Terug gemeenteraad

Tue 29/06/2021 - 19:00 Zaal 1 CC Ter Dilft

Openbaar

Financiƫle dienst

  • Bornemse verenigingen kunnen gebruikmaken van gemeentelijk materiaal bij de organisatie van een evenement. Hiervoor vullen zij via de website een formulier in via het evenementenloket. Sinds mei 2021 werken we met een nieuw softwareprogramma van leverancier "Eagle". Hierdoor wordt de aanvraagprocedure eenvoudiger en toegankelijker voor de evenementaanvrager. Ook het beschikbaar evenementenmateriaal is hieraan gekoppeld.

    Met de start van dit nieuwe softwareprogramma, werd de uitleen van materialen en het evenementenreglement nog eens herbekeken. Daarbij worden de waarborgen afgeschaft, met uitzondering van de herbruikbare bekers, omdat hier pand op zit. Er wordt wel gewerkt met schadevergoedingen.

    Er werd een aangepast evenementenreglement opgemaakt, dat nu ter goedkeuring wordt voorgelegd. 

  • De gemeente wenst de organisatie van evenementen te verbeteren en legt hiervoor een aangepast reglement 'Evenementenreglement uitleen materialen' ter goedkeuring aan de gemeenteraad voor. In aanvulling op dit reglement worden enkele betalende diensten in het gemeentelijke retributiereglement op administratieve stukken en prestaties opgenomen. Het betreft een tarief ifv de de reiniging van herbruikbare bekers en een tarief voor het gebruik van gemeentelijke elektriciteitskasten.   

  • De gemeenteraad heeft op 13 juni 2017 de PPS-overeenkomst ondertekend tussen de gemeente en THV Sint-Bernardus. De gemeenteraad heeft Monument Real Estate een recht van opstal toegekend voor het boerderijgedeelte in afwachting van de effectieve verkoop van de abdij aan de PPS-partners zoals afgesproken in de PPS-overeenkomst. Monument Real Estate heeft overeenkomsten afgesloten voor de verkoop van parkeerplaatsen en fietsstaanplaatsen met 12 verschillende partijen.  

    Aan de gemeenteraad wordt daarom gevraagd om de ontwerp verkoopakte en meer specifiek de verkoop van het gronddeel van de goederen goed te keuren. 

  • Op de gemeenteraad van 11 mei werd akkoord gegaan met een bod op de woning en grond gelegen te Absveldstraat 27.  Deze aankoop kadert in de visie in ontwikkeling aangaande de site Ter Dilft.

  • Bij het toekennen van de verkavelingsvergunning in de Horzelstraat (Tijpel) werd er opgenomen dat een wegenis gratis diende afgestaan te worden.   De ontwikkelaar Alboda is echter in faling sinds 30/10/2013 waarbij de heer Verschuren Gerry uit Mechelen werd aangesteld als curator. De curator heeft te kennen gegeven aan onze notaris dat hij de faling wenst af te sluiten.  De overdracht van deel van de wegenis dat eigendom is van Alboda dient echter nog te gebeuren.  De notariële akte met betrekking tot grondafstand wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

Patrimonium

  • De familie De Pauw uit Meise bezit het plantrecht langs openbare wegen in de omgeving van de Spuistraat en het Moer.
    In de Spuistraat waren er de laatste jaren problemen met deze bomen bij storm en de gemeente stuurde ook reeds verschillende brieven hierover.

    De familie De Pauw laat nu weten dat zij het plantrecht willen overdragen aan de gemeente. Deze overdracht is kosteloos en betekent ook de overname van de aanwezige bomen. 

    De overeenkomst betreffende de overdracht van het plantrecht wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • Tijdens het uitvoeren van de infrastructuurwerken aan de Nattenhaasdonk in april 2019, werd schade toegebracht aan de beschermde archeologische site. Van deze overtreding werd proces-verbaal opgesteld lastens Rega Infra. De toegebrachte schade aan het archeologisch bodemarchief is onherstelbaar en hierdoor zal de geverbaliseerde partij dan ook het blijvend verlies aan erfgoedwaarde financieel dienen te vergoeden.  Het bedrag van deze schadevergoeding werd begroot op 9.641,9 euro.

    Voor het betalen van deze schadevergoeding biedt het Onroerenderfgoeddecreet de mogelijkheid om een minnelijke schikking tussen de betrokkenen en de inspecteur onroerend erfgoed aan te gaan. Aangezien de gemeente Bornem eigenaar is van de wegenis waar de overtreding plaatsvond, en Aquafin opdrachtgever van de werken, wordt vooraf de ontwerpakte met het voorstel tot minnelijke schikking voor akkoord voorgelegd ter goedkeuring.

  • Trage wegen plan Hingene

    Een eerste doorlichting van de trage wegen in Bornem gebeurde 2007 (Igemo). In 2019 werd het initiatief genomen om opnieuw de trage wegen in Bornem onder de loep te nemen, met de vastgelegde methodiek door de Provincie Antwerpen. Als eerste kwam deelgebied Hingene aan de beurt; de begeleiding gebeurde door het Regionaal Landschap Schelde-Durme.

    De inventarisatie in 2019-2020 leidde tot volgende documenten:
    -eindverslag
    -adviesnota
    -actieplan
    -prioritaire acties op kaart

    Aan de gemeenteraad wordt het trage wegen plan Hingene ter goedkeuring voorgelegd. 

Omgeving

  • De gemeente ontving een omgevingsvergunningsaanvraag voor een verkaveling van 5 loten en de aanpassing van de rooilijn/voetwegen, gelegen te Jan Hammeneckerstraat ZN te 2880 Bornem (ter hoogte van huisnummer 34). Er werd een openbaar onderzoek opgestart, waarbij 3 bezwaren werden ingediend. Omdat de aanvraag tevens een wijziging van de rooilijn en van enkele voetwegen omhelst, wordt de wijziging van de voetwegen en de aanpassing van de rooilijn ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. 

  • In het kader van de versnelde vernieuwing van de openbare verlichting werd voorgesteld om het huidige masterplan openbare verlichting te evalueren en aan te passen. Het huidige masterplan dateert namelijk van 2014 en is ondertussen sterk verouderd. Hoewel de algemene werking van het huidige masterplan tot op heden stand houdt, moeten een aantal aanpassingen worden doorgevoerd in functie van veiligheid, beeldkwaliteit en klimaatadaptatie. Om het huidige masterplan te actualiseren wordt voorgesteld om de visie te verduidelijken enerzijds en de huidige werking aan te passen en aan te vullen.

    De aanpassingen worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd. 

  • Tussen Klein Mechelen en de Industrieweg ligt een private weg. De gemeente is in onderhandeling om deze weg over te dragen naar het openbaar domein. Deze weg heeft momenteel geen benaming, maar staat gekend als Klein Mechelen. Op het college van 16/7/2020 werd een vergunning afgeleverd voor de plaatsing van 35 KMO-units, gelegen aan deze private weg. De verwachting is dat nog meer bedrijven zich langs deze weg gaan vestigen. Om verwarring te vermijden met de andere bedrijven gelegen aan Klein-Mechelen, is een naamgeving aangewezen. De cultuurraad gaf gunstig advies voor de naam 'Leemsheide'.  De voorlopige vaststelling van de straatnaam door de gemeenteraad is noodzakelijk voor men een openbaar onderzoek kan opstarten.

     Op de gemeenteraad van 11 mei 2021 werd de voorlopige vaststelling van de naamswijziging goedgekeurd. De termijn van het openbaar onderzoek bleek echter te kort en is verstreken. Bijgevolg wordt het voorstel tot voorlopige naamswijziging geagendeerd op de gemeenteraad van 29 juni zonder termijn voor openbaar onderzoek, zodat het openbaar onderzoek kan opgestart worden door de dienst Omgeving. 

    Dit punt wordt bij hoogdringendheid voorgelegd, zodat het openbaar onderzoek alsnog opgestart kan worden en de bedrijven die er zich wensen te bevestigen zo snel mogelijk over correct adresgegevens beschikken

Secretariaat

  • Op 22 mei 2021 werd er klacht ingediend bij de gouverneur met betrekking tot een parkeerretributie. De persoon was niet akkoord met de uitgeschreven retributie naar aanleiding van een inbreuk 'parkeerschijf niet gelegd'. De gedane vaststellingen van het parkeerbedrijf worden in vraag gesteld.

    Het antwoord van de gouverneur moet ter kennisgeving worden voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Tijdens de gemeenteraad van 9 februari 2021 werd een politieverordening goedgekeurd met betrekking tot de organisatie van occasionele, niet-commerciële verkoop van voedingswaren op het grondgebied van de gemeente Bornem en het dragen van een mond-neusmasker in de winkelstraten.

    In het kader van het ministerieel besluit van 4 juni 2021 en het opheffen van de politieverordening van de gouverneur van 1 december 2020, werd ook de politieverordening van 9 februari 2021 geëvalueerd en bijgestuurd. Daarvoor werd een burgemeestersbesluit genomen op 15 juni 2021.

    Dit besluit wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad.

Sportdienst

  • In de gemeenteraad van 8 december 2020 werd het nieuwe subsidiereglement voor sportinfrastructuur goedgekeurd.

    Om in aanmerking te komen voor infrastructuursubsidie moet de vereniging aantonen dat zij de gronden, waarop de werkzaamheden uitgevoerd worden, in bezit hebben of een aantoonbaar gebruikersrecht hebben.
    Momenteel zijn veel van deze bestaande overeenkomsten vervallen. De sportdienst werkt aan een model bruikleenovereenkomst om deze te vernieuwen.
    Helaas zal deze nieuwe bruikleenovereenkomst niet voor alle verenigingen tijdig klaar zijn. Dit zou betekenen dat meerdere verenigingen geen aanspraak kunnen maken op deze nieuwe infrastructuursubsidie.
    Als we deze voorwaarde 1 jaar opschorten kunnen wel alle verenigingen in aanmerking komen voor subsidie.
    De vereniging moet binnen het jaar een bewijs van eigendom of gebruikersrecht aan de sportdienst bezorgen zoniet wordt de verkregen subsidie teruggevorderd.

Burgerzaken

  • Op dit moment worden alle huwelijken voltrokken op het Landhuis, Boomstraat 1. Huwelijksplechtigheden laten plaatsvinden op een andere plaats dan het Landhuis is niet toegelaten, tenzij de gemeenteraad een nieuwe/bijkomende locatie vaststelt. Dit is conform de bepalingen van het burgerlijk wetboek.

    In samenspraak met de dienst burgerzaken wordt een nieuwe, extra locatie voorgesteld, namelijk de tuin van het gemeentehuis, zodat vanaf 1/07/2021 er ook huwelijksplechtigheden kunnen voltrokken worden in openlucht.

    In het kader hiervan is het aangewezen om een algemeen reglement voor huwelijksplechtigheden op te stellen. Dit reglement wordt ter goedkeuring voorgelegd.

Personeelsdienst

  • De algemeen directeur ontving op maandag 28 juni 2021 een mail waarin de schrijver ervan vraagt om alvorens over te gaan tot de aanstelling van een nieuw algemeen directeur, de raad een expliciet standpunt inneemt over het verloop van de selectieprocedure en in het bijzonder over de regeling rond de vergelijking van titels en verdiensten.

    Omwille van een vlot verloop van de selectieprocedure en onnodig uitstel ivm de aanstelling van de nieuwe algemeen directeur te vermijden, wat mogelijk tot continuïteitsproblemen in de gemeentelijke dienstverlening kan leiden, wordt dit agendapunt als hoogdringend aan de agenda toegevoegd.

    De raad neemt kennis van de argumenten in de mail, zoals als bijlage aan dit punt toegevoegd.

    De raad gaat niet akkoord met de bedenkingen en twijfels uitgedrukt in de mail, zoals uitgebreid gemotiveerd in de voorliggende beslissing en is van mening dat de procedure correct verlopen is.

    Om iedere twijfel over de gevolgde procedure uit te sluiten, bekrachtigt de raad de beslissing van het college van burgemeester en schepenen van 18 maart 2021, waarin de samenwerkingsovereenkomst met het externe selectiebureau Search & Selection via Poolstok werd goedgekeurd en de inhoud van het assessment center werd bepaald.

Cluster Leven en welzijn

  • Bornem tekende samen met stad Mechelen en de gemeenten Puurs-Sint-Amands, Sint-Katelijne-Waver, Bonheiden, Lier, Willebroek, Duffel, Heist-op-den-Berg en Putte in op de projectoproep van de Vlaamse Overheid voor de regie sociale economie. Dit projectvoorstel wordt ter bekrachtiging voorgelegd aan de gemeenteraad. Mechelen zal de rol van beherende gemeente opnemen en in de loop van 2021 zal dit intergemeentelijk samenwerkingsverband formeel omgezet worden naar een interlokale vereniging.

Raadsleden

Besloten