De voorzitter opent de zitting op 09/01/2024 om 19:02.
Op 12 december 2023 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 12 december 2023 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 12 december 2023 goed.
Op 14 december 2021 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Bornem en de stad Mechelen voor behandeling van dossiers gemeentelijke administratrieve geldbeotes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goed.
GAS Rivierenland heeft laten weten dat deze gewijzigd dient te worden.
De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende:
1) Kostprijs per dossier wijzigt van:
Naar een prijs van 6,9 EUR/dossier en dit vanaf het eerst overgemaakte dossier. Dit bedrag van 6,9 EUR/dossier wordt jaarlijks aangepast in functie van de index van de wedden in de openbare sector (d.d. 01/01)
2) Opzegperiode van overeenkomsten wordt gewijzigd van 6 maand naar 12 maand.
3) Naam GASAM wordt overal gewijzigd in GAS Rivierenland
4) Beschreven wettelijke procedure afhandeling dossiers wordt aangepast aan gewijzigde regelgeving (termijnen beslissen verweren GAS5 van 1 naar 3 maand, informatiebrief ipv PV voor buitenlandse overtreders, bezorgen afschrift PV ipv PV GAS5,…)
De kostprijs per dossier wordt gewijzigd naar een prijs van 6,9 EUR/dossier en dit vanaf het eerst overgemaakte dossier.
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst van 14 december 2021 wordt opgeheven door deze nieuwe overeenkomst die begint te lopen op 1 januari 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Bornem en de stad Mechelen inzake de behandeling dossiers gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen (GAS 5) goed zoals in bijlage bepaald.
Op 9 juni 2015 keurde de gemeenteraad de samenwerkingsovereenkomst tussen stad Mechelen gemeente Bornem goed inzake GAS 4: stilstaan en parkeren. GAS Rivierenland heeft laten weten dat deze gewijzigd dient te worden.
De belangrijkste wijzigingen zijn de volgende:
1) Kostprijs per dossier wijzigt van:
Naar een prijs van 6,9 EUR/dossier en dit vanaf het eerst overgemaakte dossier. Dit bedrag van 6,9 EUR/dossier wordt jaarlijks aangepast in functie van de index van de wedden in de openbare sector (d.d. 01/01)
2) Opzegperiode van overeenkomsten wordt gewijzigd van 6 maand naar 12 maand.
3) Naam GASAM wordt overal gewijzigd in GAS Rivierenland
4) Beschreven wettelijke procedure afhandeling dossiers wordt aangepast aan gewijzigde regelgeving (termijnen beslissen verweren GAS5 van 1 naar 3 maand, informatiebrief ipv PV voor buitenlandse overtreders, bezorgen afschrift PV ipv PV GAS5,…)
De kostprijs per dossier wordt gewijzigd naar een prijs van 6,9 EUR/dossier en dit vanaf het eerst overgemaakte dossier.
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst van 9 juni 2015 wordt opgeheven door deze nieuwe overeenkomst die begint te lopen op 1 januari 2024.
Artikel 2
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente Bornem en de stad Mechelen inzake de behandeling van dossiers gemeentelijke administratieve geldboetes voor inbreuken parkeren en stilstaan (GAS 4) goed zoals in bijlage bepaald.
Het Agentschap Justitie en Handhaving heeft als missie om te werken aan een veilige en rechtvaardige samenleving, en mensen te versterken na gepleegd of geleden onrecht. Eén van de ambities van het agentschap is om in te zetten op een sterk handhavingsbeleid.
In dat kader wordt er een nieuw Kaderdecreet Vlaamse Handhaving (KVH) van kracht.
Met het oog op de digitalisering van de handhaving van Vlaamse regelgeving, de beveiligde bewaring van handhavingsinformatie, het uitwisselen ervan tussen bevoegde overheden en een uniforme digitale toegang van burgers en ondernemingen tot hun bestuurlijk sanctiedossier, voorziet dit KVH in de oprichting van een Vlaams Handhavingsplatform (VHP). Dit platform heeft tot doel alle informatie rond handhaving gecentraliseerd, uniform, real-time en beveiligd ter beschikking te stellen aan alle betrokken autoriteiten en instanties.
De toetreding tot het VHP vereist geen “instap” in het KVH zelf: er wordt over beslist bij Besluit van de Vlaamse Regering, onder de voorwaarden die de Vlaamse Regering bepaalt.
We starten met de digitale invoer van alle proces-verbalen, verslagen van vaststelling en documenten m.b.t. de bestuurlijke sanctieprocedure in het platform. Ook de communicatie naar de belanghebbenden over die documenten (de kennisgeving) zal digitaal via het platform gebeuren.
De datum vanaf wanneer die verplichting geldt wordt bepaald via een uitvoeringsbesluit.
U krijgt vandaag dit schrijven omdat u mogelijks aan handhaving doet voor VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en/of DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu). Voor deze decreten wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.
Na deze datum moeten de vermelde documenten digitaal worden opgesteld, ondertekend met e-ID, en vervolgens ingegeven worden in het VHP, dat zal instaan voor de kennisgeving ervan aan de bestemmelingen.
Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform brengt een aantal belangrijke voordelen mee.
- Alle PV’s van lokale besturen, inspectiediensten en politie komen real-time in het VHP terecht, meteen bij de juiste personen. Het ontwerp BVR voorziet dat de PV’s van collega’s binnen hetzelfde beleidsdomein zullen kunnen geraadpleegd worden, ongeacht het grondgebied.
- Verbalisanten zullen in de toekomst een notificatie krijgen wanneer de beboetingsinstantie een sanctie oplegt n.a.v. hun PV’s en verslagen van vaststelling, en blijven zo op de hoogte van het gevolg dat eraan gegeven wordt.
- Ook de kennisgeving naar de belanghebbenden (bijvoorbeeld de overtreder, het parket, de boetingsinstantie), die vandaag veelal manueel gebeurt, zal door het platform uitgevoerd kunnen worden en daarmee een efficiëntiewinst opleveren. Burgers bijvoorbeeld zullen hun PV kunnen ontvangen via e-box, indien zij deze activeerden, of anders via de post, door de Magda Documentendienst van de Vlaamse Overheid. Burgers en ondernemingen zullen hun sanctiedossier kunnen raadplegen via respectievelijk Mijn Burgerprofiel en E-Loket.
- Tot slot worden de ingegeven documenten beveiligd bewaard gedurende hun volledige levensduur.
Een organisatie kan aansluiten op het platform op 2 manieren
Na onderzoek is gebleken dat de meeste IT integratoren de technische connectie niet kunnen realiseren vóór de go-live datum en dat de meeste steden en gemeenten lage volumes aan dossiers behandelen, voor zoverre dit onze scope betreft. Bijgevolg gaan we ervan uit dat alle lokale besturen zullen aansluiten d.m.v. een user interface, althans in de opstartfase. We voorzien daarom een onboardingstraject voor alle betrokken verbalisanten, gebaseerd op een aansluiting via user interface. Dit verhindert niet om later alsnog, indien gewenst, een technische koppeling te realiseren met jullie dossieropvolgingssysteem.
Onboardingstraject voor de verbalisanten om rechtstreeks dossiers in het VHP in te voeren
Iedere verbalisant die PV’s of verslagen van vaststelling maakt onder het VCRO of DABM decreet, wordt verwacht op twee sessies vóór 25 maart 2024.
Eerst is er een infosessie van ongeveer anderhalf uur via Microsoft Teams, waarin we toelichten wat het platform is, waarom we dit bouwen, en wat dit betekent voor jullie. Vervolgens is er een trainingssessie van ongeveer tweeënhalf uur via Microsoft Teams, waarin we in het platform zelf zullen duiken om aan te leren hoe PV’s en verslagen van vaststelling kunnen ingevoerd worden.
U dient als stad of gemeente actie te ondernemen alvorens te kunnen aansluiten.
Tot op heden beschikken de intergemeentelijke samenwerkingsverbanden niet over de juiste machtigingen. In afwachting dat die wel verleend worden – wat lange tijd kan duren – werd een andere oplossing gevonden. We kunnen namelijk beroep doen op de onderlinge verwerkersovereenkomst tussen gemeente / stad en IGEMO, zodat we verder de afgesproken handhavingsactiviteiten kunnen blijven uitvoeren in naam van de gemeente / stad.
IGEMO moet zelf geen protocol ondertekenen, maar de steden en gemeenten die met ons een verwerkersovereenkomst hebben zullen wel een extra annex moeten ondertekenen, dat IGEMO toelaat om het VHP te gebruiken in opdracht van de lokale besturen.
Bijgaand vinden jullie een annex dat digitaal moet ondertekend worden door iedere gemeente / stad (inz. de burgemeester en algemeen directeur) waarmee IGEMO een verwerkersovereenkomst heeft.
De toetreding tot het VHP vereist geen “instap” in het KVH zelf: er wordt over beslist bij Besluit van de Vlaamse Regering, onder de voorwaarden die de Vlaamse Regering bepaalt.
De datum vanaf wanneer die verplichting geldt wordt bepaald via een uitvoeringsbesluit.
Voor handhaving VCRO (Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening) en/of DABM (Decreet Algemene Bepalingen Milieu) wordt de verplichting van kracht op 25 maart 2024.
De data protection officer (DPO) van de gemeente Bornem verleende gunstig advies op datum van 14/12/2023 voor de ondertekening van zowel het protocol als de annex. (zie bijlage)
Het gebruik van het Vlaams Handhavingsplatform is gratis.
De gemeenteraad gaat akkoord met de instap in het Vlaams Handhavingsplatform door ondertekening van het protocol en de verwerking door IGEMO door het ondertekenen van de annex aan het protocol.
Voor het verbouwen van Complex B dient een aannemer aangesteld te worden. Op basis van informatie van de architect, bvba Studio Klein Brabant, werd er een bestek opgesteld en op basis van de raming van de opdracht werd er een procedure gekozen.
In het kader van de opdracht “Aanstellen aannemer voor verbouwen en uitbreiden van het bestaande jeugdcentrum 'Complex B' ” werd een bestek met nr. 2023/035 opgesteld door Facility en met de nodige input van de aangestelde architect, bvba Studio Klein Brabant.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 724.474,08 excl. btw of € 876.613,64 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2023/ACT-8.2.1/0751-000/221100/GEMEENTE/CBS/IP-JD007.
Artikel 1
Het bestek met nr. 2023/035 en de raming voor de opdracht “Aanstellen aannemer voor verbouwen en uitbreiden van het bestaande jeugdcentrum 'Complex B' ”, opgesteld door Facility en met de nodige input van de aangestelde architect, bvba Studio Klein Brabant, wordt goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 724.474,08 excl. btw of € 876.613,64 incl. 21% btw.
Artikel 2
Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking.
Artikel 3
De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
De overlast met ‘bommetjes’ en ‘vuurwerk’ in onze gemeente blijft aanhouden en dat ondanks de vraag van de burgemeester om dergelijk materiaal niet meer te gebruiken. De GAS-boete noch het besluit van de burgemeester tot een tijdelijk verbod op het bezit van vuurwerk, voetzoekers en andere pyrotechnische artikelen op het openbaar domein, lijkt niet veel indruk te maken.
Het gebruikte vuurwerk blijkt in een aantal gevallen niet zo onschuldig te zijn. Ik vernam dat zelfs de zogenaamde ‘cobra-voetzoeker’ worden gebruikt. Volgens kenners gaat het hierbij zelfs over “halve handgranaten”. Zulke vuurwerkbommen zijn uiteraard illegaal. Ze worden trouwens ook bij afrekeningen gebruikt in het drugmilieu. Het Vlaams Belang blijft dus bij het standpunt dat het besluit van de burgemeester dat tot 15 januari geldt moet afgedwongen worden met de bijhorende controles.
Het Vlaams Belang herhaalt de eis om doorgedreven en systematische identiteitscontroles uit te voeren. Als de politie dan overgaat tot deze “systematische” controles -op bevel van de burgemeester- kan ze voor haar veiligheid ook “veiligheidsfouilles” doen. Wanneer de burgemeester het besluit op het verbod op het bezit van vuurwerk en voetzoekers verlengt, lijkt het ons aangewezen om meteen ook een besluit uit te vaardigen om over heel Bornem tijdelijk systematische identiteitscontroles uit te voeren tussen 21 uur ’s avonds en 6 uur ’s morgens.
Het is een drastische maatregel, die een duidelijk signaal moet zijn dat we geen overlast in de gemeente tolereren.
We herhalen nogmaals dat het voor amokmakers en dealers duidelijk moet zijn dat als het van het Vlaams Belang afhangt, ze nooit vrij spel zullen krijgen in Bornem.
1. Is de burgemeester bereid om op het voorstel van het Vlaams Belang in te gaan en een bijkomend besluit uit te vaardigen tot “systematische” controles, en de daarbij horende “veiligheidsfouilles” op bevel van de burgemeester uit te voeren.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
De fietsenstalling aan het station staat op regelmatige tijdstippen overvol. Het gevolg is dat heel wat fietsers die later met de trein vertrekken geen gebruik kunnen maken van de overvolle fietsenstalling. Met de huidige weersomstandigheden staan heel wat fietsen dus in de regen. Als we meer mensen willen laten gebruik maken van de fiets dan moeten we als gemeente zorgen voor meer fietscomfort. Voldoende fietsenstalling is daarbij essentieel.
Ik kreeg dan ook de vraag of de fietsenstalling niet kan uitgebreid worden. Bovendien wordt vastgesteld dat tientallen fietsen al maanden onaangeroerd in de stalling staan. Door deze fietsen te verwijderen zou er al plaats kunnen vrijgemaakt worden. Om te verhinderen dat fietsen onterecht worden weggenomen zou men een label aan de fiets kunnen aanbrengen met de melding dat fietsen die onaangeroerd blijven, binnen een nader bepaalde termijn kunnen weggenomen worden.
Graag had ik vernomen of:
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
De voorzitter sluit de zitting op 09/01/2024 om 19:29.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad