractie, maar ook bij de buurtbewoners, handelaars en natuurlijk heel veel Bornemnaars…
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
In de zomer van 2022 zette het gemeentebestuur, onder impuls van onze partij, een brede waaier aan zomeractiviteiten op poten. Met een zomerse strandsfeer en het nieuwe concept: De Zonnekloppers! werden unieke locaties in de hele gemeente en de deelgemeenten tot leven gebracht.
Tot onze verbazing beperkte het gemeentebestuur de voorbije zomer het aanbod echter tot één enkel weekend in Breeven, op 11 en 12 juli. Daarmee werden de deelgemeenten aan hun lot overgelaten. Een gemiste kans om ook daar inwoners te laten genieten van een bruisende zomerbeleving.
Waarom kiest het gemeentebestuur ervoor de deelgemeenten links te laten liggen? Kan men garanderen dat er komende zomer opnieuw optredens en activiteiten in de deelgemeenten zullen plaatsvinden, of blijft men vasthouden aan een gecentraliseerd aanbod in het centrum?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Met de start van het nieuwe schooljaar wordt de Bornemse fietsinfrastructuur weer massaal gebruikt door onze schoolgaande jeugd. Veilige en comfortabele fietspaden zijn hierbij onontbeerlijk, zoals het nieuwe fietspad langs de Sint-Amandsesteenweg nu ook biedt.
In 2018 werd het andere deel van het fietspad langs de Sint-Amandsesteenweg tussen de Weertstraat en de Branstsedreef heraangelegd. De scheefliggende trottoirstenen werden vervangen door een asfaltlaag (zoals geprefereerd in het fietsvademecum), waardoor het comfort voor de fietsers verhoogde. Deze aanpassing konden we in 2018 alleen maar ondersteunen, alleen maakten we ons zorgen over de mogelijke gevolgen van de toekomstige wortelvorming van de bomen die langs het fietspad staan.
Helaas is onze toenmalige bezorgdheid werkelijkheid geworden. De vlakke asfaltlaag heeft ondertussen te kampen gekregen met ophogingen en scheuren. Tijdens de vorige legislatuur werd dit ook intern gemeld om de nodige herstellingen op te nemen in de planning van de jaarlijkse voet- en fietspadherstellingen.
In de hoop dat er dit jaar structurele herstellingen zouden doorgevoerd worden om de veiligheid te verhogen, was onze verbazing dan ook groot om te zien dat het fietspad juist voor september tientallen geschilderde gevarendriehoekjes gekregen had. Fietsers wijzen op gevaar is een nobel gegeven, maar het lost natuurlijk het probleem van de scheuren en de ophogingen niet op. En al zeker niet op de donkerste stroken van het fietspad tussen de Weertstraat en de Kraeyhoeve, waar de verlichting op het fietspad ’s avonds eerder beperkt is. Bovendien zullen de vallende bladeren de algemene zichtbaarheid nog meer belemmeren.
In afwachting van de visie van de nieuwe meerderheid omtrent voet- en fietspaden, vragen wij met aandrang zo spoedig mogelijk een structurele oplossing te voorzien voor de ophopingen en scheuren in het fietspad om te vermijden dat de toestand verder verergert.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Eind juni mochten we vernemen dat Puurs-Sint-Amands via een privé-ondernemer een eigen zwembad binnen de gemeente zal krijgen en dat er bijgevolg voor het gemeentebestuur van Puurs-Sint-Amands geen noodzaak is om te participeren in onze plannen voor een nieuw zwembad in het Breeven. Het is natuurlijk jammer dat financiële middelen voor nieuwe publieke infrastructuur versnipperd geraken, terwijl er via intergemeentelijke samenwerking meer mogelijkheden zouden kunnen zijn...
Maar nu de kogel door de kerk is, vragen we, in navolging van onze verschillende tussenkomsten in de gemeenteraad, waar we momenteel staan in het dossier rond het nieuwe zwembad in het Breeven. De schepen van Sport had in het verleden aangegeven dat er 2 scenario’s op tafel lagen, maar door de beslissing van Puurs-Sint-Amands, zou er logischerwijze maar 1 scenario moeten over zijn en kunnen de plannen eindelijk uitgewerkt worden? Of zijn er toch nog andere zaken boven water komen drijven de afgelopen weken? Met andere woorden, waar staan we ondertussen in dit ganse dossier?
Welke middelen zullen er voorzien worden in de meerjarenplanning zodanig dat ook het subsidiedossier bij de Vlaamse Overheid kan ingediend worden?
Wat is het advies van de sportraad na de beslissing van Puurs-Sint-Amands?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Midden juli keurde de Vlaamse Regering het subsidiereglement goed waarmee de bouw en renovatie van kunstgrasvelden wordt gestimuleerd. Vlaams minister van Sport Annick De Ridder trekt de komende 3 jaar telkens 3 miljoen euro uit voor deze maatregel. Een mooi initiatief voor gemeenten om hun sportinfrastructuur te vernieuwen en eventueel uit te breiden, ook voor Bornem natuurlijk.
Onze vraag is hierbij of het Bornemse gemeentebestuur van dit nieuwe reglement zal gebruik maken om een dossier in te dienen? Zijn er momenteel plannen voor bijkomende velden binnen (groot) Bornem, naar aanleiding bijvoorbeeld van de vraag van KVK Hingene?
Daarnaast is er ook de mogelijkheid om specifiek voor watergedragen hockeyvelden te gaan. We mochten begin dit jaar in de krant lezen over de mooie plannen en de ambitie van de nieuwe hockeyclub Breeven. Hierbij werd er ook verwezen naar de komst van een volwaardig kunstgrasveld tegen september 2026, in samenwerking met het gemeentebestuur. Hoe ver staan de concrete plannen hiervan en zal er hiervoor dan een dossier ingediend worden?
Daarnaast verlengt de minister De Ridder de subsidietermijn voor de realisatie van lokale 3x3-basketbalpleintjes in samenwerking met Basket Vlaanderen en de subsidieronde voor vaste en mobiele basketbaltorens. In het verleden kwam er vanuit de deelgemeenten vraag naar een verbeterde basketbalinfrastructuur en is hierop al deels ingegaan. Zal dit ook de komende maanden verdergezet worden en zijn er plaatsen waar er aan de realisatie van bijkomende basketbalpleintjes gedacht wordt? Ook voor Geranimo Basket zou extra infrastructuur van pas kunnen komen, in afwachting van de mogelijke plannen voor de uitbreiding van de sporthal in het Breeven?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Sint-Amandsesteenweg ter hoogte van Bernardusschool, de beschadigingen aan de boordstenen, fietspad en voetpad. (Klinkers) Deze schade is toegebracht door zwaar verkeer. Wie gaat de herstellingswerken uitvoeren en opvolgen?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang Bornem.
Beschadigingen aan meerdere duikers in de Beerdonkstraat en Binnendijkstraat te Weert en Barelstraat te Bornem. Is de gemeente hier van op de hoogte, zo niet wie gaat deze schade herstellen? De beschadigingen zijn een gevolg van de maaiwerken aan de bermen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang Bornem.
Om terug te komen op een punt naar voren gebracht in de gemeenteraad van 11 maart 2025, werd de vraag gesteld wat de stand van zaken is omtrent de vaststelling van asbest in de Broekweg van Wintam naar Eikevliet. In juli heb ik moeten vaststellen dat het hekwerk aan de kant is gezet aan beide toegangspunten van de aardeweg. Als gevolg is hier een wandeltocht doorgegaan en zijn er maaiwerken aan de bermen uitgevoerd.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang Bornem.
Spoorwegovergangen zijn gevaarlijke punten. Zelfs wanneer de signalisatie werkt. Op regelmatige basis duiken beelden op van mensen die toch een gesloten spoorovergang oversteken. Zelf merk ik dit ‘s morgens aan het station in Bornem ook regelmatig op.
Om aan dergelijke situaties tegemoet te komen biedt Infrabel lespakketten aan in spelvorm. Deze pakketten zijn gericht op zowel lagere als middelbare scholen.
De Vlaams Belang-fractie vernam hierover graag het volgende:
Is het College bereid de scholen op de hoogte te stellen van dit lespakket en op deze manier bij te dragen aan de sensibilisering rond veiligheid aan de spoorwegovergangen? Zo ja, op welke wijze zal dit gebeuren? Zo nee, waarom niet en welke andere sensibiliserende maatregelen plant het College hieromtrent?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang Bornem.
De voorzitter sluit de zitting op 09/09/2025 om 22:19.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad