Terug
Gepubliceerd op 19/04/2023

Notulen  gemeenteraad

di 14/03/2023 - 20:00 Zaal 1 CC Ter Dilft
Aanwezig: Luc De boeck, voorzitter gemeenteraad
Greet De bruyn, burgemeester
Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, schepenen
Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, gemeenteraadsleden
Björn Caljon, algemeen directeur
Verontschuldigd: Leentje Van lent, gemeenteraadslid

De voorzitter opent de zitting op 14/03/2023 om 20:00.

  • Openbaar

    • Financiële dienst

      • Aktename verhindering raadslid en aanstelling opvolger

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 12, 15, 40 en 41
        situering

        Gemeenteraadslid Dirk Zoldermans heeft een verzoek ingediend om zich voor de periode van 1 maart 2023 t.e.m. 31 augustus 2023 te laten vervangen als raadslid door Ivo Van Aken en dit omdat hij verhinderd is als gevolg van verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot in de 2de graad.

        Ivo Van Aken moet de eed afleggen als gemeenteraadslid.

        motivering

        Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat Ivo Van Aken voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.

        Hij heeft ook op eer verklaard zich niet te bevinden in een situatie van onverenigbaarheid. 

        besluit

        Artikel 1

        De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van verhindering van gemeenteraadslid Dirk Zoldermans en van het verzoek om vervangen te worden als gemeenteraadslid.

        Art. 2

        De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van Ivo Van Aken eerste opvolger. Hij zal Dirk Zoldermans vervangen als raadslid.

        Art. 3

        De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Ivo Van Aken in handen van de voorzitter.

      • Kennisgeving goedkeuring jaarrekening 2021

        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, Art. 41, 3°
        situering

        De jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 werd op de gemeenteraad van 13 september 2021 vastgesteld. De documenten werden ter goedkeuring aan het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgd.

        Via haar schrijven van 24 februari 2022 laat het Agentschap Binnenlands Bestuur weten dat de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW Bornem werd goedgekeurd.

        motivering

        Dit wordt voorgelegd omwille van transparantie en volledigheid.

        financiële aspecten

        De goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW Bornem heeft geen financiële gevolgen.

        besluit

        Enig artikel:

        De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente Bornem door het Agentschap Binnenlands Bestuur.

      • Rapportering stand van zaken acties strategisch meerjarenplan tweede semester 2022

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 263
        situering

        Het decreet lokaal bestuur verplicht het bestuur om ten laatste op het einde van het eerste kwartaal aan de raad een stand van zaken van het meerjarenplan voor te leggen over de tweede semester van het voorgaande jaar. In aanvulling hiervan, wordt via het voorgelegde rapport een voorlopige stand van zaken van het tweede semester voorgelegd.

        Er zijn geen minimale vereisten aangaande deze rapportage. 

        motivering

        Het opvolgingsrapport bestaat uit een rapport van een stand van zaken aangaande de  prioritaire acties uit het meerjarenplan. 

        Het gaat hier over een stand van zaken van de tweede semester 2022 opgemaakt op basis van informatie van de administratie. In het kader van efficiëntie heeft de algemeen directeur de rapportering beperkt tot de prioritaire acties.

        financiële aspecten

        Er zijn geen financiële aspecten.

        besluit

        Enig artikel

        Er wordt kennis genomen van het opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering van het SMJP - tweede semester 2022.

      • Overdracht deel Duiventilstraat van Woonveer naar gemeente

        wettelijk kader
        • Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, Art.41 lid 11
        situering

        In de verkavelingsvergunning werd er opgelegd dat de wegenis en groenaanleg gratis diende overgedragen te worden aan het openbaar domein.

        De dienst patrimonium heeft de wegenis nagekeken en gaat akkoord met de overname.

        Eigendomsoverdrachten zijn een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.  

        motivering

        De gratis grondoverdracht heeft betrekking op de uitvoering van een toegekende omgevingsvergunning.

        De notariële afhandeling van dit dossier gebeurt door een Vlaams commissaris van de afdeling Juridische dienstverlening - Dienst vastgoedtransacties. 

        financiële aspecten

        De kosten van de akte zijn ten laste van de gemeente. 

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De ontwerpakte in bijlage wordt goedgekeurd waardoor de gronden op het kadaster gekend onder Sectie B nr. 302MP0000 eigendom worden van de gemeente na ondertekening van de uiteindelijke notariële akte.

    • Patrimonium

      • Sanering en optimalisatie riolering Kattestraat - samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Puurs-Sint-Amands

        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22.12.2017, artikel 41
        • De Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen
        • De Wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, artikel 36 en in bijzonderheid artikels 2, 36° en 48 die een gezamenlijke realisatie van de opdracht in naam van en voor rekening van meerdere aanbesteders toelaat.
        • Het KB van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen
        • Het KB van 18 april 2017 betreffende plaatsing van overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
        situering

        Zowel de gemeente Bornem als de gemeente Puurs-Sint-Amands wensen rioleringswerken in de Kattestraat uit te voeren. Binnen dit project dient o.a. riolering aangelegd voor de opvang van afvalwaters van de gebouwen in de nabije omgeving. Voor de opvang en afvoer van hemelwater van verharding (daken en wegoppervlakte) worden maximaal open grachtenssystemen en infiltratiebuffers aangelegd met uiteindelijk vertraagde afwatering via perceelsgrachten naar de Ronebeek en de Pandgatheide(loop). 

        Voor Bornem zal Aquafin als concessiehouder inzake de uitbouw en het beheer van de gemeentelijke waterzuiveringsinfrastructuur, de werken uitvoeren zoals gedefinieerd in het project BOR3027 Sanering Kattestraat.

        Voor de gemeente Puurs-Sint-Amands zal Pidpa conform haar opdracht van rioolbeheerder de volgende werken op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands uitvoeren: K-21-083 PU Sanering en optimalisatie Kattestraat, begeleiding burger afkoppelingen en keuringen.

        Aangezien de beoogde werkzaamheden ingrepen zijn in de waterhuishouding over de gemeentegrenzen heen, zijn de partijen van oordeel dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd bij wijze van een overeenkomst.

        motivering

        De overeenkomst kadert in de verdere uitvoering van het gemeentelijk investeringsprogramma rioleringswerken. Gezien de werkzone zich over het grondgebied van Bornem en Puurs-Sint-Amands uitstrekt, is het aangewezen om te voorzien in een overeenkomst tussen betrokken partners.

        De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden. Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissingen van alle partijen.

        De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de beslissing toegevoegd.

        financiële aspecten

        Investeringskrediet voorzien op post 2023/ACT-2.4.3/0310-000/150000/GEMEENTE/CBS/IP-PAT004 Code ten belope van € 1.300.000

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1:

        De Gemeenteraad verleent goedkeuring voor de ondertekening en het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst ter realisatie van de sanering en optimalisatie van de riolering in de Kattestraat, zoals toegevoegd als bijlage.

        Artikel 2:

        De gemeenteraad machtigt  de algemeen directeur en de burgemeester om de overeenkomst te tekenen. 

    • Omgeving

      • Advies over het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen: Beleidskaders en Strategische visie

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 en 41
        • de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009, artikels 2.1.8 - 2.1.10
        • Besluit van de Vlaamse Regering  tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regering van de ruimtelijke beleidsplanning van 3 maart 2018. 
        • het besluit van de provincieraad van 27 oktober 2022 betreffende het ontwerp Provinciaal Beleidsplan Ruimte Antwerpen (PBRA)
        situering

        Het ontwerp PBRA bestaat uit de strategische visie en drie beleidskaders: "Verdichten en ontdichten van de ruimte", "Levendige kernen" en "Sterke netwerken: ruimte en mobiliteit".

        Het ontwerp behoudt de bespreking van enkele belangrijke trends en uitdagingen, zoals aangehaald in het voorontwerp:

        • de bevolking veroudert en gezinnen verdunnen: discrepantie tussen vraag en aanbod;
        • de aarde warmt op: meer overstromingen en tegelijkertijd droogte (oppervlakte en grondwater), hitte-eiland effect;
        • de wagen blijft het meest populaire vervoersmiddel: keuzes in ruimtelijk beleid beïnvloeden mobiliteitsgedrag en kunnen alternatieven stimuleren;
        • meer en bewustere invulling vrije tijd, meer gevarieerd aanbod dat druk zet op de open ruimte (en verhoogde mobiliteit meebrengt);
        • diversiteit in economische ruimtevraag: in woongebied verweefbare bedrijven worden vaak in afgezonderde locaties gebouwd wat blijvende vraag naar bedrijventerreinen als gevolg heeft;
        • schaalvergroting (vooral in tuinbouw): aantal ondernemingen daalt, ruimte-inname stijgt, zorgzaam omgaan met vrijkomende gebouwen in landbouwgebied;
        • verlies aan biodiversiteit: hoe meer divers de natuur, hoe robuuster en meer bestand ze is tegen problemen zoals klimaatverandering en natuurrampen.

        Samengevat:

        De druk op de ruimte blijft toenemen.

        De uitdaging:

        Gepast omgaan met de grote vraag naar ruimte zonder deze ruimte verder te laten bebouwen en verharden door middel van het toepassen van 4 principes en 7 strategieën.

         

        Vier ruimtelijke principes:

        • zuinig ruimtegebruik;
        • veerkracht;
        • nabijheid en bereikbaarheid;
        • eigenheid.

        Zeven strategieën:

        • offensieve open ruimte;
        • versterkte vervoercorridors;
        • sluitend locatiebeleid voor hoogdynamische functies;
        • levendige kernen;
        • samenhang ecologisch netwerk;
        • energie-efficiëntie;
        • van versnippering naar bundeling.

        Men besluit met de intentie om dit beleid te verwezenlijken via een bovenlokale aanpak gericht op samenwerking. Men onderschrijft het belang van andere partners zoals de gemeentebesturen, vervoerregio's, departement Omgeving, ...

        Men beseft dat sommige zaken niet binnen de bevoegdheden van de provincie liggen.

        Deze visie is in lijn met de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.

         

        Algemeen aandachtspunt vanuit de dienst omgeving:

        Een beleidsplan en bijhorende kaders hebben geen verordenende kracht zoals stedenbouwkundige voorschriften of verordeningen. De provincie kan haar gewenste beleid in de beleidsdomeinen waarvoor zij bevoegd is uiteraard uitvoeren zonder akkoord van andere overheden (gemeenten, gewest). In de beleidsdomeinen waar de lokale overheid bevoegd is, zal er samenwerking en eensgezindheid nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de bevoegdheden van Vlaanderen in uitvoering van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, waarvoor momenteel enkel nog maar de strategische visie goedgekeurd is. De provincie kan op de bevoegdheden van de lokale overheid enkel sturen d.m.v. advisering, sensibilisering, vorming, aanreiken van goede voorbeelden, etc... Daarom wordt herhaaldelijk gevraagd om bepaalde beleidslijnen over te nemen in gemeentelijke beleidsplannen. Ook Vlaanderen zal op deze manier gaan werken met haar beleidskaders voor wat de bevoegdheden van de lokale overheden betreft. 

        De provincie heeft wel beslissende invloed op 3 vlakken:

        •  in haar rol als vergunning verlenende overheid in laatste aanleg, "de beroepen", kan zij beslissingen van de gemeente over omgevingsvergunningsaanvragen volledig veranderen: een weigering wordt een vergunning of vice versa;
        • de provincie kan een gemeentelijk RUP schorsen indien ze oordeelt dat die niet in lijn is met haar beleidsplan;
        • de provincie kan delen van het GRS schrappen indien ze oordeelt dat die niet in lijn zijn met haar beleidsplan;

        Vlaanderen heeft eveneens de bevoegdheid om  RUP's te schorsen en om delen van het GRS te schrappen. Anders dan de provincie heeft Vlaanderen echter de mogelijkheid om het wetgevend kader aan te passen en instrumenten op te maken die de realisatie van de visie vergemakkelijken. Dat zijn ingrepen die veel meer effect genereren dan beleidskaders op eender welk bestuursniveau.

        Doordat de verordende invloed van de provincie beperkt is, hebben de lokale besturen een zeer grote verantwoordelijkheid in het doen slagen van deze eveneens zeer grote uitdagingen. Er moet in tijd veel verder gekeken worden dan de korte termijn van een legislatuur en in ruimte voorbij de grenzen van de eigen gemeente.

        motivering

        Het college en de gemeenteraad hebben geen opmerkingen over de keuze van de principes en de strategieën, maar hebben wel volgende bedenkingen/opmerkingen:

        • De provincie dient steeds te werken binnen de bevoegdheden die aan haar zijn toegekend;
        • Met welke strengheid gaat de strategische visie en de bijhorende beleidskaders ingezet worden in bijvoorbeeld het vergunningenbeleid (beroepen) en hoe verhoudt dat zich tot het uitgangspunt om vooral op samenwerking in te zetten?

         

        Specifiek over elk beleidskader


        1. Beleidskader Sterke netwerken: ruimte en mobiliteit

        • De data gebruikt voor o.a. het ruimtekompas is ondertussen gedateerd (2016), maar wordt wel gebruikt voor categorisering van bijvoorbeeld de kernen. De data zou bijgewerkt moeten worden vooraleer het beleidsplan definitief goedgekeurd wordt en dient rekening te houden met reeds beslist beleid. De provincie moet hierbij nauwer samenwerken met de gemeenten die de beste gebiedskennis hebben. Daarna zou de data regelmatig bijgewerkt moeten worden en doorwerking moeten hebben wanneer bepaalde grenswaarden overschreden worden.
        • Het ontbreekt aan een (correcte) inpassing van het PBRA in andere relevante, reeds verder ontwikkelde Vlaamse beleidskaders waaronder het BVR rond mobipunten en decreet basisbereikbaarheid (vervoerregio's);
        • Het ontbreekt aan een expliciete subsidiariteitsargumentatie om een beleidskader rond multimodale vervoersknopen uit te werken. De vervoerregio is het aangewezen platform om dit te bepalen. De regionale en interregionale vervoersknopen zijn al vastgelegd.  De provincie kan zich niet de besluitvorming omtrent strategische multimodale vervoersknopen toe-eigenen. De categorisering die de provincie opgebouwd heeft, stemt niet steeds overeen met de categorieën bepaald door de vervoersregio;
        • De criteria die gehanteerd worden en de daaruit voortvloeiende besluitvorming zijn niet steeds in overeenstemming met wat in de vervoerregio's vastgelegd wordt en hebben verregaande gevolgen voor de lokale besturen naar ontwikkelingsmogelijkheden. Het beleidsplan dient rekening te houden met het beslist beleid.


        2. Beleidskader Levendige kernen

        • Een gedifferentieerde aanpak op maat van elke kern is een logisch uitgangspunt. In Bornem-centrum dient de Tijpelwijk, die nu lichtgrijze werd ingekleurd, mee opgenomen te worden in de kern 'Bornem-centrum' en bijgevolg ook als 'strategische kern' gedefinieerd te worden. Bijkomend is de gemeente momenteel bezig met de opmaak van haar eigen beleidsplan Ruimte, waar in elke kern bepaalde zones als 'te verdichten' worden aangeduid. Het beleidsplan Ruimte van de gemeente en de daaruit volgende instrumenten zullen voor de gemeente steeds primeren op het beleidsplan Ruimte van de provincie. 
        • Algemeen geeft de visualisatie van de verschillende kernen op basis van contouren aanleiding tot discussie. De contour is niet steeds juist en geeft ongewild een bepaald gewicht door de grootte van de "vlek" die niet steeds in overeenstemming is met de werkelijkheid. Ook hier zal de contour die in het beleidsplan Ruimte Bornem wordt gehanteerd, steeds primeren op het provinciaal beleidsplan.
        • Ook hier is het belangrijk de (resultaten van) instrumenten en criteria te overleggen en te beoordelen in samenspraak met de gemeenten en regelmatig bij te werken. De provincie vraagt aan de gemeenten om een verfijning van o.a. de afbakening van de kernen, wat zeker nodig is gelet op enkele opvallende rariteiten, maar de afbakening die gebruikt wordt voor het ruimtekompas moet daarmee gelijk zijn.
        • Men wil de uitdagingen op het vlak van bevolkings- en huishoudenstoename vooral opvangen in centra nabij voorzieningen en multimodale knooppunten. Dat is een vertaling vanuit het BRV. Men heeft de nodige groei in huishoudens (prognose Vlaanderen) verdeeld binnen regionale woningmarkten, gebaseerd op een onderzoek naar o.a. verhuisbewegingen. Er wordt dus niet, zoals bij de structuurplanning een aantal per gemeente toegewezen. Het lijkt inderdaad beter om dit binnen regionale woningmarkten te organiseren, maar hoe gaat dit gestuurd worden? Welke rol gaat de provincie opnemen in het sturen van dat woningaanbod? Welke instrumenten zullen dat beleid ondersteunen? 
        • De gemeente vraagt zich af of er rekening gehouden is met het bestaande juridische aanbod aan onbebouwde percelen in woongebied. Het verdelen van een woonprogramma over de regionale woningmarkten, verder verfijnd naar de verschillende kernen afhankelijk van hun potenties, geeft mooie tabellen, maar zal daar bij blijven zonder ingrijpen op dat juridische aanbod. Voor het type "kleine dorpen" wordt bijvoorbeeld geen enkele groei toegewezen, maar daar is ongetwijfeld nog een juridisch aanbod. Zonder een uitspraak te willen doen of een nulgroei wenselijk is of niet in dit kerntype, hoe zou dit gerealiseerd moeten worden?
        • De aanwezigheid van verweefbare bedrijvigheid in de kern vormt op verschillende vlakken een meerwaarde. Er is echter nood aan een afwegingskader om te bepalen wat verweefbaar is en wat niet. Na het decennialang bundelen van bedrijvigheid op specifieke terreinen en verdwijnen ervan in de woonkernen is het draagvlak bij de bewoners voor de aanwezigheid van bedrijvigheid in woonkeren gewijzigd. Er wordt gevraagd de leefkwaliteit in de kernen te verhogen. Dat rijmt niet met vervoersbewegingen van vrachtwagens naar een bedrijf in de kern. Mobiliteit op maat van de kern zal een belangrijk onderdeel moeten uitmaken van zulk afwegingskader naast de vanzelfsprekende aspecten die bij een MER-screening aan bod komen.
        • Al dan niet verweefbaarheid mag niet afhankelijk zijn van (het aantal) bezwaren die buren indienen, maar moet op objectieve criteria gebaseerd zijn. Bij het evalueren van de bezwaren zou er meer gewicht moeten worden gegeven aan het algemeen belang, en niet enkel aan het individueel belang. Mogelijkheid tot bezwaren/beroepen indienen zou beperkt moeten worden vanuit overheid, om meer evenwicht te creëren tussen het algemeen belang en het individueel belang.
        • Men wil verweefbare bedrijven op bestaande bedrijvenzones verhuizen naar de kernen om zo plaats te maken voor niet verweefbare bedrijven. Voorziet de provincie een uitdoofbeleid? Zijn er compensaties voorzien voor eventuele herlokalisatie? Men stelt immers dat er principieel geen greenfields aangesneden mogen worden voor nieuwe niet verweefbare bedrijven. Op vrijwillige basis zal dat echter niet gebeuren.


        3. Beleidskader Verdichten en ontdichten van de ruimte

        Met dit beleidskader wenst men ervoor te zorgen dat nieuwe ontwikkelingen in onze schaarse ruimte niet langer versnipperd gebeuren. Door de beschikbare ruimte efficiënter te gebruiken, zal de druk op de open ruimte verminderen. Zo werkt de provincie mee aan de Vlaamse ambitie om tegen 2040 het dagelijks bijkomend ruimtebeslag tot 0 te herleiden. Daarom worden in het beleidskader instrumenten en methodieken aangereikt om te komen tot zuinig ruimtegebruik in de bebouwde en in de open ruimte.

        De beschikbare open ruimte dient alle kansen te krijgen door enerzijds kwalitatief te verdichten (door efficiënter gebruik van de reeds bebouwde ruimte) en anderzijds te ontdichten (bebouwing en verharding verwijderen om extra open ruimte te creëren). Nieuwe economische bedrijvigheid en bebouwing worden verschoven naar locaties met een goede ligging, multimodale bereikbaarheid, energiebesparingspotentieel en ruimtelijke kwaliteit. Over welke locaties het gaat, wordt beschreven in het beleidskader “sterke netwerken: ruimte en mobiliteit” en het beleidskader “levendige kernen”.

        Om deze doelstelling tot stand te brengen start de provincie zelf projecten en processen van bovenlokaal belang op, vormt ze partnerschappen met overheden en andere instanties, en steunt ze gemeenten in hun ruimtelijk beleid door middel van kennis, instrumenten, richtkaders en handleidingen.

        Bijkomend ruimtebeslag wordt voorkomen en verminderd door:

        • Werk te maken van een beter gebruik van het bestaande (goed gelegen) ruimtebeslag om extra bebouwing en verharding vermijden;
        • Ecosysteemdiensten in beeld te brengen die een waarde toekennen aan onze open ruimte;
        • Te infiltreren in plaats van te verharden;
        • Na te denken over de toekomst voor leegstaande (agrarische) sites. Voor landbouw wil men vooral inzetten op herontwikkeling van bestaande agrarische bedrijvigheid indien deze een hoge landbouwwaarde hebben i.p.v. greenfields. Men heeft een landbouwkompas opgesteld dat zowel de landbouwer als de overheid toelaat een inschatting te maken binnen welke sites het al dan niet wenselijk is andere land- of tuinbouwfuncties in agrarisch gebied toe te laten en welke landbouwontwikkeling het best past op een specifieke locatie. Daarnaast heeft men een aantal uitgangspunten geformuleerd waarmee gemeentebesturen op een overzichtelijke manier vergunningsaanvragen voor zonevreemd gebruik in agrarisch gebied kunnen afwegen. De provincie stelt dat indien agrarische herontwikkeling niet mogelijk is niet-essentiële bebouwing en verharding moeten verdwijnen om het landbouwgebied te versterken.
        • Te onderzoeken hoe functies van hun minder geschikte plaats naar ruimtelijk meer verantwoorde locaties kunnen worden begeleid. De juiste functie op de juiste plek. 
          • Bedrijvigheid: provincie streeft naar het juiste bedrijf op de juiste plek door optimalisering, herstructurering en verdichting van goede locaties. De bestaande economische ruimte maximaal behouden, versterken en optimaliseren, maar herbestemming is niet volledig uitgesloten. Het gaat over behoud van ruimte, niet van plek (indien slecht gelegen). Verweefbare bedrijven horen allereerst thuis in de kern. Er moet ook aandacht zijn voor energietransitie.
          • Detailhandelmaximaal verweven in de kernen, niet verweefbare in clusters nabij de kern of beperkte steenweglocaties. Grootschalige detailhandel mag de open ruimte niet meer versnipperen. Lokaal detailhandelsbeleid opstellen in overeenstemming met het provinciaal beleid.
        • Energietransitie met behoud van open ruimte: ruimtegebruik voor energie maximaal verweven in kernen en activiteitenclusters, daarbuiten moet het bijdragen aan landschapskwaliteit en het versterken van de open ruimte. Winsten uit energieproductie moeten terugvloeien naar de lokale gemeenschappen. Technologische vooruitgang die bijdraagt aan duurzaam ruimtegebruik wordt gepromoot. Energie besparing is minstens zo belangrijk dan opwekken.

         

         

        De ruimte, zowel in de open als bebouwde omgeving, dient zo ingericht te worden dat ze weerbaar is voor de huidige en toekomstige klimaatverandering.

        Energie is maximaal lokaal en hernieuwbaar: energieverbruik beperken door verspilling tegen te gaan, maximaal gebruik van hernieuwbare energie, in laatste instantie fossiele brandstoffen zo efficiënt mogelijk gebruiken.

        Mobiliteit is gezond met minder CO2 uitstoot: afgelegde autokilometers verminderen, modal shift, overgebleven gemotoriseerde kilometers emissievrij.

        Het college en de gemeenteraad hebben volgende opmerkingen:

        • Ook hier de opmerking dat bij verplaatsing van slecht gelegen activiteiten de nodige instrumenten en compensaties voorhanden moeten zijn. Momenteel kan de gemeente enkel RUP's, verordeningen en een actief grondenbeleid inzetten, echter niet zonder financiële gevolgen. Het kan niet de bedoeling zijn om de factuur volledig door te schuiven naar de gemeenten. De vraag aan Vlaanderen om een herziening van het wetgevend kader rond planbaten en planschade door te voeren zodat ook gemeenten kunnen gebruik maken van de geïnde planbaten wordt onderschreven. Een herziening die leidt tot een grotere factuur bij planschade wordt negatief geadviseerd.
        • De provincie stelt dat indien agrarische herontwikkeling niet mogelijk is, niet-essentiële bebouwing en verharding moeten verdwijnen om het landbouwgebied te versterken. Wie zal dat concretiseren? Welke compensaties staan daar tegenover?
        • Men heeft het herhaaldelijk over uitdoofscenario's met eventueel afbraak. Van waar gaan de financiële middelen komen?
        • De gemeente ondersteunt de vraag aan Vlaanderen om het wetgevend kader rond zonevreemde functiewijzigingen te herzien (verstrengen).
        • Men neemt nog zaken over vanuit het BRV, zoals het ontlinten en verwijderen van verouderde slecht gelegen woningen, waarvoor gevraagd wordt welke instrumenten de gemeenten hiervoor kunnen inzetten en welke compensaties hiervoor mogelijk zijn.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Kevin Van Ranst, Nicole Van Praet, Jurgen De Maeyer, Francois De Clercq, Ivo Van Aken
        Onthouders: Danny Peeters, Wim Verheyden, Eric Engels, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Anky Daelemans, Nancy Brys
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 10 onthoudingen
        besluit

        Enig Artikel

        De gemeenteraad gaat akkoord met de algemene principes en strategieën geformuleerd in het PBRA, en haar beleid is reeds grotendeels afgestemd op dit beleidsplan. Echter wenst de gemeente Bornem zelfstandig te kunnen blijven beslissen over ruimtelijke aspecten van lokaal niveau, uiteraard in overeenstemming met de strategische visie van het beleidsplan Ruimte Vlaanderen. Het beleid, uitgewerkt in het PBRA, dat direct inwerkt op het lokale niveau wil de gemeente zelfstandig kunnen uitwerken zonder inmenging van het provinciale niveau. Dit vanuit de autonomie van de lokale besturen en in lijn met het subsidiariteitsbeginsel.

        Ondergeschikt hieraan maakt de gemeenteraad bovenstaande opmerkingen en bedenkingen als advies tijdens de fase ontwerp provinciaal beleidsplan ruimte Antwerpen, over aan de provincie, met als voornaamste opmerking:

        • de contouren van de dorpskernen in het PBRA dienen de contouren te volgen van het beleidsplan Ruimte Bornem dat momenteel in opmaak is, en verdichtingsmogelijkheden beschreven in het gemeentelijk beleidsplan zullen primeren op deze beschreven in het provinciaal beleidsplan.

          

    • Secretariaat

      • Samenwerkingsovereenkomst Greenwood

        wettelijk kader
        • Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        situering

        Gemeente Bornem ontving van de burgemeester van Greenwood (USA) de vraag om een samenwerking aan te gaan als zustergemeente.  

        motivering

        Gemeente Bornem en Greenwood delen niet alleen een gelijkaardige aanpak op het gebied van industrie, kunst, toerisme, economie,... Beide gemeentes delen ook de aanwezigheid van het bedrijf Lonza .

        Bornem steunt dit initiatief tot samenwerking en sluit in dit verband een overeenkomst af.

        financiële aspecten

        Geen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Onthouders: Nicole Van Praet, Jurgen De Maeyer
        Resultaat: Met 24 stemmen voor, 2 onthoudingen
        besluit

        Artikel 1

        De samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Greenwood (USA) wordt goedgekeurd, zoals in bijlage bepaald.

        Artikel 2

        De gemeenteraad machtigt de burgemeester om de overeenkomst te tekenen. 

    • Cluster Leven en welzijn

      • Reglement subsidies welzijnsverenigingen - aanpassing

        wettelijk kader
        • Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 40 §3
        • Het besluit van de gemeenteraad van 9 december 2008, waarbij het reglement voor de toelagen aan de welzijnsverenigingen werd vastgelegd.
        situering

        Het huidig reglement voor de verdeling van subsidies voor welzijnsverenigingen dateert van 2009 en biedt welzijnsverenigingen enerzijds een vaste subsidie (€50 per vereniging) en anderzijds een variabele subsidie op basis van een puntensysteem. Op basis hiervan wordt het totale subsidiebedrag voor welzijnsverenigingen € 2000 verdeeld. In de praktijk varieert de variabele subsidie tussen € 102 en € 175 per vereniging (cfr. verdeling welzijnsverengingen 2020), hier tegenover staat een relatief grote administratieve bewijslast.

        Er wordt voorgesteld om dit reglement aan te passen en te vereenvoudigen. De grootste wijzigingen zijn:

        • Welzijnsverenigingen die reeds een nominatieve toelage ontvangen vanuit de gemeente worden uitgesloten van de subsidie voor welzijnsverenigingen;
        • In plaats van een puntenverdeling volgens type activiteit, aantal leden, … wordt enkel nog rekening gehouden met het aantal unieke bereikte Bornemnaars gedurende het jaar.
        • Daarnaast worden een aantal engagementen gevraagd aan de welzijnsverenigingen
          • de welzijnsvereniging houdt haar gegevens op de gemeentelijke website up to date (o.a. contactgegevens voorzitter, telefoonnummer, e-mailadres…) en op desocialekaart.be; 
          • de welzijnsvereniging heeft een activiteitenaanbod.
          • de welzijnsvereniging werkt op vraag van de gemeente actief mee aan beleidsuitvoering en -uitvoering, denk aan het leveren van input over bepaalde thema’s, bekendmaking van activiteiten richting de leden enz.
          • de welzijnsvereniging tracht aan te sluiten op het georganiseerde welzijnsoverleg.
        motivering

        Op de vergadering 13/01/2023 gaf het welzijnsoverleg positief advies voor deze aanpassingen van het reglement.

        financiële aspecten

        Het totale subsidiebedrag voor welzijnsverenigingen bedraagt € 2000 en is voorzien op rekening GBB/0909-000/649000.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Artikel 1

        Het aangepaste reglement voor de subsidies van Bornemse welzijnsverenigingen, zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.

        Artikel 2

        De aangepaste versie van het reglement wordt gepubliceerd op de website en de welzijnsverenigingen worden hiervan op de hoogte gebracht. 

      • Interlokale vereniging deeltijds kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten - wijziging overeenkomst naar aanleiding van PWB-regeling

        wettelijk kader
        • het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • gemeenteraadsbesluit 29 augustus 2019 over de Oprichting interlokale vereniging deeltijds kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK) Temse
        • gemeenteraadsbesluit 2 mei 2022 over de nieuwe afvaardiging voor Bornem in het beheerscomité van de Interlokale vereniging deeltijds kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten
        situering

        Met het nieuwe decreet voor deeltijds kunstonderwijs, door het Vlaams parlement goedgekeurd op 28 februari 2018, kregen 168 academies in Vlaanderen voor het eerst  een eigen niveaudecreet. Een van de acties, die voortvloeide uit het decreet, was de verplichte oprichting van een interlokale vereniging tussen de gemeenten, die het deeltijds kunstonderwijs aanbieden, vanuit éénzelfde academie. Aangezien de tekenacademie van Temse ook in Bornem en Puurs-Sint-Amands actief is, werd tussen de gemeentebesturen een nieuwe interlokale verenging opgericht, vastgelegd in een overeenkomst die werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 augustus 2019. In deze overeenkomst is (ondermeer) de inbreng van de deelnemers opgenomen.

        motivering

        Als gevolg van de zogenaamde PWB-regeling dient de betalingswijze van de leerkrachten van de afdeling Schilderkunst en Tekenkunst in Bornem te worden aangepast. De gemeente dient de betrokken leerkrachten voortaan zelf te betalen. Hiertoe dient de onderhavige overeenkomst te worden aangepast. Meer bepaald betreft het de volgende aanpassingen (volledige tekst van de overeenkomst in bijlage):

        • Aanpassing 1 dd. 22 oktober 2022

        Art. 10 §3. Opstart financiering loonkost via PWB regeling. Ter advies voorgelegd aan de beheerraad en daar op 22 oktober 2022 goedgekeurd. Nadien ter goedkeuring aan 3 gemeenteraden voorgelegd en ondertekend door burgemeester en algemeen directeur van elke gemeente;

        • Aanpassing 2 van toepassing vanaf 1 januari 2023

        Art. 12 §5. Elke gemeente voorziet een budget voor modellen in 4e graad Tekenkunst en Schilderkunst

        financiële aspecten

        Geen wijzigingen

        Publieke stemming
        Aanwezig: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken, Björn Caljon
        Voorstanders: Luc De boeck, Greet De bruyn, Kristof Joos, Dirk Hoofd, Saadet Gülhan, Liesje Pauwels, Eddie Bormans, Tom Van Ranst, Bernadette Boeykens, Gil Van Den Berghe, Hilde Cools, Danny Peeters, Wim Verheyden, Kevin Van Ranst, Eric Engels, Nicole Van Praet, Stefaan De Landtsheer, Elke Cuyt, Jurgen De Maeyer, Geert Mertens, Wiske Meskens, Roel Van Eetvelt, Francois De Clercq, Anky Daelemans, Nancy Brys, Ivo Van Aken
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        besluit

        Enig artikel

        De samenwerkingsovereenkomst 'Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK) Temse' wordt aangepast conform de gewijzigde PWB-regeling waarbij leerkrachten zelf door de gemeente worden betaald. 

    • Raadsleden

      • Basisbereikbaarheid in Bornem (Vlaams Belang)

        situering

        In de gemeenteraad van november 2020 verwoordde onze fractie een aantal bezorgdheden rond het Openbaar vervoerplan dat toen werd voorgelegd. Een aantal reizigersorganisaties hadden toen hun bezwaren en opmerkingen kenbaar gemaakt.   Onze fractie heeft daarop onze schepen van mobiliteit verzocht om binnen de Vervoerregio Mechelen, deze plannen voor Bornem aan te passen.

        We stellen vast dat het gemeentebestuur met deze vraag om bij te sturen niets heeft gedaan. In december 2022, twee jaar nadat we de bekommernissen van “De Lijn over de Brug” op de agenda plaatsten, kregen alle fracties opnieuw een mail waarin de knelpunten en bezorgdheden rond de uitrol van Basisbereikbaarheid in Bornem opnieuw werden vermeld.

        We stellen tot onze verwondering vast dat er rond de knelpunten die meer dan twee jaar geleden werden aangekaart niets werd gedaan. Bornem gaat er inzake het aanbod van openbaar vervoer op achteruit. En dat terwijl onze buurgemeenten wel een beter aanbod zullen krijgen.

        Dat is des te opvallender omdat dit gemeentebestuur zich onlangs nog verbonden heeft om via het Klimaatactieplan naar een CO2 reductie van 40 % t.o.v. 2012 te streven. Het verminderen van het aantal gereden autokilometers is een wezenlijk onderdeel van dat plan. De Bornemnaar zou zo maar even 15 % minder autokilometers moeten rijden.

        Het is dan evident dat een goed aanbod van openbaar vervoer een serieuze meerwaarde en hulp kan zijn om deze doelstelling te bereiken. Met in te zetten op de fiets en de deelfiets alleen zal men daar niet in slagen. En dus lijkt het erop dat onze vrees dat basisbereikbaarheid in heel wat landelijke regio’s tot meer vervoersarmoede zal leiden in ieder geval op te gaan voor onze gemeente.

         

        1. Er vallen in het huidige plan heel wat verknopingen weg, vooral van/naar de trein toe. Vooral de Bornemse deelgemeenten zullen daardoor niet de aansluitingen krijgen die ze verdienen. Wat met het isolement voor onze oudere bewoners? De vraag is dan of de Flexbus de bijkomende 'blinde vlekken' kan opvangen, m.a.w. zijn daar voldoende middelen voor in de toekomst. Waarom werden de bezorgdheden van “De Lijn over de Brug” niet meegenomen naar de Vevoerregio.
        2. Hoe wil het gemeentebestuur een reductie van 15 % minder gereden autokilometers realiseren zonder een performant aanbod van openbaar vervoer.
        1. Pas in januari 2024 volgt een tweede, nog uitgebreidere fase. Op dat moment zal 89 procent van de basisbereikbaarheid ingevoerd zijn, tegen januari 2025 moet de hele hervorming rond zijn. Zal de gemeente in de komende periode waarin basisbereikbaarheid wordt uitgerold, een duidelijk engagement aangaan om de knelpunten die werden aangehaald in het schrijven van De Lijn over de Brug aan te kaarten en maximaal te realiseren.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Handhaving snelheid E. De Jonghestraat (Vlaams Belang)

        situering

        In de Egied De Jonghestraat te Wintam geldt een maximumsnelheid van 30 km/u. Die snelheid wordt echter vaak met de voeten getreden, zowel ’s nachts als overdag.

        Overdag leidt dit tot gevaarlijke toestanden omdat heel wat schoolkinderen van de straat gebruik maken. Bovendien steken veel van die kinderen uit Eikevliet, die via de Kouter en de Eikvlietbaan naar school gaan, de straat over richting de Jozef Spiessensstraat. Auto’s die tegen veel te hoge snelheid uit de richting van Wintam Dorp komen, merken die overstekende kinderen vaak te laat op, wat leidt tot gevaarlijke toestanden.

        Buurtbewoners hebben het er al over gehad met de politie en recent werd ook de burgemeester aangeschreven. Er kwam echter nog geen duidelijk antwoord hoe men die snelheidsduivels kan aanpakken.

        1. Is het gemeentebestuur bereid om snelheidscontroles uit te voeren.
        2. Welke structurele maatregelen wil het gemeentebestuur nemen om ter hoogte van de kruising met de Eikevlietbaan en de Jozef Spiessenstraat, de veiligheid te verhogen.
        3. Kan het gemeentebestuur zich vinden in onze vraag om bij het begin/einde van de zone 30, digitale snelheidsborden te plaatsen.
        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.

      • Uitbreiding hondenweide (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        Wij lazen op social media dat er een nieuwe aanvraag voor een uitbreiding van de hondenweide in recreatiedomein Het Breeven zou lopen.

        Het zou gaan over een gebied van ongeveer 450 m2 dat toegevoegd wordt aan de bestaande hondenweide waarbij het nieuwe gedeelte deels op het aangrenzende grasveld en deels in het water wordt aangelegd met een oeverlengte van ongeveer 20 m. De afbakening van de zwemzone in het water wordt gerealiseerd met behulp van drijvende objecten, namelijk een koord met boeien. Verder wordt er nog meer informatie gegeven op welke manier de uitbreiding zou gerealiseerd worden.

        Onze fractie is uiteraard verheugd dat de bestaande hondenweide zal uitgebreid worden. De zwemzone baart ons echter wel zorgen. In de vijver worden reeds vele jaren blauwalgen aangetroffen waardoor een tijdelijk verbod werd uitgeroepen om te vissen en in contact te komen met het water. De blauwalgen scheiden immers giftige stoffen af die bij aanraking of inname huidirritatie, duizeligheid, ademhalingsproblemen en ernstige maag –en darmklachten kunnen veroorzaken. Deze klachten kunnen zowel bij mensen als dieren optreden.

         

        Onze fractie zou dan ook graag meer informatie krijgen over de plannen.

         

        Wij hebben ook nog volgende vragen:

        -        Is de Dierenwelzijnsraad om hun advies gevraagd?

        -        Zijn er nog andere mogelijkheden om in Bornem een zwemzone voor honden te voorzien? Want uiteraard zijn we het idee wel genegen.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

      • Het veer over de Oude Schelde (Vooruit - OpenVLD)

        situering

        In GVA van 18 december 2022 staat te lezen dat de schepen van Toerisme zich strek maakt dat tegen het komende toeristisch seizoen het veer over de Oude Schelde zou gerealiseerd worden.

        Onze fractie had graag een update gekregen over de stand van zaken.

        Welk tracé werd ondertussen gekozen en bestaat er een sluitende en door alle partijen ondertekende overeenkomst?

        Graag meer toelichting over budgettering en voorziene uitvoeringstermijnen.

        besluit

        Enig artikel

        De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.

De voorzitter sluit de zitting op 14/03/2023 om 22:04.

Namens gemeenteraad,

Björn Caljon
algemeen directeur

Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad