De voorzitter opent de zitting op 18/04/2023 om 20:00.
Het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad werd goedgekeurd op 21 april 2020. In het huidige regelement waren o.a. geen bepalingen opgenomen inzake digitale vergaderen en de vervanging van een raadslid in de gemeenteraadscommissie bij tijdelijke verhindering. Van de gelegenheid werd ook gebruik gemaakt om andere bepalingen in het reglement duidelijker te omschrijven.
De aanpassing van het huishoudelijk reglement betreft:
Geen
Enig artikel
Het huishoudelijk reglement wordt aangepast zoals in bijlage in dit besluit
Er werd een klacht ingediend bij de gouverneur over het niet toepassen van de stemprocedure uit het huishoudelijk reglement door de voorzitter van de gemeenteraad.
Op 01/02/2023 werd de gemeente in kennis gesteld van een klacht over het niet toepassen van de stemprocedure uit het huishoudelijk reglement door de voorzitter van de gemeenteraad.
Op 20/02/2023 werden alle relevante documenten overgemaakt aan de diensten van de gouverneur.
Op 28/03/2023 ontving de gemeente het antwoord van de gouverneur: de gouverneur zal niet optreden in dit dossier.
Op basis van artikel 333 van het decreet lokaal bestuur wordt dit antwoord ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
Enig artikel
Er wordt kennisgenomen van het antwoord van de gouverneur nav de klacht over het niet toepassen van de stemprocedure uit het huishoudelijk reglement door de voorzitter van de gemeenteraad.
Er werd een klacht ingediend bij de gouverneur over de hospitalisatiepolis en ontbinding Sodibo.
Op 07/02/2023 werd de gemeente in kennis gesteld van een klacht over de hospitalisatiepolis en ontbinding Sodibo.
Op 28/02/2023 werden alle relevante documenten overgemaakt aan de diensten van de gouverneur.
Op 30/03/2023 ontving de gemeente het antwoord van de gouverneur: de gouverneur zal niet optreden in dit dossier.
Op basis van artikel 333 van het decreet lokaal bestuur wordt dit antwoord ter kennis gebracht van de gemeenteraad.
Enig artikel
Er wordt kennisgenomen van het antwoord van de gouverneur nav de klacht over de hospitalisatiepolis en ontbinding Sodibo.
Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat iedere gemeente moet beschikken over een organisatiebeheersingssysteem. Dit wordt vastgelegd door de algemeen directeur in overleg met het managementteam. Het algemene kader van dit systeem wordt vastgesteld door de gemeenteraad.
De raad keurde in 2019 een kader organisatiebeheersing goed. In dit kader was opgenomen dat de expert organisatiebeheer, na aanwerving, het te doorlopen traject rond zelfevaluatie en rapportering verder diende uit te werken.
Het voorgelegde kader is gebaseerd op de leidraad organisatiebeheersing voor lokale besturen van de Vlaamse overheid. Het vertrekt vanuit een zelfevaluatie, waarna op basis van een risicoanalyse beheersmaatregelen worden opgezet. Jaarlijks wordt aan de raad hierover gerapporteerd.
Het goedgekeurde kader uit 2019 werd verfijnd wat betreft de concrete invulling van de zelfevaluatie en rapportering. In de aangepaste nota organisatiebeheersing wordt de nieuwe werkwijze vastgelegd. Er zal één keer per legislatuur een zelfevaluatie worden uitgevoerd door het managementteam met input van de diensthoofden. De resultaten hiervan worden meegenomen in de ambtelijke ambitienota en kunnen nadien eventueel ook in het meerjarenplan worden opgenomen.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het kader organisatiebeheersing, zoals voorgesteld in de nota als bijlage, goed.
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Op 11 juni 2019 keurde de gemeenteraad het kader organisatiebeheersing goed. Deze nota werd ook toegelicht op de gemeenteraadscommissie algemeen bestuur van 4/06/2019. Dit kader bevat de krijtlijnen op basis waarvan de organisatie ervoor wil zorgen dat ze:
a. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
b. de wetgeving en procedures naleeft;
c. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
d. effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
e. de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op de raad van 18 april 2022 werd het aangepast kader organisatiebeheersing ter goedkeuring voorgelegd. Hierin werd de werkwijze rond de zelfevaluatie verfijnd.
Als bijlage, ter kennisgeving, een overzicht van de grotere organisatiebrede acties ondernomen en gepland met betrekking tot organisatiebeheersing.
geen
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de rapportage i.v.m. organisatiebeheersing, zoals toegevoegd in bijlage.
Op 18 april 2017 ging de gemeenteraad akkoord om het abdijcomplex aan te kopen tegen een koopprijs van 2,5 miljoen en de overdracht van 2 appartementen.
Op 12 november 2019 ging de gemeenteraad akkoord om de overdracht van deze 2 appartementen uit te breiden met de daar onderliggende kelder.
De overdracht van wat reeds beslist werd door de gemeenteraad wordt via dit besluit definitief notarieel geregeld.
Het betreft hier de juridische uitwerking van reeds door de gemeenteraad in het verleden besliste aangelegenheden.
De financiële gevolgen van deze overdracht zijn voorzien op het kredietcode 2023/GBB/0050-000/220000/GEMEENTE/CBS/IP-FD003.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte waardoor er 2 appartementen en de onderliggende kelder worden overgedragen aan de vzw abdij Sint-Bernardus.
Artikel 2
De gemeente neemt de kosten voor deze overdracht ten laste.
Sinds 1 juli 2020 werd een fietszone getest in het centrum van de gemeente.
Vanaf dat moment was het als automobilist niet meer toegestaan om fietsers in te halen binnen deze zone. Op deze manier werd de veiligheid van de fietsers verhoogd in de vaak smalle straten van onze gemeente. De proefopstelling werd via een uitgebreid participatietraject geëvalueerd en hieruit bleek dat vele inwoners de fietszone in het centrum een warm hart toedragen. Het CBS besliste op 25 februari 2021 de fietszone te bestendigen en het aanvullend reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van april 2021.
Vanaf 1 oktober 2022 werd het principe fietszone uit de wegcode gehaald. Dit omwille van meer dan 2 zones in bepaalde centra. Het is vaak onduidelijk welke zone van toepassing is en weggebruikers weten vaak niet in welke zone men zich bevindt.
Om conform de wegcode de verkeersmaatregelen inzake fietsstraat toe te passen op de centrumstraten van Bornem, dient het aanvullende reglement - fietsstraten in Bornem centrum opgemaakt. Dit om de veiligheid van de vele fietsers te borgen in de smalle centrumstraten.
Volgens de reglementering voor fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot de fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 km/u.
Een fietsstraat start vanaf het verkeersbord F111 en loopt tot aan het volgende kruispunt. Een eindbord is niet meer nodig.
De maatregel heeft betrekking op wegen waarover de gemeente het beheer heeft.
Het college en de adviesraad Commissie Verkeersveiligheid en Mobiliteit geeft gunstig advies aan de afbakening van de fietsstraten.
Kostprijs van de nodige verkeerstekens. Plaatsing en aanpassingen signalisatie door eigen diensten.
Artikel 1
Het aanvullend reglement betreffende Zone Fietsstraat bij goedkeuring GR van 20 april 2021 wordt opgeheven;
Artikel 2
In volgende straten centrum Bornem geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F111 dat geldig is tot aan het volgende kruispunt:
- Op de Albertstraat - over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersborden F111 geplaatst in de rijrichting van de Elisabethstraat ter hoogte van huisnummer 2 en voorbij kruising met Nieuwstraat; in de rijrichting van de Nieuwe Kouterstraat ter hoogte van huisnummer 73 en voorbij kruising met de Kouterplaats.
- Op de Allemanshofstraat - over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersbord F111 geplaatst in de rijrichting van de Boomstraat ter hoogte van huisnummer 37.
- Op de Barelstraat - vanaf Puursesteenweg tot Kruisberg- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersbord F111 geplaatst in de rijrichting van de Kluisberg ter hoogte van huisnummer 2.
- Op de Boomstraat - over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 geplaats in de rijrichting van de Puursesteenweg ter hoogte van huisnummer 2, voorbij de kruising met Kardinaal Cardijnplein en voorbij de kruising met de Ruiterstraat; in de rijrichting van de Temsesteenweg net voorbij de kruising met het Kardinaal Cardijnplein.
- Op de Broekstraat- over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 geplaatst in de rijrichting van de Gasthuisstraat ter hoogte van huisnummer 71, net voorbij de kruising met de Roddam en ter hoogte van huisnummer 27; in de rijrichting van de N16 net voorbij de kruising met de Driesstraat, net voorbij de kruising met het domein Hemelhof en net voorbij de kruising met de Kruisstraat.
- Op de Gasthuisstraat geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersborden F111 geplaatst in de rijrichting van de Stationsstraat net voorbij de kruising met de Driesstraat.
- Op de Driesstraat - vanaf de Driesparking tot de Gasthuisstraat- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd d.oor het verkeersbord F111 geplaatst in de rijrichting aan het begin van het Driesplein
- Op de Elisabethstraat - over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 geplaats in de rijrichting net voorbij de kruising met de Puursesteenweg; in de rijrichting van de Albertstraat net voorbij de kruising met de Lindestraat en in de rijrichting van de Lindestraat ter hoogte van huisnummer 2.
- Op de Hingenesteenweg - domein Hemelhof- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 in de rijrichting van de Broekstraat geplaatst ter hoogte van het gemeentehuis en in de rijrichting van de Hingenesteenweg net voorbij de kruising met de Broekstraat.
- Op de Hingenesteenweg - tussen huisnummer 1 en 14- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 in de rijrichting van de Stationsstraat geplaatst ter hoogte van de kruising van de fietsdoorsteek naar de Broekstraat en net voorbij de kruising met de Molenveldweg; in de rijrichting van de N16 net voorbij de kruising met de Molenveldweg en ter hoogte van huisnummer 10. Een verkeersbord F113 ter hoogte van huisnummer 14 om het einde van de fietsstraat aan te duiden.
- Op de Kapelstraat - over de gehele lengte - geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 in de rijrichting van de Puursesteenweg net voorbij de kruising van het Kardinaal Cardijnplein voor huisnummer 2, net voorbij de kruising met de Nieuwstraat, net voorbij de kruising met de Lindestraat en net voorbij de kruising met de Allemanshofstraat.
- Op het Kardinaal Cardijnplein geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 in de rijrichting van de Boomstraat ter hoogte van huisnummer 15 en net voorbij de kruising met de parking; In de rijrichting van de Kapelstraat net voorbij de kruising met de Boomstraat.
- Op de Kasteelstraat - over de gehele lengte - geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 in de rijrichting van het kasteel (Donkweg) net voorbij het hoekhuis met de Temsesteenweg, net voorbij de kruising met de Rijkenhoek; In de rijrichting van de Boomstraat ter hoogte van de Donkweg en net voorbij de kruising met de Achterweidestraat.
- Op de Kloosterstraat - vanaf Boomstraat tot kruispunt Achterweidestraat - geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 geplaatst ter hoogte van huisnummer 2 en ter hoogte van huisnummer 27.
- Op de Kouterplaats geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F111 bij het begin van de Kouterplaats ter hoogte van huisnummer 2.
- Op de Kruisberg geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F111 net na de kruising met de Barelstraat.
- Op de Kruisstraat - tussen Hingenesteenweg en Broekstraat- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersborden F111 die bij het begin van de straat staan in beide richtingen.
- Op de Lindestraat - over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 ter hoogte van en aan de kant van huisnummer 134; in de richting van de Kapelstraat ter hoogte van huisnummer 129, van huisnummer 117, van huisnummer 21 en van huisnummer 19.
- Op de Nieuwe Kouterstraat - over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 ter hoogte van huisnummer 129, van huisnummer 97, van huisnummer 77, van huisnummer 57 en van huisnummer 31.
- Op de Nieuwstraat - over de gehele lengte en aftakking- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 ter hoogte van huisnummer 2, van huisnummer 14, van huisnummer 33, van huisnummer 59 en bij het begin in beide richtingen van de aftakking Nieuwstraat richting Mouterij.
- Op de Puursesteenweg - van de Boomstraat tot de Nieuwe Kouterstraat- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 ter hoogte van huisnummer 4, ter hoogte van huisnummer 54 en ter hoogte van huisnummer 72.
- Op de Rijkenhoek - over de gehele lengte- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 net na de kruising met de Temsesteenweg, net na de kruising met Rijkenhoek richting huisnummer 58, net na de kruising met Rijkenhoek ter hoogte van huisnummer 57, net na de kruising met Rijkenhoek ter hoogte van huisnummer 3 en net na de kruising met de Temsesteenweg (begin van de schoolstraat -OLVP Lagere school).
- Op de Ruiterstraat geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F111 ter hoogte van huisnummer 23.
- Op de Sint-Amandsesteenweg -vanaf Kloosterstraat tot kruispunt Dulftstraat- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door de verkeersborden F111 in de richting van de Boomstraat net voorbij de kruising met de Absveldstraat ter hoogte van huisnummer 47 en ter hoogte van huisnummer 7; In de richting van de Absveldstraat net voorbij de kruising met de Kloosterstraat ter hoogte van huisnummer 2 en ter hoogte van huisnummer 14.
- Op het Stationsplein geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F111 bij het begin van het Stationsplein vanaf de Stationsstraat.
- Op de Stationsstraat geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F111 bij het begin van de Stationsstraat net voorbij de spoorweg en ter hoogte van huisnummer 27.
- Op de Temsesteenweg -vanaf Kasteelstraat tot en met huisnummer 30- geldt de fietsstraat. Dit wordt gesignaleerd door het verkeersbord F111 in de richting van de Boomstraat ter hoogte van huisnummer 25, huisnummer 17 en van huisnummer 3; in de rijrichting van de Vitsdam ter hoogte van huisnummer 2 , huisnummer 12 en net na de kruising met Driesstraat parking. Ter hoogte van huisnummer 30 het verkeersbord F113 om fietsstraat te beëindigen.
Artikel 3
Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het departement MOW.
Jaarlijks moet een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De rapportering wordt ter kennis aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het rapport van de voortgang van het LEKP wordt opgemaakt door het pactportaal van het Agentschap Binnenlands Bestuur (ABB). De gegevens van werf 1 (vergroening) en werf 4 (droogteproblematiek) worden door de gemeente aangevuld via het groenblauwpeil.
De data voor werf 2 (renovatie) en werf 3 (duurzame (deel)mobiliteit) worden aangebracht door externe partners zoals bijvoorbeeld Fluvius,...
Doordat de monitoring bij het pactportaal van het ABB nog niet op punt staat, zijn er nog enkele speciale aandachtspunten:
Aangezien de investeringen voor het LEKP 2.0 nog niet werden opgestart, werd er in dit rapport enkel rekening gehouden met het LEKP 1.0.
Doelstelling 2030 Werf Vergroening:
Eén boom extra per Vlaming: Momenteel werden er 497 bomen gepland in Bornem, goed voor 2,3% van de doelstelling. Elk jaar wordt er opnieuw ingezet op het aanplanten van bomen en het motiveren van de burgers om hiermee mee te doen. Bomen aangeplant in bosverband (zoals bijvoorbeeld Branstbos) tellen niet mee voor deze doelstelling. Verder onderzoeken we nog hoe we burgers kunnen stimuleren om mee meer bomen aan te planten.
1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming: De voorbije 2 jaar werd er in Bornem reeds 2,136 km haag of geveltuinen aangeplant, goed voor ongeveer 20% van de doelstelling. Net zoals bij de doelstelling van de bomen blijven we hier elk jaar opnieuw op inzetten.
Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners: Dankzij het nieuwe maaibeleid van de gemeente wordt er op ongeveer de helft van de openbare perken minder of niet meer gemaaid. Deze extra natuurgroenperken dienen nog verder opgeladen te worden, maar op dit moment werden er al 10 extra natuurgroenperken ingegeven, goed voor 47,5% van de doelstelling.
Doelstelling 2030 Werf Renovatie
50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties per 1.000 wooneenheden: Op dit moment zijn er nog geen gegevens bij ons bekend van collectief georganiseerde energiebesparende renovaties in de gemeente. We bekijken nog hoe we hier als gemeente een bijdrage kunnen doen en hoe we de burger hierbij kunnen ontzorgen.
1 coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject per 500 inwoners: Op dit moment werden er 3 coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten uitgevoerd. Zoals eerder vermeld houden deze nog geen rekening met de grootte van het project. We onderzoeken hoe we dit nog verder kunnen uitbreiden en welke partners we hierbij kunnen betrekken.
Doelstelling 2030 Werf Duurzame (deel)mobiliteit
Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem: Bornem beschikt momenteel over 2 deelwagens, goed voor 4,7% van de doelstelling. Het voorbije jaar werd hier slechts 76 keer gebruikt van gemaakt. Hierdoor is het momenteel nog niet aan de orde om dit uit te breiden.
Per 100 inwoners 1 laadpunt tegen 2030: Volgens het LEKP rapport van het Pactportaal zijn er op dit moment 72 laadpunten, goed voor 33,8% van de doelstelling. Aangezin de opvolging van deze doelstelling verloopt via laadpuntequivalenten, zijn er volgens onze gegevens zijn er 216 laadpunten, goed voor 100% van de doelstelling. Om dit nog verder uit te breiden wordt er gewerkt aan een strategische plan, waarbij er vlot extra laadpunten bij geplaatst kunnen worden in het kader van 'Paal Volgt Wagen'. Hierbij kunnen burgers een laadpunt dicht bij huis aanvragen, als ze hier zelf geen plaats voor hebben.
1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner: Zoals eerder vermeld is er momenteel nog geen monitoring voor de doelstelling rond fietspaden. Volgens onze gegevens werden er ook nog nieuwe fietspaden aangelegd of werden er geen fietspaden structureel opgewaardeerd. Met de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg komt hier wel verandering in. Hierdoor komt er ongeveer 1,6km aan structureel opgewaardeerd fietspad bij.
Doelstelling 2030 Werf Droogteproblematiek
1 m² ontharding per inwoner: In Bornem werden er nog geen zones onthard voor zover wij weten. Momenteel wordt er, samen met een extern kenniscentrum, wel onderzoek gedaan naar mogelijke projecten om te ontharden in Bornem. Verder bereiden we onze deelname aan het volgende Vlaams Kampioenschap tegelwippen ook grondig voor.
Per inwoner 1 m³ extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater: Dankzij de ontwikkeling van het Kelderijbeemd, maakten we een grote sprong voorwaarts in de extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater. In totaal zitten we nu op 6506m³ extra opvang van regenwater, goed voor 30,5% van de doelstelling. We blijven steeds op zoek naar gronden die we kunnen omvormen tot waardevolle natuur met ruimte voor hemelwateropvang.
Er zijn geen financiële aspecten aan verbonden.
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van de rapportering van het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Op 10/11/2021 werd er door het college van burgemeester en schepenen aan Imminfo een omgevingsvergunning toegekend voor:
Een verkaveling met:
- nieuwe wegenis en riolering
- 32 loten (37 wooneenheden)
- halfopen bebouwing 24 loten
- gesloten bebouwing 1 lot
- open bebouwing 4 loten
- meergezinsgebouw (4 units) 2 loten
- 1 lot voor openbaar domein.
Deze verkaveling grenst aan de Kuytekopstraat, maar door de bestaande nummering in de Kuytekopstraat kan een deel van de verkaveling niet in deze straat genummerd worden waardoor een nieuwe straatnaam nodig is.
Het aanleggen van nieuwe wegenis was noodzakelijk.
De wegenis werd door de gemeenteraad aanvaard op 14/06/2022.
Er moet nu ook nog een nieuwe straatnaam worden toegekend.
Het voorstel voor de nieuwe straatnaam: Vliegende Geit werd door de gemeentelijke Cultuurraad uitgebracht op 26/10/2022.
De gemeenteraad heeft besloten de straatnaam Vliegende Geit voorlopig vast te stellen op 13/12/2022.
Tijdens het openbaar onderzoek van 09/01/2023 tot en met 07/02/2023 werden twee bezwaarschriften binnengebracht met volgende inhoud:
- Niet akkoord met straatnaam, beter een straatnaam die aansluit bij de bestaande 'vogeltjeswijk', of straatnaam die vrouwennaam hebben: Bv . E.Hulstaart.
- Als huidige woningen in de Kuytekopstraat nieuwe straatnaam krijgen, niet akkoord. Vinden het belachelijke naam en de gemeentelijke bevoegde diensten moeten in staat zijn meer toepasselijke/leuke/aansprekende naam te vinden.
- het is voorbarig om een straatnaam toe te kennen, daar er een procedure loopt bij de Raad voor Vergunningsbetwisting die tot doel heeft goedkeuring van de omgevingsvergunning tot verkavelen aan te vechten.
De bezwaren zijn ontvankelijk en ongegrond.
De gemeenteraad is van mening dat de straatnaam Vliegende Geit een gekende naam is in de historiek van Branst en daardoor aan een nieuwe straat kan gegeven worden.
Enig artikel
De straatnaam Vliegende Geit voor de nieuwe straat in de omgevingsvergunning OMV_2021157962 - OMG20210020VK wordt definitief aanvaard.
De gemeente geeft de mogelijkheid aan de leerlingen van de academie om muziekinstrumenten te huren. Hiervoor bestaat een retributiereglement op huur muziekinstrumenten AMWD. Er worden jaarlijks ongeveer 80 huurinstrumenten verhuurd.
Het huidige tarief bedraagt 55,00 euro/schooljaar en dit is in verhouding tot de kostprijs en het onderhoud van de meeste muziekinstrumenten te laag.
Voorgesteld wordt om het huurgeld van de huurinstrumenten op te trekken naar 75,00 euro/schooljaar om volgende redenen:
Voor de leerlingen die recht hebben op een verminderd inschrijvingsgeld op basis van de voorwaarden hieronder limitatief opgesomd, is het voorstel om het huurgeld op 55,00 euro voor één schooljaar te behouden.
Voorwaarden waaraan je moet voldoen voor een verminderd huurgeld:
Door de aanpassing van de retributie zal gemeente naar schatting 1.580,00 euro per jaar meer ontvangen.
Artikel 1
De ontlener is verantwoordelijk voor het behoud van het instrument in goede staat.
Art. 2
Hij/zij zal het instrument onder geen enkele voorwaarde uitlenen of in gebruik geven aan derden.
Art. 3
Hij/zij zal bij beschadiging van het instrument de school hiervan onmiddellijk op de hoogte brengen. De herstellingskosten voor schade, toegebracht door eigen toedoen, worden door de ontlener betaald. Slijtagekosten zijn voor rekening van de school, behalve de rieten voor blaasinstrumenten. Deze worden op kosten van de ontlener vervangen indien nodig.
Art. 4
Bij verlies van het instrument betaalt de ontlener de aankoopwaarde van een nieuw gelijkwaardig instrument.
Art. 5
Er wordt aangeraden het huurinstrument persoonlijk te laten verzekeren. Dit kan opgenomen worden in de brandpolis van de verzekering van de ontlener.
Art. 6
Indien de studies worden opgegeven of beëindigd zijn, dient het instrument zonder dat hierom wordt verzocht, terugbezorgd te worden op het secretariaat van de Academie Muziek Woord Dans in Bornem, dit binnen de 30 dagen. Indien het instrument niet werd geretourneerd binnen deze termijn, wordt het instrument als verloren beschouwd en wordt de gehele aankoopprijs, zoals vermeld in punt 4 in rekening gebracht.
Art. 7
Het instrument mag niet voor andere doeleinden gebruikt worden dan voor de studie- en/of muziekuitvoeringen in het kader van het programma van de Academie, tenzij na voorafgaande instemming van de directeur.
Art. 8
Het verwisselen of uitwisselen van instrumenten is verboden.
Art. 9
De ontlener volgt strikt de richtlijnen van de leraar voor het onderhoud en herstellen van het uitgeleende instrument.
Art. 10
Het instrument kan op gelijk welk tijdstip van het jaar teruggevorderd worden. De Academie stelt de ontlener hiervan schriftelijk in kennis. Het instrument dient uiterlijk 30 dagen na het versturen van de brief aan de Academie te worden teruggebracht. Indien het instrument niet werd geretourneerd binnen deze termijn, wordt het instrument als verloren beschouwd en wordt de gehele aankoopprijs, zoals vermeld in art. 4 in rekening gebracht. De uitlening geldt voor één schooljaar. Uitzonderingen hierop kunnen worden toegestaan door de directie.
Art. 11
Het huurgeld bedraagt € 75 voor één schooljaar. Wanneer het instrument wordt ontleend in de loop van het schooljaar, wordt het volledige huurgeld aangerekend. Wanneer het instrument in de loop van het schooljaar wordt ingeleverd, heeft de ontlener geen recht op (gedeeltelijke) terugbetaling van het huurgeld. Indien dit gebeurt op vraag van de school cfr. Artikel 10, heeft de ontlener wel recht op een pro rata terugbetaling van het huurgeld. Het retributiereglement is raadpleegbaar op de website van de Academie voor Muziek, Woord en Dans : www.academiebornem.be.
Art. 12
Leerlingen die recht hebben op een verminderd inschrijvingsgeld op basis van de voorwaarden hieronder limitatief opgesomd, betalen een huurgeld van € 55 voor één schooljaar en hier gelden dezelfde principes als vermeld in art. 11.
Voorwaarden waaraan je moet voldoen voor een verminderd huurgeld:
Art. 13
De ontlener die voor de 1ste keer een instrument ontleent, ondertekent een contract. Er wordt een factuur toegestuurd, dewelke binnen 30 dagen betaald moet worden.
De ontlener die een instrument voor een aansluitend schooljaar ontleent, wordt een factuur toegestuurd, dewelke binnen 30 dagen betaald moet worden.
De ontlener dient het instrument uiterlijk binnen deze 30 dagen terug te brengen, indien hij wenst af te zien van de ontlening voor een volgend schooljaar. Indien het instrument niet werd geretourneerd binnen 30 dagen, wordt het instrument als verloren beschouwd en wordt de gehele aankoopprijs, zoals vermeld in punt 4 in rekening gebracht.
Art. 14
Onder de ‘ontlener’ verstaan we leerlingen vanaf 18j of ouders/voogd van minderjarige leerlingen.
Art. 15 Bekendmaking en inwerkingtreding:
Onderhavig reglement vervangt de vorige gemeenteraadsbesluiten betreffende de retributie van huurinstrumenten en treedt in werking vanaf 15 mei 2023 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen. De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
In de meerjarenplanaanpassing zoals deze door de gemeenteraad op 13 december 2022 goedgekeurd werd, werd er een budget voorzien voor de aanleg van kunstgrasvelden voor de Bornemse voetbalclubs. Dit werd deels voorzien als een eigen investering, deels als een investeringstoelage. Na overleg met de voetbalclubs, is gebleken dat de voordelen om via een investeringstoelage te werken groter zijn dan deze zelf te financieren.
Om deze reden wordt voorgesteld om het bedrag dat voorzien was als een investering, om te zetten in een investeringstoelage.
Bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing zal dit zo aangepast worden.
De voordelen om via een investeringstoelage te werken zijn groter dan dat de gemeente Bornem de investering zelf uitvoert.
Aangezien deze uitgaven al voorzien waren in het meerjarenplan, heeft dit noch een impact op de autofinancieringsmarge, noch op het beschikbare budgettaire resultaat.
Artikel 1
De investering ten bedrage van € 400.000,00 voorzien op GBB/0740-000/222100/IP-SP009 wordt omgezet in een nominatieve toelage voor KFC Volharding Wintam-Eikelvliet VZW. Dit zal in een de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing aangepast worden.
Momenteel exploiteren en beheren verschillende sportverenigingen sportinfrastructuur op gemeentelijke grond.
De gemeente had met deze verenigingen verschillende overeenkomsten afgesloten.
De meeste van deze overeenkomsten zijn verlopen en moeten vernieuwd worden.
De sportdienst heeft samen met de financiële dienst een model ”bruikleenovereenkomst sportverenigingen” opgesteld om deze te vernieuwen.
Om in aanmerking te komen voor infrastructuursubsidie moet de sportvereniging aantonen dat zij de gronden, waarop de werkzaamheden uitgevoerd worden, in bezit hebben of een aantoonbaar gebruikersrecht hebben.
Deze bruikleenovereenkomst is gratis voor de sportverenigingen.
Enig artikel
De bruikleenovereenkomst voor sportverenigingen van de sportvereniging Nutricia Witvissers wordt goedgekeurd, zoals in bijlage bepaald.
Momenteel exploiteren en beheren verschillende sportverenigingen sportinfrastructuur op gemeentelijke grond. De gemeente had met deze verenigingen verschillende overeenkomsten afgesloten. De meeste van deze overeenkomsten zijn verlopen en moeten vernieuwd worden.
De sportdienst heeft samen met de financiële dienst een model ”bruikleenovereenkomst sportverenigingen” opgesteld om deze te vernieuwen.
Om in aanmerking te komen voor infrastructuursubsidie moet de sportvereniging aantonen dat zij de gronden, waarop de werkzaamheden uitgevoerd worden, in bezit hebben of een aantoonbaar gebruikersrecht hebben. Daarom wordt er, samen met de vereniging, een bruikleenovereenkomst opgemaakt.
Deze bruikleenovereenkomst is gratis voor de sportverenigingen.
Enig artikel.
De bruikleenovereenkomst voor sportverenigingen van de sportvereniging K.G. Wintam Sint-Sebastiaan wordt goedgekeurd, zoals in bijlage bepaald.
Hiernavolgende akten van voortijdige beëindiging van grafconcessies werden opgemaakt door de burgemeester. Deze akten werden gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken.
De berichten hebben allen gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van de kerkhoven. Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessies kunnen worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen geruimd worden door de gemeentelijke diensten.
Er worden geen terugbetalingen gedaan voor de resterende termijn van geldigheid van deze concessies.
Enig artikel
Tegen de voortijdige beëindiging van de in de situering opgenoemde aanvragen, waarvan de akte tot voortijdige beëindiging gedurende 1 jaar werd aangeplakt, werd geen verzet aangetekend. De desbetreffende concessies worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen door de gemeentediensten worden ontruimd.
Met REACT EU-middelen worden de lokale besturen ondersteund in het opzetten van leerwerkplekken gemeenschapsdienst, in hun bijdrage aan de integratie van de meest kwetsbare doelgroepen op de arbeidsmarkt. De middelen voor deze actie worden voorzien vanuit Prioriteit 7, REACT-EU, Specifieke doelstelling 13 Bevordering van het crisisherstel COVID-19-pandemie.
Europa WSE voorziet hiervoor in een opstartfinanciering om deze leerwerkplekken te faciliteren en te coördineren met de door de VDAB geselecteerde GLOW-partners. Hiermee wil Europa WSE lokale besturen helpen om leerwerkplekken ter beschikking te stellen en hun ondersteuning kwaliteitsvol te organiseren.
Het indienen van een projectvoorstel is voorbehouden voor een individueel Vlaams lokaal bestuur. Ieder lokaal bestuur kan 1 lump sum aanvragen, dit kan vanuit de rechtspersoonlijkheid als gemeente/OCMW.
De doelgroep waarvoor deze opstart van gemeenschapsdienst bedoeld is, is deze van werkzoekenden met een grote afstand tot de arbeidsmarkt waarvoor een intensief traject aangewezen is. De doelgroep bestaat uit uitkeringsgerechtigde werkzoekenden die minstens 2 jaar werkzoekend zijn en die nood hebben aan een intensieve begeleiding en bemiddeling via inzet van werkplekleren om de brug naar duurzame tewerkstelling te maken. Deze nood vloeit voort uit onvoldoende arbeidsmatige zelfredzaamheid.
Deze werkzoekenden binnen gemeenschapsdienst hebben daarenboven nood aan een laag intensieve opstap via een competentieversterkende actie (werkervaringstage min 32u per maand; max 64u per maand) binnen dit traject van werkplekleren.
Deze doelgroep wordt via leerwerkplekken ingeschakeld binnen de lokale diensten en wordt zo in de samenwerking tussen de GLOW-partner en het lokaal bestuur ondersteund richting arbeidsmarkt.
Volgende vereiste output worden binnen deze opstartperiode gerealiseerd:
1. Een actief aanbod van competentieversterkende leerwerkplekken aan de GLOW-partner (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
2. Een plan van aanpak met rollen en verantwoordelijkheden (governance), dat het uitbouwen van de relatie met de GLOW-partners, in functie van het ter beschikking stellen van leerwerkplekken voor gemeenschapsdienst, faciliteert. Bewijs van 1+2 via een per unieke leerwerkplek gemeenschapsdienst ingevulde fiche, afgetekend door de directe leidinggevende van de mentor, verantwoordelijke HR of de algemeen directeur.
3. Het opleiden van mentoren (interne leerwerkplekbegeleiders) binnen het personeelsbestand van het lokaal bestuur (aantal bepaald via keuze voor small, medium, large of extra large).
Bewijs via certificaat van deelname.
Deze output is rechtstreeks gekoppeld aan de lump sum.
De methode van lump sum houdt een alles of niets principe in. Bij het voldoen aan de verwachte output in relatie met het gekozen engagement (S/M/L/XL lump sum) blijft de lump sum toegekend.
Bij het niet of deels voldoen aan de verwachte output wordt de lump sum niet toegekend en het voorschot integraal teruggevorderd.
Een lokaal bestuur kiest één van onderstaande formules van lump sum als te behalen output:
Aantal leerwerkplekken Minimum aantal opgeleide mentoren Lump sum
Binnen Bornem is er bereidheid om drie leerwerkplekken te creëren binnen de groendienst. Er wordt gekozen voor een small lump sum ten bedrage van 7.396,84 euro. Twee mentoren zullen worden opgeleid.
Voor de oproep ‘Opstart Gemeenschapsdienst lokale besturen’ is een budget beschikbaar van 5 miljoen euro Europese REACT EU-middelen. Deze behoeven geen cofinanciering. Dit dossier wordt gefinancierd door 100% REACT EU-middelen. Het ter beschikking gestelde budget per lokaal bestuur is afhankelijk van de gekozen lump sum formule (zie bovenstaande kader). Voor Bornem komt dit neer op een projectsubsidie van 7.396,84 euro.
Enig artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met de projectovereenkomst in bijlage en geeft het mandaat aan Stephanie Verhoeven om de projectovereenkomst te tekenen als organisatieverantwoordelijke in het kader van dit project.
Zoals beloofd door het schepencollege hadden wij graag een terugkoppeling van het financieel plaatje van de totale kost van Winterbornemland.
Wat was de totale kost van het evenement?
Wat was de energiekost? Kan je ook de cijfers van de gebruikers van de ijspiste meedelen?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van onafhankelijk gemeenteraadslid Nicole Van Praet.
De dreef naar het kasteel in Bornem is redelijk mooi heraangelegd.
En zeker een vooruitgang voor:
- mensen met rolstoel, minder mobielen
- kinderen: fietsen, ook kleintjes
Het moet wel duidelijker worden dat hier alleen traag verkeer in mag:
- de zone 30 verlengen vanaf de kliniek richting kasteel, nu staat er bij het begin een bord dat het einde van de voetgangers- en fietszone aankondigt
- de beperkingen voor het gemotoriseerd verkeer controleren
- de snelheid fysiek beperken door een drietal kleine maar goed geplaatste drempels zoals er nu eentje staat, juist bij het begin van het privé gedeelte van de dreef. Het gaat om een kleine drempel in kunststof die in de betonstrook vastgevezen wordt.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van onafhankelijk gemeenteraadslid Nicole Van Praet.
Naar aanleiding van de werken aan de Sint-Amandsesteenweg is het erg waarschijnlijk dat er een toename van het verkeer zal zijn in de Kloosterstraat, waar het in normale omstandigheden al vaak tot conflictsituaties komt omdat het erg moeilijk tot onmogelijk is voor auto’s om elkaar te kruisen. De aanwezigheid van fietsers bemoeilijkt vaak een vlottere doorstroming hetgeen voor de fietsers zelf vaak erg oncomfortabel en onveilig aanvoelt.
Er is een nochtans een goed alternatief voorhanden voor de fietsers, met name de Bangracht die evenwijdig aan de Kloosterstraat loopt.
De her aanleg van de Bangracht in het kader van de her aanleg van Luipegem oogde aanvankelijk mooi, maar sedertdien zijn de diensten al herhaaldelijk putten die er ontstaan moeten komen opvullen. Ook nu weer zijn er delen van het traject die er erg slecht bijliggen, zeker bij regenweer.
Ons voorstel destijds om de Bangracht –naar het voorbeeld van heel wat veldwegen in het Waasland- gedeeltelijk te verharden, bijv. met twee betonstroken zodat de inwoners er met hun wagen kunnen rijden naar hun garageboxen en er ook a.h.w. twee fietspaden worden gecreëerd, werd als niet mogelijk afgewimpeld omwille van decretale voorschriften die te maken zouden hebben met de ligging in bos- of natuurgebied.
Ik stel evenwel vast dat wat voor de Bangracht niet mogelijk was, blijkbaar wel kon bij de her aanleg van de Kasteeldreef, met name twee betonstroken met in het midden zelfs kasseien.
In het licht van de werken op de Sint-Amandsesteenweg is het misschien toch nuttig om de her aanleg van de Bangracht tot een volwaardige alternatieve route voor fietsers te overwegen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Onlangs werd aangekondigd dat papier en karton vanaf 22 juni zullen opgehaald worden in gele containers. De Bornemnaars zijn vrij om voor het systeem te kiezen. Aan de container is een chip aangebracht waarmee men meet hoeveel keer de container word aangeboden. Dit schept de mogelijkheid dat Ivarem na verloop van tijd deze fractie betalend kan maken.
Via een schrijven werd iedereen op de hoogte gebracht dat de standaardmaat een container van 240 liter zal zijn. Appartementsbewoners kunnen eventueel ook kiezen voor een container van 40 liter of van 770 liter per 3 wooneenheden. Dat laatste zal voor een aantal appartementsbewoners een oplossing zijn, maar lang niet voor iedereen.
Vooral bejaarde alleenstaanden die minder goed te been zijn maken zich zorgen. Een bejaarde dame die zelf slecht te been is, liet me weten zich zorgen te maken. Zelfs indien ze kiest voor een container van 40 liter, kan ze deze niet van de derde verdieping naar beneden brengen. Een lift is er niet aanwezig in het gebouw. Haar looprekje staat op het gelijkvloers van het appartementsgebouw. Met haar buren heeft ze nauwelijks contact. Als ze niet voor een container kiest, is ze uiteraard ook niet in staat om haar papier naar het recyclagepark te brengen.
Het probleem dat de dame aankaart zal zeker geen alleenstaand feit zijn. Maar de melding heeft toch wel een probleem aan de oppervlakte gebracht.
1. Welke oplossing ziet het gemeentebestuur voor Bornemnaars die door ouderdom en/of fysieke ongemakken problemen hebben om de container aan te bieden.
2. Zijn er mogelijkheden om voor deze mensen kleinere containers te voorzien.
3. Waar zal men grote containers voor appartementsgebouwen mogen/kunnen plaatsen indien de collectieve wooneenheid geen mogelijkheden heeft om de container binnen het gebouw te plaatsen. Zullen containers op de straat kunnen geplaatst worden.
4. Kan men verduidelijken waarom Ivarem wil weten hoeveel keer een container wordt aangeboden. Waarom wil Ivarem deze gegevens verzamelen, ervan uitgaand dat het ophalen van papier en karton gratis is.
5. Heeft het gemeentebestuur garanties dat het aanbieden van deze fractie ook in de toekomst gratis zal blijven.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
In de commissie Vrije Tijd die onlangs werd samengeroepen werd aangekondigd dat er een aantal wijzigingen zullen worden ingevoerd die betrekking hebben op het gemeentelijk zwembad.
Er zullen zomaar even elf bijkomende sluitingsdagen worden ingevoerd, en dat bovenop het terugschroeven van de openingsuren.
Deze beslissingen hebben gevolgen voor de bezoekers, minder openingsuren en meer sluitingsdagen hebben uiteraard hun weerslag op de omzet van het gemeentelijk zwembad.
Bovendien bekijkt het gemeentebestuur of een zwembad in Bornem, afhankelijk van de visie en de budgettaire ruimte op langere termijn wel houdbaar is. Daarbij wil men meerder pistes bekijken: een gemeentelijk versus een intergemeentelijk zwembad, wil men een sport-, recreatief of subtropische zwembad.
Voor het Vlaams Belang is het alvast duidelijk dat de huidige wijzigingen lijken op een afbouw van het zwembad, met alle gevolgen van dien ook voor de uitbaters van het Breeven Sportkafee. Onze fractie vreest dat de omzet van het sportcafé hier ongetwijfeld zal onder leiden. Onze fractie is van mening dat een gemeentelijk zwembad (in welke samenwerkingsvorm dan ook) wel degelijk toekomst heeft in onze gemeente.
Enig artikel
De raad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang
De voorzitter sluit de zitting op 18/04/2023 om 21:29.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad