De voorzitter opent de zitting op 16/04/2024 om 20:00.
Op 12 maart 2024 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 12 maart 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 12 maart 2024 goed.
Naar aanleiding van de aanvraag van GC Cuylaerts Industriebouw voor het storten en polieren van beton met een afwijking van de geluidsnormen op maandag 25 maart 2024 ter hoogte van Hingenesteenweg 112 – 116B, 2880 Bornem werd door de burgemeester een besluit genomen waarbij toestemming gegeven werd om deze werken uit te voeren.
Tijdens deze werkzaamheden kon er namelijk hinder ontstaan voor de buurt door het aan- en afrijden van vrachtwagens, maar mogelijks ook geluidshinder. De aanvrager gaf aan dat de werkzaamheden hoogstwaarschijnlijk tot 00u00, en maximum tot 03u00, zouden duren.
De wetgeving bepaalt dat de gemeenteraad geïnformeerd moet worden betreffende genomen burgemeestersbesluiten.
Het besluit wordt nu ter kennis voorgelegd.
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van het burgemeesterbesluit van 19 maart 2024.
Volgende bevoegdheidsgrond en regelgeving is van toepassing:
Bevoegdheidsgrond
Toepasselijke regelgeving
De gemeente Bornem is bevoegd voor de gemeentelijke administratieve sancties. Op 12 maart 2024 heeft de gemeenteraad van Bornem de nieuwe Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Bornem aangenomen. Deze nieuwe politieverordening trad in werking op 1 april 2024.
Naar analogie met de situatie in Mechelen en Willebroek werd in de nieuwe ABP van Bornem een leeftijdsverlaging doorgevoerd, en worden GAS-sancties in Bornem mogelijk vanaf de leeftijd van 14 jaar. Ook gemengde inbreuken worden toepasbaar voor minderjarigen, inclusief winkeldiefstal.
Op basis van deze aanpassing in de ABP diende ook het protocolakkoord GAS2 en GAS3 met de procureur des Konings aangepast te worden, om de afspraken met betrekking tot de behandeling van de gemengde inbreuken aan te passen aan de nieuwe situatie in de gemeente Bornem.
Dit protocolakkoord werd goedgekeurd door het College van Burgemeester en Schepenen tijdens de zitting van 25 maart 2024, en wordt nu ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.
Artikel 3, 1° en 2° van de GAS-wet bepaalt dat de gemeenteraad in zijn reglementen of verordeningen kan voorzien in een administratieve sanctie voor verschillende inbreuken op het Strafwetboek (de zogenaamde ‘gemengde inbreuken’). Hiervoor kan een protocolakkoord worden afgesloten tussen de bevoegde Procureur des Konings en het college van burgemeester en schepenen. Dit protocol respecteert alle wettelijke bepalingen betreffende de voorziene procedures voor de overtreders en mag niet afwijken van hun rechten.
Op basis van deze bepaling werd in 2019 een protocolakkoord GAS2 en GAS3 opgesteld tussen de gemeente Bornem en de Procureur des Konings van Antwerpen. Dit protocolakkoord werd bekrachtigd door de gemeenteraad van 8 december 2015.
De aanpassingen in de tekst van de nieuwe Algemene Bestuurlijke Politieverordening Bornem noodzaakten een aanpassing van het protocolakkoord GAS2 en GAS3, aangezien overtredingen op deze gemengde inbreuken vanaf 1 april 2024 ook sanctioneerbaar werden voor minderjarige overtreders vanaf 14 jaar. In dat kader dienden in artikel 2 van het protocolakkoord de mogelijkheden met betrekking tot GAS voor minderjarigen vanaf 14 jaar te worden aangevuld en/of aangepast in punt 2 en punt 3.
Bovendien voegde de wet van 11 december 2023 tot wijziging van de GAS-wet een nieuwe gemengde inbreuk toe aan de GAS-wet. Lokale overheden kunnen op basis van deze wijziging overtredingen van gemeentelijke reglementen met betrekking tot de openingstijden bestraffen met GAS (artikel 18 van de Wet Openingsuren).
Ook voegde de Wet Bestuurlijke Handhaving van 15 januari 2024 het verbreken van een bestuurlijke verzegeling van een inrichting toe als nieuwe gemengde inbreuk (artikel 284 en artikel 286 Strafwetboek).
Deze nieuwe gemengde inbreuken worden vooraan in het protocolakkoord opgenomen als mogelijke inbreuken die gesanctioneerd kunnen worden door middel van GAS. Aangezien deze inbreuken nog niet werden opgenomen in de Algemene Bestuurlijke Politieverordening zullen deze, in afwachting van de jaarlijkse actualisatie van de ABP, voorlopig nog uitsluitend behandeld worden door het parket.
Ten slotte wordt het protocolakkoord aangevuld met een nieuwe bijlage, waarin de (actuele) contactgegevens van de referentiemagistraten GAS, van de referentiepersonen binnen de gemeente en van de sanctionerend ambtenaar worden opgenomen.
Geen
Enig artikel
De gemeenteraad bekrachtigt het protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties GAS2 en GAS3.
Op 13 juni 2024 vindt de algemene vergadering plaats van cvba Zefier, met volgende agendapunten:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Er zijn geen bezwaren voorhanden om de goedkeuring van de voorgelegde agendapunten te weigeren.
Geen.
Enig artikel
Er wordt goedkeuring gehecht aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefiervan 13 juni 2024:
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2023;
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2023;
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2023 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting);
4. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor;
5. Statutaire benoemingen.
Op vraag van de naastgelegen eigenaars wenst de gemeente een grens van het kadastraal perceel, gekend onder de CAPAKEY 12362H0704/00W000, aan te passen. Deze aanpassing zal gebeuren via een 'ruil met met opleg' met het kadastraal perceel gekend onder CAPAKEY 12362H0696/00T000.
Het handelt hier over een daad van beschikking van onroerende goederen die een exclusieve bevoegdheid is van de gemeenteraad.
Momenteel heeft de gemeente achter het gebouw 1 meter in eigendom. Na de ruil zal de gemeente achter het gebouw over 2 meter beschikken.
De opleg die de naastgelegen eigenaars betalen bedraagt € 7.500. Dat is meer dan het bedrag van het schattingsverslag.
In het overleg werd er afgesproken dat de tegenpartij ook een deel van de door de gemeente gemaakte kosten op zich zal nemen. Dit zal gebeuren aan de hand van een rechtstreekse factuur van de gemeente aan de firma van de tegenpartij. De ruil gebeurde op vraag van de tegenpartij, het is dan ook logisch dat deze een deel van de door de gemeente gemaakte kosten, vergoedt.
Het is echter niet duidelijk of het gemeentelijk perceel in het verleden het statuut openbaar domein heeft gekregen. Daarom wordt het gemeentelijke deel dat in ruil zal worden afgestaan gedesaffecteerd.
In de ontwerpakte zijn er nog enkele leemtes omdat de notaris voorlopig nog niet beschikt over deze informatie. Deze leemtes zijn echter niet van aard dat de gemeente de ruil niet zou kunnen laten doorgaan.
De gemeente zal € 9.500 ontvangen, € 7.500 via de verkoop en € 2.000 via een rechtstreekse factuur als vergoeding van de door de gemeente gemaakte kosten.
Deze inkomsten werden voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Artikel 1
Het gemeentelijk deel dat in de ruil zal worden afgestaan, wordt gedesaffecteerd.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Johan Van den Nieuwenhuizen & Daan De Witte en gaat daardoor akkoord met de ruil met opleg. Deze opleg wordt, conform het plan in bijlage, vastgelegd op € 7.500 aan De Clercq Emiel en zijn echtgenote Rottiers Nancy, De Clercq David, De Clercq Steven en zijn echtgenote Peeters Goedele.
Artikel 3
De gemeente zal een factuur opmaken aan de tegenpartij voor € 2.000 als vergoeding van de door de gemeente gemaakte kosten in het kader van deze ruil.
In de verkavelingsvergunning, dossiernummer gemeente OMG202000112, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 25 juni 2020 werd er een gratis grondafstand opgelegd met het oog op een toekomstige heraanleg van het openbaar domein.
Eigendomsoverdrachten zijn een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
In de plannen in bijlage zijn de gratis grondafstanden terug te vinden. Op het plan gaat het over zone B (grootte 39 ca, 96 dma) en zone A (grootte 36 ca 33 dma). Kadastraal is zone A opgesplitst in 2 percelen.
Het gaat hier over de uitvoering van een toegekende omgevingsvergunning.
Geen.
Enig artikel
De ontwerpakte in bijlage opgemaakt door notariskantoor Maeyens wordt goedgekeurd waardoor de gronden op het kadaster gekend onder de 2de afdeling Bornem, sectie G nr. 0479D2P0000 (grootte 39 ca) (zone B definitief plan), 0479B2P0000 (grootte 19 ca) (zone A deel) en 0479C2P0000(grootte 17 ca) (zone A deel) eigendom worden van de gemeente na ondertekening van de uiteindelijke notariële akte.
Op 04 december 2023 werden de voorlopige teksten van het Beleidsplan Ruimte Bornem door het college goedgekeurd. Deze teksten bestaan uit een strategische visie en twee beleidskaders: 'Leefbare Dorpen' en 'Open ruimte'. Het Beleidsplan Ruimte werd toegelicht tijdens een infomarkt op 25 oktober 2023 en werd toegelicht op de GRC Ruimte van 27 november 2023.
Deze teksten werden in een adviesronde voorgelegd aan volgende instanties:
De gemeente ontving advies vanuit de Provincie, het Departement, de GECORO en de buurgemeente Puurs-Sint-Amands. Bijkomend kreeg de gemeente advies vanuit een afvaardiging van de landbouwraad. Na het einde van adviesperiode is het studiebureau in nauw overleg met het gemeentebestuur van start gegaan met de verwerking van de ontvangen adviezen in een ontwerp Beleidsplan Ruimte. Op 25 maart 2024 werd het voorlopig voorontwerp van het Beleidsplan Ruimte Bornem goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen, zodat deze voorgelegd kunnen worden op de gemeenteraad van april 2024.
De adviezen van bovenstaande instanties werden toegelicht op de GRC Ruimte van april 2024.
Antea heeft op basis van de geformuleerde uitdagingen, ambities en ruimtelijke strategieën uit het Beleidsplan Ruimte Bornem de kennisgevingsnota plan-MER opgemaakt. Het beleidsplan wordt opgemaakt in wisselwerking met het onderzoek naar de milieueffecten. De kennisgeving is de eerste formele stap in de MER-procedure. De kennisgevingsnota geeft op hoofdlijnen aan wat zal onderzocht worden in het MER en hoe dit zal gebeuren. De kennisgevingsnota werd conform de geldende wetgeving overgemaakt aan team MER die de volledigheid onderzoekt. De volledigverklaring van de kennisgevingsnota werd ontvangen in april 2024.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om dit ontwerp Beleidsplan Ruimte voorlopig vast te stellen. Ter verduidelijking van dit ontwerp worden volgende bijlagen toegevoegd:
Navolgend wordt een openbaar onderzoek georganiseerd van 6/5/2024 tot en met 4/08/2024. In de tweede helft van juni wordt een infomoment georganiseerd.
Enige artikel
De gemeenteraad stelt het ontwerp-Beleidsplan Ruimte Bornem voorlopig vast.
De opmaak van het RUP gebeurt conform de bepalingen van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening en de bijhorende besluiten en latere wijzigingen hiervan.
De gemeente Bornem plande in 2020 in navolging van het planologisch attest Planten Maes te Bornem de opstart van een RUP-procedure, met bijhorende milieueffectenbeoordeling. Het RUP beperkt zich tot de planologische vertaling van de principes van het planologisch attest, rekening houdend met de beleidsmatige en de feitelijke context.
Het RUP ‘Planten Maes’ dient tot het creëren van uitbreidingsmogelijkheden voor het plantencentrum Planten Maes langsheen de Puursesteenweg te Bornem. Voor de kleinhandelsactiviteiten van het bedrijf werd op 11/10/2013 een socio-economische vergunning goedgekeurd voor een totale netto verkoopoppervlakte van 4.822 m², waarvan 1.942 m² in open lucht.
Gezien de toenemende vraag inzake het assortiment kamerplanten wensen de uitbaters een geklimatiseerde serre te realiseren. In deze geklimatiseerde serre zou ook een personeelsruimte ingericht worden. Dit betreft geen uitbreiding van de netto verkoopoppervlakte, aangezien de geklimatiseerde serre gerealiseerd zou worden op het terrein dat momenteel ingericht (en socio-economisch vergund) is als toonruimte in open lucht.
Op 15 oktober 2020 gunde het college van burgemeester en schepenen de opmaak van het RUP aan studiebureau Adoplan (CBS/2020/1479). Het eerste planteam kwam samen op 2 juli 2021 ter voorbereiding van de startnota.
De gemeente koos ervoor geen plenaire vergadering te organiseren maar een schriftelijke adviesronde te organiseren voor de bevoegde instanties.
Er werden volgende instanties geraadpleegd en bijhorende adviezen ontvangen:
Gecoro, Provincie Antwerpen; Departement Landbouw en zeevisserij en Polder Vliet en Zielbeek.
Rekening houdend met deze opmerkingen en adviezen heeft Adoplan de nodige aanpassingen gedaan aan de voorschriften van het RUP.
Er zal een openbaar onderzoek gehouden worden van 24 april 2024 tot 23 juni 2024. Op 27 mei 2024 zal er eveneens een infovergadering plaatsvinden.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van en keurt het voorliggend ontwerp van Gemeentelijk RUP Planten Maes met bijhorende documenten, goed.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft de opdracht aan de dienst omgeving om in functie van het artikel 2.2.21 uit de VCRO de nodige adviezen te vragen en de bevolking te raadplegen.
Het openbaar onderzoek zal starten op 24 april 2024 en eindigen op 23 juni 2024.
Tijdens de stuurgroep van de intergemeentelijke samenwerking Wonen in Klein-Brabant van 12 maart 2024 werd er een toelichting gegeven over het Pandschap en de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap.
Deze organisatie is in Gent opgericht en heeft als doel om eigenaars van een leegstaande woning te ontzorgen bij de renovatie ervan. Als voorwaarde voor deze dienstverlening wordt aan de eigenaar gevraagd om deze na de werken te verhuren via de woonmaatschappij als een sociale huurwoning.
De provincie Antwerpen heeft na een openbare aanbesteding het Pandschap aangesteld als externe partner voor de coördinatie en uitvoering van ontzorgingstrajecten voor verhuurders bij renovaties van huurwoningen op de private huurmarkt om ze betaalbaar te verhuren via een woonmaatschappij. Deze dienstverlening wordt nu aangeboden in de hele provincie Antwerpen. Door het ondertekenen van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap kan het lokaal bestuur eigenaars van leegstaande panden doorverwijzen naar het Pandschap voor ontzorging bij de renovatie ervan, zonder zelf nog een aanbesteding te moeten organiseren volgens de wetgeving overheidsopdrachten. Deze dienstverlening is gratis voor het lokaal bestuur.
Er zijn geen financiële aspecten verbonden aan deze beslissing.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de bijgevoegde samenwerkingsovereenkomst met de provincie Antwerpen en het Pandschap goed.
Artikel 2
De ingevulde samenwerkingsovereenkomst wordt verzonden naar wonen@provincieantwerpen.be.
Jaarlijks moet een inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voortgang van het Lokaal Energie- en Klimaatpact opgemaakt worden dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De rapportering wordt ter kennis aan de gemeenteraad voorgelegd.
Momenteel wordt er in het pactportaal nog gewerkt aan de volgende zaken:
- Patrimoniumcijfers 2022
Voorlopig zijn de patrimoniumcijfers van 2022 nog niet opgenomen in het LEKP‑rapport, omdat deze nog niet beschikbaar zijn. Er werd nog geen datum gecommuniceerd waarop dit wel in orde zal zijn gezien de moeilijke voorspelbaarheid.
- Aanvulling collectieve renovaties en sloopbeleidsplannen
De aanvullingen van de collectieve renovaties en sloopbeleidsplannen stromen nog niet door naar het LEKP-portaal. Ook hiervan wordt verwacht dat dit binnenkort in orde komt. Voor collectieve renovaties is dat het belangrijkste omdat de jaarlijkse update van de cijfers pas voorzien is in mei, dus net na de rapportageperiode.
Doelstelling 2030 Werf Vergroening:
Eén boom extra per Vlaming: Momenteel werden er 1912 bomen gepland in Bornem, goed voor 8,7% van de doelstelling. Elk jaar wordt er opnieuw ingezet op het aanplanten van bomen en het motiveren van de burgers om hiermee mee te doen. Bomen aangeplant in bosverband (zoals bijvoorbeeld Branstbos) tellen niet mee voor deze doelstelling. Het behalen van het gouden boslabel levert dus jammer genoeg geen bijdrage voor deze doelstelling
1/2de meter extra haag of geveltuinbeplanting per Vlaming: De voorbije 3 jaar werd er in Bornem reeds 5,186 km haag of geveltuinen aangeplant, goed voor 47% van de doelstelling. Net zoals bij de doelstelling van de bomen blijven we hier elk jaar opnieuw op inzetten.
Eén extra natuurgroenperk per 1000 inwoners: Dankzij het nieuwe maaibeleid van de gemeente, dat sinds 2 jaar wordt toegepast, worden er 44 openbare perken van meer dan 10m², minder of niet meer gemaaid en werden op deze perken nieuwe bloembollen geplant. Deze 44 natuurgroenperken zijn goed voor 200% van de doelstelling.
Doelstelling 2030 Werf Renovatie
50 collectief georganiseerde energiebesparende renovaties, waarvan 25 fossielvrije, per 1.000 wooneenheden: Op dit moment zijn er nog geen gegevens bij ons bekend van collectief georganiseerde energiebesparende renovaties in de gemeente. We bekijken nog hoe we hier als gemeente een bijdrage kunnen doen en hoe we de burger hierbij kunnen ontzorgen.
50 uitnodigingen voor deelname aan klimaattafels per 1000 wooneenheden: We nodigden reeds 799 wooneenheden uit voor deelname aan klimaattafels, goed voor 148% van deze doelstelling.
18 kWp vermogen per 500 inwoners via coöperatief/participatief hernieuwbaar energieproject: Op dit moment werd er 791kWp vermogen via coöperatieve/participatieve hernieuwbare energieprojecten uitgevoerd, goed voor 26,5% van deze doelstelling. Ook hier wordt verder onderzocht hoe we dit nog verder kunnen uitbreiden en ondersteunen en welke partners we hierbij kunnen betrekken.
Doelstelling 2030 Werf Duurzame (deel)mobiliteit
Per 1.000 inwoners 1 “toegangspunt” voor een (koolstofvrij) deelsysteem: Bornem beschikt momenteel over 2 deelwagens, goed voor 9,1% van de doelstelling. Er wordt bekeken of het noodzakelijk is om dit uit te breiden. Om naar de toekomst het aantal wagens makkelijker uit te kunnen breiden zal er voorgesteld worden om in te stappen in het raamcontract rond deelmobiliteit van IGEMO.
Per 100 inwoners 1,5 laadpunt tegen 2030: Volgens het LEKP rapport van het Pactportaal zijn er op dit moment 110 laadpunten met in totaal 76 laadpuntequivalent, goed voor 23,05% van de doelstelling. Volgens onze gegevens zijn deze getallen echter niet volledig. Volgens onze verzamelde data zijn er 226 laadpunten met in totaal 243 laadpuntequivalent, goed voor 74% van de doelstelling. Om dit nog verder uit te breiden wordt er gewerkt aan een strategische plan, waarbij er vlot extra laadpunten bij geplaatst kunnen worden in het kader van 'Paal Volgt Wagen'. Hierbij kunnen burgers een laadpunt dicht bij huis aanvragen, als ze hier zelf geen plaats voor hebben.
1 m nieuw of structureel opgewaardeerd fietspad extra per inwoner: Vanaf dit jaar is het mogelijk om data in te geven voor de doelstelling rond fietspaden. De voorbije jaren werden er 1,5km nieuwe fietspaden aangelegd of structureel opgewaardeerd. Met de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg komt er bovendien nog ongeveer 1,6km aan structureel opgewaardeerd fietspad bij.
Doelstelling 2030 Werf Droogteproblematiek
1 m² ontharding per inwoner: Bornem startte met ontharden en wordt er deelgenomen aan het VK tegelwippen. Op dit moment werd er 145m² van het openbaar domein onthard.
Per inwoner 1 m³ extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater: Dankzij de ontwikkeling van het Kelderijbeemd, maakten we een grote sprong voorwaarts in de extra opvang van hemelwateropvang voor hergebruik, buffering en infiltratie voor regenwater. In totaal zitten we nu op 6506m³ extra opvang van regenwater, goed voor 28,5% van de doelstelling. We blijven steeds op zoek naar gronden die we kunnen omvormen tot waardevolle natuur met ruimte voor hemelwateropvang.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering rond het LEKP 2023
Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41;
Het Koninklijk Besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen;
De Omzendbrief KB/ABB 2019/1 betreffende de verplichte toepassing van de wetgeving overheidsopdracht bij verzekeringscontracten;
Het Koninklijk Besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen;
De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 2, 6° en artikel 47 §1
In regio Rivierenland bestaat sinds eind 2021 een raamcontract van IGEMO met Coopstroom, Share4Mobility en Klimaan om 100% elektrische deelwagens aan te bieden aan lokale besturen.
Door middel van deze raamovereenkomst kan de gemeente versneld deelwagens plaatsen (verwacht binnen een termijn van enkele maanden) door een openbare aanbesteding te vermijden. Ook zorgt het raamcontract voor enkele afspraken, zoals de kostprijs voor plaatsing en het gebruik door het gemeentepersoneel die uniform gelden voor de 3 aanbieders, alsook voor elk lokaal bestuur in de regio dat intekent op de overeenkomst.
In de raamovereenkomst betaalt de gemeente eenmalig € 500,00 voor de opstart van een deelwagen en vervolgens een maandelijkse forfait van€ 575,00 / deelwagen.
Inkomsten uit gebruik van de deelwagens door inwoners worden in mindering gebracht van de maandelijkse forfait, waardoor de gemeente op termijn geen of een kleinere bijdrage per deelwagen zal betalen.
Met een jaarlijks budget van€ 50.000,00 kunnen via de raamovereenkomst tegen 2025 tussen 8 en 16 deelwagens worden geplaatst, zonder dat dit een negatief impact heeft op de budgetten in de daaropvolgende jaren.
Het budget van€ 50.000,00 wordt voor 50 % gecofinancieerd vanuit het Lokaal Energie- en Klimaatpact en voor 50 % vanuit de gemeente zelf.
Dienst mobiliteit stelt voor om toe te treden tot het kaderbestek van Igemo. De bedoeling hierbij is om te starten met 2 voertuigen aan het station/gemeentehuis. Het is aan te raden om beide wagens zo dicht mogelijk bij elkaar te voorzien om ervoor te zorgen dat gebruikers steeds een beschikbaar voertuig kunnen aantreffen. Dit om de instap zo laagdrempelig mogelijk te houden. Hierbij wordt de mogelijkheid opengehouden om in de toekomst het systeem verder uit te breiden naar andere locaties, wanneer het systeem voldoende gekend is bij de inwoners.
Zowel Puurs-Sint-Amands als Temse werkt via dezelfde aanbieder, wat een meerwaarde kan betekenen voor de gebruikers.
Er werd € 50 000 budget voorzien om een nieuw dienstvoertuig aan te kopen om de huidige deelwagen Ford Focus te vervangen.
Dit budget kan worden aangewend om het autodeelsysteem uit te rollen.
Investering kan over 3 jaar worden gespreid, nadien moet er als exploitatie de nodige middelen voorzien worden.
Hoe meer km's er met de deelwagens wordt gereden, hoe voordeliger de factuur wordt.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op artikelnummer IP-PAT000 GBB 0119-000 242200 (auto's en bestelwagens)
Artikel 1
De gemeenteraad beslist om in te stappen in de raamovereenkomst van IGEMO voor het leveren en inkantelen van elektrische deelwagens.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de toetreding voor de raamovereenkomst voor het leveren en inkantelen van elektrische deelwagens (Deelmobiliteit) van IGEMO, Schoutetstraat 2 te 2800 Mechelen goed.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen is belast met de verdere uitvoering van deze beslissing.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op artikelnummer IP-PAT000 GBB 0119-000 242200
De Vlaamse regering besliste op 16 mei 2014 om het landinrichtingsproject Klein-Brabant en Zwijndrecht in te stellen. Voor de realisatie van dat project werd een landinrichtingsplan opgemaakt. Voor de uitvoering van trage wegen binnen dit project en het erfgoedbelevingspad, dat de visserswereld van Mariekerke als centraal thema heeft, wordt goedkeuring gevraagd aan de gemeenteraad voor de aanleg van een gemeenteweg volgens de ontwerpvoorstellen van de Vlaamse Land Maatschappij:
Voor de realisatie van het Landinrichtingsplan Sint-Jansbeekveld wil de gemeente gebruiksvriendelijke trage wegen realiseren.
De goedkeuring van dit rooilijnplan conform het decreet Gemeentewegen heeft enkel betrekking op het afbakenen van de trage weg en doet geen uitspraak over het openbaar domein karakter van de openbaar domein zone van de Vlaamse Waterweg.
De betrokken eigenaars zien af van enige meer- en of minwaarde ten gevolge van de opgemaakte rooilijnenplannen (met vestiging van publieke erfdienstbaarheden).
Artikel 1
De aanleg, wijziging en verplaatsing van de voorgestelde gemeentewegen zoals in bijlage aangeduid op de rooilijnplannen, wordt voorlopig goedgekeurd.
Artikel 2
Het college heeft de opdracht om het gemeentelijke rooilijnplan aan een openbaar onderzoek te onderwerpen.
Artikel 3
Het dossier zal na het voeren van het wettelijk voorgeschreven openbaar onderzoek opnieuw worden voorgelegd aan de gemeenteraad voor beraadslaging en de definitieve vaststelling van het rooilijnplan.
Artikel 4
Vast te stellen dat er geen meer- of minwaarde van gronden ten gevolge van de realisatie van de rooilijnen is.
Artikel 5
Het college opdracht te geven de administratieve procedure tot minnelijke verwerving verder te zetten en de publieke erfdienstbaarheden bij akte voor te bereiden.
Er werd een akte van voortijdige beëindiging van een grafconcessie opgemaakt voor 1 zerk op het kerkhof van Bornem-Centrum. Deze akte werd gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerk en aan de ingang van het kerkhof. De lijst werd toegevoegd als bijlage aan dit besluit.
Het bericht heeft gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerk en aan de ingang van het kerkhof. Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessie kan worden teruggenomen door de gemeente en de zerk zal geruimd worden door de gemeentelijke diensten.
Er wordt geen terugbetaling gedaan voor de resterende termijn van geldigheid van deze concessie.
Enig artikel
Tegen de voortijdige beëindiging van de in de bijlage opgenoemde aanvraag, waarvan de akte tot voortijdige beëindiging gedurende 1 jaar werd aangeplakt, werd geen verzet aangetekend. De desbetreffende concessie wordt teruggenomen door de gemeente en de zerken zal door de gemeentediensten worden ontruimd.
Gemeente Bornem investeert in 7 digitale infoborden die geplaatst worden in de centra van Bornem centrum, Branst, Mariekerke, Weert, Hingene, Eikevliet en Wintam. Deze borden zijn bedoeld om de Bornemnaar in het algemeen en meer bepaald de minder digitale en minder mobiele inwoners te informeren. Ze richten zich op voorbijgangers en fietsers en zijn strategisch geplaatst in dorpscentra nabij buurtwinkels of gemeenschapshuizen. Ze vervangen grotendeels de eerder gebruikte spandoekframes.
De borden hebben zowel een primaire als secundaire functie. In de eerste plaats worden de borden gebruikt door gemeente Bornem voor sensibiliserende boodschappen, diverse mededelingen en aankondigingen van activiteiten die zij organiseert. In tweede instantie kunnen ze gebruikt worden voor de aankondiging van activiteiten door derden.
Om dit gebruik te stroomlijnen schreef de dienst communicatie, participatie en evenementen een reglement.
SMJP Actieplan: AP-1.3: In het communicatiebeleid besteden we aandacht aan bijzondere doelgroepen en onderwerpen. Hierbij bieden we een mix aan communicatiekanalen aan, waardoor alle inwoners en bezoekers van Bornem tijdig en grondig geïnformeerd zijn.
Het reglement ‘Gebruik digitale infoborden’ beheert het gebruik van de digitale infoborden van gemeente Bornem en omvat de afspraken met derden voor publicatie op deze borden.
Voor het reglement: geen.
Voor de digitale infoborden: de aankoop van deze 7 borden zal bekostigd worden met budget van de dienst communicatie, participatie en evenementen (G/ACT-1.3.5/0119-013/231000/CBS/IP-COM002). De voorbereidende werken (grondwerken, elektriciteit en sokkel) worden opgenomen door de technische dienst & groendienst.
Enig artikel
Het reglement voor publicatie op de gemeentelijke digitale infoborden wordt goedgekeurd.
In 2018 organiseerde de gemeente Bornem vanuit lokale economie/ evenementen de uitzendingen van de Rode Duivels tijdens het WK en de halve finale en finale op een groot scherm van 24m² op het Kardinaal Cardijnplein. Vanuit lokale economie werd enkel de horeca van groot-Bornem betrokken.
Dit jaar wenst de gemeente geen initiatief te nemen tot de organisatie van het EK, maar wel wil zij faciliteren en financieel ondersteunen via een toelage.
Om in aanmerking te komen voor de toelage dient de aanvrager de afspraken, opgenomen in de afsprakennota in bijlage te respecteren.
Het toekennen van een toelage is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
Het EK voetbal vindt dit jaar plaats van 14 juni t.e.m. 17 juli 2024.
De gemeente wenst zelf geen evenement te organiseren met betrekking tot het EK, maar ze is wel bereid om een deel van de kosten van organiserende horecazaken te financieren in de hoop dat horecazaken de Bornemse burgers de mogelijkheid aanbieden om in groep de uitzending van de matchen van de Rode Duivels te volgen.
Op de begroting 2024 werd een bedrag van 15.000 euro, incl. BTW voorzien in het kader van het EK voetbal. Dit bedrag kan aangewend worden ter financiële ondersteuning van Bornemse horecazaken die te kennen geven dat zij voor de matchen een organisatie op touw wensen te zetten en daarbij een groot scherm moeten huren.
In het goedgekeurde SMJP 2020-2025 werd 15.000 euro voorzien op beleidsitem 0710-000-615100 van evenementen voor het uitzenden van de wedstrijden van de Rode Duivels. De organiserende horecazaak is verplicht de facturen binnen te brengen die het subsidiebedrag kunnen dekken.
Voor de verenigde horecazaken voorzien wij een vast bedrag van 750 euro per deelnemende zaak, vermeerderd met 150 euro per bijkomende match van de Rode Duivels, volgens de beschikbare gelden.
De budgetten zullen bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing overgedragen worden naar de juiste jaarbudgetrekening.
Artikel 1:
De gemeenteraad beslist een toelage van 750 euro per deelnemende horecazaak toe te kennen en 150 euro per deelnemer per bijkomende match van de Rode Duivels, indien voldaan is aan de wederzijdse afspraken in het kader van het uitzenden van de matchen van de Rode Duivels. Deze toelage is enkel van toepassing voor het EK 2024.
Artikel 2:
De gemeenteraad keurt de afsprakennota (zie bijlage) goed.
Overal in Vlaanderen en dus ook in Bornem, worden voetpaden opengelegd voor de fiberkabel. Die voetpaden worden echter niet altijd vakkundig terug dichtgelegd.
Daarom volgende vragen :
- Wie is verantwoordelijk voor het correct herstellen van de voetpaden?
- Wordt er een waarborg gevraagd aan fiberklaar?
- Voert de gemeente Bornem ook nog herstellingen uit na de aanleg van de fiberkabel?
- Draait de gemeente, en dus de Bornemse belastingbetaler, in sommige gevallen op voor de kosten?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van onafhankelijk gemeenteraadslid Nicole Van Praet.
Tijdens de vorige gemeenteraad bracht ik de raadsleden op de hoogte van een vreemd verhaal. Er zou een bezwaar ingediend zijn tegen aanplanting van de bewuste bomen en tevens zou de eigenaar de legitimiteit van de toenmalige onteigening in functie van de nooit gerealiseerde ruiterhal in vraag hebben gesteld. Hij liet weten de gronden liever terug te verwerven.
De familie in kwestie is achtergebleven met een absurd klein en bijna onbruikbaar en onbereikbaar restperceel. Dat perceel in kwestie moet uiteraard steeds bereikbaar blijven en kan ook niet zomaar worden aangeplant met bomen.
Door een fout in het dossiernummer deed de gemeentelijke administratie blijkbaar alsof ze zijn vraag niet begrepen. Eigenaardig standpunt indien men de moeite doet om de tekst in kwestie te lezen. Er werden niet zo veel bossen aangeplant door de gemeente op Luigepegem Kouter in de buurt van de gronden bestemd voor de Bornemse ruiterhal.
De verzonden mail en het antwoord liegen er niet om:
Van: omgeving-sh
Verzonden: woensdag 3 januari 2024 10:11
Aan: van.doorslaer@skynet.be
Onderwerp: RE: Betreft OMG20230429
Beste,
Kan u meer info geven om welk perceel het juist gaat of locatie.
OMG 20230429 kunnen wij helaas niets van terugvinden.
Kan u even nakijken welk OMG nummer op het geel affiche staat?
Alvast bedankt.
Van: van.doorslaer@skynet.be <van.doorslaer@skynet.be>
Verzonden: dinsdag 2 januari 2024 15:26
Aan: omgeving-sh <omgeving@bornem.be>
Onderwerp: Betreft OMG20230429
U ontvangt niet vaak e-mail van van.doorslaer@skynet.be. Meer informatie over waarom dit belangrijk is |
Geachte,
Ik constateer dat er een openbaar onderzoek loopt voor het vergunnen van bebossing op het perceel dat jullie destijds van mijn familie hebben onteigend voor realisatie van een ruiterhal.
Aangezien deze realisatie er nooit is gekomen stel ik mij de vraag of die onteigening wel wettelijk was. Wij geven er uiteraard de voorkeur aan om ons perceel terug te kunnen krijgen voor de lage prijs die de gemeente ons maar heeft betaald.
Verder zijn wij ook blijven zitten met een bijna onbereikbaar stukje land in bouwzone. Onbegrijpelijke situatie die zeer onrechtvaardig was. Los van ons verzoek om het onteigende terrein terug te verwerven zou ik graag per kerende een plan ontvangen van mijn toegangsweg tot het restperceel. Die loopt dan waarschijnlijk door het aan te leggen bos.
Graag ook een detailplan van de wegenis van Luipegem richting zone voor ruiterhal. De advocaat die jullie hadden aangesteld beweerde namelijk dat de weg daar dubbel zo breed (vrachtwagens/paarden vervoer) zou worden dan de huidige toestand. Dit voornamelijk omdat hij niet wou dat de bestaande toegangsweg tegenover zijn eigen woning zou gebruikt worden.
Bij deze dien ik samen met mijn familieleden en mede-onteigenden dus officieel bezwaar in tegen deze vergunning en wacht ik op jullie reactie.
Van doorslaer
De reactie van de meerderheid en meer in het bijzonder het college en de bevoegde schepen waren op zijn minst vreemd. Iedereen viel uit de lucht en niemand kon zich ook maar iets voorstellen bij dit verhaal en niemand wist van het bestaan van de bewuste mail.
Enkele dagen geleden werd ik opgebeld door de adjunct financieel directeur en vernam ik dat er toch een mail zou zijn gevonden maar dat die in ieder geval te laat was verzonden om nog in aanmerking te kunnen komen binnen de bezwaartermijn. Verder begreep hij ook niet dat er bomen zouden zijn geplant en weer weggenomen. Enkele weken geleden zou de bevoegde ambtenaar immers op de hoogte zou zijn gebracht dat dit deeltje van het perceel niet mocht worden bebost. Dit omdat het effectief nog eigendom bleek te zijn van de onteigende familie.
Ook deze informatie strookt niet met de werkelijkheid want het bebossen en ontbossen van dat stukje werd al uitgevoerd voor mijn melding in de vorige GR! De personen die de aanplanting hebben gedaan lieten met een knipoog verstaan dat ze gewoon deden wat hen werd opgedragen en zich daar weinig vragen bij stelden. Ze hebben de weggenomen bomen dan maar tussen de andere bomen geplant ook al stonden die al bedenkelijk dicht tegen elkaar.
Graag antwoord van college en bevoegde schepen op volgende vragen:
a) Blijft de toenmalige beslissing van de CD&V om op het aangewezen perceel te werken aan een de realisatie ruiterhal al dan niet overeind?
b) Indien ze voor een koerswijziging kiezen is het dan niet fair om de onteigende particulieren hun grond te laten terugkopen?
c) Hoe komt het dat dergelijke mails niet besproken worden op het wekelijks overleg tussen de dienst en de bevoegde schepen?
Met vriendelijke groeten,
Stefaan De Landtsheer
Bijlagen: plan van de toenmalige onteigening, fax van Luc De Boeck over de onteigeningsprijs, brief advocaat en aangetekende zending met bezwaar van de onteigende partij die uiteindelijk heeft moeten toegeven.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
De burgemeester nam sinds de laatste gemeenteraad op 12 maart 4 burgemeesterbesluiten in het kader van haar bevoegdheid rond bestuurlijke handhaving:
Besluit van 14 maart 2024 met betrekking tot de vrijgave van een inbeslaggenomen voertuig
Besluit van 15 maart 2024 houdende het opleggen van een onbewoonbaarverklaring op grond van artikel 135 van de Nieuwe Gemeentewet
Besluit van 26 maart 2024 met betrekking tot de vrijgave van een inbeslaggenomen voertuig
Besluit van 28 maart 2024 let betrekking tot maatregelen tot behandeling schadegeval lek in pijpleiding NAVO te Bornem
De wetgeving bepaalt dat de gemeenteraad geïnformeerd moet worden betreffende genomen burgemeestersbesluiten.
Het besluit wordt nu ter kennis voorgelegd.
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van onderstaande burgemeesterbesluiten:
De voorzitter sluit de zitting op 16/04/2024 om 22:01.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad