Terug
Gepubliceerd op 04/09/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 26/08/2024 - 12:00

Aanpassingen arbeidsreglement gemeente

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Tom Van Ranst, zesde schepen
wettelijk kader
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • De arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978;
  • Het besluit van de gemeenteraad van 9 december 2008 houdende vaststelling van de nieuwe rechtspositieregeling van toepassing op het statutair en contractueel personeel, de algemeen en financieel directeur, tenzij anders bepaald, laatst gewijzigd met de besluiten van het college van burgemeester en schepenen van 8 april 2024;
  • Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 12 februari 2019 houdende o.a. de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer en de delegatie van de beslissingsbevoegdheid omtrent rechtspositieregeling, organogram, personeelskader en gemeentelijke reglementen omtrent personeelsaangelegenheden (o.a. AR) naar het college van burgemeester en schepenen/vast bureau;
situering

Volgende wijzigingen werden aangebracht in het arbeidsreglement:

  • Overdracht niet opgenomen wettelijke vakantiedagen wegens ziekte of overmacht. Deze dienen opgenomen binnen de 24 maanden na het einde van het vakantiejaar.
  • Afwezigheden van ziekte en verlof zullen in de sportdienst (primeplan) aan geplande tijd worden ingegeven, waardoor afwezigheden tijdens het weekend ook kunnen ingegeven worden.
  • Toevoeging bijlage policy mobiele telefonie
  • Aanpassing bijlage deontologische code
  • Correcte bewoording betreffende opbouw plusminuten en MAXteller ivm de tijdsregistratie voor de uitvoeringsdienst
  • Administratieve wijzigingen in het volledige arbeidsreglement (contactgegevens, functietitels, ...)
motivering

De motivering voor de wijzigingen aangebracht in het arbeidsreglement zijn:

  • Wijziging vakantiewetgeving vanaf 1 januari 2024: En als de medewerker op 31 december een saldo wettelijke vakantiedagen heeft dat hij wegens arbeidsongeschiktheid niet kon opnemen, betaalt de werkgever deze dagen uit en mag de medewerker die vakantiedagen binnen 24 maanden na het einde van het vakantiejaar onbetaald opnemen.
  • Aanpassing bijlage 3.2, 2. Algemene principes - Afwezigheden wegens verlof en ziekte zullen toegekend worden aan geplande tijd.

    Voor de afwezigheden krijgt het personeelslid de geplande tijd toegekend. Van zodra het personeelslid 1 maand ziek is, worden de afwezigheden wegens ziekte in standaardtijd toegekend.

    Afwezigheden wegens verlof zullen steeds ingeboekt worden aan geplande tijd.

  • De regels rond de mobiele telefonie werden opgenomen in een policy en worden toegevoegd aan het AR.
  • De deontologische code van onze organisatie was aan een update toe. Sinds de integratie van gemeente en OCMW werden beide versies nog niet hervormd tot één document. Bovendien werd het document niet aangepast aan de waarden van de organisatie, die met inspraak van alle teams bepaald werden in 2019. In het najaar van 2023 werd de deontologische code herwerkt. 
  • Rechtzetting qua bewoording betreffende opbouw plusminuten en MAXteller voor de uitvoeringsdienst


Het voorstel is dan ook om de volgende artikels te wijzigen/toe te voegen:

  • Aanpassing art 8 - opname jaarlijkse vakantiedagen en art 8bis - omzetten vakantiedagen
    + aanpassingen in bijlage 5 - Reglement betreffende de controle op afwezigheid wegens ziekte of ongeval (geen arbeidsongeval)

    Het personeelslid die tijdens zijn vakantie arbeidsongeschikt wordt, bezorgt zo snel mogelijk een geneeskundig getuigschrift aan de personeelsdienst, zelfs als de arbeidsongeschiktheid maar 1 dag duurt.
    Het arbeidsongeschiktheidsattest vermeldt de waarschijnlijke duur van de arbeidsongeschiktheid, en of de medewerker zich met het oog op de controle mag verplaatsen.
    Uiterlijk op het moment dat hij het geneeskundig attest overmaakt, deelt het personeelslid die gebruik wenst te maken van zijn recht op behoud van zijn vakantiedagen vanaf het einde van de periode van arbeidsongeschiktheid, deze vraag aan de werkgever mee.

  • Toevoeging bijlage 21 - policy mobiele telefonie

  • Aanpassing bijlage 9 - deontologische code

  • Aanpassing bijlage 3.1 - tijdsregistratie en toegangscontrole uitvoeringsdienst, 4. Saldo en recuperatieverlof

    Doordat de personeelsleden 8u per dag presteren, krijgen zij dagelijks 24 plusminuten toegekend. Deeltijdse personeelsleden krijgen deze plusminuten à rato toegekend.

    Een personeelslid met voltijdse prestaties kan 4-maandelijks maximaal 38u00 opnemen als recuperatie-uren (deeltijdsen pro-rato hun tewerkstellingsbreuk). Deze uren worden opgenomen in de MAX teller in de tijdsregistratie.

besluit

Enig artikel

De aanpassingen in het arbeidsreglement worden goedgekeurd.