Terug
Gepubliceerd op 28/02/2025

Agenda  gemeenteraad

di 11/03/2025 - 20:00 Landhuis
  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Notulen gemeenteraad 11 februari 2025

        De notulen van gemeenteraad van 11 februari 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.

      • Huishoudelijk reglement gemeenteraad

        Het decreet lokaal bestuur stelt dat de gemeenteraad bij het begin van de legislatuur een huishoudelijk reglement aanneemt, waarin afspraken worden gemaakt over de werking van de gemeenteraad. Het betreft o.a. afspraken rond de presentiegelden, de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van dossiers, het openbaar maken van de agenda, voorwaarden rond inzagerecht raadsleden en het stellen van mondelinge en schriftelijke vragen, samenstelling en werking van commissies, regels rond het indienen van verzoekschriften, ... .

      • Afvaardiging gemeenteraadscommissies

        Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad worden 4 gemeenteraadscommissies samengesteld met telkens 13 leden. Via voordracht werd de samenstelling als volgt bepaald:

        • GRC algemeen bestuur: Jeroen Segers, Kevin Van Ranst, François De Clercq, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Vicky Gosselé, Nicole Van Praet
        • GRC ruimte: Elise Heymans, Ivan De Maeyer, François De Clercq, Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Karel Van Eetvelt, Nicole Van Praet
        • GRC vrije tijd: Kevin Van Ranst, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Bernadette Boeykens, Karel Van Eetvelt, Liesje Pauwels, Nicole Van Praet
        • GRC welzijn: Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Bernadette Boeykens, Tom Van Ranst, Hilde Cools, Elise Heymans, Nicole Van Praet

        Iedere commissie wordt voorgezeten door een voorzitter, bijgestaan door een ondervoorzitter. Volgende kandidaturen werden ingediend:

        • GRC algemeen bestuur: Kevin Van Ranst (voorzitter)
        • GRC ruimte: Ivan De Maeyer (voorzitter)
        • GRC vrije tijd: Bernadette Boeykens (voorzitter)
        • GRC welzijn: Elise Heymans (voorzitter)
      • Aanvraag titel ereburgemeester

        Luc De boeck was van 2010 tot 2018 burgemeester van Bornem. Een burgemeester die minstens zes jaar zijn mandaat heeft uitgevoerd in dezelfde gemeente kan de titel van ereburgemeester krijgen. Het toekennen van deze titel is de verantwoordelijkheid van de Vlaamse regering. De gemeenteraad dient de vraag voor de toekenning dan ook te richten aan de Vlaamse Regering.

      • Prioritaire beleidsdoelstellingen - Rapportering 2e semester 2024

        Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de gemeenteraad minimaal een stand van zaken krijgt over welke stappen er gezet werden met betrekking tot de prioritaire acties uit het strategische meerjarenplan in de tweede semester van 2024.

        Het ter kennisgeving voorgelegd rapport bevat een stand van zaken aangaande de prioritaire acties uit het meerjarenplan.

      • Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen - ontbinding en vereffening

        Sinds 1 juli 2005 was de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen actief. De vzw ERSV heeft in het recente verleden een evolutie gekend van toenemende inkrimping qua bevoegdheden en is nu een vzw zonder inhoud. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om formeel in te stemmen met de ontbinding en vereffening van de vzw in één akte en uit te treden.

      • VVSG - aanduiding afvaardiging algemene vergadering en voordracht bestuursorgaan/bestuurlijke commissies

        De gemeente is lid van de VVSG (Vereniging Voor Steden en Gemeenten).

        Volgens de statuten heeft Bornem recht op een afgevaardigde (+ plaatsvervanger) in de algemene vergadering.

        Voor het bestuursorgaan (voorheen raad van bestuur) en voor de 5 bestuurlijke commissies kunnen kandidaten worden voorgedragen.

        Volgende kandidaturen werden ontvangen:

        Algemene vergadering:

        • xxx
        Bestuursorgaan
        • xxx
        Bestuurlijke commissie
        • Krachtig(e) Besturen: xxx
        • Veiligheid: xxx
        • Samenleven en Zorg voor elkaar: xxx
        • Kwaliteitsvolle Leefomgeving: xxxx
        • Innovatief en Digitaal Besturen: xxxx
      • Cipal (C-smart) - algemene vergadering 31 maart 2025

        Op 31 maart 2025 houdt Cipal (C-smart) een algemene vergadering. De gemeenteraad dient te beraadslagen over de agenda en dient een opdracht te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger om op deze zitting te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. De afgevaardigde is Liesje Pauwels.

      • Blijdorp III - algemene vergadering 25 maart 2025

        Op 25 maart 2025 vindt er een algemene vergadering van Blijdorp III plaats. De gemeenteraad dient te beraadslagen over de agenda en dient een opdracht te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger om op deze zitting te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. De afgevaardigde is Elke Cuyt.

    • Omgeving

      • Samenstelling GECORO 2025-2030

        Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO). De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd. De oude commissie blijft zolang aan. Het aantal leden is wettelijk vastgelegd op minimum 9 en maximum 13 (voorzitter inbegrepen).

        De gemeenteraad is bevoegd om de samenstelling van de GECORO te bepalen en de voorzitter en secretaris te benoemen.

    • Financiële dienst

      • Addendum - afvalbelasting variabele bijdrage - GFT inzameling

        Op de gemeenteraad van 12 september 2023 werd een beheersoverdracht goedgekeurd aan de Intergemeentelijke Vereniging voor duurzaam Afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM) om in te staan voor de inzameling en verwerking van GFT afval. Hierdoor werd IVAREM bevoegd gemaakt om de ophaling conform de regelgeving te organiseren.

        De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën. In de huidige gemeentelijke afvalbelasting is er geen apart tarief voorzien voor GFT-afval, via het voorgelegde belastingreglement wordt er een tarief vastgesteld voor de afvalfractie GFT.

        Aan de gemeenteraad wordt het addendum afvalbelasting variabele bijdrage GFT inzameling ter goedkeuring voorgelegd.

      • Ontwerpakte aankoop stuk terrein Sint-Amandsesteenweg 107, Baudry

        Voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg dienden er enkele onroerende goederen te worden aangekocht. Eén van de onroerende goederen is een stukje terrein behorende tot de gemeenschappelijke delen van de VME van de Residentie Baudry.   

    • Patrimonium

      • Onderhoud en maaibeheer wegbermen Bornem 2025-2028 - gunningswijze, bestek en lastvoorwaarden

        Het beheer en het maaien van de wegbermen in Bornem wordt volgens het algemeen ecologisch bermbesluit uitgevoerd.
        De uitvoeringsdienst beschikt niet of alleen over beperkte middelen om het maaien van de bermen te voltooien.

        Hiervoor wordt een overheidsopdracht gepubliceerd via het Bosa e-platform.
        Aan de gemeenteraad worden de gunningswijze, het bestek en de lastvoorwaarden ter goedkeuring voorgelegd.