Terug gemeenteraad

Tue 09/12/2025 - 20:00 Landhuis

Openbaar

Secretariaat

Financiële dienst

  • In het eerste jaar van legislatuur 2020 - 2025 maakte het AGB zijn strategisch meerjarenplan (SMJP) op. Hierin stond wat het AGB tijdens die 6 jaar wenste te realiseren en welke financiële middelen men hiervoor ging aanwenden. Dit gebeurde in afstemming met het SMJP van gemeente en OCMW.

    Dit plan werd opnieuw geëvalueerd en de nodige aanpassingen werden doorgevoerd.  De belangrijkste wijzigingen werden opgenomen onder toelichting van de wijzigingen. 

    Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het strategisch meerjarenplan - aanpassing 6 - Autonoom Gemeentebedrijf Bornem 2020 - 2025 goed te keuren.

  • Elk jaar dient de gemeente en het OCMW hun strategisch meerjarenplan (SMJP) te evalueren en aan te passen. Minstens dienen de resultaten van de vastgestelde jaarrekeningen ermee in opgenomen te worden. In deze aanpassing werden de resultaten van de jaarrekeningen 2024 verwerkt.  Er werden ook aanpassingen gedaan op basis van nieuwe ramingen en aangepaste verwachtingen voor de gemeente en het OCMW.

    Het strategisch Meerjarenplan - aanpassing 6 -gemeente en OCMW 2020 - 2025 wordt aan de gemeenteraad voorgelegd.  Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke uitgaven en ontvangsten vast te stellen en de uitgaven en ontvangsten van het OCMW goed te keuren.

  • In het eerste jaar van elke nieuwe legislatuur maakt het AGB zijn strategisch meerjarenplan (SMJP) op. Hierin staat wat het AGB de volgende 6 jaar wenst te realiseren en welke financiële middelen men hiervoor zal aanwenden. Het strategisch Meerjarenplan van het AGB 2026 - 2031 wordt aan de gemeenteraad voorgelegd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd uitgaven en ontvangsten goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het SMJP in zijn geheel definitief vastgesteld. 

  • In het eerste jaar van elke nieuwe legislatuur maken de gemeente en het OCMW hun strategisch meerjarenplan (SMJP) op. Hierin staat wat de gemeente en het OCMW de volgende 6 jaar wensen te realiseren en welke financiële middelen men hiervoor zal aanwenden. Het strategisch Meerjarenplan van de gemeente en het OCMW 2026 - 2031 wordt aan de gemeenteraad voorgelegd. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd de gemeentelijke uitgaven en ontvangsten vast te stellen en de uitgaven en ontvangsten van het OCMW goed te keuren. Door die goedkeuring wordt het SMJP in zijn geheel definitief vastgesteld.

  • De kerkfabriek 'Onze Lieve Vrouw aan de Schelde' heeft haar meerjarenplan 2026-2031 met strategische nota tussen de kerkfabriek en de gemeente ingediend. Er worden volgende gemeentelijke toelagen voor de exploitatie-uitgaven gevraagd:

    - 2026 : €            0,00

    - 2027 : €   37.179,00

    - 2028 : € 105.434,00

    - 2029 : €   38.489,00

    - 2030 : €   40.389,00

    - 2031 : €   42.739,00

    In het meerjarenplan 2026-2031 van de gemeente zal hier rekening mee gehouden worden indien de gemeenteraad zich in dit voorstel kan vinden. Aan de gemeenteraad wordt gevraagd het meerjarenplan 2026-2031 van de kerkfabriek goed te keuren en de toelage zoals gevraagd in het meerjarenplan op te nemen.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement leegstaande woningen en gebouwen te behouden met volgende aanpassingen:

    • de tarieven verhogen van 1.200 euro naar 2.000 euro voor de eerste periode en verhogen dan elke periode met 2.000 euro tot en met 10.000 euro
    • de jaren waarvoor een vrijstelling wordt verkregen tellen niet meer mee voor het berekenen van de belastbare periode
    • bij de vrijstellingen dienen minstens voor 5.000 euro facturen te worden binnengebracht in plaats van de huidige 2.500 euro.
  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Deze evaluatie werd gedaan binnen het intergemeentelijk project 'Wonen in Klein-Brabant'. Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement verwaarloosde woningen en gebouwen te behouden met volgende aanpassingen:

    • de tarieven verhogen van 1.200 euro naar 2.000 euro voor de eerste periode en verhogen dan elke periode met 2.000 euro tot en met 10.000 euro vanaf de 5de en volgende periodes
    • de jaren waarvoor een vrijstelling wordt verkregen tellen niet meer mee voor het berekenen van de belastbare periode
    • bij de vrijstellingen dienen minstens voor 5.000 euro facturen te worden binnengebracht in plaats van de huidige 2.500 euro.
  • Belastingreglement op 2de verblijven

    Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement 2de verblijven te hernemen zonder wijzigingen.

  • Belastingreglement privéwaterafvoer

    Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement op niet aansluiten riolering, IBA en afkoppelingsverplichtingen hemelwater aan te passen aan het ontwerp opgemaakt door VLARIO (Vlaamse vereniging van de riool- en afvalwatersector) met een nieuwe titel 'Belasting op privéwaterafvoer'. De belangrijkste wijziging hier is dat er van een jaarlijks bedrag van 1.500 euro wordt overgestapt naar een tarief van 100 euro per maand, dit bedrag verdubbelt na 12 maanden.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement ‘Omgevingsvergunning’  te hernemen. Er worden geen wijzigingen doorgevoerd met uitzondering van het schrappen van enkele tarieven voor procedures die niet meer van toepassing zijn.   

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement ‘Algemene gemeentebelasting op bedrijven’ te hernemen met volgende aanpassingen:

    • jaarlijkse indexatie van de tarieven
    • de oppervlakte wordt berekend op basis van de oppervlakte per ondernemingsnummer en niet meer op basis van vestiging
  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om de opcentiemen op de onroerende voorheffing niet te wijzigen en te hernemen op 989 opcentiemen.

  • Aanvullende personenbelasting

    Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om deze belasting te behouden en het huidige percentage van 7,3% aanvullende personenbelasting niet te wijzigen.

  • Het intergemeentelijk samenwerkingsverband Ivarem heeft de afvaltarieven geëvalueerd naar aanleiding van de start van de nieuwe legislatuur. Op basis van deze evaluatie en in overleg met de politieke vertegenwoordigers in de Raad van Bestuur van Ivarem werd er een belastingreglement 'variabele afvalbelasting' opgemaakt dat aan de gemeenteraad ter goedkeuring wordt voorgelegd.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement 'Uitstralingsbelasting'  te hernemen.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement ‘inname van het openbaar domein’  te behouden en aan te passen. De belangrijkste wijziging is dat er nu een forfaitair bedrag van € 25 per aanvraag zal worden gevraagd die bovenop de variabele belasting komt die gebaseerd is op het gebruik van oppervlakte. 

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  De evaluatie gebeurde in overleg met de politiezone Rivierenland en er wordt voorgesteld om het belastingreglement op het vervoer van personen met een politievoertuig te hernemen en het tarief te verhogen van 100 euro naar 250 euro.   

  • Belastingreglement drijfkracht

    Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement ‘drijfkracht’ te hernemen zonder aanpassingen.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement ‘Masten en pylonen’  te behouden. 

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement op nachtwinkels en private bureaus voor telecommunicatie uit te breiden met dagbladhandels die ruime openingsuren (open vóór 5 uur en/of na 21 uur) hanteren. De openingsbelasting van 6.000 euro gaat naar 7.500 euro en de jaarlijks belasting gaat van 1.200 euro naar 1.500 euro.   

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement op ontbrekende parkeerplaatsen inhoudelijk ongewijzigd te hernemen. 

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement op ontgraving van stoffelijke overblijfselen inhoudelijk ongewijzigd te behouden. 

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het belastingreglement op begraving van stoffelijke overblijfselen inhoudelijk ongewijzigd te hernemen. 

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie werd het 'belastingreglement op het leveren van prestaties/werken voor derden' grondig herschreven.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement op administratieve stukken en prestaties te hernemen met volgende aanpassingen:

    1. de aanpassing van enkele tarieven:

    • extreme spoedprocedure - ID voor kinderen jonger dan 12 jaar verhoogt van 110 euro naar 115 euro
    • de extreme procedure Brussel - elektronische identiteitskaarten voor volwassenen verhoogt van 160 euro naar 165 euro en voor kinderen jonger dan 12 jaar verhoogt van 150 euro naar 155 euro

    Deze tarieven zijn gewijzigd om te voldoen aan de actuele federale tarieven. Alle overige tarieven blijven ongewijzigd.

    2. Schrapping van artikel 6 Tarieven uitleen

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Het uitreiken van de conformiteitsattesten gebeurt door Igemo, het huidige reglement werd dan ook samen met hen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement aanvraag conformiteitsattest aan te passen.  Het nieuwe reglement voorziet enkel een vergoeding voor een conformiteitsonderzoek bij elke hercontrole die uitgevoerd wordt en elke controle die uitgevoerd wordt in het kader van een verplicht conformiteitsattest.  Het tarief voor het uitvoeren van een onderzoek verhoogt van 90 euro naar 200 euro per onderzoek of attest.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt aan de raad van bestuur en de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement culturele infrastructuur en bibliotheek te behouden met aanpassingen.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement werking abdij van Bornem te hernemen met volgende aanpassingen: toevoegen nieuwe mogelijkheid, met name gebruik eventlocaties zone 1 en 2.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement 'opvragen vastgoedinformatie via VIP' te hernemen met als enige aanpassing de verhoging van het tarief van 60 euro naar 110 euro.    

  • Fluvius is bereid om een retributie te betalen voor de hinder of schade die hun werken hebben op het gemeentelijk openbaar domein. In ruil vragen ze om hiervoor een retributiereglement goed te keuren voor de periode van 1 januari 2026 en eindigend op 31 december 2028.

    Dit retributiereglement wordt ter goedkeuring voorgelegd.

  • Retributiereglement UiTPAS

    Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement UiTPAS te hernemen.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement op het verwijderen van sluikstorten en op het leveren van prestaties/werken voor derden te hernemen met aanpassingen.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement kermissen te behouden met als enige aanvulling een tarief voor het gebruik van de marktkasten (gebruik elektriciteit).

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het 'retributiereglement op eenvormige plaatsrechten' te hernemen met als enige aanvulling een tarief voor het gebruik van de marktkasten (gebruik elektriciteit).

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement op rioolaansluitingen te hernemen met als enige aanpassing dat het tarief jaarlijks wordt geïndexeerd.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd.  Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het retributiereglement grond-, columbarium- en urnenveld-concessie ongewijzigd te hernemen.

  • Bij de start van de nieuwe legislatuur worden alle belasting- en retributiereglementen geëvalueerd. Op basis van deze evaluatie wordt aan de gemeenteraad voorgesteld om het 'retributiereglement inschrijvingen leerlingen academie' te hernemen zonder inhoudelijke wijzigingen. 

  • De politiezone Rivierenland vraagt voor het jaar 2026 een dotatie in exploitatie van € 3.259.799,85. Deze voor de investeringen bedraagt € 50.000.

    De prognoses voor de gemeente Bornem voor de volgende jaren worden ter info medegedeeld.

  • Bornem, Puurs-Sint-Amands en IGEMO werken samen op vlak van wonen via het intergemeentelijk project ‘Wonen in Klein-Brabant’. Het huidige reglement leegstaande woningen en gebouwen werd samen met alle partijen geëvalueerd en op basis hiervan wordt er een nieuw gemeentelijk reglement 'Registratie leegstaande woningen en gebouwen' voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Reglement 2de verblijven

    Bornem, Puurs-Sint-Amands en IGEMO werken samen op vlak van wonen via het intergemeentelijk project ‘Wonen in Klein-Brabant’. Tijdens de evaluatie van de reglementen Leegstaande woningen en gebouwen en Verwaarloosde woningen en gebouwen bleek de nood om een bijkomend gemeentelijk reglement te maken voor de registratie van 2de verblijven. Op basis hiervan wordt een nieuw gemeentelijk reglement 'Registratie van tweede verblijven' voorgelegd aan de gemeenteraad.

  • Bornem, Puurs-Sint-Amands en IGEMO werken samen op vlak van wonen via het intergemeentelijk project ‘Wonen in Klein-Brabant’. Het huidige reglement 'verwaarloosde woningen en gebouwen' werd samen met alle partijen geëvalueerd en op basis hiervan wordt er een nieuw reglement 'Registratie verwaarloosde woningen en gebouwen' voorgelegd aan de gemeenteraad.

Integrale Veiligheid

  • In april 2024 werd de vroegere Algemene Bestuurlijke Politieverordening (ABP) Klein-Brabant vervangen door een volledig nieuwe ABP Bornem. Tijdens deze grondige herziening werd afgesproken dat telkens in het najaar een nieuwe (beperkte) herziening van de ABP zou plaatsvinden om te kunnen inspelen op wijzigingen in hogere wetgeving en actuele problemen op het grondgebied. De bedoeling is dat deze gewijzigde versie van de ABP, die aan de gemeenteraad wordt voorgelegd, in werking treedt op 1 januari 2026.

  • Sinds een wetswijziging van de Wet Openingsuren eind 2023 kunnen lokale besturen op basis van artikel 18 naast nachtwinkels ook dagbladhandels die ruime openingsuren hanteren (open vóór 05u00 en/of na 21u00) onderwerpen aan een voorafgaande vergunning, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen. Omdat dagbladhandels en nachtwinkels gelijkaardige handelsvormen zijn met mogelijke overlast buiten de reguliere openingsuren, wordt een gemeentelijk reglement opgesteld dat beide sectoren aan een vergunningenbeleid onderwerpt. 

Omgeving

  • De toetreding van de gemeente Bornem tot de intergemeentelijke omgevingshandhavingscel (IGOHC) werd goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 8 september 2020.

    Igemo werkte destijds een voorstel tot actieplan uit. Zij vragen om in het kader daarvan de lokale prioriteiten voor handhaving (milieu en RO) te evalueren, bij te sturen en jaarlijks te agenderen op de gemeenteraad. Het is van belang deze prioriteiten goed te overwegen en vast te stellen aangezien het Parket deze prioriteiten in rekening brengt bij de beoordeling over al dan niet strafrechtelijke vervolging van een proces-verbaal.

Cluster ruimte

  • De Vlaamse Codex Wonen van 2021 stelt dat de gemeenten de regierol voor het woonbeleid op hun grondgebied hebben. Dat betekent dat ze binnen de grenzen van het subsidiariteitsbeginsel zorgen voor de uitwerking, sturing, afstemming en uitvoering van het lokaal woonbeleid.

    IGEMO ondersteunt de gemeenten Bornem en Puurs-Sint-Amands in de rol als regisseur van het woonbeleid. Op het vlak van wonen hebben de  gemeenten Bornem en Puurs-Sint-Amands een intergemeentelijke samenwerking (IGS) Wonen in Klein-Brabant. 

    Deze overeenkomst is een continuering van de reeds bestaande samenwerking waarvoor IGEMO als uitvoerende partner fungeert. 

    Deze samenwerkingsovereenkomst neemt een aanvang op 1 januari 2026 en neemt een einde op 31 december 2031.  

Cluster Leven en welzijn

Patrimonium

  • Om de doelstellingen van Vlaanderen te halen omtrent het ontharden op gemeentelijk niveau rond het klimaatbeleid worden bepaalde verharde openbare plekken omgevormd van een verharde ruimte naar een groene ruimte.
    De Provincie Antwerpen lanceert het project ‘Groene Oases op Straat’ met als inzet: vorm snel een grijze plek om naar een groene, koele ruimte met infiltratiemogelijkheden.
    Groene Oases zijn quick wins: kleine stukken verharding die eenvoudig omgevormd worden tot groene, koele plekken. Zo worden straten aangenamer gemaakt, met meer ruimte voor water en natuur.
    De Provincie heeft een raamovereenkomst opgesteld en ter beschikking gesteld aan hun lokale besturen waarvan afgenomen kan worden.
    De toelating wordt gevraagd om toe te treden om gebruik te maken van het raamcontract van de Provincie Antwerpen, conform de gemaakte afspraken in het delegatiebesluit tussen de gemeenteraad en het college.

ICT en Informatiebeheer

Burgerzaken

  • Er werden akten van voortijdige beëindiging van een concessie opgemaakt voor 3 zerken en 1 columbarium op de begraafplaats van Bornem-Centrum. Er werd ook een akte opgemaakt voor 1 columbarium op de begraafplaats van Wintam. Deze akten werden gedurende 1 jaar uitgehangen aan de desbetreffende zerken, columbaria en aan de ingang van de begraafplaatsen.

    Er werden geen bezwaren ingediend. De desbetreffende grafconcessies kunnen worden teruggenomen door de gemeente en de zerken worden geruimd door de gemeentelijke diensten. Bij de columbariumconcessies werd er gekozen voor een asverstrooiing en een thuisbewaring.

Raadsleden