Terug
Gepubliceerd op 18/06/2024

Besluit  college van burgemeester en schepenen

ma 17/06/2024 - 12:00

Aanvullend reglement voor het definitief maken van de snelheidsremmende maatregelen Vitsdam

Aanwezig: Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • Gelet op de wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 16 maart 1968;
  • Gelet op het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg;
  • Gelet op het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald; 
  • Gelet op het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gelet op het Besluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens; 
  • Gelet op de omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende de gemeentelijke aanvullende verkeersreglementen op de politie over het wegverkeer;
  • Gelet op de nieuwe gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 130bis, 134 en 135; 
  • Gelet op het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 56; 
  • Gelet op de gemeenteraadsbeslissing van 12 september 2023 waarbij aanvullende reglementen op de politie van het wegverkeer aan het college van burgemeester en schepenen gedelegeerd werd.
situering

Het college keurde in juli 2023 de plaatsing van een 3-delige asverschuiving tussen Vitsdam nummer 16 en 26 (tussen spoorweg en N16) en een dubbele wegversmalling met voorrangsregeling ter hoogte van Vitsdam 4 en ter hoogte van Temsesteenweg 70 (tussen spoorweg en Temsesteenweg) goed.

Deze maatregelen werden voorgelegd aan het college omwille van verschillende klachten over onveilige verkeerssituaties in Vitsdam zoals hoge snelheid, gevaarlijke bocht, onveiligheid ten aanzien zwakke weggebruikers en geluidshinder.

Na de invoering van de proefopstelling van bovenstaande snelheidsremmende maatregelen in Vitsdam onderzocht dienst mobiliteit naar aanleiding van klachten (gebrek aan hoffelijkheid, moeilijkheden bij wegrijden oprit, …) welke aanpassingen aan de proefopstelling gedaan konden worden. Uit dit onderzoek werden onderstaande aanpassingen goedgekeurd door het college:

  • wegnemen van de eerste wegversmalling ter hoogte van Vitsdam 4;
  • behouden van de 2de wegversmalling ter hoogte van Vitsdam 3 om optrekken na de bocht tegen te gaan; 
  • aanpassen van de asverschuiving naar een wegversmalling ten oosten van Vitsdam 26 om deels te vermijden dat men zich vastrijdt.

Een voorrangsregeling zorgt voor duidelijkheid aan de wegversmalling. Bestuurders die in de richting van de Temsesteenweg rijden moeten voorrang verlenen aan bestuurders die in de richting van de N16 rijden.

Fietsers dienen de wegversmalling ook langs links voorbij te rijden en indien nodig voorrang te verlenen voor bestuurders uit de tegenrichting.

motivering

Van 15/04 tot 29/04 werd een snelheidsradar opgehangen in Vitsdam om de huidige snelheid (na invoering maatregelen) te achterhalen.

Conclusie is dat in beide rijrichtingen geen snelheidsprobleem werd vastgesteld. Wel wordt opgemerkt op dat het gemiddeld dagelijks verkeer op Vitsdam hoog ligt voor een ontsluitingsweg met een totaal van 5234 ipv een streefdoel op een ontsluitingsweg van +/- 2500 voertuigen in beide richtingen:

-        V85 (85% van de bestuurders houdt zich aan de snelheid) van 38km/u in Vitsdam richting Temsesteenweg bij snelheidsregime 50km/u

-        GDV (gemiddeld dagelijks verkeer) is 2350 richting Temsesteenweg

-        V85 (85% van de bestuurders houdt zich aan de snelheid) van 42 km/u in Vitsdam richting N16 bij snelheidsregime 50km/u

-        GDV (gemiddeld dagelijks verkeer) is 2884 richting N16

Gezien de goede resultaten met betrekking tot snelheid op Vitsdam is een sterke overweging om de snelheidsremmer te behouden wenselijk. Hierbij opmerkend dat er geen vergelijking kan gemaakt worden met een pre-meting om de eigenlijke effectiviteit van de snelheidsremmers duidelijk te stellen. De conclusie met betrekking tot snelheid en capaciteit is op basis van het ‘Beoordelingskader verkeersdrukte en snelheid’ (zie bijlage) van studiebureau Traject.

De 2 wegversmallingen ter hoogte van Vitsdam 3 en ten oosten van Vitsdam 26 zullen als volgt geoptimaliseerd worden ( zie foto's bijlage):

-            Rijbaanbreedte in de wegversmalling: 3,5m – 4m (ter plaatse te bekijken)

-            Huidige opstelling aanvullen met  2 fietslogo’s dichtst bij de betonblok in de wegversmalling

-            Aanbrengen van reflectoren telkens op de 2 hoeken van de betonblokken

-            Lengte wegversmalling aanpassen naar 5m op 

-            Signalisatie: conform de wegcode

Bovenstaande informatie zal naar de betrokken inwoners Vitsdam gecommuniceerd worden.

financiële aspecten

De bekostiging en plaatsen van de snelheidsremmers wordt opgenomen door eigen diensten.

besluit

Artikel 1:

Het college gaat akkoord om de aanwezige snelheidsremmers ter hoogte van Vitsdam 3 en ten oosten van Vitsdam 26 definitief te maken en dit als volgt:

-            Rijbaanbreedte in de wegversmalling: 3,5m – 4m (ter plaatse te bekijken)

-            Huidige opstelling aanvullen met  2 fietslogo’s dichtst bij de betonblok in de wegversmalling

-            Aanbrengen van reflectoren telkens op de 2 hoeken van de betonblokken

-            Lengte wegversmalling aanpassen naar 5m op 

-            Signalisatie conform de wegcode

Artikel 2:

Het college gaat akkoord met het aanvullend reglement Vitsdam opgenomen in bijlage.