Terug
Gepubliceerd op 05/03/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 26/02/2024 - 12:00

Tijdelijke politieverordening ikv definitieve invoering van beperkt éénrichtingsverkeer Barelveldweg tussen Bareldreef en Sint - Amandsesteenweg

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Saadet Gülhan, Eddie Bormans, schepenen
wettelijk kader
  • Decreet van lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56
  • Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
  • Ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens
situering

Naar aanleiding van de bouw van een nieuwe vleugel van basisschool GO! 't Hinkelpad werd gedurende 1 schooljaar beperkt éénrichtingsverkeer ingevoerd. Tijdens de werken aan de school werd de ingang van de school verplaatst van de Bareldreef naar de Barelveldweg. Het beperkt éénrichtingsverkeer werd ingericht in de Barelveldweg tussen Bareldreef en Sint-Amandsesteenweg en dit richting Bareldreef. 

Door deze invoering kon de veiligheid van de schoolkinderen beter gewaarborgd worden en blijft de buurt bereikbaar met een minimale omrijdtijd. 

motivering

Na een eerste proefperiode werd een bewonersvergadering georganiseerd waarop buurtbewoners, school en gemeente met elkaar in gesprek konden gaan. Daar werd door alle partijen aangegeven dat de verkeerssituatie als veiliger werd ervaren. Begin en einde van de schooldag werden als beter gestructureerd ervaren, minder chaos en minder gevaarlijke situaties.

 

Dienst mobiliteit adviseert, na overleg met de politie tijdens cel verkeer van 5/02/2024, het beperkt éénrichtingsverkeer tussen Bareldreef en Sint-Amandsesteenweg met rijrichting richting Bareldreef te behouden. Het uitgangspunt is de buurt zo weinig mogelijk belasten en de chaos die een schoolbegin en -einde met zich meebrengt structureren en in veilige banen leiden. 


Voorstel:

  • Invoeren van beperkt eenrichtingsverkeer met toegelaten rijrichting vanaf het kruispunt met de Sint-Amandsesteenweg tot het kruispunt met de Bareldreef met behoud van huidige infrastructuur. Fietsen blijft in beide richtingen mogelijk.
  • Stilstaan en parkeren toestaan op de rechterkant van de rijrichting. Uit observatie blijkt dat dit nu ook meestal zo gebeurt. Er wordt weinig geparkeerd aan de oneven kant. Door parkeren te verbieden aan de linkerkant van de rijrichting wordt er ruimte vrijgehouden voor fietsers uit de andere rijrichting. (Geen wijziging ten opzichte van de huidige situatie.)
  • Dienst mobiliteit adviseert om deze definitieve maatregel in te laten gaan vanaf fase 3 van de heraanleg Sint - Amandsesteenweg. Dit omdat de straat ifv de werken tijdelijk doodlopend zal worden en anders mensen de straat bij éénrichtingsverkeer niet meer kunnen in - of uitrijden.

 

De Tijdelijke politieverordening op het wegverkeer voor de gemeenteweg Barelveldweg, gedeelte tussen Sint - Amandsesteenweg en Bareldreef, omschrijft alle geldende maatregelen en markeringen. Document in bijlage, maakt deel uit van dit agendapunt/beslissing.

financiële aspecten

Definitief maken en bekostiging van de signalisatie wordt opgenomen door de uitvoeringsdienst.

besluit

Artikel 1

Definitief maken van het beperkt éénrichtingsverkeer in de Barelveldweg tussen het kruispunt Sint - Amandsesteenweg en Bareldreef  met rijrichting naar Bareldreef en verbod op parkeren ten voordele van een afzetzone (kiss&ride) zoals in de bepalingen in bijhorende tijdelijke politieverordening.

Artikel 2

De tijdelijke politieverordening op het wegverkeer voor de gemeenteweg Barelveldweg, gedeelte tussen Sint - Amandsesteenweg en Bareldreef omschrijft alle geldende maatregelen en markeringen en wordt van kracht vanaf fase 3 van de heraanleg Sint - Amandsesteenweg. Deze wordt later gegroepeerd opgenomen in een definitief aanvullend reglement.