Tue 14/10/2025 - 20:00 Landhuis
De notulen van gemeenteraad van 9 september 2025 worden ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad.
Gemeenteraadslid Kim Aerts is verhinderd in de uitvoering van haar mandaat. De gemeenteraad neemt akte van deze verhindering. De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad hebben de procedure voor haar tijdelijke vervanging opgestart.
Gemeenteraadslid Wim Verheyden is verhinderd in de uitvoering van zijn mandaat. De gemeenteraad neemt akte van deze verhindering en zijn verzoek om zich te laten vervangen. De algemeen directeur en de voorzitter van de gemeenteraad hebben de procedure voor zijn tijdelijke vervanging opgestart.
Voor 2024 werd de jaarrekening van de gemeente en het OCMW opgemaakt. De jaarrekening bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening.
De gemeenteraad wordt gevraagd om de verschillende onderdelen vast te stellen volgens het bezorgde digitale ontwerp. De toelichtingen worden ter informatie voorgelegd.
Voor 2024 werd de jaarrekening van het Autonoom Gemeentebedrijf Bornem (AGB) opgemaakt. De jaarrekening volgens de beleids- en beheerscyclus (BBC) bestaat uit de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting van de jaarrekening. Daarnaast dient het AGB ook een jaarrekening neer te leggen volgens het wetboek van vennootschappen en verenigingen.
De Raad wordt gevraagd om over de statutaire jaarrekening en de verschillende onderdelen van de BBC-jaarrekening advies te verschaffen volgens het bezorgde digitale ontwerp. De toelichtingen worden ter informatie voorgelegd.
De nieuwe bestuursploeg van Hulpverleningszone Rivierenland diende het bedrag van de gemeentelijke dotaties te bepalen.
De zoneraad van 4 juli 2025 bereikte een akkoord over de gemeentelijke dotaties voor de periode 2026-2031. Deze zijn als volgt samengesteld:
De Hulpverleningszone Rivierenland vraagt voor het meerjarenplan 2026-2031 aan gemeente Bornem een jaarlijkse dotatie in de exploitatie van 1.443.502 euro. De jaarlijkse dotatie voor de investeringen bedraagt 26.261,38 euro.
Monumental Real Estate werd aangeduid als private partner in de PPS constructie (Publiek Private Samenwerking) voor de ontwikkeling van de abdijsite. Om de verbouwingswerken te kunnen starten keurde de gemeenteraad van 12 september 2017 een recht van opstal goed ten gunste van Monumental Real Estate.
Monumental Real Estate vraagt om dit recht van opstal éénmalig te verlengen tot eind 2026 omdat het niet lukt om alle percelen tijdig te verkopen tegen de huidige einddatum.
Bij het toekennen van een verkavelingsvergunning OMV_2024093460 in Klein-Mechelen werd er opgenomen dat een deel van de grond gratis diende afgestaan te worden. De notariële akte met betrekking tot grondafstand wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Voor de heraanleg van de Sint-Amandsesteenweg dienden er enkele onroerende goederen te worden aangekocht. Eén van de onroerende goederen is een stuk terrein gelegen Sint-Amandsesteenweg 366. Aan de gemeenteraad wordt de ontwerpakte voor de aankoop voorgelegd.
Voor de heraanleg van de Kasteelstraat is het noodzakelijk om een deel van het terrein van AZ Rivierenland aan te kopen. De percelen zijn essentieel voor de uitvoering van de geplande infrastructuurwerken. Aan de gemeenteraad wordt de akte voor de aankoop van deze percelen voorgelegd.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werden de bestaande retributiereglementen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie werd beslist om het reglement inzake parkeren in de blauwe zone opnieuw ter goedkeuring voor te leggen, met een beperkte aanpassing. De enige inhoudelijke wijziging betreft de dagindeling: voortaan gelden de dagdelen van 9u tot 13u30 en van 13u30 tot 18u.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werden de bestaande retributiereglementen geëvalueerd. Naar aanleiding van deze evaluatie werd beslist om het reglement inzake betalend parkeren opnieuw ter goedkeuring voor te leggen, met een beperkte aanpassing. De enige inhoudelijke wijziging betreft de dagindeling: voortaan gelden de dagdelen van 9u tot 13u30 en van 13u30 tot 18u.
In het eerste jaar van de nieuwe legislatuur werden de bestaande retributiereglementen geëvalueerd. Naar aanleiding van deze evaluatie werd beslist om het retributiereglement over jeugd opnieuw ter goedkeuring voor te leggen aan de gemeenteraad. De bepalingen over het gebruik van jeugdcentrum Complex B werden toegevoegd.
Eind september opende het nieuwe Bornemse jongerencentrum Complex B de deuren.
Complex B biedt ruimte aan jongeren tussen 14 en 26 jaar, jeugdverenigingen, scholen en andere organisaties die activiteiten organiseren gericht op deze doelgroep. Het centrum wil laagdrempelig en betaalbaar zijn, en biedt diverse ruimtes aan zoals een grote zaal, repetitieruimte en ontspanningszones.
Om de werking van Complex B in goede banen te leiden, werd een huishoudelijk reglement opgesteld waarin de gebruiksvoorwaarden en afspraken voor alle betrokkenen zijn vastgelegd. Dit reglement wordt ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
Zoals opgenomen in het meerjarenplan 2020-2025, wil Bornem via een burgerbudget inwoners actief betrekken bij het realiseren van projecten die het gemeenschapsleven versterken. Dit past binnen het bredere participatiebeleid. Om de praktische voorbereidingen te kunnen opstarten en de eerste oproep naar projecten tijdig te kunnen lanceren wordt aan de gemeenteraad gevraagd het reglement voor het burgerbudget goed te keuren.
De gemeenteraad wordt gevraagd om volgens de statuten van de COVEMO de leden en hun plaatsvervangers te benoemen.
Op 23 februari 2024 keurde de Vlaamse Regering het besluit goed over de invulling van de gemeentelijke saneringsverplichting. Dit besluit vormt de basis voor de saneringsplicht in Vlaanderen en legt de verantwoordelijkheden en doelstellingen vast via openbare dienstverplichtingen voor rioolbeheerders op gemeentelijk niveau.
De uitvoering van deze saneringsplicht is vanaf dan in principe de taak van het waterbedrijf. Indien deze taak wordt overgedragen aan een andere partij, moet dit gebeuren via een overeenkomst.
Omdat de gemeente het gemeentelijkrioolbeheer in eigen handen heeft, werd in het verleden voorzien in een overeenkomst met Pidpa (de zgn. ‘transportovereenkomst’). Deze regelt de opvolging en inning van de gemeentelijke saneringsbijdrage en de doorstorting ervan aan het gemeentebestuur. Onderhavig punt viseert de vervanging van deze overeenkomst nu door de tussenkomst van de Decreetgever de verantwoordelijkheid in se bij de drinkwatermaatschappij wordt gelegd.
Om de dagelijkse praktijk voortgang te laten kennen, is het nodig deze modelovereenkomst goed te keuren.
Op 21 mei 2025 ontving de gemeente een verzoekschrift voor het opheffen van een voetweg, Chemin 38. Het perceel is gelegen in kadastrale afdeling 1 - 2007 Bornem 1AFD, sectie A, met perceelnummer 377b. Eén van de belangrijkste bepalingen uit het gemeentewegendecreet is artikel 8 dat bepaalt dat niemand een gemeenteweg kan aanleggen, wijzigen, verplaatsen of opheffen zonder voorafgaande goedkeuring van de gemeenteraad. Zonder goedkeuring van de gemeenteraad kan het gemeentelijk wegennet niet aangepast worden.
Aan de gemeenteraad wordt het verzoekschrift ter kennisname voorgelegd.
Op 9 mei 2023 keurde de gemeenteraad de principes goed voor de aanwerving van een intergemeentelijke preventiemedewerker binnen de Eerstelijnszone Klein-Brabant Vaartland. Vervolgens werd op 10 oktober 2023 een eerste samenwerkingsovereenkomst goedgekeurd. In het kader van de voortzetting van deze intergemeentelijke samenwerking wordt aan de gemeenteraad gevraagd om een nieuwe samenwerkingsovereenkomst goed te keuren voor de duurtijd van de huidige legislatuur.