Terug
Gepubliceerd op 25/01/2024

Besluit  vast bureau

ma 15/01/2024 - 16:00

Aanpassingen arbeidsreglement OCMW

Aanwezig: Greet De bruyn, voorzitter vast bureau
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, leden vast bureau
Björn Caljon, algemeen directeur
situering

Volgende wijzigingen werden aangebracht in het arbeidsreglement:

  • De verschillende uurroosters van de strooiroosters werden opgenomen
  • Beschrijving regeling medewerkers (urne)begravingen
  • Aanpassing kader omstandigheidsverlof
  • Geen vereiste voor het binnenbrengen van een medisch attest bij een onderbroken arbeidsdag
  • Aanpassing maximaal op te nemen recuperatie-uren voor de uitvoeringsdienst
wettelijk kader
  • Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • De arbeidsovereenkomstenwet van 3 juli 1978;
  • Het besluit van de OCMW raad van 18 december 2008 houdende vaststelling van de nieuwe rechtspositieregeling van toepassing op het statutair en contractueel personeel, tenzij anders bepaald, laatst gewijzigd met de besluiten van het vast bureau van 5 mei 2022;
  • Het delegatiebesluit van de gemeenteraad van 12 februari 2019 houdende o.a. de vaststelling van het begrip dagelijks personeelsbeheer en de delegatie van de beslissingsbevoegdheid omtrent rechtspositieregeling, organogram, personeelskader en gemeentelijke reglementen omtrent personeelsaangelegenheden (o.a. AR) naar het college van burgemeester en schepenen/vast bureau;
motivering

De motivering voor de wijzigingen aangebracht in het arbeidsreglement zijn:

  • Verplichte vermelding van alle mogelijke uurroosters in het arbeidsreglement, waaronder dus ook de strooiroosters
  • Regeling medewerkers (urne)begravingen: werkuren lopen van zodra zij thuis vertrekken totdat zij terug thuis komen
  • Update omstandigheidsverlof
  • Het is wettelijk niet verplicht om een medisch attest binnen te leveren bij een onderbroken arbeidsdag
  • De recuperatie-uren werden voor de uitvoeringsdienst verhoogd opdat zij in de mogelijkheid zijn om hun plusuren op te nemen


Het voorstel is dan ook om de volgende artikels te wijzigen/toe te voegen:

  • Aanpassing bijlage 2, B4/ Klusjesdienst - toevoeging uurroosters strooidienst
  • Regeling voor medewerkers die ingeschakeld worden voor (urne)begravingen
    De uren van de medewerkers lopen van zodra zij thuis vertrekken richting uitvoeringsdienst/kerkhoven en terug thuis komen.
  • Update bijlage 4 - Omstandigheidsverlof
  • Aanpassing bijlage 5 - Reglement betreffende de controle op afwezigheid wegens ziekte of ongeval (geen arbeidsongeval)
    2. Medisch attest
    Voor personeelsleden die ziek worden nadat ze het werk hebben aangevat en dus op de arbeidsplaats zijn aangekomen, geeft zijn diensthoofd of de vervanger van het diensthoofd hem desgevallend toelating om naar huis te gaan. Bij afwezigheid van deze personen, geeft de personeelsdienst de toelating om naar huis te gaan. Indien de afwezigheid enkel voor die dag is, hoeft hiervoor geen medisch attest binnengebracht te worden.
  • Aanpassing bijlage 3.1 - Tijdsregistratie en toegangscontrole uitvoeringsdienst
    4. Saldo en recuperatieverlof
    Een personeelslid met voltijdse prestaties kan 4-maandelijks maximaal 38u00 opnemen als recuperatie-uren (deeltijdsen pro-rato hun tewerkstellingsbreuk).
besluit

Enig artikel

De aanpassingen in het arbeidsreglement worden goedgekeurd.