Op 12 juli 2024 ging het college akkoord met het inrichten van een laad - en loszone voor Bpost - voertuigen in de Boomstraat.
Nadien op 12 augustus 2024 ging het college ook akkoord met de inrichting van 3 laad - en loszones op het Kardinaal Cardijnplein - Boomstraat - Nieuwstraat.
Deze laad - en loszones werden ondertussen ingericht zoals besproken met de politie. In de praktijk blijkt dat de huidige signalisatie niet 100% sluitend is om te kunnen handhaven.
Onderstaande zaken worden door dienst mobiliteit en de politie positief geadviseerd. De hoofdreden voor de aanpassingen van de signalisatie en inrichting van de laad - en loszone Bpost is dat de verkeerssituatie op de verschillende locaties kan gehandhaafd worden. Daarnaast kunnen pakjesdiensten en andere leveringen ook gebruik maken van deze locaties, waardoor er voldoende alternatief is voor alle leveringen. Het totaalplaatje is in bijlage opgenomen.
1. Laad – en loszone Bpost
- Deze wordt wordt verplaatst naar voor (richting Kloosterstraat), waar momenteel de fietsenstalling staat en dit over een lengte van 8m. De fietsenstalling wordt achter de laad - en loszone van Bpost ingericht met mogelijkheid tot minimale uitbreiding. Hierdoor wordt 1 'gewone' parkeerplaats opgeheven.
- Deze laad - en loszone zal gesignaleerd worden met een verkeersbord E1 + een blauw onderbord tekst ‘uitgezonderd dienstvoertuigen Bpost’
- Er zullen in tegenstelling met voorheen geen venstertijden opgenomen worden in de signalisatie om de leesbaarheid voor de gebruiker en bezoekers/bewoners te bevorderen. Maw zal deze parkeerplaats enkel gebruikt kunnen worden voor laden en lossen. Dit volgt uit een positief advies van politie en dienst mobiliteit. De politie adviseert negatief op het plaatsen van de openingsuren van Bpost op de signalisatie omdat dit de leesbaarheid kan verminderen.
- Op vraag van de schepen zal er nog een overleg plaatsvinden met Bpost en Vegi & More om deze parkeerplaats voor beide betrokkenen te laten gebruiken.
2. Laad – en loszone JAM Boomstraat:
- Er wordt 1 groot vak gemarkeerd van 18m x 3 ipv de aanwezige 3 'gewone' parkeerplaatsen.
- Deze laad - en loszone zal gesignaleerd worden met een verkeersbord E9c + onderbord k met symbool vrachtwagen, die laad en lost (rekening houdend met begroeiing boom).
- Advies politie en mobiliteit is om in tegenstelling met voorheen geen venstertijden op te nemen in de signalisatie om de leesbaarheid voor de gebruiker en bezoekers/bewoners te bevorderen. Maw zal deze parkeerplaats enkel gebruikt kunnen worden voor laden en lossen. Deze plaatsen liggen in een betalende zone en indien deze dubbel zouden gebruikt (niet wenselijk!) worden als 'gewone' parkeerplaatsen, is parkeren hier gratis.
3. Laad – en loszone Nieuwstraat:
- Er wordt 1 groot vak gemarkeerd van 16,5m x 3 ipv de aanwezige 2 'gewone' parkeerplaatsen.
- Deze laad - en loszone zal gesignaleerd worden met een verkeersbord E9c + onderbord k met symbool vrachtwagen, die laad en lost.
- Er zullen in tegenstelling met voorheen geen venstertijden opgenomen worden in de signalisatie om de leesbaarheid voor de gebruiker en bezoekers/bewoners te bevorderen. Maw zal deze parkeerplaats enkel gebruikt kunnen worden voor laden en lossen. Dit volgt uit een positief advies van politie en dienst mobiliteit. Deze plaatsen liggen in een betalende zone en indien deze dubbel zouden gebruikt (niet wenselijk!) worden als 'gewone' parkeerplaatsen, is parkeren hier gratis.
4. Laad – en loszone Kardinaal Cardijnplein:
- Er wordt 1 groot vak gemarkeerd van 12m x 3
- Deze laad - en loszone zal gesignaleerd worden met een verkeersbord E9c + onderbord k met symbool vrachtwagen, die laad en lost.
- Er zullen in tegenstelling met voorheen geen venstertijden opgenomen worden in de signalisatie om de leesbaarheid voor de gebruiker en bezoekers/bewoners te bevorderen. Maw zal deze parkeerplaats enkel gebruikt kunnen worden voor laden en lossen.
In bijlage legt dienst mobiliteit het gewijzigde aanvullend reglement van deze verkeerssituaties voor aan het college.
De bekostiging en plaatsen van de signalisatie wordt opgenomen door eigen diensten.
Artikel 1
De laad - en loszone Bpost in de Boomstraat wordt verplaatst naar voor (richting Kloosterstraat), waar momenteel de fietsenstalling staat en dit over een lengte van 8m, na akkoord van het college.
Artikel 2
De laad - en loszone Bpost in de Boomstraat wordt gesignaleerd met een verkeersbord E1 + een blauw onderbord tekst ‘uitgezonderd dienstvoertuigen Bpost’ + geen venstertijden, na akkoord van het college.
Artikel 3
Ter hoogte van JAM in de Boomstraat blijven de (oorspronkelijke) 3 reguliere parkeerplaatsen voor bezoekers ingericht zoals voorheen met 3 aparte parkeervakken, na akkoord van het college.
Artikel 4
In de Nieuwstraat wordt er 1 groot vak gemarkeerd van 16,5m x 3 ipv de aanwezige 2 'gewone' parkeerplaatsen (= opgeheven) met signalisatie E9c + onderbord k met symbool vrachtwagen, die laad en lost, na akkoord van het college.
Artikel 5
Op de signalisatie mbt de laad - en loszone Nieuwstraat zullen geen venstertijden opgenomen worden en is deze nochtans ze gelegen is in een betalende zone, niet betalend, na akkoord van het college.
Artikel 6
Op het Kardinaal Cardijnplein wordt er 1 groot vak gemarkeerd van 12m x 3 met signalisatie E9c + onderbord k met symbool vrachtwagen, die laad en lost, na akkoord van het college.
Artikel 7
Op de signalisatie mbt de laad - en loszone Kardinaal Cardijnplein zullen geen venstertijden opgenomen worden en is deze nochtans ze gelegen is in een betalende zone, niet betalend, na akkoord van het college.
Artikel 8
Het gewijzigde aanvullend reglement van deze verkeerssituaties worden goedgekeurd door het college.