De voorzitter opent de zitting op 14/10/2025 om 20:08.
Op 9 september 2025 vond de gemeenteraad plaats.
De notulen van de gemeenteraad van 9 september 2025 dienen te worden goedgekeurd door de gemeenteraad.
geen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt de notulen van de zitting van 9 september 2025 goed.
Gemeenteraadslid Kim Aerts heeft een verzoek ingediend om zich voor de periode van 26/09/2025 tot 21/12/2025 te vervangen als raadslid en dit als gevolg van verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot in de 2de graad.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad hebben de procedure voor haar tijdelijke vervanging opgestart.
De gemeenteraad neemt akte van de verhindering van gemeenteraadslid Kim Aerts.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van tijdelijke verhindering van gemeenteraadslid Kim Aerts en haar verzoek om zich te laten vervangen. Dit voor de periode van 26 september 2025 tot 21 december 2025.
Gemeenteraadslid Wim Verheyden heeft een verzoek ingediend om zich voor de periode van 1 oktober 2025 tot 31 december 2025 te laten vervangen als raadslid en dit omdat hij verhinderd is als gevolg van medische redenen.
De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad hebben de procedure voor zijn tijdelijke vervanging opgestart.
In afwachting van zijn medisch attest dient de gemeenteraad akte te nemen van de verhindering van gemeenteraadslid Wim Verheyden.
Geen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de verhindering gemeenteraadslid Wim Verheyden en zijn verzoek om zich te laten vervangen. Dit voor de periode van 1 oktober 2025 tot 31 december 2025.
Jaarlijks dient de gemeenteraad de jaarrekening van het vorige jaar vast te stellen.
Het ontwerp jaarrekening omvat de volgende documenten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening.
Het budgettaire resultaat (€ 7.171.867) zal worden verwerkt in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Artikel 1
De jaarrekening 2024 van de gemeente wordt vastgesteld.
Artikel 2
De jaarrekening 2024 van het OCMW Bornem wordt goedgekeurd.
Artikel 3
Er wordt kennis genomen van de toelichting.
Jaarlijks dient de gemeenteraad over de jaarrekening van het AGB van vorige jaar een advies te geven.
Het ontwerp jaarrekening omvat de volgende documenten : de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening.
De statutaire jaarrekening bevat de jaarrekening en het jaarverslag.
Het budgettaire resultaat (€ 2.764.770) van de jaarrekening zal worden verwerkt in de eerstvolgende meerjarenplanaanpassing.
Enig artikel
Er wordt een positief advies gegeven over de jaarrekening 2024 van het AGB Bornem.
De nieuwe bestuursploeg van hulpverleningszone Rivierenland diende het bedrag van de gemeentelijke dotaties te bepalen.
De zoneraad van 4 juli 2025 bereikte een akkoord over de gemeentelijke dotaties voor de periode 2026-2031. Deze zijn als volgt samengesteld:
De zoneraad van 5 september 2025 bereikte een akkoord over de verdeling over de gemeenten van deze bedragen. De bestaande verdeelsleutel op basis van het inwonersaantal wordt voor 75% gehandhaafd. Voor de periode 2026-2031 wordt het inwonersaantal van 1 januari 2025 als basis gehanteerd. De overige 25% is een berekening op basis van diverse bijkomende parameters, zoals oppervlakte, kadastraal en belastbaar inkomen en risico’s op het grondgebied van de gemeente. Deze parameters zijn afkomstig uit de Wet op de Civiele Veiligheid.
Met dit ontwerpbesluit schrijft de gemeente het voorziene jaarlijkse bedrag in de gemeentelijke begroting in voor de hele bestuursperiode.
De 18 gemeenteraden dienen de dotaties voor de jaren 2026-2031 goed te keuren. Tijdens de zoneraad van Hulpverleningszone Rivierenland werd de ontwerpbegroting voor het dienstjaar 2026 voorgelegd. De wettelijk voorziene timing voor goedkeuring van de gemeentelijke dotaties in de gemeenteraad is uiterlijk 1 november 2025. Een goedkeuring van dotaties door de gemeenteraden is van belang voor de financiering van de hulpverleningszone in kader van werkingskosten en personeelsuitgaven, en in het vervolledigen van de gemeentelijke begroting en meerjarenplanning 2026 - 2031.
De totale gemeentelijke dotaties, zoals goedgekeurd door de zoneraad van 4 juli 2025, zijn enerzijds samengesteld uit een basisdotatie en investeringsdotatie:
De Hulpverleningszone Rivierenland vraagt voor het meerjarenplan 2026-2031 aan gemeente Bornem een jaarlijkse dotatie in de exploitatie van 1.443.502 euro. De jaarlijkse dotatie voor de investeringen bedraagt 26.261,38 euro.
Bij de aanvang van de legislatuur werd de zoneraad geïnformeerd over de uitdagingen van de komende legislatuur:
Op basis hiervan werden een aantal beleidsvoorstellen voorbereid. Wanneer de zone tegemoet wil komen aan de huidige uitdagingen, is er jaarlijks 9 miljoen euro extra nodig overeenkomstig de voorstellen van het Technische Commissie.
Daarnaast werd berekend dat er voor de verderzetting van het huidige beleid jaarlijks een bijkomende financiering van 6,25 miljoen euro nodig is. Dit bedrag is nodig om iedereen die vandaag in dienst is te verlonen, het aanwezige materiaal te onderhouden en minimaal de investeringen van de vorige legislatuur verder te zetten. Uit een vergelijkende studie van de brandweerzones blijkt dat Hulpverleningszone Rivierenland inzake exploitatie de 8ste en inzake investeringen de 3de goedkoopste zone van België is.
Op basis van de inspanningen van de werkgroep Financiering, werd de gewenste jaarlijkse meerkost van 9 miljoen euro gereduceerd tot een jaarlijkse meerkost van 2.369.998 euro.
Meegegeven wordt dat de stijging van het exploitatiebudget reeds rekening houdt met een aantal maatregelen/parameters die de zoneraad op 4 juli 2025 goedkeurde:
De vastlegging van de dotaties voor een periode van 6 jaar betekent dat er in het begin van de legislatuur de zone in verhouding meer middelen ter beschikking krijgt. Dit dient echter om de tekorten van de stijgende kosten van de volgende jaren op te vangen via de overdrachten van de vorige jaren. Bijgevolg worden die overschotten niet terug gestort naar de gemeenten.
Dit heeft het voordeel dat er niet jaarlijks (moeilijke) discussies moeten gevoerd worden, en dat er – zowel voor gemeenten als voor de zone – duidelijkheid is voor een langere periode.
Dit heeft echter als nadeel voor de zone dat er vanuit de gemeenten wordt verwacht dat de brandweerzone binnen de afgesproken portefeuille blijft. Uitzonderlijke omstandigheden - zoals een extreme indexering - dient dan - onder de vorm van besparing - door de brandweerzone opgevangen te worden. Dit is in de voorbije legislatuur de realiteit geweest.
Een overzicht van de dotaties van alle 18 gemeenteraden is terug te vinden in bijlage van dit besluit.
De cijfers worden verwerkt in het meerjarenplan 2026-2031.
Artikel 1
De gemeenteraad gaat akkoord voor de dienstjaren 2026-2031 met een jaarlijkse exploitatiedotatie van 1.443.502 euro en een jaarlijkse investeringsdotatie van 26.261,38 euro aan Hulpverleningszone Rivierenland en zal dit inschrijven in het gemeentelijke meerjarenplan.
Artikel 2
Deze beslissing wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de zonesecretaris van Hulpverleningszone Rivierenland.
Monumental Real Estate werd aangeduid als private partner in de PPS (Publiek Private Samenwerking) constructie voor de ontwikkeling van de abdijsite. Om de verbouwingswerken te kunnen starten keurde de gemeenteraad van 12 september 2017 een recht van opstal goed ten gunste van Monumental Real Estate.
Monumental Real Estate vraagt om dit recht van opstal éénmalig te verlengen tot eind 2026.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd voor daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen van de gemeente.
Voor de herbestemming van het boerderijgedeelte van de abdijsite, gelegen op het domein Abdij met als huidig adres Kloosterstraat 43, werd een recht van opstal gevestigd ten gunste van de BVBA Monumental Real Estate Development op gronden van het gemeentebestuur.
Monumental Real Estate heeft gevraagd om dit recht van opstal éénmalig te verlengen tot eind 2026, aangezien het niet lukt om alle percelen te verkopen vóór de huidige einddatum.
Er zijn geen financiële gevolgen. BVBA Monumental Real Estate Development neemt de kosten ten laste.
Enig artikel
De verlenging van het recht van opstal tot eind 2026 tussen gemeente en BVBA Monumental Real Estate Development (ON: 0834.406.074), zoals bepaald in bijlage, wordt goedgekeurd.
In de verkavelingsvergunning, dossiernummer omgevingsloket OMV_2024093460, goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen op 25 november 2024, werd er een gratis grondafstand opgelegd met het oog op een toekomstige heraanleg van het openbaar domein.
Eigendomsoverdrachten zijn een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De opgelegde grondafstand werd in een ontwerpakte opgenomen, zodat uitvoering kan gegeven worden aan de opgelegde voorwaarden van de omgevingsvergunning.
In de ontwerpakte wordt de ondertekening geregeld. Dit kan pas na de goedkeuring van de akte gebeuren door de bevoegde personen.
De ondertekening van een notariële akte is geen bevoegdheid van de gemeenteraad maar is de bevoegdheid van de door het decreet aangestelde personen, in dit geval de voorzitter van de gemeenteraad en de algemeen directeur van de gemeente. Dat de regeling betreffende de ondertekening later wordt aangepast is dus geen probleem om de ontwerpakte goed te keuren.
De aktekosten zijn ten laste van de overdrager. De overdacht zelf is gratis.
Enig artikel
De ontwerpakte in bijlage opgemaakt door notariskantoor Notariaat 14 wordt goedgekeurd waardoor het perceel, kadastraal gekend onder nummer 12015 D 402 V P0000 (grootte 20 m²) (lot 6 plan in bijlage) eigendom wordt van de gemeente na ondertekening van de uiteindelijke notariële akte.
Voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg dienden er enkele onroerende goederen te worden aangekocht. Eén van de onroerende goederen is een stukje terrein gelegen Sint-Amandsesteenweg 366.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd voor daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen van de gemeente.
Het perceel, geprékadastreerd met nummer 12362 G 237 D2 P0000, werd reeds gebruikt om de Sint-Amandsesteenweg heraan te leggen.
Het aankoopbedrag stemt overeen met het schattingsverslag (in bijlage).
De aankoop voor het perceel bedraagt 9.200,00 euro. Boven dit bedrag komen nog de notariële kosten.
De uitgaven voor deze aankoop werden voorzien in het SMJP 2020 - 2025 onder code ACT-9.3.3/0200-000/221000. Op 01/10/2025 was er in de boekhouding nog voldoende budget beschikbaar.
Enig artikel
De ontwerpakte (in bijlage) opgemaakt door notariskantoor Van den Nieuwenhuizen, De Witte & Van Deun wordt goedgekeurd waardoor het perceel geprékadastreerd onder nummer 12362 G 237 D2 P0000 wordt verworven voor de aankoopprijs van 9.200 euro.
Voor de heraanleg van de Kasteelstraat is het noodzakelijk om een deel van het terrein van AZ Rivierenland aan te kopen. De percelen zijn essentieel voor de uitvoering van de geplande infrastructuurwerken. Daarnaast worden enkele ondergrondse erfdienstbaarheden toegekend voor interne nutsvoorzieningen van AZ Rivierenland, zonder impact op de heraanleg zelf.
De gemeenteraad is exclusief bevoegd voor daden van beschikking met betrekking tot onroerende goederen van de gemeente.
De percelen, zoals aangeduid in het bijgevoegde plan, zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de werken.
De ondergrondse erfdienstbaarheden voor nutsinfrastructuur van AZ Rivierenland hebben geen invloed op de doelstellingen van het project.
De aankoopprijs van 193.700 euro ligt onder de gezamenlijke waarde van de schattingsverslagen van beide percelen (lot 1 en lot 2).
De nodige middelen zijn voorzien in het goedgekeurde SMJP 2019 - 2025 (2025/ACT-6.3.1/BD-6/0200-000/220000).
Enig artikel
De ontwerpakte (in bijlage) opgemaakt door notariskantoor Van den Nieuwenhuizen, De Witte & Van Deun wordt goedgekeurd voor:
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur worden de bestaande retributiereglementen geëvalueerd. Naar aanleiding van deze evaluatie werd beslist om het reglement inzake betalend parkeren opnieuw ter goedkeuring voor te leggen. De enige inhoudelijke wijziging betreft de dagindeling voortaan gelden de dagdelen van 9u tot 13u30 en van 13u30 tot 18u00.
De vaststelling en aanpassing van retributiereglementen behoort tot de exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De financiële toestand vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
Voor de straten waar het parkeren in een blauwe zone werd doorgevoerd is het huidige reglement een sturend element inzake de beperking van de parkeerduur. De gemeente heeft geïnvesteerd in parkeerplaatsen waar gratis en langer kan geparkeerd worden, het is onder meer de bedoeling om via dit reglement de parkeerders te sturen naar deze parkeerplaatsen, wanneer ze langer wensen te parkeren. De voorkeur in de straten binnen de blauwe zone is kort parkeren.
Omdat het streven van de gemeente is om in deze straten kort te parkeren waarbij het streefdoel is om maximaal 2 uur te parkeren. Wanneer parkeerders toch langer wensen te parkeren dan deze maximale duur, is er een hoger tarief om dit te ontmoedigen.
Het aanleggen, onderhouden en opvolgen van parkeerplaatsen brengt aanzienlijke financiële lasten met zich mee, het is logisch dat de gebruikers hier minstens een deel van betalen.
De geraamde inkomsten worden opgenomen in het meerjarenplan en de volgende aanpassingen van het meerjarenplan.
Enig artikel
Het retributiereglement parkeren in een blauwe zone (zie bijlage) wordt goedgekeurd.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur worden de bestaande retributiereglementen geëvalueerd. Naar aanleiding van deze evaluatie werd beslist om het reglement inzake betalend parkeren opnieuw ter goedkeuring voor te leggen. De enige inhoudelijke wijziging betreft de dagindeling voortaan gelden de dagdelen van 9u tot 13u30 en van 13u30 tot 18u00.
De financiële toestand vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
De gemeente streeft naar een efficiënt parkeerbeleid waarbij kort parkeren wordt aangemoedigd. Het huidige reglement helpt de parkeerduur te beperken en stuurt gebruikers naar alternatieve gratis parkeerplaatsen voor langer parkeren.
Omdat het streven van de gemeente is om in bepaalde straten kort te parkeren, is het eerste half uur gratis en is het streefdoel om op deze plaatsen maximaal 2 uur te parkeren. Wanneer parkeerders toch langer wensen te parkeren dan deze maximale duur, is er een hoger tarief om dit te ontmoedigen.
Het belang van zorgverleners aan huis neemt toe. Daarom werd de mogelijkheid gecreëerd om een zorgverlenerskaart aan te vragen, zodat zorgverleners niet bij elke patiënt een parkeerticket moeten halen. Deze kaart in combinatie met de parkeerkaart geeft aan de zorgverlener de mogelijkheid om gedurende 2 uur een betalende parkeerplaats gratis in te nemen.
Om ook de verzorgenden die geen RIZIV-nummer hebben gebruik te laten maken van de zorgverlenerskaart werd de doelgroep uitgebreid met “zorgverleners met een erkenning door de Vlaamse gemeenschap als zorgverstrekkende". Op die manier is de zorgverlenerskaart ook toegankelijke voor verzorgenden, thuiszorgverstrekkers en chauffeurs van de mindermobielencentrale (naast de groep zorgverleners met RIZIV-nummer, zijnde voor huisartsen, kinesisten, erkende thuisverpleegkundigen).
De gemeente wil parkeren voor mensen met een mindervalidenkaart zo eenvoudig mogelijk houden, daarom worden zij vrijgesteld van betalend parkeren.
Het beheer van parkeerplaatsen brengt kosten met zich mee, die deels gedragen worden door de gebruikers.
De geraamde inkomsten worden opgenomen in het meerjarenplan en de volgende aanpassingen van het meerjarenplan.
Enig artikel
Het retributiereglement met als titel ' Betalend parkeren '(zie bijlage) wordt goedgekeurd.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werden de bestaande retributiereglementen geëvalueerd. Naar aanleiding van deze evaluatie werd beslist om het retributiereglement over jeugd opnieuw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De bepalingen over het gebruik van jeugdcentrum Complex B werden toegevoegd.
De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De financiële toestand van de gemeente vereist het heffen van belastingen en het innen van retributies.
De gemeentelijke jeugddienst organiseert speelpleinen en baat Complex B uit. Deze organisatie heeft uitgaven tot gevolg. Om een deel van deze kosten te recupereren wordt er een retributie gevraagd.
De gemeente heeft een jeugdcomplex, Complex B genaamd en stelt dit open voor gebruik conform het huishoudelijk reglement Complex B. Dit complex is door de gemeente gerealiseerd om de jeugdwerking (door jongeren, jeugdverenigingen en scholen) in Bornem te verbeteren, met focus op de jeugd met leeftijd van 14 tot en met 26 jaar. Om deze doelstelling te realiseren en maximaal te faciliteren bieden we het gebruikt van complex B gratis aan aan Bornemse jongeren, erkende jeugdverenigingen en Bornemse scholen wanneer dit kadert in hun eigen werking. Voor de tarieven wordt er met drie categorieën gewerkt met per categorie een ander tarief. De verantwoording voor het verschil in tarief is dat de focus van de gemeente meer ligt op categorie A en dan categorie B en als laatste categorie C.
De gemeente is bevoegd voor het grondgebied van Bornem en haar inwoners. De gemeente krijgt van haar inwoners extra inkomsten via belastingen en voor Bornemse organisaties krijgt ze algemene subsidie inkomsten. Voor niet Bornemse inwoners en niet Bornemse organisaties krijgt ze dit niet, dus vraagt ze voor deze laatste andere iets hogere tarieven.
Deze organisatie van zowel de jeugdkampen en Complex B heeft uitgaven tot gevolg. Om een deel van deze kosten te recupereren wordt er een retributie gevraagd. De tarieven worden geïndexeerd omdat de belangrijkste kosten (waaronder de lonen) van deze organisatie ook stijgen met de index.
De inkomsten worden voorzien in het meerjarenplan en de volgende meerjarenplanaanpassingen.
Enig artikel
De gemeenteraad keurt het retributiereglement Jeugd in bijlage aan dit besluit goed.
Na een intensief traject van overleg, ontwerp en verbouwing opende Complex B, het nieuwe Bornemse jongerencentrum, eind september de deuren.
Complex B biedt ruimte aan jongeren tussen 14 en 26 jaar, jeugdverenigingen, scholen en andere organisaties die activiteiten organiseren gericht op deze doelgroep. Het centrum wil laagdrempelig en betaalbaar zijn, en biedt diverse ruimtes aan zoals een grote zaal, repetitieruimte en ontspanningszones.
Complex B is een jongerencentrum dat (voornamelijk) openstaat voor jongeren van 14 tot en met 26 jaar.
De infrastructuur is in de eerste plaats bedoeld voor:
Ook andere verenigingen, organisaties of personen buiten deze leeftijdscategorie kunnen de ruimtes gebruiken, mits hun activiteiten gericht zijn op jongeren tussen 14–26 jaar.
Om de werking van Complex B in goede banen te leiden, is een huishoudelijk reglement opgesteld waarin de gebruiksvoorwaarden en afspraken voor alle betrokkenen zijn vastgelegd. Dit reglement wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Geen.
In het meerjarenplan 2020-2025 werd de invoering van een burgerbudget opgenomen als een actie binnen het participatiebeleid van Bornem. Hiermee wil de gemeente haar inwoners actief betrekken bij het bepalen en realiseren van lokale projecten die het gemeenschapsleven versterken.
Om in 2026 effectief met het burgerbudget te kunnen starten, is het noodzakelijk een duidelijk reglement vast te leggen dat de voorwaarden en procedure voor het indienen en beoordelen van voorstellen beschrijft. Dit reglement vormt de juridische en praktische basis voor de toekenning van middelen en biedt transparantie aan alle inwoners.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het reglement voor het burgerbudget goed te keuren.
De goedkeuring van het reglement voor het burgerbudget is noodzakelijk om de geplande opstart in 2026 mogelijk te maken. Het reglement bepaalt op een transparante manier de voorwaarden, procedure en beoordelingscriteria voor het indienen en realiseren van projecten door inwoners.
Met deze beslissing geeft de gemeenteraad groen licht voor het reglement en opstart van een burgerbudget. Het reglement biedt een duidelijk kader dat zowel de betrokkenheid van inwoners stimuleert als een correcte en gelijkwaardige behandeling van alle aanvragen garandeert.
Dit reglement wordt nu voorgelegd zodat de gemeente tijdig kan communiceren naar de inwoners en de eerste oproep voor projectvoorstellen in 2026 kan lanceren.
Geen.
Artikel 1
Het reglement voor het burgerbudget in bijlage wordt goedgekeurd met inwerkingtreding op 1 januari 2026.
Artikel 2
De gemeenteraad geeft opdracht aan het college van burgemeester en schepenen om de nodige uitvoeringsmaatregelen te treffen en de inwoners tijdig te informeren over de procedure en de oproep tot indiening van projecten.
De gemeenteraad is bevoegd om adviesraden op te richten. Op de gemeenteraad van 10 juni 2025 bevestigde de 12 adviesraden en hun statuten. De werking en samenstelling van de adviesraden wordt bepaald in hun statuten.
Volgens artikel 2 § 5 van de statuten van de COVEMO worden de leden en hun plaatsvervanger benoemd door de gemeenteraad. De samenstelling van de overige adviesraden gebeurt door het college van burgemeester en schepenen of van rechtswege zoals bepaald in hun statuten.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de leden van de COVEMO en hun plaatsvervangers goed te keuren.
| naam lid | deskundigheid | plaatsvervanger |
| Andre De Clerck | Inwoner, mede-organisator Dodentocht | |
| Bart Schuermans | Inwoner, advocaat, voorzitter UNIZO Bornem, eerder lid COVEMO | |
| Geert Robberecht | Inwoner, eerder lid | |
| Greet Indesteege | Deskundige, Change Manager bij Dept Mobiliteit en Openbare Werken | |
| Jose Depuydt | Deskundige, lid van de SAR, Cultuurraad, Milieuraad | |
| Kristel Troch | Deskundige, Verkeersconsulente PZ Rivierenland | Peter Wyns |
| Luc Pauwels | Inwoner | |
| Ludo Verheyden | Inwoner, ACV | |
| Martine Van Gucht | Inwoner en gemeentelijk ambtenaar op rust, fietser en wandelaar | |
| Michel Tersago | Inwoner, Bestuurslid Fietsersbond, voormalig lid COVEMO gemeente Reet | |
| Pascal Leeman | Deskundige, agent op rust | |
| Patrick Luysterman | Inwoner, beroepsjournalist Vastgoed en Bouw op rust | |
| Patrick Van Kerckhoven | Deskundige, gemachtigd opzichter LAB Sint-Amands, wijkagent Bornem op rust | |
| Robby Steensens | Inwoner | |
| Sylvia Sroka | Inwoner, advocaat/bemiddelaar, eerder lid COVEMO | |
| Tim Wouters | Deskundige, Bornem, wijkagent PZ Rivierenland | |
| Tom Sas | Algemeen directeur vzw Katholieke Scholen Bornem, eerder lid COVEMO | |
| Tommy Geldof | Inwoner, ouderraad OLVP lagere en kleuterschool, eerder lid COVEMO | |
| Wendy Robbrecht | Inwoner |
Artikel 1
De gemeenteraad stelt volgende leden en plaatsvervangers van de COVEMO aan:
| naam lid | deskundigheid | plaatsvervanger |
| Andre De Clerck | Inwoner, mede-organisator Dodentocht | |
| Bart Schuermans | Inwoner, advocaat, voorzitter UNIZO Bornem, eerder lid COVEMO | |
| Geert Robberecht | Inwoner, eerder lid | |
| Greet Indesteege | Deskundige, Change Manager bij Dept Mobiliteit en Openbare Werken | |
| Jose Depuydt | Deskundige, lid van de SAR, Cultuurraad, Milieuraad | |
| Kristel Troch | Deskundige, Verkeersconsulente PZ Rivierenland | Peter Wyns |
| Luc Pauwels | Inwoner | |
| Ludo Verheyden | Inwoner, ACV | |
| Martine Van Gucht | Inwoner en gemeentelijk ambtenaar op rust, fietser en wandelaar | |
| Michel Tersago | Inwoner, Bestuurslid Fietsersbond, voormalig lid COVEMO gemeente Reet | |
| Pascal Leeman | Deskundige, agent op rust | |
| Patrick Luysterman | Inwoner, beroepsjournalist Vastgoed en Bouw op rust | |
| Patrick Van Kerckhoven | Deskundige, gemachtigd opzichter LAB Sint-Amands, wijkagent Bornem op rust | |
| Robby Steensens | Inwoner | |
| Sylvia Sroka | Inwoner, advocaat/bemiddelaar, eerder lid COVEMO | |
| Tim Wouters | Deskundige, Bornem, wijkagent PZ Rivierenland | |
| Tom Sas | Algemeen directeur vzw Katholieke Scholen Bornem, eerder lid COVEMO | |
| Tommy Geldof | Inwoner, ouderraad OLVP lagere en kleuterschool, eerder lid COVEMO | |
| Wendy Robbrecht | Inwoner |
In het kader van het nieuwe besluit werd door de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM) een nieuwe modelovereenkomst bezorgd aan alle betrokken partijen. Deze overeenkomst werd opgesteld in overleg met de drinkwaterbedrijven, rioolbeheerders en gemeenten via de sectorale stuurgroep, waarin o.a. Aquafin, De Watergroep, Fluvius, Pidpa en VVSG vertegenwoordigd zijn. De modelovereenkomst borgt de invulling van de openbare dienstverplichtingen en is essentieel voor de verdere uitbouw en het beheer van het gemeentelijke rioleringsnet.
Voor de waterbedrijven geldt de verplichting om bestaande overeenkomsten voor het uitoefenen van de gemeentelijke saneringsplicht te harmoniseren met een nieuwe modelovereenkomst.
Aangezien onze gemeente zelf instaat voor het rioolbeheer, moet er een modelovereenkomst worden afgesloten met Pidpa.
Deze beslissing bevestigt de bepalingen zoals deze door de gemeenteraad van 14 januari 2025 werden vastgelegd en waarin de bepalingen van de bijdragen en vergoedingen werden vastgelegd, alsook de bepalingen omtrent de economische, ecologische en sociale kortingen.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om akkoord te gaan met de ondertekening van de modelovereenkomst toegevoegd aan onderhavig punt.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad keurt de nieuwe overeenkomst omtrent de gemeentelijke saneringsverplichting goed.
Artikel 2
Het College van burgemeester en Schepenen wordt belast met de uitvoering van dit besluit en zal onverwijld een afschrift van deze beslissing bezorgen aan Pidpa, Desguinlei 246 te 2018 Antwerpen.
De gemeenteraad wordt gevraagd om zich principieel uit te spreken over het verzoekschrift aangaande de opheffing van een gemeenteweg, zoals neergelegd door de heer en mevrouw Robbrecht- De Gieter, Roddam 10 te 2880 Bornem.
De aanvraag betreft de opheffing van de gemeenteweg opgenomen in de Atlas der Buurtwegen (1841) als 'chemin n°38' dewelke geheel of dan wel gedeeltelijk verloopt over een perceel in eigendom van betrokkenen met als referentie 1 – 2007 Bornem 1AFD/sectie A/Perceelnummer: 377b.
Onderhavige beslissing doet geen uitspraak over de al dan niet opheffing van de betrokken weg.
De gemeenteraad spreekt zich heden louter uit over de aanvaarding van het verzoekschrift en het daaruit voortvloeiende initiatief tot opstarten van de procedure zoals voorzien in Afdeling 3 van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.
Ingevolge artikel 14 van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019, kan eenieder een verzoekschrift indienen bij de gemeente waarin gemotiveerd wordt dat een gemeenteweg, of een deel ervan, getroffen is door een dertigjarig niet-gebruik door het publiek. Het bewijs wordt geleverd door een rechterlijke uitspraak of met alle middelen van recht.
In het als bijlage bij onderhavig punt gevoegde verzoek, vermelden verzoekers volgende motieven:
Ter staving voegen verzoekers enkele terreinfoto's, een luchtfoto zonder verduidelijking en een uittreksel uit de Atlas Der Buurtwegen.
De gemeenteraad dient in acht te namen dat het voornemen tot opheffen van (een deel van) een gemeenteweg uitvoering geeft aan artikel 3 en artikel 4 van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019. Deze bepalingen hebben als doel de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van de gemeentewegen te vrijwaren en te verbeteren, in het bijzonder om aan de huidige en toekomstige behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen. Hieruit volgt dat beslissingen over wijzigingen van het gemeentelijk wegennet minimaal rekening dienen te houden met volgende principes:
1° wijzigingen van het gemeentelijk wegennet staan steeds ten dienste van het algemeen belang;
2° een wijziging, verplaatsing of afschaffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende wordt gemotiveerd;
3° de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen worden steeds in acht genomen;
4° wijzigingen aan het wegennet worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief;
5° bij de afweging voor wijzigingen aan het wegennet wordt rekening gehouden met de actuele functie van de gemeenteweg, zonder daarbij de behoeften van de toekomstige generaties in het gedrang te brengen. Daarbij worden de ruimtelijke behoeften van de verschillende maatschappelijke activiteiten gelijktijdig tegen elkaar afgewogen.
Advies Dienst Patrimonium - Openbaar domein
De gemeenteweg voorwerp van het verzoekschrift, blijkt op het terrein weinig dienstig voor het algemeen belang. Verzoekers motiveren op dit punt afdoende dat door de aanleg van het lokale wegennet de ontsluiting van de aanpalende percelen werd verzekerd. In die zin doen de ligging en de feitelijke inrichting op heden vermoeden dat deze gemeenteweg geruime tijd geen publieke functie vervult of geen algemeen belang meer dient.
Er zijn heden geen ruimtelijke initiatieven binnen de gemeentelijke diensten gekend die hierin mogelijks verandering zouden brengen.
Desalniettemin dient men zich bewust te zijn van het feit dat volgens het decreet het statuut van de gemeenteweg van rechtswege een publieke erfdienstbaarheid vestigt op de private percelen waarover de gemeenteweg in kwestie loopt. Een onderzoek naar of een potentiële beslissing tot opheffing van de gemeenteweg betekent m.a.w. tegelijkertijd het opheffen van de erfdienstbaarheid. Privaatrechtelijk is het mogelijk dat er tussen de verschillende percelen net omwille van het bestaan van de historische buurtweg géén privaatrechtelijke erfdienstbaarheden of rechten van doorgang zijn gevestigd. Maar dit kan even zeer en aanvullend wel het geval zijn. Verzoekers dienen zich op dat punt bewust te zijn van het feit dat de procedures voorzien in het Gemeentewegendecreet geen afbreuk doen aan de mogelijke privaatrechtelijke aanspraken van de naburige aanpalende percelen.
Geen.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van het verzoekschrift neergelegd door de heer en mevrouw Robbrecht- De Gieter, Roddam 10 te 2880 Bornem.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt het College van Burgemeester en Schepenen voor de verdere uitvoering van onderhavig besluit ter voorbereiding van het dossier tot opheffing van gemeenteweg 'chemin 38' ter hoogte van Roddam.
Op 9 mei 2023 keurde de gemeenteraad de principes goed voor de aanwerving van een intergemeentelijke preventiemedewerker binnen de Eerstelijnszone Klein-Brabant Vaartland. Vervolgens werd op 10 oktober 2023 een eerste samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd. In het kader van de voortzetting van deze intergemeentelijke samenwerking wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed te keuren voor de duurtijd van de huidige legislatuur.
De samenwerkingsovereenkomst werd opgesteld om duidelijke afspraken te maken over de doelstellingen, het beheer, de financiering en de rolverdeling binnen de intergemeentelijke preventiewerking.
Het voorstel beoogt de goedkeuring van deze overeenkomst, zodat de werking verdergezet kan worden in overeenstemming met de engagementen van de betrokken partijen.
Voor de uitvoering van de intergemeentelijke preventiewerking binnen ELZ Klein-Brabant Vaartland zijn er zowel Vlaamse subsidies als gemeentelijke cofinanciering voorzien.
Vanuit Bornem wordt 5.820 euro per jaar bijgedragen (jaarlijks te indexeren). Dit werd mee opgenomen in de meerjarenplanning.
Vanaf 2026 werd overeengekomen om een extra werkingsbudget van 350 euro per jaar te voorzien per gemeente voor drukwerk, vorming, materiaal, ...
Enig artikel
De samenwerkingsovereenkomst in bijlage voor de intergemeentelijke preventiewerking 2025-2031 binnen Eerstelijnszone Klein-Brabant Vaartland wordt goedgekeurd.
Om de begroting in evenwicht te krijgen gaat de Vlaamse regering heel wat besparen. We gaan dit allemaal in onze portemonnee voelen. En ook de gemeenten ontsnappen de dans niet.
Heel wat subsidies worden verminderd of afgeschaft. In de culturele sector o.a. was er vorige week heel wat heisa hierrond. In onze buurgemeente bijvoorbeeld deelt het Emiel Verhaerencentrum in de klappen.
Eerder was ook al bekend geraakt dat de middelen die aan de gemeenten worden toegekend zullen verminderen.
Er zal o.a. worden bespaard op personeel ( geen vervangingen bij pensionering ), het lokaal klimaatfonds wordt afgeschaft en zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Vraag aan het schepencollege :
Welke concrete gevolgen zal deze besparingsronde hebben voor onze gemeente en zijn inwoners?
Heeft de daling van de structurele subsidies voor cultuur, media en jeugd gevolgen voor de Bornemse instellingen en jeugdverenigingen?
Zijn er projecten die worden geschrapt of uitgesteld? We denken hierbij o.a. aan het nieuwe zwembad.
Zijn er subsidies die we nu krijgen die worden afgeschaft?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
De voetgangersbeweging organiseert voor de 2e maal “ Oktober : maand van de voetganger “ met als motto “ #iedereenvoetganger “
Dit initiatief nodigt uit om enerzijds het te voet gaan extra te stimuleren en pleit anderzijds voor een sterk voetgangersbeleid met aandacht voor kinderen, senioren en kwetsbare groepen.
Iedereen is voetganger- ook wie met de auto, de fiets of het openbaar vervoer reist, legt altijd een stukje te voet af. Te voet gaan is gezond voor lichaam en geest, goed voor het klimaat.
Deze actie is een heel laagdrempelige manier om mensen aan te sporen om meer te voet te gaan. De gemeente kan hierin een sensibiliserende rol spelen.
Heel wat gemeenten nemen al deel maar ik zag Bornem niet in de lijst staan. Er kan evenwel op elk moment nog ingestapt worden.
Vragen aan schepen van mobiliteit :
Op korte termijn : Kan er nog een kleine (symbolische) actie ondernomen worden? Voorbeelden zijn er genoeg op de website : www.maandvandevoetganger.be
Op langere termijn :
Dit zal voor veel mensen een eye – opener zijn.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Samen Groen.
Het enige café Sint-Margaretha in Wintam is al twee jaar gesloten. Dit café was jarenlang een belangrijke ontmoetingsplaats voor de inwoners van Wintam, voor lokale verenigingen en voor de vele wandelaars en fietsers die onze regio doorkruisen. De sluiting betekent dan ook een gemis, zowel op sociaal als op toeristisch vlak.
Ik nam contact op met de eigenaar, Alken-Maes om samen te zoeken naar een oplossing om op korte termijn een geschikte uitbater aan te trekken. Ik vernam dat er stappen worden gezet voor meer toegankelijke huurvoorwaarden aan te bieden. Denk hierbij aan een verlaagde huurprijs, een flexibele opzegtermijn en ruimte voor opfrissingswerken.
Vanuit onze fractie wil ik twee concrete suggesties doen aan het gemeentebestuur:
Zo kunnen we enerzijds een waardevolle ontmoetingsplek tijdelijk opnieuw activeren, en anderzijds de zoektocht naar een duurzame invulling versterken.
Ik hoor graag of het college deze suggesties wil onderzoeken en wat hierin mogelijk is op korte en middellange termijn.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
Kan de gemeente Bornem onderzoeken hoe de WePlog-app geïntegreerd kan worden als aanvulling op het bestaande systeem van Groene Peters en Meters.
Deze app maakt het mogelijk voor inwoners, maar ook scholen, verenigingen en bedrijven om op een flexibele manier bij te dragen aan een propere gemeente, bijvoorbeeld door zwerfvuil op te ruimen tijdens het wandelen of joggen – ook wel gekend als plogging.
Via WePlog kunnen deze inspanningen digitaal geregistreerd en zichtbaar gemaakt worden, wat het engagement versterkt en de gemeente waardevolle data oplevert over waar nog noden zijn.
Door WePlog als laagdrempelig en mobiel alternatief naast het vaste peter- en metersysteem te erkennen, verbreden we het draagvlak voor zwerfvuilpreventie en maken we het voor meer inwoners aantrekkelijk om spontaan of tijdelijk hun steentje bij te dragen.
We vragen het gemeentebestuur dan ook om dit systeem te evalueren op haalbaarheid, kostprijs en praktische inzetbaarheid voor Bornem.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
We verwijzen graag naar onze vraag op de gemeenteraad van april 2025 voor de oprichting van een Bornems vrijwilligerskorps.
Vorige maand liet Vlaams minister van Binnenlands Bestuur Crevits weten dat er al meer dan 100 gemeenten zich hebben aangemeld om werk te maken van een vrijwilligerskorps en blijft ze ook andere gemeenten aanmoedigen om hun voorbeeld te volgen. Ook wij blijven vragen krijgen van enthousiaste Bornemnaars die zich willen inzetten, maar niet weten waar ze hiervoor terecht kunnen.
In afwachting van een beslissing van het gemeentebestuur (en de daarbij horende gemeenteraadsbeslissing), hebben we gemerkt dat er enige verwarring bestaat over de deelname van Bornem: volgens de site van VRT Nieuws zou Bornem niet meedoen, terwijl dit volgens de site van Vlaanderen wel het geval zou zijn.
Vandaar opnieuw onze vraag tot oprichting van het gemeentelijke vrijwilligerskorps in Bornem waardoor alle onduidelijkheid meteen kan weggenomen worden. Zal Bornem deelnemen aan dit initiatief van de Vlaamse Overheid in samenwerking met het Rode Kruis Vlaanderen?
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van N-VA Bornem.
De Fractie Vlaams Belang zou graag meer duidelijkheid krijgen van de gronden en dergelijke meer, aangaande hectare.
Hoeveel er op jaarbasis wordt gegeven aan subsidies aan deze verenigingen .
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang Bornem.
De voorzitter sluit de zitting op 14/10/2025 om 21:36.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Jeroen Segers
voorzitter gemeenteraad