De voorzitter opent de zitting op 14/05/2024 om 20:01.
Op 16 april 2024 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 16 april 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 16 april 2024 goed.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Iverlek die plaatsheeft op 26 juni 2024.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
De Raad van Bestuur van Iverlek keurde in zitting van 18 maart 2024 het verslag van de Algemene Vergadering goed met daarin het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur Transco Engergy CV. Daar werd ook de beslissing om de oprichting, de inbreng in geld (2.000 euro), de goedkeuring van de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenknomst en de gevraagde volmachtverlening, ter bekrachtiging voor te leggen aan de Algemene Vergadering van 26 juni 2024.
Volgens artikel 472 van het decreet over het Lokaal Bestuur, wordt de beslissing tot deelneming van een dienstverlenende of opdrachthoudende vereniging in een andere rechtspersoon te worden genomen door de Algemene Vergadering op grond van een verslag dat de Raad van Bestuur heeft opgemaakt.
Op 26 juni 2024 vindt een algemene vergadering van opdrachthoudende vereniging Iverlek plaats.
De agenda vermeldt volgende punten:
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek d.d. 26 juni 2024 goed:
Artikel 2
De gemeenteraad keurt het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur Transco Energy CV door Iverlek goed.
De Algemene Vergadering van Iverlek wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Artikel 3
De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Iverlek op 26 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormelde artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Artikel 4
Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Iverlek, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
De gemeente is deelnemer aan de opdrachthoudende vereniging Pidpa.
Op vrijdag 28 juni 2024 om 11.30 uur organiseert Pidpa een algemene vergadering.
De agenda van deze algemene vergadering is als volgt :
Aan de gemeenteraad wordt voorgesteld om deze agendapunten goed te keuren.
De voorgelegde documenten omvatten de verslaggeving omtrent de werking van Pidpa over het voorbije jaar 2023. Daarnaast worden nog volgende punten behandeld: toetredingen en/of uitbreidingen van de opdracht van Pidpa bij verschillende gemeenten en benoemingen.
Geen.
Artikel 1
Het verslag van de raad van bestuur over het jaar 2023, de jaarrekening over het boekjaar 2023 en het verslag van de commissaris worden goedgekeurd.
Artikel 2
Het verlenen van decharge aan de bestuurders en de commissaris over het boekjaar 2023, wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Goedkeuring wordt verleend aan de toetredingen/uitbreidingen van opdracht.
Artikel 4
Goedkeuring wordt verleend aan de benoemingen.
Artikel 5
Aan de vertegenwoordiger wordt de opdracht gegeven om op de algemene vergadering van 28 juni 2024, overeenkomstig deze beslissing te stemmen evenals op elke andere algemene vergadering die wordt samengeroepen ter behandeling van de agendapunten van deze algemene vergadering.
Activiteitenverslag voor het jaar 2023 van de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM), zoals vastgesteld door de raad van bestuur van IVAREM in zitting van 19-04-2024
Op 20 juni 2024 vindt een algemene vergadering van Ivarem plaats.
De agenda vermeldt volgende punten:
Ingevolge artikel 432 van het Decreet van 22 december 2017 houdende het Lokaal Bestuur moet het mandaat van de afgevaardigde voor elke algemene vergadering door de vennoten worden herhaald.
Er zijn geen redenen om de punten op de agenda niet goed te keuren.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van 20 juni 2024 en verleent aan zijn afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IVAREM.
Op 7 juni 2024 vindt een algemene vergadering van Igemo plaats.
De agenda vermeldt volgende punten:
Ingevolge artikel 432 van het Decreet van 22 december 2017 houdende het Lokaal Bestuur moet het mandaat van de afgevaardigde voor elke algemene vergadering door de vennoten worden herhaald en moet de agenda van de algemene vergadering worden voorgelegd aan de raad.
Er zijn geen redenen om de punten op de agenda niet goed te keuren.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de agenda van de algemene vergadering van 7 juni 20204 en verleent aan zijn afgevaardigde(n) het mandaat in te stemmen met het voorstel van de raad van bestuur van de intergemeentelijke vereniging IGEMO.
Artikel 2
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de intergemeentelijke vereniging IGEMO.
De gemeente wordt opgeroepen om deel te nemen aan de algemene vergadering van Creat Services die plaatsheeft op 18 juni 2024.
Volgens artikel 432, alinea 3 van het Decreet over het Lokaal Bestuur, wordt bepaald dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke Algemene Vergadering.
Op 18 juni 2024 vindt een algemene vergadering van CREAT Services plaats.
De agenda vermeldt volgende punten:
Varia
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de agenda van de Algemene Vergadering van CREAT Services d.d. 18 juni 2024 goed:
Varia
De burgemeester nam sinds de laatste gemeenteraad op 16 april 1 burgemeesterbesluit in het kader van haar bevoegdheid rond bestuurlijke handhaving:
Besluit van 25 april 2024 inzake de vernietiging van bestuurlijk in beslag genomen recipiënten met lachgas
De wetgeving bepaalt dat de gemeenteraad geïnformeerd moet worden betreffende genomen burgemeestersbesluiten.
Het besluit wordt nu ter kennis voorgelegd.
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van onderstaand burgemeesterbesluit:
Het bewaken van de minimale woningkwaliteit en het bevorderen van de woningkwaliteit is één van de speerpunten van het Vlaamse en lokale woonbeleid om het recht op wonen te realiseren. Hiervoor zijn verschillende instrumenten ter beschikking.
Vanaf 1 juni 2024 treedt er nieuwe wetgeving in werking.
De gemeente mag geen vergoeding meer aanrekenen voor het eerste conformiteitsattest in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring.
De retributies zelf wijzigingen niet en blijven gebaseerd op 3 verschillende categorieën. De categorieën zijn opgedeeld als volgt:
Een conformiteitsattest is een officiële verklaring dat de woongelegenheid voldoet aan de wettelijke minimumkwaliteitsnormen, bepaald in de Vlaamse Wooncode en het besluit van de Vlaamse Regering van 24 mei 2018 inzake woningkwaliteitsbewaking, afgeleverd door de burgemeester.
Indien een conformiteitsattest wordt afgeleverd op verzoek van de aanvrager kan de gemeente een vergoeding vragen voor de behandeling van de aanvraag die het karakter van een retributie heeft.
De basis gezondheidsindex in de indexatieformule wordt aangepast van basisjaar 2019 naar 2023.
Door het Decreet van 21 april 2023 tot wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen wijzigt vanaf 1 juni 2024 het kader voor de gemeente voor het vragen van een vergoeding (retributie) voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek. De vergoeding wordt gevraagd per onderzochte woning en dus per opgemaakt technisch verslag. Voor een kamerwoning is dit een vergoeding per kamer. De gemeente mag geen vergoeding aanrekenen voor het eerste conformiteitsonderzoek in het kader van een waarschuwingsprocedure of een procedure tot ongeschikt- en onbewoonbaarverklaring. Dit zorgt ervoor dat er;
- voor bewoners geen financiële drempels worden ingebouwd om woningkwaliteitsproblemen te signaleren;
- aan de houders van het zakelijk recht geen onredelijke vergoedingen worden gevraagd.
De houder van het zakelijk recht zal dus enkel een vergoeding moeten betalen bij hercontroles en bij zijn aanvraag tot afgifte van een conformiteitsattest.
De gemeente kan, binnen de grenzen bepaald door het nieuwe artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 en op basis van objectieve gronden, de gevallen bepalen waarin ze een retributie vraagt voor de uitvoering van conformiteitsonderzoeken en in welke gevallen niet. De gemeente wil geen retributie aanrekenen voor het uitvoeren van een conformiteitsonderzoek indien:
- De woongelegenheid kwaliteitsvol bewoond kan worden;
- De woongelegenheid bijdraagt aan het creëren van het betaalbaarder maken van de private huurmarkt.
Van zodra een woning een gebrek van categorie II of III heeft kan er geen conformiteitsattest worden afgeleverd. Ook bij 7 gebreken van categorie I (kleine of lichte gebreken) zal er geen conformiteitsattest kunnen afgeleverd worden en kan er ook niet gesproken worden van kwaliteitsvol wonen. Dus bij 6 of minder gebreken van categorie I kan er een conformiteitsattest worden afgeleverd. De gemeente is van oordeel dat in geval van een woning die 4 of meer van deze lichte gebreken vertoont, je niet kan spreken over kwaliteitsvol wonen. Om de eigenaars van deze woningen te stimuleren om zoveel mogelijk van de lichte gebreken weg te werken, is een conformiteitsonderzoek en -attest betreffende een woning met minder dan 4 gebreken van categorie I gratis.
Het betaalbaarder maken van de private huurmarkt kan door het stimuleren van verhuur via woonmaatschappijen. Voor de woonmaatschappij is het belangrijk om voldoende woningen op de private huurmarkt betaalbaar te kunnen inhuren om op die manier ook voldoende betaalbare woningen te kunnen verhuren. Vooraleer de woonmaatschappij een huurovereenkomst afsluit met de verhuurder, wordt een conformiteitsattest aangevraagd. De gemeente wil verhuurders stimuleren om hun woning te verhuren via een woonmaatschappij en zo een bijdrage te leveren aan het betaalbaar maken van de private huurmarkt. Een conformiteitsonderzoek dat de woonmaatschappij aanvraagt, zal om deze reden geen aanleiding geven tot het opleggen van een retributie.
Voor de andere gevallen zal een conformiteitsonderzoek en -attest betalend zijn. Hierbij wordt rekening gehouden met de maximumbedragen vermeld in artikel 6 van het Besluit van de Vlaamse Regering van 8 december 2023 tot wijziging van diverse besluiten betreffende het woonbeleid, dat bepaalt:
De vergoeding, vermeld in artikel 3.3/1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, bedraagt maximaal 200 euro per onderzochte woning en is in ieder geval beperkt tot de werkelijke kosten. Dat bedrag wordt jaarlijks op 1 januari aangepast en voor de eerste maal op 1 januari 2025 volgens de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex / gezondheidsindex van november 2023 (basisjaar 2013).
De gemeente kiest ervoor om de bedragen te beperken tot € 90,00:
- Voor alle zelfstandige woningen die niet van het nultarief genieten;
- Voor alle kamerwoningen die niet van het nultarief genieten, vermeerderd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775,00 per gebouw.
De financiële gevolgen zijn voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Artikel 1:
Het retributiereglement met als titel 'Aanpassing gemeentelijke regelgeving woonkwaliteit: retributiereglement aanvraag conformiteitsattest', goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 januari 2021, wordt opgeheven zodra het nieuwe retributiereglement van toepassing wordt.
Artikel 2:
Het retributiereglement met als titel 'Aanpassing gemeentelijke regelgeving woonkwaliteit: retributiereglement aanvraag conformiteitsattest' wordt vast gesteld als volgt:
Art. 1.
Vanaf 1 juni 2024 wordt een retributie gevraagd voor de uitvoering van een conformiteitsonderzoek, op verzoek, dat verloopt volgens de procedure vermeld in artikel 3.3/1 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Er wordt een retributie gevraagd voor conformiteitsonderzoeken in volgende gevallen:
- In het kader van de procedure van het verzoek tot afgifte van een conformiteitsattest, vermeld in artikel 3.7, §1, eerste lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
- In kader van een melding van herstel van eerder vastgestelde gebreken in de loop van een procedure om een woning ongeschikt of onbewoonbaar te verklaren, met toepassing van artikel 3.12 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021;
- In kader van een melding van herstel in de waarschuwingsprocedure als vermeld in artikel 3.10, derde lid van de Vlaamse Codex Wonen van 2021.
Art. 2.
De retributie is verschuldigd door de aanvrager van het conformiteitsonderzoek.
Art. 3.
De retributie wordt aangerekend na de uitvoering van het conformiteitsonderzoek. De retributie moet betaald worden binnen de 30 dagen na ontvangst van het stuk door middel van storting op het rekeningnummer vermeld in het schrijven van het lokaal bestuur.
Art. 4.
Het bedrag van de retributie voor het uitvoeren een conformiteitsonderzoek wordt vastgesteld als volgt:
- Gratis (€ 0,00)
- Indien de zelfstandige woning of kamerwoning minder dan 4 gebreken heeft van categorie I;
- Indien een woonmaatschappij als bedoeld in Boek 4, Deel 1, Titel 3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021 een conformiteitsonderzoek aanvraagt.
- Betalend (€ 90,00)
- Voor alle andere zelfstandige woningen;
- Voor alle andere kamerwoningen, vermeerderd met € 15,00 per kamer, met een maximum van € 1.775,00 per gebouw.
De bedragen in euro, vermeld in dit artikel, worden jaarlijks op 1 januari aangepast en voor de eerste maal op 1 januari 2025 volgens de volgende formule: nieuw bedrag = basisbedrag x aangepaste gezondheidsindex / gezondheidsindex van november 2023 (basisjaar 2013).
Art. 5.
Bij gebrek aan betaling van de retributie kan het bedrag ingevorderd worden overeenkomstig artikel 177 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 3:
Dit besluit en retributiereglement treden in werking op 1 juni 2024 en gelden tot 31 december 2025.
Artikel 4:
Van dit besluit en retributiereglement wordt kennisgegeven aan de toezichthoudende overheid overeenkomstig artikel 330 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Artikel 5:
Dit besluit en retributiereglement worden bekendgemaakt overeenkomstig de artikelen 285 en 286 van het Decreet Lokaal Bestuur en treedt in werking overeenkomstig de artikelen 287 en 288 van het Decreet Lokaal Bestuur.
De omgevingsvergunningsaanvraag werd ingediend door de Gemeente Bornem, Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem en bevat een nieuwe gemeenteweg (publieke erfdienstbaarheid) waarover de gemeenteraad moet beslissen, op een perceel gelegen ter hoogte van de Nieuwlandweg volgens plan "238808_Nieuwe Buurtweg Oude Schelde.pdf"
De vergunningsaanvraag met referentie OMV_2023156860 - OMG20240001 werd bij beveiligde zending ontvangen op 09/01/2024.
Gelet dat de aanvraag een nieuwe gemeenteweg (openbare erfdienstbaarheid) voorziet die rechtstreeks aansluit op de veerverbinding tussen Bornem en Weert.
Gezien het traject van de bestaande gemeenteweg (voetweg 115) niet optimaal aansluit bij het overzetpunt van het veer, wordt in de aanvraag bijkomend een nieuwe gemeenteweg (met publieke erfdienstbaarheid) voorzien.
Gelet op de overeenkomst met de eigenaar.
Gelet op de ontvangen (voorwaardelijk) gunstig adviezen van het Agentschap Natuur en Bos, Hulpverleningszone Rivierenland, Agentschap Landbouw en Visserij, Polder Scheldeschorren Noord, Fluvius en interne adviezen.
De bestaande gemeentewegen (buurtweg 74 en voetweg 115) blijven ongewijzigd.
Adviezen:
Het advies van het Agentschap voor Natuur en Bos is voorwaardelijk gunstig 28/02/2024.
Het advies van Fluvius is het volgende: geen advies.
Het advies van de Hulpverleningszone Rivierenland is voorwaardelijk gunstig 23/02/2024.
Het advies van Departement Landbouw en Visserij is gunstig 09/04/2024.
Het advies van De Vlaamse Waterweg werd nog niet ontvangen en wordt beschouwd als stilzwijgend gunstig.
Het advies van de Polder Scheldeschorren Noord is voorwaardelijk gunstig 21/04/2024.
De interne adviezen van groen, mobiliteit, openbaar domein, patrimonium zijn gunstig 16/04/2024.
Gelet dat het advies volgende opmerking heeft:
Bereikbaarheid en opstelmogelijkheden brandweer
De brandweer past onderstaande bepalingen toe voor de toegangswegen tot de gebouwen. Het is aangeraden om de minimale bepalingen zo veel als mogelijk te handhaven bij openbare wegeniswerken:
OPMERKING
De voertuigen van de brandweer moeten ten minste tot op 60 m van elke aanlegsteiger kunnen rijden langs toegangswegen die aan bovenstaande regelgeving voldoen.
Gelet dat de aanlegsteiger een stalen constructie betreft met houten beplanking en niet onder noemer valt van 'toegangswegen tot gebouwen'.
Gelet dat de gemeenteweg (buurtweg 54 - zogenaamde Windgatdreef) bereikbaar voor is voor de Brandweer.
Gelet dat de afstand van de 'Windgatdreef' tot de aanlegsteiger aan de rechteroever ongeveer 220 m.
Gelet dat de nieuwe weg eigendom blijft van de NV Domein van Bornem en gelet op de gemaakte overeenkomst met de gemeente.
Gelet dat dat de weg tussen aanlegsteiger en 'Windgatdreef' volgens andere adviezen enkel mag gebruikt worden voor fietsers en voetgangers.
Gelet dat de nieuwe weg gelegen is in agrarisch gebied met ecologische en landschappelijke waarde.
Gelet dat achterliggende weg van de visserschuilhuisjes zoals deze in het verleden als gebruikt werd bij calamiteiten bij vissersschuilhuisjes kan gebruikt worden als aanvalsweg.
Tijdens het gehouden openbaar onderzoek van 29/02/2024 tem 29/03/2024 werden 22 bezwaren binnengebracht.
De bezwaren betrekking hebbende op het voorliggende dossier (met betrekking tot de nieuwe gemeenteweg) zijn de volgende:
De gemeenteraad heeft op grond van artikel 8 van het Gemeentewegendecreet slechts de volheid van bevoegdheid inzake de aanleg, wijziging, verplaatsing en het opheffen van een gemeenteweg.
* Bezwaar/opmerking
De komst van het veer zal de veiligheid niet ten goede komen op gebied van meer auto’s in Weert. De druk op het centrum van Weert zal toenemen ingevolge het stijgend aantal bezoekers.
Bezwaarindieners bekommeren zich omtrent de nefaste gevolgen voor de veiligheid van fietsers en voetgangers en tevens de nefaste gevolgen voor de reeds bestaande parkeerproblematiek in centrum van Weert. Het is tevens volgens bezwaarindieners onduidelijk hoe de gemeente Bornem bezoekers zal aanzetten gebruik te maken van de randparkings.
In het kader van de beoordeling van de zaak der wegen moet door de gemeenteraad van de gemeente Bornem worden voorzien in een alternatieve locatie om de veiligheid van alle weggebruikers te kunnen garanderen.
Betrekking op bezwaarschriften
4, 5, 17, 19, 20 en 22
Behandeling bezwaar
De realisatie van het veer over de Oude Schelde zorgt voor een verbeterde toestand voor trage weggebruikers, meer bepaald voetgangers en fietsers, die via het veer een kortere en bovendien meer comfortabele en aangename verbinding krijgen tussen de linker- en rechteroever van de Oude Schelde.
Bromfietsen en personenwagens krijgen geen toegang tot het veer, en ook gemotoriseerd verkeer is niet mogelijk. Verkeersborden aan de toegangen van de aanlandingsplaatsen maken duidelijk dat er enkel toegang verleend wordt aan zachte weggebruikers. In die zin wordt er door het project geen gemotoriseerde mobiliteit gegenereerd.
Zowel langs de Binnendijkstraat, als aan de oostelijke aanlandingsplaats zullen fietsbeugels worden geplaatst, zodat gebruikers van het veer de mogelijkheid hebben hun fietsen achter te laten.
Het bezwaar is ongegrond.
* Bezwaar/opmerking
Bezwaarindiener betreurt ten zeerste dat door de komst van een nieuwe buurtweg alwaar schaarse landbouwgrond moet sneuvelen.
Bezwaarindiener stelt zich de vraag waarom de bestaande verharding van de toegangsweg van het vorige veer 100m dichter naar het kasteel toe niet kan worden (her)gebruikt.
Betrekking op bezwaarschriften
7 en 16
Behandeling bezwaar
De nieuwe gemeenteweg zal worden gerealiseerd op domein van de gemeente Bornem, namelijk over de percelen kadastraal gekend als 2de afdeling, sectie H, nummers 7C, 3A en 8B. Het genoemde perceel 3A is daarvoor uitermate geschikt omdat het zich situeert aan de overzijde van het gemeentelijk perceel 11H.
Ten noorden van het projectgebied situeert zich een bestaande buurtweg die door het BPA 47 Oude Schelde Bornem aangeduid wordt met gebiedscategorie ‘openbaar domein’. Gezien het traject van deze buurtweg niet optimaal aansluit bij het overzetpunt van het veer, wordt een nieuwe trage verbinding voorzien.
Het bezwaar is ongegrond.
*Bezwaar/opmerking
De realisatie van het veer zou volgens bezwaarindieners een waardevermindering van de vissershuisjes tot gevolg hebben, hetgeen een compensatie zou verantwoorden.
Bezwaarindiener uit een bezorgdheid omtrent de verkoopbaarheid van diens vissershuisje.
De realisatie van het veer zou volgens bezwaarindieners een waardevermindering van de eigendommen van de omwonenden tot gevolg hebben.
Bezwaarindieners vragen de gemeente Bornem om een onafhankelijk expert te gelasten een deskundig verslag op te stellen op kosten van de gemeente, dat mogelijks later kan dienen als basis voor een latere schadevergoeding m.b.t. de waardevermindering.
Betrekking op bezwaarschriften
8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 18, 19, 20 en 22
Behandeling bezwaar
De nieuwe buurtweg wordt in zijn geheel gerealiseerd op eigendom van de gemeente Bornem zodat geen verwervingen noodzakelijk zijn.
Dit bezwaar heeft geen betrekking op de vaststelling van de rooilijn.
Het bezwaar behoeft om die reden geen beantwoording en behandeling door de gemeenteraad.
*Bezwaar/opmerking
Verharding van de paden gaat in tegen de strengere regelgeving en vergunningsvereisten met betrekking tot het behoud van natuurlijke oppervlakten.
Betrekking op bezwaarschriften
15
Behandeling bezwaar
De percelen bevinden zich binnen de contouren van het BPA 47 Oude Schelde Bornem. De oostelijke oever van de Oude Schelde is aangeduid als gebied voor vissport. Aan het gebied voor vissport grenst ‘agrarisch gebied met landschappelijke en ecologische waarde – ‘zone non aedificandi’. Het voorschrift stelt dat het aanleggen en/of verharden, van wegen en paden in waterdoorlatende materialen kan.
Het vlonderpad wordt gerealiseerd als lichte constructie in natuurlijke materialen dat zich als het ware “boven” de bestaande vegetatie van de pastorijtuin en de oeverzones zal afwikkelen in de richting van het veer. De aanleg van het vlonderpad gebeurt in hout, in de houten planken worden groeven voorzien die zullen worden ingestrooid met granulaten als stroeve laag en om uitglijden te voorkomen.
De nieuwe buurtwegel, parallel aan de dubbele populierenrij vanaf oostelijke aanmeerplaats naar de Luipegemsedijk, wordt gematerialiseerd als informeel half verhard pad zonder funderingen en opsluitband, zodat op die manier de buurwegel optimaal wordt ingepast binnen de bestaande ruimtelijke structuren binnen het gebied.
Door de keuze voor natuurlijke materialen en semi-verharding wordt bij de aanleg van het vlonderpad en de nieuwe wegel maximaal ingezet op het behoud van de natuurlijke oppervlakten aldaar.
Het bezwaar is ongegrond.
Er is geen waardevermindering of waardevermeerdering van toepassing.
Artikel 1
De nieuw aan te leggen gemeenteweg (met vestiging van een openbare erfdienstbaarheid) met rooilijnplan zoals voorzien in de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023156860 - OMG20240001 ingediend door Gemeente Bornem voor de grond gelegen ter hoogte van de Nieuwlandweg volgens plan "238808_Nieuwe Buurtweg Oude Schelde.pdf" wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Het voorwaardelijk gunstig advies van het Agentschap voor Natuur en Bos van 28/02/2024 is strikt na te leven.
In zitting van 9/01/2024 heeft de gemeenteraad de aansluiting bij het VHP (Vlaams Handhavingsplatform) goedgekeurd. Het VHP is geconnecteerd met de MAGDA documentendienst. MAGDA (MAximale GegevensDeling tussen Administraties) biedt een elektronisch dienstenpakket aan voor de digitalisering van diensten van Vlaamse overheden.
Deze bouwblok van de Vlaamse Overheid laat toe aan iedere aansluiter om kennisgevingen te doen naar al zijn belanghebbenden. Aansluiting op de MAGDA Documentendienst maakt het mogelijk om berichten te verzenden via eBox, papier of aangetekend schrijven.
Het Vlaams Handhavingsplatform heeft tot doel om alle informatie rond handhaving op een gecentraliseerde, uniforme, real-time en beveiligde manier ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties. Dit laat hen toe om rekening te houden met eerder opgestarte procedures en opgelegde sancties, en om efficiënter te handhaven. In het kader van die verhoogde efficiëntie zal het handhavingsplatform ook geïntegreerd worden met de MAGDA documentendienst, zodat alle partijen de communicatie rond bestuurlijke handhaving efficiënt ontvangen.
De aansluiting bij MAGDA documentendienst is verplicht in het kader van het Vlaams Handhavingsplatform. (VHP)
Er is geen aansluitkost verbonden aan de onboarding.
Om papieren verzendingen te kunnen doen, dient er een bestelbon te worden opgemaakt.
Artikel 1
De toetredingsovereenkomst met bijlage 1 en 2 en 3, voor de verwerking van de persoonsgegevens in het kader van de MAGDA documentendienst wordt goedgekeurd.
De Vlaamse overheid wenst de lokale besturen te ondersteunen in de handhaving op zwerfvuil. Hiervoor werden 30 handhavers bij de OVAM tewerkgesteld die zich uitsluitend bezig houden met het controleren op zwerfvuil. De handhavers hebben de opleiding tot GAS-vaststeller afgerond.
De lokale besturen kunnen gratis een beroep doen op het team handhavers zwerfvuil ter ondersteuning van een handhavingsactie inzake zwerfvuil op grondgebied Bornem. De handhavers zullen aangestuurd worden vanuit het team terreincontrole bij de afdeling algemene diensten van de OVAM.
De handhavers treden enkel sanctionerend op. Via patrouilles op het terrein, ook 's avonds en in het weekend, zal getracht worden overtreders op heterdaad te betrappen terwijl ze zwerfvuil achterlaten (sigarettenpeuken, kauwgom, etensresten, blikjes, flesjes, snoepverpakkingen, hondenpoepzakjes, kleine zakjes met afval,...) Ze controleren ook of hondenbaasjes het verplichte hondenpoepzakje bij zich hebben tijdens de dagdagelijkse wandeling.
Bij vaststelling van een overtreding wordt er niet gewerkt met waarschuwingen maar wordt onmiddellijk een bestuurlijk verslag opgemaakt.
In overleg met het lokale bestuur kan er een plan op maat afgesproken worden. Dit in overleg en in samenwerking met de verschillende betrokken diensten en politie.
De handhavers zwerfvuil worden niet ingezet voor controles op sluikstorten of andere afvalovertredingen (bijvoorbeeld het foutief aanbieden van afval bij huis-aan-huisophaling).
Het handhavingsproject loopt tot juni 2024 en wegens het grote succes en veel positieve feedback wordt het project handhaving zwerfvuil verlengd tot eind 2024.
In de gemeente is er een aanhoudende problematiek aangaande zwerfvuil en sluikstort. Daarnaast kost het opruimen van zwerfvuil en sluikstorten de lokale besturen handenvol geld.
De GAS-vaststellers voldoen aan de minimumvoorwaarden vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 en kunnen door de gemeenteraad worden aangesteld om inbreuken vast te stellen die aanleiding kunnen geven tot het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie.
Vanaf heden mag er in het aanstellingsbesluit integraal verwezen worden naar de OVAM en hoeven de personeelsleden zelf niet langer op naam benoemd te worden.
Geen.
Artikel 1
Het besluit van 14 november 2023 betreffende aanstelling van GAS-vaststellers voor zwervuil OVAM wordt opgeheven en vervangen door onderstaande beslissing.
Artikel 2
De OVAM wordt aangesteld als gewestelijk vaststeller, waarbij de personeelsleden aangeduid door de leidende ambtenaar van deze entiteit een vaststellingsbevoegdheid krijgen voor de gemeentelijke administratieve sancties van gemeente Bornem voor de vaststelling van overtredingen op volgende artikels uit de Algemene bestuurlijke politieverordening Bornem:
Titel 2 - De openbare netheid en gezondheid:
Hoofdstuk 1. Netheid van de openbare ruimte:
- Afdeling 1. Algemeen verbod op het bevuilen van de openbare ruimte - artikel 7.
- Afdeling 3. Hondenpoep - artikel 11.
- Afdeling 7. Diverse bepalingen - Onderafdeling 1. Netheid rond verkoopsinrichtingen - artikel 25.
- Afdeling 7. Diverse bepalingen. Onderafdeling 7.1: algemene bepalingen. Verwijdering van afvalstoffen. artikel 35/9.
Titel 5 - Diverse bepalingen:
Hoofdstuk 3. Markten - artikel 194quater.
De gunningsprocedure voorafgaand aan het sluiten van de concessieovereenkomst is als volgt verlopen:
De opdracht heeft tot voorwerp een concessie voor diensten (art. 2, 7°, b Concessiewet) voor de exploitatie van een regionaal deelsysteem met (gewone en elektrische) fietsen.
Aan de concessiehouder wordt de conceptie, het oprichten en de exploitatie opgedragen van een deelfietsensysteem met elektrische en gewone fietsen in de Vervoerregio Mechelen. Dit deelfietsensysteem bestaat uit enerzijds het “basisnetwerk” en anderzijds het “uitgebreid netwerk”:
De “uitrol” van het basisnetwerk dient ten laatste op 1 juli 2024 volledig voltooid te zijn.
De concessieovereenkomst wordt gesloten voor een duurtijd van 48 maanden (verlengbaar met maximaal dezelfde duur).
Duurtijd is officieel geldig van februari 2024 (plaatsing van de handtekeningen) tot februari 2028. Tweede helft 2027 zal bekeken worden of er een eventuele verlenging van opnieuw 4 jaar komt, waarbij uiteraard nieuwe onderhandelingen aan te pas zullen komen.
De aan de concessionaris verschuldigde jaarlijkse vaste vergoeding voor de exploitatie van het regionale basisnetwerk, bedraagt 288.000,00 euro (btw excl.), dit voor een netwerk bestaande uit 150 mechanische en 150 elektrische fietsen. Voor de exploitatie van het basisnetwerk is binnen de Vervoerregio Mechelen in het kader van Vervoer op Maat (VOM) een jaarlijkse Vlaamse subsidie van 375.000 euro beschikbaar.
Lokale besturen kunnen voor een gemeentelijk uitgebreid netwerk bijkomende fietsen bestellen binnen het raamwerk van voorliggende concessieovereenkomst. De kostprijs van dergelijk uitgebreid netwerk wordt gedragen door de gemeente op wiens grondgebied het betrokken netwerk wordt gerealiseerd. De kostprijs van een uitgebreid netwerk bedraagt voor het betrokken lokale bestuur 1.200,00 euro (btw excl.) per jaar per fiets voor elektrische fietsen en 720,00 euro (btw excl.) per jaar per fiets voor gewone fietsen.
De te hanteren gebruiksvergoedingen verschuldigd door de gebruikers van de deelfietsen zijn opgenomen in bijlage 3 bij de concessieovereenkomst. Deze vergoedingen zijn identiek in het regionale basisnetwerk en in eventuele gemeentelijke uitgebreide netwerken.
De contractuele voorwaarden zijn in grote mate terug te voeren tot het bestek (GUBES2300009), en de aanvullingen en/of aanpassingen tijdens de gevoerde onderhandelingen. Om de kwaliteit van het deelfietsensysteem te waarborgen, zijn onder de artikelen 7.2 en 7.3 van de concessieovereenkomst SLA’s met boeteclausules opgenomen.
Omdat de vervoerregio Donkey fietsen zal introduceren wordt door de dienst mobiliteit een voorstel uitgewerkt voor de toekomst van de groene Mobitfietsen.
De concessievergoeding voor het basisnetwerk wordt gefinancierd door het Vlaams Gewest. IGEMO ontvangt daartoe jaarlijks een subsidie van VOM-middelen ten bedrage van 375.000,00 euro. Dit subsidiebedrag is niet geïndexeerd. Er is geen bijdrage van het lokaal bestuur voor deze deelfietsen binnen het regionale basisnetwerk.
De kosten van eventuele lokale uitgebreide netwerken vallen ten laste van het betrokken lokaal bestuur en bedragen 1.200,00 euro/jaar voor een elektrische fiets en 720,00 euro/jaar voor een mechanische fiets (telkens excl. btw).
Donkey Republic is een Deense onderneming. Daarom worden de facturen zonder btw doorgestuurd volgens het principe van intracommunautaire levering.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de concessieovereenkomst voor het deelfietsensysteem van de Vervoerregio Mechelen. Binnen het basisnetwerk worden voor het regionaal hoppinpunt aan het station 6 gewone en 8 elektrische deelfietsen voorzien.
De gemeente wenst personen met een handicap vrij te stellen van retributie voor betalend parkeren.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd voor het vaststellen van retributies.
De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
Voor de straten waar het betalend parkeren werd doorgevoerd is het huidige reglement een sturend element inzake de beperking van de parkeerduur. De gemeente heeft geïnvesteerd in parkeerplaatsen waar gratis en langer kan geparkeerd worden, het is onder meer de bedoeling om via dit reglement de parkeerders te sturen naar deze parkeerplaatsen wanneer ze langer wensen te parkeren.
Omdat het streven van de gemeente is om in bepaalde straten kort te parkeren, is het eerste half uur gratis en is het streefdoel om op deze plaatsen maximaal 2 uur te parkeren. Wanneer parkeerders toch langer wensen te parkeren dan deze maximale duur, is er een hoger tarief om dit te ontmoedigen.
Het belang van zorgverleners aan huis neemt toe. Daarom werd de mogelijkheid gecreëerd om een zorgverlenerskaart aan te vragen, zodat zorgverleners niet bij elke patiënt een parkeerticket moeten halen. De zorgverlenerskaart kan gratis aangevraagd worden tot 31 december 2025. Deze kaart in combinatie met de parkeerkaart geeft aan de zorgverlener de mogelijkheid om gedurende 2 uur een betalende parkeerplaats gratis in te nemen.
Om ook de verzorgenden die geen RIZIV-nummer hebben gebruik te laten maken van de zorgverlenerskaart werd de doelgroep uitgebreid met “zorgverleners met een erkenning door de Vlaamse gemeenschap als zorgverstrekkende". Op die manier is de zorgverlenerskaart ook toegankelijke voor verzorgenden, thuiszorgverstrekkers en chauffeurs van de mindermobielencentrale (naast de groep zorgverleners met RIZIV-nummer, zijnde voor huisartsen, kinesisten, erkende thuisverpleegkundigen).
De gemeente wil parkeren voor mensen met een mindervalidenkaart zo eenvoudig mogelijk houden, daarom worden zij vrijgesteld van betalend parkeren.
De geraamde inkomsten worden opgenomen in het meerjarenplan en de volgende aanpassingen van het meerjarenplan.
Artikel 1 Intrekking oude - Looptijd nieuwe reglement
Het retributiereglement van 14 november 2023 wordt vervangen door dit retributiereglement zodra dit reglement van kracht wordt. Dit reglement wordt van kracht de dag na datum publicatie op de gemeentelijke website en voor een termijn die eindigt op 31 december 2025. Er wordt een gemeentelijke retributie gevestigd voor het parkeren van motorvoertuigen op de openbare weg of op de plaatsen gelijkgesteld aan de openbare weg.
Dit reglement beoogt het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar dat parkeren toegelaten is én waar het regelmatig gebruik van de parkeerautomaten verplicht is. De retributie geldt per parkeerplaats en voor de duur aangeduid op de parkeerautomaat.
Artikel 2 Tarieven
De retributie wordt als volgt vastgesteld:
Voor het parkeren van alle gebruikers van een motorvoertuig:
Tarief 3: Zorgverlenerskaart
Er kan een zorgverlenerskaart worden aangevraagd bij de gemeente door artsen en verpleegkundigen die officieel werden erkend door het RIZIV. De gemeente zal deze vraag doorgeven aan de concessionaris die een zorgverlenerskaart op naam zal afleveren.
Tarief 2:
Er kan slechts 1 maal per dag een gratis parkeerbeurt van 30 minuten worden genomen in de betalende zone.
De tarieven zijn van toepassing van 8 tot 18 uur (met uitzondering van zondagen, wettelijke en decretale feestdagen).
Tarief 1:
De gebruiker heeft steeds de mogelijkheid om voor het forfaitair stelsel te kiezen: 15 euro per dagdeel.
Dagdeel 1: 8 tot 13 uur en dagdeel 2: 13 tot 18 uur.
De door de gebruiker gewenste parkeerduur wordt vastgesteld door het zichtbaar aanbrengen achter de voorruit van het voertuig:
De voertuigen die belast werden overeenkomstig het belastingreglement op de inname van het openbaar domein bij bouwwerken en verbouwingswerken worden niet aangesproken in onderhavig reglement.
Het statuut van “persoon met een handicap” wordt beoordeeld op het ogenblik van het parkeren door het aanbrengen op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig van de kaart uitgereikt overeenkomstig het ministerieel besluit van 7 mei 1999. De personen die houder zijn van deze speciale parkeerkaart zijn vrij van betalend parkeren.
De zorgverlener die duidelijk én een zorgverlenerskaart én een parkeerkaart aanbrengt op een zichtbare plaats achter de voorruit van het voertuig is vrijgesteld van betalend parkeren.
Artikel 3 Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de titularis van de nummerplaat van het voertuig. De retributie is verschuldigd zodra het voertuig geparkeerd is, en is betaalbaar:
Artikel 4
De gebruiker van een motorvoertuig die ofwel:
wordt steeds geacht te kiezen voor het in artikel 2 bedoelde forfaitaire tarief (tarief 1).
Artikel 5
In geval van niet-betaling van de retributie binnen de vooropgestelde acht dagen, wordt een aanmaningsprocedure opgestart.
De kosten voor administratie en het verzenden van aanmaningen vallen ten laste van de schuldenaar van de retributie. De kosten worden als volgt vastgesteld, per aangemaande retributie (alle tarieven/bedragen te indexeren):
Verzending van een eerste aanmaning |
0,00 EUR |
Verzending van een tweede aanmaning |
20,00 EUR* + intresten** |
Verzending van een derde aanmaning door Gerechtsdeurwaarder in geval van wanbetaling door onderneming |
tarief voor het verzenden van een schuldvordering cfr. de gekozen procedure (advocaat/deurwaarder***) |
Dagvaarding voor bevoegde rechtbank |
|
*In geval van wanbetaling door een consument is deze aanmaning in toepassing van de wetgeving schulden van de consument (Boek XIX – Wetboek Economisch Recht (W.E.R.)), waarbij, per retributie, na de eerste (gratis) betaalherinnering en wachttermijn, een tweede ingebrekestelling wordt verstuurd met een bedrag voor aanmanings- en invorderingskosten volgens de maximale forfaitaire vergoeding in relatie tot het verschuldigd bedrag van de vordering, uitdrukkelijk bepaald in toepassing van het wettelijk plafond voorzien in ART XIX.4, 2° W.E.R. (m.n. schulden onder de 150,00 EUR: 20,00 EUR forfaitaire verhoging).
**Te vermeerderen met de verwijlintresten op de retributie vanaf de vervaldag overeenkomstig de Wet van 02/08/2022 betreffende de bestrijding van de betalingsachterstand bij handelstransacties. Deze intresten zijn in het geval van wanbetaling door een consument slechts verschuldigd vanaf het verstrijken van de wettelijk voorziene wachttermijn zoals aangeduid in de kosteloze herinnering.
***In geval van laatste minnelijke aanmaning door Gerechtsdeurwaarder wordt het tarief gehanteerd burgerlijke en handelszaken K.B. 30-11-1976 (niet limitatief o.a. aanmaning met dreiging – inlichting – postzegel – dossierkost - kwijtings-en inningsrecht ) én voor de gerechtelijke fase.
Artikel 6 Bekendmaking
Het reglement wordt afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de artikels 286 en 330 van het decreet lokaal bestuur.
Begin april ontvingen de bewoners van de Grootheide en de omliggende straten een brief van de gemeente waarin werd aangekondigd dat er zowel op korte als op lange termijn een aantal maatregelen zouden genomen worden om de verkeersveiligheid in de buurt te verbeteren. Deze maatregelen zouden genomen zijn na een bevraging van de bewoners van de Grootheide en dat op vraag van een aantal voortrekkers.
Begrijpelijk maar, de komende wijzigingen zullen ook belangrijke gevolgen hebben voor de bewoners van de omliggende straten zoals de Kreukelhoefweg, Barelveldweg, Brandheide maar ook Collegelaan en Eikenlaan. Vooral voor de bewoners van de Kreukelhoefweg en de Collegelaan wordt het in de toekomst een hele omweg om richting centrum of het eerste deel van de Kloosterstraat te geraken.
De bewoners van de omliggende straten van de Grooheide staan perplex omdat de plannen worden doorgevoerd zonder hen te consulteren. Deze bewoners waren niet op de hoogte van de bevraging noch van de plannen voor de omleidingen die ze zullen moeten slikken. .
Er worden dan ook vragen gesteld bij de kleinschalige bevraging. De vraag wordt gesteld waarom men denkt na een zo kleine bevraging het recht te hebben om dergelijke drastische maatregelen door te voeren !
De Grootheide wordt volgens het toegevoegde plan bij het schrijven opgedeeld in 5 zones wat rijrichting(en) betreft.
Kom je van de Kloosterstraat, dan mag je de Grootheide inrijden tot aan de hoek van de Kreukelhoefweg. Zo kan je dan verder via Barelveldweg om opnieuw uit te komen op de Grootheide. Wat is het nut van 1 richtingsverkeer in te lassen in laat ik het deel 3 van de straat noemen? Er is daar inderdaad een versmald gedeelte ter hoogte van voeding Hilde maar dat mag met invoering zone 30 toch niet echt een probleem geven.
Een bijkomende opmerking betreft het feit dat het verkeer langs 2 scholen wordt geleid. Nochtans hanteert men in de brief als argument veiligheid van schoolgaande kinderen Bewoners van Kreukelhoefweg, Collegelaan en nog anderen die zich naar het centrum van Bornem willen begeven of neem nu maar naar de Kloosterstraat, moeten eerst een studie maken van de omweg die ze moeten maken. Is dat dan veiliger ?
Graag had onze fractie een antwoord gekregen op volgende vragen:
i. Zo ja, wanneer zal dit gebeuren ?
ii. Zo neen, waarom worden deze bewoners niet bevraagd ?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Sinds enkele jaren stuur ik berichten naar de dienst mobiliteit over filevorming ter hoogte van de spoorwegovergang aan de Puursesteenweg richting N16. De verklaringen die we vroeger kregen, waren vooral dat de klok was ontregeld en dat werd dan telkens bijgesteld.
Men heeft ondertussen de indruk dat de klok volledig ontregeld is geraakt want Bornem verlaten via deze hoofdas is bijna dagelijks een ellende geworden. Tot drie keer de lichten op rood zien springen is absoluut geen uitzondering meer. Wat is hier precies de oorzaak van?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
Met jaren vertraging werd eindelijk de rotonde achteraan in de KMO-zone Reedonk gerealiseerd. Dit had de jarenlange ergernis van de bedrijven in de buurt moeten wegwerken. Nu blijkt dat door gebrekkige signalisatie en gebrek aan handhaving deze rotonde zeer regelmatig als parking wordt gebruikt waardoor de ellende voor de bedrijven nog niet voorbij is omdat vrachtwagens er niet kunnen draaien.
Gaat de gemeente de nodige maatregelen nemen om dit probleem definitief op te lossen?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
Op meerdere plaatsen in onze gemeente zijn kleinere en grotere beschadigingen te zien en te voelen aan het wegdek. De diensten doen hun best om telkens kleine ingrepen te doen maar het blijft eigenlijk dweilen met de kraan open.
Is het bestuur bereid om extra budget uit te trekken voor een degelijke aanpak voor vernieuwing van het wegdek in straten waar het duidelijk meer dan nodig is. Ik durf te vermoeden dat de inventaris van de wegen in slechte staat wel degelijk in het bezit is van de bevoegde schepen.
Welke wegen worden nog aangepakt in de huidige legislatuur?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
Zoals reeds eerder aangehaald tijdens een vorige gemeenteraad zijn vele Bornemnaars samen met ons niet te spreken over de invoering van de zone 30 in de omleidingswegen voor de werken aan de Sint-Amandsesteenweg. Wij worden hier nog dagelijks over aangesproken door misnoegde dorpsgenoten en kunnen hun ongenoegen alleen maar bijtreden. Wie de regels probeert te respecteren zorgt voor extra ergernis voor de andere bestuurders en wie een beetje redelijk is en 35 tot 40 km per uur rijdt, om de anderen niet nodeloos te irriteren, riskeert een boete. Wij nodigen jullie uit om een bevraging te doen en dan zal duidelijk worden dat deze situatie door de overgrote meerderheid niet wordt gesmaakt. Uw eigen schepenen maken er al grappen over en verkondigen zelfs dat ze er ook niet achter staan. Wij verzoeken u dan ook nogmaals vriendelijk om de snelheidsbeperking naar 40 km per uur te brengen wat volgens ons en vele anderen een aanvaardbaar compromis zou zijn.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
Tijdens de twee vorige raden hebben we reeds vragen gesteld over een vermoedelijk onteigend perceel op Luipegem Kouter voor de aanleg van de ruiterhal. Tijdens de laatste raad werd door de voorzitter opgemerkt dat hij niet meer zeker wist dat die grond was onteigend maar tot op heden hebben we geen verdere informatie ontvangen.
Volgens deelnemers aan de vergadering over de gronden voor de ruiterclubs meenden sommige deelnemers te hebben verstaan dat de gemeente het plan voor een ruiterhal zou hebben opgeborgen.
In de brief die eerst niet gekend was maar nadien toch boven water is gekomen vroeg een persoon die meende onteigend te zijn om zijn grond te mogen terugkopen.
Onlangs verscheen in de pers een artikel waarbij een gemeente 3 miljoen euro schadevergoeding moest betalen omdat ze ooit een grond hadden onteigend voor een doel dat ze niet hebben gerealiseerd.
Lopen wij door het nalaten van realisatie van het doel waarvoor werd onteigend het risico om ook een veroordeling op te lopen?
Heeft de toenmalige burgemeester al achterhaald of het nu effectief om een onteigening ging of niet?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit-Open VLD.
De voorzitter sluit de zitting op 14/05/2024 om 21:48.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad