Tue 14/03/2023 - 20:00 Zaal 1 CC Ter Dilft
Gemeente Bornem ontving van de burgemeester van Greenwood (USA) de vraag om een samenwerking aan te gaan als zustergemeente.
De samenwerkingsovereenkomst wordt ter goedkeuring voorgelegd.
Gemeenteraadslid Dirk Zoldermans is verhinderd in de uitvoering van zijn mandaat. De gemeenteraad neemt akte van deze verhindering en neemt kennis van zijn verzoek om zich als raadslid te laten vervangen door Ivo Van Aken. Hij vraagt vervanging voor de periode van 1 maart 2023 t.e.m. 31 augustus 2023.
Na goedkeuring van de geloofsbrieven, kan Ivo Van Aken de eed afleggen als plaatsvervangend raadslid.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 werd op de gemeenteraad van 13 september 2022 vastgesteld. De documenten werden ter goedkeuring aan het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgd. Via haar schrijven van 24 februari 2023 laat het Agentschap Binnenlands Bestuur weten dat de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW Bornem werd goedgekeurd. Deze goedkeuring wordt ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.
Het decreet lokaal bestuur voorziet dat de gemeenteraad minimaal een stand van zaken krijgt over welke stappen er gezet werden met betrekking tot de acties uit het strategische meerjarenplan in het tweede semester 2022.
Het ter kennisgeving voorgelegd rapport bevat een stand van zaken aangaande de prioritaire acties uit het meerjarenplan.
Woonveer heeft in het verleden sociale verkavelingen gerealiseerd in Wintam. Een deel van de weg in de Duiventilstraat diende nog overgedragen te worden aan het publiek domein.
Aan de gemeenteraad wordt gevraagd om deze weg te aanvaarden via de goedkeuring van deze gratis overdracht.
De gemeenteraad wordt gevraagd goedkeuring te verlenen aan de samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeenten Bornem en Puurs-Sint-Amands voor de sanering en optimalisatie van de riolering in de Kattestraat. De overeenkomst behelst de beschrijving van de werken en toepasselijke financiële verdeelsleutels tussen betrokken gemeenten en hun respectievelijke rioolbeheerders Aquafin en Pidpa.
Het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA) werd vastgesteld door de provincieraad op 27 oktober 2022. Het ontwerp is een decretaal vastgestelde fase in de totstandkoming van een beleidsplan. Er wordt voortgebouwd op de eerdere Nota Ruimte, de conceptnota en het voorontwerp. Een ontwerp plan-MER begeleidt het PBRA.
Het openbaar onderzoek loopt van 16 december 2022 tot en met 15 maart 2023. De adviestermijn voor de gemeente loopt van 1 december 2022 tot en met 15 maart 2023.
Tijdens de opmaak van het PBRA kan de provincieraad ook onderdelen van gemeentelijke ruimtelijke structuurplannen (GRS) omschrijven of schrappen die niet langer geldig zijn. Voor onze gemeente werden geen schrappingen doorgevoerd uit het GRS.
Tijdens het overlegplatform ruimte van Igemo op 8 februari 2023, waar alle gemeenten van het werkingsgebied uitgenodigd waren, werd het PBRA ook besproken en werden opmerkingen meegegeven. Het college neemt kennis van dit verslag en stuurt het mee naar de gemeenteraad. Er worden elementen uit het verslag verwerkt in het advies van de gemeente.
De gemeenteraad maakt haar opmerkingen en bedenkingen als advies tijdens de fase ontwerp PBRA aan de provincie over.
Om de planlast voor welzijnsverenigingen te verminderen, wordt een voorstel tot aanpassing van het subsidiereglement voor welzijnsverenigingen ter goedkeuring voorgelegd aan de gemeenteraad. In plaats van een puntenverdeling volgens type activiteit, aantal leden, … wordt enkel nog rekening gehouden met het aantal unieke bereikte Bornemnaars gedurende het jaar. Daarnaast worden ook een aantal engagementen gevraagd aan de welzijnsvereniging, zoals bijvoorbeeld aanwezigheid op het welzijnsoverleg.
De samenwerkingsovereenkomst 'Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK) Temse' werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 augustus 2019, gewijzigd door de gemeenteraad van 2 mei 2022 naar aanleiding van de wijziging van beheerscomité omwille van de bestuurswissel. Omwille van de gewijzigde regelgeving met betrekking tot personeelsleden ten laste van het werkingsbudget (PWB-regeling ) dient de overeenkomst te worden aangepast.