Het college keurde in juli 2023 de plaatsing van een 3-delige asverschuiving tussen Vitsdam nummer 16 en 26 (tussen spoorweg en N16) en een dubbele wegversmalling met voorrangsregeling ter hoogte van Vitsdam 4 en ter hoogte van Temsesteenweg 70 (tussen spoorweg en Temsesteenweg) goed.
Deze maatregelen werden voorgelegd aan het college omwille van verschillende klachten over onveilige verkeerssituaties in Vitsdam zoals hoge snelheid, gevaarlijke bocht, onveiligheid ten aanzien zwakke weggebruikers en geluidshinder.
Na de invoering van de proefopstelling van bovenstaande snelheidsremmende maatregelen in Vitsdam onderzocht dienst mobiliteit naar aanleiding van klachten (gebrek aan hoffelijkheid, moeilijkheden bij wegrijden oprit, …) welke aanpassingen aan de proefopstelling gedaan konden worden. Uit dit onderzoek werden onderstaande aanpassingen goedgekeurd door het college:
Een voorrangsregeling zorgt voor duidelijkheid aan de wegversmalling. Bestuurders die in de richting van de Temsesteenweg rijden moeten voorrang verlenen aan bestuurders die in de richting van de N16 rijden.
Fietsers dienen de wegversmalling ook langs links voorbij te rijden en indien nodig voorrang te verlenen voor bestuurders uit de tegenrichting.
Van 15/04 tot 29/04 werd een snelheidsradar opgehangen in Vitsdam om de huidige snelheid (na invoering maatregelen) te achterhalen.
Conclusie is dat in beide rijrichtingen geen snelheidsprobleem werd vastgesteld. Wel wordt opgemerkt op dat het gemiddeld dagelijks verkeer op Vitsdam hoog ligt voor een ontsluitingsweg met een totaal van 5234 ipv een streefdoel op een ontsluitingsweg van +/- 2500 voertuigen in beide richtingen:
- V85 (85% van de bestuurders houdt zich aan de snelheid) van 38km/u in Vitsdam richting Temsesteenweg bij snelheidsregime 50km/u
- GDV (gemiddeld dagelijks verkeer) is 2350 richting Temsesteenweg
- V85 (85% van de bestuurders houdt zich aan de snelheid) van 42 km/u in Vitsdam richting N16 bij snelheidsregime 50km/u
- GDV (gemiddeld dagelijks verkeer) is 2884 richting N16
Gezien de goede resultaten met betrekking tot snelheid op Vitsdam is een sterke overweging om de snelheidsremmer te behouden wenselijk. Hierbij opmerkend dat er geen vergelijking kan gemaakt worden met een pre-meting om de eigenlijke effectiviteit van de snelheidsremmers duidelijk te stellen. De conclusie met betrekking tot snelheid en capaciteit is op basis van het ‘Beoordelingskader verkeersdrukte en snelheid’ (zie bijlage) van studiebureau Traject.
De 2 wegversmallingen ter hoogte van Vitsdam 3 en ten oosten van Vitsdam 26 zullen als volgt geoptimaliseerd worden ( zie foto's bijlage):
- Rijbaanbreedte in de wegversmalling: 3,5m – 4m (ter plaatse te bekijken)
- Huidige opstelling aanvullen met 2 fietslogo’s dichtst bij de betonblok in de wegversmalling
- Aanbrengen van reflectoren telkens op de 2 hoeken van de betonblokken
- Lengte wegversmalling aanpassen naar 5m op
- Signalisatie: conform de wegcode
Bovenstaande informatie zal naar de betrokken inwoners Vitsdam gecommuniceerd worden.
De bekostiging en plaatsen van de snelheidsremmers wordt opgenomen door eigen diensten.
Artikel 1:
Het college gaat akkoord om de aanwezige snelheidsremmers ter hoogte van Vitsdam 3 en ten oosten van Vitsdam 26 definitief te maken en dit als volgt:
- Rijbaanbreedte in de wegversmalling: 3,5m – 4m (ter plaatse te bekijken)
- Huidige opstelling aanvullen met 2 fietslogo’s dichtst bij de betonblok in de wegversmalling
- Aanbrengen van reflectoren telkens op de 2 hoeken van de betonblokken
- Lengte wegversmalling aanpassen naar 5m op
- Signalisatie conform de wegcode
Artikel 2:
Het college gaat akkoord met het aanvullend reglement Vitsdam opgenomen in bijlage.