Terug
Gepubliceerd op 10/05/2023

Besluit  gemeenteraad

di 09/05/2023 - 20:00

Aanpassing aanvullend reglement zone fietsstraat

Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Leentje Van lent, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
    • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
    • de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis, 134 en 135
    • de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968
    • het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg
    • het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald
    • het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
    • het uitvoeringsbesluit van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
    • de omzendbrief MOB/2009/1 van 3 april 2009
    • de wet van 13 april 2019 tot wijziging van het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van fietszones betreft, BS 29 mei 2019
    • de wet van 12 maart 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg wat de invoering van fietszones betreft
situering

Sinds 1 juli 2020 werd een fietszone getest in het centrum van de gemeente.

Vanaf dat moment was het als automobilist niet meer toegestaan om fietsers in te halen binnen deze zone. Op deze manier werd de veiligheid van de fietsers verhoogd in de vaak smalle straten van onze gemeente. De proefopstelling werd via een uitgebreid participatietraject geëvalueerd en hieruit bleek dat vele inwoners de fietszone in het centrum een warm hart toedragen. Het CBS besliste op 25 februari 2021 de fietszone te bestendigen en het aanvullend reglement werd goedgekeurd op de gemeenteraad van april 2021. De signalisatie F111(fietsstraat) op wit zonebord kondigt het begin van de fietszone aan en het signalisatiebord F113(einde fietsstraat) op wit zonebord beëindigd de zone. 

Vanaf 1 augustus 2021 wordt het einde van een fietsstraat niet langer aangeduid met verkeersbord F113. De federale regering schrapt het bord uit de Wegcode. Reden hiervoor: de enorme toename aan fietsstraten en -zones in ons land én de daar bijhorende hoeveelheid verkeersborden. Een fietsstraat eindigt voortaan aan het volgende kruispunt . Enkel het verkeersbord F111 wordt toegepast.

Vanaf 1 oktober 2022 werd het principe fietszone met zonebord uit de wegcode gehaald. Dit omwille van meer dan 2 zones in bepaalde centra. Het is vaak onduidelijk welke zone van toepassing is en weggebruikers weten vaak niet in welke zone men zich bevindt. 

Het woonerf en een fietsstraat zijn niet verenigbaar. 

Vanaf 1 april 2023 werd een fietsstraat een fietszone. Deze fietszone geldt per definitie over één of meer openbare wegen van het beginbord (F111) tot het eindbord (F113). De wegbeheerder moet het bord na elk kruispunt niet herhalen, noch op witte zoneborden aanbrengen.

motivering

Om conform de wegcode de verkeersmaatregelen inzake fietszone toe te passen op de centrumstraten van Bornem, dient het aanvullende reglement - fietszone in Bornem centrum aangepast. Dit als gevolg van een gewijzigde wegcode en evaluatie van de fietszone maar vooral om de veiligheid van de vele fietsers te borgen in de smalle centrumstraten. 

Volgens de reglementering voor fietsstraten mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot de fietsstraten. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietsstraat nooit hoger liggen dan 30 km/u. 

Een fietszone start vanaf het verkeersbord F111 (begin van een fietszone: blauw rechthoekig bord met rood voertuig achter witte fietser en witte tekst Fietszone) en loopt tot aan verkeersbord F113 (einde van een fietszone: blauw rechthoekig bord met rood voertuig achter witte fietser en witte tekst Fietszone met rode diagonale streep bord ). 

De maatregel heeft betrekking op wegen waarover de gemeente het beheer heeft. 

Het college en de adviesraad Commissie Verkeersveiligheid en Mobiliteit gaf gunstig advies aan de afbakening van de fietszone. 

financiële aspecten

Kostprijs aankoop van aan te passen signalisatie. Plaatsing door eigen diensten. 

besluit

Artikel 1

Het aanvullend reglement betreffende Zone Fietsstraat bij goedkeuring GR van 20 april 2021 wordt opgeheven;

Artikel 2 

In de zone 'centrumstraten Bornem' begrensd door 

-      de Broekstraat ter hoogte van de fietstunnel N16;

-      de Broekstraat vanaf het einde van de Roddam;

-      de Kruisstraat vanaf de Hingenesteenweg richting Broekstraat;

-      de Hingenesteenweg vanaf de fietsoversteek ter hoogte van huisnummer 13 in de richting van het centrum;

-      de Molenveldweg vanaf de inrit naar de parking ter hoogte van huisnummer 3 in de richting van de Hingenesteenweg;

-      de Lindestraat ter hoogte van huisnummer 131;

-      de Elisabethstraat vanaf de Puursesteenweg;

-      de Clementstraat ter hoogte van de kruising met de Puursesteenweg, richting Puursesteenweg;

-      de Puursesteenweg tot en met het kruispunt van de Nieuwe Kouterstraat;

-      de Barelstraat ter hoogte van het huisnummer 17 en 18;

-      de Sint-Amandsesteenweg vanaf het kruispunt met de Dulftstraat en de Absveldstraat in de richting van het centrum;

-      de Kloosterstraat vanaf de kruising met de Achterweidestraat in de richting van de Puursesteenweg;

-      de Ruiterstraat vanaf de Achterweidestraat;

-      de Kasteelstraat vanaf de Donkweg (ingang kasteeldomein) in de richting van het centrum;

-      de Achterweidestraat net voor de kruising met de Kasteelstraat richting Kasteelstraat;

-      de Temsesteenweg vanaf huisnummer 38 richting centrum;

-      de Driesstraat tot de zijgevel van Temsesteenweg huisnummer 12 richting Gasthuisstraat;

-      de Driesstraat vanaf huisnummer 45 in de richting van de Gasthuisstraat;

-      de Rijkenhoek vanaf het kruispunt met de Temsesteenweg ter hoogte van Temsesteenweg huisnummer 41 en de Temsesteenweg vanaf huisnummer 25 in de richting van het centrum

 worden volgende maatregelen ingesteld: de fietsstraat-zone wordt afgebakend. Plan in bijlage maakt deel uit van deze beslissing.

Dit wordt gesignaleerd door:

- verkeersborden F111-begin van een fietszone en F113-einde van een fietszone volgens KB van 12 maart 2023.

Artikel 3

Dit aanvullend reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het departement MOW.