Terug
Gepubliceerd op 15/01/2025

Notulen  gemeenteraad

di 17/12/2024 - 20:00 Landhuis
Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur

De voorzitter opent de zitting op 17/12/2024 om 19:57.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Notulen gemeenteraad 12 november 2024

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32, 40, en 41
        situering

        Op 12 november 2024 vond de gemeenteraad plaats. 

        motivering

        De notulen van de gemeenteraad van 12 november 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        financiële aspecten

        geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 12 november 2024 goed.

      • Notulen installatievergadering gemeenteraad 3 december 2024

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32, 40, en 41
        situering

        Op 3 december 2024 vond de installatievergadering van de gemeenteraad plaats. 

        motivering

        De notulen van de installatievergadering van de gemeenteraad van 3 december 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        financiële aspecten

        geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt de notulen van de installatievergadering van 3 december 2024 goed.

      • Kennisname besluit burgemeester in het kader van bestuurlijke handhaving

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • de nieuwe gemeentewet, artikels 133, 134 en 135
        • besluit van de burgemeester van 14 november 2024 met als titel Prins Albertlaan 53 - bestuurlijke maatregelen
        situering

        De burgemeester nam sinds de laatste gemeenteraad op 12 november 2024 1 burgemeesterbesluit in het kader van haar bevoegdheid rond bestuurlijke handhaving:

        Besluit van 14 november 2024 Prins Albertlaan 53 - bestuurlijke maatregelen

        motivering

        De wetgeving bepaalt dat de gemeenteraad geïnformeerd moet worden betreffende genomen burgemeestersbesluiten.

        Het besluit wordt nu ter kennis voorgelegd.

        besluit

        Enig artikel

        Er wordt kennis genomen van onderstaand burgemeesterbesluit:

        • Besluit van 14 november 2024 met als titel Prins Albertlaan 53 - bestuurlijke maatregelen
      • Kennisgeving besluit gouverneur klacht bewegwijzering wegenwerken

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 333 tweede lid
        situering

        Er werd een klacht ingediend bij de gouverneur in verband met bewegwijzering wegenwerken.

        motivering

        Op 24/09/2024 werd de gemeente in kennis gesteld van een klacht in verband met bewegwijzering wegenwerken.

        Op 30/09/2024 werden alle relevante documenten overgemaakt aan de diensten van de gouverneur.

        Op 12/11/2024 ontving de gemeente het antwoord van de gouverneur: de gouverneur zal niet optreden in dit dossier.

        Op basis van artikel 333 van het decreet lokaal bestuur wordt dit antwoord ter kennis gebracht van de gemeenteraad.

        besluit

        Enig artikel

        Er wordt kennisgenomen van het antwoord van de gouverneur naar aanleiding van de klacht in verband met bewegwijzering wegenwerken.

    • Integrale Veiligheid

      • Herziening Algemene Bestuurlijke Politieverordening Bornem - inwerkingtreding 1 januari 2025

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 en 41
        • Nieuwe Gemeentewet, artikel 119, 119bis en 135 §2;
        • Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, inclusief latere wijzigingen;
        • Omzendbrief van 22 juli 2014 waarbij uitleg wordt verschaft bij de nieuwe regelgeving aangaande de gemeentelijke administratieve sancties;
        • Strafwetboek van 8 juni 1867 en latere wijzigingen.
        • Gemeenteraadsbeslissing van 12 maart 2024 met als titel Algemene Bestuurlijke Politieverordening Bornem - Goedkeuring
        situering

        In april 2024 werd de vroegere Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Klein-Brabant vervangen door een volledig nieuwe ABP Bornem. Tijdens deze grondige herziening werd afgesproken dat er telkens in het najaar een nieuwe (beperkte) herziening zou plaatsvinden, om te kunnen inspelen op wijzigingen in hogere wetgeving en actuele problemen op het grondgebied. De bedoeling is dat de nieuwe versie van de ABP in werking treedt op 1 januari 2025.

        Omdat de inhoud van ABP Bornem en de ABP Puurs-Sint-Amands volledig gelijklopend is, werd er besloten om een werkgroep op te richten op Klein-Brabants niveau. Deze werkgroep, met vertegenwoordigers uit beide gemeenten en vertegenwoordigers van Politiezone Rivierenland en GAS Rivierenland, kwam samen om de verschillende wijzigingen grondig te bespreken en af te stemmen.

        Er werd ook getracht om opmerkingen van de gemeenteraadscommissies van Bornem en Puurs-Sint-Amands, die werden geformuleerd tijdens de bespreking van de vorige herziening, te onderzoeken en mee te nemen bij deze herziening.

        motivering

        De Algemene Bestuurlijke Politieverordening is geen statisch document, maar dient geregeld up-to-date gebracht te worden om de lokale overheid blijvend in staat te stellen een gepast antwoord te bieden inzake de bestuurlijke handhaving van fenomenen die de openbare orde verstoren en/of zorgen voor openbare overlast. Bovendien moet het document steeds in lijn liggen met veranderingen in hogere wetgeving.

        De nieuwe versie van de ABP, die ter goedkeuring wordt voorgelegd, omvat daarom een beperkt aantal wijzigingen. De specifieke motivatie voor de verschillende aanpassingen die worden doorgevoerd in de ABP, wordt opgenomen in een apart document, dat als bijlage wordt toegevoegd.

        Het moet evenwel duidelijk zijn dat de gemeente nog steeds zuinig wil omspringen met sancties in het algemeen. Een leefbare gemeente komt immers vooral via dialoog, preventie en respect tot stand. Gemeentelijke Administratieve Sancties (GAS) zijn slechts een laatste redmiddel om op te treden tegen personen die de algemene en elementaire maatschappelijke spelregels niet respecteren of de levenskwaliteit van anderen schenden, maar vormen een onmisbare schakel wanneer sensibiliserende acties achterhaald zijn en repressieve handhaving noodzakelijk blijkt. Teneinde hierbij de nodige prioriteiten te stellen, werd in april 2024 tevens een handhavingskader bij de ABP opgesteld.

        financiële aspecten

        Geen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Jo Boeykens
        Onthouders: Wim Verheyden, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 5 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De Algemene Bestuurlijke Politieverordening Bornem, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van Bornem in de zitting van 12 maart 2024, wordt integraal opgeheven met ingang van 1 januari 2025.

        Artikel 2

        De bijgevoegde versie van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Bornem wordt goedgekeurd, met ingang vanaf 1 januari 2025 (versie met wijzigingen tot GR 17/12/2024).

        Artikel 3

        Deze politieverordening wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

        Artikel 4

        De gemeenteraad geeft opdracht om een afschrift van deze beslissing en een nieuwe versie van de Algemene Bestuurlijke Politieverordening te bezorgen aan de griffie van de rechtbank van eerste aanleg en de griffie van de politierechtbank van het arrondissement Antwerpen, afdeling Mechelen, alsook aan de Procureur des Konings.

      • Erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap "Mevlana"

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 40 en 41.
        • Het Erkenningsdecreet lokale geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021, in het bijzonder artikel 67.
        situering

        Op 16 mei 2024 trad een hersteldecreet tot wijziging van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021 in werking. Naar aanleiding van de vernietiging van enkele passages in het oorspronkelijke decreet door het Grondwettelijk Hof, werden door de Vlaamse Regering onder andere wijzigingen doorgevoerd aan de erkenningscriteria opgenomen in artikel 7 van het decreet, met als gevolg dat eerder ingediende aanvraagdossiers tot erkenning geactualiseerd moeten worden.

        Op 14 oktober 2024 ontving het college van burgemeester en schepenen een schrijven van het Agentschap Binnenlands Bestuur met als onderwerp “Geactualiseerde erkenningsaanvraag lokale geloofsgemeenschap “Mevlana” te Bornem (verkorte procedure)”. In dit schrijven meldt het Agentschap dat het een geactualiseerde aanvraag tot erkenning ontving voor de islamitische lokale geloofsgemeenschap Mevlana. Het Agentschap vraagt bijgevolg een nieuw advies van het lokaal bestuur over het voldoen aan de erkenningsverplichtingen door deze lokale geloofsgemeenschap, zoals vermeld in artikel 7, 1° tot en met 9° van het Erkenningsdecreet Lokale Geloofsgemeenschappen van 22 oktober 2021.

        Het lokaal bestuur op wiens grondgebied de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de islamitische of orthodoxe eredienst gelegen zijn, heeft in dit kader een toezichtsbevoegdheid, die kan opgedeeld worden in twee luiken:

        • een algemene signaalbevoegdheid: de adviserende gemeente stelt de informatie- en screeningsdienst op de hoogte van aanwijzingen van tekortkomingen aan de verplichtingen die het eredienstbestuur moet naleven of van verontrustende evoluties binnen het bestuur van de eredienst;
        • een adviesbevoegdheid: de adviserende gemeente adviseert bij de erkenning van een lokale geloofsgemeenschap, de gebiedswijziging, de samenvoeging en de opheffing van een erkenning. De adviserende gemeente kan ook om advies worden gevraagd op andere momenten.

        Dit besluit kadert binnen de adviesbevoegdheid zoals hierboven vermeld en zoals bepaald door het erkenningsdecreet. Het behoort aan de autonomie van de gemeenteraad om dit advies te geven. Het vorige advies werd verleend op de gemeenteraad van 14 februari 2023.

        motivering

        De beslissing tot erkenning van een geloofsgemeenschap is een beslissing die wordt genomen door de Vlaamse minister van Binnenlands Bestuur, na het verkrijgen van de nodige adviezen. Het lokaal bestuur speelt hierin enkel een adviserende rol.

        Het lokaal bestuur dient advies te geven over het voldoen door de lokale geloofsgemeenschap aan de erkenningsverplichtingen, zoals bepaald in artikel 7, 1° tot en met 9° van het voormelde decreet. Meer bepaald wordt het advies gevraagd bij de volgende specifieke bepalingen:

        • de instelling toont de maatschappelijke relevantie aan van de lokale geloofsgemeenschap aan de hand van het onderhouden van duurzame contacten met de lokale overheid van de gemeente waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn;
        • de instelling toont de maatschappelijke relevantie aan van de lokale geloofsgemeenschap aan de hand van het respecteren van het principe van goed nabuurschap en het onderhouden van duurzame contacten met de lokale gemeenschap waar de gebouwen bestemd voor de uitoefening van de eredienst gelegen zijn.

        Er kan gesteld worden dat de geloofsgemeenschap Mevlana de nodige initiatieven neemt om geïntegreerd te blijven in het lokale sociale weefsel. De geloofsgemeenschap organiseert immers op regelmatige basis activiteiten waarop buurtbewoners en andere geïnteresseerden welkom zijn. Verder wordt de parking informeel ter beschikking gesteld aan buurtbewoners.

        Bij de politiezone Rivierenland werd nagevraagd of er in de omgeving van het betrokken gebouw problemen zijn geweest die betrekking hadden op de relatie tussen de geloofsgemeenschap en de buurt. Hier gaf de politie aan dat er geen relevante tussenkomsten zijn geweest die een positief advies voor de erkenningsaanvraag in de weg staan.

        Op basis van de voormelde bepalingen zijn er, net zoals bij de erkenningsaanvraag in 2023, geen aanwijzingen om deze aanvraag ongunstig te adviseren, voor wat betreft de specifieke elementen waarvoor het advies van de lokale overheid gevraagd werd.

        financiële aspecten

        Geen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer
        Tegenstanders: Wim Verheyden, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts
        Onthouders: Kristof Joos, Saadet Gülhan, Ivo Van Aken, Jo Boeykens
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 4 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad formuleert een positief advies bij de aanvraag tot erkenning van de lokale geloofsgemeenschap Mevlana te Bornem.

        Artikel 2

        Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan het Agentschap Binnenlands Bestuur.

    • Financiële dienst

      • Retributie op administratieve stukken en prestaties

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Artikel 41, 162, 173 van de Grondwet;
        • Artikel 40 §3 en 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
        • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
        • Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
        • De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing;
        • Het ministerieel besluit van 15 maart 2013 en wijzigingen, tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen;
        • Omzendbrief betreffende procedures en leveringstermijnen in België van toepassing op de afgifte van de administratieve stukken;
        • Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
        • Gemeenteraadsbesluit van 6 februari 2024 met als titel 'Retributie op administratieve stukken en prestaties - aanpassing';
        situering

        De gemeente kreeg de nieuwe kostprijzen die de hogere overheid vraagt voor het afleveren van verschillende identiteitspapieren.  

        De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.

        motivering

        De financiële toestand van de gemeente vereist het innen van retributies.

        Het doel van de gemeente Bornem is om zoveel mogelijk het principe toe te passen 'de aanvrager betaalt'.  Zo kunnen de algemene inkomsten zoveel mogelijk gebruikt worden voor het algemeen belang van de dienstverlening en/of niet voor individuele personen (zowel natuurlijke als rechtspersonen).

        De retributietarieven zijn gebaseerd op:

        • de tarieven die door de hogere overheden worden gehanteerd voor het afleveren van de producten aan de gemeente. Deze tarieven zijn afhankelijk van het product en dringendheid van de aflevering.
        • de tarieven die derden vragen voor het verlenen van een deel van de dienstverlening, vb. de post, koerierbedrijven, firma's,...
        • een vergoeding voor de gedane prestaties en gemaakte kosten bij deze dienstverlening door de gemeente.

        De gemeente kan een vergoeding vragen voor het wijzigen van de voornaam.  Bornem wenst hier op in te gaan binnen de wettelijke beperkingen. Voor transgenders wordt maximaal 10% van het normale tarief gevraagd. Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben en niet over een officiële voornaam beschikken, is dit gratis.

        Bornem levert een bepaalde specifieke dienstverlening zoals het opzoeken van vastgoedinformatie, het plaatsen van gedenkplaatjes, specifiek opzoekwerk, het ter beschikking stellen van materiaal aan verenigingen,... Deze dienstverlening betekent extra inzet van personeel, kosten bij externe firma's/organisaties, onderhoudskosten die vooral ten goede komen van de aanvrager.

        Het voltrekken van een huwelijk is een kost  voor de gemeente.  Daarom wordt er een retributie gevraagd van 25 euro.  Huwelijken op dinsdag blijven gratis.  Aangezien dit een beperking van de mogelijke data om te huwen betekent, is het te verantwoorden dat het op dinsdag gratis is.

        Wanneer een belasting of retributie niet betaald wordt, wordt er een laatste herinnering (laatste aanmaning) verstuurd.  Na deze laatste herinnering wordt het dossier in handen van de deurwaarder gegeven.  Deze laatste herinnering kost het bestuur geld, tijd en personeelsinzet.  Het is logisch dat deze kosten geheel of gedeeltelijk worden doorgerekend aan de verantwoordelijke van deze meerkosten.

        De gemeente komt tussen in de kosten van de stad Mechelen voor het organiseren van de gemeentelijke administratieve sanctie op het grondgebied Bornem via het zogenaamde GAS Rivierenland. Het is logisch om de overtreder te laten meebetalen voor deze kost.

        financiële aspecten

        De inkomsten worden voorzien in het meerjarenplan.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Jo Boeykens
        Tegenstanders: Wim Verheyden, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 5 stemmen tegen
        besluit

         

        Artikel 1 Looptijd

        Met ingang van 1 januari 2025 vervangt dit besluit het raadsbesluit van 6 februari 2024 en wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd op administratieve stukken en prestaties tot en met 31 december 2025. Dit onder de navolgende voorwaarden.

        Artikel 2 Tarieven dienst burgerzaken
        A) Tarief voor de gewone procedure:
        •    elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen:  22 euro (inclusief maakloon)
        •    elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen en niet Belgische kinderen onder de twaalf jaar:  12 euro (inclusief maakloon)
        •    biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen:   22 euro (inclusief maakloon)

        B)  Tarief voor extreme spoedprocedure:
        •    elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen (incl. kinderen):   125 euro (inclusief maakloon)
        •    elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar:  110 euro (inclusief maakloon)
        •    biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen (incl. kinderen) van derde landen:  125 euro (inclusief maakloon)
        C) Tarief voor extreme procedure Brussel:
        •    elektronische identiteitskaarten voor Belgen:   160 euro (inclusief maakloon)
        •    elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 150 euro (inclusief maakloon)
        D)  Op de identiteitsstukken voor kinderen beneden twaalf jaar:
        •    bij vernieuwing (in geval van verlies of beschadiging) plastic zakje inbegrepen:  1 euro (inclusief maakloon)
        E) reisdocumenten vreemdelingen / vluchtelingen / staatlozen
        voor personen ouder dan 18 jaar:
        •    reispas gewone procedure:       70 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas dringende procedure:        240 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure: 300 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure Brussel: 340 euro (inclusief maakloon)
        Voor personen onder de 18 jaar:
        •    reispas gewone procedure:       41 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas dringende procedure:        210 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
        F) Op reispassen
        voor personen ouder dan 18 jaar:
        •    reispas gewone procedure:       75 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas dringende procedure:        250 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure: 310 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure Brussel: 350 euro (inclusief maakloon)
        Voor personen onder de 18 jaar:
        •    reispas gewone procedure:       35 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas dringende procedure:        210 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
        •    reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
        G) Op rijbewijs of voorlopig rijbewijs:      25 euro (inclusief maakloon)
        H) Op internationaal rijbewijs:                 20 euro
        I) Op de afgifte van een trouwboekje:     35 euro
        J) wijziging voornaam
        •    gewone voornaamswijziging: 50 euro
        •    voornaamswijziging wegens wijziging geslacht (transgender): 5 euro
        •    vreemdelingen zonder officiële voornaam die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben: gratis
        K) Op het plaatsen van een gedenkplaatje voor de asverstrooiingsweide van 55 euro per gedenkplaatje.
        L) Het voltrekken van een huwelijk behalve op dinsdag: 25 euro, op dinsdag is het voltrekken van een huwelijk gratis.
         
        Artikel 3 Tarief verzending laatste herinnering (of aanmaning) bij laattijdige betalingen
        Er wordt een bedrag van 15 euro aangerekend voor laatste herinnering, verstuurd aan laattijdige betalers.
         
        Artikel 4 Tarieven andere administratieve prestaties
        Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
        - Op de afgifte van:
        a) fotokopie bestuursdocument of ander document    per blz. A4    0,05 euro
            per blz. A3    0,10 euro
            per cd-rom    2,00 euro
        b) kleurenfotokopie bestuursdocument of ander document     per blz. A4    0,10 euro
            per blz. A3    0,20 euro
        c) computerlijsten 0,12 euro per blad met een minimum van         2,50 euro
        d) kennisgeving van persoonsgegevens         25 euro

        - Inlichtingen verstrekt door de gemeentelijke diensten die meer omvatten dan het laten zien van, uitleg geven over of het afleveren van een bestuursdocument, maar waar ruim opzoekingswerk of het samenstellen van een dossier nodig is:
        a) ander opzoekingswerk    30 euro per aanvraag

        - Op het gebruik van:
        het openbaar toilet parking Achterweidestraat    0,20 euro
         

        Artikel 5: Tarieven uitleen

        Er wordt een retributie van 0,20 euro vastgesteld per ontleende herbruikbare beker.

         

        Artikel 6 Gemeentelijke administratieve sanctie

        Bij het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie wordt een retributie aangerekend van 6 euro per dossier. Deze retributie zal gelijktijdig met de administratieve geldboete worden aangerekend aan de overtreder onder de noemer ‘administratieve toeslag’.

         

        Artikel 7 Retributieplichtige
        De retributie is verschuldigd door de personen of rechtspersonen aan wie bedoelde prestaties worden geleverd.
         

        Artikel 8
        De retributie moet betaald worden bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van de inlichtingen. Het bewijs van betaling blijkt de kwitantie waarop het retributiebedrag vermeld is.
         

        Artikel 9
        Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Ze zijn niet verschuldigd wanneer het over bestuursdocumenten gaat (in het kader van de openbaarheid van bestuur) of artikel 9 van deze verordening toepasselijk is.
         
        Artikel 10 Vrijstellingen
        Zijn van de retributie vrijgesteld:
        a) de stukken die volgens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden.
        b) de stukken die aan behoeftige personen afgeleverd worden., De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
        c) de inlichtingen die het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente.
        d) de vraag om inlichtingen van gerechtsdeurwaarder, de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen van openbaar nut.
        Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven gevoegd bij de wet betreffende de kanselarijrechten.
         
        Artikel 11
        De invordering van de retributie gebeurt door de financieel directeur met alle hem door de wet ter beschikking gestelde middelen.
         
        Artikel 12 Afkondiging
        Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
        Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.'

      • Prijssubsidiereglement AGB Bornem

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, art 40 en 41
        • Gemeenteraadsbeslissing van 15 juni 2004 waarin de oprichting en de statuten van het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem, afgekort AGB Bornem, werden goedgekeurd;
        • De goedkeuring van de gemeenteraadsbeslissing van 15 juni 2004 door de Vlaams  minister  van  Binnenlands  Bestuur,  Stedenbeleid,  Wonen en  Inburgering op 30 augustus 2004 en de publicatie van deze beslissing in het Belgisch Staatsblad van 5 oktober 2004;
        • Gemeenteraadsbeslissing van 17 december 2019 betreffende de beheersovereenkomst gemeente - AGB Bornem;
        • Gemeenteraadsbeslissingen van 10 september 2024 waarin de huidige prijssubsidies werden goedgekeurd;
        situering

        Opdat het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem economisch leefbaar moet zijn, dient het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem prijssubsidies te ontvangen als vergoeding voor het recht van toegang of deelname tot de activiteiten die door het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem georganiseerd worden.

        De prijssubsidies worden zoals bijgevoegd, ter goedkeuring voorgelegd.

        motivering

        Net zoals de vorige jaren, wordt er voorgesteld enkel prijssubsidies toe te kennen voor het domein sport en de bibliotheek.

        financiële aspecten

        De geraamde impact van de prijssubsidies werd opgenomen in het gemeentebudget 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Jo Boeykens
        Onthouders: Wim Verheyden, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts
        Resultaat: Met 22 stemmen voor, 5 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1
        De gemeenteraad keurt het prijssubsidiereglement, vermeld in artikel 2 van huidige beslissing, ten voordele van het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem goed.

        Artikel 2
        PRIJSSUBSIDIEREGLEMENT AUTONOOM GEMEENTEBEDRIJF BORNEM

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem heeft haar inkomsten en uitgaven geraamd voor het kalenderjaar 2025. Op basis van deze ramingen heeft het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem vastgesteld dat voor het kalenderjaar 2024 de inkomsten voldoende groot moeten zijn om economisch rendabel te zijn. Het autonoom gemeentebedrijf Bornem gaat er voor deze prijsberekening van uit dat de ingezette middelen en de opgelopen kosten voor bezoekers gelijkwaardig zijn.

        Om economisch rendabel te zijn, wenst het autonoom gemeentebedrijf Bornem vanaf 1 januari 2025 voor de activiteiten van de bibliotheek en van het beleidsdomein sport, prijzen aan te rekenen zoals deze in bijlage voorgesteld worden;

        De Gemeente Bornem erkent dat het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem, op basis van de ramingen, voor de periode vanaf 1 januari 2025 tot en met 31 december 2025 de in bijlage vermelde prijzen moet aanrekenen. De Gemeente Bornem verbindt er zich toe om de toegangsgelden voor de activiteiten van het het beleidsdomein sport te subsidiëren middels de toekenning van prijssubsidies (zie laatste in bijlage).

        De gesubsidieerde toegangsgelden kunnen steeds gerevalueerd worden in het kader van een periodieke evaluatie van de totale exploitatieresultaten van het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem. In de mate er een prijssubsidieaanpassing noodzakelijk is, zal de Gemeente Bornem deze steeds documenteren.

        Het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem moet voor de 15de werkdag van elke maand de Gemeente Bornem een overzicht bezorgen van het aantal bezoekers en gebruikers voor sportactiviteiten en activiteiten met betrekking tot de bibliotheek. Dit overzicht dient tevens het bedrag aan te betalen prijssubsidies te bevatten. De afrekening van deze prijssubsidies zal gebeuren middels de uitreiking van een debet nota die het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem uitreikt aan de Gemeente Bornem. De Gemeente Bornem dient deze debet nota te betalen aan het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem binnen de 30 werkdagen na ontvangst.

        Een nieuw prijssubsidiereglement geldig vanaf 1 januari 2026 zal worden onderhandeld tussen de Gemeente Bornem en het autonoom gemeentebedrijf Bornem vóór 31 december 2025.

      • Budget 2025 van de kerkfabriek

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet materiële organisatie en werking van de erkende erediensten van 7 mei 2004
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017

         

        situering

        De kerkfabriek 'Onze Lieve Vrouw aan de Schelde' heeft haar budget 2025 met strategische nota tussen de kerkfabriek en de gemeente ingediend. Er wordt een gemeentelijke toelage voor de exploitatie-uitgaven gevraagd van € 66.844,68 voor het jaar 2025. In het goedgekeurde meerjarenplan bedroeg de gevraagde toelage € 12.694,00. In de meerjarenplanaanpassing 2020-2025 4 van de gemeente, zal hier rekening mee gehouden worden indien de gemeenteraad zich in dit voorstel kan vinden. Dit budget werd met de gemeente besproken. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het budget 2025 van de kerkfabriek goed te keuren en de toelage zoals gevraagd in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing bij te sturen.

        motivering

        Het strategisch meerjarenplan en het budget werden besproken met de gemeente. Hiervoor vond een overleg plaats tussen de gemeente en de kerkfabriek.

        De documenten zijn als bijlage toegevoegd aan de beslissing.

        Aangezien het budget 2025 afwijkt van het meerjarenplan, moet de gemeenteraad zich hier ook expliciet over uitspreken (ipv een aktename).

        Bij niet-goedkeuring zal de provinciegouverneur zich over het meerjarenplan en budget uitspreken.

        financiële aspecten

        De financiële gevolgen van het aangepaste budget zullen mee opgenomen worden in de meerjarenplanaanpassing van de gemeente en het OCMW.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer
        Onthouders: Wim Verheyden, Kristof Joos, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 10 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        Het budget 2025 (inclusief strategische nota en gemeentelijke toelage) wordt goedgekeurd.

        Art. 2

        De toelage voor de kerkfabriek wordt bij de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing verhoogd van € 12.694,00 naar € 66.844,68 voor het jaar 2025.

      • Toegang tot Patrimoniumdocumentatie van de FOD Financiën

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Verordening (EU) 2016/679 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en alle daaruit volgende Belgische en Vlaamse regelgeving
        • De Beraadslaging FO nr. 20/009 van 15 mei 2020
        situering

        De gemeente vraagt toegang tot patrimoniuminfo van de FOD Financiën om bepaalde van haar wettelijke taken te kunnen uitvoeren. Er is voor de lokale besturen een algemene toelating met name Beraadslaging FO nr. 20/009 van 15 mei 2020 voorzien. Door gebruik te maken van deze algemene toelating dient de gemeente enkel de verklaring te ondertekenen om deze toegang te verkrijgen.

        Via deze verklaring geeft de gemeente aan dat ze voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming en dat ze de verkregen privacy gevoelige gegevens enkel zal gebruiken in het kader van haar wettelijke bevoegdheden.

        motivering

        Via deze toelating krijgt de gemeente toegang tot bepaalde data waarover de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) beschikt.  Het gaat ondermeer over informatie over de eigenaren, de zakelijke rechten, de percelen, het kadastraal plan, het kadastraal inkomen, de eigendomsoverdrachten van het kadastraal perceel, de kadastrale aard van een eigendom, de constructiecode, de oppervlakte, de verkoopprijzen, enz.

        Deze data is nuttig in het kader van openbare onderzoeken, gemeentelijke belastingen, gerichte informatieverstrekking, ...  

           

        financiële aspecten

        geen directe financiële gevolgen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeente Bornem vraagt via de verklaring, conform Beraadslaging FO nr. 20/009 van 15 mei 2020, aan de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie (AAPD) van de Federale Overheidsdienst Financiën om haar bepaalde persoonsgegevens te verstrekken.

    • Patrimonium

      • Samenwerkingsovereenkomst Bosgroep Antwerpse Gordel

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 40, 41
        • Collegebeslissing van 25 november 2024 met als  titel Samenwerkingsovereenkomst Bosgroep Antwerpse Gordel - princiepsbeslissing
        situering

        Op 28 oktober 2017 wijzigde de regelgeving rond beheerplannen, waardoor alle bestaande plannen werden omgezet naar natuurbeheerplannen.

        Het beheer en onderhoud van de bossen in eigendom van de gemeente zijn moeilijk te organiseren en te coördineren. Daarom vroeg de gemeente aan Bosgroep Antwerpse Gordel om een voorstel op te stellen ter ondersteuning. De offerte is toegevoegd als bijlage van dit besluit.

        motivering

        De gemeente ontving een voorstel voor een samenwerkingsovereenkomst waarin een taakverdeling en afspraken worden voorgesteld tussen de partners voor het evalueren, plannen en uitvoeren van het beheer in de gemeentelijke bossen. Ook de opmaak van een nieuw natuurbeheerplan en een toegankelijkheidsregeling zijn hierin opgenomen. De betrokken percelen zijn als bijlage toegevoegd.

        Voor de percelen Nonnenbos en Barelveld-Breeven-Mansbroekveld-Eikerheide bestaat al een natuurbeheerplan, zoals aangegeven in de bijgevoegde evaluatieverslagen van het Agentschap voor Natuur en Bos (ANB).

        De gemeente ontvangt jaarlijks een beperkte subsidie voor natuurbeheer, omdat huidige aanvragen weinig inhoud bevatten. Door de aankoop en aanplant van nieuwe bospercelen in het Mansbroekveld in 2022 en de inrichting van bossen met het gouden boslabel, is een goed beheerplan nodig. Dit plan moet duidelijke taakverdelingen en afspraken bevatten.

        De Antwerpse Bosgroepen zijn het meest aangewezen de gemeente hierin te ondersteunen.

        Deze offerte is een weergave van de samenwerking tussen de gemeente Bornem en de Bosgroep Antwerpse Gordel vzw. 

        Deze samenwerking gaat in op 1/1/2025 en zal eindigen 31/12/2027. Een verlenging is mogelijk mits onderling overleg, het updaten van de voorwaarden en nieuwe financiële afspraken.

        financiële aspecten

        Er wordt een maximum-jaarbudget afgesproken zoals in onderstaande tabel verduidelijkt.

        KOSTEN

        2025

        (factuur in 2026)

        2026

        (factuur in 2027)

        2027

        (factuur in 2028)

        Beheer (§ 4.1., § 4.2., § 4.3., § 4.4. en deel van § 4.8)

        18 halve dagen

        €3.420

        18 halve dagen

        €3.420

        18 halve dagen

        €3.420

        Opmaak nieuw Natuurbeheerplan en Toegankelijkheidsreglement (§ 4.5., §4.6. en deel van § 4.8.)

        50 halve dagen

        €9.500

        50 halve dagen

        €9.500

         

        TOTAAL (incl. 21% btw)

        €12.920

        €12.920

        €3.420

         

         

         

         

         

         

        Wanneer blijkt dat het voorziene jaarbudget onvoldoende zal zijn om de gewenste acties uit te voeren, wordt onderling besproken of het maximum-jaarbudget overschreden kan worden. Pas na schriftelijk akkoord (per mail of brief) van de gemeente, zal de Bosgroep opnieuw starten.

         De subsidies (zie schattingen in onderstaande tabel), sponsorgelden en opbrengsten (zoals hout) die uit de bosbeheerwerken of Natuurbeheerplannen voortkomen, zijn integraal voor de gemeente.

        SUBSIDIES (inschatting)

        2025

        2026

        2027

        Jaarlijks vanaf 2028

        Basissubsidie NBP-AN-07-0003 Barelveld, Breeven, Mansbroekveld, Eikerheide

        €3.275,47

        €3.275,47

        €3.275,47

         

        Beheersubsidie NBP Nonnenbos

        €163,54

        €163,54

        €163,54

         

        Opmaaksubsidie Natuurbeheerplan (inschatting)

         

         

        €10.000

         

        Basissubsidie nieuw NBP (inschatting)

         

         

         

        €5.000

        Subsidie toegankelijkheid nieuw TR (inschatting)

         

         

         

        €3.600

        TOTAAL (incl. 21% btw)

        €3.439,01

        €3.439,01

        €13.439,01

        €8.600

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad gaat akkoord met de samenwerkingsovereenkomst met Bosgroep Antwerpse Gordel ter ondersteuning van het beheer van de gemeentelijke bossen.

      • Sanering en optimalisatie riolering Kattestraat - samenwerkingsovereenkomst met PidPa

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, artikel 41
        • De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 36 en in bijzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam van en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
        • Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        situering

        Zowel de gemeente Bornem als de gemeente Puurs-Sint-Amands wensen rioleringswerken in de Kattestraat uit te voeren. Binnen dit project dient o.a. riolering aangelegd voor de opvang van afvalwater van de gebouwen in de nabije omgeving. Voor de opvang en afvoer van hemelwater van verharding (daken en wegoppervlakte) worden maximaal open grachtenssystemen en infiltratiebuffers aangelegd met uiteindelijk vertraagde afwatering via perceelsgrachten naar de Ronebeek en de Pandgatheide(loop). 

        Voor Bornem zal Aquafin als concessiehouder inzake de uitbouw en het beheer van de gemeentelijke waterzuiveringsinfrastructuur, de werken uitvoeren zoals gedefinieerd in het project BOR3027 Sanering Kattestraat. Voor de gemeente Puurs-Sint-Amands zal Pidpa conform haar opdracht van rioolbeheerder de volgende werken op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands uitvoeren: K-21-083 PU Sanering en optimalisatie Kattestraat, begeleiding burger afkoppelingen en keuringen.

        Binnen de beoogde werkzaamheden wordt een pompstation (02) op Bornems grondgebied voorzien waarin het rioolwater wordt verpompt richting het leidingwerk aanwezig op grondgebied Puurs-Sint-Amands. In lijn van de eerder afgesloten samenwerkingsovereenkomst voor de realisatie van het rioolproject Kattestraat, zijn de betrokken partijen van oordeel dat in het algemeen belang duidelijke afspraken dienen te worden gemaakt en samengevoegd bij wijze van een overeenkomst omtrent het onderhoud, beheer en de instandhouding van het genoemde station.

        De overeenkomst wordt rechtstreeks gesloten tussen enerzijds de gemeente Bornem en anderzijds PidPa. Deze laatste staat volledig in voor het realiseren van de in de overeenkomst opgenomen prestaties dewelke aan de gemeente Bornem jaarlijks zullen worden afgerekend.

        motivering

        Gezien de werkzone zich over het grondgebied van Bornem en Puurs-Sint-Amands uitstrekt, is het aangewezen om te voorzien in een overeenkomst tussen de betrokken partners.

        De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren.

        De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de beslissing toegevoegd.

        financiële aspecten

        De vaste exploitatiekost wordt geraamd op 1000 EUR/jaar (excl. BTW) en zal jaarlijks mee voorzien worden op post GBB/0310-000/610310

        Onderhoudsinvesteringen of instandhoudingswerken in kader van de overeenkomst zullen worden aangemerkt als investeringen in het rioleringsstelsel en worden opgenomen op het investeringskrediet ACT-2.4.3/0310-000/227000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1:

        De Gemeenteraad verleent goedkeuring voor de ondertekening en het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst ter realisatie van de sanering en optimalisatie van de riolering in de Kattestraat, zoals toegevoegd als bijlage.

      • Aanplant van nieuwe straatbomen woonomgeving 'Het Zand' 2024

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
        • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
        • De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
        • De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 41, §1, 2° (het geraamde bedrag excl. btw overschrijdt de drempel van € 750.000,00 niet).
        • Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
        • Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
        • Collegebeslissing van 8 april 2024 betreffende Stopzetting van de plaatsingsprocedure: Vervangen straatbomen woonomgeving 'Het Zand' 2024
        • Collegebeslissing van 18 november 2024 betreffende Verwijderen en ontstronken van straatbomen woonomgeving 'Het Zand': Goedkeuring lastvoorwaarden, gunningswijze en uit te nodigen firma's.
        situering

        In de zitting van 29 januari 2024 – CBS/2023/1904 werd goedkeuring verleend aan de dienst om een overheidsopdracht op te starten.

        motivering

        In het kader van de opdracht “Aanplant nieuwe straatbomen woonomgeving 'Het Zand' 2024” werd een bestek met nr. 2024/046 opgesteld door de ontwerper.
        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        financiële aspecten

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 165.000,00 excl. btw of € 199.650,00 incl. btw en is voorzien in het exploitatiebudget van 2024, op budgetcode 0200-000/610340/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB).

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het bestek met nr. 2024/046 en de raming voor de opdracht “Aanplant nieuwe straatbomen woonomgeving 'Het Zand' 2024”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 165.000,00 excl. btw of € 199.650,00 incl. btw.

        Artikel 2

        Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.

        Artikel 3

        De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

    • Burgerzaken

      • Voortijdige beëindiging grafconcessies

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41
        • Het decreet van 16 januari 2004 met al zijn wijzigingen op de lijkbezorging en de begraafplaatsen
        • Het gemeenteraadsbesluit van huishoudelijk reglement en tariefreglement betreffende graf- en columbariumconcessies dd. 11 december 2001
        situering

        Er werden akten van voortijdige beëindiging van een grafconcessie opgemaakt voor 4 zerken op de begraafplaats van Bornem-Centrum en Branst. Deze akten werden gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van de begraafplaats. De lijst werd toegevoegd als bijlage aan dit besluit.

        motivering

        De berichten hebben gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van de begraafplaats. Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessies kunnen worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen geruimd worden door de gemeentelijke diensten.

        financiële aspecten

        Er worden geen terugbetalingen gedaan voor de resterende termijn van geldigheid van deze concessies.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Tegen de voortijdige beëindigingen van de in de bijlage opgenoemde aanvragen, waarvan de akten tot voortijdige beëindiging gedurende 1 jaar werden aangeplakt, werd geen verzet aangetekend. De desbetreffende concessies worden teruggenomen door de gemeente en de zerken zullen door de gemeentediensten worden ontruimd.

    • Evenementen

      • Vernieuwing kermisreglement

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        • Gemeenteraadsbeslissing van 8 september 2009 met als titel kermisreglement - aanpassing
        situering

        Tijdens de zitting van 8 september 2009 werd door de gemeenteraad het kermisreglement goedgekeurd. Op 1 april 2024 werd de regelgeving op kermisactiviteiten vanuit Vlaanderen vernieuwd. Het vernieuwde kermisreglement wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

        motivering

        Volgende aanpassingen werden opgenomen in het vernieuwde kermisreglement:

        • Artikel 2: de data van de oude kermissen verwijderd.
        • Artikel 3: benaming verandert naar de houders van een ondernemingsnummer dat kermisactiviteiten toelaat via de persoon die de onderneming rechtsgeldig vertegenwoordigt.
        • Artikel 5: publicatie vacature en kandidatuurstelling standplaats wordt gewijzigd naar enkel via de website
        • Artikel 5: bij meerdere kandidaturen voor een standplaats kan er een loting mogelijk zijn.
        • Artikel 10: Uitleg over vraag tot afstand van het abonnement
        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Het kermisreglement in bijlage wordt goedgekeurd.

    • Raadsleden

      • Wrevel over de laad- en loszones Bornem centrum (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        situering

        Onlangs werden in het centrum van Bornem 3 laad- en loszones afgebakend.  De bedoeling is dat leveranciers enkel nog binnen deze zones kunnen laden en lossen en dit binnen bepaalde tijdspannes.  Binnen het kwartier tot twintig minuten dient men de camionette of vrachtwagen te lossen.

        Deze beslissing leidt ondertussen tot wrevel bij een aantal lokale handelaars.  Leveranciers krijgen heel wat boetes omdat ze niet binnen de vooropgestelde tijdspanne van 20 minuten kunnen landen/lossen, omdat ze vaak nogal wat afstand moeten afleggen tussen de vrachtwagen/camionette en de betreffende winkels. Bovendien zijn de zones niet altijd vrij vanwege geparkeerde wagens.

        Buiten de afgebakende zones laden of lossen kan niet omdat het aan één kant van de Boomstraat voortaan verboden is om ook stil te staan. Wie het riskeert om toch even buiten de zones te laden of te lossen gaat onverbiddelijk de bon op. Voor leveranciers die nogal wat afstand tot de handelszaken moet overbruggen is het vaak onbegonnen werk om opliggers of camionetten binnen een korte tijdspanne te lossen en is het tevens onmogelijk om grotere afstanden te overbruggen. Voor brouwers is het zeer moeilijk om vaten e.d. te lossen en dan op de kasseien van het Kardinaal Cardijnplein die te gaan leveren in de horecazaken. Op een andere locatie moet de vrachtwagen van de brouwer dan weer in het midden van de straat blijven staan met alle gevolgen van dien voor het verkeer.

        Dat er in dergelijke omstandigheden wrevel ontstaat is niet te verwonderen.

        1.  Werd de invoering van deze nieuwe toestand besproken met de lokale handelaars?
               Zo ja, wat was hun reactie?
        2.  Hebben de handelaars voorstellen gedaan om laden en lossen te vergemakkelijken

        3.  Is er ondertussen een eerste evaluatie van de laad- en loszones gemaakt?

              Zo ja, welke conclusies zijn daaruit voortgekomen?
              Zo neen, wanneer zal men deze evaluatie maken?


        4.  Is het gemeentebestuur zich ervan bewust dat de nieuwe toestand tot heel wat problemen leidt voor de handelaars?

        5.  Zal het gemeentebestuur aanpassingen doen om de nieuw gecreëerde problemen weg te nemen. Hoe wil men die wrevel wegnemen?

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Sluikstorten door een tekort aan openbare vuilnisbakken (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        situering

        Onze fractie wil een prangend probleem onder de aandacht brengen dat onze gemeente treft: sluikstorten als gevolg van een gebrek aan voldoende en regelmatig leeggemaakte vuilnisbakken. We stellen vast dat het aantal vuilnisbakken in onze gemeente ontoereikend is en bovendien in vele gevallen overvol zitten.  Dat leidt ertoe dat afval vaak op straat, in voortuinen of andere ongepaste plekken wordt gedumpt. Afval ontsiert het straatbeeld, maar leidt eveneens tot milieuhinder en een afname van de levenskwaliteit in onze gemeente.

         

        Inwoners en bezoekers die wel degelijk hun verantwoordelijkheid willen nemen door afval in de vuilbak te gooien, zien zich geconfronteerd met overvolle afvalbakken, waardoor hun goede intenties verloren gaan. Dit is een duidelijk signaal dat het huidige afvalbeleid ontoereikend is en dringend bijgestuurd moet worden.

         

        Om dit probleem effectief aan te pakken, stelt Vlaams Belang de volgende acties voor:

         

        1. Inventarisatie van het aantal vuilnisbakken: een grondige evaluatie van het huidige aantal vuilnisbakken in de gemeente en de locaties waar deze zich bevinden. Op basis van deze inventaris kan worden nagegaan waar de grootste tekorten zijn.

         

        2. Uitbreiding van het aantal vuilnisbakken: plaatsing van extra vuilnisbakken op strategische plaatsen, met name op plekken waar veel overlast wordt ervaren of waar de huidige bakken vaak overvol zijn.

         

        3. Regelmatiger leegmaken: verhogen van de frequentie van het leegmaken van bestaande vuilnisbakken, zeker op drukbezochte locaties zoals het centrum, parken en bij scholen.

         

        4. Sensibiliseringscampagnes: gerichte campagnes om bewoners en bezoekers bewust te maken van het sluikstortprobleem en hen te wijzen op hun verantwoordelijkheid in het gebruik van vuilbakken en het voorkomen van zwerfvuil.

         

        5. Handhaving: Strengere controles en sancties voor sluikstorten, gecombineerd met de inzet van gerichte handhavingsmaatregelen, kunnen helpen om het probleem te beperken.

         

        Graag had ik ook vernomen:

        1. hoeveel pv’s/ gasboetes zijn er het afgelopen jaar zijn uitgeschreven voor sluikstorten?
        2. Hoeveel euro heeft dit in het laadje gebracht?
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

De voorzitter sluit de zitting op 17/12/2024 om 21:35.

Namens gemeenteraad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad