Terug
Gepubliceerd op 20/04/2023

Notulen  gemeenteraadscommissie Algemeen Bestuur

do 03/12/2020 - 20:00 Zaal 1
    • Toekomstvisie Den Dries

      Toelichting

      Schepen Elke Cuyt geeft een toelichting aan de hand van de presentatie in bijlage.

      Bespreking

      Dhr. Van den Berghe vraagt naar wat kettingbeding betekent.

      Schepen Cuyt antwoordt dat de voorwaarden die nu zijn afgesproken met SOLV blijven gelden wanneer er een nieuwe exploitant zou komen.

      Na de presentatie van schepen Cuyt neemt Dhr. Michiels het woord om de plannen van SOLV toe te lichten.

      Dhr. Michiels verwijst naar de toelichting van schepen Cuyt en geeft aan dat de belangrijkste zaken uit de overeenkomst reeds werden toegelicht, nl. het engagement om de realisatie van een dienstencentrum te onderzoeken, de organisatie van de maaltijden, het streven naar een erkenning als groep van assistentiewoningen (GAW), de 24u/7d permanentie. De verdere plannen worden in de toekomst verder bekeken. De meesten van de commissieleden kennen SOLV van dichtbij omdat er familie verblijft of verbleven heeft. Zorgen voor ouderen is de core business van SOLV, dit is wat we doen. We verzorgen de 24u permanentie al sinds 1995, de maaltijden sinds 2007, we zullen een even kwalitatieve dienstverlening kunnen aanbieden. Op die manier krijgt het OCMW ook de ruimte om in te zetten op andere noden die er nog zijn in de gemeente.

      Dhr. Verheyden verwijst naar het artikel in de overeenkomst die zegt dat het huidige personeel niet wordt overgenomen. Hij vraagt of deze mensen ontslagen worden.  

      Schepen Cuyt licht toe dat er met één iemand nog gesprekken lopen, voor de rest zijn alle mensen geheroriënteerd binnen de organisatie. Dhr. Michiels heeft voldoende personeel voorzien binnen eigen huis om de exploitatie op te nemen. We zijn tevreden over de samenwerking met de personeelsleden, dus hebben getracht om mensen te heroriënteren binnen de organisatie en niet te laten afvloeien.

      Dhr. Van den Berghe vraagt of de bewoners op de hoogte worden gesteld van de toekomstige plannen (vb. huurwaarborg), wat de reactie van de bewoners is en hoe gekeken wordt naar de  ontwikkeling van Gasthuisstraat 17.

      Dhr. Michiels reageert op de vraag rond de Gasthuisstraat 17 en licht toe dat er verder wordt gedacht richting serviceflats of eventueel een dienstencentrum. Hij verwijst naar schepen Cuyt voor de andere vragen.

      Dhr. De Boeck wil meer informatie over de periode van 5 jaar waarin de voorwaarden uit de overeenkomst gelden.

      Dhr. Michiels licht toe dat dit voor SOLV om een grote investering gaat. Als goede huisvader moet het geheel van SOLV gezond gehouden kunnen worden (assistentiewoningen, herstelverblijf, dagverzorgingscentrum, ROB-RVT…). We moeten kunnen inspelen op de noden die er zijn. Met een leegstand van 8% draaien we break-even, is er geen ruimte voor investeringen. Als het nodig is, willen we binnen de werking van SOLV een heroriëntering kunnen geven aan de gebouwen.

      Ook in de renovatie wordt een stuk flexibiliteit ingebouwd, zoals dat ook in de renovatie van de Noordfase van SOLV is gebeurd. Er moet een zekere flexibiliteit meegenomen worden in de woonunits, zodat zij geheroriënteerd kunnen worden indien nodig.

      Dhr. De Boeck vraagt hoe SOLV kijkt naar de renovatie van de Driesstraat 57.

      Dhr. Michiels zegt dat er naast de gasthuisstraat 17 drie assistentiewoningen leegstaan. De huisbewaarders zullen opnieuw het appartement op het gelijkvloers innemen. Er zal in overleg met alle bewoners een bewoner gevraagd worden om te verhuizen naar één van deze leegstaande flats. Zo wordt het hele gebouw flat per flat gerenoveerd. In 1,5 – 2 jaar kunnen we de Driessrtaat 57 renoveren (volledig strippen + herinrichten) zodat de bewoners een nieuw appartement krijgen.

      Dhr. De Boeck vraagt wat er verandert er na 5 jaar.

      Dhr Michiels licht toe dat de dagprijzen gereguleerd zijn door Zorg en Gezondheid, die leggen vast wanneer je een indexsprong kan maken. Je doet daar niet mee wat je wil en je moet wachten op goedkeuring van het Agentschap Zorg en Gezondheid. Het seniorencentrum is al een paar jaar de goedkoopste van de streek en kan kwaliteit blijven aanbieden. Ten eerste, prijsverhogingen kunnen niet zomaar en ten tweede is het economisch niet interessant om de prijzen te laten stijgen: zo prijzen we onszelf uit de markt. In residentie Baudry staan nog 60 van de 80 flats leeg. De 5 jaar is een veiligheid die ingebouwd werd, het is niet de bedoeling om nu volop te investeren en dan nadien de boeken toe te doen. Ook de maaltijden worden uiteraard verder geleverd.

      Schepen Cuyt reageert nog op de reactie van de bewoners op het schrijven. In eerste instantie werden alle bewoners opgebeld om te laten weten dat er een brief op komst was. De brief is verstuurd met de vraag tot een akkoord. Na de beslissing van de OCMW-raad krijgen de bewoners het verslag van de GRC, de vragen van bewoners en het nieuws over een officieel akkoord.

      Dhr. Van den Berghe vraagt wat de eerste prognose is over de reactie van de bewoners.

      Schepen Cuyt verklaart dat er geen verontrustende signalen zijn van de bewoners maar tegen 4/12 worden alle strookjes verwacht.  Op de vorige bewonersraden werd het verhaal al volledig uit de doeken gedaan, mensen konden vragen stellen via de telefoon of via het strookje. Helaas is de mogelijkheid er nu niet om een bewonersraad te organiseren.

      Dhr Michiels vult aan dat SOLV geen onbekende is voor de bewoners van Den Dries. “Wij bieden de 24u permanentie, zij weten dat ze na een druk op de knop worden geholpen door twee verpleegkundigen, we leveren al jaren maaltijden. Bij kerstmarkten konden ze vooraf een tafel reserveren. Het is niet zomaar een overnemer, maar een goede buur met een straat ertussen. Dit lijkt me voor de bewoners een belangrijk gegeven, ze weten bij wie ze terechtkomen. Ik heb al heel wat bewoners gesproken die blij zijn met de ontwikkelingen en het OK vinden wat er nu aan het gebeuren is.“

      Dhr. Verheyden stelt een vraag i.v.m. het dagcentrum en verduidelijkt dat het tot stand komen van het dagcentrum een voorwaarde was voor het bekomen van de overeenkomst. SOLV heeft de intentie om na te gaan wat de mogelijkheden hierin zijn. Hij vraagt meer uitleg hierover.

      Dhr. Michiels corrigeert dat we spreken over een dienstencentrum, niet over een dagcentrum. In de voorbereiding van deze gesprekken heeft hij in een verslag van 2013 van het Agentschap Zorg en Gezondheid gelezen dat er geen erkend dienstencentrum is, er was wel de intentie om hiervoor een erkenning aan te vragen, maar dit is 7 jaar later niet gebeurd. Er is op dit moment in de programmatie nog ruimte voor 2 dienstencentra in Bornem. Het activiteitencentrum in de kelderverdieping kan op dit moment geen erkenning verkrijgen. We moeten bekijken op de site wat er mogelijk is, qua infrastructurele noden. Uit het woonzorgdecreet van 2019 vloeit voort dat vanaf 1/1/2020 een dienstencentrum niet benoemd mag worden als dienstencentrum als het niet erkend is. Het is een erkende titel geworden. Ook hier werd een veiligheid ingebouwd om te kunnen onderzoeken waar het infrastructureel haalbaar is om een dienstencentrum te realiseren.

      Hij vult nog aan dat er niets in de weg staat om op de huidige locatie de maaltijden op te dienen. Als je de mogelijkheid hebt om op die locatie de maaltijden op te dienen, heeft dit de voorkeur in plaats van iets te organiseren waarbij mensen zich nog moeten verplaatsen. Hij denkt aan de huidige locatie om mensen te laten genieten van een voordracht, kaartnamiddag… en hoopt dat de bestaande vrijwilligers hiervoor opnieuw geënthousiasmeerd kunnen worden om ingezet te worden in de werking.

      Dhr. De Boeck informeert naar een artikel uit de overeenkomst die stelt dat als mensen niet akkoord gaan, het OCMW de rol van een soort boekhoudkantoor op zich zal nemen om de huurgelden door te storten.

      Dhr. Michiels licht toe: “er komt een ander logo en een ander rekeningnummer op de factuur te staan. Voor de bewoners verandert er verder niets, maar we zijn voorzichtig in de opmaak van dit contract. Dit artikel leek ons een meer humane oplossing dan te zeggen dat mensen uit de flat te zetten als zij niet akkoord zouden gaan met de overeenkomst.’

      Mevrouw Cools geeft het volgende mee: “ik was er getuige van dat er zowel in het dienstencentrum als in het woonzorgcentrum een mooi activiteitenaanbod voorzien werd voor Bornemse senioren, ik hoop dat dit in de toekomst kan verdergezet worden. Hopelijk in samenwerking met het ergoteam van het seniorencentrum. Mensen zochten mekaar op in het dienstencentrum, ik hoop dat we daar kunnen blijven aan werken.”

      Dhr. Michiels verduidelijkt dat hij de vier zorgvormen die SOLV huisvest al heeft benoemd. SOLV is één geheel en de visie en het kijken naar zorg voor bejaarden is met hetzelfde warme hart en dezelfde kwalitatieve insteek. Wat we organiseren voor de ene zorgvorm betrachten we ook in de andere zorgvorm.

      De voorzitter dankt Dhr. Michiels voor zijn toelichting en sluit dit agendapunt af.

    • Wijziging strategisch meerjarenplan 2021-2025

      Toelichting

      Toelichting door Kristof Joos. Presentatie als bijlage.

      Bespreking

      Dhr. G. Van den Berghe stelt een vraag over het bedrag voorzien voor het kerkenbeleidsplan. Dhr. J. De Maeyer antwoord dat hier geen wijzigingen zijn in de eerder voorziene budgetten.

      Dhr. L. De boeck stelt een vraag over de startdatum met betrekking tot de vermindering op de concessiebijdragen. Dhr. K. Joos geeft aan dat dit ingaat vanaf midden oktober.

      Dhr. L. De boeck vraagt welke bedrag is voorzien voor het inschakelen van externe personeelsleden. Hij wil ook weten of de € 600.000 voorzien voor de verledding het ganse grondgebied betreft. Mevr. N. Van Praet antwoord dat voor de verledding op het ganse grondgebied men mogelijk nog een extra lening zal moeten aangaan. 

      Dhr. L. De boeck vraagt op welke manier men extra wil investeren in groenonderhoud. Dhr. K. Joos antwoordt dat men hiervoor o.a. een multifunctionele veegwagen zal aankopen. 

      Dhr. L. De boeck vraagt hoe men het langdurig parkeren in de parkeergarage wil tegen gaan. Dhr. K. Joos antwoordt dat men in overleg is met het ziekenhuis om de inrichting aan te passen, waarbij het gelijkvloers zal gereserveerd zijn kort-parkeren en voor mensen met een beperkte mobiliteit. 

      Dhr. L. De boeck vraagt welke aankopen men doen ifv van de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg.  Dhr. K. Joos antwoordt dat hij deze informatie zal bezorgen.

      Dhr. L. De boeck vraagt of er voldoende personeel is voor het werken met de multifunctionele veegwagen. Dhr. K Joos antwoordt dat men geïnvesteerd heeft in personeel om over het vereiste rijbewijs te beschikken.

      Dhr. L. De boeck vraagt waarvoor de investeringen van € 300.000 in de abdij zullen dienen. Dhr. K. Joos geeft een overzicht.

      Dhr. W. Verheyden vraagt of men zekerheid heeft over het verkrijgen van de subsidies in het kader van het sectoraal akkoord. Dhr. G. Heymans bevestigt dit.

      Dhr. W. Verheyden stelt dat men moet opletten met extra aanwervingen, aangezien de personeelskost stijgt. Hij pleit wel voor de aanwerving van een centrummanager in functie van de reconversie van de Boomstraat. Dhr. K. Joos antwoordt dat de stijging in de personeelskost niet alleen het gevolg is van nieuwe aanwervingen, maar ook een gevolg is van het doorvoeren van de functieweging. Er is momenteel reeds een voltijdse deskundige lokale economie aan de slag.

      Dhr. W. Verheyden vraagt wat het breder participatiebeleid nu precies zal inhouden. Dhr. J. De Maeyer geeft een korte toelichting. 

      Dhr. W. Verheyden stelt een vraag over de software voor begraafplaatsen. Dhr. J. De Maeyer geeft een korte toelichting.

      Dhr. W. Verheyden stelt een vraagt waarom de telefooncentrale niet eerder werd vervangen.

      Dhr. W. Verheyden vraagt wat er gewijzigd is in het beleid rond de sociale steunen. Mevr. E. Cuyt licht toe dat het onder andere gaat om het niet meer voorzien van huurwaarborgen.

      Dhr. W. Verheyden wil weten of er in het postgebouw een supermarkt zal komen. Hij wil graag weten of er al een lijst is met de mogelijke onteigeningen ifv de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg. Hij stelt het nut van de elektrische toestellen voor de uitvoeringsdienst in vraag. Hij merkt op dat het onderhoudscontract voor het CC bijkomende jaarlijkse kosten met zich mee zal brengen. Hij vraagt of er een budget is voorzien voor de heraanleg van de parking aan het CC.

      Dhr. J. Wilms stelt een vraag over de implementatie van het microsoft 365 systeem.