Terug
Gepubliceerd op 18/12/2024

Besluit  gemeenteraad

di 17/12/2024 - 20:00

Retributie op administratieve stukken en prestaties

Aanwezig: Jeroen Segers, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, aangewezen-burgemeester
Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
wettelijk kader
  • Artikel 41, 162, 173 van de Grondwet;
  • Artikel 40 §3 en 41, 14° van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017;
  • Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen;
  • Bestuursdecreet van 7 december 2018 betreffende de openbaarheid van bestuur;
  • De wet van 18 juni 2018 houdende diverse bepalingen inzake burgerlijk recht en bepalingen met het oog op de bevordering van alternatieve vormen van geschillenoplossing;
  • Het ministerieel besluit van 15 maart 2013 en wijzigingen, tot vaststelling van het tarief van de vergoedingen ten laste van de gemeenten voor de uitreiking van de elektronische identiteitskaarten, de elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar en de kaarten en verblijfsdocumenten, afgeleverd aan vreemde onderdanen;
  • Omzendbrief betreffende procedures en leveringstermijnen in België van toepassing op de afgifte van de administratieve stukken;
  • Omzendbrief KB ABB 2019/2 van 15 februari 2019 betreffende de gemeentefiscaliteit;
  • Gemeenteraadsbesluit van 6 februari 2024 met als titel 'Retributie op administratieve stukken en prestaties - aanpassing';
situering

De gemeente kreeg de nieuwe kostprijzen die de hogere overheid vraagt voor het afleveren van verschillende identiteitspapieren.  

De vaststelling van retributiereglementen is een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.

motivering

De financiële toestand van de gemeente vereist het innen van retributies.

Het doel van de gemeente Bornem is om zoveel mogelijk het principe toe te passen 'de aanvrager betaalt'.  Zo kunnen de algemene inkomsten zoveel mogelijk gebruikt worden voor het algemeen belang van de dienstverlening en/of niet voor individuele personen (zowel natuurlijke als rechtspersonen).

De retributietarieven zijn gebaseerd op:

  • de tarieven die door de hogere overheden worden gehanteerd voor het afleveren van de producten aan de gemeente. Deze tarieven zijn afhankelijk van het product en dringendheid van de aflevering.
  • de tarieven die derden vragen voor het verlenen van een deel van de dienstverlening, vb. de post, koerierbedrijven, firma's,...
  • een vergoeding voor de gedane prestaties en gemaakte kosten bij deze dienstverlening door de gemeente.

De gemeente kan een vergoeding vragen voor het wijzigen van de voornaam.  Bornem wenst hier op in te gaan binnen de wettelijke beperkingen. Voor transgenders wordt maximaal 10% van het normale tarief gevraagd. Voor vreemdelingen die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben en niet over een officiële voornaam beschikken, is dit gratis.

Bornem levert een bepaalde specifieke dienstverlening zoals het opzoeken van vastgoedinformatie, het plaatsen van gedenkplaatjes, specifiek opzoekwerk, het ter beschikking stellen van materiaal aan verenigingen,... Deze dienstverlening betekent extra inzet van personeel, kosten bij externe firma's/organisaties, onderhoudskosten die vooral ten goede komen van de aanvrager.

Het voltrekken van een huwelijk is een kost  voor de gemeente.  Daarom wordt er een retributie gevraagd van 25 euro.  Huwelijken op dinsdag blijven gratis.  Aangezien dit een beperking van de mogelijke data om te huwen betekent, is het te verantwoorden dat het op dinsdag gratis is.

Wanneer een belasting of retributie niet betaald wordt, wordt er een laatste herinnering (laatste aanmaning) verstuurd.  Na deze laatste herinnering wordt het dossier in handen van de deurwaarder gegeven.  Deze laatste herinnering kost het bestuur geld, tijd en personeelsinzet.  Het is logisch dat deze kosten geheel of gedeeltelijk worden doorgerekend aan de verantwoordelijke van deze meerkosten.

De gemeente komt tussen in de kosten van de stad Mechelen voor het organiseren van de gemeentelijke administratieve sanctie op het grondgebied Bornem via het zogenaamde GAS Rivierenland. Het is logisch om de overtreder te laten meebetalen voor deze kost.

financiële aspecten

De inkomsten worden voorzien in het meerjarenplan.

Publieke stemming
Aanwezig: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts, Jo Boeykens, Björn Caljon
Voorstanders: Jeroen Segers, Greet De bruyn, Dirk Hoofd, Liesje Pauwels, Elke Cuyt, Hilde Cools, Karel Van Eetvelt, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Leentje Van lent, Danny Peeters, Kevin Van Ranst, Kristof Joos, Eric Engels, Saadet Gülhan, Nicole Van Praet, Ivo Van Aken, Francois De Clercq, Elise Heymans, Vicky Gosselé, Ivan De Maeyer, Jo Boeykens
Tegenstanders: Wim Verheyden, Matthi De Rijck, Jan Hermans, Brian Van de Veken, Kim Aerts
Resultaat: Met 22 stemmen voor, 5 stemmen tegen
besluit

 

Artikel 1 Looptijd

Met ingang van 1 januari 2025 vervangt dit besluit het raadsbesluit van 6 februari 2024 en wordt ten behoeve van de gemeente een retributie gevestigd op administratieve stukken en prestaties tot en met 31 december 2025. Dit onder de navolgende voorwaarden.

Artikel 2 Tarieven dienst burgerzaken
A) Tarief voor de gewone procedure:
•    elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen:  22 euro (inclusief maakloon)
•    elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen en niet Belgische kinderen onder de twaalf jaar:  12 euro (inclusief maakloon)
•    biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen van derde landen:   22 euro (inclusief maakloon)

B)  Tarief voor extreme spoedprocedure:
•    elektronische identiteitskaarten voor Belgen en kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen (incl. kinderen):   125 euro (inclusief maakloon)
•    elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar:  110 euro (inclusief maakloon)
•    biometrische kaarten en verblijfsdocumenten afgeleverd aan vreemde onderdanen (incl. kinderen) van derde landen:  125 euro (inclusief maakloon)
C) Tarief voor extreme procedure Brussel:
•    elektronische identiteitskaarten voor Belgen:   160 euro (inclusief maakloon)
•    elektronische identiteitsdocumenten voor Belgische kinderen onder de twaalf jaar: 150 euro (inclusief maakloon)
D)  Op de identiteitsstukken voor kinderen beneden twaalf jaar:
•    bij vernieuwing (in geval van verlies of beschadiging) plastic zakje inbegrepen:  1 euro (inclusief maakloon)
E) reisdocumenten vreemdelingen / vluchtelingen / staatlozen
voor personen ouder dan 18 jaar:
•    reispas gewone procedure:       70 euro (inclusief maakloon)
•    reispas dringende procedure:        240 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure: 300 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure Brussel: 340 euro (inclusief maakloon)
Voor personen onder de 18 jaar:
•    reispas gewone procedure:       41 euro (inclusief maakloon)
•    reispas dringende procedure:        210 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
F) Op reispassen
voor personen ouder dan 18 jaar:
•    reispas gewone procedure:       75 euro (inclusief maakloon)
•    reispas dringende procedure:        250 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure: 310 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure Brussel: 350 euro (inclusief maakloon)
Voor personen onder de 18 jaar:
•    reispas gewone procedure:       35 euro (inclusief maakloon)
•    reispas dringende procedure:        210 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure: 270 euro (inclusief maakloon)
•    reispas superdringende procedure Brussel: 320 euro (inclusief maakloon)
G) Op rijbewijs of voorlopig rijbewijs:      25 euro (inclusief maakloon)
H) Op internationaal rijbewijs:                 20 euro
I) Op de afgifte van een trouwboekje:     35 euro
J) wijziging voornaam
•    gewone voornaamswijziging: 50 euro
•    voornaamswijziging wegens wijziging geslacht (transgender): 5 euro
•    vreemdelingen zonder officiële voornaam die de Belgische nationaliteit aanvragen/hebben: gratis
K) Op het plaatsen van een gedenkplaatje voor de asverstrooiingsweide van 55 euro per gedenkplaatje.
L) Het voltrekken van een huwelijk behalve op dinsdag: 25 euro, op dinsdag is het voltrekken van een huwelijk gratis.
 
Artikel 3 Tarief verzending laatste herinnering (of aanmaning) bij laattijdige betalingen
Er wordt een bedrag van 15 euro aangerekend voor laatste herinnering, verstuurd aan laattijdige betalers.
 
Artikel 4 Tarieven andere administratieve prestaties
Het bedrag van de retributie wordt vastgesteld als volgt:
- Op de afgifte van:
a) fotokopie bestuursdocument of ander document    per blz. A4    0,05 euro
    per blz. A3    0,10 euro
    per cd-rom    2,00 euro
b) kleurenfotokopie bestuursdocument of ander document     per blz. A4    0,10 euro
    per blz. A3    0,20 euro
c) computerlijsten 0,12 euro per blad met een minimum van         2,50 euro
d) kennisgeving van persoonsgegevens         25 euro

- Inlichtingen verstrekt door de gemeentelijke diensten die meer omvatten dan het laten zien van, uitleg geven over of het afleveren van een bestuursdocument, maar waar ruim opzoekingswerk of het samenstellen van een dossier nodig is:
a) ander opzoekingswerk    30 euro per aanvraag

- Op het gebruik van:
het openbaar toilet parking Achterweidestraat    0,20 euro
 

Artikel 5: Tarieven uitleen

Er wordt een retributie van 0,20 euro vastgesteld per ontleende herbruikbare beker.

 

Artikel 6 Gemeentelijke administratieve sanctie

Bij het opleggen van een gemeentelijke administratieve sanctie wordt een retributie aangerekend van 6 euro per dossier. Deze retributie zal gelijktijdig met de administratieve geldboete worden aangerekend aan de overtreder onder de noemer ‘administratieve toeslag’.

 

Artikel 7 Retributieplichtige
De retributie is verschuldigd door de personen of rechtspersonen aan wie bedoelde prestaties worden geleverd.
 

Artikel 8
De retributie moet betaald worden bij de aanvraag of ten laatste bij het afleveren van de stukken of het verstrekken van de inlichtingen. Het bewijs van betaling blijkt de kwitantie waarop het retributiebedrag vermeld is.
 

Artikel 9
Wanneer de gevraagde stukken met de post worden verstuurd, worden de verzendingskosten aan de retributie toegevoegd. Die kosten dienen bij de aanvraag te worden betaald. Ze zijn niet verschuldigd wanneer het over bestuursdocumenten gaat (in het kader van de openbaarheid van bestuur) of artikel 9 van deze verordening toepasselijk is.
 
Artikel 10 Vrijstellingen
Zijn van de retributie vrijgesteld:
a) de stukken die volgens een wet, een koninklijk besluit of een andere overheidsverordening kosteloos door de gemeenten moeten afgeleverd worden.
b) de stukken die aan behoeftige personen afgeleverd worden., De behoeftigheid wordt vastgesteld door elk overtuigend bewijsstuk.
c) de inlichtingen die het voorwerp zijn van de heffing van een belasting of retributie ten behoeve van de gemeente.
d) de vraag om inlichtingen van gerechtsdeurwaarder, de gerechtelijke overheden, de openbare besturen en daarmee gelijkgestelde instellingen van openbaar nut.
Uitzondering wordt gemaakt voor de rechten welke de met het afleveren van reispassen belaste gemeenten ambtshalve toekomen, en waarvan sprake is in de tarieven gevoegd bij de wet betreffende de kanselarijrechten.
 
Artikel 11
De invordering van de retributie gebeurt door de financieel directeur met alle hem door de wet ter beschikking gestelde middelen.
 
Artikel 12 Afkondiging
Deze verordening wordt aan de toezichthoudende overheid toegezonden.
Het reglement zal worden afgekondigd en bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van het decreet lokaal bestuur.'