De voorzitter opent de zitting op 11/03/2025 om 19:49.
Op 11 februari 2025 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 11 februari 2025 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 11 februari 2025 goed.
Het decreet verplicht de gemeenteraad om een huishoudelijk reglement aan te nemen waarin aanvullende maatregelen worden opgenomen voor de werking van de raad en waarin minstens bepalingen worden opgenomen over:
1° de vergaderingen waarvoor presentiegeld wordt verleend, het bedrag van het presentiegeld en de nadere regels voor de eventuele terugbetaling van specifieke kosten die verband houden met de uitoefening van het mandaat van gemeenteraadslid of lid van het college van burgemeester en schepenen;
2° de wijze van verzending van de oproeping en de terbeschikkingstelling van het dossier aan de gemeenteraadsleden, alsook de wijze waarop de algemeen directeur of de door hem aangewezen personeelsleden, aan de raadsleden die erom verzoeken, technische inlichtingen verstrekken over die stukken;
3° de wijze waarop de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergaderingen van de gemeenteraad openbaar worden gemaakt;
4° de voorwaarden voor het inzagerecht en het recht van afschrift voor gemeenteraadsleden en de voorwaarden voor het bezoekrecht aan de instellingen en diensten die de gemeente opricht en beheert;
5° de voorwaarden waaronder de gemeenteraadsleden hun recht uitoefenen om aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen mondelinge en schriftelijke vragen te stellen;
6° de wijze van notulering en de wijze waarop de notulen en het zittingsverslag van de vorige vergadering ter beschikking worden gesteld van de gemeenteraadsleden;
7° de nadere regels voor de samenstelling en de werking van de commissies en de fracties;
8° de wijze waarop en de persoon door wie de stukken van de gemeente, vermeld in artikel 279, worden ondertekend;
9° de nadere voorwaarden waaronder het recht om verzoekschriften in te dienen, wordt uitgeoefend, en de wijze waarop de verzoekschriften worden behandeld;
10° de wijze van het ter kennis brengen van de beslissingen, vermeld in artikel 50, vijfde lid
Het ontwerp werd opgemaakt op basis van het model dat ter beschikking werd gesteld door het VVSG en waarin de nieuwe regelgeving van het decreet lokaal bestuur werd verwerkt.
Het huishoudelijk reglement werd besproken met de fractievoorzitters op 17 februari 2025
Geen
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad goed, zoals toegevoegd als bijlage.
Volgens het huishoudelijk reglement van de gemeenteraad worden 4 gemeenteraadscommissies samengesteld met telkens 13 leden. Het huishoudelijk reglement legt het aantal leden per fractie vast:
cd&v Bornem: 6
Vooruit Bornem: 2
Vlaams Belang: 2
N-VA: 2
Samen Groen: 1
De samenstelling gebeurt op basis van een voordracht.
Iedere commissie wordt voorgezeten door een voorzitter.
Voor de commissies werden onderstaande voordrachten ontvangen:
Iedere commissie wordt voorgezeten door een voorzitter. Volgende kandidaturen werden ingediend:
Geen
Artikel 1
Op basis van de ingediende voordrachten worden de gemeenteraadscommissies als volgt samengesteld:
Artikel 2:
De gemeenteraad duidt onderstaande voorzitters voor de gemeenteraadscommissies:
Luc De boeck was van 2010 tot 2018 burgemeester van Bornem. Een burgemeester die minstens zes jaar zijn mandaat heeft uitgevoerd in dezelfde gemeente kan de titel van ereburgemeester krijgen. Het toekennen van deze titel is de verantwoordelijkheid van de Vlaamse Regering. De gemeenteraad dient de vraag voor de toekenning dan ook te richten aan de Vlaamse Regering.
De gemeenteraad wenst Luc De boeck voor te dragen als ereburgemeester van Bornem, Luc De boeck heeft hiervoor zijn toestemming gegeven.
Geen
Enig artikel
De gemeenteraad draagt Luc De boeck voor aan de Vlaamse Regering voor het verkrijgen van de titel van ereburgemeester van Bornem.
Het decreet lokaal bestuur verplicht het bestuur om jaarlijks aan de raad een stand van zaken van het meerjarenplan voor te leggen. In Bornem wordt er tweejaarlijks gerapporteerd over een stand van zaken van de prioritaire beleidsdoelstellingen
Er zijn geen minimale vereisten aangaande deze rapportage.
Het opvolgingsrapport bestaat uit een rapport van een stand van zaken aangaande de prioritaire acties uit het meerjarenplan.
Het gaat hier over een stand van zaken van het tweede semester 2024 opgemaakt op basis van informatie van de administratie.
Geen
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van het opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering van het SMJP - tweede semester 2024.
Sinds 1 juli 2005 was de vzw Erkend Regionaal Samenwerkingsverband (ERSV) Provincie Antwerpen actief in de provincie Antwerpen. De vzw ERSV Provincie Antwerpen werd opgericht op basis van het decreet van 7 mei 2004.
De vzw ERSV heeft in het recente verleden een evolutie gekend van toenemende inkrimping qua bevoegdheden en is nu een vzw zonder inhoud.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om formeel in te stemmen met de ontbinding en vereffening van de vzw in één akte en uit te treden.
Geen.
Artikel 1
De ontbinding en vereffening van de vzw ERSV Provincie Antwerpen wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Er wordt ingestemd om uit te treden als lid van de vzw ERSV Provincie Antwerpen in overeenstemming met artikel 6§1 van de statuten van de vzw ERSV Provincie Antwerpen. Er wordt geen vertegenwoordiger meer aangeduid in de vzw ERSV Provincie Antwerpen.
Artikel 3
Er wordt een afschrift van deze beslissing bezorgd aan de vzw ERSV Provincie Antwerpen ter attentie van de voorzitter.
Bij de start van een nieuwe legislatuur, moet de samenstelling van de bestuursorganen van VVSG hernieuwd worden.
VVSG bestaat uit volgende bestuursorganen waar gemeenten hun afvaardiging kunnen stellen: algemene vergadering, bestuursorgaan, 5 bestuurlijke commissies
Volgende kandidaturen werden ontvangen:
Algemene vergadering:
Artikel 1
Geheime stemming Eric Engels 16 stemmen voor, Kristof Joos 5 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 onthouding.
Eric Engels wordt met 16 stemmen voor aangeduid als afgevaardigde in de algemene vergadering van VVSG.
Artikel 2
Geheime stemming François De Clercq 17 stemmen voor, Jo Boeykens 4 stemmen voor, 2 stemmen tegen en 1 onthouding.
François De Clercq wordt met 17 stemmen voor aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering van de VVSG.
Artikel 3
Greet De bruyn wordt voorgedragen om te zetelen in het bestuursorgaan.
Artikel 4
Greet De bruyn wordt voorgedragen voor de commissie Krachtig(e) besturen.
Greet De bruyn wordt voorgedragen voor de commissie Veiligheid
Elke Cuyt wordt voorgedragen voor de commissie Samenleven en Zorg voor elkaar
Hilde Cools wordt voorgedragen voor de commissie Kwaliteitsvolle Leefomgeving
Liesje Pauwels wordt voorgedragen voor de commissie Innovatief en Digitaal Besturen
Artikel 4
Deze aanstellingen en voordrachten gelden voor de volledige legislatuur (2025-2030).
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 art 40, 41
De gemeente is deelnemer van de dienstverlenende vereniging Cipal (C-smart). De afgevaardigde is Liesje Pauwels.
Op 31 maart 2025 vindt er een algemene vergadering plaats, met volgend agendapunten:
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1
Er wordt kennisgenomen van de agendapunten voor de algemene vergadering van 31 maart 2025 van Cipal (C-smart).
Artikel 2
De vertegenwoordiger van de gemeente, Liesje Pauwels, wordt gemandateerd om op de Algemene Vergadering van Cipal van 31 maart 2025 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze Algemene Vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze Algemene Vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
De gemeente is deelnemer van Blijdorp III. De afgevaardigde is Elke Cuyt.
Op 25 maart 2025 vindt er een algemene vergadering plaats, met volgende agendapunten:
Er zijn geen redenen voorhanden om de goedkeuring van de agendapunten te weigeren.
Artikel 1
De agenda voor de algemene vergadering van Blijdorp III van 25 maart 2025 wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Aan de afgevaardigde, Elke Cuyt, wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 25 maart 2025, overeenkomstig deze beslissing te stemmen, evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Na de installatie van een nieuwe gemeenteraad wordt overgegaan tot de benoeming van een nieuwe gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (GECORO). De nieuwe commissie treedt pas aan nadat de gemeenteraad de leden ervan heeft benoemd. De oude commissie blijft zolang aan. Het aantal leden is wettelijk vastgelegd op minimum 9 en maximum 13 (voorzitter inbegrepen). Minimum één vierde van de leden zijn deskundigen waaronder de voorzitter. Minimum 4 maatschappelijke geledingen (milieu- en natuurverenigingen, verenigingen van werkgevers of zelfstandigen, verenigingen van handelaars, verenigingen van landbouwers en verenigingen van werknemers) zetelen in de GECORO. Maximum twee derde van de leden mag van hetzelfde geslacht zijn. Naast het aanschrijven van maatschappelijke geledingen, werden ook architecten en deskundigen aangeschreven. Eveneens werd er een oproep gedaan naar inwoners om zich kandidaat te stellen. De gemeenteraad benoemt de voorzitter, de leden, de plaatsvervangers en de vaste secretaris. De gemeenteraad kan onder de leden een ondervoorzitter aanwijzen.
Het aantal inwoners van de gemeente bedroeg in 2024 22.076 waardoor minimum 4 verschillende maatschappelijke geledingen deel moeten uitmaken van de GECORO.
Om een evenwichtige weergave van alle actoren binnen de gemeente te verkrijgen worden verschillende maatschappelijke geledingen opgenomen in de GECORO. Hierdoor wordt er vanuit de verschillende invalshoeken aandacht besteed aan de leefbaarheid binnen de gemeente.
Via de gemeentelijke website, digitale infoborden en de sociale media werd een oproep geplaatst om zich kandidaat te stellen, zowel als vertegenwoordiger van een geleding als deskundige.
Volgende maatschappelijke geledingen binnen de gemeente werden opgeroepen om één of meer vertegenwoordigers alsmede hun plaatsvervangers voor te dragen:
- milieu- en natuurverenigingen
- verenigingen van werkgevers of zelfstandigen met uitsluiting van verenigingen van handelaars of landbouwers.
- verenigingen van handelaars
- verenigingen van landbouwers
- verenigingen van werknemers
De samenstelling gebeurt op basis van de ontvangen kandidatuurstellingen, vorig lidmaatschap en deskundigheid.
Artikel 1
De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, GECORO, wordt samengesteld uit volgende maatschappelijke geledingen en personen:
Effectieve leden |
Maatschappelijke geleding |
Plaatsvervangende leden |
Maatschappelijke geleding |
Dhr. Tim Van Herbruggen |
Natuurpunt |
Dhr. Koen Grolus |
Natuurpunt |
Dhr. Ignace Pollentier |
Unizo |
Dhr. Evert Delanoye |
VOKA Klein-Brabant |
Dhr. Jozef Goossens |
KMO Bornem |
Mevr. Elke Vierbergen |
verenigde handelaars |
Dhr. Fried van Opstal |
landbouwraad |
Mevr. Katrijn Spiessens |
landbouwraad |
Dhr. Alfons De Strooper |
ACV |
Dhr. Ludo Verheyden |
ACV |
Mevr. Sarah Desmet |
deskundige |
Mevr. Leen Van Damme |
deskundige |
Mevr. Martine Dhollander |
deskundige |
Mevr. Jacinthe Sterkens |
deskundige |
Mevr. Ann Vandevelde |
deskundige |
Dhr. Sebastiaan Raes |
deskundige |
Dhr. Raven Rumes |
deskundige |
Dhr. Etienne Vergauwen |
deskundige |
Mevr. Tina Caers |
deskundige |
Dhr. Dirk De Baere |
deskundige |
Dhr. Reinout Pieters |
deskundige |
Dhr. Jeroen Scholiers |
deskundige |
Dhr. Felipe Garcia Del Pino |
voorzitter |
|
Artikel 2
Als voorzitter wordt de voorgedragen kandidatuur van de heer Felipe Garcia Del Pino goedgekeurd.
Artikel 3
Als secretaris wordt de voorgedragen kandidatuur van mevrouw Karen Van de Moortel goedgekeurd.
Op de gemeenteraad van 12 september 2023 werd een beheersoverdracht goedgekeurd aan de Intergemeentelijke Vereniging voor duurzaam Afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM) om in te staan voor de inzameling en verwerking van GFT afval. Hierdoor werd IVAREM bevoegd gemaakt om de ophaling conform de regelgeving te organiseren.
De gemeente is verplicht om de mogelijkheid te bieden aan burgers om het bioafval (GFT) selectief aan te bieden. Aan deze inzameling en verwerking zijn kosten verbonden die doorwegen op de gemeentelijke financiën. In de huidige gemeentelijke afvalbelasting is er geen apart tarief voorzien voor GFT-afval, via het voorgelegde belastingreglement wordt er een tarief vastgesteld voor de afvalfractie GFT.
Het lokaal Materialenplan 2023-2030 (LMP) werd goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering.
Europese regelgeving verplicht Vlaanderen om het bioafval uit het restafval te halen en om de eigen reductiedoelstellingen voor het restafval en recyclagedoelstellingen te behalen. Daarom voert dit Lokaal Materialenplan (LMP) de algemene verplichting in voor lokale besturen om een selectieve inzameling van alle bioafval aan te bieden aan de burger.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd om het tarief te betalen, in dit geval via een belastingreglement. Het addendum afvalbelasting variabele bijdrage wordt GFT inzameling wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Ivarem is door de gemeente aangesteld om de ophaling en verwerking van GFT-afval te organiseren conform de Vlaamse regelgeving. Dit betekent dat de ophaling dient te gebeuren via het Diftarsysteem.
Het Diftarsysteem is een systeem dat het afval weegt.
De ophaling en verwerking van GFT-afval heeft kosten tot gevolg. Om minstens een deel van deze kosten te kunnen recupereren wordt voorgesteld om dit addendum goed te keuren.
Dit addendum regelt ook hoe de belasting gaat geïnd worden. Vanuit het principe van eenvoud is het logisch dat de inning van deze belasting ook door Ivarem wordt georganiseerd omdat zij over de data beschikken en korter op de bal kunnen spelen dan dat de gemeente dit zou doen. Het werken met provisies zorgt voor een administratief eenvoudig en werkbaar systeem. Het gaat namelijk over een contactbelasting ofwel betalen bij de overdracht van het afval.
Om dit systeem te promoten wordt er voorzien dat burgers tijdens de periode 5 mei 2025 tot en met 26 mei 2025 een gratis gft-container kunnen aanvragen. Deze container is niet gratis, er mag niet de indruk gewekt worden dat de container gratis is om te zorgen dat er goed zorg gedragen wordt voor deze container. Daarom wordt er in het addendum ook een retributie voorzien voor de container.
Artikel 1: ingangsdatum + definities
De gemeenteraad vult de huidige afvalbelasting aan om met ingang van 27 mei 2025 tot en met 31 december 2031 een contantbelasting te heffen op de inzameling en verwerking van gft.
Voor de toepassing van die contantbelasting wordt verstaan:
- container: ‘het aan een aansluitpunt ter beschikking gestelde en verplicht te gebruiken recipiënt voor de inzameling van afvalstoffen voorzien van een identificatiechip waardoor de identiteit van de aanbieder en het aantal aanbiedingen, alsook de aangeboden hoeveelheid afval via een geautomatiseerd systeem kunnen worden geregistreerd’
- verzamelcontainer: ‘het permanent of tijdelijk voorziene ondergrondse of bovengrondse brengsysteem dat door meerdere aansluitpunten verplicht of aanvullend wordt gebruikt voor de inzameling van afvalstoffen door middel van een aanmeldkaart’
- aansluitpunt: ‘iedere entiteit (gebouw, constructie, appartement, woongelegenheid, infrastructuur, domein, openbaar gebouw en andere) op het grondgebied van de gemeente die geïnitialiseerd is als ophaalpunt en die per ophaalpunt van afvalstoffen als dusdanig gekend is als afvalproducent en gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake het inzamelen van afvalsoorten’
- aanmeldkaart: ‘een digitale kaart met onbepaalde geldigheidsduur die ter beschikking wordt gesteld van een aansluitpunt en die de houder van de kaart toegang verleent tot een verzamelcontainer’
- gezin: ‘dezelfde betekenis van particuliere huishoudens als in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’
- 2de verblijf: ‘iedere natuurlijke persoon, zonder op het aansluitpunt ingeschreven te zijn in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister’
- bedrijf: ‘ieder natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die een commerciële, industriële, landbouw- of dienstverlenende activiteit uitoefent en opgenomen is in het KBO met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen)
- vereniging: ‘iedere natuurlijke of rechtspersoon met een aansluitpunt die opgenomen is in het verenigingsloket met beperkte hoeveelheid bedrijfsafval (vergelijkbaar in hoeveelheid en samenstelling met gezinnen)
- gemeenschap/rusthuis: ‘betekenis van collectieve huishoudens in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters’
- scholen: ‘gebouwen of groepen gebouwen die zijn bestemd voor het geven van officieel onderwijs en gesubsidieerd vrij onderwijs’
- residenties: ‘de beheerder van een gebouw voor particulier gebruik als eigenaar, vereniging van mede-eigenaars of syndicus’
Artikel 2: Tarief
De hieronder vermelde contantbelasting is verschuldigd door eenieder die gebruikmaakt van de (inter)gemeentelijke dienstverlening inzake de inzameling aan huis van gft;
• Bij inzameling via containers: 0,21 euro per kg vermeerderd met een aanbiedingskost van 1,14 euro per container van 40 liter of 140 liter
• Bij inzameling via verzamelcontainers (gft-cocon): 0,42 euro per 10 liter vulsluis
Deze belasting wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van 2024. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,01 euro.
Van 5 mei 2025 tot en met 26 mei 2025 kan er gratis gft-container worden aangevraagd. Na deze aanvraagperiode wordt een belasting aangerekend van 12 euro per container of aanmeldkaart.
Bij de vervanging of herstelling van de container van 40 of 140 liter wordt een belasting aangerekend van 46 euro (incl. chip en interventie).
Artikel 3 (toewijzingsregels container)
De containers zijn eigendom van IVAREM. De container bevat een ingebouwde elektronische gegevensdrager waardoor de identiteit van de gebruiker gekend is. De containers behoren toe aan de fysische locatie (gebouw, infrastructuur of domein) van het aansluitpunt.
Bij gezinnen en 2de verblijven zijn de volgende toekenningsregels voor de containers van toepassing per aansluitpunt:
• Het standaardvolume voor een gft container is 140 liter.
• De standaardcontainer voor gft kan worden omgewisseld naar een container van 40 liter.
• Maximaal 2 containers van 140 liter bij gft per aansluitpunt.
Bedrijven en verenigingen mogen enkel vergelijkbaar afval aanbieden in het gemeentelijk inzamelcircuit voor zover dit in hoeveelheid en samenstelling vergelijkbaar is met particulieren. Ze kunnen enkel een container van 140 liter ontvangen als aanvulling bij de huisvuil inzameling en maximaal 2 gft-containers aanvragen.
Gemeenschappen, scholen en residenties kunnen meerdere containers aanvragen.
Artikel 4 (bezwaar – Aanpassing decreet)
De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen.
Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag of de datum van de inning van de contantbelasting. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.
In toepassing van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kunnen bezwaarschriften via elektronische weg worden ingediend. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.
Artikel 5 (Contantbelasting: betaling zonder uitstel)
§ 1. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven containers zijn de contantbelasting verschuldigd op het ogenblik dat de kipbeweging van de container en het gewicht van het meegegeven afval door de ophaalwagen worden geregistreerd. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Indien geen gewicht kon worden geregistreerd, wordt een bedrag voor de aangeboden kilogrammen aangerekend van overeenkomstig 3 kg bij 40 liter, 10,5 kg bij 140 liter, 18 kg bij 240 liter, 27 kg bij 360 liter, 58 kg bij 770 liter en 82,5 kg bij 1 100 liter-containers.
§ 2. Diegenen die gebruikmaken van de door de gemeente voorgeschreven aanmeldkaart voor een verzamelcontainer zijn de contantbelasting verschuldigd bij de sluiting van de vulsluis van de verzamelcontainer. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
§ 3. De contantbelasting voor vervanging of herstelling van containers en/of chip die door toedoen van de containergebruiker onbruikbaar zijn geworden, wordt aangerekend bij de vervanging. De contantbelasting wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de containerhouder het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de container niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 4. De contantbelasting bij vervanging wegens verlies, beschadiging of vernietiging van een aanmeldkaart wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij levering of vervanging van de aanmeldkaart. Die contantbelasting is niet verschuldigd wanneer de houder van de aanmeldkaart het bewijs levert dat het verlies of de beschadiging van de aanmeldkaart niet werd veroorzaakt door of het resultaat is van enige nalatigheid van zijnentwege.
§ 5. De contantbelasting bij omruiling van een container op vraag van de containerhouder, wordt in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie bij omruiling van de container. Bij een nieuwe containerhouder zal (zullen), bij wijze van overgangsmaatregel, de container(s) op verzoek éénmalig gratis worden omgeruild.
Indien de container niet leeg en proper wordt aangeboden op het moment van omruiling wordt voor de voorrijkosten een contantbelasting van 20 euro in mindering gebracht van de vooraf betaalde provisie.
Artikel 6 (drempelbedrag en betalingsuitnodigingen)
§ 1. Bij een eerste betalingsuitnodiging voor de vooraf te betalen provisie wordt 40 euro aangerekend die binnen een termijn van twee weken vanaf ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer gestort moet worden. Dit bedrag wordt verhoogd met 20 euro indien de huisvuilinzameling ook via containers gebeurt.
§ 2. Van zodra het drempelbedrag van 15 euro is bereikt, wordt een aanvulling van de provisie verwacht. De provisie wordt aangevuld volgens het geraamde gebruik voor het volgende jaar, gebaseerd op de historiek van het aansluitpunt van de afgelopen 3 maanden. Indien de historiek korter is dan 3 maanden, dan is het bedrag van de nieuwe betalingsuitnodiging vastgesteld op 60 euro. De gebruiker stort dat bedrag binnen een termijn van twee weken vanaf de ontvangst van de betalingsuitnodiging op het vermelde rekeningnummer. De aanvulling van de provisie bedraagt maximaal 100 euro per aansluitpunt en wordt verhoogd met een openstaande schuld.
§ 3. De container wordt geledigd zolang de provisie niet lager is dan 0 euro. De verzamelcontainers en recyclageparken blijven toegankelijk zolang de provisie de 0 euro niet bereikt.
Artikel 7 (terugbetaling)
Bij verhuis buiten het werkingsgebied van IVAREM of overlijden van de alleenwonende wordt het nog beschikbare bedrag van de voorafbetaalde provisie door IVAREM teruggestort op het laatst gekende rekeningnummer.
De containers en aanmeldkaarten worden voor verder gebruik geblokkeerd.
Artikel 8 (intergemeentelijke inning)
De vermelde contantbelastingen worden geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.
Als de contantbelasting niet zonder uitstel geïnd kan worden, wordt ze ingekohierd en volgt ze de regels voor een kohierbelasting.
Artikel 9
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt volgens artikel 286 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.
Voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg dienden er enkele onroerende goederen te worden aangekocht. Eén van de onroerende goederen is een stukje terrein behorende tot de gemeenschappelijke delen van de VME van de Residentie Baudry.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd voor daden van beschikking.
Het perceel, geprékadastreerd met nummer 12362 E 565 B P0000, werd reeds gebruikt om de Sint-Amandsesteenweg heraan te leggen.
Er dienen nog enkele zaken, waaronder de eigendomstitels van de eigenaars, aangevuld te worden in de ontwerpakte die wordt voorgelegd. Deze zaken zijn niet van die aard dat deze informatie nodig is om een beslissing te kunnen nemen door de gemeenteraad. Het gaat hier bovendien over heel veel eigenaars, de kans tussen nu en de definitieve ondertekening van de akte is reëel dat er nieuwe eigenaars zijn.
De algemene vergadering van de VME Baudry heeft deze verkoop goedgekeurd.
De aankoop voor het perceel bedraagt 27.601,39 euro. Boven dit bedrag komen nog de notariële kosten, inclusief een deel die normaal voor de koper zijn, worden gedragen door de gemeente.
De uitgaven voor deze aankoop werden voorzien in het SMJP 2020 - 2025 onder code ACT-9.3.3/0200-000/221000. Op 25/02/2025 was er in de boekhouding nog een bedrag van 300.000 euro beschikbaar.
Enig artikel
De ontwerpakte (in bijlage) opgemaakt door notariskantoor Van den Nieuwenhuizen, De Witte & Van Deun wordt goedgekeurd waardoor het perceel geprékadastreerd onder nummer 12362 E 565 B P0000 wordt verworven van VME van de Residentie Baudry voor de aankoopprijs van 27.601,39 EUR.
In het kader van de opdracht "Onderhoud en maaien van wegbermen Bornem 2025- 2028" werd een overheidsopdracht met nr. 2025/008 opgesteld door de dienst Patrimonium. De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 556.000 excl. btw of € 672.760 incl. btw.
In het kader van de opdracht “Onderhoud maaibeheer wegbermen Bornem 2025-2028” werd een bestek met nr. 2025/008 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
* Basisopdracht (Onderhoud maaibeheer wegbermen Bornem 2025-2028), raming: € 139.000,00 excl. btw;
* Verlenging 1 (Onderhoud maaibeheer wegbermen Bornem 2025-2028), raming: € 139.000,00 excl. btw;
* Verlenging 2 (Onderhoud maaibeheer wegbermen Bornem 2025-2028), raming: € 139.000,00 excl. btw;
* Verlenging 3 (Onderhoud maaibeheer wegbermen Bornem 2025-2028), raming: € 139.000,00 excl. btw.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 556.000 excl. btw of € 672.760 incl. btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 0200-000/610340/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en het budget zal worden voorzien.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2025/008 en de raming voor de opdracht “Onderhoud maaibeheer wegbermen Bornem 2025-2028”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 556.000 excl. btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Eén op de vier gezinnen hebben tegenwoordig een (huis)dier : een hond of een kat. Voor deze gezinnen is het (huis)dier een volwaardig lid van het gezin.
Heel wat mensen hebben het emotioneel zwaar wanneer hun gezelschapsdier overlijdt. Afscheid nemen van een dier dat gemiddeld 10 jaar of meer deel uitmaakt van het gezin moet met respect kunnen gebeuren. Voor ouderen en alleenstaanden is hun gezelschapsdier vaak hun beste vriend.
Je (huis)dier kunnen meenemen naar de laatste rustplaats wordt nu mogelijk gemaakt door de Vlaamse regering. Het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke kerkhoven dient dan wel in die zin aangepast te worden.
Het Vlaams Belang is van mening dat we als gemeente deze optie moeten meenemen in het reglement van de begraafplaatsen zodat menig dierenliefhebber niet meer wakker moet liggen van wat er met de as van zijn (huis)dier gebeurt als ze komen te overlijden.
In de vijfde aanpassing van de meerjarenplanning lazen we dat er ook alternatieve begraafmethoden voorzien worden. Onze fractie stelt dan ook voor om de mogelijkheid op te nemen dat urnen van dieren mee kunnen bijgezet worden in het graf van het baasje. Uiteraard zijn er voorwaarden waaraan men dient te voldoen:
De as van 1 of meer al overleden gezelschapsdieren kunnen :
1° samen met de overledene in de doodskist worden geplaatst en begraven;
2° samen met de in een lijkwade gehulde overledene wordt begraven;
3° samen met de urne van de overledene in het urnenveld wordt begraven;
4° samen met de urne van de overledene in het columbarium wordt geplaatst.
De urne met dierlijke as moet vervaardigd zijn uit niet-afbreekbaar materiaal.
Het begraven van de urne van het huisdier moet gelijktijdig met die van de eigenaar plaatsvinden
Is het gemeentebestuur bereid om in het huishoudelijk reglement voor de gemeentelijke kerkhoven op te nemen dat de urnen van huisdieren -mits voldaan wordt aan de bovenstaande voorwaarden- mogelijk wordt.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
We stellen vast dat er tussen de Lodderstraat en de N16 veel te hard wordt gereden. Langs Klein-Mechelen ligt de site van Project 13, de KMO-zone, de Kringloopwinkel en diverse bedrijven. De snelheid bedraagt vanaf het reisbureau 70 km/u. Naast de weg ligt een niet afgescheiden fietspad dat druk gebruikt wordt door pendelaars en kinderen.
De aanwezigheid van Project 13 brengt met zich mee dat de site druk bezocht wordt door kinderen. Onaangepaste snelheid zorgt er voor potentieel gevaarlijke toestanden.
We stellen voor om de snelheid op Klein-Mechelen vanaf het kruispunt met de Lodderstraat tot N16 aan te passen tot 50 km/u.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Een jaar geleden werd de Broekweg tussen Wintam en Eikevliet afgesloten omdat er tijdens onderhoudswerken, bij het nivelleren van de weg asbest werd aangetroffen. Ondertussen is de Broekweg al een jaar afgesloten. De weg werd intensief gebruikt door wandelaars, fietser, ruiters, landbouwers en aangelanden.
Bepaalde landbouwers moeten hun eigen percelen bereiken door over de percelen van anderen te rijden.
Onze fractie wenst te vernemen wat de stand van zaken is betreffende de sanering van de weg.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Met het project ‘een STEM-academie in elke gemeente’ zet de Vlaamse regering in op het realiseren van positieve ervaringen buiten het schoolcurriculum. De academies hebben als doel kinderen en jongeren warm te maken voor STEM-opleidingen en ze organiseren initiatieven om STEM (Science, Technology, Engineering and Mathematics) breder onder de aandacht te brengen.
STEM omvat een brede waaier aan technologische, technische, wetenschappelijke en wiskundige opleidingen en wordt in het onderwijs steeds belangrijker. Door de interesse voor wetenschap en technologie te versterken, wil de Vlaamse overheid de instroom in STEM-opleidingen en de doorstroom naar STEM-beroepen verhogen. STEM-academies kunnen voor hun activiteiten subsidies ontvangen, als ze voldoen aan bepaalde voorwaarden.
Uit het antwoord op een vraag van onze fractie in het Vlaams Parlement blijkt dat in het merendeel van de steden en gemeenten STEM-academies worden ingericht. Echter, nog niet overal, ook niet in Bornem. Het Vlaams Belang vindt STEM belangrijk en daarom hebben wij de volgende vraag voor ons gemeentebestuur:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Wandelaars die een koe uit een weide zien ontsnappen of merken dat een kudde schapen in nood verkeert, weten vaak niet wat te doen. Snel ingrijpen en op z’n minst de eigenaar van het dier verwittigen, kan in zo’n situaties een belangrijk verschil maken. Zeker wanneer een losgeslagen dier een woongebied dreigt in te lopen. Lokale besturen kunnen daarbij een rol spelen.
Een informatiebordje met correcte en relevante contactgegevens maakt het voor omwonenden maar ook voor toevallige passanten mogelijk om snel op te treden wanneer zij merken dat een weidedier is ontsnapt of in nood verkeert. Dit draagt niet alleen bij aan de veiligheid van de dieren zelf, maar ook aan die van omwonenden en weggebruikers.
Daarom stelt onze fractie voor om gratis dergelijke bordjes aan te bieden met daarop de contactgegevens van de eigenaar en het noodnummer 112. Diereneigenaars zouden deze bordjes eenvoudig aanvragen via de gemeentelijke webstek en krijgen die vervolgens thuis geleverd.
Daarom deze vragen:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
De werken aan de Sint-Amandsesteenweg zijn deze maand de 4e en laatste fase ingegaan zodat er voor bewoners, handelaars en passanten op onze verbindingsweg eindelijk licht aan het einde van de spreekwoordelijke tunnel komt. Maar zoals steeds, de laatste loodjes wegen het zwaarst en dat zal ook nu het geval zijn. Voor de handelaars is het opnieuw een opgave om hun trouwe klanten tot bij hen te krijgen en de gekende service te kunnen blijven bieden.
Handelaars kunnen via de Vlaamse Overheid wel rekenen op een hinderpremie van 2.000 euro, maar dat compenseert natuurlijk maar ten dele het inkomstenverlies door de werken. Het blijft dus belangrijk voor hen om hun klanten te blijven bereiken.
Vanuit de dienst Lokale Economie werd er in maart 2024 een campagne ‘Werfwinkelaar van de maand’ gelanceerd om de trouwe klanten, de werfwinkelaars, te belonen die bij hun favoriete handelaars blijven kopen ondanks de werken in de straat. Hierbij werd aangekondigd: ‘Elke maand, nog tot het einde van de werken, belonen we een trouwe klant door hem op een lukrake dag te verwelkomen bij een handelaar in de werfzone.’ Zo’n positieve campagne ter ondersteuning van onze handelaars kan alleen maar een succesverhaal worden...
Maar enig opzoekwerk levert ons weinig resultaten op de laatste maanden, of zeg zelfs maar het afgelopen jaar. Buiten 2 winnaars op de gemeentelijke Facebookpagina is er weinig over terug te vinden. Gezien het diverse aanbod aan handelaars in de getroffen straten waar er al lang gewerkt wordt, zijn we ontgoocheld in dit beperkte succes. Vandaar onze vragen en suggestie:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
De broodnodige renovatie van het gemeenschapshuis van Mariekerke staat al langer op planning, maar werd, mede door de verbouwingen aan de basisschool De Kinderplaneet, vorige legislatuur helaas nog niet gerealiseerd.
Op woensdag 30 november 2022 heeft er een infovergadering plaatsgevonden waarbij er gepolst werd naar de noden van de gebruikers en de verenigingen. Op basis hiervan en in overeenstemming met de stedenbouwkundige mogelijkheden werd er op het directiecomité van het AGB op 3 mei 2024 een ontwerper/architect aangesteld voor de opmaak van de plannen.
Ondertussen blijft het wachten op de concrete plannen met bijhorende timing... Buiten een banner aan het gemeenschapshuis zelf met een verwijzing naar een pagina op de gemeentelijke website met een aantal speerpunten, is er weinig nieuws te vinden voor de Mariekerkenaars en de gebruikers.
Vandaar onze volgende vragen, en met ons van verschillende gebruikers die ons hierover hebben gecontacteerd:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
De onduidelijke situatie door de werfsignalisatie in de Koningin Astridlaan omwille van de bodemsaneringswerken in de Pieter Coomansstraat te Hingene slepen al maanden aan. 3 schriftelijke vragen tijdens de gemeenteraad, artikels in de krant, honderden berichten op sociale media van ongeruste en boze bewoners ten spijt, er is nog niet veel veranderd. De basisprincipes van werfsignalisatie zijn nochtans duidelijk:
Artikel 5 van de wegcode stelt dat de borden goed zichtbaar moeten zijn voor weggebruikers. Stilstaan en parkeren is verboden op minder dan 20 meter voor borden die op minder dan 2 m hoog geplaatst zijn. Dit is niet het geval waardoor je de veel te lage borden niet altijd kan zien.
Op het einde van de werken richting Hingene staat er een bord C43 (einde werken) dat geldt tot het volgende kruispunt. Aangezien het volgend kruispunt te ver is gelegen plaatst men hier beter bord C43 (einde 30 km/uur), dan is de snelheidsbeperking geloofwaardig.
Het snelheidsindicatiebord richting Wintam werd onlangs wel aangepast naar max 30 km/uur. Hingene bedankt nu tot 29 km/uur, da’s een stap vooruit en ook een erkenning dat de situatie voor verwarring zorgde en niet conform was aan MB 7/05/1999: "Als er een snelheidsverlaging ingesteld wordt, dan moeten alle bestaande borden met een andersluidende snelheid sowieso afgedekt worden.” Maar als je naar Hingene rijdt dan is het snelheidsindicatiebord niet aangepast. Het feit dat de C43 (max 30 km/uur) niet overeenstemt met het digitaal sensibiliseringsbord is niet verboden, maar ondergraaft de geloofwaardigheid van de snelheidsbeperking.
Conclusie: Op het moment van de controle op 6/01/2025 was het onduidelijk hoe snel je op die plaats mocht rijden. Daarom stel ik nogmaals voor om de GAS boetes voor iedereen kwijt te schelden. Ik herhaal mijn vragen waar ik vorige gemeenteraad geen antwoord op kreeg:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Welke concrete acties uit het riviercontract Vliet-Molenbeek (opmaak 2022 /hemelwaterplan/andere... plant de gemeente Bornem de komende jaren te realiseren?
Actie 3: niet-vergunde ophogingen strenger aanpakken. Bornem engageert zich om te onderzoeken of in haar gemeentelijk reglement een verbod op het ophogen van tuinen en laagtes opgenomen kan worden, zodat waterproblemen zich niet langer naar andere percelen kunnen verplaatsen.
Actie 15: hemelwater bufferen in woonkernen. Het bufferen van hemelwater maakt deel uit van elk hemelwater- en droogteplan. Alle lokale besturen die dit riviercontract ondertekenen, engageren zich om de uitwerking ervan maximaal te laten samensporen met onthardingsprojecten aan openbare gebouwen en scholen en met groepsaankopen van regenwaterputten. De gemeente Bornem neemt bovendien de volgende maatregelen op in haar lokale reglement.
• Alle nieuwe/aangepaste opritten moeten waterdoorlatend zijn en mogen maximaal 5 meter breed zijn. Dat geldt ook voor opritten vrijgesteld van vergunning. Bijkomende verhardingen in voortuinen zijn niet meer toegelaten. Parkeerplaatsen op openbaar en privédomein worden waterdoorlatend aangelegd.
• Lange ingebuisde waterlopen, bijvoorbeeld kleine beekjes, worden zoveel mogelijk heropend.
• In verkavelingen worden steeds wadi’s of soortgelijke ingrepen voorzien, zodat regenwater niet meer naar de riolering loopt. Ook bestaande verkavelingen worden op die manier heraangelegd als er wegenwerken gebeuren.
Actie 16: de buffercapaciteit van baangrachten verhogen. Zielbeek. Bornem, Meise en Puurs-Sint-Amands engageren zich om de baangrachten op hun grondgebied in de nabije toekomst opnieuw in te richten, met meer buffercapaciteit en aandacht voor de natuurwaarden. Als het poldergrachten betreft, zal dat gebeuren samen met de polder Vliet en Zielbeek. Afvoergrachten langs gewestwegen en autosnelwegen zullen opnieuw worden ingericht in overleg met het Agentschap Wegen en Verkeer (AWV). Ook bij de aanleg van nieuwe wegen moeten de baangrachten voortaan voldoende buffercapaciteit bieden.
Actie 20: de mogelijkheden onderzoeken om verdroging tegen te gaan in de vallei van de Vliet-Molenbeek in Klein-Brabant. Engagement: Het Agentschap voor Natuur en Bos startte begin 2022 een ecohydrologisch onderzoek op voor de vallei van de Vliet afwaarts de N16. In overleg met de coalitiepartners zullen de verschillende mogelijke ingrepen verder uitgewerkt worden.
Actie 21: Water-Land-Schap 2.0-project ‘Water zonder (be)grenzen in de Vlietvallei’ De polder Vliet en Zielbeek diende eind 2021 de projectaanvraag Water-Land-Schap 2.0 in bij de Vlaamse Landmaatschappij. In 2022 zullen de verschillende coalitiepartners samen vorm geven aan het actieprogramma dat vanaf 2023 op het terrein in uitvoering gaat. Het gaat om de gemeenten Londerzeel, Puurs-Sint-Amands en Bornem, Natuurpunt, Regionaal Landschap Schelde-Durme, Agentschap voor Natuur en Bos, en de landbouwers verenigd in de Boerenbond (bedrijfsgilde Bornem en bedrijfsgilde Puurs-Sint-Amands).
Actie 12: de heraanleg van de verbinding kasteelvijvers d’Ursel (Bornem-Hingene)
Actie 42: cultuur langs het water. De gemeente Bornem en cc Ter Dilft nemen het voortouw voor deze culturele ontwikkeling. Het Regionaal Landschap Schelde-Durme en De Vlaamse Waterweg nv ondersteunen deze initiatieven.
Ook het hemelwater- en droogteplan Bornem (29/02/2024 Aquafin) bevat verscheidene aanbevelingen mbt bestrijding van wateroverlast/droogte:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
De voorzitter sluit de zitting op 11/03/2025 om 22:53.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad