Terug
Gepubliceerd op 12/02/2025

Notulen  gemeenteraad

di 14/01/2025 - 19:00 Landhuis
Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Wim Verheyden, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 14/01/2025 om 19:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Notulen gemeenteraad 17 december 2024

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Verheyden, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32, 40, en 41
        situering

        Op 17 december 2024 vond de gemeenteraad plaats. 

        motivering

        De notulen van de gemeenteraad van 17 december 2024 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        financiële aspecten

        geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 17 december 2024 goed.

      • Kennisgeving geldigverklaring deputatie verkiezing politieraadsleden

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Wim Verheyden, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art 40, 41
        • De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst gestructureerd op twee niveaus, art 18ter
        situering

        Tijdens de installatievergadering van 3 december 2024 werden de politieraadsleden verkozen om te zetelen in de politieraad van Politiezone Rivierenland.

        De deputatie heeft op 19 december 2024 de verkiezing van de politieraadsleden geldig verklaard.

        motivering

        De gemeenteraad dient op de hoogte te worden gebracht van de geldigverklaring van de verkiezing van de politieraadsleden van Politiezone Rivierland.

        financiële aspecten

        Geen.

        besluit

        De gemeenteraad wordt in kennis gesteld van de geldigverklaring van de deputatie voor de verkiezing van de politieraadsleden.

    • Omgeving

      • Aanstellen van GAS ambtenaren Ivarem voor controle verzamelcontainers

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Aerts, gemeenteraadslid
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
        • Het Besluit van de Vlaamse Regering van 17/02/2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen
        • (VLAREMA), en meer bepaald art 4.6.1, 4.6.2 (verbod op sluikstorten en zwerfvuil) en 1.2.1 §2 (definities).
        • De Wet van 24/06/2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en meer bepaald artikel 21
        • Het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en
        • personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. 
        • Het gemeenteraadsbesluit van 17 november 2020 voor verlenen beheersoverdracht aan Ivarem voor verwerking van afval. 
        situering

        IVAREM heeft eind 2020 de cel openbare netheid in het leven geroepen. Begin 2021 is IVAREM gestart met een project om de openbare netheid rond de afvalinzamelpunten zelf te beheren. Het project heeft aangetoond dat er een meerwaarde kan gecreëerd worden door het project op intercommunaal niveau uit te voeren. Daarom besliste de raad van bestuur van IVAREM om een specifiek OCT-team samen te stellen vanaf 1 juli 2023. Dit team wordt aangestuurd door een beleidsmedewerker, die de operationele werking van de OCT's garandeert en het openbare domein errond netjes houdt. Hierbij is het de doelstelling om de gemeenten in meer of mindere mate te ontzorgen voor dit facet van de openbare netheid. 

        Opdat IVAREM ook handhavend zou kunnen optreden tegen sluikstort en zwerfvuil aan de verzamelsites en recyclageparken heeft IVAREM GAS-vaststellers aangesteld.

        Lokale besturen (aangesloten bij IVAREM) kunnen een beroep doen op de GAS-vaststellers van IVAREM ter ondersteuning van handhavingsacties in het kader van openbare netheid:

        • De focus zal gelegd worden op sluikstort van huisvuil aan brengsites (glasbollen en textielcontainers), ondergrondse containers (OCT's) en recyclagepark op grondgebied van Bornem. 
        • In overleg met de lokale besturen kan er een aanpak op maat afgesproken worden. Bij de verdere uitrol van het project is een goede onderlinge communicatie en afsprakenkader belangrijk.
        • Vóór de start van een samenwerking dient de gemeenteraad de GAS-handhavers van IVAREM nog aan te duiden als GAS-vaststeller.

        De GAS-vaststellers moeten voldoen aan de vereisten zoals bepaald in het Koninklijk Besluit van 21/12/2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie,
        aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de
        oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie. Dit zijn enerzijds aanwervings- of aanstellingsvoorwaarden en anderzijds het slagen voor een verplichte
        opleiding. Deze personen die aangesteld worden als vaststeller gemeentelijke administratieve sancties, mogen enkel optreden binnen hun welomschreven
        bevoegdheid.

         

         

        Sinds 2024 is er een wijziging in de GAS-wet waardoor er één goedkeuring aan de entiteit IVAREM volstaat.

        motivering

        Sluikstorten is al jaren een ecologisch en maatschappelijk probleem, dat veel geld kost aan de maatschappij. Op Vlaams en lokaal niveau wordt een geïntegreerd beleid gevoerd, gebaseerd op verschillende pijlers: infrastructuur (o.a. vuilbakken), sensibilisering en communicatie, omgeving, participatie en handhaving.
        Ook in Bornem wordt rond deze pijlers gewerkt. Handhaving vormt het sluitstuk van dit beleid. Een versterking van de handhaving kan een belangrijke bijdrage leveren aan de
        netheid van de gemeente. 

        financiële aspecten

        Vanaf 2024 werd een werkingsbijdrage opgenomen van 1,25 EUR/gezin/jaar.

         

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad stelt de entiteit IVAREM aan as GASvaststeller op het grondgebied van Bornem voor de vaststellingen van overtredingen op de openbare netheid en gezondheid aan verzamelcontainers (textielcontainers, glasbolcontainers en OCT's). 

        Artikel 2 

        Een afschrift van deze beslissing wordt bezorgd aan IVAREM. 

    • Financiële dienst

      • Instap bij aankoopcentrale C-smart (Cipal dv)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Aerts, gemeenteraadslid
        wettelijk kader
        • de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten
        • de wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, in het bijzonder artikel 29/1
        • het koninklijk besluit plaatsing overheidsopdrachten in de klassieke sectoren van 18 april 2017
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • het delegatiebesluit: overdracht van bevoegdheden of uitklaring bevoegdheden door de gemeenteraad aan het college van burgemeester en schepenen en/of andere personeelsleden, goedgekeurd in de gemeenteraad van 12 februari 2019
        situering

        De aankoopcentrale C-smart van Cipal dv heeft meerdere raamovereenkomsten afgesloten m.b.t. ICT waar een lokaal bestuur van gebruik kan maken. Toetreden is vrijblijvend, er is geen aankoopverplichting en er dient geen bijdrage of lidmaatschap betaald te worden.

        De gemeenteraad is bevoegd om te beslissen over de te voeren procedure en de lastvoorwaarden bij overheidsopdrachten. Het gebruik van een raamovereenkomst afgesloten door een derde organisatie, waarin voorzien is dat andere lokale besturen er ook gebruik van kunnen maken, valt onder de te voeren procedure.

        motivering

        Voor sommige dossiers is het interessant om gebruik te kunnen maken van raamovereenkomsten die door derden zijn afgesloten en waar Bornem ook gebruik van mag maken.  Dit kan zijn omdat deze derde partijen, in dit geval 'Cipal dv':

        • Betere tarieven kan krijgen dan wanneer de gemeentelijke dienst dit zou doen
        • De gemeentelijke dienst zelf geen procedure dient te voeren waardoor er sneller een bestelling kan geplaatst worden of dat de expertise voor het voeren van een overheidsprocedure voor zeer specifieke zaken intern niet aanwezig is.

        Door de goedkeuring van de mogelijkheid om in te stappen bij de C-smart aankoopcentrale van Cipal dv geeft de raad toelating om gebruik te maken van deze raamovereenkomsten:

        - Smart City Cloud platform (ref. CSMRTIOH20) - 8/1/2021 voor 5 jaar
        - Geografische Informatiesystemen GIS (ref. CSMRTGIS21) - 5/4/2022 voor 4 jaar
        - Lokale e-inclusie (ref. CSMRTINCL22, CSMRTINCL22bis en CSMRTINCL22ter) - 20/4/2022 voor 3 jaar
        - ICT infrastructuur en diensten (ref. CSMRTINFRA23) - 10/7/2024 voor 4 jaar + 2 jaar 
        - Standaard Software (ref. CSMRTSOFT23b) - 7/10/2024 voor 4 jaar

        Er is geen afnameverplichting. De lastvoorwaarden dienen nog steeds conform het delegatiebesluit te worden goedgekeurd.


        financiële aspecten

        De goedkeuring van dit besluit heeft op zichzelf geen financiële gevolgen. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
      • Kennisgeving goedkeuring jaarrekening 2023

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Aerts, gemeenteraadslid
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, 3°
        situering

        De jaarrekening over het financiële boekjaar 2023 werd op de gemeenteraad van 10 september 2024 vastgesteld. De documenten werden ter goedkeuring aan het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgd.

        Via haar schrijven van 20 december 2024 laat het Agentschap Binnenlands Bestuur weten dat de jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW Bornem werd goedgekeurd. 

        motivering

        Dit wordt voorgelegd omwille van transparantie en volledigheid.

        financiële aspecten

        De goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de gemeente en het OCMW Bornem heeft geen financiële gevolgen.

        besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2023 van de gemeente Bornem door het Agentschap Binnenlands Bestuur.

    • Patrimonium

      • Vaststelling van de gemeentelijke saneringsbijdrage vanaf 1 januari 2025

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Aerts, gemeenteraadslid
        wettelijk kader
        • Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, inzonderheid de artikelen 2, 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad;
          Het decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald de artikelen 219 en de artikelen 326 tot en met 338;
        • De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen;
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, houdende de bepalingen openbaarheid van bestuur;
        • Het decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, waarin onder andere in titel IV, hoofdstuk 3, de modaliteiten aangaande de aanrekening van de gemeentelijke saneringsbijdrage en gemeentelijke saneringsvergoeding werden vastgelegd (ook Waterwetboek genoemd);
        situering

        De Vlaamse wetgever heeft het maximale plafond voor het gemeentelijk saneringstarief verlaagd van 1,40 naar 1,15 maal het bovengemeentelijke tarief.  

        Het gaat hier over een tariefbepaling waarvoor de gemeenteraad exclusief bevoegd is.

        motivering

        De gemeente en Pidpa sloten op dd. 08/12/2015 een overeenkomst ter uitvoering van de gemeentelijke saneringsverplichting (transportovereenkomst).

        Pidpa stelt op basis van de beslissing van de gemeente de tarieven van de gemeentelijke saneringsbijdrage vast.

        De bijdragen in de kostprijs van de opgelegde saneringsverplichting op gemeentelijk vlak (en op bovengemeentelijk vlak) bestaat uit een vastrecht en een variabele prijs (art. 4.3.1.1.1.§2 van het Decreet van 18 juli 2003 betreffende het integraal waterbeleid, gecoördineerd op 15 juni 2018, verder Waterwetboek

        De tarieven van het vastrecht worden bepaald in artikel 4.3.1.1.3. Waterwetboek.  De gemeente dient zodus enkel te beslissen over het variabele gedeelte van de gemeentelijke saneringsbijdrage en meer bepaald over het basistarief en het vlak tarief.

        Bij het vaststellen van het variabele gedeelte van de gemeentelijke saneringsbijdrage dient rekening te worden gehouden met het tarief van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage. De bijdrage voor de sanering op gemeentelijk vlak is bestemd voor de financiering van de gemeentelijke saneringsverplichting (art. 4.3.1.1.1.§2 Waterwetboek).

        De ontvangen bijdragen en vergoedingen worden aangewend voor werkzaamheden inzake het gemeentelijke rioolbeheer.

        De bovengemeentelijke saneringsbijdrage wordt vastgesteld door de Vlaamse Overheid op basis van de evolutie van de financieringsbehoefte van de saneringsnoden. Gegeven dat de maximale factor 1,15 mag zijn en gegeven de noden binnen Bornem aangaande het rioleringsnetwerk, wordt er voorgesteld om deze te verlagen van 1,25 naar 1,15.

        financiële aspecten

        Het is moeilijk om een inschatting te doen omdat dit afhangt van het waterverbruik en de niet gekende wijziging van de bovenlokale saneringstarief.  

        In de goedgekeurde jaarrekening 2023 bedroegen deze inkomsten 1.641.002,34 euro. Wanneer het bovenlokale tarief en het waterverbruik zouden gelijk blijven dan zou dit een minderontvangst van 131.280,19 euro bedragen.  De verwachting is echter dat de bovenlokale tarief zal stijgen.    

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1
        De factor voor het bepalen van het tarief van de gemeentelijke saneringsbijdrage –en vergoeding wordt vanaf 1 januari 2025 op 1,15 keer het tarief van de bovengemeentelijke saneringsbijdrage vastgelegd.

        Artikel 2
        Een uittreksel van deze beslissing wordt bezorgd aan Pidpa o.v., Desguinlei 246, 2018 Antwerpen.

    • Raadsleden

      • Op naar de gemeente Klein-Brabant? (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Aerts, gemeenteraadslid
        situering

        In een interview bij Radio 2 laat de burgemeester van Puurs-Sint-Amands Koen Van den Heuvel  duidelijk blijken dat hij nog altijd voorstander is van fusiegesprekken met Bornem. Van den Heuvel is voorstander van een fusiegemeente met  in dat geval ongeveer 50.000 inwoners omdat een dergelijke gemeente financieel en economisch sterker is. "Inwoners doen nu ook al vanalles over de emeentegrenzen heen. Het is de zoveelste keer dat de burgemeester van Puurs-Sint-Amands een ballonnetje oplaat met zijn voorkeur om samen met onze gemeente tot een fusiegemeente Klein-Brabant te vormen. Hij haalt hiervoor een aantal argumenten aan: zo zouden we volgens Van den Heuvel samen één identiteit vormen, inwoners van Puurs-Sint-Amands en Bornem gaan al naar scholen over de gemeentegrenzen heen en biedt een schaalvergroting volgens Van den Heuvel vooral voordelen.  We zouden op die manier samen een financieel en economisch sterke gemeente vormen, met mooie leefkernen.

        Zeven jaar geleden hielld Bornem de boot toen af, met als argument dat we financieel sterk staan. .

        "Van den Heuvel is echter van mening met de huidige uitdagingen die op ons afkomen, lokale besturen sterker worden. Als één grote gemeente Klein-Brabant zouden we nog beter antwoorden kunnen formuleren op problemen van inwoners op het vlak van wonen, arbeidsmarkt en ontspanningsmogelijkheden. 

        Onze burgemeester vindt het nog te vroeg om grondig te reageren op het voorstel tot fusie omdat de bestuursperiode nog maar net begonnen is.

        1. Wil het voorlopig niet grondig reageren van onze burgemeester zeggen dat ze toch voorstander is van een fusie maar dit nog niet wil communiceren ?
        2. Het is de zoveelste keer dat burgemeester  Van den Heuvel het idee op de inwoners van Bornem loslaat. Zijn er effectief reeds gesprekken aan de hand.
        3. Is onze burgemeester nog altijd van mening dat Bornem financieel sterk genoeg is om alleen verder te gaan
        4. Kunnen wij de komende uitdagingen die Van den Heuvel aanhaalt in de huidige constellatie aan ?
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Extra controles vuurwerkverbod tijdens jaarwisseling (N-VA)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kim Aerts, gemeenteraadslid
        situering

        In de gemeente Bornem geldt het hele jaar door een vuurwerkverbod, ook tijdens de jaarwisseling. De Politiezone Rivierenland zou extra ploegen inzetten om overtredingen op te sporen.

        Op vraag van onze fractie communiceerde de gemeente hierover zodat iedereen op de hoogte zou zijn van dit verbod. Dit verbod is er voor het ontlasten van onze hulpverleningsdiensten én het welzijn van huisdieren, wild en mensen die gevoelig zijn voor harde geluiden.  Naar ons aanvoelen werd dit verbod massaal met de voeten getreden. Graag hebben we dan ook enkele vragen en suggesties:

        • Hoeveel PV’s werden er opgesteld per gemeente in onze Politiezone?
        • Wij zijn niet tegen vuurwerk. Kan de gemeente het goede voorbeeld geven om tijdens een event een geluidsarm vuurwerk te gebruiken om een alternatief te bieden voor de liefhebbers? Dit vuurwerk bevat minder buskruit en heeft een tragere verbranding, wat zorgt voor zachtere knallen. Het vuurwerk blijft feestelijk, maar wordt op die manier toegankelijker voor een breder publiek. 
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.

De voorzitter sluit de zitting op 14/01/2025 om 19:30.

Namens gemeenteraad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad