De voorzitter opent de zitting op 10/06/2025 om 19:58.
Op 13 mei 2025 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 13 mei 2025 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 13 mei 2025 goed.
Artikel 227 van het Decreet lokaal bestuur ( 22 december 2017 ) stelt dat elk gemeentelijk extern verzelfstandigd agentschap in de loop van het eerste jaar na de volledige vernieuwing van de gemeenteraden een evaluatieverslag voorlegt aan de gemeenteraad over de uitvoering van de beheersovereenkomst sinds de inwerkingtreding ervan. Dat verslag omvat ook een evaluatie van de verzelfstandiging, waarover de gemeenteraad zich binnen drie maanden uitspreekt. Elk AGB moet dus tegen eind 2025 een evaluatie voorleggen van haar verzelfstandiging.
VVSG ontwikkelde in samenwerking met Deloitte een zelfevaluatiemodel dat het bestuur van de AGB's kan ondersteunen in de uitvoering van deze evaluatie en rekening houdt met de diversiteit aan doelstellingen van de AGB's.
Bij de start van de vorige legislatuur werd in 2019 een soortgelijke zelfevaluatie uitgevoerd op basis van dit model. Er wordt gekozen om hetzelfde model te gebruiken zodat er een vergelijking kan gemaakt worden en evoluties kunnen herkend worden.
Op basis van het zelfevaluatiemodel werden een aantal verbeteracties voorgesteld (zie document als bijlage):
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het evaluatieverslag met betrekking tot de uitvoering van de beheersovereenkomst gemeente - AGB Bornem en gaat akkoord met de geformuleerde verbeteracties.
De gemeente Bornem maakt deel uit van Ivarem. Op 19 juni 2025 vindt een Buitengewone Algemene Vergadering en een Algemene Vergadering plaats. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda's.
Op 19 juni 2025 vindt een Buitengewone Algemene Vergadering en een Algemene Vergadering plaats.
De agenda voor de Buitengewone Algemene Vergadering vermeldt volgende punten:
De agenda voor de Algemene Vergadering vermeldt volgende punten:
Geen.
Artikel 1
Er wordt kennisgenomen van de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van 19 juni 2025.
Artikel 2
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan het door de raad van bestuur van Ivarem voorgestelde ontwerp van wijziging van artikels 3.2, 4.4. en 36.3. van de statuten waarover de buitengewone algemene vergadering van Ivarem zal beraadslagen en beslissen op 19 juni 2025.
Artikel 3
De gemeenteraad hecht zijn goedkeuring aan de door de raad van bestuur voorgestelde interpretatieve beslissing omtrent de eerdere statutenwijziging van 18 december 2020 van Ivarem waarover de buitengewone algemene vergadering van de intergemeentelijke vereniging Ivarem zal beraadslagen en beslissen op 19 juni 2025.
Artikel 4
De gemeenteraad verleent aan zijn afgevaardigde Elise Heymans in de buitengewone algemene vergadering van 19 juni 2025 het mandaat om te beraadslagen en te beslissen overeenkomstig voormeld besluit.
Artikel 5
Er wordt kennisgenomen van de agenda van de Algemene Vergadering van 19 juni 2025. Aan de afgevaardigde Elise Heymans wordt het mandaat gegeven om in te stemmen met voorstel van de raad van bestuur van Ivarem.
Artikel 6
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Ivarem.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de Algemene Vergadering van Fluvius Zenne-Dijle die plaats heeft op 19 juni 2025.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Op 19 juni 2025 vindt een algemene vergadering van opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle plaats.
De agenda vermeldt volgende punten
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van 19 juni 2025 van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle goed:
Artikel 2
Eric Engels met als plaatsvervanger Karel Van Eetvelt, vertegenwoordiger van de gemeente Bornem die zal deelnemen aan de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius Zenne-Dijle op 19 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavaige beslising.
De gemeente Bornem maakt deel uit van Igemo. Op 13 juni 2025 vindt een Algemene Vergadering plaats. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd kennis te nemen van de agenda.
Op 13 juni 2025 vindt een Algemene Vergadering plaats.
De agenda vermeldt volgende punten:
Geen.
Artikel 1
Er wordt kennisgenomen van de agenda van de Algemene Vergadering van 13 juni 2025. Aan de afgevaardigde met stemmenaandeel, Vicky Gosselé, wordt het mandaat verleend om in te stemmen met de voorstellen van de raad van bestuur van Igemo aan de algemene vergadering.
Artikel 2
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan Igemo.
De gemeente Bornem maakt deel uit van Pidpa. Op 27 juni 2025 vindt een Algemene Vergadering plaats. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de agenda goed te keuren.
Op 27 juni 2025 vindt een Algemene Vergadering plaats.
De agenda vermeldt volgende punten:
- Vragen van vennoten
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2024. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: de evaluatie van de voorbije legislatuur en het beleidsplan voor de komende periode.
Artikel 1
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2024, de jaarrekening over het boekjaar 2024 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2024, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Goedkeuring wordt gehecht aan het evaluatierapport 2019-2024 en het beleidsplan 2025-2030.
Artikel 4
Aan de vertegenwoordiger, Eric Engels (of zijn plaatsvervanger Dirk Hoofd), wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 27 juni 2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Artikel 5
Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeente is deelnemer van Blijdorp III. De afgevaardigde is Elke Cuyt.
Op 24 juni 2025 vindt er een algemene vergadering plaats, met volgende agendapunten:
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1
De agenda voor de algemene vergadering van Blijdorp III van 24 juni 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Aan de afgevaardigde, Danny Peeters (in vervanging van Elke Cuyt), wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 24 juni 2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
De gemeente Bornem maakt deel uit van Creat Services dv. Op 17 juni 2025 vindt een Algemene Vergadering plaats.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Op 17 juni 2025 vindt een Algemene Vergadering plaats.
De agenda vermeldt volgende punten:
Varia
Geen.
Artikel 1
Er wordt goedkeuring verleend aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025 en de daarbij horende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten:
Varia
Artikel 2
De vertegenwoordiger, Dirk Hoofd, aangeduid in besluit van de gemeenteraad van 11 februari 2025 wordt opgedragen om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Creat Services dv vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de gemeenteraad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Vergadering.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 art 40, 41
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (C-smart). De afgevaardigde is Liesje Pauwels.
Op 24 juni 2025 vindt er een algemene vergadering plaats, met volgend agendapunten:
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1
Er wordt kennisgenomen van de agendapunten voor de algemene vergadering van 24 juni 2025 van Cipal (C-smart).
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, Liesje Pauwels, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 24 juni 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeente is aandeelhouder in de Gemeentelijke Holding NV. Hoewel deze in vereffening is, wordt er een algemene vergadering georganiseerd op 25 juni 2025.
De agenda van de algemene vergadering bevat onderstaande agendapunten:
Overeenkomstig de wettelijke regels terzake worden alle punten van de agenda louter ter kennisname meegedeeld aan de algemene vergadering. Zij worden niet ter stemming voorgelegd.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad vaardigt Dirk Hoofd af op de algemene vergadering van 25 juni 2025 van de Gemeentelijke Holding NV.
Bij de start van een nieuwe legislatuur moet de samenstelling van de bestuursorganen van VVSG hernieuwd worden.
VVSG heeft 5 bestuurlijke commissies. VVSG duidt Vicky Gosselé aan als afgevaardigde in de Bestuurlijke Commissie Samenleven en Zorg voor elkaar. De gemeenteraad dient deze aanduiding te bekrachtigen.
De gemeente is lid van de VVSG (Vereniging van Vlaamse Steden en Gemeenten). Op 18 juni 2025 vindt een algemene vergadering plaats. Daar wordt het nieuwe bestuursorgaan bekrachtigd. Dat bestuursorgaan zal bepalen welke bestuurders het dagelijkse bestuur vormen en het dagelijkse bestuur zal op zijn beurt beslissen over wie in deze legislatuur deel zal uitmaken van de vijf bestuurlijke commissies. Elke bestuurlijke commissie telt 18 lokale mandatarissen die na een zorgvuldige oefening werden geselecteerd. Daarbij werd rekening gehouden met correcte man-vrouwverhoudingen, een goede geografische spreiding, de politieke gewichten na de laatste gemeenteraadsverkiezingen, de diverse types gemeente enz. Kandidaat-commissieleden moeten de uitdrukkelijke instemming krijgen van de gemeenteraad van het bestuur waartoe ze behoren.
Enig artikel
De afvaardiging van Vicky Gosselé in de bestuurlijke commissie Samenleven en Zorg voor elkaar van VVSG wordt bekrachtigd.
Bornem maakt deel uit van Vervoerregio Mechelen. Dit project wordt nu opgevolgd door een vervoerregioraad bestaande uit vertegenwoordigers van de 12 betrokken gemeenten, de vertegenwoordiging van het Vlaams Beleidsdomein Mobiliteit en Openbare Werken, de betrokken provinciebesturen, NMBS en Infrabel. Bij de start van de nieuwe legislatuur wordt de samenstelling van de vervoerregioraad opnieuw bevestigd.
Omwille van hun expertise of toegewezen bevoegdheid in de materie worden de schepen van mobiliteit en de mobiliteitsambtenaar vanuit de gemeente Bornem aangeduid om te zetelen in de vervoerregioraad. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Geen
Artikel 1
De schepen bevoegd voor Mobiliteit is de vertegenwoordiger van de gemeente in de Vervoerregioraad van de vervoerregio Mechelen.
Artikel 2
De mobiliteitsambtenaar is de ambtelijke vertegenwoordiger van de gemeente in de vervoerregio Mechelen. De ambtelijke vertegenwoordiger is gemachtigd de vergaderingen van werkgroepen bij te wonen.
Artikel 3
De gemeente engageert zich om mee te werken aan het opstellen van en het uitvoeren van het mobiliteitsplan van de vervoerregio Mechelen. Alle gegevens die de gemeente heeft verzameld, worden op eenvoudig verzoek ter beschikking gesteld van de vervoerregioraad in functie van de activiteiten binnen de vervoerregio en/of voor de voorbereiding van concrete projecten.
Artikel 4
Het College van Burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit.
Artikel 5
Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan het secretariaat van de vervoerregio Mechelen (vervoerregio.mechelen@vlaanderen.be).
Het organisatiebeheersingssysteem bepaalt op welke wijze de organisatiebeheersing van de gemeente en het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn wordt georganiseerd, met inbegrip van de te nemen controlemaatregelen, procedures en de aanwijzing van de personeelsleden en organen die ervoor verantwoordelijk zijn, en de rapporteringsverplichtingen van de personeelsleden die bij het organisatiebeheersingssysteem betrokken zijn.
Op 11 juni 2019 keurde de gemeenteraad het kader organisatiebeheersing goed. Deze nota werd ook toegelicht op de gemeenteraadscommissie algemeen bestuur van 4/06/2019. Dit kader bevat de krijtlijnen op basis waarvan de organisatie ervoor wil zorgen dat ze:
a. de vastgelegde doelstellingen bereikt en de risico’s om deze te bereiken kent en beheerst;
b. de wetgeving en procedures naleeft;
c. over betrouwbare financiële en beheersrapportering beschikt;
d. effectief en efficiënt werkt en de beschikbare middelen economisch inzet;
e. de activa beschermt en fraude voorkomt.
Op de raad van 18 april 2023 werd het aangepast kader organisatiebeheersing ter goedkeuring voorgelegd.
Als bijlage, ter kennisgeving, een overzicht van de grotere organisatiebrede acties ondernomen en gepland met betrekking tot organisatiebeheersing.
geen
Enig artikel
De gemeenteraad neemt akte van de rapportage i.v.m. organisatiebeheersing, zoals toegevoegd in bijlage.
Op 8 november 2022 keurde de gemeenteraad een aanpassing aan het 'meldingen- en klachtenreglement' goed.
Hierin werd onder andere bepaald dat er jaarlijks een meldingen- en klachtenrapport zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
Artikel 303 van het decreet lokaal bestuur bepaalt dat de algemeen directeur jaarlijks rapporteert over de ontvangen klachten.
In het rapport wordt gerapporteerd over volgende elementen:
- klachten
- meldingen: kanaal, onderwerp, behandelende diensten en procesverloop
In bijlage vinden de gemeenteraadsleden het rapport voor 2024.
Geen
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het meldingen- en klachtenrapport 2024 dat als bijlage is toegevoegd.
Op de gemeenteraad van 11 juni 2024 werd de Bijzondere politieverordening Vuurhaarden rond jeugdlokalen in Bornem goedgekeurd. Zoals toen opgenomen in het besluit is het de bedoeling om deze verordening jaarlijks te actualiseren. In het kader van deze actualisatie werden de verschillende jeugdbewegingen bevraagd over de noodzaak hiervan. Enkel Scouts Bornem gaf aan dat zij een evaluatie en actualisatie van de richtlijnen van de politieverordening wensen.
Tijdens een rondgang in het bijzijn van de jeugddienst, brandweer, de dienst Integrale Veiligheid en vertegenwoordigers van de Scouts Bornem werden de specifieke richtlijnen besproken en aangepast volgens de locaties van de vuurhaarden. Bijgevolg wordt deze aanpassing aan het reglement voorgelegd aan de gemeenteraad.
De aanpassing van dit reglement wordt doorgevoerd naar aanleiding van een rondgang op de terreinen van Scouts Bornem op 5 mei 2025 in het bijzijn van de jeugddienst, een vertegenwoordiger van Brandweerzone Rivierenland en de dienst Integrale Veiligheid en vertegenwoordigers van Scouts Bornem.
Tijdens de rondgang werd vastgesteld dat voorgaande richtlijnen te strikt bleken en tot gevolg hadden dat er geen vuur kon gemaakt worden op het terrein. De vertegenwoordigers van Scouts Bornem kregen tijdens de rondgang de mogelijkheid om hun vaste vuurlocaties te tonen en toe te lichten hoe zij vuur wensen te maken. In samenspraak met brandweer werden op basis daarvan nieuwe specifieke richtlijnen opgenomen waaraan zij moeten voldoen. Deze nieuwe richtlijnen geven Scouts Bornem een permanente toelating voor een vuurplaats op de vermelde locaties, onder de opgenomen voorwaarden. Dit geeft Scouts Bornem bovendien de mogelijkheid om deze toelating door te geven aan andere jeugdbewegingen in het kader van verhuur van hun lokalen/terrein. Zo wordt vermeden dat deze toelating telkens moet worden aangevraagd. Wanneer Scouts Bornem wenst af te wijken van de opgenomen richtlijnen, moet er echter nog steeds een aanvraag ingediend worden.
In artikel 5 §1 worden de bestaande richtlijnen geschrapt en volgende nieuwe richtlijnen ingevoerd:
Voor de vaste vuurlocatie nabij het gebouw:
Voor de alternatieve en occasionele vuurlocatie op de weide achteraan het domein naast het Abdijpark:
Geen
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de aanpassing in de Bijzondere politieverordening Vuurhaarden rond de jeugdlokalen in Bornem, zoals opgenomen in bijlage, goed.
Op 17 december 2024 verleende de gemeenteraad een positief advies bij de geactualiseerde erkenningsaanvraag van lokale geloofsgemeenschap "Mevlana". Via het Agentschap Binnenlands Bestuur werd het college van burgemeester en schepenen op 20 mei 2025 echter geïnformeerd over de intrekking van de erkenningsaanvraag. De lokale geloofsgemeenschap geeft zelf aan voorlopig geen interesse te hebben in een verkorte erkenningsprocedure.
Vermits de gemeenteraad het advies formuleerde in het kader van de erkenningsaanvraag, wordt deze nieuwe ontwikkeling in de procedure ter kennisgeving voorgelegd.
Geen
Enig artikel
Er wordt kennisgenomen van de intrekking van de erkenningsaanvraag van lokale geloofsgemeenschap "Mevlana".
De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend door de Gemeente Bornem, Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem en bevat een nieuwe gemeenteweg (publieke erfdienstbaarheid) waarover de gemeenteraad moet beslissen, op een perceel gelegen ter hoogte van de Nieuwlandweg volgens plan "238808_Nieuwe Buurtweg Oude Schelde.pdf"
De vergunningsaanvraag met referentie OMV_2025036610 - OMG20250076 werd bij beveiligde zending ontvangen op 21/03/2025.
Gelet dat het vorige dossier OMV_2023156860 - OMG20240001 over de aanleg van een veerverbinding met nieuwe gemeenteweg werd ingetrokken.
Gelet dat de gemeenteraad op 14/05/2024 al eens goedkeuring heeft gegeven aan hetzelfde voorwerp.
Maar omdat het dossier werd ingetrokken en daardoor de beroepsprocedure om mogelijks beroep in te dienen tegen het besluit van de gemeenteraad niet mogelijk was, moet de gemeenteraad in het voorliggende nieuwe dossier opnieuw het aspect der gemeentewegen behandelen.
Gelet dat de aanvraag een nieuwe gemeenteweg (openbare erfdienstbaarheid) voorziet die rechtstreeks aansluit op de veerverbinding tussen Bornem en Weert.
Gezien het traject van de bestaande gemeenteweg (voetweg 115) niet optimaal aansluit bij het overzetpunt van het veer, wordt in de aanvraag bijkomend een nieuwe gemeenteweg (met publieke erfdienstbaarheid) voorzien.
Gelet op de overeenkomst met de eigenaar.
De bestaande gemeentewegen (buurtweg 74 en voetweg 115) blijven ongewijzigd.
Adviezen:
Het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos is voorwaardelijk gunstig 16/05/2025.
Het advies van Fluvius is voorwaardelijk gunstig 31/03/2025.
Het advies van de Hulpverleningszone Rivierenland is voorwaardelijk gunstig 02/04/2025.
Het advies van Departement Landbouw en Visserij werd nog niet ontvangen.
Het advies van De Vlaamse Waterweg is het volgende: geen advies 09/05/2025.
Het advies van de Polder Scheldeschorren Noord is voorwaardelijk gunstig 26/04/2025.
Het intern advies van Mobiliteit is voorwaardelijk gunstig 23/04/2025.
Het intern advies van Openbaar Domein is gunstig 10/04/2025.
Uit de adviezen volgen volgende voorwaarden met betrekking tot de nieuwe gemeenteweg:
Er wordt geen verlichting aangebracht.
De Luipegemdijk blijft enkel toegankelijk voor fietsers en voetgangers.
De groeiplaats van winterakoniet en bijhorende vegetatie blijft behouden, ook tijdens de aanlegfase blijft deze gevrijwaard.
De buurtweg wordt enkel toegankelijk voor fietsers en voetgangers, er wordt geen gemotoriseerd verkeer toegestaan.
De weg langs de Schelde oever aan de rechteroever wordt afgesloten met een duidelijke fysieke afsluiting om de fietsers en voetgangers over de buurtweg te leiden.
Bereikbaarheid en opstelmogelijkheden brandweer
De brandweer past onderstaande bepalingen toe voor de toegangswegen tot de gebouwen. Het is aangeraden om de minimale bepalingen zo veel als mogelijk te handhaven bij openbare wegeniswerken:
OPMERKING
De voertuigen van de brandweer moeten ten minste tot op 60 m van elke aanlegsteiger kunnen rijden langs toegangswegen die aan bovenstaande regelgeving voldoen.
Gelet dat de aanlegsteiger een stalen constructie betreft met houten beplanking en niet onder noemer valt van 'toegangswegen tot gebouwen'.
Gelet dat de gemeenteweg (buurtweg 54 - zogenaamde Windgatdreef) bereikbaar voor is voor de Brandweer.
Gelet dat de afstand van de 'Windgatdreef' tot de aanlegsteiger aan de rechteroever ongeveer 220 m is.
Gelet dat de nieuwe weg eigendom blijft van de NV Domein van Bornem en gelet op de gemaakte overeenkomst met de gemeente.
Gelet dat de weg tussen aanlegsteiger en 'Windgatdreef' volgens andere adviezen enkel mag gebruikt worden voor fietsers en voetgangers.
Gelet dat de nieuwe weg gelegen is in agrarisch gebied met ecologische en landschappelijke waarde.
Gelet dat achterliggende weg van de visserschuilhuisjes zoals deze in het verleden als gebruikt werd bij calamiteiten bij vissersschuilhuisjes kan gebruikt worden als aanvalsweg.
Tijdens het gehouden openbaar onderzoek van 05/04/2025 tem 04/05/2025 werden 10 bezwaren binnengebracht.
De bezwaren betrekking hebbende op het voorliggende dossier (met betrekking tot de nieuwe gemeenteweg) zijn de volgende:
De gemeenteraad heeft op grond van artikel 8 van het Gemeentewegendecreet slechts de volheid van bevoegdheid inzake de aanleg, wijziging, verplaatsing en het opheffen van een gemeenteweg.
De bezwaren zijn ontvankelijk doch ongegrond op basis van volgende motivatie/weerlegging:
Er is geen waardevermindering of waardevermeerdering van toepassing.
Artikel 1
De nieuw aan te leggen gemeenteweg (met vestiging van een openbare erfdienstbaarheid) met rooilijnplan zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2025036610 - OMG20250076 ingediend door Gemeente Bornem voor de grond gelegen ter hoogte van de Nieuwlandweg volgens plan "238808_Nieuwe Buurtweg Oude Schelde.pdf" wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap voor Natuur en Bos van 08/04/2025 is strikt na te leven.
De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend door D’ekster BV, Frankrijklei 106 in 2000 Antwerpen strekkende tot een nieuwe rooilijn, waarover de gemeenteraad moet beslissen, op een perceel gelegen te Barelstraat 118 en 120/ Guilhof in Bornem.
De vergunningsaanvraag met referentie OMV_2024109856 - OMG20240316 werd bij beveiligde zending ontvangen op 17/10/2024.
Gelet dat de aanvraag een nieuwe rooilijn voorziet (BA_BOR4_I_N_03_2006_ROOILIJNPLAN.pdf) zodat voldoende openbare ruimte voorzien wordt tussen de parkeerplaatsen en de voortuin/nieuwe rooilijn van 1,5 m.
Gelet op de rooilijn vastgelegd door de gemeenteraad op 12/06/2018 horende bij OMG20180026 en OMG20180062 - Project Cornerstones.
Relevante adviezen:
Gelet op het advies van de gemeentelijke dienst Patrimonium van 13/01/2025: specifiek voor het volgende:
- de voorliggende toegangsweg tussen de bestaande parkings en de te bouwen woningen moet 1m50 bedragen om de toegankelijkheid van de woningen te voorzien.
Gelet dat het ingediende plan met de nieuwe rooilijn er een afstand is tussen de voorliggende parkeerplaatsen en de nieuwe rooilijn van 1,5 m.
Tijdens het gehouden openbaar onderzoek van 06/04/2025 tot 05/05/2025 werden geen bezwaren ontvangen.
De gemeenteraad heeft op grond van artikel 8 van het Gemeentewegendecreet slechts de volheid van bevoegdheid inzake de aanleg, wijziging, verplaatsing en het opheffen van een gemeenteweg.
Er is geen waardevermindering of waardevermeerdering van toepassing.
Enig artikel
Het nieuwe rooilijnplan (BA_BOR4_I_N_03_2006_ROOILIJNPLAN.pdf) voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag ingediend door D’ekster BV, Frankrijklei 106 in 2000 Antwerpen voor de grond gelegen te Barelstraat 118 en 120/ Guilhof kadastraal bekend: 12362 E 31 E 3 0 en 12362 E 31 D 3 0, wordt goedgekeurd.
Het AGB Bornem stelt sportinfrastructuur ter beschikking aan individuele gebruikers, scholen en verengingen. Hiervoor is een retributiereglement in voege, laatst goedgekeurd op de gemeenteraad en de Raad van Bestuur van het AGB Bornem van 12 maart 2024.
Naar aanleiding van een periodieke evaluatie is een aanpassing van dit retributiereglement aangewezen.
Aangezien het tarieven betreft die vallen onder het AGB worden ze goedgekeurd door de Raad van Bestuur van het AGB. Het is echter de bevoegdheid van de gemeenteraad om de grondregels voor de tarifering te bepalen via de beheersovereenkomst en deze die niet geregeld werden in de beheersovereenkomst door een aparte gemeenteraadsbeslissing. Aangezien de samenstelling van de Raad van Bestuur en de gemeenteraad dezelfde is en vergaderen op dezelfde dag plaats, is het efficiënter om hetzelfde reglement te laten goedkeuren door beide organen. De Raad van Bestuur doet dit met de bedoeling om de werking van het AGB minstens break-even te maken en de gemeenteraad met de intentie om de maximale grenzen van de tarieven te bepalen.
Het gaat hier over tarieven die van toepassing zijn voor de prestaties of dienstverlening geleverd in functie van het sportgebeuren.
De financiële toestand van de gemeente en het autonoom gemeentebedrijf vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
Het is billijk om een tussenkomst te vragen voor de onderhouds- en uitbatingskosten die dergelijke inrichtingen met zich meebrengen.
Het is de Bornemse inwoner die via de belastingen de infrastructuur en de werking van deze sportinfrastructuur voornamelijk betaalt. De gemeente vangt via prijssubsidies de tekorten binnen het AGB op.
De gemeente biedt het gebruik van een gevechtsporthal aan. Deze ruimte heeft ongeveer dezelfde grootte als de turnzaal in Hingene. Daarom wordt voorgesteld om hetzelfde tarief te gebruiken.
De erkende Bornemse verenigingen zijn lid van de gemeentelijke sportraad en focussen zich op de Bornemse inwoners. Alle sportverenigingen die zich focussen op Bornemse inwoners kunnen vrij eenvoudig erkend worden. Sportverenigingen die zich niet focussen op Bornemse inwoners kunnen gebruik maken van de sportinfrastructuur, maar zij dragen enkel bij in de kosten van de sportinfrastructuur via de gebruikstarieven. Bornemse verenigingen die niet sportgericht zijn, kunnen gebruik maken van andere infrastructuur. Het uitgangspunt van Commerciële verenigingen is om winst te maken. Ofwel wensen ze de aangeboden infrastructuur te gebruiken voor commerciële activiteiten ofwel voor personeelsactiviteiten. Het is niet de bedoeling dat de gemeente de commerciële verenigingen subsidieert. Om deze redenen past het AGB een verschillend tarief toe wanneer het gaat over een erkende sportvereniging, een andere verenging of een commerciële vereniging.
Er wordt ook een onderscheid gemaakt tussen Bornemse inwoners, andere inwoners en personeelsleden (incl. gepensioneerden). De verklaring is dat Bornemse inwoners niet enkel via de gebruikstarieven, maar ook via de belastingen de kosten van de sportinfrastructuur en de werking bekostigen. Niet-Bornemse inwoners komen enkel tussen in de kosten via de gebruikstarieven. De gemeente wenst de personeelsleden en gepensioneerde personeelsleden tegen een verlaagd tarief te laten sporten, omdat dit de gezondheid ten goede komt.
Als commerciële entiteiten gebruikmaken van Breeven voor de organisatie van evenementen is het billijk hiervoor een retributie te heffen als het evenement kadert in een commerciële activiteit (promotie, personeelsactiviteit,...).
Op enkele tarieven is er een aparte categorie voor jongeren onder de 19 jaar, senioren vanaf 65 jaar en Bornemse studenten die officieel zijn ingeschreven in een school hoger onderwijs en die dus beschikken over een studentenkaart. De korting die deze categorie is te verantwoorden omdat dit hun gezondheid ten goede komt. De jongeren onder de 19 jaar en de studenten die studeren in een erkende school hoger onderwijs vallen in de meeste gevallen nog onder de verantwoordelijkheid van hun ouders en beschikken niet of in minimale mate over eigen inkomsten.
Sommige van deze infrastructuur is vrij toegankelijk. De mogelijkheid bestaat dus om deze infrastructuur te gebruiken zonder dit te reserveren of te betalen. Wanneer een dergelijke niet correct gebruik wordt vastgesteld heeft dit significante extra administratieve gevolgen. Daarom is een verdrievoudiging van het normale tarief te verantwoorden.
De voornaamste kost van het lokale bestuur Bornem bestaat uit de personeelskosten. De personeelskosten worden aangepast op basis van de gezondheidsindex, het is daarom logisch dat Bornem de tarieven jaarlijks aanpast op basis van de wijziging van deze gezondheidsindex. Om redenen van efficiëntie zal het nieuwe tarief na de indexatie worden afgerond op 50 cent.
Om op 01 januari van elk nieuw jaar te kunnen starten met de nieuwe tarieven wordt er gekozen voor de gepubliceerde indexcijfers van november wat de administratie de tijd geeft om in de maand december de nieuwe tarieven te berekenen en aan te passen waar dit nodig is zodat de nieuwe tarieven vanaf 01 januari operationeel zijn.
Op bepaalde momenten doorheen de week wordt het zwembad ter beschikking gesteld van erkende Bornemse verenigingen. In functie van een optimale invulling van het zwembadrooster en een efficiënte personeelsinzet wordt ervoor gekozen om het zwembad per baan of (instructie/opvang)bad te verhuren. Tegelijkertijd beogen we een responsabilisering van de verenigingen zodat de verenigingen (conform andere sportinfrastructuur) reserveren op basis van hun bezetting. Dit creëert mogelijk ook ruimte voor andere verenigingen of andere actoren. Het tarief varieert volgens de categorie van huurder (erkende Bornemse vereniging, niet-erkende Bornemse vereniging en commerciële entiteit). Deze mogelijkheid tot het afhuren van een zwembaan kan enkel tijdens specifieke momenten wat betekent dat dit enkel kan na afspraak en mits akkoord van de sportdienst.
Op maandagavond organiseert de gemeentelijke sportdienst zwemlessen waarbij jonge kinderen een diploma kunnen behalen. Om dit leerproces te bevorderen is het aangewezen dat deze kinderen wekelijks naar de zwemles komen. Om dit te stimuleren wordt een 10-beurtenkaart met een beperkte geldigheidsduur ingevoerd. Een kind heeft gemiddeld 10 lessen nodig heeft om het diploma te behalen. Door de geldigheidsduur te beperken tot 13 lesweken, is er meer kans op continuïteit in deelname aan de zwemlessen. Lesweken verwijzen naar de weken waarin de sportdienst zwemlessen organiseert en houdt rekening met eventuele vakantieperiodes.
Het zwembad heeft een aantal regelmatige bezoekers die een of meerdere malen per week komen (baantjes) zwemmen. Vanuit deze groep komt regelmatig de vraag om conform andere zwembaden een jaarbonnement in te voeren. Het is aangewezen om voor deze categorie van zwemmer een jaarabonnement te voorzien tegen een aangepast tarief.
In functie van een vlotte werking en om misbruik te voorkomen, is het aangewezen om de mogelijkheid om een poetskost of annulatiekost op te nemen.
Sommige organisaties, vooral de Bornemse scholen, kunnen gratis gebruik maken van de sportinfrastructuur en reserveren hiervoor tijdig de nodige infrastructuur. De kost van dit gebruik wordt gedragen door de gemeente. Het is de gewoonte dat de scholen redelijk wat sportinfrastructuur tijdig reserveren met het idee beter te veel reserveren dan te weinig. Het komt echter regelmatig voor dat ze dan niet komen opdagen waardoor de gereserveerde infrastructuur niet gebruikt wordt. Dit laatste is spijtig omdat wanneer de reservatie tijdig wordt stopgezet deze nog door anderen kan worden gereserveerd en gebruikt.
De inkomsten worden voorzien in het meerjarenplan en de volgende meerjarenplanaanpassingen.
Enig artikel
Het retributiereglement 'sportinfrastructuur en sportactiviteiten' (zie bijlage) wordt goedgekeurd.
De Vlaamse Regering besliste op 16 mei 2014 om het landinrichtingsproject Klein-Brabant en Zwijndrecht in te stellen. Voor de realisatie van dat project werd een landinrichtingsplan opgemaakt. Voor de uitvoering van trage wegen binnen dit project en het erfgoedbelevingspad, dat de visserswereld van Mariekerke als centraal thema heeft, wordt goedkeuring gevraagd aan de gemeenteraad voor de aanleg van een gemeenteweg volgens de ontwerpvoorstellen van de Vlaamse Land Maatschappij:
Voor de realisatie van het Landinrichtingsplan Sint-Jansbeekveld wil de gemeente gebruiksvriendelijke trage wegen realiseren.
De goedkeuring van dit rooilijnplan conform het decreet Gemeentewegen heeft enkel betrekking op het afbakenen van de trage weg en doet geen uitspraak over het openbaar domein karakter van de openbaar domein zone van de Vlaamse Waterweg.
Tijdens het openbaar onderzoek werd 1 bezwaarschrift ontvangen:
We wensen een bezwaar in te dienen tegen het vestigen van een erfdienstbaarheid openbaar nut tussen Voetweg 21 en Buurtweg 31.
Dit omdat deze verbinding geen meerwaarde heeft voor het openbaar nut.
Bovendien betekent dit als privé eigenaar een zware last op het eigendomsrecht.
Na bespreking met de Vlaamse Landmaatschappij zien ook zij de toegevoegde waarde hiervan niet in. Oorspronkelijk was dit met de VLM ook al zo afgesproken, maar met de overname van het dossier werd dit toch niet mee opgenomen.
Het bezwaar is ontvankelijk en gegrond, het vestigen van de openbare erfdienstbaarheid openbaar nut tussen Voetweg 21 en Buurtweg 31 wordt niet weerhouden.
De betrokken eigenaars zien af van enige meer- en of minwaarde ten gevolge van de opgemaakte rooilijnenplannen (met vestiging van publieke erfdienstbaarheden).
Artikel 1
De aanleg, wijziging en verplaatsing van de voorgestelde gemeentewegen zoals in bijlage aangeduid op de rooilijnplannen, met uitzondering van deel vestigen van een erfdienstbaarheid openbaar nut (verbinding tussen 2 gemeentewegen (voetweg 21 en buurtweg 31)), wordt definitief vastgesteld en goedgekeurd.
Artikel 2
Het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan wordt onmiddellijk na de definitieve vaststelling gepubliceerd op de gemeentelijke website, en aangeplakt bij het gemeentehuis en ter plaatse, minstens aan het begin- en eindpunt van het nieuwe, gewijzigde of verplaatste wegdeel.
Artikel 3
Het college van burgemeester en schepenen brengt iedereen die in het kader van het openbaar onderzoek een standpunt, opmerking of bezwaar heeft ingediend met een beveiligde zending op de hoogte van het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan.
Artikel 4
Het rooilijnplan wordt samen met het besluit van de gemeenteraad tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan onmiddellijk na de definitieve vaststelling met een beveiligde zending bezorgd aan het departement en aan de deputatie van de provincie waarin de gemeente ligt.
Artikel 5
Als de gemeente niet binnen een termijn van dertig dagen op de hoogte is gebracht van een georganiseerd administratief beroep als vermeld in artikel 24, wordt het besluit tot definitieve vaststelling van het gemeentelijk rooilijnplan bij uittreksel bekendgemaakt in het Belgisch Staatsblad en gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 6
Het besluit heeft uitwerking veertien dagen na bekendmaking in het Belgisch Staatsblad.
Bij de start van elke legislatuur worden de retributiereglementen geëvalueerd en aangepast wanneer nodig. Na de evaluatie wordt voorgesteld om het reglement huur muziekinstrumenten van 18 april 2023 inhoudelijk te behouden met enkel een verlaging van € 55 naar € 30 voor personen met een verlaagd inschrijvingstarief.
Het vaststellen van een retributiereglement is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
Voor de leerlingen die recht hebben op een verminderd inschrijvingsgeld op basis van de voorwaarden hieronder limitatief opgesomd, wordt een verlaagd tarief voorzien. Dit om een mogelijke drempel om deel te nemen te verlagen voor minder kapitaalkrachtige personen.
Door de aanpassing van de retributie zal gemeente naar schatting € 125 per jaar minder ontvangen.
Deze inkomsten worden voorzien in het SMJP van de gemeente Bornem.
Enig artikel
Het retributiereglement 'huur muziekinstrumenten - AMWD' (zie bijlage) wordt goedgekeurd.
Tijdens de gemeenteraad van 8 september 2020 werd de samenstelling van de nieuwe gemeenschappelijke beheerraad van CC en bibliotheek goedgekeurd, met een wijziging goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 november 2020. Omwille van de nieuwe legislatuur wordt de beheerraad van CC en bibliotheek opnieuw samengesteld met een evenredige vertegenwoordiging van de inrichtende macht en het middenveld.
Tijdens de gemeenteraad van 18 februari 2020 werd beslist dat de beheerraden van de gemeentelijke openbare bibliotheek en CC Ter Dilft worden geclusterd in één gemeenschappelijke beheerraad, die instaat voor het beheer van de bibliotheek en het cultuurcentrum Ter Dilft, overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 28 januari 1974 betreffende het Cultuurpact.
De nieuwe beheerraad wordt samengesteld uit 12 vertegenwoordigers van de inrichtende overheid en uit 12 vertegenwoordigers van het middenveld (formule 9B). De specifieke leden van de beheerraad worden aangeduid door de gemeenteraad.
Voor de 12 vertegenwoordigers van de inrichtende macht werd de vraag gesteld aan de verschillende fractieleiders om de namen van hun vertegenwoordigers en eventuele plaatsvervangers door te geven.
• Samen Groen (1)
Voor de 12 vertegenwoordigers van de gebruikers werd een oproep gelanceerd, waarbij gestreefd wordt naar een evenredige vertegenwoordiging van het middenveld (de verschillende gebruikers en strekkingen). Meer bepaald:
Voor de vertegenwoordigers van de adviesraden betreft het:
Er werd een oproep gelanceerd naar de huidige leden maar ook naar nieuwe kandidaat-leden om de resterende 9 plaatsen van vertegenwoordiging van het middenveld in te vullen. Bij de beoordeling van de kandidaturen werd gestreefd naar een evenwichtige samenstelling voor de groep van 12 vertegenwoordigers uit het middenveld op basis van de volgende criteria:
Op basis van deze criteria worden de volgende kandidaten weerhouden:
Nvt
Enig artikel
De samenstelling voor de nieuwe gemeenschappelijk beheerraad CC en bibliotheek wordt goedgekeurd als volgt:
a) voor de 12 vertegenwoordigers van de inrichtende macht:
• Samen Groen (1)
b) voor de 12 vertegenwoordigers van het middenveld:
Het oorspronkelijke kerkenbeleidsplan, vastgesteld in 2020, werd opgesteld na een uitgebreide consultatie met betrokken partijen. Op basis van dit plan werden de kerken van Branst, Weert en Wintam ontwijd. De eigendomsstructuren en herbestemmingen verschilden:
Sint-Margarethakerk (Wintam) werd herbestemd tot museale ruimte met nadruk op de archeologische site Nattenhaasdonk.
Sint-Annakerk (Weert) werd openbaar verkocht onder voorwaarden, waaronder behoud van erfgoedwaarde zoals de glas-in-loodramen.
Sint-Vincentiuskerk (Branst) heeft op heden geen nieuwe bestemming.
Het geactualiseerde kerkenbeleidsplan bevestigt de functie van de vijf overblijvende kerken. De inhoud werd aangepast aan de gewijzigde context van enkele roerende goederen. De Sint-Bernarduskerk van de Abdij blijft het liturgisch centrum. Er worden op korte termijn geen wijzigingen verwacht in de werking van de Pastorale Zone Kerk Klein-Brabant.
De actualisering van het kerkenbeleidsplan is wettelijk vereist en sluit aan bij de beleidsvisie van de gemeente inzake erfgoedbeheer, efficiënt ruimtegebruik en duurzame omgang met religieus patrimonium. Het plan is opgesteld in overleg met de kerkfabrieken en vertegenwoordigers van de pastorale zone, en houdt rekening met de bestaande liturgische noden, erfgoedwaarde en maatschappelijke meerwaarde van de kerkgebouwen.
Het behoud van liturgische functies is bovendien van belang voor het bekomen van erfgoedpremies bij restauraties. Het plan draagt dus bij aan een verantwoord beheer van zowel gemeentelijke als kerkelijke middelen.
De goedkeuring van het kerkenbeleidsplan op zich heeft geen directe impact op de gemeentelijke begroting. Eventuele toekomstige investeringen (bijv. restauratie of nevenbestemming van gebouwen) worden afzonderlijk aan de gemeenteraad voorgelegd, met aparte budgettaire raming.
Enig artikel
Het geactualiseerde kerkenbeleidsplan 2025 wordt goedgekeurd.
Bornem wenst met dit raamcontract een pool van maximum 4 studiebureaus aan te stellen voor de begeleiding en uitwerking van haar ruimtelijk beleid.
De basis voor de verdere ruimtelijk ontwikkeling van Bornem werd beschreven in het Beleidsplan Ruimte Bornem, masterplan Bornem centrum, Hemelwaterplan, LEKP en Klimaatactieplan die werden goedgekeurd door de gemeenteraad.
Bornem kan binnen dit raamcontract verschillende types van deelopdrachten toewijzen met betrekking tot de ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente in de brede zin, soms in combinatie met elkaar, zoals:
Ruimtelijke uitvoeringsplannen (RUP’s)
Ruimtelijke beleidsplannen
Verordeningen
Het raamcontract loopt over een periode van 4 jaar, vanaf de datum van de sluiting van de raamovereenkomst, voor de jaren 2025 tot 2029.
Er wordt een procedure opgestart voor een raamovereenkomst projecten ruimtelijke ordening 2025 - 2029.
In het kader van de opdracht “Raamovereenkomst projecten ruimtelijke ordening 2025 - 2029” werd een bestek met nr. 2025/012 opgesteld door de centrale aankoopdienst.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 900.000,00 excl. btw of € 1.089.000,00 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Als limietdatum voor het indienen van de offertes wordt 18 augustus 2025 om 10u30 voorgesteld.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien op budgetcode Gemeente/ACT-3.1.1/0600-000/214000.
De maximale waarde van de raamovereenkomst wordt bepaald op € 1.200.000,00 excl. btw.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2025/012 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst projecten ruimtelijke ordening 2025 - 2029” worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 18 augustus 2025 om 10.30 uur.
De gemeenteraad is bevoegd om adviesraden op te richten. De oprichting van adviesraden is enkel verplicht wanneer een wet of decreet de oprichting van een adviesraad oplegt (nl. de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO), het lokaal overleg kinderopvang, de cultuurraad en de jeugdraad).
Elke adviesraad is georganiseerd volgende de bepalingen die zijn opgenomen in haar statuten. De adviesraden die de gemeenteraad opricht, hebben een louter adviserende taak. Zij kunnen nooit beslissen over het voor advies voorgelegde probleem.
Artikel 1
De gemeenteraad bevestigt de oprichting van volgende adviesraden:
Artikel 2
De statuten zoals opgenomen in de bijlage van volgende adviesraden worden goedgekeurd:
Artikel 3
Aan de adviesraden wordt de opdracht gegeven om zich op basis van de goedgekeurde statuten opnieuw samen te stellen.
Samen Groen komt op voor meer transparantie, participatie en democratische vernieuwing in Bornem. Daarom willen wij vandaag het voorstel doen om werk te maken van een burgerbegroting in onze gemeente.
Een burgerbegroting is een participatief proces waarbij inwoners rechtstreeks kunnen meebeslissen over de besteding van een deel van het gemeentebudget. Concreet betekent dit dat de Bornemnaars zelf projectideeën kunnen indienen en vervolgens stemmen over welke daarvan effectief uitgevoerd worden.
We zijn ons bewust van de uitdagingen die hiermee gepaard gaan, maar als dit lukt is het een mooi uithangbord voor onze gemeente. Samen Groen is zeker bereid om hier mee de schouders onder te zetten. We zien zelf al volgende aandachtspunten:
Vraag : Samen Groen vraagt dat Bornem een pilootproject opstart in 2026, met een toereikend budget, duidelijke communicatie en ondersteuning voor inwoners die een idee willen indienen.
Laten we onze inwoners niet alleen consulteren, maar ook echt laten meebeslissen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
Inleiding
Eikevliet, een rustige dorpskern met smalle straten en een sterke dorpsgemeenschap, wordt al jaren geconfronteerd met een toenemend probleem van sluipverkeer. Wat voorheen occasioneel was, is intussen uitgegroeid tot een structureel probleem, dat op werkdagen – en zeker op dagen met veel fileleed op N16 zoals op 24 april 2025 – ronduit ondraaglijk wordt.
Wanneer de N16 of andere hoofdwegen in de regio vastlopen, wordt verkeer, ook zwaar verkeer door navigatiesystemen (zoals Waze) massaal omgeleid via Eikevliet. Dat leidt tot gevaarlijke verkeerssituaties, overlast en een verminderde levenskwaliteit voor bewoners.
Als partij Samen Groen willen wij niet langer toekijken. Wij pleiten voor een eerlijk, duurzaam en doeltreffend beleid dat de leefbaarheid van Eikevliet opnieuw centraal stelt.
Probleemstelling
De hoofdstraten (K.Suykensstraat en D. Van Hoomissenstraat) zijn er niet op voorzien om grote verkeersstromen te verwerken. De verkeersdruk zorgt voor versnelde slijtage van de wegbedekking (putten, verzakkingen), verhoogt de geluids- en luchtvervuiling en maakt de situatie voor voetgangers en fietsers onveilig.
Voor zwakke weggebruikers wordt de situatie onhoudbaar. Fietspaden zijn er niet, voetpaden nauwelijks. De dagelijkse overlast leidt tot frustratie en een groeiend gevoel van onveiligheid bij de inwoners, die spreken van een “autostrade door het dorp”.
Tijdens de eerdere legislatuur organiseerde de vorige schepen van Mobiliteit een infoavond en werden oplossingen beloofd, maar de uitvoering bleef uit. Dit ondermijnt het vertrouwen in het beleid en vergroot de nood aan concrete actie.
Voorstellen van Samen Groen – Mogelijke ingrepen
Op basis van gesprekken met bewoners en met mobiliteitsexperten werden onderstaande pistes onderzocht. Wij vragen het gemeentebestuur om deze ernstig te evalueren en prioritair te behandelen.
1. Infrastructuuraanpassingen om snelheid en doorstroming te beperken
Structurele snelheidsremmers kunnen sluipverkeer ontmoedigen. En door het verlies van tijd zullen GPS-systemen zoals Waze, Google maps… deze route niet langer aanbevelen.
Samen Groen ziet volgende mogelijkheden:
2. Plaatselijk verkeer invoeren
Door het aanbrengen van verkeersborden “Uitgezonderd plaatselijk verkeer” kan sluipverkeer uit de dorpskern geweerd worden. GPS-systemen zullen deze straten vervolgens niet meer gebruiken.
3. Inzet van ANPR-camera’s met toegangsbeheer
De meest effectieve oplossing is een systeem met automatische nummerplaatherkenning (ANPR). Dit laat toe om enkel bewoners, hulpdiensten en lokale dienstverleners door te laten. Hoewel dit technisch haalbaar is, vergt het een whitelist-beheer en is de investering aanzienlijk. Dit werd volgens de bewoners al eerder voorgesteld door de vorige schepen van Mobiliteit.
4. Een knip of verkeerslus realiseren (te onderzoeken)
De meest structurele oplossing is het aanbrengen van een ‘knip’: een fysieke onderbreking waardoor doorgaand verkeer onmogelijk wordt. Dit vereist een goede studie naar de impact op de omliggende wegen en een duidelijke communicatie naar bewoners. Indien goed uitgevoerd, kan dit het sluipverkeer sterk terugdringen. Ook dit zou via een tijdelijk proefproject kunnen geëvalueerd worden.
5. Inzetten op sensibilisering rond en stimuleren van alternatieve mobiliteitsmodi
Last but not least… minder auto’s in gebruik leidt automatisch tot rustigere dorpskernen. Degelijke, veilige fietspaden zijn dan een must, alsook het inrichten van de hoofdstraat als fietsstraat. Een goed idee lijkt ons het herinvoeren van de Bornembus – ooit een voorstel van Vooruit - die belangrijke punten bedient (stations, winkelstraat, CC…). De uren van de bus moeten toelaten om ook ‘s avonds thuis te geraken. Bij uitbreiding kan onderzocht worden of een bus voor de regio Klein-Brabant rendabeler is.
Het succes van de ingevoerde maatregelen kan enkel gegarandeerd worden als ook ingezet wordt op volgende punten:
Inwoners van Eikevliet moeten inspraak krijgen bij het ontwerp en de evaluatie van oplossingen. Informatieavonden en participatieplatformen zijn dus nodig.
Eventuele proefprojecten (bv. variabele lichten, tijdelijke knip) moeten nauwgezet worden opgevolgd met objectieve metingen (bv. verkeersintensiteit, snelheid, doorrijtijden). Initiatieven zoals de straatvinkers of telraam kunnen hiervoor o.a. dienen.
De technische haalbaarheid en handhaafbaarheid moeten vooraf afgestemd en duidelijk zijn. De politie moet actief betrokken worden bij handhaving van eventuele maatregelen.
Besluit
Sluipverkeer in Eikevliet is geen nieuw probleem, maar de impact op de leefbaarheid wordt steeds groter. Als Samen Groen willen wij dat de gemeente niet langer toekijkt, maar kiest voor een structurele oplossing, in samenspraak met de bewoners. Wij vragen daarom dat de gemeenteraad:
Een doordacht beleid en politieke moed zijn essentieel voor de leefbaarheid van onze dorpen. Laat het dus niet bij onze oproep tot actie blijven. Samen Groen wil absoluut meedenken en bijdragen aan de uitvoering en opvolging van concrete maatregelen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
De afgelopen weken kreeg ik de opmerking van enkele inwoners over de garantie van een veilige toegang tot het domein van het kasteel van Hingene.
Mag ik u vragen om dit punt te bekijken met de dienst verkeer? Daar het hier toch gaat om de verkeersveiligheid van onze inwoners alsook de bezoekers in onze fantastische gemeente.
Zeker ook niet onbelangrijk in aanloop naar de zomervakantie.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Het einde van de werken Sint-Amandsesteenweg zijn in zicht.
In de ontwerpfase zijn er vele keuzes gemaakt. Geen verkeersdrempels, geen bloembakken of bomen in de rijweg. Geen versmallingen en geen paaltjes. Maar een brede rechte baan met de bedoeling om veel verkeer vlot weg te werken. De ontwerpers hoopten hiermee het verkeer uit de omliggende straten terug naar de steenweg te verschuiven.
Maar in dit ontwerp was er geen systeem om de snelheid onder controle te houden. Met 2 scholen en enkele handelszaken is dat wel een noodzaak. Daarom werd er destijds gekozen voor de installatie van een traject controle.
In het kader hiervan hebben wij volgende vragen:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Tijdens de gemeenteraad van december 2024 werd de problematiek van de laad- en loszones in Bornem centrum al geagendeerd, met als antwoord dat deze na de proefperiode ging geëvalueerd worden en indien nodig bijgestuurd op basis van de ervaringen van de handelaars in ons centrum.
Begin februari werden er effectief al aanpassingen van de aanvullende reglementen goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen. In de motivering wordt er enkel verwezen naar het advies van de politie en de dienst mobiliteit en niet naar de handelaars.
Naar aanleiding van verschillende recente meldingen en klachten binnen de Verenigde Handelaars, meer specifiek handelaars uit de Boomstraat, willen wij graag deze problematiek opnieuw onder de aandacht brengen. We beseffen dat verkeersveiligheid een cruciale rol speelt. Toch menen we dat, ondanks beloftes van december om dit nauwgezet op te volgen, dit probleem blijft sluimeren en dat menig handelaar zijn/haar geduld begint te verliezen.
Daarom vragen we ook om dit onderwerp niet enkel ‘mee te nemen’, maar ten gronde aan te pakken en samen te zoeken naar oplossingen waar onze handelaars zich ook in kunnen vinden. Hierbij hebben we een aantal vragen en suggesties:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Tijdens de gemeenteraad van april hebben we de onduidelijkheden aangekaart tussen de algemene principes in de te vernieuwen parkeerconcessie en de geldende retributiereglementen. Deze tegenstrijdigheden gingen tegen de daaropvolgende gemeenteraad van mei bekeken en beantwoord worden, maar op de zitting bleek, na een lang onderzoek en een mondelinge verklaring van de algemeen directeur op basis van de contacten met de dienst Mobiliteit, dat de wetgeving voor het parkeren in de blauwe zone effectief pas vanaf 9u betalend parkeren toelaat. Een vaststelling die bij meerdere, zo niet alle partijen in de gemeenteraad voor de nodige verwarring zorgde, aangezien een dagdeel in ons retributiereglement start vanaf 8u.
Om toekomstige verwarring en vooral discussies te vermijden en volgens de motivering ‘Harmoniseren en coördineren van de verschillende beleidsbeslissingen genomen doorheen de looptijd van de vorige concessie’ in de nieuwe parkeerconcessie, pleiten we voor een eenvoudig systeem van betalend parkeren waarbij de betalende tijdsloten op elkaar zijn afgestemd en niet verschillen van zone tot zone, zoals nu het geval waarbij in de ene straat te betalen is vanaf 8u, terwijl in de straat ernaast pas vanaf 9u is.
Ook praktisch gezien zou het eenvoudiger zijn, zoals bijv het afzetten van kinderen voor school in de Boomstraat vanaf 8u een parkeerticket vergt, terwijl dit op het Kardinaal Cardijnplein pas vanaf 9u betalend is.
Onze voorkeur gaat hier naar de periode 9u – 18u, zoals dit in vele omliggende gemeenten ook het geval is. Gezien het feit dat de huidige parkeerconcessie verloopt op 31 juli 2025, vragen wij dan ook dit punt met de nodige hoogdringendheid te behandelen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Tielrode kreeg vorige zomer te maken met een knijtenplaag. Deze kleine mugjes veroorzaken jeukende beten en kunnen voor ernstige hinder zorgen. De aanleg van overstromingsgebieden in het kader van de Sigmawerken lijkt daarbij een rol te spelen. Begin dit jaar kondigde De Vlaamse Waterweg maatregelen aan om de plaag in te dijken: "De bressen in de oude rivierdijk werden weer tijdelijk opgevuld met breuksteen."
Nu de werken binnen Cluster Bornem van het Sigmaplan stilaan worden afgerond, wil ik mijn bezorgdheid uiten over de mogelijke gevolgen voor de leefbaarheid in de regio, in het bijzonder de toename van knijtenoverlast. Er zijn intussen ook al klachten in Mariekerke.
Hoewel deze werken essentieel zijn voor de bescherming tegen overstromingen, tonen ervaringen in andere gemeenten – zoals Temse vorig jaar – aan dat dergelijke ingrepen ecologische veranderingen kunnen veroorzaken die leiden tot een sterke toename van knijten. In Temse leidde dit tot grote hinder voor omwonenden en negatieve gevolgen voor horeca en recreatie.
Daarom stel ik graag de volgende vragen:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
In verschillende regio’s in Vlaanderen, waaronder de Vlaamse Ardennen, wordt sinds enkele jaren succesvol gebruik gemaakt van drones met warmtecamera’s om reekalfjes op te sporen vóór het maaien van graslanden. Op die manier worden pasgeboren dieren gered van de zogenaamde “maaidood”.
Ook in Bornem, met haar landelijke gebieden en nabijheid van natuurgebieden, is er al jaren aanwezigheid van reeën die zich hier goed gedijen en voortplanten. Gezien het maaiseizoen volop bezig is in mei en juni, wil ik polsen naar de situatie in onze gemeente.
Mijn concrete vragen aan het gemeentebestuur zijn:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
De voorzitter sluit de zitting op 10/06/2025 om 21:56.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad