De voorzitter opent de zitting op 14/02/2023 om 19:59.
Voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg dient het perceel afdeling 2, sectie G, perceelnummer 25P5 (CAPAKEY 12362G0025/00P005) ofwel het vroegere tankstation gelegen Sint-Amandsesteenweg 72 verworven te worden.
Er werd opdracht gegeven om de grond te onderzoeken aangezien het hier over een tankstation gaat. Er dient een gunstig bodemattest te zijn voor de gemeente dit perceel kan aankopen. Het studiebureau dat de grond aan het onderzoeken is, heeft op basis van hun grondonderzoek dat in de loop van februari, ten laatste maart 2023 er ofwel een gunstig bodemattest is ofwel een negatief bodemattest.
Om de timing te halen voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg dient het perceel 'bouwrijp' gemaakt te worden ten laatste midden maart 2023. Tegen deze datum kan de gemeente nog geen eigenaar worden maar kan ze zich wel reeds engageren om dit perceel aan te kopen tegen de voorwaarden die later notarieel geregeld zullen worden.
De aanleg van het rondpunt Reedonk zal gebeuren voor de eigendom wordt overgedragen aan de gemeente.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd voor daden van beschikking.
Het perceel met CAPAKEY 12362G0025/00P005 is noodzakelijk voor de aanleg van de Sint-Amandsesteenweg.
Om de strikte timing te halen dient de gemeente een bindend akkoord te hebben met de eigenaars dat de gemeente het perceel 'bouwrijp' mag maken in afwachting van de effectieve eigendomsverwerving via een notariële akte en onder de voorwaarde dat de bodem niet verontreinigd is ofwel een gunstig bodemattest van Ovam.
De gemeente kan het echter pas aankopen bij een gunstig bodemattest. Het studiebureau heeft de gemeente beloofd dat er in de loop van februari, begin maart 2023 duidelijkheid zal zijn of de bodem verontreinigd is of niet. Het gaat hier over de eerste stap van het verwerven van een gunstig bodemattest. Wanneer het niet verontreinigd is dan kan de volgende stap worden gezet met name het verwijderen van de opslagtanks. Wanneer er bij het verwijderen van de opslagtanks geen verontreiniging optreedt of wordt vastgesteld dan kan er een gunstig bodemattest worden aangevraagd. Wanneer er tijdens het verwijderen verontreiniging wordt vastgesteld dan werd de afspraak gemaakt dat het terrein gesaneerd zal worden door de huidige eigenaars waarna er een gunstig bodemattest kan worden afgeleverd.
De gemeente zal het bouwrijp maken pas opstarten wanneer er een vanuit het studiebureau Sweco de toelating wordt gegeven om de opslagtanks te verwijderen. Deze verwijdering is een stap in hun opdracht om het rapport op te maken om een gunstig bodemattest te krijgen van Ovam voor dit perceel.
Er zal op een later moment een ontwerpakte worden geagendeerd op de gemeenteraad waar deze aankoop zal worden geofficialiseerd. De goedkeuring tot aankoop wordt echter nu reeds gegeven, zodat wanneer aan de voorwaarde van een gunstig bodemattest is voldaan, de aankoop bindend is.
De aankoopprijs is hoger dan de schattingsprijs. De schattingsprijs houdt echter enkel rekening met de patrimoniumwaarde. Op deze plaats was echter een handelszaak gevestigd en in het aankoopbedrag is alles meegerekend. In de afspraak met de eigenaars zit ook een gratis grondafstand van industriegrond nodig voor de aanleg van het rondpunt aan het einde van de Reedonk.
De aankoopprijs bedraagt 240.000 euro en werd voorzien op de budgetcode ACT-9.3.3/0200-000/221000.
Artikel 1
De gemeenteraad machtigt het college om de nodige stappen te zetten binnen de wettelijke mogelijkheden om samen met de eigenaars Maes te zorgen dat er voor het perceel gekend onder CAPAKEY 12362G0025/00P005 een gunstig bodemattest komt zodat de gemeente het perceel kan aankopen tegen de voorgestelde prijs van 240.000 euro
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt het college om in afwachting van de gratis overdracht van een deel van de percelen gekend onder CAPAKEYS 12007C0066/00A000 en 12007C0063/00A000 afspraken te maken met de eigenaar Etablissementen J.MAES ZONEN zodat de aanleg van het rondpunt Reedonk kan starten voor de effectieve grondverwerving.
De gemeente heeft aan het station van Bornem een afgesloten fietsenstalling gemaakt met als doel het bevorderen van de fiets in het voor- en natransport voor treinreizigers en met het oog op de voorkoming van fietsdiefstallen.
Sinds 2019 is er voor de toegang tot de bewaakte fietsenstalling aan het station van Bornem een tweeledig systeem operationeel. Enerzijds wordt er gewerkt met individuele badges. Aangezien die persoonsgebonden zijn maar nog steeds kunnen worden doorgegeven en dit systeem nooit optimaal is geweest, werd er bij de invoering voor gekozen om parallel ook een systeem van vingerscan te hanteren. Sommige gebruikers hebben enkel de badge, sommige enkel de vingerscan en nog andere de beide.
De toegangscontrole wordt geregeld via een reglement goedgekeurd op de gemeenteraad van 2 april 2019 en licht aangepast in 2021.
De overeenkomst tot toegang van de fietsenstalling wordt opgemaakt in het gemeentehuis van Bornem. Tijdens de registratie bij de dienst patrimonium worden de naamgegevens, het e-mailadres en het gsm-nummer van de gebruiker geregistreerd en bijgehouden. Wanneer de vingerafdruk van een gebruiker actief wordt ingelezen, krijgt deze een kopie van het reglement mee.
Onze functionaris voor gegevensbescherming (DPO) merkt op dat het hanteren van vingerafdrukken bijzonder gevoelig ligt, bovendien onderworpen is aan allerlei voorwaarden en risico’s met zich meebrengt. Drie argumenten maken dat een vingerscansysteem sterk wordt afgeraden en bijgevolg ook negatief geadviseerd t.o.v. het huidige gebruik ervan:
Het is bijgevolg niet aangewezen dat dit systeem verder wordt gezet. Er wordt zowel door de DPO als door de informatieveiligheidscel geadviseerd om het gebruik van de vingerafdruk als toegangsmiddel tot de fietsenstalling van het station op korte termijn uit te faseren en enkel nog het systeem van de persoonlijke badges te hanteren.
Het betreffende reglement dient nogmaals aan de gemeenteraad voorgelegd te worden met volgende wijziging in art. 8: “De in- en uitgang van de automatische fietsenstalling is enkel toegankelijk via een persoonlijke badge. Aan deze badge zijn uw persoonlijke gegevens verbonden.” Het aangepaste reglement wordt gevoegd in bijlage.
Artikel 1
Het systeem van vingerscan voor de toegang tot de afgesloten fietsenstalling aan het station van Bornem wordt uitgefaseerd. De dienst patrimonium onderneemt daarvoor de nodige acties.
Artikel 2
Het huidige huishoudelijk reglement voor het gebruik van de afgesloten fietsenstalling aan het station van Bornem, goedgekeurd in gemeenteraad van 9 maart 2021, wordt ingetrokken en vervangen zoals in bijlage bepaald.
op 13 december 2022 ontving het college van burgemeester en schepenen een aangetekend schrijven van agentschap binnenlands bestuur met als onderwerp: erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap "Mevlana" te Bornem (verkorte procedure).
In dit schrijven meldt het agentschap dat ze een aanvraag tot erkenning hebben gekregen voor de Islamitische lokale geloofsgemeenschap "Mevlana" te Bornem.
Het agentschap heeft de aanvraag onderzocht op basis van het erkenningsdecreet en deze voldoet aan de voorwaarden van een verkorte procedure.
Het decreet bepaalt dat het advies gevraagd wordt van de gemeente op wiens grondgebied de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de islamitische of orthodoxe erediensten gelegen zijn.
Het behoort aan de autonomie van de gemeenteraad om hierover een advies te geven.
Om het advies te kunnen formuleren heeft de gemeente volgende stappen genomen:
- Inzage gevraagd in het giftenregister van de organisatie
- Bij de politie opgevraagd of er in de buurt van het gebouw ooit problemen zijn geweest tussen de geloofsgemeenschap en de buurt: hier gaf de politie aan dat er geen relevante tussenkomsten zijn geweest vanuit de politiepost Klein-Brabant
- Nagekeken in welke mate de gemeenschap al dan niet geïntegreerd is in het lokale sociale weefsel:
Er zijn initiatieven vanuit de gemeenschap, gericht naar de buurt, die een beeld scheppen van de integratie van de gemeenschap in de buurt, zoals een jaarlijkse Kermes die wordt georganiseerd, de parking die informeel ter beschikking wordt gesteld aan buurtbewoners.
Verder namen ze ook reeds deel aan het LIVC-R (lokale integrale veiligheidscel inzake radicalisme, extremisme en terrorisme)
na onderzoek zijn er geen indicaties om deze aanvraag niet gunstig te adviseren.
Artikel 1
De gemeenteraad adviseert de aanvraag van lokale geloofsgemeenschap Mevlana te Bornem, positief.
Artikel 2
Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan het agentschap binnenlands bestuur.
Op 8 november 2022 keurde de gemeenteraad een aanpassing aan het 'klachten- en meldingenreglement' goed.
Hierin werd onder andere bepaald dat er jaarlijks een meldingen- en klachtenrapport zal voorgelegd worden aan de gemeenteraad.
In het rapport wordt gerapporteerd over volgende elementen:
- klachten
- meldingen: kanaal, onderwerp, behandelende diensten en procesverloop
In bijlage vinden de gemeenteraadsleden het rapport voor 2022.
Geen
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het klachten- en meldingenrapport 2022 dat als bijlage is toegevoegd.
Hiernavolgende akten van voortijdige beëindiging van grafconcessies werden opgemaakt door de burgemeester. Deze akten werden gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken.
De berichten hebben allen gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van het kerkhof. Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessies kunnen worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen geruimd worden door de gemeentelijke diensten.
Er worden geen terugbetalingen gedaan voor de resterende termijn van geldigheid van deze concessies.
Enig artikel
Tegen de voortijdige beëindiging van de in de situering opgenoemde aanvragen, waarvan de akte tot voortijdige beëindiging gedurende 1 jaar werd aangeplakt, werd geen verzet aangetekend. De desbetreffende concessies worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen door de gemeentediensten worden ontruimd.
De gemeentelijke uitvoeringsdienst wil haar huidige vrachtwagen met laadkraan en opzetcontainer vervangen.
Het bestek met nummer 2022/041 werd opgemaakt voor een overheidsopdracht voor leveringen met een vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking. Zie bijlage.
De offertes moeten elektronisch ingediend worden. Na de uiterlijke indieningstermijn op 30/03/2023 om 09u00 zal er een opening van offertes plaatsvinden op 4/4/2023 om 9u30.
De totale uitgaven worden geraamd op 200.000 incl. BTW.
Voor deze uitgaven werd het nodige krediet ingeschreven in het strategisch meerjarenplan, begrotingsartikel: gemeente/GBB/0200-002/242200.
Art 1
Het bestek 2022/041 en de procedure worden goedgekeurd i.v.m. de aankoop van een vrachtwagen voor de uitvoeringsdienst.
Art 2
Het bestek wordt elektronisch gepubliceerd.
Art 3
De offertes dienen het bestuur ten laatste te bereiken op 30/03/2023 om 09u00.
De Vlaams Belang-fractie dringt al een paar jaar aan op een kordate aanpak van de sociale woonfraude in Bornem. We kaartten de zaak reeds aan in januari 2020 en dit naar aanleiding van het nieuws dat er in onze Vlaamse steden tientallen zaken van woonfraude hangende waren. Een aantal gemeenten en steden startten daarop met deze controles. Het toenmalige gemeentebestuur en Woonveer wensten echter het aangekondigde initiatief van de Vlaamse regering ter zake af te wachten.
Dat initiatief kwam er in 2021. Sinds 15 maart 2021 kunnen sociale woonactoren gebruikmaken van het raamcontract van de Vlaamse Maatschappij voor Sociaal Wonen om onderzoeksbureaus aan te stellen voor de opsporing van fraude met buitenlandse eigendommen. Deze onderzoeken worden enkel uitgevoerd op basis van een ‘vermoeden’ van buitenlandse eigendommen bij sociale huurders.
In een publicatie van augustus 2021 kondigde de Bornemse N-VA triomfantelijk aan dat men zou starten met de controles op buitenlandse eigendom bij sociale huurders. Het Vlaams Belang kon deze gang van zaken alleen maar toejuichen.
Uit recente cijfers die ik in handen kreeg blijkt echter dat er niet veel reden is om triomfantelijk over te doen. De SHM Woonveer blijkt op meer dan anderhalf jaar tijd (sinds maart 2021, tot 17 oktober 2022), amper 2 onderzoeken te hebben laten uitvoeren naar buitenlandse eigendommen. 2 onderzoeken op een totaal aantal onderzoeken van 677. Die leverden maar liefst 322 sociale fraudeurs op die in de afgelopen twee jaar betrapt werden. In maar liefst de helft van de gevallen levert een onderzoek ook daadwerkelijk resultaat op. In Klein-Brabant was het in beide gevallen prijs. Het betrof twee eigendommen in Turkije. Gelet op het hoge aantal overtreders verlengt de Vlaamse regering het raamcontract met de onderzoeksbureaus.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Het verhaal van De Kragenwielvissers krijgt wellicht een vervolg. Momenteel loopt er nog steeds een juridische procedure tussen de vissers en het Agentschap Natuur en Bos. Maar dat verhinderd het agentschap niet om ondertussen de pijlen op een volgende wiel, de Groenenwiel in Wintam te richten.
Aanvankelijk zou de Groenenwiel verdwijnen door de plannen rond het overstromingsgebied in Wintam. Ter compensatie werd er in 2017 in de plannen, een nieuwe visput voorzien. Toenmalig schepen Hoofd zou aan de vissers eveneens een kantine beloofd hebben. De plannen voor de visput en de kantine zijn ondertussen door de wijzingen aan het overstromingsgebied naar de prullenmand verwezen. Maar helaas heeft het Agentschap Natuur en Bos ondertussen het oog op de Groenenwiel laten vallen.
De gevolgen laten zich raden, de Groenendijkvissers kregen eveneens het nieuws dat zij aanvankelijk in 2025, nadien bijgesteld naar 2027 hun visplaats zullen moeten verlaten. De resterende zes chalets zullen afgebroken worden. Het lokaal van de jagers zou behouden blijven als zogenaamde “info-balie” van Natuur en Bos. Tot vandaag kregen de Groenendijkvissers nog geen officieel schrijven van het agentschap maar uiteraard zijn de betrokkenen zeer aangeslagen. Er zijn omtrent de zaak reeds enkele weken voor nieuwjaar gesprekken met het gemeentebestuur gevoerd.
Helaas kan de teneur van die gesprekken niet echt positief genoemd worden. De burgemeester zou de Groenendijkvissers voorgesteld hebben om de Groenenwiel te verlaten en te gaan vissen op de zogenaamde Nutriciaputten die naast de N16 gelegen zijn. Uiteraard draagt dit niet de voorkeur weg van de betrokken vissers.
Dit voorstel van de burgemeester doet ons vermoeden dat het gemeentebestuur niet van plan is om tegen de plannen van het Agentschap Natuur en Bos veel bezwaar te maken. En dat zou jammer zijn, temeer daar de collega’s van de CD&V twee jaar terug, naar aanleiding van de zaak rond de Kragenwiel op dezelfde golflengte zaten als het Vlaams Belang en samen met ons het toenmalige gemeentebestuur opriepen om de schouders onder het dossier te zetten en te ijveren voor een oplossing.
Het Vlaams Belang vraagt dit nu van het CD&V-N-VA- bestuur. Het Vlaams Belang is van mening dat er naar een menselijke oplossing moet gestreefd worden en dat een vergelijk tussen de vissers en het Agentschap Natuur en Bos moet mogelijk zijn. Zo zijn we van mening dat -wanneer het Agentschap Natuur en Bos de Groenenwiel in zijn bezit krijgt- er nog altijd plaats moet zijn voor de vissers. Volgens het Vlaams Belang kan en moet het gemeentebestuur wel degelijk een bemiddelende rol spelen in deze zaak, om tot een vergelijk te komen tussen de vissers, de huidige eigenaar en het Agentschap Natuur en Bos.
Het is de taak van het gemeentebestuur om onze natuur te beschermen, maar tevens om te zorgen voor het welzijn van onze mensen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Heel wat Bornemnaars kregen eind januari een bewonersbrief in de brievenbus omtrent het onderzoek naar PFAS in hun buurt. Op verschillende meetpunten zijn verhoogde PFAS-waarden vastgesteld in de bodem en/of het grondwater. Momenteel zijn er 4 rode sites (Kardinaal Cardijnplein, Stationsplein, brandweerkazerne Puursesteenweg en Binnendijkstraat) en 1 gele site (Ex-Sicpa) aangeduid. Ook schooldomeinen liggen in deze aangeduide zones.
Het Agentschap Zorg en Gezondheid (AZG) adviseert in deze gebieden no regret-maatregelen. Deze moeten de bevolking in afwachting van meer wetenschappelijke informatie beschermen.
Heel wat buurtbewoners geven ons aan toch wel bezorgd te zijn en verdere vragen te hebben bij het lezen van de – toch wel ingrijpende – maatregelen (i.v.m. voeding, grondwater, hygiëne, grond en afval). Naar de scholen toe stellen we ons ook vragen bij de haalbaarheid van bepaalde maatregelen (vb. “het verharde terrein op de site moet wekelijks met water schoongemaakt worden”; “laat kinderen niet spelen op het onverharde terrein van de site in kwestie”).
Volgens de brief zou er in de nabije toekomst op verschillende locaties nog een beschrijvend bodemonderzoek uitgevoerd worden. Welke termijn moeten we ons hierbij voorstellen? Welke stappen volgen er na dit onderzoek? Hoe worden de betrokkenen hiervan verder op de hoogte gesteld?
De bewonersbrief verwijst naar een aantal mogelijke kanalen om extra informatie te vergaren, maar voor heel wat mensen blijkt die drempel toch nog hoog en zij blijven met bezorgdheden zitten. Onze fractie stelt voor om, complementair aan de andere informatiekanalen, voor de bewoners en andere betrokkenen (vb. de scholen) van de gele en rode zones over te gaan tot het organiseren van een infomoment. Zo kan er meer duidelijkheid geschept worden over de voorbije en geplande stappen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.
Jaren geleden kocht de gemeente het perceel grond van de Groenlaarsite voor een aanzienlijk bedrag. De grond is bouwgrond en heeft uiteraard zijn waarde. Het totaal versleten gebouw is eigenlijk een minwaarde omdat het moet worden afgebroken en kan nooit enige aanleiding hebben gegeven tot verhoging van de schattingsprijs. Toen wij tijdens onze bestuursperiode vroegen naar het schattingsverslag bleek niemand dat te kunnen vinden.
Een eerste perceel werd doorverkocht ten behoeve van de noodzakelijke parking voor de nieuwe brandweerkazerne. Het overige perceel staat dus voor de restwaarde in de boekhouding van onze gemeente.
De vorige burgemeester was blijkbaar in onderhandeling met een private investeerder uit de zorgsector. Zowel de burgemeester als de kandidaat-koper stelden zich vragen bij de waardering.
De evolutie van de grondprijzen kende een aanzienlijke waardevermeerdering in de voorbije 10 jaar.
Onze fractie heeft de volgende vragen:
1.) Is het schattingsverslag inmiddels teruggevonden en kunnen jullie dat overmaken aan de gemeenteraadsleden?
2.) Is er nu een meerwaarde te realiseren of niet? Indien geen meerwaarde of zelfs een waardevermindering lijkt het ons aangewezen om een onderzoek in te stellen naar de toenmalige waardering.
3.) Blijft de interesse van de bewuste ondernemer bestaan of zijn de onderhandelingen stopgezet?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.
Op 6 februari zijn Turkije en Syrië getroffen door zware aardbevingen. De dodentol is al opgelopen tot meer dan 12.000. De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) vreest zelfs dat tot 20.000 mensen het leven verloren hebben. De impact is enorm en buiten de immense materiële schade is er vooral veel menselijk leed.
Ook in onze gemeente wonen heel wat mensen die vrienden, familie of kennissen hebben in het getroffen gebied. Ongetwijfeld zijn er her en der al individuele acties opgestart door burgers. Want alle hulp is welkom.
Heeft de gemeente al een overleg gehad met de Turkse gemeenschap? Wellicht worden er van hieruit ook acties opgezet die de gemeente mee kan ondersteunen. De nood is immers groot om dergelijke initiatieven en individuele initiatieven van burgers te ondersteunen, zowel communicatief als logistiek.
Verder vraagt onze fractie of het gemeentebestuur al bekeken heeft welke financiële steun het kan bieden voor de hulpverlening in Turkije en Syrië. Wij stellen dan ook voor om 1 euro per inwoner te doneren om niet enkel de slachtoffers te steunen maar ook andere gemeenten aan te moedigen om dit ook te doen.
Een mooi gebaar zou vervolgens nog zijn om zowel de Turkse als de Syrische vlag halfstok te hangen aan het gemeentehuis van Bornem om op die manier onze solidariteit en medeleven te betuigen aan de slachtoffers en aan iedereen die zich zorgen maakt om familie en vrienden in de getroffen regio.
Een gift van € 21.980 aan het consortium 12-12. De uitgave is niet voorzien in het huidige meerjarenplan en zal bijgevolg bij de eerste aanpassing van het meerjarenplan opgenomen worden.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD en gaat akkoord met de financiële steun van 1 euro per inwoner van Bornem, onmiddellijk over te maken aan het consortium 12-12.
Artikel 2
Bij de eerst volgende aanpassing van het meerjarenplan zal deze uitgave (€21.980) opgenomen worden.
Op 13 september 2022 ging de gemeenteraad akkoord met het afsluiten van een dading met een personeelslid om de samenwerking stop te zetten.
Ondanks het akkoord werd de dadingsovereenkomst niet ondertekend door het personeelslid.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van het niet-ondertekenen van de goedgekeurde dading.
De voorzitter sluit de zitting op 14/02/2023 om 22:09.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad