De voorzitter opent de zitting op 14/03/2023 om 20:00.
Gemeenteraadslid Dirk Zoldermans heeft een verzoek ingediend om zich voor de periode van 1 maart 2023 t.e.m. 31 augustus 2023 te laten vervangen als raadslid door Ivo Van Aken en dit omdat hij verhinderd is als gevolg van verlof voor bijstand of verzorging van een zwaar ziek familielid tot in de 2de graad.
Ivo Van Aken moet de eed afleggen als gemeenteraadslid.
Uit onderzoek van de geloofsbrieven blijkt dat Ivo Van Aken voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Hij heeft ook op eer verklaard zich niet te bevinden in een situatie van onverenigbaarheid.
Artikel 1
De gemeenteraad neemt kennis van de mededeling van verhindering van gemeenteraadslid Dirk Zoldermans en van het verzoek om vervangen te worden als gemeenteraadslid.
Art. 2
De gemeenteraad keurt de geloofsbrieven goed van Ivo Van Aken eerste opvolger. Hij zal Dirk Zoldermans vervangen als raadslid.
Art. 3
De gemeenteraad neemt akte van de eedaflegging van Ivo Van Aken in handen van de voorzitter.
De jaarrekening over het financiële boekjaar 2021 werd op de gemeenteraad van 13 september 2021 vastgesteld. De documenten werden ter goedkeuring aan het Agentschap Binnenlands Bestuur bezorgd.
Via haar schrijven van 24 februari 2022 laat het Agentschap Binnenlands Bestuur weten dat de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW Bornem werd goedgekeurd.
Dit wordt voorgelegd omwille van transparantie en volledigheid.
De goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente en het OCMW Bornem heeft geen financiële gevolgen.
Enig artikel:
De gemeenteraad neemt kennis van de goedkeuring van de jaarrekening 2021 van de gemeente Bornem door het Agentschap Binnenlands Bestuur.
Het decreet lokaal bestuur verplicht het bestuur om ten laatste op het einde van het eerste kwartaal aan de raad een stand van zaken van het meerjarenplan voor te leggen over de tweede semester van het voorgaande jaar. In aanvulling hiervan, wordt via het voorgelegde rapport een voorlopige stand van zaken van het tweede semester voorgelegd.
Er zijn geen minimale vereisten aangaande deze rapportage.
Het opvolgingsrapport bestaat uit een rapport van een stand van zaken aangaande de prioritaire acties uit het meerjarenplan.
Het gaat hier over een stand van zaken van de tweede semester 2022 opgemaakt op basis van informatie van de administratie. In het kader van efficiëntie heeft de algemeen directeur de rapportering beperkt tot de prioritaire acties.
Er zijn geen financiële aspecten.
Enig artikel
Er wordt kennis genomen van het opvolgingsrapport met betrekking tot de uitvoering van het SMJP - tweede semester 2022.
In de verkavelingsvergunning werd er opgelegd dat de wegenis en groenaanleg gratis diende overgedragen te worden aan het openbaar domein.
De dienst patrimonium heeft de wegenis nagekeken en gaat akkoord met de overname.
Eigendomsoverdrachten zijn een exclusieve bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gratis grondoverdracht heeft betrekking op de uitvoering van een toegekende omgevingsvergunning.
De notariële afhandeling van dit dossier gebeurt door een Vlaams commissaris van de afdeling Juridische dienstverlening - Dienst vastgoedtransacties.
De kosten van de akte zijn ten laste van de gemeente.
Enig artikel
De ontwerpakte in bijlage wordt goedgekeurd waardoor de gronden op het kadaster gekend onder Sectie B nr. 302MP0000 eigendom worden van de gemeente na ondertekening van de uiteindelijke notariële akte.
Zowel de gemeente Bornem als de gemeente Puurs-Sint-Amands wensen rioleringswerken in de Kattestraat uit te voeren. Binnen dit project dient o.a. riolering aangelegd voor de opvang van afvalwaters van de gebouwen in de nabije omgeving. Voor de opvang en afvoer van hemelwater van verharding (daken en wegoppervlakte) worden maximaal open grachtenssystemen en infiltratiebuffers aangelegd met uiteindelijk vertraagde afwatering via perceelsgrachten naar de Ronebeek en de Pandgatheide(loop).
Voor Bornem zal Aquafin als concessiehouder inzake de uitbouw en het beheer van de gemeentelijke waterzuiveringsinfrastructuur, de werken uitvoeren zoals gedefinieerd in het project BOR3027 Sanering Kattestraat.
Voor de gemeente Puurs-Sint-Amands zal Pidpa conform haar opdracht van rioolbeheerder de volgende werken op het grondgebied van Puurs-Sint-Amands uitvoeren: K-21-083 PU Sanering en optimalisatie Kattestraat, begeleiding burger afkoppelingen en keuringen.
Aangezien de beoogde werkzaamheden ingrepen zijn in de waterhuishouding over de gemeentegrenzen heen, zijn de partijen van oordeel dat de werken en de opdracht in het algemeen belang dienen te worden samengevoegd bij wijze van een overeenkomst.
De overeenkomst kadert in de verdere uitvoering van het gemeentelijk investeringsprogramma rioleringswerken. Gezien de werkzone zich over het grondgebied van Bornem en Puurs-Sint-Amands uitstrekt, is het aangewezen om te voorzien in een overeenkomst tussen betrokken partners.
De partijen staan financieel in voor het deel van de opdracht dat ten hunne laste is en zullen hiervoor tijdig alle nodige financiële middelen vrijmaken teneinde alle verplichtingen en engagementen genomen binnen het kader van deze overeenkomst te kunnen honoreren. Partijen zullen in dat opzicht nooit solidair moeten optreden. Alle opdrachten en/of deelopdrachten in het kader van deze overeenkomst zullen slechts gesloten worden mits gelijklopende beslissingen van alle partijen.
De samenwerkingsovereenkomst wordt als bijlage aan de beslissing toegevoegd.
Investeringskrediet voorzien op post 2023/ACT-2.4.3/0310-000/150000/GEMEENTE/CBS/IP-PAT004 Code ten belope van € 1.300.000
Artikel 1:
De Gemeenteraad verleent goedkeuring voor de ondertekening en het aangaan van de samenwerkingsovereenkomst ter realisatie van de sanering en optimalisatie van de riolering in de Kattestraat, zoals toegevoegd als bijlage.
Artikel 2:
De gemeenteraad machtigt de algemeen directeur en de burgemeester om de overeenkomst te tekenen.
Het ontwerp PBRA bestaat uit de strategische visie en drie beleidskaders: "Verdichten en ontdichten van de ruimte", "Levendige kernen" en "Sterke netwerken: ruimte en mobiliteit".
Het ontwerp behoudt de bespreking van enkele belangrijke trends en uitdagingen, zoals aangehaald in het voorontwerp:
Samengevat:
De druk op de ruimte blijft toenemen.
De uitdaging:
Gepast omgaan met de grote vraag naar ruimte zonder deze ruimte verder te laten bebouwen en verharden door middel van het toepassen van 4 principes en 7 strategieën.
Vier ruimtelijke principes:
Zeven strategieën:
Men besluit met de intentie om dit beleid te verwezenlijken via een bovenlokale aanpak gericht op samenwerking. Men onderschrijft het belang van andere partners zoals de gemeentebesturen, vervoerregio's, departement Omgeving, ...
Men beseft dat sommige zaken niet binnen de bevoegdheden van de provincie liggen.
Deze visie is in lijn met de strategische visie van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen.
Algemeen aandachtspunt vanuit de dienst omgeving:
Een beleidsplan en bijhorende kaders hebben geen verordenende kracht zoals stedenbouwkundige voorschriften of verordeningen. De provincie kan haar gewenste beleid in de beleidsdomeinen waarvoor zij bevoegd is uiteraard uitvoeren zonder akkoord van andere overheden (gemeenten, gewest). In de beleidsdomeinen waar de lokale overheid bevoegd is, zal er samenwerking en eensgezindheid nodig zijn. Hetzelfde geldt voor de bevoegdheden van Vlaanderen in uitvoering van het Beleidsplan Ruimte Vlaanderen, waarvoor momenteel enkel nog maar de strategische visie goedgekeurd is. De provincie kan op de bevoegdheden van de lokale overheid enkel sturen d.m.v. advisering, sensibilisering, vorming, aanreiken van goede voorbeelden, etc... Daarom wordt herhaaldelijk gevraagd om bepaalde beleidslijnen over te nemen in gemeentelijke beleidsplannen. Ook Vlaanderen zal op deze manier gaan werken met haar beleidskaders voor wat de bevoegdheden van de lokale overheden betreft.
De provincie heeft wel beslissende invloed op 3 vlakken:
Vlaanderen heeft eveneens de bevoegdheid om RUP's te schorsen en om delen van het GRS te schrappen. Anders dan de provincie heeft Vlaanderen echter de mogelijkheid om het wetgevend kader aan te passen en instrumenten op te maken die de realisatie van de visie vergemakkelijken. Dat zijn ingrepen die veel meer effect genereren dan beleidskaders op eender welk bestuursniveau.
Doordat de verordende invloed van de provincie beperkt is, hebben de lokale besturen een zeer grote verantwoordelijkheid in het doen slagen van deze eveneens zeer grote uitdagingen. Er moet in tijd veel verder gekeken worden dan de korte termijn van een legislatuur en in ruimte voorbij de grenzen van de eigen gemeente.
Het college en de gemeenteraad hebben geen opmerkingen over de keuze van de principes en de strategieën, maar hebben wel volgende bedenkingen/opmerkingen:
Specifiek over elk beleidskader
1. Beleidskader Sterke netwerken: ruimte en mobiliteit
2. Beleidskader Levendige kernen.
3. Beleidskader Verdichten en ontdichten van de ruimte.
Met dit beleidskader wenst men ervoor te zorgen dat nieuwe ontwikkelingen in onze schaarse ruimte niet langer versnipperd gebeuren. Door de beschikbare ruimte efficiënter te gebruiken, zal de druk op de open ruimte verminderen. Zo werkt de provincie mee aan de Vlaamse ambitie om tegen 2040 het dagelijks bijkomend ruimtebeslag tot 0 te herleiden. Daarom worden in het beleidskader instrumenten en methodieken aangereikt om te komen tot zuinig ruimtegebruik in de bebouwde en in de open ruimte.
De beschikbare open ruimte dient alle kansen te krijgen door enerzijds kwalitatief te verdichten (door efficiënter gebruik van de reeds bebouwde ruimte) en anderzijds te ontdichten (bebouwing en verharding verwijderen om extra open ruimte te creëren). Nieuwe economische bedrijvigheid en bebouwing worden verschoven naar locaties met een goede ligging, multimodale bereikbaarheid, energiebesparingspotentieel en ruimtelijke kwaliteit. Over welke locaties het gaat, wordt beschreven in het beleidskader “sterke netwerken: ruimte en mobiliteit” en het beleidskader “levendige kernen”.
Om deze doelstelling tot stand te brengen start de provincie zelf projecten en processen van bovenlokaal belang op, vormt ze partnerschappen met overheden en andere instanties, en steunt ze gemeenten in hun ruimtelijk beleid door middel van kennis, instrumenten, richtkaders en handleidingen.
Bijkomend ruimtebeslag wordt voorkomen en verminderd door:
De ruimte, zowel in de open als bebouwde omgeving, dient zo ingericht te worden dat ze weerbaar is voor de huidige en toekomstige klimaatverandering.
Energie is maximaal lokaal en hernieuwbaar: energieverbruik beperken door verspilling tegen te gaan, maximaal gebruik van hernieuwbare energie, in laatste instantie fossiele brandstoffen zo efficiënt mogelijk gebruiken.
Mobiliteit is gezond met minder CO2 uitstoot: afgelegde autokilometers verminderen, modal shift, overgebleven gemotoriseerde kilometers emissievrij.
Het college en de gemeenteraad hebben volgende opmerkingen:
Enig Artikel
De gemeenteraad gaat akkoord met de algemene principes en strategieën geformuleerd in het PBRA, en haar beleid is reeds grotendeels afgestemd op dit beleidsplan. Echter wenst de gemeente Bornem zelfstandig te kunnen blijven beslissen over ruimtelijke aspecten van lokaal niveau, uiteraard in overeenstemming met de strategische visie van het beleidsplan Ruimte Vlaanderen. Het beleid, uitgewerkt in het PBRA, dat direct inwerkt op het lokale niveau wil de gemeente zelfstandig kunnen uitwerken zonder inmenging van het provinciale niveau. Dit vanuit de autonomie van de lokale besturen en in lijn met het subsidiariteitsbeginsel.
Ondergeschikt hieraan maakt de gemeenteraad bovenstaande opmerkingen en bedenkingen als advies tijdens de fase ontwerp provinciaal beleidsplan ruimte Antwerpen, over aan de provincie, met als voornaamste opmerking:
Gemeente Bornem ontving van de burgemeester van Greenwood (USA) de vraag om een samenwerking aan te gaan als zustergemeente.
Gemeente Bornem en Greenwood delen niet alleen een gelijkaardige aanpak op het gebied van industrie, kunst, toerisme, economie,... Beide gemeentes delen ook de aanwezigheid van het bedrijf Lonza .
Bornem steunt dit initiatief tot samenwerking en sluit in dit verband een overeenkomst af.
Geen.
Artikel 1
De samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Greenwood (USA) wordt goedgekeurd, zoals in bijlage bepaald.
Artikel 2
De gemeenteraad machtigt de burgemeester om de overeenkomst te tekenen.
Het huidig reglement voor de verdeling van subsidies voor welzijnsverenigingen dateert van 2009 en biedt welzijnsverenigingen enerzijds een vaste subsidie (€50 per vereniging) en anderzijds een variabele subsidie op basis van een puntensysteem. Op basis hiervan wordt het totale subsidiebedrag voor welzijnsverenigingen € 2000 verdeeld. In de praktijk varieert de variabele subsidie tussen € 102 en € 175 per vereniging (cfr. verdeling welzijnsverengingen 2020), hier tegenover staat een relatief grote administratieve bewijslast.
Er wordt voorgesteld om dit reglement aan te passen en te vereenvoudigen. De grootste wijzigingen zijn:
Op de vergadering 13/01/2023 gaf het welzijnsoverleg positief advies voor deze aanpassingen van het reglement.
Het totale subsidiebedrag voor welzijnsverenigingen bedraagt € 2000 en is voorzien op rekening GBB/0909-000/649000.
Artikel 1
Het aangepaste reglement voor de subsidies van Bornemse welzijnsverenigingen, zoals toegevoegd in bijlage, wordt goedgekeurd.
Artikel 2
De aangepaste versie van het reglement wordt gepubliceerd op de website en de welzijnsverenigingen worden hiervan op de hoogte gebracht.
Met het nieuwe decreet voor deeltijds kunstonderwijs, door het Vlaams parlement goedgekeurd op 28 februari 2018, kregen 168 academies in Vlaanderen voor het eerst een eigen niveaudecreet. Een van de acties, die voortvloeide uit het decreet, was de verplichte oprichting van een interlokale vereniging tussen de gemeenten, die het deeltijds kunstonderwijs aanbieden, vanuit éénzelfde academie. Aangezien de tekenacademie van Temse ook in Bornem en Puurs-Sint-Amands actief is, werd tussen de gemeentebesturen een nieuwe interlokale verenging opgericht, vastgelegd in een overeenkomst die werd goedgekeurd door de gemeenteraad van 29 augustus 2019. In deze overeenkomst is (ondermeer) de inbreng van de deelnemers opgenomen.
Als gevolg van de zogenaamde PWB-regeling dient de betalingswijze van de leerkrachten van de afdeling Schilderkunst en Tekenkunst in Bornem te worden aangepast. De gemeente dient de betrokken leerkrachten voortaan zelf te betalen. Hiertoe dient de onderhavige overeenkomst te worden aangepast. Meer bepaald betreft het de volgende aanpassingen (volledige tekst van de overeenkomst in bijlage):
Art. 10 §3. Opstart financiering loonkost via PWB regeling. Ter advies voorgelegd aan de beheerraad en daar op 22 oktober 2022 goedgekeurd. Nadien ter goedkeuring aan 3 gemeenteraden voorgelegd en ondertekend door burgemeester en algemeen directeur van elke gemeente;
Art. 12 §5. Elke gemeente voorziet een budget voor modellen in 4e graad Tekenkunst en Schilderkunst
Geen wijzigingen
Enig artikel
De samenwerkingsovereenkomst 'Interlokale vereniging Deeltijds Kunstonderwijs Beeldende en Audiovisuele Kunsten (BAK) Temse' wordt aangepast conform de gewijzigde PWB-regeling waarbij leerkrachten zelf door de gemeente worden betaald.
In de gemeenteraad van november 2020 verwoordde onze fractie een aantal bezorgdheden rond het Openbaar vervoerplan dat toen werd voorgelegd. Een aantal reizigersorganisaties hadden toen hun bezwaren en opmerkingen kenbaar gemaakt. Onze fractie heeft daarop onze schepen van mobiliteit verzocht om binnen de Vervoerregio Mechelen, deze plannen voor Bornem aan te passen.
We stellen vast dat het gemeentebestuur met deze vraag om bij te sturen niets heeft gedaan. In december 2022, twee jaar nadat we de bekommernissen van “De Lijn over de Brug” op de agenda plaatsten, kregen alle fracties opnieuw een mail waarin de knelpunten en bezorgdheden rond de uitrol van Basisbereikbaarheid in Bornem opnieuw werden vermeld.
We stellen tot onze verwondering vast dat er rond de knelpunten die meer dan twee jaar geleden werden aangekaart niets werd gedaan. Bornem gaat er inzake het aanbod van openbaar vervoer op achteruit. En dat terwijl onze buurgemeenten wel een beter aanbod zullen krijgen.
Dat is des te opvallender omdat dit gemeentebestuur zich onlangs nog verbonden heeft om via het Klimaatactieplan naar een CO2 reductie van 40 % t.o.v. 2012 te streven. Het verminderen van het aantal gereden autokilometers is een wezenlijk onderdeel van dat plan. De Bornemnaar zou zo maar even 15 % minder autokilometers moeten rijden.
Het is dan evident dat een goed aanbod van openbaar vervoer een serieuze meerwaarde en hulp kan zijn om deze doelstelling te bereiken. Met in te zetten op de fiets en de deelfiets alleen zal men daar niet in slagen. En dus lijkt het erop dat onze vrees dat basisbereikbaarheid in heel wat landelijke regio’s tot meer vervoersarmoede zal leiden in ieder geval op te gaan voor onze gemeente.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
In de Egied De Jonghestraat te Wintam geldt een maximumsnelheid van 30 km/u. Die snelheid wordt echter vaak met de voeten getreden, zowel ’s nachts als overdag.
Overdag leidt dit tot gevaarlijke toestanden omdat heel wat schoolkinderen van de straat gebruik maken. Bovendien steken veel van die kinderen uit Eikevliet, die via de Kouter en de Eikvlietbaan naar school gaan, de straat over richting de Jozef Spiessensstraat. Auto’s die tegen veel te hoge snelheid uit de richting van Wintam Dorp komen, merken die overstekende kinderen vaak te laat op, wat leidt tot gevaarlijke toestanden.
Buurtbewoners hebben het er al over gehad met de politie en recent werd ook de burgemeester aangeschreven. Er kwam echter nog geen duidelijk antwoord hoe men die snelheidsduivels kan aanpakken.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vlaams Belang.
Wij lazen op social media dat er een nieuwe aanvraag voor een uitbreiding van de hondenweide in recreatiedomein Het Breeven zou lopen.
Het zou gaan over een gebied van ongeveer 450 m2 dat toegevoegd wordt aan de bestaande hondenweide waarbij het nieuwe gedeelte deels op het aangrenzende grasveld en deels in het water wordt aangelegd met een oeverlengte van ongeveer 20 m. De afbakening van de zwemzone in het water wordt gerealiseerd met behulp van drijvende objecten, namelijk een koord met boeien. Verder wordt er nog meer informatie gegeven op welke manier de uitbreiding zou gerealiseerd worden.
Onze fractie is uiteraard verheugd dat de bestaande hondenweide zal uitgebreid worden. De zwemzone baart ons echter wel zorgen. In de vijver worden reeds vele jaren blauwalgen aangetroffen waardoor een tijdelijk verbod werd uitgeroepen om te vissen en in contact te komen met het water. De blauwalgen scheiden immers giftige stoffen af die bij aanraking of inname huidirritatie, duizeligheid, ademhalingsproblemen en ernstige maag –en darmklachten kunnen veroorzaken. Deze klachten kunnen zowel bij mensen als dieren optreden.
Onze fractie zou dan ook graag meer informatie krijgen over de plannen.
Wij hebben ook nog volgende vragen:
- Is de Dierenwelzijnsraad om hun advies gevraagd?
- Zijn er nog andere mogelijkheden om in Bornem een zwemzone voor honden te voorzien? Want uiteraard zijn we het idee wel genegen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.
In GVA van 18 december 2022 staat te lezen dat de schepen van Toerisme zich strek maakt dat tegen het komende toeristisch seizoen het veer over de Oude Schelde zou gerealiseerd worden.
Onze fractie had graag een update gekregen over de stand van zaken.
Welk tracé werd ondertussen gekozen en bestaat er een sluitende en door alle partijen ondertekende overeenkomst?
Graag meer toelichting over budgettering en voorziene uitvoeringstermijnen.
Enig artikel
De gemeenteraad neemt kennis van de vraag van Vooruit - OpenVLD.
De voorzitter sluit de zitting op 14/03/2023 om 22:04.
Namens gemeenteraad,
Björn Caljon
algemeen directeur
Luc De boeck
voorzitter gemeenteraad