Terug
Gepubliceerd op 16/12/2021

Besluit  gemeenteraad

di 14/12/2021 - 20:00

Uitstralingsbelasting

Aanwezig: Eddie Bormans, voorzitter gemeenteraad
Kristof Joos, burgemeester
Jurgen De Maeyer, Elke Cuyt, Stefaan De Landtsheer, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Danny Peeters, schepenen
Bernadette Boeykens, Luc De boeck, Gil Van Den Berghe, Dirk Hoofd, Leentje Van lent, Hilde Cools, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Tom Van Ranst, Eric Engels, Geert Mertens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Dirk Zoldermans, Anky Daelemans, Lana D'hertefelt, Greet De bruyn, Jochen Wilms, Wiske Meskens, gemeenteraadsleden
Caroline Van Landeghem, waarnemend algemeen directeur
Verontschuldigd: Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • Artikel 41, 162, 170, § 4 van de Grondwet;
  • Artikel 40, § 3 en 41, 14° van het decreet Lokaal Bestuur;
  • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
  • Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • Het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen;
  • Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
situering

In 2019 zijn er gesprekken geweest met de gestructureerde handelaars en ze hebben de vraag gesteld of er een uitstralingsbelasting kon worden voorzien door de gemeente.

Een belastingreglement vaststellen is een bevoegdheid die exclusief is voorbehouden aan de gemeenteraad. 

motivering

De gemeente voert al jaren een kernversterkend beleid om Bornem-centrum als dynamische en aangename dorpskern commercieel op de kaart te zetten en creatieve ondernemers te behouden en aan te trekken. De gezamenlijk georganiseerde acties en promoties hebben een positieve invloed op de stimulering van de dynamiek, de verhoging van de uitstraling en de verbetering van het imago van het handelscentrum. Het jaarlijks budget van de gemeente voorziet uitgaven voor kernversterkende initiatieven (b.v. kerstverlichting, eindejaarsactie, dag van de handelaar, …) voor het handelsgebeuren in het centrum.

Sommige handelaars/ondernemers binnen dit winkelgebied organiseren ook activiteiten. Echter niet alle handelaars/ondernemers participeren in deze activiteiten.

Het bestuur wenst een belasting te heffen om een deel van de kosten voor dit kernversterkende beleid te recupereren. Deze kosten komen vrijwel uitsluitend direct of indirect ten goede van vestigingen in het winkelgebied van Bornem centrum. De vestigingen liggen ofwel direct in de omgeving waar de activiteiten worden georganiseerd of ze liggen indirect in de looprichting van de verschillende parkings in Bornem, voornamelijk, maar niet alleen de parkings gelegen in de Achterweidestraat, Stationsplein, site Hemelhof, site 'Ter Dilft', Dries, Abdij en de Guil. Het is logisch dat deze belasting wordt geheven enkel op de vestigingen die direct en indirect baat hebben van deze activiteiten

De vertegenwoordigers van de Verenigde Handelaars van Bornem zijn zelf vragende partij voor een dergelijke belasting.

Het is billijk om de beoefenaars van vrije beroepen uit de medische sector, waar het welzijn en de gezondheid van de mensen centraal staat, vrij te stellen van deze belasting. De beoefenaars van vrije beroepen uit de medische sector halen immers geen onmiddellijk voordeel uit de promotie en acties die worden opgezet vanuit het handelsondersteunend beleid. Zij zien hierdoor ook niet direct hun klantenbestand toenemen.

Kantoren met een loketfunctie worden als commerciële dienstverstrekkers beschouwd. Hieronder worden onder meer verstaan de bankkantoren, verzekeringsmakelaars en -agenten, reisbureaus, interimkantoren, niet limitatieve opsomming.  Zij vallen ook onder deze belasting aangezien de georganiseerde activiteiten de dynamiek van deze zone versterken waardoor zij ook mee profiteren van de grotere aanwezigheid van bezoekers in deze zone.

Indien een handelaar meer dan één handelszaak uitbaat in het winkelgebied van Bornem-centrum, zal de belasting maar voor één vestiging moeten worden betaald omdat de opening van een extra handelszaak door dezelfde handelaar leegstand tegengaat en de belevingswaarde van het handelscentrum bevordert.

Omdat het aangewezen is om startende handelaars te ondersteunen, is het gerechtvaardigd om commerciële vestigingen waarvan de uitbating op 1 januari van het aanslagjaar minder dan 1 jaar voordien gestart is door de actuele natuurlijke of rechtspersoon éénmalig vrijstelling te geven van deze belasting.

Het is gerechtvaardigd om vzw's vrijstelling te verlenen van deze belasting omdat vzw's in de eerste plaats een ideële en geen commerciële doelstelling hebben.

De belasting op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstenverstrekkers en vrije beroepen (met uitzondering van de vrije beroepen uit de medische sector), gelegen in het winkelgebied van Bornem neemt de financiële toestand van de gemeente in overweging en heeft als doel een bijdrage in de kosten te leveren voor het handelsondersteunend beleid dat de gemeente in dat kader voert.

financiële aspecten

Er zullen financiële gevolgen zijn, deze zijn echter op dit moment moeilijk in te schatten.

Publieke stemming
Aanwezig: Eddie Bormans, Kristof Joos, Jurgen De Maeyer, Elke Cuyt, Stefaan De Landtsheer, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Danny Peeters, Bernadette Boeykens, Luc De boeck, Gil Van Den Berghe, Dirk Hoofd, Leentje Van lent, Hilde Cools, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Tom Van Ranst, Eric Engels, Geert Mertens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Dirk Zoldermans, Anky Daelemans, Lana D'hertefelt, Greet De bruyn, Jochen Wilms, Wiske Meskens, Caroline Van Landeghem
Voorstanders: Eddie Bormans, Kristof Joos, Jurgen De Maeyer, Elke Cuyt, Stefaan De Landtsheer, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Danny Peeters, Leentje Van lent, Eric Engels, Geert Mertens, Roel Van Eetvelt, Dirk Zoldermans, Wiske Meskens
Onthouders: Bernadette Boeykens, Luc De boeck, Gil Van Den Berghe, Dirk Hoofd, Hilde Cools, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Tom Van Ranst, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Lana D'hertefelt, Greet De bruyn, Jochen Wilms
Resultaat: Met 14 stemmen voor, 13 onthoudingen
besluit

Artikel 1 Looptijd en belastbaar feit

Voor de aanslagjaren 2022 tot en met 2025 wordt een belasting gevestigd op de voor het publiek toegankelijke ruimten van klein- en groothandelszaken, distributiebedrijven, commerciële dienstenverstrekkers en vrije beroepen (met uitzondering van de vrije beroepen uit de medische sector) gelegen in het winkelgebied van Bornem.

 

Artikel 2: Definities

Onder volgende begrippen wordt verstaan:

Publiek toegankelijke ruimte: ruimte die openstaat voor het publiek of bedoeld is voor gemeenschappelijk gebruik.

Hierbij horen ook de ruimten waarvan de toegang beperkt wordt tot een of meer welbepaalde categorieën van personen.

Winkelgebied: dit gebied bevat de volgende straten: Stationsstraat (van aan Stationsstraat 1 t.e.m. Stationsstraat 37), Gasthuisstraat (van aan Gasthuistraat 1 t.e.m. Gasthuisstraat 17), Driesstraat (van aan Driesstraat 1 t.e.m. Driesstraat 72), Temsesteenweg (van aan Temsesteenweg 1 t.e.m. Temsesteenweg 8), Kardinaal Cardijnplein (van aan Kardinaal Cardijnplein 1 t.e.m. Kardinaal Cardijnplein 15), Kasteelstraat (van aan Kasteelstraat 1 t.e.m. Kasteelstraat 22), Achterweidestraat (van aan Achterweidestraat 1 t.e.m. Achterweidestraat 65), Ruiterstraat (van aan Ruiterstraat 2 t.e.m. Ruiterstraat 23), Kloosterstraat (van aan Kloosterstraat 1 t.e.m. Kloosterstraat 29), Sint-Amandsesteenweg (van aan Sint-Amandsesteenweg 1 t.e.m. Sint-Amandsesteenweg 64), Kruisberg (van aan Kruisberg 1 t.e.m. Kruisberg 7), Barelstraat (van aan Barelstraat 2 t.e.m. Barelstraat 19 ), Puursesteenweg (van aan Puursesteenweg 1 t.e.m. Puursesteenweg 96), Boomstraat (van aan Boomstraat 1 t.e.m. Boomstraat 114), Nieuwstraat (van aan Nieuwstraat 2 t.e.m. Nieuwstraat 56), Dokter De Putterplein (van aan Dokter De Putterplein 1 t.e.m. Dokter De Putterplein 30), Allemanshofstraat (van aan Allemanshofstraat 4 t.e.m. Allemanshofstraat 44), Kapelstraat (van aan Kapelstraat 1 t.e.m. Kapelstraat 103), Mouterijstraat (van aan Mouterijstraat 1 t.e.m. Mouterijstraat 25), Lindestraat (van aan Lindestraat 2 t.e.m. Lindestraat 20A), Nieuwe Kouterstraat (van aan Nieuwe Kouterstraat 4 t.e.m. Nieuwe Kouterstraat 129), Stationsplein (van aan Stationsplein 1 t.e.m. Stationsplein 7)

 

Artikel 3 Belastingplichtige

De belasting is verschuldigd door de natuurlijke persoon of rechtspersoon die op 1 januari van het aanslagjaar de handelszaak of de commerciële ruimte, die binnen de omschreven gebiedsomschrijving van het winkelgebied gelegen is, uitbaat.

Indien de uitbating gebeurt door meerdere natuurlijke personen of meerdere rechtspersonen is de belasting hoofdelijk en ondeelbaar verschuldigd door allen.

De belastingplichtige die zijn zaak verkoopt of overdraagt, is verplicht dit binnen de veertien dagen mee te delen aan de financieel directeur hetzij per post of per elektronische post.

 

Artikel 4 Berekeningsgrondslag en belastingtarieven

De belasting wordt vastgesteld op 125 euro per handelszaak per jaar.

De belasting is ondeelbaar verschuldigd voor het hele jaar. De stopzetting of vermindering van de activiteit in de loop van het aanslagjaar geeft geen aanleiding tot enige belastingvermindering of -teruggave.

 

Artikel 5 Vrijstelling

Van de belasting worden vrijgesteld:

  • Vrije beroepen uit de medische sector
  • Vzw's
  • Nieuwe handelszaken waarvan de uitbating op 1 januari van het aanslagjaar minder dan 1 jaar voordien gestart is (éénmalige vrijstelling)
  • Tweede of meerdere vestiging van eenzelfde handelszaak in het winkelgebied van Bornem

 

Artikel 6 Aangifteplicht

De belastingplichtigen, vermeld in artikel 3, zijn ertoe gehouden uiterlijk op 30 april van het aanslagjaar aangifte te doen van hun vestiging. De aangifte dient te gebeuren op volgend adres: Hingenesteenweg 13, 2880 Bornem of via volgend e-mailadres: belastingen@bornem.be.

De aangifte moet worden gedaan op het formulier dat de gemeente ter beschikking stelt van de belastingplichtige. Dit formulier kan bekomen worden op bovengenoemd adres.

De belastingplichtigen die geen formulier zouden ontvangen hebben, zijn niettemin verplicht spontaan aan de gemeente de gegevens te verstrekken die nodig zijn voor de toepassing van deze belasting en binnen dezelfde termijn.

De aangifte moet alle gegevens bevatten, die noodzakelijk zijn voor de berekening en de controle van de aanslag.

 

Artikel 7 Controlemiddelen

De aangestelde ambtenaren zijn gemachtigd om alle inbreuken op deze verordening vast te stellen. De door hun opgestelde processen-verbaal hebben bewijskracht tot het bewijs van het tegendeel.

 

Artikel 8 Ambtshalve belasting

Bij gebrek aan tijdige aangifte binnen de in artikel 6 gestelde termijn of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte kan de belastingplichtige ambtshalve worden belast volgens de gegevens waarover de gemeente beschikt, onverminderd het recht op bezwaar en beroep.

Vooraleer over te gaan tot de ambtshalve vaststelling van de belasting, betekent het college aan de

belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.

De belastingplichtige beschikt over een termijn van 30 kalenderdagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de datum van verzending van die kennisgeving om zijn opmerkingen schriftelijk voor de dragen.

 

Artikel 9 Wijze van invordering

De belasting wordt ingevorderd bij wijze van kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het College van burgemeester en schepenen.

 

Artikel 10 Betalingstermijn

De belasting is betaalbaar binnen de twee maanden na de verzending van het aanslagbiljet.

 

Artikel 11 Administratieve geldboete

Voor het niet naleven van de bepalingen van dit belastingreglement of van het Decreet van 30 mei 2008 kan een administratieve geldboete gelijk aan 500 euro worden opgelegd.

Het bedrag van de administratieve boete wordt ingekohierd.

 

Artikel 12 Bezwaar

De belastingschuldige kan bezwaar tegen de aanslag indienen bij het College van Burgemeester en Schepenen. Het bezwaar moet schriftelijk gebeuren, met redenen omkleed zijn, gedagtekend en ondertekend door de belastingplichtige of diens vertegenwoordiger. Het moet overhandigd of per post verzonden worden. De bezwaartermijn bedraagt drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet. Een ontvangstbewijs wordt afgeleverd. Indien de belastingschuldige wenst gehoord te worden, dient hij daar uitdrukkelijk om te vragen in zijn bezwaarschrift.

De procedure verloopt in overeenstemming met het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen

Artikel 13 Inwerkingtreding en bekendmaking

Onderhavig reglement treedt in werking op 1 januari 2022 en wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.

De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.