De voorzitter opent de zitting op 22/04/2025 om 20:00.
Op 11 maart 2025 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 11 maart 2025 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 11 maart 2025 goed.
Schepen Elke Cuyt is verhinderd in de uitvoering van haar mandaat als gevolg van ouderschapsverlof voor de geboorte van haar kind. De gemeenteraad neemt akte van deze verhindering en neemt kennis van haar verzoek om zich als schepen te laten vervangen. Als schepen zal zij vervangen worden door Danny Peeters. Zij vraagt vervanging voor de periode van haar afwezigheid.
Na goedkeuring van de geloofsbrieven, kan Danny Peeters de eed afleggen als vervangend schepen.
Er is een akte van voordracht van één kandidaat-schepen bezorgd aan de algemeen directeur op 19 maart 2025.
De algemeen directeur heeft de akte van voordracht ter zitting overhandigd aan de voorzitter van de gemeenteraad.
De voorzitter van de gemeenteraad heeft vastgesteld dat de akte van voordracht:
gedaan is op de modelakte die de Vlaamse Regering heeft vastgesteld en op de datum van de verkiezingen op de webtoepassing van het Agentschap Binnenlands Bestuur met de datumstempel van die dag ter beschikking is gesteld
ondertekend is door meer dan de helft van de gemeenteraadsleden
ondertekend is door de meerderheid van de personen die op dezelfde lijst als de voorgedragen kandidaat zijn verkozen
de akte is tijdig aan de algemeen directeur bezorgd
De voorzitter heeft vastgesteld dat de akte van voordracht van kandidaat-schepen ontvankelijk is.
De kandidaat-schepen is Danny Peeters. Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat Danny Peeters voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Hij heeft ook op eer verklaard zich niet te bevinden in een situatie van onverenigbaarheid.
Danny Peeters legt de eed af in handen van de voorzitter van de gemeenteraad.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van verhindering van schepen Elke Cuyt en van het verzoek om vervangen te worden als schepen.
Artikel 2
De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht voor kandidaat-schepen Danny Peeters en verklaart de voorgedragen kandidaat-schepen verkozen.
Artikel 3
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van Danny Peeters. Hij zal Elke Cuyt vervangen als schepen.
Artikel 4
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Danny Peeters in handen van de voorzitter.
Schepen Elke Cuyt is verhinderd in de uitvoering van haar mandaat als gevolg van ouderschapsverlof voor de geboorte van haar kind. De gemeenteraad neemt akte van deze verhindering en neemt kennis van haar verzoek om zich als raadslid te laten vervangen. Als raadslid zal zij vervangen worden door Frans Croes. Zij vraagt vervanging voor de periode van haar afwezigheid.
Na goedkeuring van de geloofsbrieven kan Frans Croes de eed af leggen als plaatsvervangend raadslid.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat Frans Croes voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Hij heeft ook op eer verklaard zich niet te bevinden in een situatie van onverenigbaarheid.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van verhindering van gemeenteraadslid Elke Cuyt en van het verzoek om vervangen te worden als gemeenteraadslid.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van Frans Croes. Hij zal Elke Cuyt vervangen als raadslid.
Artikel 3
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Frans Croes in handen van de voorzitter.
Alle lokale besturen moeten volgens het decreet lokaal bestuur voorzien in een deontologische commissie en deontologische code. De deontologische commissie ziet toe op de verantwoordelijke invulling van de lokale politieke mandaten en de naleving van de deontologische code. De deontologische code dient als een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch correct te handelen als ze hun mandaat uitoefenen.
De deontologische commissie Bornem bestaat uit 7 leden: 3 leden van de fractie cd&v Bornem, 1 lid van de fractie Vooruit Bornem, 1 lid van de fractie Vlaams Belang, 1 lid van de fractie N-VA en 1 lid van de fractie Samen Groen, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad, die wordt toegevoegd als voorzitter van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden zijn geen onderdeel van een fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Er kan een vervangingsregeling opgesteld worden voor die gevallen waar er sprake is van mogelijke belangenvermenging in hoofde van 1 van de commissieleden. Een lid van de deontologische commissie kan vervangen worden door iemand van dezelfde politieke fractie. Een lid dat deel uitmaakt van een éénmansfractie, kan zich laten vervangen door een mandataris van een andere fractie.
De praktijk van een mandataris van Bornem is vaak complex. Ze zijn mandataris, maar ook schoonzus, verre neef, goede buur, kennis en gewoon mens. Soms vallen de belangen van de organisatie niet samen met die van de mandataris of zijn of haar netwerk. Dit kan leiden tot dilemma’s. Met dit document wordt gestreefd naar meer concrete handvaten om om te gaan met deontologische dilemma’s.
Deze deontologische code geeft lokale mandatarissen een kader waarbinnen ze hun mandaat moeten uitoefenen. De samenleving stelt, terecht, hoge eisen aan mandatarissen. Als lokaal geëngageerd politicus is men kwetsbaar. De deontologische code is in de eerste plaats dan ook niet gemaakt om te bestraffen, maar om een veilige omgeving te creëren waarbinnen de lokale mandatarissen moeten werken. De code is een algemene leidraad voor lokale mandatarissen om deontologisch zorgvuldig te kunnen handelen bij de uitoefening van het mandaat.
Dit handelen steunt op de volgende waarden: dienstbaarheid, functionaliteit, onafhankelijkheid, openheid, vertrouwelijkheid en zorgvuldigheid.
Deze code is gebaseerd op het VVSG-model ‘deontologische code voor lokale mandatarissen’. De tekst stemt inhoudelijk overeen met de deontologische code voor leden van de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau. De voorzitter en de leden van het bijzonder comité voor de sociale dienst houden zich aan enkele aanvullende richtlijnen aangezien zij te maken hebben met individuele maatschappelijke dienstverlening. Daarom hebben zij een aparte deontologische code.
Bij de start van een nieuwe legislatuur, worden er nieuwe afvaardigingen aangeduid in de deontologische commissie. Leden worden rechtstreeks aangeduid door de gemeenteraad uit haar leden. Volgende kandidaturen werden binnengebracht:
Samen Groen, 1 lid: Nicole Van Praet
Vlaams Belang, 1 lid: Wim Verheyden
Jan Hermans als plaatsvervanger
cd & v, 3 leden: Greet De bruyn, Vicky Gosselé en Elise Heymans
Liesje Pauwels als plaatsvervanger
Vooruit, 1 lid: Eric Engels
Danny Peeters als plaatsvervanger
N-VA, 1 lid: Kristof Joos
Lokale besturen kunnen het presentiegeld voor het bijwonen van vergaderingen van de deontologische commissie aan raadsleden toekennen binnen de bestaande grenzen van de toekenning van presentiegelden.
Artikel 1
De deontologische code zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Artikel 2
Volgende gemeenteraadsleden worden aangeduid als lid van de deontologische commissie. De aanduiding geldt voor de hele legislatuur.
Samen Groen, 1 lid: Nicole Van Praet
Vlaams Belang, 1 lid: Wim Verheyden
cd & v, 3 leden: Greet De bruyn, Vicky Gosselé en Elise Heymans
Vooruit, 1 lid: Eric Engels
N-VA, 1 lid: Kristof Joos
Artikel 3
Volgende gemeenteraadsleden worden aangeduid als vervangend lid van de deontologische commissie:
Vlaams Belang: Jan Hermans
cd & v: Liesje Pauwels
Vooruit: Danny Peeters
Het gecoördineerd overzicht bevoegdheidsdelegaties biedt een geïntegreerd en gecoördineerd overzicht van de bevoegdheden binnen lokaal bestuur Bornem, zowel politiek als ambtelijk. Het verduidelijkt welke bevoegdheden rechtstreeks vastgelegd zijn in bovenlokale regelgeving en welke lokaal nog moeten worden ingevuld of gedelegeerd. Het document bevat:
Dit document bevat zowel beslissingen van de gemeenteraad (GR), het college van burgemeester en schepenen (CBS), de burgemeester, de OCMW-raad (OR), het vast bureau (VB), het bijzonder comité voor de sociale dienst (BCSD), de algemeen directeur (AD) en de financieel directeur (FD). Elk orgaan of elke functiehouder kan uiteraard enkel binnen haar of zijn bevoegdheden beslissen. Om een geïntegreerd document te bekomen wordt de initiële versie daarom trapsgewijs formeel goedgekeurd door alle betrokken organen of functiehouders voor wat betreft hun gedeelte.
Bij eventuele latere wijzigingen aan dit document neemt het bevoegde orgaan of de bevoegde functiehouder steeds de beslissing, die vervolgens in dit document geïntegreerd wordt. Via het “versiebeheer” kan steeds worden nagezien wat wanneer en door wie gewijzigd is.
Teneinde goed het onderscheid te maken tussen hetgeen decretaal vast ligt, en hetgeen lokaal nog kan ingevuld worden, worden de beslissingen specifiek voor lokaal bestuur Bornem in een kader vermeld, met bovenaan het orgaan of de functiehouder die bevoegd is die beslissing te nemen. Op die manier is het ook duidelijk wie inzake de bevoegdheidsverdeling bevoegd is.
Elk lokaal bestuur beschikt over heel wat verschillende politieke en ambtelijke organen en individuele functies. Elk van die organen of functies beschikt over bepaalde bevoegdheden en verantwoordelijkheden. Sommige bevoegdheden worden door regelgeving expliciet benoemd en rechtstreeks toegewezen aan bepaalde organen of functies (toegewezen bevoegdheden).
Om de werking van het lokale bestuur efficiënter en effectiever te maken, laat de wet toe dat bepaalde bevoegdheden gedelegeerd worden (gedelegeerde bevoegdheden). Dit betekent dat een bevoegdheid, die oorspronkelijk bij een bepaald orgaan of functiehouder ligt, via een beslissing wordt overgedragen aan een ander orgaan of functie.
Andere bevoegdheden zoals de vrijstelling visumverplichting, dagelijks bestuur of dagelijks personeelsbeheer zijn toegewezen aan een specifiek orgaan maar het is de bevoegdheid van de raad om te definiëren / afbakenen wat deze termen juist inhouden.
Wie een bevoegdheid krijgt toegewezen of gedelegeerd, mag binnen die bevoegdheid beslissen en handelen. Juridisch heet dit “handelingsbevoegdheid”. Dit houdt automatisch in dat men ook bevoegd is om de bijbehorende documenten te ondertekenen, aangezien het DLB dit als principe hanteert.
Het is echter ook mogelijk om handtekenbevoegdheid te delegeren, zonder de handelingsbevoegdheid te delegeren. Zo voorziet het DLB dat alle documenten m.b.t. de uitoefening van de bevoegdheden door het CBS worden ondertekend door de burgemeester en de AD. Beiden kunnen die handtekenbevoegdheid delegeren: de burgemeester aan een schepen, de AD aan een ambtenaar. Een dergelijke delegatie van handtekenbevoegdheid wijzigt niets aan de handelingsbevoegdheid. Handtekenbevoegdheid exclusief handelingsbevoegdheid betekent dus dat men gerechtigd is te ondertekenen zonder dat men beschikt over de bevoegdheid om daadwerkelijk de beslissing te nemen. De ondertekening van een document door iemand die een handtekenbevoegdheid gedelegeerd kreeg, tekent namens die persoon.
De delegatie van bevoegdheden gebeurt steeds in functie van een efficiëntie en vlotte werking van de organisatie.
Dit besluit heeft geen financiële gevolgen.
Artikel 1
De gemeenteraad stelt het gecoördineerd overzicht met bevoegdheidsdelegaties vast. Het gecoördineerd overzicht maakt integraal deel uit van dit besluit.
Sinds 1997 is de organisatie ‘Kempens Landschap’ actief als landschapsvereniging in de provincie Antwerpen. Ondertussen werkt Stichting Kempens Landschap samen met 64 gemeenten, waaronder ook gemeente Bornem, en heeft zij meer dan 1.350 ha in eigendom en tal van projecten in beheer.
Op de gemeenteraad van 8 juni 2021 werd de samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap goedgekeurd.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om de samenwerkingsovereenkomst bij het begin van de nieuwe legislatuur te hernemen.
De samenwerkingsovereenkomst herneemt de werkingsprincipes tussen het lokale bestuur en Stichting Kempens Landschap:
Aanvullend wordt de opportuniteit die de Stichting Kempens Landschap voor gemeente Bornem kan bieden benadrukt. Zo is Stichting Kempens Landschap de uitgelezen partner op het vlak van beschermd erfgoed en landschap, enerzijds via verwerving en anderzijds via een surplus van 10% aan subsidies ‘onroerend erfgoed’.
Een jaarlijkse solidariteitsbijdrage van 0,20 euro per inwoner, ten behoeve van de werking van de Stichting.
Enig artikel
De herneming van de samenwerkingsovereenkomst met Stichting Kempens Landschap wordt goedgekeurd zoals in bijlage bepaald.
De burgemeester nam sinds de laatste gemeenteraad op 11 maart 2025 1 burgemeesterbesluit in het kader van haar bevoegdheid rond bestuurlijke handhaving:
Besluit van 24 maart 2025 maatregelen tot behandeling schadegeval - Bornem, Lek in pijpleiding NAVO
De wetgeving bepaalt dat de gemeenteraad geïnformeerd moet worden betreffende genomen burgemeestersbesluiten.
Het besluit wordt nu ter kennis voorgelegd.
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van onderstaand burgemeesterbesluit:
De Europese Unie wil tegen 2050 het eerste klimaatneutraal continent worden. Een belangrijke plek waar die ambitie gerealiseerd kan worden, is lokaal. Enkel lokale besturen zijn in staat om deze grootse doelstelling te vertalen in concrete realisaties op het terrein: ze zijn in staat om te mobiliseren, burgers te betrekken en zaken in beweging te krijgen.
Met het Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP) nemen Vlaamse steden en gemeenten die verantwoordelijkheid op. 294 Vlaamse lokale besturen engageren zich om hun klimaatambities verder op te drijven. Ze zetten daarbij in op vier werven: vergroening, energie, mobiliteit en regenwater, met daaraan steeds concrete doelstellingen gekoppeld. Zo streeft het LEKP 1.0 tegen 2030 onder meer naar één boom per Vlaming, 50 collectieve renovaties per 1.000 wooneenheden, één laadpuntequivalent per 100 inwoners en één kubieke meter extra regenwateropvang per inwoner. Daarnaast werd in juli 2022 een tweede Lokaal Energie- en Klimaatpact (LEKP 2.0) gepubliceerd. Dit pact stelt een bijkomende verscherping voor zes doelstellingen voorop, rekening houdend met de vier werven. Bornem heeft ingetekend op zowel het LEKP 1.0 als het LEKP 2.0.
Binnen het LEKP moet een jaarlijkse rapportering met betrekking tot de voortgang opgemaakt worden, die na voorlegging aan de gemeenteraad bij het ABB moet worden ingediend. Dit rapport bestaat uit twee onderdelen: een inhoudelijk en een financieel gedeelte, die terug te vinden zijn in de bijlage. Sinds dit jaar gebeurt de financiële rapportering aan de hand van een Excelformulier met financiële verantwoording. Voor de inhoudelijke rapportering wordt het Lokaal Klimaatpactportaal gebruikt, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De kennisneming van dit rapport door de gemeenteraad is een voorwaarde om de LEKP-subsidies voor 2024 te ontvangen. Deze subsidie bedraagt € 112.800,05.
Er zijn geen financiële aspecten verbonden aan de kennisneming van dit rapport door de gemeenteraad.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de inhoudelijke en financiële rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Om de Driesparking uit te kunnen breiden en de toegang te verbeteren dient een terrein te worden aangekocht.
Aankopen onroerende goederen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
Via de aankoop van het perceel (zie perceel 8b in plan in bijlage) kan de toegangsweg tussen de Temsesteenweg en de Driesparking worden verbeterd. De mogelijkheid bestaat om hier ook enkele parkeerplaatsen te realiseren.
Het aankoopbedrag valt binnen het recente schattingsverslag in bijlage.
Het gaat hier over een aankoopbelofte. Deze aankoop wordt pas definitief goedgekeurd na de goedkeuring van het ontwerp notariële akte door de raad. Tijdens de behandeling van de notariële akte door de gemeenteraad op een later moment kan er eventuele nieuwe informatie opduiken die de aankoop nog zouden kunnen verhinderen. Op basis van de huidige informatie zijn er geen redenen om de aankoop niet te laten doorgaan.
Deze mogelijkheid tot aankoop was niet voorzien bij de opmaak van het strategisch meerjarenbeleid, de nodige middelen zijn dan ook niet expliciet voorzien in het SMJP 2020 - 2025. Deze kans doet zich op dit moment voor en de tijd ontbreekt om een aanpassing te doen van het huidige goedgekeurde strategisch meerjarenplan. Er wordt dan ook beroep gedaan op artikel 268 decreet lokaal bestuur dat de gemeenteraad de mogelijkheid geeft om een uitgave goed te keuren die niet binnen de beschikbare kredieten werd voorzien.
Deze aankoop werd niet expliciet voorzien in het SMJP 2020 - 2025.
Artikel 1
De aankoopbelofte (zie bijlage) waarin de gemeente het perceel 8B (zie plan in bijlage) koopt tegen 160.000 euro word goedgekeurd. Deze aankoop wordt pas definitief goedgekeurd na de goedkeuring van het ontwerp notariële akte opgemaakt door het notariskantoor Ampe Anthony.
Artikel 2
De gemeenteraad gaat akkoord om deze uitgave te doen en dat de nodige kredieten worden voorzien in de eerst volgende aanpassing van het strategisch meerjarenplan.
Sinds 2002 voert de gemeente Bornem in samenwerking met de vzw ADMA (Anti Dieren Mishandeling Actie) een zwerfkattenproject uit om overlast van zwerfkatten te bestrijden. De overeenkomst voor het zwerfkattenproject tussen de gemeente en de vzw ADMA dient te worden geactualiseerd met de juiste gegevens en prijzen.
Aan de gemeenteraad wordt de overeenkomst ter goedkeuring voorgelegd.
Het kattenproject wordt sinds 2002 uitgevoerd in de gemeente Bornem :
De bedoeling is dat op die manier de zwerfkatten zich niet voortplanten in het wild en anderzijds een territorium bezet houden.
De overeenkomst voor het zwerfkattenproject tussen de gemeente en de vzw ADMA dient aangepast te worden met de actuele gegevens en prijzen.
De uitgaven voor het zwerfkattenproject zijn voorzien op budgetcode 0470-000/615250.
Artikel 1
De overeenkomst tussen gemeente Bornem en ADMA vzw van 1 oktober 2020 wordt opgeheven.
Artikel 2
De overeenkomst tussen de gemeente Bornem en ADMA vzw in bijlage aan dit besluit wordt goedgekeurd.
Het college van burgemeester en schepenen keurde in zitting van 28 november 2019 het ontwerp van SWECO BV, Arenbergstraat 11 te 1000 Brussel voor de opdracht “Heraanleg Kasteelstraat” goed. In aanloop van het project "heraanleg Kasteelstraat" voor het ziekenhuis en kindercrèche, werden een raming, bestek en plannen opgemaakt door studiebureau SWECO.
Aan de gemeenteraad worden de lastvoorwaarden en gunningswijze ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de opdracht “Heraanleg Kasteelstraat” werd bestek nr. 501.423 opgesteld door de ontwerper, SWECO BV, Arenbergstraat 11 te 1000 Brussel.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 450.573,50 excl. btw of € 525.323,65 incl. btw (€ 19.870,29 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-000/224000/BESTUUR/CBS/0/IP-PAT007 (ACT-6.3.1).
Artikel 1
Het bestek met nr. 501.423 en de raming voor de opdracht “Heraanleg Kasteelstraat”, opgesteld door de ontwerper, SWECO BV, Arenbergstraat 11 te 1000 Brussel worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 450.573,50 excl. btw of € 525.323,65 incl. btw (€ 19.870,29 btw medecontractant).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-000/224000/BESTUUR/CBS/0/IP-PAT007 (ACT-6.3.1).
Elk jaar dient de gemeente enkele van haar asfaltwegen te laten onderhouden om verdere degradatie te vermijden. Omdat niet alle asfaltwegen met het beschikbare onderhoudsbudget uitgevoerd kunnen worden, wordt er een keuze gemaakt. Dit jaar zijn dat:
Om deze werken te kunnen laten uitvoeren werd het bestek in bijlage opgesteld zodat een aan te stellen asfaltaannemer de werken kan aannemen en uitvoeren in 2025.
In het kader van de opdracht “Diverse asfaltwerken te Bornem 2025” werd op 2 april 2025 een bestek met nr. 2025/014 opgesteld door de Dienst Patrimonium.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 146.332,58 excl. btw of € 177.062,42 incl. 21% btw (€ 6.453,27 btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-000/224000/BESTUUR/CBS/0/IP-PAT014 (actie GBB).
Artikel 1
Het bestek met nr. 2025/014 van 2 april 2025 en de raming voor de opdracht “Diverse asfaltwerken te Bornem 2025”, opgesteld door de Dienst Patrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 146.332,58 excl. btw of € 177.062,42 incl. 21% btw (€ 6.453,27 btw medecontractant).
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2025, op budgetcode 0200-000/224000/BESTUUR/CBS/0/IP-PAT014 (actie GBB).
Het groenonderhoud in de woonwijken van Bornem vergt een intensief beheer. Om de groendienst hierin te ontlasten wenst de gemeente het dagdagelijks beheer van het groenonderhoud in de woonwijken gedeeltelijk uit te besteden aan een externe firma.
In het kader van de opdracht “Groenonderhoud woonwijken gemeente Bornem” werd bestek met nr. 2025/017 opgesteld door de Dienst Patrimonium.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 660.000,00 excl. btw of € 798.600,00 incl. 21% btw.
Aan de gemeenteraad wordt goedkeuring gevraagd voor de procedure en het bestek.
In het kader van de opdracht “Groenonderhoud woonwijken in Bornem” werd een bestek met nr. 2025/017 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 660.000,00 excl. btw of € 798.600,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Deze raming overschrijdt de limieten van de Europese bekendmaking.
De offertes dienen het bestuur ten laatste op 6 mei 2025 om 12.00 uur te bereiken via het e-procurement Bosa platform.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0680-000/610340/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2025/017 en de raming voor de opdracht “Groenonderhoud woonwijken in Bornem”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 165.000,00 excl. btw of € 199.650,00 incl. 21% btw per jaar.
De totale raming bedraagt € 660.000,00 excl. btw of € 798.600,00 incl. 21% btw voor de basisopdracht 2025 en de drie uitdrukkelijke verlengingen 2026,2027 en 2028.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal en Europees niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0680-000/610340/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Om de belasting op de gemeentelijke veegmachine en interne diensten te verminderen en de efficiëntie van het straatbeeldonderhoud te verhogen, wordt het mechanisch vegen van straten, parkings en fietspaden in Bornem uitbesteed aan een externe partner. Deze overheidsopdracht omvat het vegen van hoofdstraten, secundaire wegen, hoofdfietspaden en grote openbare verhardingen, waaronder het stationsplein, de parking bij het gemeentehuis, de omgeving van Ter Dilft en de parking in Mariekerke.
In het kader van de opdracht “Mechanisch vegen van parkings, fietspaden en straten in Bornem” werd bestek met nr. 2025/005 opgesteld door de Dienst Patrimonium.
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 500.000,00 excl. btw of € 605.000,00 incl. 21% btw.
Aan de gemeenteraad worden de gunningswijze, het bestek en de lastvoorwaarden ter goedkeuring voorgelegd.
In het kader van de opdracht “Mechanisch vegen van parkings, fietspaden en straten in Bornem” werd een bestek met nr. 2025/005 opgesteld door de ontwerper.
Deze opdracht is als volgt opgedeeld:
De totale uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 500.000,00 excl. btw of € 605.000,00 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
De offertes dienen het bestuur ten laatste op 26 mei 2025 om 12.00 uur te bereiken via het e-procurement Bosa platform.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0319-000/610310/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2025/005 en de raming voor de opdracht “Mechanisch vegen van parkings, fietspaden en straten in Bornem”, opgesteld door de dienst patrimonium worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming voor 2025 -208 bedraagt € 500.000,00 excl. btw of € 605.000,00 incl. 21% btw, met uitdrukkelijke verlenging.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Artikel 4
De uitgave voor deze opdracht 2025 is voorzien in het exploitatiebudget van 2025, op budgetcode 0319-000/610310/BESTUUR/CBS/0/IP-GEEN (actie GBB) en in het budget van de volgende jaren.
De huidige parkeerconcessie loopt af op 31 juli 2025 en dient te worden vernieuwd.
Het gemeentebestuur wenst te streven naar een parkeerbeleid met aandacht voor de verschillende functies die in de gemeente worden uitgeoefend. Hierbij gaat de aandacht naar de vrijwaring van de handelsfuncties in de dorpskern en dit door de bevordering van de parkeerrotatie. Ter realisatie van de lange termijn ambitie om het centrum van Bornem veiliger, aangenamer en bereikbaarder te willen maken, is de doelstelling binnen deze Concessie:
De algemene principes zien er als volgt uit:
De gemeente Bornem is als overheid verantwoordelijk voor de mobiliteit op haar grondgebied. Daaronder hoort ook het uitwerken van het parkeerbeleid en de uitvoering van het parkeerbeleid. Omwille van proceseconomische redenen wenst gemeente Bornem een aantal aspecten van de uitvoering van het parkeerbeleid toe te vertrouwen aan een Concessiehouder. Onderhavige Concessie heeft in hoofdzaak betrekking op het beheer en de exploitatie van het parkeren op het openbaar domein of privaat domein waarop de gemeente een gebruiksrecht heeft binnen het grondgebied van de gemeente Bornem.
De uitvoering van de Concessie door de Concessiehouder geschiedt onder het toezicht van de gemeente, en overeenkomstig de voorwaarden van de Concessiedocumenten, de toepasselijke bepalingen van de wegverkeerswet, de wegcode, de gemeentelijke verkeers- en retributiereglementen en alle andere toepasselijke wetten, decreten en besluiten.
De Concessie is niet onderworpen aan de Wet van 17 juni 2016 betreffende de concessieovereenkomsten, noch aan het Koninklijk Besluit van 25 juni 2017 betreffende de plaatsing en de algemene uitvoeringsregels van de concessieovereenkomsten, aangezien deze regelgeving enkel van toepassing is op concessies voor diensten met een waarde die gelijk is aan of hoger is dan 5.538.000,00 euro excl. btw. (cfr. artikel 3, § 1, lid 2, van de genoemde Wet juncto artikel 4, lid 1, van genoemd K.B.). Uit het gegeven dat er in de Concessieleidraad wordt verwezen naar bepaalde artikelen van deze wet en betreffend Koninklijk Besluit, kan niet worden begrepen dat deze artikelen, deze wet of dit Koninklijk Besluit van toepassing zouden zijn.
De Concessie is evenmin onderworpen aan de reglementering inzake overheidsopdrachten.
De procedure tot toewijzing van de Concessie wordt derhalve gevoerd met toepassing van de beginselen van behoorlijk bestuur, zoals het transparantiebeginsel, het beginsel der eerlijke mededinging en het gelijkheidsbeginsel. De regels m.b.t. de plaatsing, gunning en uitvoering van de Concessie zijn bijgevolg vermeld in de aan dit punt gehechte "Concessieleidraad" en de daarbij gevoegde Bijlagen (de “Concessiedocumenten”).
De waarde van de concessie wordt voor de looptijd van 6 jaar (1.08.2025-31.07.2031) geraamd op € 725.926,98 (excl.BTW) of € 878.371,64 (incl. BTW). Als maatstaf werd hiervoor het gemiddelde gehanteerd van de totale jaarlijkse inkomsten gegenereerd over de periode van 1 augustus 2020 tot en met 31 juli 2024.
De concessievergoeding ten behoeve van de gemeente Bornem zal deels vast / forfaitair van aard zijn (“vaste concessievergoeding”). De vaste vergoeding zal niet wijzigen tijdens de looptijd van de Concessieovereenkomst. De vaste jaarlijkse concessievergoeding dient minimaal 30.000 euro excl. btw te bedragen. Het bedrag van de variabele concessievergoeding zal worden berekend aan de hand van een getrapt percentage dat wordt toegepast op de totale bruto omzet inclusief btw (dus vóór aftrek van kosten) die gedurende het afgelopen exploitatiejaar werd gegenereerd.
Artikel 1
De Gemeenteraad keurt de plaatsingsprocedure, het bestek, de lastvoorwaarden en de gunningscriteria goed zoals opgenomen en samengevoegd in 'de Concessieleidraad' en 'Concessiedocumenten' bij onderhavig punt. De leidraad en documenten zullen worden gepubliceerd en bekendgemaakt via het federale BOSA-E-procurement platform.
Artikel 2
De Gemeenteraad bepaalt de raming van de concessie op € 725.926,98 (excl.BTW) of € 878.371,64 (incl. BTW) voor de looptijd van 6 jaar (1.08.2025-31.07.2031).
Artikel 3
De Gemeenteraad mandateert het College van Burgemeester en schepenen voor de gunning en sluiting van de concessieovereenkomst.
Iedereen heeft het, iedereen kan het vlotjes van buiten dicteren: je rijksregisternummer.
Het is die lange nummer die achteraan je ID-kaart staat, maar het is ook het unieke nummer dat tal van organisaties gebruiken om al je persoonlijke gegevens aan te koppelen. Je verzekeringen, je medisch dossier, je eigendommen, … Kortom, je rijksregisternummer is de sleutel tot veel van je persoonlijke gegevens. Het rijksregisternummer is door de wetgever bestempeld als specifiek beschermde persoonsgegevens. We moeten zorgzaam omspringen met deze informatie.
Afgelopen maand werd er in onze gemeente alweer een fietslabel actie georganiseerd. Ooit liet ik zelf mijn fiets labelen, en toen werd er een sticker aangebracht met daarop, in het groot, mijn rijksregisternummer. Sta me toe dit intussen vreemd te vinden en we hebben deze situatie voorgelegd aan de mensen van de Gegevensbeschermingsautoriteit en in hun antwoord waren ze duidelijk. Dit is niet OK!
Daarom hebben wij 3 vragen en suggesties:
1) Zal, naar aanleiding van onze mondelinge vraag tijdens de gemeenteraad van maart, het fietslabelen met rijksregisternummers herbekeken worden?
2) Mybike is het fietsregistratieplatform van de federale overheid en de drie gewesten. Via mybike kunt u uw fiets registreren en identificeren via een sticker. Het platform is gratis en werkt zowel voor nieuwe als tweedehands fietsen. Zijn de fietslabel acties nog nodig als deze gratis dienst bestaat?
3) Is er een mogelijkheid om inwoners die met een rijksregisternummer rond fietsen hiervan op de hoogte te brengen?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Van het begeleiden van mensen in het vaccinatiecentrum tot het opruimen van puin na een overstroming en het opvangen van gezinnen die op de vlucht zijn voor oorlog: Vlaamse vrijwilligers hebben keer op keer laten zien klaar te staan om hulp te bieden in tijden van nood. Ondanks deze bereidheid merkte de Vlaamse overheid dat het niet altijd even duidelijk was voor vrijwilligers hoe men kon helpen, en soms zelfs of men überhaupt wel kon helpen.
Daarom werd het voorstel gelanceerd om lokale teams van vrijwilligers op te richten die direct ingezet kunnen worden wanneer er behoefte is aan helpende handen in onze gemeenten of naburige gemeenten. Deze teams bestaan uit getrainde vrijwilligers die snel kunnen reageren op uitzonderlijke situaties, zoals na een hevige storm, bij gebrek aan drinkbaar water of tijdens een gezondheidscrisis (om maar enkele voorbeelden te noemen). Enkele gemeenten namen dit initiatief en kunnen ondertussen rekenen op tal van vrijwilligers die zich hebben aangemeld. De Vlaamse overheid steunde dit initiatief en werkte het verder uit in de vorm van een draaiboek zodat alle Vlaamse gemeenten kunnen volgen.
Natuurlijk vereist het opzetten van zo'n korps planning en voorbereiding. Het lokale bestuur moet de tijd nemen om behoeften en mogelijkheden in kaart te brengen en de implementatie zorgvuldig te plannen. Financiële middelen voor trainingen, uitrusting en waardering van vrijwilligers zijn onontbeerlijk voor het succes van een dergelijk initiatief.
De Vlaamse overheid stelt een volledig uitgewerkt draaiboek ter beschikking via vlaanderenvrijwilligt.be en vrijwilligers kunnen via de site kanikhelpen.be kijken of er een oproep voor vrijwilligers actief is in hun gemeente.
Als N-VA Bornem pleiten we voor zo’n vrijwilligerskorps. Daarom stellen we voor om als eerste stap alle betrokken diensten, waaronder politie, brandweer, Rode Kruis en de noodplanningscoördinator, te raadplegen over hoe het draaiboek van de Vlaamse overheid geïmplementeerd kan worden in Bornem (en eventueel in Klein-Brabant). Tegelijkertijd vragen we om een eerste raming op te stellen van het budget dat nodig is om een vrijwilligerskorps in Bornem op te richten.
Concreet, als aanzet tot de oprichting van het Bornemse vrijwilligerskorps, vraagt N-VA Bornem tot het opstellen van een voorbereidende studie waarbij de Bornemse diensten onderzoeken hoe het vrijwilligerskorps kan worden geïmplementeerd, behoeften en mogelijkheden in kaart worden gebracht en de implementatie van het vrijwilligerskorps te plannen. Dit aan de hand van het door de Vlaamse overheid opgestelde draaiboek (kanikhelpen.be). Aansluitend wordt een kostenraming opgesteld voor het opstarten en implementeren van dit vrijwilligerskorps.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Vanaf 17/4/2025 zijn zonnepanelen met een stekker toegelaten in België.
Het is voor o.a. huurders een mogelijkheid om te kunnen genieten van zonne-energie wat hun elektriciteitsrekening ten goede komt.
Steden en gemeenten kunnen eigen spelregels opleggen.
Is er al werk gemaakt van een reglementering voor het plaatsen van dit soort panelen in Bornem?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
Uit een artikel van Het Laatste Nieuws blijkt dat er in Vlaanderen 1.000 agenten te weinig zijn. Slechts 19 politiezones op een totaal van 98 zones hebben voldoende agenten. Ook de politiezone Rivierenland heeft te weinig agenten in het veld. Dit alles blijkt uit het jaarrapport van de federale politie van eind 2023.
Hoeveel agenten een politiekorps wenst, wordt bepaald door het zogenaamde organiek kader. Dat organiek kader wordt vastgelegd door de politiezones zelf. Daarbij wordt er rekening gehouden met de noden van de betreffende politiezone. Er wordt bijvoorbeeld rekening gehouden met de aanwezigheid van grote voetbalclubs of een gevangenis, maar ook met de opleidingsgraad van de beschikbare agenten. Een hoofdinspecteur heeft meer ervaring dan een inspecteur, waardoor er in principe minder agenten ingezet moeten worden. De bedoeling is dat heel het organiek kader ingevuld raakt. Maar in de praktijk lukt dat moeilijk.
Toen de politiezone Klein-Brabant twee jaar geleden opging in de zone Rivierenland was één van de redenen om dat te doen de volledige opvulling van het organiek kader. Twee jaar later zien we dat dit kader echter niet is opgevuld.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Lang zaten we in Vlaanderen zonder de bever, van het uitsterven in 1848 tot de herintroductie in 2000. En nu zien we ook in Bornem de schaduwkant van de terugkeer: schade door knagen en graven. Onze fractie doet dan ook een roep om een beveraanpak.
Op diverse plaatsen in Bornem zoals in Hingene, Wintam en Weert worstelt men met overlast door bevers.
Ik kon zelf vaststellen hoe op diverse plaatsen vooral jongere eiken werden omgeknaagd. Zelfs bomen die beschermd worden door een kraag van stevig metaalgaas zijn niet veilig. De kraag wordt gewoonweg doorgeknaagd. Op andere plaatsen in de gemeente worden dan weer beverdijken vastgesteld. Die dijken moeten verwijderd worden omdat ze de afwatering van onze grachten bemoeilijken. Probleem, door de beschermde status mogen beverdammen niet worden afgebroken, tenzij er een speciale toelating voor aangevraagd wordt. Maar daar stopt het niet bij. Ook de bevergangen zorgen voor overlast. Er is al een tractor in zo een gat terechtgekomen. Het is een kwestie van tijd vooraleer wandelaars in zo'n gat vallen.
De bevergangen zorgen ook voor problemen en overlast voor onze dijken. De gangen zorgen ervoor dat de staat van de dijken wordt ondergraven, en dat is niet onverwacht. In de jaren 90 bleek uit o.a. natuurontwikkelingsprojecten in Polen dat de staat van de dijken er door toedoen van bevers fel werd aangetast. Duitsland, Polen en nog een aantal andere ons omringende landen vonden het een absurde zet dat de bever bij ons opnieuw werd geïntroduceerd. Daar proberen ze de bevers juist weg te houden bij hun rivierdijken.
De bever heeft geen natuurlijke vijand, hij heeft het hier naar zijn zin. Je begint er met een paar, maar nu zijn het er een paar duizend en beginnen de goede beverplekken op te raken. Wat bevers dan doen is andere plekken zoeken." Dat kan een gang in een dijk zijn, of de dijk bij het talud van een snelweg of spoorweg. Dat is echt heel gevaarlijk. De provincie Vlaams-Brabant vraagt ondertussen om de regels rond de bescherming van bevers te versoepelen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Onlangs vond de voetbalderby plaats tussen de Bornemse voetbalploegen K.V.K. Hingene en K.S.V. Bornem. Opvallende vaststelling was de slechte staat van het voetbalveld. Ondanks de inspanningen van de vrijwilligers van Hingene bevindt het lokale voetbalveld zich in geen te beste toestand. Het Vlaams Belang pleit er dan ook voor om ervoor te zorgen dat met gemeentelijke steun wordt ingezet op een verbetering van de toestand van het voetbalveld.
Zowel Mariekerke, Wintam als Bornem hebben een kunstgrasveld. Wat het Vlaams Belang betreft zijn alle voetbalploegen uit de gemeente evenwaardig. Logischerwijze zou het dan ook mogelijk moeten zijn om ook in Hingene een kunstgrasveld aan te leggen.
Het is uiteraard aan het gemeentebestuur om hier knopen door te hakken. In afwachting van een dergelijke beslissing zijn we van mening dat er in eerste instantie -met het oog op het volgende voetbalseizoen- dient ingezet te worden op de nodige werken om de grasmat te verbeteren.
1) Is het gemeentebestuur bereid om in samenspraak met Hingene te investeren in de verbetering van de grasmat van K.V.K. Hingene.
2) Is het gemeentebestuur bereid om de mogelijkheid van de aanleg van een kunstgrasveld te bestuderen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
In het collegeverslag van 17 maart hebben we mogen lezen dat het college een vervolgopdracht van bijna 10.000 euro gegeven heeft aan Tack-Tik CommV in het kader van de haalbaarheidsstudie over de toekomst van het Bornemse zwembad in Breeven.
In het eerste rapport uit 2024 werden er initieel 4 scenario’s onderzocht op basis van verschillende parameters en werd er eveneens een voorlopige financiële inschatting van de vervanging van ons zwembad opgemaakt.
Op basis van de beslissing op 17 maart, vraagt onze N-VA fractie zich af welk scenario de voorkeur geniet van het CD&V-Vooruit college, aangezien er in de motivering specifiek naar een ‘gedetailleerde uitwerking van een specifiek scenario’ verwezen werd. Daarnaast hebben we nog de volgende bijkomende vragen:
Zoals we tijdens de verkiezingscampagne hebben aangegeven, willen we als N-VA Bornem actief meewerken aan de toekomst van het nieuwe zwembad Breeven, ook mede om de nodige bovengemeentelijke steun te verkrijgen. Wij hopen dat, naast alle gebruikers en verenigingen, ook alle politieke fracties nauw bij dit proces zullen betrokken worden en niet achteraf op de hoogte gesteld worden van de beslissing van de meerderheid.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
De komende maanden staan er heel wat grote festiviteiten op de agenda. In Mariekerke maakt men zich alvast zorgen over de wijze van inzameling van het afval bij o.a. Vis en Folklore.
Voor de verenigingen is het niet duidelijk hoe zij het afval moeten sorteren en verzamelen. Blijkbaar zijn er al gesprekken geweest tussen het gemeentebestuur en de organisatie van Vis en Folklore. Blijkbaar zijn de standhouders niet op de hoogte van wat daar werd besproken en beslist.
De Mariekerkse verenigingen zitten alvast met veel vragen. Onze fractie kreeg een aantal vragen voorgelegd, waar wij dan ook graag een antwoord hadden gekregen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
De voorzitter sluit de zitting op 22/04/2025 om 22:15.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad