De voorzitter opent de zitting op 06/02/2024 om 20:00.
Op 9 januari 2024 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 9 januari 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 9 januari 2024 goed.
De gemeenteraad besliste op 8 februari 2022 dat de vroegere bibliotheek van Wintam mocht verkocht worden aan de omliggende eigenaars zolang de schattingsprijs werd gerealiseerd. De eigenaars van de naastgelegen woning (de vroegere pastorij) hebben een bod gedaan dat hoger ligt dan de schattingsprijs.
Verkopen van onroerende goederen zijn een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De eigenaars van de naastgelegen woning (de vroegere pastorij) hebben een bod gedaan dat hoger ligt dan de schattingsprijs.
Het gebouw en terrein wordt gedesaffecteerd. Het gaat hier over een oud gebouw dat lange tijd gebruikt werd als bibliotheek.
In de ontwerpakte zijn er nog enkele zaken niet ingevuld omdat de opgevraagde informatie nog niet is binnengekomen bij de notaris. Deze zijn niet van aard dat de gemeente de verkoop niet zou laten doorgaan.
Deze verkoop werd voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Artikel 1
Het gebouw en terrein dat hier verkocht wordt, wordt gedesaffecteerd.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Johan Van den Nieuwenhuizen & Daan De Witte en gaat daardoor akkoord met de verkoop van de oude bibliotheek van Wintam inclusief de koer, conform het plan in bijlage, aan de heer Rosiers Piet en mevrouw Abbeloos An voor een bedrag van € 107.107.
De gemeente wenst een stukje grond aan te kopen aan de Boskant 27a dat reeds is ingericht als openbaar domein maar waarvan de gemeente geen eigenaar is.
Aankopen van onroerende goederen zijn de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
Door het aankopen van dit stukje grond (lot 2 van plan in bijlage) regelt de gemeente een eigendomsdiscussie.
Het aankoopbedrag ligt onder het schattingsbedrag van de aangestelde schatter.
In de ontwerpakte zijn er nog enkele zaken niet ingevuld omdat de opgevraagde informatie nog niet is binnengekomen bij de notaris. Deze zijn niet van aard dat de gemeente de aankoop niet zou laten doorgaan.
Er zijn geen middelen voorzien in het SMJP 2020 - 2025. De gemeenteraad zal de noodzakelijke kredieten in een latere meerjarenplan aanpassing voorzien.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de ontwerpakte, opgemaakt door notariskantoor Johan Van den Nieuwenhuizen & Daan De Witte en gaat daardoor akkoord met de aankoop van het perceel grond, geprekadastreerd onder nummer E 569 G P0000 van de huidige eigenaars de heer Arts Hervé en mevrouw Cools Tracy voor een bedrag van € 5.774.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord met de noodzakelijke uitgaven en dat de nodige kredieten in een latere meerjarenplanaanpassing worden voorzien.
Op de gemeenteraad van 12 december 2023 werd het retributiereglement op administratieve stukken en prestaties goedgekeurd. De gemeente wordt geconfronteerd met een stijgende kostprijs voor Kids ID Vreemdelingen.
De gemeente stapt in het Vastgoed Informatieplatform (VIP) wat gevolgen heeft op de gemeentelijke retributie op het opvragen van vastgoedinformatie.
De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De financiële toestand van de gemeente vereist het innen van retributies.
Het doel van de gemeente Bornem is om zoveel mogelijk het principe toe te passen 'de aanvrager betaalt'. Zo kunnen de algemene inkomsten zoveel mogelijk gebruikt worden voor het algemeen belang van de dienstverlening en/of niet voor individuele personen (zowel natuurlijke als rechtspersonen).
De retributietarieven zijn gebaseerd op:
De gemeente kan een vergoeding vragen voor het wijzigen van de voornaam. Bornem wenst hier op in te gaan binnen de wettelijke beperkingen. Voor transgenders wordt maximaal 10% van het normale tarief gevraagd. Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben en niet over een officiële voornaam beschikken, is dit gratis.
Bornem levert een bepaalde specifieke dienstverlening zoals het opzoeken van vastgoedinformatie, het plaatsen van gedenkplaatjes, specifiek opzoekwerk, het ter beschikking stellen van materiaal aan verenigingen,... Deze dienstverlening betekent extra inzet van personeel, kosten bij externe firma's/organisaties, onderhoudskosten die vooral ten goede komen van de aanvrager.
Het voltrekken van een huwelijk is een kost voor de gemeente. Daarom wordt er een retributie gevraagd van 25 euro. Huwelijken op dinsdag blijven gratis. Aangezien dit een beperking van de mogelijke data om te huwen betekent, is het te verantwoorden dat het op dinsdag gratis is.
Wanneer een belasting of retributie niet betaald wordt, wordt er een laatste herinnering (laatste aanmaning) verstuurd. Na deze laatste herinnering wordt het dossier in handen van de deurwaarder gegeven. Deze laatste herinnering kost het bestuur geld, tijd en personeelsinzet. Het is logisch dat deze kosten geheel of gedeeltelijk worden doorgerekend aan de verantwoordelijk van deze meerkost.
De gemeente komt tussen in de kosten van de stad Mechelen voor het organiseren van de gemeentelijke administratieve sanctie op het grondgebied Bornem via het zogenaamde GAS Rivierenland. Het is logisch om de overtreder te laten meebetalen voor deze kost.
De inkomsten worden voorzien in het meerjarenplan.
Wijzigingen
Artikel 1
elektronische identiteitskaarten voor niet Belgische kinderen onder de twaalf jaar (Kids ID Vreemdelingen) voor € 10.
Artikel 2
De tarieven voor het opvragen van vastgoedinformatie zowel manueel als digitaal worden geschrapt.
Artikel 3
De wijzigingen voorzien in artikels 1 en 2 zijn van toepassing vanaf 09/02/2024.
Gecoördineerde versie
Na de goedkeuring van artikel 1 tot en met 3 wordt het retributiereglement op administratieve stukken en prestaties het volgende:
Artikel 1 Looptijd
Met ingang van 9 februari 2024 wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd op administratieve stukken en prestaties tot en met 31 december 2025. Dit onder de navolgende voorwaarden.
Artikel 2 Tarieven dienst burgerzaken
A) Tarief voor de gewone procedure:
• elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen: 20 euro (inclusief maakloon)
• elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen en niet Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 10 euro (inclusief maakloon)
• biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen: 20 euro (inclusief maakloon)
B) Tarief voor extreme spoedprocedure:
• elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen: 120 euro (inclusief maakloon)
• elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 110 euro (inclusief maakloon)
• biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen: 120 euro (inclusief maakloon)
C) Tarief voor extreme procedure Brussel:
• elektronische identiteitskaarten voor Belgen: 160 euro (inclusief maakloon)
• elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 150 euro (inclusief maakloon)
D) Op de identiteitsstukken voor kinderen beneden twaalf jaar:
• bij vernieuwing (in geval van verlies of beschadiging) plastic zakje inbegrepen: 1 euro (inclusief maakloon)
E) reisdocumenten vreemdelingen / vluchtelingen / staatlozen
voor personen ouder dan 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 70 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 240 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 300 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 340 euro (inclusief maakloon)
Voor personen onder de 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 41 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 210 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
F) Op reispassen
voor personen ouder dan 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 75 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 250 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 310 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 350 euro (inclusief maakloon)
Voor personen onder de 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 35 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 210 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
G) Op rijbewijs of voorlopig rijbewijs: 25 euro (inclusief maakloon)
H) Op internationaal rijbewijs: 20 euro
I) Op de afgifte van een trouwboekje: 35 euro
J) wijziging voornaam
• gewone voornaamswijziging: 50 euro
• voornaamswijziging wegens wijziging geslacht (transgender): 5 euro
• vreemdelingen zonder officiële voornaam die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben: gratis
K) Op het plaatsen van een gedenkplaatje voor de asverstrooiingsweide van 55 euro per gedenkplaatje.
L) Het voltrekken van een huwelijk behalve op dinsdag: 25 euro, op dinsdag is het voltrekken van een huwelijk gratis.
Artikel 3 Tarief verzending laatste herinnering (of aanmaning) bij laattijdige betalingen
Er wordt een bedrag van 15 euro aangerekend voor laatste herinnering, verstuurd aan laattijdige betalers.
Artikel 4 Tarieven andere administratieve prestaties
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
- Op de afgifte van:
a) fotokopie bestuursdocument of ander document per blz. A4 0,05 euro
per blz. A3 0,10 euro
per cd-rom 2,00 euro
b) kleurenfotokopie bestuursdocument of ander document per blz. A4 0,10 euro
per blz. A3 0,20 euro
c) computerlijsten 0,12 euro per blad met een minimum van 2,50 euro
d) kennisgeving van persoonsgegevens 25 euro
- Inlichtingen verstrekt door de gemeentelijke diensten die meer omvatten dan het laten zien van, uitleg geven over of het afleveren van een bestuursdocument, maar waar ruim opzoekingswerk of het samenstellen van een dossier nodig is:
a) ander opzoekingswerk 30 euro per aanvraag
- Op het gebruik van:
het openbaar toilet parking Achterweidestraat 0,20 euro
Artikel 5: Tarieven uitleen
Er wordt een retributie van 0,20 euro vastgesteld per ontleende herbruikbare beker.
Artikel 6 Gemeentelijke administratieve sanctie
Bij het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie wordt een retributie aangerekend van 6 euro per dossier. Deze retributie zal gelijktijdig met de administratieve geldboete worden aangerekend aan de overtreder onder de noemer ‘administratieve toeslag’.
Artikel 7 Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de personen of rechtspersonen aan wie bedoelde prestaties worden geleverd.
Artikel 8
De retributie moet betaald worden bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van de inlichtingen. Het bewijs van betaling blijkt de kwitantie waarop het retributiebedrag vermeld is.
Artikel 9
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Ze zijn niet verschuldigd wanneer het over bestuursdocumenten gaat (in het kader van de openbaarheid van bestuur) of artikel 9 van deze verordening toepasselijk is.
Artikel 10 Vrijstellingen
Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) de stukken die volgens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden.
b) de stukken die aan behoeftige personen afgeleverd worden., De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
c) de inlichtingen die het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente.
d) de vraag om inlichtingen van gerechtsdeurwaarder, de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen van openbaar nut.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven gevoegd bij de wet betreffende de kanselarijrechten.
Artikel 11
De invordering van de retributie gebeurt door de financieel directeur met alle hem door de wet ter beschikking gestelde middelen.
Artikel 12 Afkondiging
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.'
Het proces om informatie te verzamelen voor de verkoop van vastgoed is vandaag versnipperd en administratief tijdrovend.
Stedenbouwkundige informatie, milieu informatie en andere informatie over het perceel en onroerend goed moeten nu vaak manueel worden opgezocht bij de verschillende administraties.
Het Vastgoedinformatieplatform (VIP), een generiek gegevensdelingsplatform, maakt een eenvoudige uitwisseling van vastgoedinformatie mogelijk.
De verschillende aanvragers kunnen de informatie verkrijgen via één eenvoudige weg in het kader van een verkoop of langdurige verhuur.
Het platform verzamelt data uit de aangesloten, centrale bronnen waarna de bevoegde gemeente het dossier aanvult via het platform en na een kwaliteitscontrole het dossier aflevert aan de aanvrager.
Notarissen en vastgoedmakelaars kunnen informatie over onroerende goederen bij de gemeente aanvragen.
In het verleden behandelde de gemeente het opvragen van vastgoedinformatie zelf en werd er een retributie geheven van € 60 per kadastraal perceel. De gemeente wenst deze retributie te behouden. De retributie zal niet meer rechtstreeks door de gemeente worden geïnd wat betekent dat er bij het vaststellen van de retributie extra artikels en motivering dienen te worden opgenomen in het reglement.
Het vaststellen van retributies is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
Aanvragers wensen informatie over onroerende goederen van verschillende overheidsinstanties, waaronder gemeenten, centraal en gebundeld te ontvangen;
De gemeente vindt het belangrijk dat potentiële kopers met kennis van zaken een beslissing kunnen nemen over een onroerend goed;
Gemeenten zijn op zoek naar mogelijkheden om informatie over onroerende goederen efficiënter en veiliger te delen;
Het Vastgoedinformatieplatform is een elektronisch informatiesysteem om vastgoedinformatie te ontsluiten, samen te voegen en ter beschikking te stellen, en uit te wisselen tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
Het Vastgoedinformatieplatform wordt beheerd door het Vlaams Datanutsbedrijf (ook “Athumi” genoemd) zoals geregeld in het Decreet van 22 december 2023 over het Vastgoedinformatieplatform;
De gemeente kan via het Vastgoedinformatieplatform de door aanvragers aangevraagde vastgoedinformatie verzamelen in een product en dit product met vastgoedinformatie ontsluiten;
Het Vlaams Parlement heeft via het decreet over het Vastgoedinformatieplatform de Vlaamse Regering gemachtigd om nadere voorwaarden, regels en vrijstelling vast te leggen voor de bronretributie (= gemeentelijke retributie). De gemeente Bornem neemt de door de Vlaamse Regering opgestelde vrijstellingen over en neemt zelf geen bijkomende vrijstellingen. De rechtspersonen die worden vrijgesteld zijn overheden of daarmee gelijkgesteld.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoedinformatie en het samenvoegen van deze vastgoedinformatie in een product, op verzoek van aanvragers brengt voor de gemeente een administratieve last en bijhorende kost met zich mee;
De gemeente Bornem wenst de door haar gemaakte kosten op de aanvrager te verhalen;
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden;
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente brengt een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente Bornem wenst de kost voor het ontsluiten, samenvoegen en ter beschikking stellen van vastgoedinformatie via producten op de aanvrager te verhalen. De financiële gevolgen zijn afhankelijk van het aantal opvragingen in het platform en zijn bijgevolg niet exact in te schatten.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de toetredingsovereenkomst in bijlage goed waardoor de gemeente toetreedt tot het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het retributiereglement voor het opvragen van vastgoedinformatie via het Vlaamse VIP, in bijlage goed.
Artikel 3
Met ingang van 08 februari 2024 treedt het retributiereglement in bijlage in werking.
Er wordt een gescheiden stelsel aangelegd in Kattestraat op het grondgebied van Bormen en van Puurs-Sint-Amands.
Het aangestelde studiebureau S-built maakte ten behoeve van deze werken een bijzonder technisch bestek en raming op voor de aanbesteding. Deze stukken zijn als bijlage bij onderhavige beslissing gevoegd.
Er wordt een nieuwe DWA-leiding aangelegd met 2 pompstations. De 2 pompstations worden uitgevoerd als opvoergemalen (zonder externe persleiding) in een waterremmende of waterafsluitende damwandenkuip (zonder bemaling buiten de bouwkuip). De nieuwe afvalwaterleiding zal 2 maal de spoorweg Dendermonde – Puurs moeten kruisen. Er is geopteerd om deze kruising dmv een onderdoorpersing te realiseren. De doorpersingen zullen uitgevoerd worden aan de hand van een gesloten fronttechniek (zonder een grondwaterverlaging). Het regenwater zal enerzijds infiltreren in de bestaande grachten en anderzijds via de bestaande riolering met een beperkt lozingsdebiet aansluiten op de Pandgatheide (waterloop 2e categorie). Zowel de grachten als de bestaande riolering zullen worden behouden voor de afvoer van het regenwater. Om binnen het project op grondgebied Puurs-Sint-Amands het regenwater alsnog te kunnen laten infiltreren, is beslist om toch een deel van de bestaande riolering op te breken en een nieuwe RWA-riolering aan te leggen die afwatert naar een nieuwe buffergracht.
De bestaande riolering die hergebruikt wordt als regenwater zal voorzien worden van een liner (ter plaatste uitgeharde buis) die de sterkte overneemt, zodanig dat de levensduurte op lange termijn gewaarborgd blijft.
De rijwegen langsheen het project worden vernieuwd met een asfaltverharding, kantstroken en boordstenen. De bermen worden hersteld in betonstraatstenen en gras.
De gemeenteraad wordt verzocht goedkeuring te verlenen aan het bijzonder technisch bestek en meegeleverde raming.
De overeenkomst kadert in de verdere uitvoering van het gemeentelijk investeringsprogramma rioleringswerken. Gezien de werkzone zich over het grondgebied van Bornem en Puurs-Sint-Amands uitstrekt, werden de werken reeds eerder opgenomen in een samenwerkingsovereenkomst. (cf. Gemeenteraadsbeslissing van 14.03.2023)
Met onderhavige beslissing komt de gemeente Bornem haar engagementen zoals opgenomen in de samenwerkingsovereenkomst na.
De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden. Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissingen van alle partijen.
De totale raming van de opdracht bedraagt € 5.748.493,26 excl. BTW waarvan het gemeentelijke aandeel € 1.341.104,76 excl. BTW bedraagt. (deels subsidieerbaar)
Investeringskrediet werd voorzien op post 2024/ACT-2.4.3/0310-000/150000/GEMEENTE/CBS/IP-PAT004.
Artikel 1:
De Gemeenteraad verleent goedkeuring aan het bijzonder technisch bestek en de raming voor de opdracht Sanering en Optimalisering riolering Kattestraat zoals opgesteld door studiebureau S-built. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek, de daarbij gevoegde bijlagen, en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De totale raming bedraagt € 5.748.493,26 excl. BTW waarvan het gemeentelijke aandeel € 1.341.104,76 excl. BTW bedraagt.
Artikel 2:
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van openbare aanbesteding. In uitvoering van de gesloten intergemeentelijke samenwerkingsovereenkomst en overeenkomstig artikel 48 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, bevestigt de gemeenteraad het mandaat ten aanzien van Pidpa ov om als opdrachtgevend bestuur op te treden bij het voeren van de procedure, de sluiting en de uitvoering van de opdracht.
Er werden akten van voortijdige beëindiging van grafconcessies opgemaakt voor zerken op het kerkhof van Bornem-Centrum. Deze akten werden gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van het kerkhof. De lijst werd toegevoegd als bijlage aan dit besluit.
De berichten hebben allen gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van het kerkhof. Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessies kunnen worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen geruimd worden door de gemeentelijke diensten.
Er worden geen terugbetalingen gedaan voor de resterende termijn van geldigheid van deze concessies.
Enig artikel
Tegen de voortijdige beëindiging van de in de bijlage opgenoemde aanvragen, waarvan de akte tot voortijdige beëindiging gedurende 1 jaar werd aangeplakt, werd geen verzet aangetekend. De desbetreffende concessies worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen door de gemeentediensten worden ontruimd.
Het zijn geen winters meer zoals vroeger is een veelgehoorde quote. Maar in januari liet de winter in Bornem -zij het kortstondig- toch nog eens de tanden zien. Het is aan de mensen om bij sneeuwval of ijzel de voetpaden voor hun woning of eigendom vrij te maken. Maar niet iedereen is daartoe in staat. Vooral ouderen en mensen met een handicap zijn niet altijd fysiek in staat om hun voetpad vrij te maken.
In bepaalde gevallen kunnen die mensen een beroep doen op buren of familieleden om dat werk uit te voeren. Maar dan nog zijn er mensen die die mogelijkheid niet hebben.
Onze fractie is van mening dat de gemeente hierin een rol kan spelen. Niet door eigen personeel in te zetten maar door het systeem van de solidaire sneeuwtelefoon te organiseren.
Wat houd dat in ? Mensen die hulp kunnen gebruiken of vrijwilligers die zich willen inzetten om ouderen en mensen met een handicap te helpen kunnen de gemeente contacteren. De rol van de gemeente bestaat erin om hulpbehoevenden en vrijwilligers samen te brengen. Bovendien kan de gemeente de vrijwilligers ondersteunen door een sneeuwschop, borstel en strooizout ter beschikking te stellen.
Onze fractie is van mening dat dit systeem niet alleen een warmere, solidaire samenleving creëert maar dat het voor eenzame mensen ook een vorm van sociaal contact betekent. Onze fractie wenst dan ook te vernemen of de gemeente bereid is om op dit voorstel in te gaan.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
In Bornem wordt al decennia lang aan ruitersport gedaan. Een sporttak die door vele dorpsgenoten werd en wordt beoefend maar die door de jaren heen nooit op veel steun van het Bornemse gemeentebestuur heeft kunnen rekenen.
Tot deze conclusie kwamen jaren geleden zowel de het bestuur, de oppositie als de sportraad en uiteraard ook de ruiterclubs en individuele ruiters.
Uiteindelijk besliste het toenmalige CD&V bestuur om een RUP Luipegem Kouter op te maken met als één van de voornaamste elementen de huisvesting van de ruitersport in Bornem en tevens de regularisatie van de daar reeds gevestigde clubs.
Een team aangestuurd door het toenmalige bestuur werkte geruime tijd aan dit dossier waarbij met alle wensen van de ruiters werd rekening gehouden maar waarbij een initieel budget van 750000 € ook stelselmatig richting een verdubbeling evolueerde. Er werden plannen getekend en het dossier lag ook volledig uitgewerkt klaar om de bouwvergunning aan te vragen. Politieke strubbelingen binnen de meerderheidspartij resulteerden echter in opsplitsing van de partij waardoor niet langer de nodige meerderheid werd gevonden om dit dossier in de gemeenteraad goed te keuren. Eens te meer bleven de Bornemse ruiters in de kou staan.
Gezien het om een politiek gevoelig dossier ging werd begin van de daaropvolgende legislatuur door betrokken bestuurders uit enkele ruiterclubs een persoon aangezocht die minder betrokken was bij oude vetes tussen deze ruiterclubs en die bovendien ook politiek neutraal was. De manager/ondernemer Eddie Bormans, die zich al enige tijd in deze wereld begon te profileren, werd gevraagd of hij de ruiters wou vertegenwoordigen. Doel was om in het belang van alle clubs en ruiters vanuit de sportraad te ijveren voor de uiteindelijke realisatie van de lang verwachte Bornemse ruiterhal. Hij heeft deze uitdaging toen aanvaard en zetelde vanaf maart 2013 in de sportraad voor de cluster 7 waarin ook de ruitersport werd ondergebracht.
Het nieuwe bestuur stelde dezelfde vragen aan dezelfde ruiters waarop weer dezelfde antwoorden werden gegeven en weer werd er in de legislatuur die volgde niets ondernomen voor de ruiters. We kunnen niet stellen dat Eddie Bormans niet in zijn missie was geslaagd want tenslotte zijn het de bestuursploegen die een meerderheid hebben in de gemeenteraad die aan de knoppen zitten en de lakens uitdelen.
Waarschijnlijk is Eddie Bormans destijds tot het inzicht gekomen dat zelf politicus worden de enige manier was om dit project eindelijk af te ronden. Hij stelde zich kandidaat bij NVA Bornem en werd de vierde verkozene op hun lijst. In het bestuursakkoord dat werd gemaakt tussen zijn partij en Iedereen Bornem werd de realisatie van de ruiterhal uiteraard mee opgenomen.
Gezien de moeilijke financiële situatie van onze gemeente had niemand in die bestuursploeg de intentie om de initiële bedragen terug op te nemen in de begroting. Door de eerste schepen van sport in deze legislatuur werd immers een eerlijk subsidiesysteem voor alle sportclubs uitgewerkt. Hierdoor zou het niet langer mogelijk zijn dat bepaalde clubs of sporttakken zouden bevoordeeld worden met honderden duizenden euro’s belastinggeld van de Bornemnaar. Ooit werd zelfs eens het goede voorbeeld gegeven door de toenmalige CVP die de nieuw opkomende sporttak ‘golf’ in onze gemeente wou faciliteren. Toen werd er een private investeerder gezocht die grond ter beschikking kreeg van de gemeente middels een opstalrecht van 30 jaar waarbij de gemeente ook nog eens borg blijkt te hebben gestaan bij de banken voor de leningen die deze investeerder diende aan te gaan.
Dat laatste leek mij zelfs een brug te ver maar als aanhanger van de paardensport heb ik in het begin van deze legislatuur een eerste draft laten opmaken door een jurist waarmee de markt zou kunnen worden opgegaan voor het zoeken naar geïnteresseerde investeerders. Een open oproep waarbij met open vizier uiteenlopende voorstellen zouden kunnen worden gedaan die daarna door het bestuur in samenspraak met de ruiters zouden kunnen geëvalueerd worden.
Op basis van éénzijdige berichtgeving over onenigheid binnen hun partij of zelfs persoonlijke vetes meende de toenmalige schepen van sport dat het zinloos was om dit dossier op te starten. Ze meende dat, in tegenstelling tot wat dus was overeengekomen binnen het bestuursakkoord, toenmalig raadsvoorzitter Bormans nooit zou willen instemmen met deze oefening. Wat er zich destijds al dan niet heeft afgespeeld binnen de NVA is wat ons betreft hun interne keuken. Het goede nieuws voor de ruitersport is wel dat ruitersportliefhebber Eddie Bormans een mooi parcours heeft afgelegd. Hij sprong van clusterafgevaardige en lid van de raad van bestuur in de sportraad via het voorzitterschap van de gemeenteraad over de laatste hindernis er werd zowaar schepen van sport.
De heer Bormans heeft dus meer dan ooit de teugels in eigen handen waarbij hij als geslaagd manager/ondernemer en inmiddels bedreven politicus, ook kan aantonen hoe een gemeente op een efficiënte wijze een PPS tot een goed einde kan brengen. De ideale positie om de opdracht die hij toen van de ruiters heeft aanvaard tot een goed einde te brengen. Wij waren dan ook bijzonder verheugd te mogen vernemen dat de ruiterclubs op 31 januari zullen worden uitgenodigd om samen te praten over de uiteindelijke bestemming van de grond die is voorzien voor de gemeentelijke ruiterhal. We hopen dat de efficiëntie die dit bestuur al heeft aangetoond door binnen de 6 weken een PPS partner te vinden voor de Groenlaarsite nog eens kan worden overgedaan met deze gronden die gezien het mooi daarvoor uitgewerkte RUP nog een pak makkelijker liggen.
Wij wensen de schepen, de ploeg en de ruiters veel succes. We hopen dat deze voorbije winter, waarbij de paarden en ruiters diep in het slijk hebben gestaan wat trainen gewoon onmogelijk maakte, de laatste barre winter is geweest.
Graag toelichting van de schepen over de stand van zake van de ruiterhal op volgende gemeenteraad en tevens verslag van het overleg met de ruiters.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
Uit een mail die binnen de administratie circuleert blijkt dat de burgemeester sinds 1 februari kan rekenen op de hulp van een deeltijdse kabinetsmedewerker Het gaat om de Bornemse jongerenvoorzitter van CD&V. De medewerker zal in aanvulling van de burgemeester bepaalde dossiers mee opvolgen.
Het mandaat van de kabinetsmedewerker heeft ook een politieke invulling. De aanwerving is des te opmerkelijk omdat het de eerste keer is dat een Bornemse burgemeester dient bijgestaan te worden door een kabinetsmedewerker.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Blijkbaar staan er in de open fietsenstalling aan het station van Bornem verschillende fietsen die stuk zijn en niet worden gebruikt.
Deze fietsen staan reeds geruimde tijd zelfs op slot in de open fietsenstalling zonder dat deze worden gebruikt.
Ze nemen dan ook de plaatsen in van de fietsers die hun fiets willen stallen en daardoor geen plaats hebben.
Kan er in samenspraak met de politie deze fietsen worden verwijderd zodat er terug plaats vrij komt om andere fietsgebruikers plaats te geven om hun fietsen te stallen?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van onafhankelijk gemeenteraadslid Nicole Van Praet.
Woonveer gaat het terrein en gebouw, gelegen Kapelstraat 25, verkopen via BIDDIT (Biddit - Huis te koop te Bornem (2880) - 4 kamer(s) - 290000€). Een bod kan worden ingediend tot en met 13 februari 2024 om 13:00 uur.
Een bod via BIDDIT is bindend en zodra de verkoper dit bod aanvaart, is de koop gesloten. Enkel de gemeenteraad kan de gemeente definitief verbinden bij de aankoop van een onroerend goed.
De gemeente kan dit niet onderhands aankopen van Woonveer omdat Woonveer dit terrein en gebouw zelf heeft aangekocht in het kader van hun voorkooprecht. Onderhands verwerven kan enkel wanneer het de bedoeling zou zijn om op dit terrein zelf of via publiek-private samenwerking ofwel sociale woningen te realiseren ofwel gemeenschapsvoorzieningen te realiseren met een duidelijke band met nabijgelegen of nog te realiseren sociale woningen. De groenzone werd reeds informeel afgetoetst met Wonen In Vlaanderen en werd niet aanvaard om onderhands te mogen verkopen.
In de nabije omgeving van deze zone in Bornem centrum blijkt uit de bevraging in het kader van de opmaak van het ruimtelijk beleidsplan nood aan een groen rustpunt. Deze twee percelen liggen ideaal om dit rustpunt te realiseren een ook om een doorsteek voor voet- en fietsers te realiseren naar de achterliggende parking.
Er zijn geen middelen voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord met de aankoop van de kadastrale percelen 12007B0495/00H004 en 12007B0495/00C002 van de huidige eigenaar Woonveer Klein-Brabant voor maximaal € 350.000.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt het college om tot maximaal € 350.000 te bieden via BIDDIT voor deze 2 kadastrale percelen.
Artikel 3
De gemeenteraad gaat akkoord met deze mogelijke uitgave tot maximaal € 350.000 en dat de nodige kredieten in een latere meerjarenplanaanpassing worden voorzien.
Gelet op de Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Gelet op het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, en in bijzonder:
- Artikel 28, §1 waarin wordt bepaald dat dit punt in besloten zitting behandeld wordt.
Regelgeving: bevoegdheid
Volgens artikel 41 Decreet Lokaal Bestuur kunnen volgende bevoegdheden niet aan het college van burgemeester en schepenen worden toevertrouwd: het aangaan van dadingen, andere dan deze aangegaan met personeelsleden naar aanleiding van een beëindiging van het dienstverband die de gevolgen van de beëindiging van het dienstverband als voorwerp hebben.
Regelgeving: openbaarheid
Dit besluit is niet ter inzage ingevolge:
Artikel II.34 – 2° van het Bestuursdecreet: een aanvraag tot openbaarmaking dient afgewezen te worden, voor zover die geen betrekking heeft op milieu-informatie, als de openbaarmaking afbreuk doet aan de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, tenzij de betrokken persoon met de openbaarmaking instemt.
xxx was sedert 17 september 2018 in vast verband benoemd als clustermanager Ruimte, bij Gemeente Bornem, na een proefperiode van twaalf (12) maanden met ingang van 1 september 2017.
Middels het besluit van 31 januari 2024 van de algemeen directeur, in zijn hoedanigheid van aanstellende overheid, werd de statutaire aanstelling van xxx met ingang van 1 februari 2024 definitief beëindigd, mits inachtneming van een opzegvergoeding gelijk aan 21 weken loon, alsook werd aan xxx een (netto) outplacementvergoeding aangeboden t.w.v. 5.500,00 EUR.
De Gemeente is van oordeel dat er afdoende redenen ten grondslag liggen aan het ontslag van xxx.
xxx van xxx kant betwist dat er dergelijke (afdoende) redenen voorliggen, alsook betwist xxx de wijze waarop het ontslag werd gegeven, onder meer werpt xxx een schending van de hoorplicht op.
Tussen Partijen is bijgevolg betwisting ontstaan over de regelmatigheid en de rechtmatigheid van de voormelde beëindiging van het statutair dienstverband van xxx alsook over de toekenning en/of begroting van de verschuldigde vergoedingen naar aanleiding hiervan.
Overwegende dat een dadingsovereenkomst werd opgesteld zonder enige nadelige erkentenis of aanvaarding van fout of schuld, met het oog op de definitieve beëindiging van de problematiek.
Overwegende dat de dadingsovereenkomst een vertrouwelijkheidsverplichting omvat.
Overwegende dat een dadingsovereenkomst bovendien als definitieve en onherroepelijke beslechting van de betwistingen tussen het gemeentebestuur en xxx geldt.
Deze dadingovereenkomst vindt haar rechtsoorzaak in een geschil tussen xxx enerzijds en de Gemeente anderzijds, in het bijzonder met betrekking tot de regelmatigheid en de rechtmatigheid van de beëindiging van het statutair dienstverband van xxx ingevolge een ontslag mits betaling van een opzegvergoeding ingevolge ontslag overeenkomstig artikelen 32, 37, 37/2 en 39 Arbeidsovereenkomstenwet j° artikel 194/1 Decreet Lokaal Bestuur.
De partijen sluiten de dadingsovereenkomst met het oog op de definitieve beëindiging van het geschil.
De dading wordt gesloten tot slot van alle rekeningen in de zin van de artikelen 2044 e.v. van het (oud) Burgerlijk Wetboek.
De dadingsovereenkomst moet bekrachtigd worden door de gemeenteraad vooraleer ze definitief ondertekend kan worden.
Artikel 1
De Gemeenteraad bekrachtigt de dadingsovereenkomst tussen de Gemeente Bornem en xxx inzake het geschil ontstaan ingevolge de beëindiging van het ambt van xxx ingevolge ontslag overeenkomstig artikelen 32, 37, 37/2 en 39 Arbeidsovereenkomstenwet j° artikel 194/1 Decreet Lokaal Bestuur.
De dadingsovereenkomst treedt pas in werking (na voorafgaande goedkeuring door het bevoegde orgaan) op het tijdstip van ondertekening ervan door beide Partijen.
Artikel 2
De dadingsovereenkomst wordt daags na de goedkeuring door de gemeenteraad ter ondertekening voorgelegd aan beide Partijen.
De voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur worden gemachtigd de dadingsovereenkomst -waarvan het ontwerp in bijlage werd opgenomen- te ondertekenen namens Gemeente Bornem.
De voorzitter sluit de zitting op 06/02/2024 om 21:08.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad