Terug gemeenteraad

Tue 14/12/2021 - 20:00 Digitale vergadering

Openbaar

Financiƫle dienst

  • Elk jaar dient de gemeente en het OCMW haar strategisch meerjarenplan (SMJP) te evalueren en aan te passen. Minstens dienen de resultaten van de vastgestelde jaarrekeningen ermee in opgenomen te worden. In deze aanpassing werden de resultaten van de jaarrekeningen 2020 verwerkt.  Er werden ook aanpassingen gedaan op basis van nieuwe ramingen en aangepaste verwachtingen voor de gemeente en het OCMW.

    Het strategisch Meerjarenplan - aanpassing 2 -gemeente en OCMW 2020 - 2025 wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.  Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke uitgaven en ontvangsten vast te stellen en de uitgaven en ontvangsten van het OCMW goed te keuren.

  • In het eerste jaar van elke nieuwe legislatuur maakt het AGB haar strategisch meerjarenplan (SMJP) op. Hierin staat wat het AGB de volgende 6 jaar wenst te realiseren en welke financiële middelen men hiervoor zal aanwenden. Dit gebeurde in afstemming met het SMJP van gemeente en OCMW.

    Het in 2020 aangepaste plan werd opnieuw geëvalueerd en de nodige aanpassingen werden doorgevoerd.  De belangrijkste wijzigingen werden opgenomen onder toelichting van de wijzigingen. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het strategisch Meerjarenplan - aanpassing 2 - Autonoom Gemeentebedrijf Bornem 2020 - 2025 goed te keuren.

  • Prijssubsidiereglement AGB Bornem

    Voor 1 januari 2022 dient het Autonoom gemeentebedrijf Bornem nieuwe prijssubsidies te onderhandelen met het gemeentebestuur. Hiervoor wordt een prijssubsidiereglement voorgesteld dat ingaat vanaf 1 januari 2022. Het wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Aanvullende personenbelasting

    De aanvullende personenbelasting behoort tot één van de algemene belastingen die zorgt voor de financiering van de werking van de gemeente, het OCMW en het autonoom gemeentebedrijf Bornem. Op basis van de evaluatie en opmaak van het Meerjarenplan 2020 - 2025 wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om ondermeer de twee belangrijkste belastingtarieven, de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing aan te passen. Het voorstel is om het tarief voor de aanvullende personenbelasting te laten dalen van het huidige tarief van 7,50% tot 7,30% en dit voor de looptijd van het meerjarenplan (tot en met aanslagjaar 2025).  

  • De belasting 'Opcentiemen op de onroerende voorheffing' behoort tot één van de algemene belastingen die zorgt voor de financiering van de werking van de gemeente, het OCMW en het autonoom gemeentebedrijf Bornem. Op basis van de evaluatie en opmaak van het Meerjarenplan 2020 - 2025 wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om ondermeer de twee belangrijkste belastingtarieven, de aanvullende personenbelasting en de opcentiemen op de onroerende voorheffing aan te passen. Het voorstel is om de opcentiemen op de onroerende voorheffing aan te passen naar 989 opcentiemen en dit voor de hele looptijd van het meerjarenplan (tot en met 2025).

  • De gemeentebelasting op bedrijven behoort tot één van de algemene belastingen die zorgt voor de financiering van de werking van de gemeente, het OCMW en het autonoom gemeentebedrijf Bornem. Op basis van de evaluatie en opmaak van het Meerjarenplan 2020 - 2025 wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om dit belastingreglement aan te passen. In het nieuwe belastingreglement dat aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd, wordt de manier van berekenen aangepast. Er wordt gekozen voor een vast bedrag van € 65 en een variabel gedeelte per m². De oppervlakte tot 250 m² blijft gratis. Het is van toepassing tot en met 31/12/2025.

  • Uitstralingsbelasting

    De gemeente voert al jaren een kernversterkend beleid om Bornem - centrum als commercieel handelscentrum door het organiseren van activiteiten.  De gestructureerde handelaars helpen de gemeente bij deze doelstelling.  De niet-gestructureerde handelaars genieten wel van de inspanningen van de gemeente en van de gestructureerde handelaars maar dragen zelf niet of zeer beperkt bij. 

    Dit belastingreglement bakent een zone af binnen het centrum van Bornem waarbinnen de door aanwezige huidige en toekomstige ondernemingen direct of indirect genieten van deze inspanningen. Via dit belastingreglement zal iedere onderneming betrokken worden.

  • Het was de bedoeling om in de loop van 2020 het retributiereglement met betrekking tot de sportinfrastructuur en sportactiviteiten te evalueren en op basis van deze evaluatie het reglement aan te passen. Wegens corona werd de aanpassing van dit reglement uitgesteld tot eind 2021 om de aangepaste versie te laten ingaan op 01 januari 2022.  Het retributiereglement sportinfrastructuur en sportactiviteiten, dat ter goedkeuring aan de raad van het bestuur van het AGB en aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, wordt aangepast rekening houdend met 4 aandachtspunten:

    • eenvoudigheid
    • transparantie
    • betaalbaarheid voor de gemeente (in hoeverre streven we naar kostendekking)
    • administratieve kosten om bedragen te innen, deze dienen in verhouding te zijn 
  • Het was de bedoeling om in de loop van 2020 het retributiereglement met betrekking tot culturele infrastructuur en bibliotheekwerking te evalueren en op basis van deze evaluatie het reglement aan te passen. Wegens corona werd de aanpassing van dit reglement uitgesteld tot eind 2021 om de aangepaste versie te laten ingaan op 01 januari 2022.  Het retributiereglement culturele infrastructuur en bibliotheekwerking, dat ter goedkeuring aan de raad van het bestuur van het AGB en aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, wordt aangepast rekening houdend met 4 aandachtspunten:

    • eenvoudigheid
    • transparantie
    • betaalbaarheid voor de gemeente (in hoeverre streven we naar kostendekking)
    • administratieve kosten om bedragen te innen, deze dienen in verhouding te zijn
  • De kosten die de gemeente betaalt voor het afleveren van elektronische identiteitskaarten voor Belgen (extreme procedure) stijgen. Als gevolg hiervan worden de tarieven voor de dienstverleningen aangepast. De tarieven voor de spoedprocedure worden aangepast voor eID, vreemdelingenkaarten (A, B, C, D, H, Eu, Eu+, F en F+) van € 100 naar € 105.  De prijs van Kids ID voor de spoedprocedure gaat van € 100 naar € 95.  De tarieven voor de spoedprocedure met levering in Brussel (FOD BIZA) voor de eID wijzigt van € 135 naar € 140 en deze voor de Kids ID wijzigt van € 125 naar € 130.

    De tarieven die betrekking hebben op de dienstverlening Archiefwerking worden in dit reglement geschrapt.  Deze tarieven zullen worden opgenomen in het nieuwe retributiereglement werking abdij van Bornem.

    In het kader van de evenementen wenst de gemeente de kosten van het reinigen van de herbruikbare bekers te verhalen op de gebruikers.  Het gaat over een tarief van 0,20 euro per beker.

    De aanpassing van het retributiereglement in deze zin wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Retributie UiTPAs

    Bornem is in de loop van 2021 gestart met de invoering van de UiTPAS als proef. Het is de bedoeling dat dit wordt opgenomen in de reguliere werking. Het principe van de UiTPAS betekent dat de gebruiker beschikt over een pas met name de UiTPAS. Het aanmaken van deze pas is niet gratis. Daarom wordt dit retributiereglement ter goedkeuring voorgelegd.  De volgende tarieven worden voorgesteld:

    • tarief UiTPAS met normaal tarief: 5 euro
    • tarief UiTPAS met kansentarief: 1 euro
    • tarief voor een UiTPAS met normaal tarief na verlies: 1 euro
    • Indien men geen recht meer heeft op het kansentarief dient er een nieuwe UiTPAS aangevraagd te worden. Het tarief voor deze nieuwe pas is gratis.
    • Indien men in het bezit is van een UiTPAS aan normaal tarief en men recht heeft op het kansentarief kan men gratis een nieuwe UiTPAS aanvragen.
  • Op 12 september 2021 werd de abdij van Bornem officieel geopend.  De abdij was officieel geopend maar buiten wat proefprojecten, was de abdij officieel nog niet geopend voor het publiek. Het is de bedoeling om hiermee vanaf 1 januari 2022 te starten.  Het is de bedoeling om de abdijwerking via het AGB uit te voeren maar deze overdracht kan officieel nog niet gebeuren. Daarom zal de werking, in afwachting van de overdracht naar het AGB, gebeuren door de gemeente.

    De tarieven worden aan de gemeenteraad voorgelegd ter goedkeuring.  

  • Op de gemeenteraad van 20 april 2021 machtigde de gemeenteraad het college om twee percelen grond (1ste afdeling, sectie B nr. 910/F met oppervlakte 100 m² en 915/M met oppervlakte 40 m²) gelegen tussen Molders Bornem en Crabbé Motors te verkopen tegen minimaal de schattingsprijs aan de aanpalende eigenaars.

    De vraag werd gesteld aan de aanpalende eigenaars en er werd geen bod ontvangen dat minstens de schattingsprijs haalde.  Daarom wordt aan de gemeenteraad de vraag gesteld of ze bereid zijn om deze percelen, die geen meerwaarde hebben voor de gemeente en waar de gemeente dient in te staan voor het onderhoud te verkopen onder de schattingsprijs en tegen een nieuwe minimumprijs van € 10.000.

  • Op 11 mei 2021 gaf de gemeenteraad aan de Vlaamse Landmaatschappij de toelating om gronden aan te kopen in het deelgebied Hoogheide-Branstsedreef in naam en voor rekening van de gemeente Bornem. De Vlaamse Landmaatschappij heeft deze gronden in 2021 aangekocht.  Deze gronden worden nu aangekocht door de gemeente Bornem zodat ze deze gronden kan bebossen.  

Secretariaat

  • Artikel 29quater van de wegverkeerswet geeft aan de gemeenteraad de mogelijkheid om in zijn reglementen of verordeningen administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen. Indien de gemeenteraad hiervoor opteert, worden deze snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze snelheidsovertredingen strafrechtelijk af te handelen. De mogelijkheid voor de gemeenteraad om administratieve geldboetes te bepalen voor beperkte snelheidsovertredingen en de daaraan gekoppelde depenalisering wordt wel aan voorwaarden gekoppeld.

    In artikel 29quater van de wegverkeerswet wordt ook een nieuwe specifieke procedure ingevoerd voor de gemeentelijke administratieve afhandeling van de beperkte snelheidsovertredingen. Deze procedure wijkt af van de reeds bestaande GAS-procedures die geënt zijn op de wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
    Dit betekent dat naast de huidige procedures voor de afhandeling van zuivere overlastinbreuken (GAS 1), de afhandeling van gemengde inbreuken (GAS2 en 3), de afhandeling van inbreuken inzake stilstaan, parkeren en autoluw (GAS 4) er nu een vierde procedure (GAS 5) wordt toegevoegd.

    Hiervoor moet een bijzondere politieverordening betreffende de gemeentelijke administratieve geldboetes voor beperkte snelheidsovertredingen worden goedgekeurd.

  • Op 1 februari 2021 trad artikel 29 quater van de wet van 6 maart 1968 betreffende de politie over het wegverkeer (de wegverkeerswet) in werking.
    Hierdoor krijgen steden en gemeenten de mogelijkheid om voor beperkte snelheidsovertredingen een administratieve geldboete te bepalen.
    Indien de gemeenteraad hiervoor een bijzondere politieverordening aanneemt, worden deze beperkte snelheidsovertredingen gedepenaliseerd en is het openbaar ministerie niet meer bevoegd om deze strafrechtelijk af te handelen.

    In het kader hiervan dient er een samenwerkingsovereenkomst met de stad Mechelen ondertekend en goedgekeurd te worden om de verwerking van overtredingen binnen de goedgekeurde bijzondere politieverordening vlot te laten verlopen.

    Deze overeenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd.

  • Op 16 december 2021 heeft er een algemene vergadering van Cipal plaats. De gemeenteraad dient te beraadslagen over de agenda en de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering en dient een opdracht te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger om op deze zitting te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. De aangeduide vertegenwoordiger is Jurgen De Maeyer.

  • Op 21 december 2021 vindt er een algemene vergadering van Blijdorp III plaats. De gemeenteraad dient te beraadslagen over de agenda en de vaststelling van het mandaat voor de algemene vergadering en dient een opdracht te verlenen aan de gemeentelijke vertegenwoordiger om op deze zitting te stemmen overeenkomstig de beslissing van de gemeenteraad. De voorgedragen vertegenwoordiger is Eric Engels.

Bibliotheek

  • Reglement Kunst in de bib

    Sinds 2 jaar stelt de bib haar muren ter beschikking van lokale kunstenaars binnen het project Kunst in de bib. Kunstenaars kunnen telkens voor een vijftal weken gebruik maken van de bibliotheekinfrastructuur om hun werken tentoon te stellen. Hoewel dit project eerder organisch is gegroeid, voelt de bibliotheek na twee jaar de nood om enkele afspraken met de kunstenaars te formaliseren. De bib stelde daarvoor een reglement op, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd.

Sportdienst

  • Momenteel exploiteren en beheren verschillende sportverenigingen sportinfrastructuur op gemeentelijke grond. De gemeente had met deze verenigingen verschillende overeenkomsten afgesloten. De meeste  van deze overeenkomsten zijn verlopen en moeten vernieuw worden.
    De sportdienst heeft samen met de financiële dienst een model” bruikleenovereenkomst sportverenigingen” opgesteld om deze te vernieuwen.
    Om in aanmerking te komen voor infrastructuursubsidie moet de sportvereniging aantonen dat zij de gronden, waarop de werkzaamheden uitgevoerd worden, in bezit hebben of een aantoonbaar gebruikersrecht hebben.
    Het model “bruikleenovereenkomst sportverenigingen” wordt als bijlage toegevoegd.

Burgerzaken

  • Er werden akten van voortijdige beëindiging van grafconcessies opgemaakt voor zerken op de kerkhoven van Branst en Mariekerke. Deze akten werden gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken en aan de ingang van de kerkhoven.

    Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende concessies kunnen worden teruggenomen door de gemeente en de zerken worden geruimd door de gemeentelijke diensten.

Cluster Leven en welzijn

  • Sinds 2007 hebben zwaar zorgbehoevenden in Bornem de mogelijkheid om een gemeentelijke premie aan te vragen. Het huidige reglement bevat echter geen deadline voor het indienen van deze aanvraag. Er wordt voorgesteld om een termijn vast te stellen in het reglement.

  • Sinds 2003 hebben ouders of voogden van een kind met een zware handicap in Bornem de mogelijkheid om een gemeentelijke sociaal-pedagogische premie aan te vragen. Het huidige reglement bevat echter geen deadline voor het indienen van deze aanvraag. Er wordt voorgesteld om een termijn vast te stellen in het reglement.

Cluster Interne Zaken en Dienstverlening

  • Bornemse verenigingen en/of andere organisatoren dienen in bepaalde omstandigheden een gemeentelijke toelating aan te vragen wanneer zij een activiteit of evenement willen organiseren. Zij kunnen hierbij ook gebruik maken van gemeentelijk evenementenmateriaal. Sinds mei 2021 werken we met een nieuw softwareprogramma van leverancier "Eagle", dat de aanvraagprocedure gestroomlijnder moet maken voor de evenementaanvrager. Ook het beschikbaar evenementenmateriaal is hieraan gekoppeld.

    Met de start van dit nieuwe softwareprogramma werd de uitleen van materialen alsook het evenementenreglement in z'n totaliteit herbekeken en in lijn gebracht met de huidige visie op evenementen. Daarbij worden de waarborgen afgeschaft, met uitzondering van de herbruikbare bekers, en wenst de gemeente te werken met een systeem van schadevergoedingen (in geval van materiaal dat niet of beschadigd terugkomt). Wat de herbruikbare bekers betreft, wordt een retributie aangerekend voor de kosten van een professionele reiniging.

    Het aangepaste reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd.

Raadsleden