De gemeente kreeg de nieuwe kostprijzen die de hogere overheid vraagt voor het afleveren van verschillende identiteitspapieren.
De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De financiële toestand van de gemeente vereist het innen van retributies.
Het doel van de gemeente Bornem is om zoveel mogelijk het principe toe te passen 'de aanvrager betaalt'. Zo kunnen de algemene inkomsten zoveel mogelijk gebruikt worden voor het algemeen belang van de dienstverlening en/of niet voor individuele personen (zowel natuurlijke als rechtspersonen).
De retributietarieven zijn gebaseerd op:
De gemeente kan een vergoeding vragen voor het wijzigen van de voornaam. Bornem wenst hier op in te gaan binnen de wettelijke beperkingen. Voor transgenders wordt maximaal 10% van het normale tarief gevraagd. Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben en niet over een officiële voornaam beschikken, is dit gratis.
Bornem levert een bepaalde specifieke dienstverlening zoals het opzoeken van vastgoedinformatie, het plaatsen van gedenkplaatjes, specifiek opzoekwerk, het ter beschikking stellen van materiaal aan verenigingen,... Deze dienstverlening betekent extra inzet van personeel, kosten bij externe firma's/organisaties, onderhoudskosten die vooral ten goede komen van de aanvrager.
Het voltrekken van een huwelijk is een kost voor de gemeente. Daarom wordt er een retributie gevraagd van 25 euro. Huwelijken op dinsdag blijven gratis. Aangezien dit een beperking van de mogelijke data om te huwen betekent, is het te verantwoorden dat het op dinsdag gratis is.
Wanneer een belasting of retributie niet betaald wordt, wordt er een laatste herinnering (laatste aanmaning) verstuurd. Na deze laatste herinnering wordt het dossier in handen van de deurwaarder gegeven. Deze laatste herinnering kost het bestuur geld, tijd en personeelsinzet. Het is logisch dat deze kosten geheel of gedeeltelijk worden doorgerekend aan de verantwoordelijke van deze meerkosten.
De gemeente komt tussen in de kosten van de stad Mechelen voor het organiseren van de gemeentelijke administratieve sanctie op het grondgebied Bornem via het zogenaamde GAS Rivierenland. Het is logisch om de overtreder te laten meebetalen voor deze kost.
De inkomsten worden voorzien in het meerjarenplan.
Artikel 1 Looptijd
Met ingang van 1 januari 2025 vervangt dit besluit het raadsbesluit van 6 februari 2024 en wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd op administratieve stukken en prestaties tot en met 31 december 2025. Dit onder de navolgende voorwaarden.
Artikel 2 Tarieven dienst burgerzaken
A) Tarief voor de gewone procedure:
• elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen: 22 euro (inclusief maakloon)
• elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen en niet Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 12 euro (inclusief maakloon)
• biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen: 22 euro (inclusief maakloon)
B) Tarief voor extreme spoedprocedure:
• elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen (incl. kinderen): 125 euro (inclusief maakloon)
• elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 110 euro (inclusief maakloon)
• biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen (incl. kinderen) van derde landen: 125 euro (inclusief maakloon)
C) Tarief voor extreme procedure Brussel:
• elektronische identiteitskaarten voor Belgen: 160 euro (inclusief maakloon)
• elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 150 euro (inclusief maakloon)
D) Op de identiteitsstukken voor kinderen beneden twaalf jaar:
• bij vernieuwing (in geval van verlies of beschadiging) plastic zakje inbegrepen: 1 euro (inclusief maakloon)
E) reisdocumenten vreemdelingen / vluchtelingen / staatlozen
voor personen ouder dan 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 70 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 240 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 300 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 340 euro (inclusief maakloon)
Voor personen onder de 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 41 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 210 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
F) Op reispassen
voor personen ouder dan 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 75 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 250 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 310 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 350 euro (inclusief maakloon)
Voor personen onder de 18 jaar:
• reispas gewone procedure: 35 euro (inclusief maakloon)
• reispas dringende procedure: 210 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
• reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
G) Op rijbewijs of voorlopig rijbewijs: 25 euro (inclusief maakloon)
H) Op internationaal rijbewijs: 20 euro
I) Op de afgifte van een trouwboekje: 35 euro
J) wijziging voornaam
• gewone voornaamswijziging: 50 euro
• voornaamswijziging wegens wijziging geslacht (transgender): 5 euro
• vreemdelingen zonder officiële voornaam die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben: gratis
K) Op het plaatsen van een gedenkplaatje voor de asverstrooiingsweide van 55 euro per gedenkplaatje.
L) Het voltrekken van een huwelijk behalve op dinsdag: 25 euro, op dinsdag is het voltrekken van een huwelijk gratis.
Artikel 3 Tarief verzending laatste herinnering (of aanmaning) bij laattijdige betalingen
Er wordt een bedrag van 15 euro aangerekend voor laatste herinnering, verstuurd aan laattijdige betalers.
Artikel 4 Tarieven andere administratieve prestaties
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
- Op de afgifte van:
a) fotokopie bestuursdocument of ander document per blz. A4 0,05 euro
per blz. A3 0,10 euro
per cd-rom 2,00 euro
b) kleurenfotokopie bestuursdocument of ander document per blz. A4 0,10 euro
per blz. A3 0,20 euro
c) computerlijsten 0,12 euro per blad met een minimum van 2,50 euro
d) kennisgeving van persoonsgegevens 25 euro
- Inlichtingen verstrekt door de gemeentelijke diensten die meer omvatten dan het laten zien van, uitleg geven over of het afleveren van een bestuursdocument, maar waar ruim opzoekingswerk of het samenstellen van een dossier nodig is:
a) ander opzoekingswerk 30 euro per aanvraag
- Op het gebruik van:
het openbaar toilet parking Achterweidestraat 0,20 euro
Artikel 5: Tarieven uitleen
Er wordt een retributie van 0,20 euro vastgesteld per ontleende herbruikbare beker.
Artikel 6 Gemeentelijke administratieve sanctie
Bij het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie wordt een retributie aangerekend van 6 euro per dossier. Deze retributie zal gelijktijdig met de administratieve geldboete worden aangerekend aan de overtreder onder de noemer ‘administratieve toeslag’.
Artikel 7 Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de personen of rechtspersonen aan wie bedoelde prestaties worden geleverd.
Artikel 8
De retributie moet betaald worden bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van de inlichtingen. Het bewijs van betaling blijkt de kwitantie waarop het retributiebedrag vermeld is.
Artikel 9
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Ze zijn niet verschuldigd wanneer het over bestuursdocumenten gaat (in het kader van de openbaarheid van bestuur) of artikel 9 van deze verordening toepasselijk is.
Artikel 10 Vrijstellingen
Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) de stukken die volgens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden.
b) de stukken die aan behoeftige personen afgeleverd worden., De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
c) de inlichtingen die het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente.
d) de vraag om inlichtingen van gerechtsdeurwaarder, de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen van openbaar nut.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven gevoegd bij de wet betreffende de kanselarijrechten.
Artikel 11
De invordering van de retributie gebeurt door de financieel directeur met alle hem door de wet ter beschikking gestelde middelen.
Artikel 12 Afkondiging
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.'