Terug
Gepubliceerd op 11/06/2025

Notulen  gemeenteraad

di 13/05/2025 - 20:00 Landhuis
Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden

De voorzitter opent de zitting op 13/05/2025 om 20:00.

  • Openbaar

    • Secretariaat

      • Notulen gemeenteraad 22 april 2025

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 32, 40, en 41
        situering

        Op 22 april 2025 vond de gemeenteraad plaats. 

        motivering

        De notulen van de gemeenteraad van 22 april 2025 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.

        financiële aspecten

        geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes
        Onthouders: Wim Verheyden, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken
        Resultaat: Met 20 stemmen voor, 4 onthoudingen
        besluit

        De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 22 april 2025 goed.

    • Omgeving

      • Vraag tot vrijgave van een perceel grond in woonuitbreidingsgebied - Jozef Spiessensstraat 6A in toepassing van het Decreet Woonreservegebieden - voorlopige goedkeuring

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Wim Verheyden, Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        wettelijk kader
        • Gelet op het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017 art 40, 41;
        • Gelet op het Decreet van 26 mei 2023 tot wijziging van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009 wat de woonreservegebieden betreft;
        • Gelet op de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
        • Gelet op de artikels 5.6.11 tot 5.6.13 van bovenvermelde codex, houdende de bepalingen inzake de procedure tot volledig of gedeeltelijk vrijgeven van een woonreservegebied; waarbij artikel 5.6.12 §3 stelt dat de gemeenteraad bevoegd is voor de voorlopige vaststelling van de vrijgave van een woonreservegebied;
        situering

        Gelet op het gehouden voortraject:

        - Indienen eerste aanvraag 3 april 2024.

        - besluit College burgemeester en schepenen mbt opstarten vooroverleg van 24 juni 2024.

        - verslag van het vooroverleg van 19 april 2024.

        - Indienen voorliggende aanvraag van 21 januari 2025.

        Overwegende dat de private gronden zich bevinden in woonuitbreidingsgebied, en deze pas bebouwd kunnen worden indien er een vrijgavebesluit volgt;

        Overwegende dat op basis van hogervermelde wetgeving het College van Burgemeester en Schepenen het initiatief dient te nemen voor een gehele of gedeeltelijke vrijgave van een woonreservegebied;

        Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 28 april 2025 waarbij de vrijgaveprocedure werd opgestart; 

        motivering

        Overwegende dat de private gronden zich bevinden in woonuitbreidingsgebied, pas bebouwd kunnen worden indien er een vrijgavebesluit volgt;

        Overwegende dat op basis van hogervermelde wetgeving het College van Burgemeester en Schepenen het initiatief dient te nemen voor een gehele of gedeeltelijke vrijgave van een woonreservegebied;

        Gelet op het ingediende aanvraagdossier en bijhorende bijlagen;

        Gelet op de beslissing van het College van Burgemeester en Schepenen van 28 april 2025 om de vrijgaveprocedure op te starten;

         

        Gemotiveerd standpunt over het al dan niet vrijgeven en over de voorgestelde ontwikkeling:

        Op basis van het overleg en de mer-screening beslist de gemeenteraad om de procedure voor aanvraag tot de vrijgave verder door te lopen.

        Het woonuitbreidingsgebied zou worden vrijgegeven voor het bouwen van 3 grondgebonden woningen. De uitvoering van de woningen 1 gesloten en 2 halfopen zijn gepast in de omgeving die gekenmerkt wordt door een mengeling van vrijstaande, gekoppelde en gesloten eengezinswoningen en ook met een woonzorgcentrum.

        Gelet dat het woonuitbreidingsgebied (WUG) nagenoeg volledig ontwikkeld en gerealiseerd is.

        Het betreft een losstaand perceel zonder connectie met een ander onbebouwd perceel en een ruimtelijk afzonderbaar onderdeel van het WUG.  Het betreft een samenhangend en ruimtelijk afzonderbaar onderdeel van het woonreservegebied”. Het voorliggende voorstel legt geen hypotheek op de latere invulling/ontwikkeling van andere percelen uit het woonuitbreidingsgebied.

        Het project is een afwerking van de bebouwing in de Jozef Spiessensstraat.

         

        Artikel 5.6.11 - §2 - Het al dan niet vrijgeven van een woonreservegebied of een deel ervan wordt beoordeeld aan de hand van:

        1° de bepalingen van het gemeentelijk ruimtelijk structuurplan of het gemeentelijk of intergemeentelijk beleidsplan ruimte, of een ontwerp daarvan;
        2° de bepalingen van het provinciaal beleidsplan ruimte en het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, of een ontwerp daarvan;
        3° de principes en doelstellingen vermeld in artikel 1.1.4;
        4° de waterhuishouding, in het bijzonder de vrijwaring van het waterbergend vermogen waar dit relevant is;
        5° het bindend sociaal objectief van de gemeente zoals bepaald overeenkomstig hoofdstuk 2 van titel 3 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021, en de voort- gang van de realisatie ervan.

        Wordt de vrijgave van een deel van een woonreservegebied overwogen, dan wordt bovendien nagegaan of die vrijgave geen hypotheek legt op de latere invulling of herbestemming van de overige delen van het woonreservegebied.

        De gemeenteraad kan een woonreservegebied slechts volledig of gedeeltelijk vrijgeven als dat in overeenstemming is met het geldende gemeentelijk ruimtelijk structuurplan of het gemeentelijk of intergemeentelijk ruimtelijk beleidsplan.

        Als de gemeenteraad een woonreservegebied gedeeltelijk vrijgeeft, dan geeft zij de redenen aan waarom niet het volledige maar slechts het betrokken gedeelte van het woonreservegebied wordt vrijgegeven. Zij toont daarbij ook aan dat het een samenhangend en ruimtelijk afzonderbaar
        gedeelte betreft, waarvan de vrijgave geen hypotheek legt op de latere invulling of herbestemming van de overige delen van het woonreservegebied.

         

        Aftoetsing bepalingen van het gemeentelijk ruimtelijke beleidsplan:

        Het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan werd definitief goedgekeurd door de gemeenteraad op 12 november 2024.

        Gelet op het Beleidskader Leefbaar Dorpen.

        • Visie
          • 2 leefkwaliteitsthema's
            • 2.6 verdichting
              • 2.6.2 Gradaties
                • Zacht transformeren:
                  ...
                  Ook onbebouwde percelen langs voldoende uitgeruste wegen kunnen worden ontwikkeld.
                  Dit betekent dat bijvoorbeeld voor nog niet-ontwikkelde percelen langs een uitgeruste weg, die gelegen zijn in woonreservegebied en waarvoor geen goedgekeurde niet-vervallen verkaveling of ruimtelijk uitvoeringsplan van toepassing is, een Vrijgavebesluit kan worden goedgekeurd.
                  ...
                  Binnen de gebieden voor zachte transformatie zijn ook (publieke) onbebouwde ruimten aangeduid waarvan vanuit ruimtelijk oogpunt niet wenselijk is om deze in de toekomst te bebouwen.
                  ...
                  In Bornem bevinden zich nog een aantal niet-aangesneden woonuitbreidingsgebieden. Het is niet wenselijk deze aan te snijden. Daarom geeft de gemeente geen Vrijgavebesluit voor percelen die gelegen zijn in woonreservegebied.

        Gelet dat het woonuitbreidingsgebied gelegen langs de Jozef Spiessensstraat reeds aangesneden is, en historisch privaat bebouwd werd met vrijstaande eengezinswoningen.

        Gelet dat de aanvraag in overeenstemming is en niet strijdig met het gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan.

         

        Gelet op het advies van het departement omgeving uitgebracht tijdens het vooroverleg van 18 september 2024: 

        Hierin werd het volgende gesteld:

        Het voorliggende voorstel voldoet slechts gedeeltelijk aan deze randvoorwaarden:

        • Een vrijgavebesluit moet er op gericht zijn om, samen met de woonfunctie, de ontwikkeling van andere functies die verwant zijn met het wonen mogelijk te maken en zelfs op te leggen.
          Een gemeenteraadsbesluit dat een woonreservegebied volledig of gedeeltelijk vrijgeeft, bepaalt de voorwaarden voor een ruimtelijk kwalitatieve ontwikkeling van het vrijgegeven gebied. Deze voorwaarden hebben minstens betrekking op de woningtypologie en -dichtheid, op de vermenging van functies en op de groenvoorzieningen en de waterhuishouding. De opgelegde voorwaarden moeten een hoog ruimtelijk rendement en een zuinig ruimtegebruik garanderen door een minimale groepering van de woningen en door gedeelde voorzieningen.
        • De voorgestelde inrichting van het gebied voldoet slechts deels aan de gestelde vereisten.
          De voorgestelde ontwikkeling stelt de oprichting van 2 woningen in halfopen bebouwing en 1 woning in gesloten bebouwing voor. In de nabije omgeving komen hoofdzakelijk woningen in open bebouwing voor, maar eveneens een woonzorgcentrum met een grotere footprint.
          De voorgestelde densiteit is aanvaardbaar, maar het voorstel maakt de ontwikkeling van functies verwant aan wonen niet mogelijk. Er is geen sprake van gedeelde faciliteiten, zorgwonen of andere typologieën die hedendaagse ruimtelijke principes omtrent gedeeld en zorgvuldig ruimtegebruik vooropstellen.
        • Het voorliggende voorstel heeft betrekking op één van de laatste onbebouwde percelen aan de rand van een voor de rest grotendeels bebouwd woonreservegebied. Het perceel wordt zowel links als rechts geflankeerd door bebouwing. Het achterste gedeelte van het perceel is in gebruik als paardenweide en rijzone. Het perceel kan beschouwd worden als een “samenhangend en ruimtelijk afzonderbaar onderdeel van het woonreservegebied”. In het woonreservegebied komt nog 1 onbebouwd perceel voor, maar het voorliggende voorstel legt geen hypotheek op de latere invulling hiervan.
        • Wat betreft verdichting stelt het beleidskader ‘leefbare dorpen’ van het ontwerp Beleidsplan Ruimte Bornem op p.88 het volgende: Bornem-centrum is in de regionale woningmarkt een strategische dorpskern en wil daarom het grootste aandeel bijkomende woningen opvangen in de gemeente. Het voorzieningenaanbod is hier het grootst en het openbaar vervoeraanbod het meest uitgebouwd. In tweede orde zijn Hingene, Mariekerke en gehucht Branst dorpen waar ook kan worden ingezet op het creëren van nieuwe woningen. Tot slot wordt in de kleine dorpen (Wintam, Eikevliet, Weert en Buitenland) niet actief ingezet op verdichting.
          Hoewel het beleidskader ‘leefbare dorpen’ van het ontwerp Beleidsplan Ruimte Bornem op p.90 onder ‘zacht transformeren’ stelt dat “ook onbebouwde percelen langs voldoende uitgeruste wegen kunnen worden ontwikkeld. Dit betekent dat bijvoorbeeld voor nog niet ‑ontwikkelde percelen langs een uitgeruste weg, die gelegen zijn in woonreservegebied en waarvoor geen goedgekeurde niet-vervallen verkaveling of ruimtelijk uitvoeringsplan van toepassing is, een Vrijgavebesluit kan worden goedgekeurd.” Het Departement Omgeving is op basis van de kaart op p.93 van oordeel dat de geschetste mogelijkheden naar zachte transformatie niet van toepassing zijn in de dorpskern van Wintam.
          Indien de gemeente van oordeel is dat het perceel toch voor bebouwing in aanmerking komt, neemt ze het best mee in het ontwerpend onderzoek voor de historische kern van Wintam dat ze cfr p.124 wenst uit te voeren. Een eventuele ontwikkeling moet immers passen binnen deze visie.

         

        Ontwerp Beleidsplan Ruimte Bornem
        In het beleidskader ‘leefbare dorpen’ van het ontwerp Beleidsplan Ruimte Bornem wordt op p.124 als gebiedsspecifieke actie nr. 40 gesteld dat de gemeente ontwerpend onderzoek zal voeren in functie van een visie op de historische tussenzone in het dorp. Departement Omgeving is van mening dat een eventuele ontwikkeling van het betreffende perceel, deel moet uitmaken van dit masterplan. Op deze manier kunnen meer kansen benut worden naar een kwalitatieve aanleg van de straat, groen-blauwe dooradering en de landschappelijke inpasbaarheid in de historische kern van Wintam.

        Strategische visie BRV, in afwachting van een ontwerp BRV
        Zoals in het decreet woonreservegebieden eveneens is opgenomen, dient er te worden uitgegaan van een hoog ruimtelijk rendement en een zuinig ruimtegebruik. Rendementsverhoging is enkel mogelijk op locaties met voldoende voorzieningen die ontsloten worden door collectief vervoer.
        Daarnaast wordt er belang gehecht aan groenblauwe dooradering, klimaatbestendigheid en energetische optimalisatie.
        Het perceel is gelegen binnen het ruimtebeslag en kent een matige knooppuntwaarde en goed voorzieningenniveau. Het is gelegen in de historische kern van Wintam. Zoals ook in het ontwerp Beleidsplan Ruimte Bornem aan gegeven is Wintam één van de kleine dorpen van Bornem. In kernen die een beperkt aanbod aan voorzieningen en openbaar vervoer kennen, is slechts een beperkte intensivering mogelijk mits deze het karakter van de kern bewaart. Meer dan een kwantitatieve opgave, kennen deze kernen vooral een kwalitatieve opgave. Het behoud van de identiteit van deze kernen is cruciaal, alsook het op peil houden van het voorzieningenniveau en de aanwezigheid van verweven werklocaties.
        Uit het voorstel is onvoldoende duidelijk op welke manier het ontwerp zal bijdragen aan de kwaliteit van de kern. Departement Omgeving is van mening dat een eventuele ontwikkeling van het perceel en de heraanleg van de straat mee onderzocht moet worden bij de opmaak van het masterplan voor de historische kern van Wintam.

        Artikel 1.1.4
        Vanuit haar inhoudelijke doelstellingen wenst Departement Omgeving in deze fase eveneens invulling geven aan de toets van het voorstel aan de principes en doelstellingen vermeld in artikel 1.1.4. Er zijn verschillende opmerkingen over de ruimtelijke kwaliteit van het voorstel, opgenomen in de overige hoofdstukken van dit advies. Er dient meer aandacht te gaan naar de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen. Het voorliggende voorstel richt zich enkel op het betreffende perceel en houdt onvoldoende rekening met de impact naar de ruimere omgeving.

        4. Beknopte samenvatting:
        Na een eerste lezing van de aanvraag worden vanuit Departement Omgeving volgende elementen opmerkt:

        • Het voorstel is niet eenduidig over de manier waarop de geplande ontwikkeling gerealiseerd zal worden. Op p.3 van de aanvraag wordt gesteld dat de eerste bouwer kan kiezen of de woningen uitgevoerd zullen worden met plat dan wel hellend dak, terwijl op p.4 van het document gesteld wordt dat de woningen gerealiseerd zullen worden als projectbouw.
        • Het voorstel getuigt onvoldoende van een hoog ruimtelijk rendement en een zuinig ruimtegebruik. De voorgestelde densiteit is aanvaardbaar, maar het voorstel maakt de ontwikkeling van functies verwant aan wonen niet mogelijk. Er is geen sprake van gedeelde faciliteiten, zorgwonen of andere typologieën die hedendaagse ruimtelijke principes omtrent gedeeld en zorgvuldig ruimtegebruik vooropstellen.
        • Het project is op verschillende punten niet in overeenstemming met het ontwerp Beleidsplan Ruimte Bornem.
        • Het voorliggende voorstel richt zich enkel op het betreffende perceel en houdt onvoldoende rekening met de impact naar de ruimere omgeving. Uit het voorstel is onvoldoende duidelijk op welke manier het ontwerp zal bijdragen aan de kwaliteit van de kern.

        Het departement heeft om deze redenen bezwaar tegen het voorliggende initiatief tot vrijgave van een deel van het woonreservegebied thv de Jozef Spiessensstraat te Bornem. Een eventuele ontwikkeling van het perceel en de heraanleg van de straat dient mee onderzocht te worden bij de opmaak van het masterplan voor de historische kern van Wintam.

        Rekening houdend met dit advies neemt de gemeenteraad volgend standpunt in:

        Het ontwerp werd aangepast met het volgende:

        Op p.5 van het aanvraagdossier:
        6) zorgwonen

        De drie woningen zijn voorzien als gezinswoning en bij de rechtse woning werd rekening gehouwen met de potentiële aanpassing naar een zorgwoning waarbij een slaapkamer met badkamer op het gelijkvloers kan gecreëerd worden.

        Hierdoor is voldaan de randvoorwaarden gesteld in het advies van het Departement Omgeving.
        In het advies van het Departement Omgeving werd het volgende al aangegeven: De voorgestelde densiteit is aanvaardbaar. 

        Er wordt niet akkoord met volgende stelling uit het advies van het Departement Omgeving:

        Het Departement Omgeving is op basis van de kaart op p.93 van oordeel dat de geschetste mogelijkheden naar zachte transformatie niet van toepassing zijn in de dorpskern van Wintam.

        De betreffende percelen zijn opgenomen in de bebouwde ruimte en aangeduid als bebouwing langs een historische weg in de samenhangende gehelen van Wintam (blz. 148-149). De nieuwe ontwikkeling bouwt verder op een historisch patroon en werkt de bestaande dorpsrand af.
        De percelen zijn dus gelegen in een zone voor zachte transformatie. Zoals dit ook is voor de andere bebouwingen in Bornem (kaart p.93): Weert, Branst, Buitenland, Wintam en Eikevliet.

        Gelet op de bestaande toestand van de wegenis:

        • Het betreft een gemeenteweg (in de atlas der buurtwegen van Hingene gekend als buurtweg nr.50): ingetekend als een private weg (3 m) met een publieke erfdienstbaarheid (3 m)

        Het dossier werd aangepast met het volgende:

        • de drie gebouwen worden als projectbouw in één bouwfase gerealiseerd als groepswoningbouw. Zodat er een afgewerkt harmonisch geheel wordt verwezenlijkt.
        • het af te staan gedeelte werd verder uitgewerkt: er worden groenstroken voorzien, een uitwijkstrook (omwille van de smalle straat) en de opritten/toegangen tot de woningen.

        De uiteindelijke kwalitatieve groenblauwe invulling is verder te bepalen door de gemeente.
        Er moet kwalitatief en streekeigen openbaar groen voorzien worden en er moet in functie van de aanleg van de uitwijkstrook naar gewerkt worden zodat het water terecht kan in de groene stroken. 

        Conclusie evalutatie advies Departement Omgeving: door de gewijzigde aanvraag en de hiervoor vermelde motivatie wordt er tegemoetgekomen aan het advies van het Departement Omgeving.

         

        Aftoetsing aan de bepalingen van het provinciaal beleidsplan ruimte en het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, of een ontwerp daarvan

         

        Algemeen zet het project in op de principes van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen (ontwerp BRV), met inzet op slimme verdichting gekoppeld aan uitwerking van open groene ruimte. Het project kan vervolgens kortweg afgetoetst worden aan de principes uit het Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen, welke een specificering van het BRV vormen; 

        • Zuinig ruimtegebruik – Het ruimtelijk rendement wordt verhoogd op een goed gelegen plek, binnen de kern van Wintam nabij verschillende voorzieningen waaronder het gemeenschapshuis (op wandelafstand 150 m), bushalte (wandelafstand 500 m). Trage verbinding langs waterlopen (afstand 500 m). Bijkomende inname van de open ruimte wordt beperkt, door enkel aan de rand van de straat aan woonontwikkeling te doen, ter vrijwaring van de achtergelegen openruimte (agrarisch gebied).
        • Veerkracht – het project wordt robuust uitgewerkt ten opzichte van klimaatverandering door in te zetten op voldoende groene ruimte en ruimte voor waterinfiltratie en energieverwekking. Het verlies aan biodiversiteit is hier beperkt, aangezien bij de ontwikkeling van de nu braakliggende ruimte een migratie kan plaatsvinden naar het te behouden achterliggende openruimte gebied. Er wordt voorzien in verschillende woningtypes voor verschillende bevolkingsgroepen.
        • Nabijheid en bereikbaarheid – het project is gelegen op kleine wandelafstand van de dorpskern (kerk) van 500m. De percelen zijn gelegen een voldoende uitgeruste gemeenteweg.
        • Eigenheid – de typische ruimtelijke kenmerking in de omgeving omvatten hier de kleinschalige bebouwing, welke wordt bewaard en waarnaar een doorzicht langs de zijkanten van het project gegarandeerd blijft.

        Gelet op het positief van de provincie Antwerpen van 12 september 2024 uitgebracht tijdens het vooroverleg.

        Het Agentschap Wonen heeft geen advies uitgebracht tijdens het vooroverleg.

        Gelet op het gunstig advies van de Gecoro van 25 juni 2024 in functie van het gehouden vooroverleg.

        Aftoetsing aan de principes en doelstellingen vermeld in artikel 1.1.4;

        De ruimtelijke ordening is gericht op een duurzame ruimtelijke ontwikkeling waarbij de ruimte beheerd wordt ten behoeve van de huidige generatie, zonder dat de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang gebracht worden. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen. Er wordt rekening gehouden met de ruimtelijke draagkracht, de gevolgen voor het leefmilieu en de culturele, economische, esthetische en sociale gevolgen. Op deze manier wordt gestreefd naar ruimtelijke kwaliteit. 

        Er is sprake van een duurzame ontwikkeling. De ontwikkeling op deze site brengt geen behoefte van toekomstige generaties in bedwang, en er zijn op deze plek geen andere maatschappelijke behoeften voor deze omgeving in woongebied dan woningbouw zelf (geen vraag naar voorzieningen of ruimte voor waterberging bijvoorbeeld, behoudens de wettelijk verplichte). De volgende overwegingen worden gemaakt;

        • Ruimtelijke draagkracht - De woningen zijn gegroepeerd in één volume. Het profiel van de nieuwbouwvolumes is inpasbaar met de bestaande profielen: de kroonlijsthoogte is niet afwijkend dan deze die voorkomen in de omgeving. Het dorpse karakter wordt ook in het ontwerp behouden door de gebruikelijke afstanden te behouden tot de zijperceelgrenzen en met beperkte bouwvolume (plat dak) te werken welke het project mindere zwaar maken en waarbij er nog verbinding is langs de zijtuinstroken naar het achterliggend gebied. Om dit open karakter nog meer te benadrukken zijn er geen parkings of gebouwen voorzien in zijtuienstroken. Er zijn in de voortuin mogelijke ook de groepsparkings uitgevoerd als open carports en open autostaanplaatsen. De privatieve tuinen van de westelijke woningen een groene zone/buffer. De voorliggende bouwdichtheid is bijgevolg aanvaardbaar.
        • De gevolgen voor het leefmilieu: er worden weinig effecten verwacht met betrekking tot biodiversiteit. De bestaande aanleg bestaat uit weide. De te voorziene beplanting dient te bestaan uit streekeigen beplanting
        • Culturele gevolgen: geen.
        • Economische gevolgen: geen.
        • Esthetische gevolgen: het ontwerp wordt ingepast in de omgeving.
        • Sociale gevolgen: geen.

        Aftoetsing aan de waterhuishouding

        De percelen liggen niet in een:

        • signaalgebied
        • in een afgebakende oeverzone of afgebakend ovestromingsgebied
        • risicozone voor overstromingen

        Aftoetsing aan het bindend sociaal objectief van de gemeente

        De gemeente Bornem heeft het sociaal objectief reeds bereikt.

        Mobiliteit

        De aanvraag betreft de bouw van 3 woningen. Deze zullen verkeersbewegingen met zich meebrengen. De enige toegang tot de eigendom is langs de straatzijde. Deze straat  is eveneens bruikbaar voor de brandweer. 
        Er zijn ook geen redenen om aan te nemen dat als gevolg van de ontwikkeling doorstromingsproblemen of verkeersonveilige situaties zouden ontstaan.
        Er zijn dan ook geen aanzienlijke effecten te verwachten met betrekking tot de mobiliteit.

        Bodem

        Er worden effecten verwacht op vlak van bodem.
        Er worden geen kelderverdiepingen voorzien.
        Tijdens de bouwfase kunnen er calamiteiten ontstaan door problemen met machines op de werf.
        Ten gevolge van defecten, ongevallen,... kunnen oliën en dergelijke op de bodem terecht komen.
        De gespilde oliën zullen steeds zeer beperkte in volume zijn en kunnen dan ook direct worden opgeruimd.
        De bestaande geldende regelgeving zal hieromtrent gerespecteerd worden. De eventuele voorvallen zullen eerder uitzonderlijk zijn en zeer beperkt in omvang. Dit zal niet tot aanzienlijke effecten leiden. 

        Watersysteem

        Er worden effecten verwacht op vlak van het watersysteem.
        Voor het infiltreren van het teveel aan regenwater wordt er gebruik gemaakt van wadi's.
        Alle verhardingen, behoudens beperkte terrassen zullen een waterdoorlatende uitvoering hebben en worden niet aangesloten op de riolering. Naast de verhardingen zijn er ook steeds aan weerszijden groenstroken voorzien zodat het water ook naast de verhardingen in de bodem kan infiltreren. Al deze voorzieningen en maatregelen zullen ervoor zorgen dat er geen regenwater wordt afgevoerd naar de riolering. Er zijn geen aanzienlijke effecten te verwachten met betrekking tot infiltratie van hemelwater.
        Geen van de woningen is voorzien van ondergrondse constructies zodat het absorptie volume van de gronden ook nagenoeg ongewijzigd blijft. Er blijft voldoende ruimte voor water.

        Geluid of trillingen

        Er worden effecten verwacht met betrekking tot geluid en trillingen. Tijdens de bouwfase kunnen er zowel geluids- als trillingsemissies zijn als gevolg van bouwmachines. Deze geluids- en trillingsemissies ten gevolge van bouwmachines zal tijdelijk van aard zijn en zal zich enkel overdag voordoen. 

        Biodiversiteit

        Er worden minimale effecten verwacht met betrekking tot biodiversiteit. De bestaande weide wordt verwijderd. De bestaande beplantingen zijn vaak
        Er wordt nieuwe aanplanting voorzien, deze is uit te voeren met streekeigen beplanting. Er zijn geen effecten op SBZ of VEN te verwachten.

        CONCLUSIE

        De gemeenteraad kan een gunstig innemen. Het voorliggend project ligt in lijn ligt met het lokaal en bovenlokaal ruimtelijk beleid. Het feit dat voorliggend projectgebied in overeenstemming is met het gemeentelijk ruimtelijke beleidsplan en andere wetgeving, vormt de hoofdreden dat een vrijgave van het woonuitbreidingsgebied voor dit projectgebied mogelijk is.

        financiële aspecten

        geen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        De vrijgaveprocedure voor de private gronden, gelegen langs de Jozef Spiessensstraat (Bornem, 12015_B_0262___000_00), wordt voorlopig vastgesteld.

        Artikel 2

        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het inwinnen van het advies van het departement omgeving en van de instanties die zijn aangewezen krachtens artikel 7.4.4/1, §4, eerste lid.

        Artikel 3

        Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met het organiseren van een openbaar onderzoek met een duur van 60 dagen.

        Artikel 4

        Bijgevoegde plan-m.e.r.-screening wordt voorgelegd aan het Team Omgevingseffecten in functie van beslissing over de plan-m.e.r.-plicht.

    • Financiële dienst

      • Afvalbelasting vaste bijdrage

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Wim Verheyden, Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        wettelijk kader
        • Het Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40 §3 en 41, 14° en latere wijzigingen;
        • De Grondwet, inzonderheid artikel 170, §4 en artikel 173;
        • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen;
        • Het Bestuursdecreet van 7 december 2018, betreffende de bepalingen rond de werking van overheidsinstanties en de relatie tussen de burger en de overheid, en latere wijzigingen;
        • Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen en latere wijzigingen;
        • Artikel 26 van het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen laat toe dat de gemeente het intergemeentelijk samenwerkingsverband machtigt om de kosten voor het beheer van huishoudelijk afval te innen;
        • Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (VLAREMA), en latere wijzigingen;
        • De omzendbrief KB/ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
        • Het lokaal Materialenplan (LMP) goedgekeurd op 26 mei 2023 door de Vlaamse Regering; Het LMP geldt als uitvoeringsplan en preventieprogramma voor het huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval, zoals voorzien in artikels 17 en 18 van het Decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen;
        • Het gemeenteraadspunt van 08 december 2015 met als titel Beheersoverdracht voor verwerking van afval door IVAREM. 
        situering

        Het betreft hier een belasting van een vast bedrag om de vaste kosten van het afvalbeheer, minstens gedeeltelijk te dekken. 

        Het vorige belastingtarief bedroeg 49 euro. Dezelfde vrijstellingen werden voorzien.  De verminderingen bedroegen in het vorige belastingreglement 12 euro voor 'alleenstaanden' (alleenwonenden en éénoudergezinnen), 3 euro per minderjarig kind met een maximum van 9 euro per gezin en 24 euro per gezin wanneer minstens 1 persoon binnen het gezin recht heeft op een verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering.

        Het goedkeuren van een belastingreglement, inclusief vrijstellingen en verminderingen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad. 

        motivering

        Vermits het merendeel van die kosten gezinsgerelateerd is, wordt de voorkeur gegeven aan een aanrekening per gezin.

        De afvalbelasting neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel de vaste kosten te dekken.

        Het oude belastingtarief was van toepassing sinds aanslagjaar 2020 en werd niet geïndexeerd. De vaste kosten bestaan ondermeer uit loonkosten en verwerkingskosten.  Deze kosten worden minstens jaarlijks geïndexeerd. Het is dan ook redelijk om het belastingbedrag automatisch jaarlijks te indexeren.

        Er wordt een vrijstelling voorzien voor personen of groepen die op ons grondgebied ofwel een wettelijk adres hebben maar hier in de praktijk niet wonen of personen die een gemeenschap vormen, hier wel wonen maar meestal aparte voorzieningen hebben.  In beide gevallen zorgen ze niet voor kosten.  

        Verminderingen worden voorzien waardoor sociale correcties worden toegekend op het vast bedrag dat per gezin wordt aangerekend.

        • Als alleenstaande zorg je normaal voor minder afval het is dan ook begrijpbaar om deze personen minder te laten betalen
        • Kinderen of personen die over een attest verhoogde tegemoetkoming beschikken, hebben extra kosten die anderen niet hebben.  Via een korting op deze belasting, doet de gemeente een weliswaar beperkte tussenkomst.  

        De invordering gaat gepaard met kosten ingevolge de verzending van aanmaningen en daarom is het billijk deze kosten te verhalen op diegenen die laattijdig de door hun verschuldigde belasting betalen.

        De gemeente heeft beheersoverdracht verleend aan de Intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM). Er wordt naar gestreefd om deze belasting in de gemeenten die vennoten zijn bij IVAREM zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.

        Het Materialendecreet laat toe deze kosten voor het beheer van huishoudelijke afvalstoffen intergemeentelijk te innen, vandaar dat ervoor geopteerd wordt om deze belasting te laten innen door IVAREM.

        In het kader van een bewustmakingsproces bij de bevolking op het vlak van afvalbeheerskosten voor het huishoudelijk afval, is het aangewezen de vaste kosten en de niet- variabele kosten voor de selectieve afvalsoorten aan te rekenen aan de bevolking via een vast bedrag en op een zichtbare wijze.

        Het innen van een belasting wordt gedefinieerd als het in ontvangst nemen van de schuld;

        financiële aspecten

        De financiële gevolgen van deze beslissing zijn opgenomen in het huidige strategisch meerjarenplan 2020 - 2025 en zal ook worden voorzien in het toekomstige meerjarenplan 2026 - 2031. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Kevin Van Ranst, Nicole Van Praet, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Frans Croes
        Onthouders: Kristof Joos, Ivo Van Aken, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 7 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1 (termijnen)
        Er wordt voor de aanslagjaren 2025 t/m 2031 een kohierbelasting geheven op het inzamelen en verwerken van huishoudelijke afvalstoffen.

        Artikel 2 (tarief - belastingplichtige)
        Er wordt een vaste afvalbijdrage per jaar per gezin aangerekend van 65 euro.
        Aan het begrip “gezin” wordt dezelfde betekenis gehecht als in de bepaling van de laatste algemene onderrichtingen betreffende het houden van de bevolkings- en vreemdelingenregisters.

        Artikel 3 (ondeelbaar)
        De vaste belasting is verschuldigd door de referentiepersoon van elk gezin als zodanig ingeschreven in het bevolkingsregister of in het vreemdelingenregister op 1 januari en is onverdeelbaar verschuldigd voor het volledige jaar.
        De betaling van de belasting is hoofdelijk verschuldigd door elk meerderjarig lid van het gezin.
        Een wijziging van de hoofdverblijfplaats heeft geen invloed op de belastingplicht en geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering of teruggave.

        Artikel 4 (differentiëring)
        Zijn van deze belasting vrijgesteld, voor zover aan de vrijstellingsmodaliteiten is voldaan op 1 januari van het aanslagjaar:
        1. De gezinnen die als gevolg van het koninklijk besluit van 16 juli 1992 betreffende de bevolkingsregisters een aanduiding referentieadres hebben.
        2. De collectieve gezinnen waarvan de leden volgens het rijksregister aangeduid staan als lid van een gemeenschap (kloostergemeenschap, militairen in kazerne, verzorgingsinstellingen voor bejaarden/mindervaliden ...).
        3. De gezinnen die een aanduiding ‘tijdelijke’ afwezigheid (I.T. 026) hebben in het bevolkingsregister.

        Bij de vaste afvalbelasting worden volgende verminderingen voorzien:

        1. Een vermindering van 16 euro per gezin van de belasting is voorzien voor “alleenwonenden (éénpersoonsgezinnen) en éénoudergezinnen met enkel minderjarige kinderen”. Een kind is minderjarig indien hij/zij op datum van 1 januari van het aanslagjaar de leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt. Er wordt geen rekening gehouden met de verwantschap binnen het gezin.
        2. Een vermindering van 4 euro per minderjarig kind in het gezin van de belasting is voorzien met een maximum van 12 euro per gezin. Een kind is minderjarig indien hij/zij op datum van 1 januari van het aanslagjaar de leeftijd van 18 jaar niet heeft bereikt. Er wordt geen rekening gehouden met de verwantschap binnen het gezin.
        3. Een vermindering van 32 euro per gezin van de belasting is voorzien voor gezinnen (referentiepersonen) waarvan minstens 1 of meerdere gezinsleden recht hebben op verhoogde tegemoetkoming van de ziekteverzekering, die voldoen aan de voorwaarden op 1 januari bedoeld in artikel 37, § 19, van de wet betreffende de verplichte verzekering voor geneeskundige verzorging en uitkeringen, gecoördineerd op 14 juli 1994.
        De verminderingen kunnen cumulatief zijn.

        De verminderingen worden rechtstreeks verrekend op het aanslagbiljet voor de vaste afvalbelasting op basis van de gegevens uit het rijksregister en de gegevens aangeleverd door de Kruispuntbank van de Sociale zekerheid.

        Indien de vermindering niet ambtshalve kan toegekend worden, kan de belastingplichtige een aanvraag richten tot toekenning aan IVAREM met controle via attest verhoogde tegemoetkoming waaruit blijkt dat de betrokkene op 1 januari recht heeft op verhoogde tegemoetkoming of via attest van gezinssamenstelling uit het rijksregister.
        Hiervoor is een aanvraagformulier voorzien op de website van IVAREM. Die aanvraag moet ingediend worden vóór 30 september van het belastingjaar. De aanvraag moet elk jaar worden ingediend.

        Indien IVAREM de aanvraag gegrond verklaart, zal de toelage verrekend worden op het aanslagbiljet. Indien de belastingplichtige de belasting reeds heeft voldaan, gebeurt dit door het terugstorten van het bedrag van de toelage.

        Artikel 5 (indexering)
        De belasting wordt jaarlijks op 1 januari aangepast op basis van de evolutie van de afgevlakte gezondheidsindex en wel als volgt: elk bedrag wordt vermenigvuldigd met een factor waarbij in de teller de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op oktober van het jaar dat voorafgaat aan het jaar waarin het bedrag wordt gewijzigd, en met de noemer de afgevlakte gezondheidsindex die van toepassing was op september van 2025. Het zo verkregen getal wordt wiskundig afgerond op 0,5 euro.

        Artikel 6 (intergemeentelijke inning)
        De kohierbelasting wordt geïnd door het intergemeentelijk samenwerkingsverband IVAREM.

        IVAREM maakt het kohier op conform de vermeldingen uit artikel 45, paragraaf 2 van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging en de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.

        De belasting wordt jaarlijks vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen (ten laatste op 30 juni dat volgt op het aangeslagen jaar).
        Daartoe maakt de gemeentelijke financieel directeur het vastgesteld en uitvoerbaar verklaard kohier over aan IVAREM, dat onverwijld instaat voor het opmaken en versturen van de aanslagbiljetten aan de belastingplichtigen.

        Het aanslagbiljet dient betaald te worden binnen een termijn van twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

        Artikel 7 (invorderingswijze)
        Indien het aanslagbiljet van de kohierbelasting niet tijdig en volledig wordt betaald binnen 2 maanden na de verzending, verzendt IVAREM per gewone brief of via elektronische weg (Doccle) een aanmaning voor het nog openstaande bedrag. Die aanmaning kent een betaaltermijn van 30 dagen toe vanaf de verzending van de aanmaning.
        Indien binnen de termijn van de eerste aanmaning het openstaande bedrag niet tijdig en volledig betaald werd, verzendt IVAREM een twee aanmaning met een betaaltermijn van 14 dagen.

        Bijkomend vermeldt die tweede aanmaning dat in een volgende fase een dwangbevel wordt overgemaakt bij deurwaardersexploot indien het openstaande bedrag niet wordt vereffend binnen de voormelde termijn.

        De kosten verbonden aan de tweede aanmaning en aan het dwangbevel worden aan de belastingplichtige aangerekend. De kosten voor de tweede aanmaning per gewone brief bedragen 15 euro. De kosten van het dwangbevel worden bepaald volgens opgave van de betekenende gerechtsdeurwaarder.

        IVAREM kan te allen tijde beslissen om bijkomende kosteloze herinneringen te sturen.

        Artikel 8 (betalingen)
        De betalingen gebeuren op rekening van IVAREM onder vermelding van de gespecifieerde mededeling vermeld op het betalingsdocument.
        Bij afwezigheid van een correcte mededeling tracht IVAREM op basis van de identiteit of het bedrag te achterhalen op welke belastingschuld de betaling betrekking heeft. Indien de belastingschuld niet te identificeren is, wordt de betaling teruggestort.
        Betalingen waarvan duidelijk is dat ze geen betrekking hebben op een afvalbelasting worden teruggestort aan de betaler. 

        Artikel 9 (bezwaar)

        De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan een bezwaar indienen tegen de belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

        Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de datum waarop de belastingplichtige het aanslagbiljet heeft ontvangen of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Het aanslagbiljet wordt geacht ontvangen te zijn op de derde werkdag die volgt op de datum van de verzending van het aanslagbiljet. Als het aanslagbiljet verzonden werd via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van zijn verzending. Als het bestuur en de belastingplichtige hetzelfde informatiesysteem gebruiken om berichten elektronisch uit te wisselen, wordt het aanslagbiljet geacht ontvangen te zijn op het tijdstip waarop het aanslagbiljet toegankelijk wordt voor de belastingplichtige.

        In toepassing van het Bestuursdecreet van 7 december 2018 kunnen bezwaarschriften via elektronische weg worden ingediend. De indiening van het bezwaarschrift via elektronische weg geldt als uitdrukkelijke instemming van de belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger om berichten binnen de bezwaarprocedure via die elektronische weg uit te wisselen. Als het bezwaarschrift verzonden wordt via elektronische weg, geldt de datum van de elektronische verzending als datum van indiening van het bezwaar.
        Het college van burgemeester en schepenen, of een gemeentelijk personeelslid dat daartoe bijzonder door het college van burgemeester en schepenen is aangewezen, stuurt binnen vijftien kalenderdagen na de indiening van het bezwaarschrift een ontvangstmelding.


        Artikel 10
        Verwijzen naar de afvalbelasting en meer specifiek de artikels die betrekking hebben op de vaste afvalbelasting.

         

        Artikel 11
        Dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.

        Ter kennisgeving zal eveneens een afschrift worden toegezonden aan de intergemeentelijke vereniging voor duurzaam afvalbeheer regio Mechelen (IVAREM).

        Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt volgens artikel 286 van het Decreet over het Lokaal Bestuur.

    • Patrimonium

      • Waterlandschap 2.0 Water zonder (be) grenzen in de Vlietvallei, aandeel van de coalitiepartner gemeente Bornem - samenwerkingsovereenkomst

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41
        situering

        De gemeente Bornem heeft op 10 mei 2022 het Riviercontract van De Vliet – Molenbeek ondertekend. Hiermee heeft de gemeente zich geëngageerd om een bijdrage te leveren in verschillende acties, zoals geformuleerd in dit contract.

        Eén van deze acties is actie 21: Water-Land-Schap 2.0-project ‘Water zonder (be)grenzen in de Vlietvallei’ (blz 40-41 van het Riviercontract).
        De polder Vliet en Zielbeek diende eind 2021 de projectaanvraag Water-Land-Schap 2.0 in bij de Vlaamse Landmaatschappij. De verschillende coalitiepartners hebben samen vorm gegeven aan het beschreven actieprogramma waarvoor heden de noodzakelijke vergunningsprocedures lopende zijn.

        In het kader van de toewijzing van de toelages voorzien door de VLM wordt een schriftelijke samenwerkingsovereenkomst gevraagd.

        De gemeenteraad wordt gevraagd haar goedkeuring te verlenen voor de samenwerkingsovereenkomst opgenomen als bijlage aan onderhavig punt.

        motivering

        Er werd in de gemeentelijke begroting reeds middelen voorzien voor de uitvoering van het Riviercontract. 

        financiële aspecten

        Overzicht kostenraming en bijdrage van de coalitiepartner gemeente Bornem

         

        De nodige financiële middelen werden voorzien als investeringstoelage op budgetcode 2025/GBB/0319-000/664000/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad verleent goedkeuring voor de Samenwerkingsovereenkomst tussen Polder Vliet en Zielbeek en gemeente Bornem in het kader van de Realisatie projecten Waterlandschap 2.0 .

    • Burgerzaken

      • Voortijdige beëindiging grafconcessie

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 40 en 41
        • Het decreet van 16 januari 2004 met al zijn wijzigingen op de lijkbezorging en de begraafplaatsen
        • Het gemeenteraadsbesluit van huishoudelijk reglement en tariefreglement betreffende graf- en columbariumconcessies dd. 11 december 2001
        situering

        Er werd een akte van voortijdige beëindiging van een grafconcessie opgemaakt voor 1 zerk op de begraafplaats van Hingene. Deze akte werd gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerk en aan de ingang van de begraafplaats. De lijst werd toegevoegd als bijlage aan dit besluit.

        motivering

        Het bericht heeft gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerk en aan de ingang van de begraafplaats. Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessie kan worden teruggenomen door de gemeente en de zerk zal geruimd worden door de gemeentelijke diensten.

        financiële aspecten

        Er worden geen terugbetalingen gedaan voor de resterende termijn van geldigheid van deze concessie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, Björn Caljon
        Voorstanders: Jeroen Segers, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        Tegen de voortijdige beëindiging van de in de bijlage opgenoemde aanvraag, waarvan de akte tot voortijdige beëindiging gedurende 1 jaar werd aangeplakt, werd geen verzet aangetekend. De desbetreffende concessie wordt teruggenomen door de gemeente en de zerk zal door de gemeentediensten worden ontruimd.

    • Raadsleden

      • Cashpunten (geldautomaten) in Bornem (Samen Groen)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        situering

        Doordat er minder geld wordt afgehaald schrappen banken steeds meer geldautomaten. Daarom werd Batopin opgericht door 4 grootbanken en komen er nu ‘bankneutrale geldautomaten’, de zogenaamde ‘cashpunten’

        Ook in de Boomstraat in Bornem werd recent een cashpunt geopend.  Batopin heeft als engagement dat 95% van de Belgen op 5 kilometer van zijn woning geld moet kunnen afhalen.

        De deelgemeenten ten noorden van de N16, Hingene, Wintam, Eikevliet vallen niet in de cirkel van 5 km.

        In Hingene, waar al meer dan 5 jaar geen geldautomaat meer is, zou er dan toch een ‘cashpunt’ komen maar zou er nog geen geschikte locatie zijn.

        Vraag 1: Kan dit bevestigd worden?

        Vraag 2 : Zoekt de gemeente actief mee naar een locatie?

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.

      • Pakjesautomaten in Bornem (Samen Groen)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        situering

        Meer en meer mensen bestellen vandaag allerlei artikelen online. Naast thuislevering of ophalen in een fysiek afhaalpunt zijn er ook de pakjesautomaten waar je 7op7, 24u op24u terecht kan.  Momenteel zijn er in Bornem 3 pakjesautomaten, nl. aan het station, aan de carrefour en aan het politiekantoor.  Er is veel vraag vanuit de deelgemeenten om ook daar pakjesautomaten te voorzien. Zeker in deelgemeenten waar er geen fysiek afhaalpunt is zoals bijvoorbeeld in Hingene.

        Vraag : Kan de gemeente aandringen bij Bpost om bijkomende pakjesautomaten te voorzien?

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.

      • Snelheidsboetes mogen geen verdienmodel zijn (N-VA)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        situering

        De gemeente Bornem heeft sinds 14/12/2021 de mogelijkheid om gemeentelijke administratieve geldboetes (GAS 5) op te leggen voor beperkte snelheidsovertredingen. Dit biedt een instrument om de verkeersveiligheid lokaal te versterken, maar enkel als het correct wordt toegepast.

        Handhaving in het verkeer is uiteraard cruciaal om de verkeersveiligheid te verbeteren, maar het doel moet altijd zijn om overtredingen te voorkomen, niet om inkomsten te genereren. Gemeenten die uitsluitend op inkomsten mikken, ondermijnen het draagvlak voor een verkeersveiligheidsbeleid.

        Minister van mobiliteit De Ridder gaf het Departement Mobiliteit en Openbare Werken de opdracht naar een uitgebreide studie naar de manier waarop lokale besturen omgaan met snelheidshandhaving. In afwachting van de resultaten heb ik volgende vragen.

        • Werd Bornem al gecontacteerd in het kader van de studie van MOW?
        • Hoeveel overtreders moesten de voorbije 3 jaar een administratieve geldboete betalen omdat ze een snelheidsovertreding begingen (GAS 5) in Bornem en wat was hiervoor het totaal bedrag?
        • Hoeveel overtreders moesten de voorbije 3 jaar een Gemeentelijke Administratieve Sanctie (GAS) geldboete betalen voor sluikstorten, verkeersboetes (foutparkeren, negeren verkeersbord C3) en omdat ze overlast veroorzaken in Bornem? Graag een afzonderlijke vermelding per jaar.
        • De opbrengsten van boetes moeten de veiligheid verbeteren. Welke aankopen deed en zal de gemeente/politiezone nog doen met deze inkomsten om de verkeersveiligheid te verbeteren?
          • Net zoals onze inwoners verwachten we dat er gecontroleerd wordt op plaatsen waar de verkeersonveiligheid door overdreven snelheid het grootst is. Met het oog op het nieuwe zonaal veiligheidsplan willen we hierover graag in overleg gaan met onze politiezone. Kan de politie tijdens een gemeenteraadscommissie hun handhavingsaanpak toelichten zodat we als raadsleden mee betrokken worden?
          • Vroeger was er jaarlijks een overzicht van de snelheidsovertredingen per straat, kunnen we dit in de toekomst opnieuw ter inzage krijgen?
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.

      • Hoe kunnen we vermijden dat honden vergiftigd geraken (N-VA)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        situering

        Taro, een 4-jarige Australische herder is op 17 april gestorven na een wandeling in het natuurgebied Noordelijk Eiland ter hoogte van de sluis van Wintam. De dierenarts vond blauwe korrels in zijn maag. Intussen is officieel aangetoond dat de hond kerngezond was en overleden is door een overdosis metaldehyden. Een typisch product dat voorkomt in bijvoorbeeld slakkenkorrels. Naargelang de hoeveelheid die effectief opgenomen wordt, kan metaldehyde acute of chronische vergiftiging veroorzaken bij zowel mens als dier.

         

        Omdat vergiftiging van honden een jaarlijks weerkerend fenomeen is, ofwel met opzet door mensen met slechte bedoelingen ofwel door achtergebleven gif bedoeld voor de bestrijding van ratten vragen we structurele maatregelen.

        • Ingeval van vaststelling van dergelijke feiten zou onmiddelijk gevaarsignalisatie in het gebied zelf moeten gebeuren. Dit is in deze niet gebeurd. Er werd enkel via sociale media van de politiezone gecommuniceerd, en dat gelukkig wel reeds op 18/4. Kan de gemeente hier in de toekomst waarschuwingsborden voorzien?
        • Natuurinspectie ziet erop toe dat de regels voor natuurbescherming worden nageleefd, zowel in de domeinen van Natuur en Bos als daarbuiten.  Zij werden door Wim De Weer ingeschakeld om inspectie te doen. Werd er nog gif gevonden of kunnen we er van uitgaan dat alles nu veilig is?
        • Hoe komt het dat er pas ten vroegste op 10/05 aangifte kon gedaan worden bij de politie voor dergelijke zware feiten die gebeurden op 17/04?
        • Is er al iets bekend over de mogelijke dader of daders en wat is het risico op nieuwe gevallen van vergiftiging?
        • Kan de gemeente het gebruik van diervriendelijke bestrijdingsmiddelen voor ratten zoals op de website vermeld staat meer promoten?
        • Kan de gemeente een voortrekkersrol spelen door zich te engageren zelf niet langer het gebruik van vergif toe te staan en over te stappen op niet toxische verdelging?
        • Is er overleg met andere overheidsdiensten voor de bestrijding van ratten om zeker te zijn dat er geen giftige lokazen openbaar gebruikt worden?

         

        We moeten leren denken in termen van schade voorkomen en minder in termen van dieren doden. Hoe minder vergif in omloop is, hoe kleiner de kans dat (huis)dieren onnodig een pijnlijke dood moeten sterven.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.

      • Struikelstenen als blijvende herinnering aan de slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog (N-VA)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        situering

        Afgelopen week vonden er overal herdenkingen plaats ter nagedachtenis van het einde van de Tweede Wereldoorlog 80 jaar geleden. Een donkere periode in onze geschiedenis, maar tegelijkertijd ook bijzonder actueel door oorlogen in Oekraïne, Gaza en tal van andere plaatsen wereldwijd.

         

        Ook in Bornem vielen er slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog en hiervoor willen we graag de nodige blijvende aandacht vragen. In samenspraak met o.a. de vzw studiegroep Fort van Bornem, onze dienst Erfgoed, de Heemkundige Kring en de scholen, willen we de mogelijkheid bieden om struikelstenen op een aantal plaatsen in Bornem te leggen. Reeds in vele andere gemeenten en steden zijn deze terug te vinden.

         

        Struikelstenen zijn kleine, maar krachtige monumenten die de herinnering aan slachtoffers van de Tweede Wereldoorlog in ere houden. Deze stenen, ingelegd in het trottoir voor de laatste vrijwillige woonplaats van mensen die werden weggevoerd en vermoord, brengen hun verhalen naar de straten van onze dorpsgemeenschappen en fungeren als krachtige symbolen van verzet tegen onrecht en geweld. Dit initiatief maakt deel uit van het internationale project ‘Stolpersteine’ van kunstenaar Gunter Demnig om mensen te herdenken die tussen 1933 en 1945 vervolgd zijn. De steen wordt gemaakt en geleverd door (de stichting van) kunstenaar Gunter Demnig.

         

        Om de aanvraagprocedure te verduidelijken en privé-initiatiefnemers duidelijkheid te verschaffen, pleiten we voor de opmaak van een reglement dat de procedure, voorwaarden en gevolgen van de aanvraag tot plaatsing van een struikelsteen overzichtelijk en duidelijk weergeeft.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.

      • (Flex)busje komt… niet (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        situering

        Bij de hervorming van het openbaar vervoer werden de flexbussen ingevoerd. Deze vervangen sinds vorig jaar de belbussen of dienen als alternatief waar bestaande buslijnen werden geschrapt. Er blijken tal van problemen te zijn met deze flexbussen. Zo wordt gemiddeld 10% van de aangevraagde ritten geweigerd. Dit kan gaan van de onmogelijkheid om de rit te boeken tot een annulering van de rit op het laatste moment door De Lijn. Om aan deze problemen tegemoet te komen, organiseert De Lijn dit voorjaar een evaluatie van het flexvervoer. Hiervoor zal de vervoersmaatschappij met rapporten en cijfers langsgaan bij de vervoerregio’s. Op basis daarvan kunnen de vervoerregio’s dan zelf bepalen wat zij willen aanpassen. 
        De aanpassingen aan het openbaar vervoer hebben in ook in onze gemeente problemen veroorzaakt. De Lijn plant dit voorjaar een grondige evaluatie van het flexvervoer binnen de vervoerregio’s. Het is voor onze gemeente dus het ideale moment om via die evaluatie van het flexvervoer druk uit te oefenen om de pijnpunten aan te pakken.
         
        Onze fractie heeft volgende vragen:

        1. Welke voorstellen zal de vertegenwoordiger van onze stad/gemeente in de vervoerregio doen om de pijnpunten weg te werken?
        2. Als er geen gehoor komt bij De Lijn, zal het bestuur dan andere maatregelen nemen? Zo ja, welke? Zo nee, waarom niet?
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Naar een beter fietsbeleid (Vlaams Belang)

        Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
        Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Danny Peeters, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
        Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Jo Boeykens, Mark Augustinus, Frans Croes, gemeenteraadsleden
        Björn Caljon, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Greet De bruyn, burgemeester
        Eric Engels, Kim Aerts, gemeenteraadsleden
        situering

        Een goed fietsbeleid met aandacht voor de noden van alle weggebruikers wordt steeds belangrijker. Een goed onderbouwd fietsbeleid met de nodige aandacht voor onder meer problemen en gevaren vraagt veel tijd. Niet alle lokale besturen beschikken echter over de kennis en mogelijkheden om hiervan echt werk te maken. Om dit proces makkelijker te maken en inspiratie aan te reiken over de sterktes en zwaktes van het lokaal fietsbeleid stelde Fietsberaad Vlaanderen een vragenlijst op, de Quick Scan 2.0.

        De Quick Scan 2.0 is een zelfevaluatievragenlijst die dient om het (lokaal) fietsbeleid in kaart te brengen en verder te ontwikkelen. Deze scan bestaat uit een vragenlijst met telkens de keuze uit vier mogelijk antwoorden (van ‘weinig actie’ tot ‘maximale inzet’). Hiermee kunnen lokale besturen het beleid evalueren en suggesties krijgen voor verbeteringen. Deze vragenlijst, de Quick Scan 2.0, is bovendien gratis en vraagt een minimum aan personeelsinzet. Kortom: een zeer geringe investering die grote impact kan hebben op de veiligheid van de fietsers.

        Hierdoor is de vragenlijst bruikbaar voor ieder lokaal bestuur, ongeacht de schaalgrootte. Wanneer de vragenlijst volledig is ingevuld, ontvangt men een samenvatting met de gemiddelde scores. Dit geeft niet alleen een beeld van de bestaande toestand, maar geeft ook aan waar er ruimte is voor (veel) verbetering.

        Onze fractie heeft volgende vragen:

        • Heeft Bornem de Quick Scan 2.0 van Fietsberaad Vlaanderen al ingevuld? Zo ja, welke resultaten kwamen hieruit naar voren? Zo nee, waarom niet en zal men dit alsnog doen?
        • Welke andere bronnen worden gebruikt om het fietsbeleid vorm te geven?
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

De voorzitter sluit de zitting op 13/05/2025 om 21:15.

Namens gemeenteraad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad