Op 24 maart 2022 werd door het college beslist om vanaf 1 juli 2022 geen recepties meer te houden bij huwelijken. Er werd ook beslist om de tijdstippen van de huwelijken te wijzigen.
Op dit moment worden alle huwelijken voltrokken op het Landhuis, Boomstraat 1 en in de tuin (van 1 mei tot 30 september) van het gemeentehuis, Hingenesteenweg 13. Huwelijksplechtigheden laten plaatsvinden op een andere plaats dan het Landhuis en de tuin is momenteel niet toegelaten.
Aangezien tijdens de week van de Dodentocht bovenvermelde locaties moeilijk bereikbaar zijn, werd in het vorige reglement opgenomen dat er in de week van de Dodentocht niet kan gehuwd worden. In samenspraak met de dienst burgerzaken wordt een nieuwe, extra locatie voorgesteld, namelijk het oud-gemeentehuis van Hingene, W. d'Urselstraat 20, dat enkel zal gebruikt worden voor het voltrekken van huwelijken tijdens de week van de Dodentocht en in noodsituaties.
In het kader hiervan dient er een wijziging te gebeuren van het algemeen reglement voor huwelijksplechtigheden.
Na evaluatie blijkt dat het aanbieden van recepties na een huwelijksplechtigheid zeer tijdrovend is en financieel een serieus kostenplaatje met zich meebrengt. Daarom stelt het college voor om dit af te schaffen vanaf 1 juli 2022. Hierdoor komt er budget vrij dat kan aangewend worden voor het op punt brengen van de huwelijken in openlucht. Zo kan de tuin van het gemeentehuis ruimer aangekleed worden.
Door het wegvallen van de recepties wijzigen ook de tijdstippen waarop de huwelijken kunnen plaats vinden. Er werd nu telkens een tijdspanne van 45 minuten voorzien, dit kan gereduceerd worden naar 30 minuten. Er kunnen zo op een voormiddag meer huwelijken doorgaan.
Aangezien de meeste huwelijken voor dit kalenderjaar reeds vastliggen en deze data niet meer gewijzigd worden, zullen de nieuwe tijdstippen ingaan vanaf 1 januari 2023.
Door de locatie van het oud-gemeentehuis van Hingene toe te voegen, geeft dit de mogelijkheid om ook tijdens de week van de Dodentocht te huwen.
Het gewijzigde reglement op huwelijksplechtigheden wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Het afschaffen van de recepties maakt budget vrij voor het uitbouwen van de huwelijken in openlucht.
Er dienen geen wijzigingen te gebeuren aan de belasting- en retributiereglementen.
Enig artikel
Het 'HUISHOUDELIJK REGLEMENT OP DE HUWELIJKSPLECHTIGHEDEN' wordt goedgekeurd zoals hieronder bepaald:
Hoofdstuk 1: Locatie van het huwelijk
Artikel 1 - Het huwelijk vindt plaats:
Artikel 2 - Een huwelijk in extremis kan, onder voorwaarden, voltrokken worden in het ziekenhuis of bij de betrokkenen thuis. Zie artikel 16.
Artikel 3 – Huwelijken in open lucht
§1. Een tafel voor de ambtenaar van de Burgerlijke Stand zal door de gemeente voorzien worden, alsook een beperkt aantal zitplaatsen voor de genodigden.
§2. Voor de plechtigheid mag er enkel gebruik gemaakt worden van de voorziene zone van de tuin van het gemeentehuis (Hingenesteenweg 13). Het koppel mag eventueel enkele persoonlijke versieringen aanbrengen, op hun kosten. Deze dienen onmiddellijk na de plechtigheid terug verwijderd te worden.
§3. Na de plechtigheid wordt de tuin van het gemeentehuis net en verzorgd achtergelaten door het koppel.
§4. Het gemeentebestuur kan niet aansprakelijk gesteld worden voor gebeurlijke ongevallen en verlies of diefstal van persoonlijke zaken.
§5. Bij storm/regenweer wordt er uitgeweken naar het Landhuis (Boomstraat 1). Het gemeentebestuur zal de eindverantwoordelijkheid dragen om deze beslissing te nemen.
§6. Wanneer de tuin van het gemeentehuis wordt afgesloten om veiligheidsredenen of door overmacht, kan er geen financiële tussenkomst aan het gemeentebestuur gevraagd worden voor de geleden schade.
Artikel 4 – De huwelijksplechtigheid in de tuin van het gemeentehuis kan plaatsvinden op vrijdagen en zaterdagen tussen 1 mei en 30 september. Op de andere dagen en buiten deze periode gaan de huwelijksplechtigheden door in het Landhuis of in noodsituaties en tijdens de week van de Dodentocht in het oud-gemeentehuis van Hingene.
Hoofdstuk 2: Tijdstip van het huwelijk
Artikel 5 - Een huwelijksplechtigheid kan plaatsvinden vanaf 1 januari 2023 op volgende vaste tijdstippen:
Artikel 6 - Op de huwelijksdagen zal het eerste vastgelegde uur als maatstaf dienen voor de volgende uren. Het opvolgende huwelijk zal onmiddellijk daarvoor of daarna voltrokken worden, dit geldt zowel in de voormiddag als namiddag, uitgezonderd zaterdag. Het huwelijk wordt verondersteld maximaal 30 minuten te duren. Na deze 30 minuten dient de locatie verlaten te worden.
Artikel 7 - Er kunnen geen huwelijksplechtigheden plaatsvinden op volgende tijdstippen:
Artikel 8 - Op 24 en 31 december kunnen er enkel huwelijksplechtigheden plaatsvinden in de voormiddag.
Hoofdstuk 3: Vastleggen van de huwelijksdatum
Artikel 11 - De huwelijksdatum kan maximaal 1 jaar op voorhand en ten laatste 14 dagen voor het huwelijk gereserveerd worden. Dit kan zowel persoonlijk aan het loket, telefonisch als digitaal. De contactgegevens zijn terug te vinden op de gemeentelijke website www.bornem.be.
Hoofdstuk 4: De huwelijksaangifte
Artikel 12 - De aangifte van huwelijk dient ten vroegste 6 maanden en ten laatste 14 dagen voor de geplande huwelijksdatum te gebeuren.
Artikel 13 - De aangifte gebeurt bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de gemeente waar één van de aanstaande echtgenoten woont of ingeschreven is in het bevolkings-, vreemdelingen- of wachtregister. Indien beide partners in het buitenland wonen kan de aangifte gebeuren in:
Artikel 14 - De aangifte gebeurt door beide partners samen, of door één van de partners mits een volmacht.
Artikel 15 – De trouwlocatie dient door het koppel meegedeeld te worden aan de dienst Burgerzaken bij de huwelijksaangifte.
Artikel 16 - Er is een mogelijkheid voorzien tot een huwelijk in extremis (thuis of in ziekenhuis), indien één van de partners zich bevindt in een terminale fase.
In geval van levensgevaar of van ziekte van één van de echtgenoten mag het huwelijk voltrokken worden op de plaats waar de zieke zich bevindt, rekening houdend met de territoriale bevoegdheid van de ambtenaar van de burgerlijke stand en de vereiste van openbaarheid (d.w.z. met open deuren).
De toestand van de zieke moet van zodanige aard zijn dat hij zich niet kan verplaatsen. Dit moet worden aangetoond door een medisch attest dat bij het dossier wordt gevoegd.
De procureur des Konings van het gerechtelijk arrondissement waartoe de gemeente behoort, kan de termijn van aangifte van 14 dagen deels inkorten of opheffen volgens de ernst van de evolutie van de ziekte. De kandidaat-trouwer richt het verzoekschrift voor vrijstelling of gedeeltelijke vrijstelling van de termijn van aangifte aan het parket.
Hoofdstuk 5: Voorwaarden
Artikel 17 - De huwelijksvoorwaarden voor Belgen zijn:
Artikel 18 - De voorwaarden voor niet-Belgen worden bepaald door hun eigen nationale wet.
Artikel 19 - De Belgische akten worden door de ambtenaar van de burgerlijke stand opgevraagd.
Artikel 20 - De benodigde buitenlandse documenten voor een huwelijksaangifte worden door de betrokkene zelf meegenomen. Deze dienen voor de aangifte, ter controle, bezorgd te worden aan de dienst burgerlijke stand. De buitenlandse documenten/akten worden aangevraagd bij de betrokken buitenlandse overheid/ambassade. Ze moeten voorzien zijn van de nodige legalisaties of apostilles. De ambtenaar van de burgerlijke stand kan verzoeken om een voor eensluidende vertaling door een Belgische beëdigd vertaler.
Hoofdstuk 6: Kostprijs van het huwelijk
Artikel 21 – Er is een administratieve kost verbonden aan het huwelijk, met uitzondering van huwen op dinsdag.
Artikel 22 - Het aanschaffen van een trouwboekje is niet verplicht. Indien dit wordt gewenst, dient er een eenmalige kost betaald te worden.
Artikel 23 - De exacte kostprijs verbonden aan het huwelijk en de kostprijs van een trouwboekje worden vastgelegd in het retributiereglement voor het afleveren van administratieve stukken en afleveren van administratieve prestaties, goedgekeurd door de gemeenteraad.
Artikel 24 – Het gemeentebestuur zal deze kost aanrekenen op het moment van de huwelijksaangifte. Het koppel heeft geen recht om deze kost terug te eisen bij annulatie van de huwelijksaangifte.
Hoofdstuk 7: Wettelijk kader
Artikel 25 - Door het vastleggen van een huwelijksdatum en uur, krijgt de ambtenaar van de burgerlijke stand de uitdrukkelijke toestemming om het rijksregister te raadplegen om het huwelijksdossier voor te bereiden.
Artikel 26 - Dit reglement werd goedgekeurd in de gemeenteraad in zitting van 14 juni 2022 en treedt in werking vanaf 1 juli 2022 voor wat betreft de huwelijksrecepties en de bijkomende locatie tijdens de week van de Dodentocht en in noodsituaties en treedt in werking vanaf 1 januari 2023 voor wat betreft de tijdstippen van de huwelijksplechtigheden. Het vervangt alle mogelijke voorgaande.
Artikel 27 - Dit reglement zal binnen de wettelijke termijn bekend gemaakt worden op de gemeentelijke website, overeenkomstig artikelen 286 en 287 van het Decreet over het lokaal bestuur.