Terug
Gepubliceerd op 14/05/2025

Besluit  gemeenteraad

di 13/05/2025 - 20:00

Afvalbelasting vaste bijdrage

Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
Wim Verheyden, Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
wettelijk kader
  • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 14° en latere wijzigingen;
  • De Grondwet, inzonderheid artikel 170, §4 en artikel 173;
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
  • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, betreffende de bepalingen rond de werking van overheidsinstanties en de relatie tussen de burger en de overheid, en latere wijzigingen;
  • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen;
  • Artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt om de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen;
  • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), en latere wijzigingen;
  • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • Het lokaal Materialenplan (LMP) goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering; Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
  • Het gemeenteraadspunt van 08 december 2015 met als titel Beheersoverdracht voor verwerking van afval door IVAREM. 
situering

Het betreft hier een belasting van een vast bedrag om de vaste kosten van het afvalbeheer, minstens gedeeltelijk te dekken. 

Het vorige belastingtarief bedroeg 49 euro. Dezelfde vrijstellingen werden voorzien.  De verminderingen bedroegen in het vorige belastingreglement 12 euro voor 'alleenstaanden' (alleenwonenden en éénoudergezinnen), 3 euro per minderjarig kind met een maximum van 9 euro per gezin en 24 euro per gezin wanneer minstens 1 persoon binnen het gezin recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering.

Het goedkeuren van een belastingreglement, inclusief vrijstellingen en verminderingen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. 

motivering

Vermits het merendeel van die kosten gezinsgerelateerd is, wordt de voorkeur gegeven aan een aanrekening per gezin.

De afvalbelasting neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel de vaste kosten te dekken.

Het oude belastingtarief was van toepassing sinds aanslagjaar 2020 en werd niet geïndexeerd. De vaste kosten bestaan ondermeer uit loonkosten en verwerkingskosten.  Deze kosten worden minstens jaarlijks geïndexeerd. Het is dan ook redelijk om het belastingbedrag automatisch jaarlijks te indexeren.

Er wordt een vrijstelling voorzien voor personen of groepen die op ons grondgebied ofwel een wettelijk adres hebben maar hier in de praktijk niet wonen of personen die een gemeenschap vormen, hier wel wonen maar meestal aparte voorzieningen hebben.  In beide gevallen zorgen ze niet voor kosten.  

Verminderingen worden voorzien waardoor sociale correcties worden toegekend op het vast bedrag dat per gezin wordt aangerekend.

  • Als alleenstaande zorg je normaal voor minder afval het is dan ook begrijpbaar om deze personen minder te laten betalen
  • Kinderen of personen die over een attest verhoogde tegemoetkoming beschikken, hebben extra kosten die anderen niet hebben.  Via een korting op deze belasting, doet de gemeente een weliswaar beperkte tussenkomst.  

De invordering gaat gepaard met kosten ingevolge de verzending van aanmaningen en daarom is het billijk deze kosten te verhalen op diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde belasting betalen.

De gemeente heeft beheersoverdracht verleend aan de Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM). Er wordt naar gestreefd om deze belasting in de gemeenten die vennoten zijn bij IVAREM zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

Het Materialendecreet laat toe deze kosten voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen intergemeentelijk te innen, vandaar dat ervoor geopteerd wordt om deze belasting te laten innen door IVAREM.

In het kader van een bewustmakingsproces bij de bevolking op het vlak van afvalbeheerskosten voor het huishoudelijk afval, is het aangewezen de vaste kosten en de niet- variabele kosten voor de selectieve afvalsoorten aan te rekenen aan de bevolking via een vast bedrag en op een zichtbare wijze.

Het innen van een belasting wordt gedefinieerd als het in ontvangst nemen van de schuld;

financiële aspecten

De financiële gevolgen van deze beslissing zijn opgenomen in het huidige strategisch meerjarenplan 2020 - 2025 en zal ook worden voorzien in het toekomstige meerjarenplan 2026 - 2031. 

Publieke stemming
Aanwezig: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, Björn Caljon
Voorstanders: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Nicole Van Praet, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Frans Croes
Onthouders: Kristof Joos, Ivo Van Aken, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus
Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 onthoudingen
besluit

Artikel 1 (termijnen)
Er wordt voor de aanslagjaren 2025 t/m 2031 een kohierbelasting geheven op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.

Artikel 2 (tarief - belastingplichtige)
Er wordt een vaste afvalbijdrage per jaar per gezin aangerekend van 65 euro.
Aan het begrip “gezin” wordt dezelfde betekenis gehecht als in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters.

Artikel 3 (ondeelbaar)
De vaste belasting is verschuldigd door de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op 1 januari en is onverdeelbaar verschuldigd voor het volledige jaar.
De betaling van de belasting is hoofdelijk verschuldigd door elk meerderjarig lid van het gezin.
Een wijziging van de hoofdverblijfplaats heeft geen invloed op de belastingplicht en geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering of teruggave.

Artikel 4 (differentiëring)
Zijn van deze belasting vrijgesteld, voor zover aan de vrijstellingsmodaliteiten is voldaan op 1 januari van het aanslagjaar:
1. De gezinnen die als gevolg van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters een aanduiding referentieadres hebben.
2. De collectieve gezinnen waarvan de leden volgens het rijksregister aangeduid staan als lid van een gemeenschap (kloostergemeenschap, militairen in kazerne, verzorgingsinstellingen voor bejaarden/mindervaliden ...).
3. De gezinnen die een aanduiding ‘tijdelijke’ afwezigheid (I.T. 026) hebben in het bevolkingsregister.

Bij de vaste afvalbelasting worden volgende verminderingen voorzien:

  1. Een vermindering van 16 euro per gezin van de belasting is voorzien voor “alleenwonenden (éénpersoonsgezinnen) en éénoudergezinnen met enkel minderjarige kinderen”. Een kind is minderjarig indien hij/zij op datum van 1 januari van het aanslagjaar de leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt. Er wordt geen rekening gehouden met de verwantschap binnen het gezin.
  2. Een vermindering van 4 euro per minderjarig kind in het gezin van de belasting is voorzien met een maximum van 12 euro per gezin. Een kind is minderjarig indien hij/zij op datum van 1 januari van het aanslagjaar de leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt. Er wordt geen rekening gehouden met de verwantschap binnen het gezin.
  3. Een vermindering van 32 euro per gezin van de belasting is voorzien voor gezinnen (referentiepersonen) waarvan minstens 1 of meerdere gezinsleden recht hebben op verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering, die voldoen aan de voorwaarden op 1 januari bedoeld in artikel 37, § 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
De verminderingen kunnen cumulatief zijn.

De verminderingen worden rechtstreeks verrekend op het aanslagbiljet voor de vaste afvalbelasting op basis van de gegevens uit het rijksregister en de gegevens aangeleverd door de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid.

Indien de vermindering niet ambtshalve kan toegekend worden, kan de belastingplichtige een aanvraag richten tot toekenning aan IVAREM met controle via attest verhoogde tegemoetkoming waaruit blijkt dat de betrokkene op 1 januari recht heeft op verhoogde tegemoetkoming of via attest van gezinssamenstelling uit het rijksregister.
Hiervoor is een aanvraagformulier voorzien op de website van IVAREM. Die aanvraag moet ingediend worden vóór 30 september van het belastingjaar. De aanvraag moet elk jaar worden ingediend.

Indien IVAREM de aanvraag gegrond verklaart, zal de toelage verrekend worden op het aanslagbiljet. Indien de belastingplichtige de belasting reeds heeft voldaan, gebeurt dit door het terugstorten van het bedrag van de toelage.

Artikel 5 (indexering)
De belasting wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,5 euro.

Artikel 6 (intergemeentelijke inning)
De kohierbelasting wordt geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.

IVAREM maakt het kohier op conform de vermeldingen uit artikel 45, paragraaf 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging en de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

De belasting wordt jaarlijks vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen (ten laatste op 30 juni dat volgt op het aangeslagen jaar).
Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan IVAREM, dat onverwijld instaat voor het opmaken en versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen.

Het aanslagbiljet dient betaald te worden binnen een termijn van twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

Artikel 7 (invorderingswijze)
Indien het aanslagbiljet van de kohierbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald binnen 2 maanden na de verzending, verzendt IVAREM per gewone brief of via elektronische weg (Doccle) een aanmaning voor het nog openstaande bedrag. Die aanmaning kent een betaaltermijn van 30 dagen toe vanaf de verzending van de aanmaning.
Indien binnen de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald werd, verzendt IVAREM een twee aanmaning met een betaaltermijn van 14 dagen.

Bijkomend vermeldt die tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaande bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.

De kosten verbonden aan de tweede aanmaning en aan het dwangbevel worden aan de belastingplichtige aangerekend. De kosten voor de tweede aanmaning per gewone brief bedragen 15 euro. De kosten van het dwangbevel worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder.

IVAREM kan te allen tijde beslissen om bijkomende kosteloze herinneringen te sturen.

Artikel 8 (betalingen)
De betalingen gebeuren op rekening van IVAREM onder vermelding van de gespecifieerde mededeling vermeld op het betalingsdocument.
Bij afwezigheid van een correcte mededeling tracht IVAREM op basis van de identiteit of het bedrag te achterhalen op welke belastingschuld de betaling betrekking heeft. Indien de belastingschuld niet te identificeren is, wordt de betaling teruggestort.
Betalingen waarvan duidelijk is dat ze geen betrekking hebben op een afvalbelasting worden teruggestort aan de betaler. 

Artikel 9 (bezwaar)

De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.

In toepassing van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kunnen bezwaarschriften via elektronische weg worden ingediend. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.


Artikel 10
Verwijzen naar de afvalbelasting en meer specifiek de artikels die betrekking hebben op de vaste afvalbelasting.

 

Artikel 11
Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).

Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt volgens artikel 286 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.