Voor de werken op de Sint - Amandsesteenweg Fase 3 is het noodzakelijk om maatregelen (parkeerverbod, doorgangsverbod, snelheidsverlaging 30km/u en omdraaien van éénrichtingsstraten) te treffen ifv verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid.
Reden voor het parkeerverbod is om maximaal een vlotte doorstroming te bekomen op de omleidingsroutes en deze zo maximaal te promoten bij de weggebruiker. Hierbij trachten we de overlast op de omliggende wegen minimaal te houden.
Reden voor de snelheidsverlaging 30km/u is het verbeteren van de verkeersleefbaarheid en verkeersveiligheid (verlagen conflictgraad) door de sterk toegenomen verkeersstroom op de omleiding en ifv een zo veilig mogelijk verloop rond de werfzone voor alle weggebruikers en de wegenwerkers
Reden voor het doorgangsverbod tav fietsers is om fietsers tijdig te signaleren dat ze de omleiding dienen te nemen en om zich zo niet vast te rijden op de werfzone.
Reden voor het doorgangsverbod uitgezonderd plaatselijk verkeer is om sluipverkeer maximaal te weren en vermijden dat voertuigen zich vastrijden op de werfzone.
De reden voor het verbieden van zachte weggebruikers in de tegenovergestelde richting is om de conflictgraad op een omleiding te verlagen, gezien de gewijzigde verkeerssituatie.
Daarnaast zorgt inrijden van op de Sint – Amandsesteenweg in de Galgenbergstraat en uit via Boskant voor minder kruisbewegingen, wat ook de conflictgraad doet dalen.
Dienst mobiliteit adviseerde dit na overleg met de politie positief om zo de omleidingsroute maximaal te promoten bij de weggebruiker.
De gewijzigde verkeerssituatie geldt vanaf +/- begin september (start fase 3) en geldt tot eind december 2024 (einde fase 3) van de werken aan Sint-Amandsesteenweg.
Plaatsing en bekostiging van de signalisatie en markeringen is voor de aannemer.
Artikel 1
Het college gaat akkoord met de tijdelijke politieverordening SAS Fase 3 voor de invoering van maatregelen (parkeerverbod, doorgangsverbod, snelheidsverlaging 30km/u en omdraaien van éénrichtingsstraten) ifv verkeersveiligheid en verkeersleefbaarheid.
Artikel 2
Fietsers , bromfietsers klasse A en speedpedelecs worden opnieuw in tegengestelde richting toegelaten op Boskant tussen Sint - Amandsesteenweg en Galgenbergstraat en in de Galgenbergstraat.
Artikel 3
Bijkomend zal de snelheidsverlaging in Boskant naar 30 km/u uitgebreid worden omwille van de overlast daar (zwaar vervoer en meer verkeer) en dit tot aan de Oppuursesteenweg aan beide zijden van de rijbaan.
Artikel 4
Bijkomend zal de vraag aan de politie gesteld worden voor meer handhaving op Boskant omwille van de overlast van zwaar vervoer.
Artikel 5
Inrichten van een opstelvak voor fietsers met signalisatie 'opstelvak' en 'opgelet fietsers op de rijbaan' komende uit Grootheide richting Sint - Amandsesteenweg.
Artikel 6
De fietsoversteek op de Sint - Amandsesteenweg en Galgenberg zal geschilderd worden volgens de richtlijnen in het fietsvademecum met de nodige signalisatie.